FC Barcelona
Bayern München
AFC Ajax
Red Bull Salzburg
In mijn carrière met Barcelona heeft de loting voor de groepsfase van de Champions League een inspirerende groep opgeleverd. In mijn manager story gaf ik al aan dat Barcelona lering kan trekken uit ieder van de tegenstanders in deze groep. Het scoutingsnetwerk van de Red Bull Group, de speelwijze van Ajax en de organisatiestructuur van Bayern München. In een eerdere editie heb ik al eens een ‘Red Bull strategie’ toegepast en FC Metz als samenwerkingspartner/satellietclub aangetrokken voor Barcelona. Eigenlijk wil ik iets soortgelijks opnieuw doen met een andere club in deze editie. Het idee lijkt op de relatie die RB Salzburg heeft met RB Leipzig; getalenteerde jeugdspelers gaan ervaring opdoen bij een club in een kleinere competitie, hebben daardoor een grotere kans om Europees voetbal te spelen en maken als ze klaar zijn de overstap naar de ‘moederclub’. Om dat proces zo eenvoudig mogelijk te maken zijn er een aantal eisen waaraan zo’n club moet voldoen:
-
Een soortgelijke speelstijl. Binnen de Red Bull Group spelen de clubs in dezelfde formatie of in ieder geval in een formatie dat gebaseerd is op dezelfde spelprincipes. Daardoor ontwikkelen talenten zich op een positie waar ze later ook doorbreken bij de moederclub. In het geval van Barcelona moet een satellietclub dus in een 4-3-3 (met de punt naar achteren) spelen of in een formatie waarin dezelfde posities bestaan (RB,CB,LB, CDM, CM, RW, CF/ST, LW).
-
Een aanzienlijke kans op Europees voetbal. De meerwaarde van een partnerclub als Red Bull Salzburg is dat talenten al vroeg kunnen ruiken aan Europees voetbal zonder dat ze daarvoor speelminuten in moeten leveren op jonge leeftijd. Het is daarom prettig is als de satellietclub in een relatief kleine competitie speelt waarin ze zich relatief eenvoudig kunnen plaatsen voor Europees voetbal. Zelf dacht ik aan competities als de Oostenrijkse, Belgische, Deense, Nederlandse, Noorse, Poolse, Roemeense, Schotse, Zwitserse of Zweedse competitie. Of natuurlijk clubs die permanent Europees voetbal spelen als Dinamo Zagreb, Sparta Praag, Slavia Praag, etc. Een bijkomend voordeel is dan natuurlijk dat ik zelf in de gaten kan houden welke spelers wel/niet aan spelen toekomen.
-
Een aanzienlijke kans op speelminuten en ontwikkeling voor talenten. De satellietclub moet een hoge waarde hebben voor youth development (voor degenen die daar via een Cheat Engine inzicht in hebben) en een selectie hebben waarin jeugdspelers met 60-67 ALG een grote kans op speelminuten hebben. Een samenwerkingsverband met een club waar die jeugdspelers toch al niet aan spelen toekomen heeft namelijk geen zin.
-
Er moet niet al een samenwerkingsverband met een andere club zijn en het moet aannemelijk zijn dat de club een samenwerkingsverband zou accepteren. Dit is vooral een vereiste om het samenwerkingsverband realistisch te houden. Boavista zou bijvoorbeeld afvallen omdat ze al een samenwerkingsverband met LOSC Lille hebben. En de achterban van een club als Ajax, FC Utrecht of FC Basel zou waarschijnlijk zo’n samenwerkingsverband niet accepteren.
Om het misschien wat tastbaarder te maken… Zelf vond ik bijvoorbeeld FC Nordsjaelland aan een behoorlijk deel van de eisen voldoen.