Manager Story | AFC AJAX NOG AMBITIEUZER

Ten Hag: 'We winnen door kwaliteit, niet door geluk’

AMSTERDAM 24 OKT 2021 | Ajax heeft een gat weten te slaan in een direct duel met directe titelconcurrent PSV (3-1). In zeer gelijkopgaand duel in de Johan Cruijff Arena was Ajax het gelukkigst in de slotfase; een uitglijder van PSV’er André Ramalho en een ongelukkig weggebokste bal door Joël Drommel leverden Ajax twee goals op, terwijl PSV zelf een wedstrijdkerende strafschop verprutste in de persoon van Mario Götze. Het was voor PSV de tweede nederlaag op rij.

De pers en de kenners spraken al snel van Lucky Ajax, maar daar wilde Erik ten Hag niks van weten: “Wij maken die fouten niet, wij benutten wél de mogelijkheden die ons toekomen. Dat is geen geluk, dat is kwaliteit”, vindt de Ajax-hoofdtrainer.

Het verhaal van de wedstrijd was de relatief vroege wissel bij Ajax van clubtopscorer Sebastièn Haller, ten faveure van de in vergetelheid geraakte Zakaria Labyad. De aanvallende middenvelder die in het kielzog van Ten Hag van Utrecht naar Amsterdam verhuisde, heeft nooit bij Ajax kunnen overtuigen. Vandaag was hij echter goed voor twee doelpunten binnen tien minuten.

“Ik ken de kwaliteiten van mijn spelers”, verklaart Ten Hag “en helemaal die van Zaka, die ik nog wat langer ken.” De Ajax-trainer haalde Haller naar de kant om zo de Tadic-variant te kunnen toepassen. Met de aanvoerder als valse spits was er simpelweg iemand op links nodig. “Dan heb ik thans de keuze uit Mohamed Daramy of Zakaria Labyad. Mohamed is ten eerste nieuw bij de club, moet nog wennen en kan ik goed gebruiken als we diepgang nodig hebben op de flank. Maar met Dusan als valse spits heb je spelers nodig die aansluiten in de punt van de aanval: daarom bracht ik Labyad, Mohammed Kudus en Davy Klaassen, want die kunnen dat. Goede positionering en ieder ook een goed afstandschot.”

Tot tien minuten voor het einde was het 1-1 in de Arena. Dusan Tadic draaide weg van zijn bewaker Ramlho die tevens weggleed. “Ik kon met rechts schieten, of Zakaria de kans geven”, aldus Tadic, “dus ik koos voor het laatste omdat ik beter met links schiet.”

PSV was zeker niet de mindere partij en drong aan op een gelijkmaker. Nicolas Tagliafico vloerde Noni Madueke enkele minuten voor tijd en daarmee kregen de Eindhovenaren een strafschop. Götze legde aan voor de gelijkmaker, maar trof de paal.

De slotminuten waren slordig met veel lange halen over en weer. Ajax wilde de bal weg bij het doel en PSV wilde zo snel als kon de bal weer bij haar aanvallers hebben. Een uitbraak van Ajax leverde een slappe inzet van David Neres op. Joël Drommel stompte de bal echter plomp in de loop van de aansluitende Labyad, die pardoes zijn tweede goal maakte, of eigenlijk het doel inliep.

Met enig gevoel voor sarcasme probeerde Ten Hag het voor zijn collega Roger Schmidt op te nemen. De positie van de PSV-trainer wankelt steeds meer na een tweede competitienederlaag: “Ik vind dat mijn collega bij PSV goed werkt verricht, ook voor ons [knipoog]. Zonder gekkigheid: zijn ploeg stond goed, was gelijkwaardig aan ons en maakte het ons moeilijk. De wedstrijd wordt beslist op individuele fouten: het is niet dat de trainer zelf het veld in kan komen en die strafschop neemt, of zelf de laatste minuten voor het doel gaat staan. Bovendien willen wij de eerste plaats niet afstaan, maar PSV kan nog prima voor de tweede gaan.”

Heel blij met deze: in afgelopen versies van FIFA heb ik altijd moeite met Heracles, Twente en Vitesse gehad. Dus dat deze relatief makkelijk ging was een zegen en een eindigde in een zege :wink:

AJAX SNEL KLAAR MET SPORTING IN LISSABON

Lissabon, 2 NOV 2021 | Ajax is er in de Champions League in geslaagd tegenstander Sporting af te straffen voor eigen fouten; In Lissabon nam de Amsterdamse ploeg voor rust een 2-0 voorsprong. genoeg voor de 2-1 uitzege. Drie punten in de tas gaan mee terug naar de Nederlandse hoofdstad.

De doelpunten kwamen van de ervaren vedetten: Dusan Tadic schoot na amper een kwartier de bal binnen na een onbedoelde scrimmage tussen Sporting-spelers Coates, Neto en doelman Adán. Daley Blind zag diezelfde Adán te ver voor zijn doel staan en schoot net voor het ingaan van de klok op 30 minuten nauwkeurig van afstand raak.

Ajax wist daarna het grootste deel van de wedstrijd te controleren, de winst mee naar huis te nemen en met één been in de volgende ronde te komen. Wat de uitslag in de resterende twee groepswedstrijden ook wordt, Ajax zal actief zijn op de Europese velden, of dat nu Champions League of Europa League is.

Mooie resultaten. En veel succes nog met komende wedstrijden. Ga je nog versterking halen?

Dikke campagne! Hopelijk haal je CL overwintering.

De VI van wat dan volgende week zou moeten zijn: wordt de hoofdtitel werkelijkheid :question:

Qua trainer voor PSV mochten ze Schmidt er inderdaad uit sturen is het best even zoeken denk ik. Cocu had het heel zwaar als beginnend trainer voordat hij de boel op de rit kreeg, Van Bommel ging als onervaren trainer vrij vlot ten onder dus zouden ze Van Nistelrooij door durven schuiven? Ik hoop eigenlijk dat hij het bij Heerenveen van Janssen over gaat nemen.

Wat houd je dan over: in het buitenland mislukte trainers (De Boer, Cocu, Van Bommel), oude garde (Van Marwijk, Rutten, Verbeek), Eredivisie coach (Buijs, Ultee) of toch weer een buitenlander. Zie Cocu wel terugkomen, al is de vraag wel of je daarmee het gat naar Ajax gaat dichten.

Ik denk dat hier het antwoord wordt gegeven: het bestuur had me al de opdracht gegeven een cruciale verdediger erbij te halen (vallen goalkeepers daaronder?), ik zal er nu zeker een spits bij moeten zien te vinden en eventueel een derde speler, want Danilo, Labyad en Mazraoui hebben aflopende contracten, dus als er clubs langskomen met een goed bod laat ik ze verkassen. Bij Mazraoui ben ik er nog niet uit, want ik moet ook nog 30k zien te besparen op loonkosten. Dus contractopwaardering is wel gewenst, maar niet vanzelfsprekend.


Denk dat die 30 k besparing meer iets van fifa is dan van Ajax. We zijn momenteel financieel zo sterk dat je die makkelijk kunt laten varen. Ben wel benieuwd hoe je Haller nu gaat vervangen

Balen dat je Haller zolang moet gaan missen. Ben benieuwd of Tadic in de spits de definitieve oplossing zal worden.

PATRICK DE GROOT SCOORT BIJ BASISDEBUUT

Rotterdam, 28 NOV 2021 | Met nog de zware uitwedstrijd tegen Besiktas in de benen, paste Erik ten Hag zijn team ietwat aan voor de wedstrijd tegen Sparta, met spelers die normaal niet tot de basiself behoren zoals Remko Pasveer, Devyne Rensch en Perr Schuurs. Maar ook spits Patrick de Groot. Het wonderkind wie binnenkort zijn pas zeventiende verjaardag mag vieren, is één van de opties in de spits nu Sebastièn Haller de rest van dit seizoen zal ontbreken. Ajax won gemakkelijk, terwijl De Groot zijn basisdebuut nog mooier maakte door met zijn allereerste goal in Ajax 1 de score te openen.

DRAMATISCH SLECHT AJAX MORST PUNTEN

Amsterdam, 3 DEC 2021 | Ajax had een complete offday tegen de nummer 10 in de Eredivisie, Willem II uit Tilburg. De Amsterdamse ploeg verkeerde in een verschrikkelijke vorm en kwam niet verder dan 1-1.

Het had een makkelijke middag moeten worden voor de titelverdediger. Ajax’ enige doelpoging van de wedstrijd werd in een doelpunt omgezet, met dank aan Wonderkind Patrick de Groot. Vroeg in de tweede helft kreeg Willem II’er Pol Llonch een directe rode kaart en ondanks dat Ajax duidelijk een slechte dag had, was op dat moment sprake van één doelpunt en één speler meer voor Ajax.

Passie en agressie hielpen Willem II echter terug in de wedstrijd te komen. Ajax speelde niet alleen tegen zichzelf, maar ook tegen een opgepompte tegenstander en werd in de problemen gedrukt. Een kwartier voor het einde vloerde Jurriën Timber Kwasi Wriedt. Willem II verdiende een penalty die door het aanvankelijke slachtoffer zelf werd omgezet.

De dramatische wedstrijd komt vier dagen voor het beslissende treffen in de groepsfase van de UEFA Champions League, thuis tegen Borussia Dortmund. Ajax heeft zich weliswaar geplaatst voor de volgende ronde, maar is nog niet zeker van de eerste plaats in de groep, waardoor een iets gunstigere loting in de volgende ronde mogelijk zou kunnen zijn. Dortmund heeft een overwinning nodig, terwijl Sporting in Lissabon tegen Besiktas moet verliezen. De verwachting is dan ook dat Dortmund alles op alles zal zetten in Amsterdam. In het licht daarvan zouden Ajax-fans zich zorgen moeten maken na de beroerde vertoning van vandaag tegen Willem II.

TEN HAG HOOPT DAT AJAX WEER GEFOCUST IS

Amsterdam, 6 DEC 2021 | Erik ten Hag heeft goede hoop dat het bedroevende optreden van Ajax tegen Willem II (1-1) slechts eenmalig was. “In de komende twaalf dagen spelen we tegen Borussia Dortmund, AZ Alkmaar, PSV Eindhoven en Feyenoord. Daarin zetten we de bakens uit voor de tweede seizoenshelft van 2022. Dit is dus een cruciale fase waarin ieder van ons zo scherp als een mes moet zijn. Ik weet dat we het kunnen, maar we moeten ons focussen op de klus die voor ons ligt.”

Op de vraag of de 16-jarige Patrick de Groot zou spelen, want de jonge wonderboy begon in de laatste twee competitiewedstrijden met twee doelpunten, antwoordde Ten Hag: “Hij zit wel bij de selectie, maar niet bij de startende elf. Ik denk dat het te veel is om zoveel druk op zijn jonge schouders te leggen. Bovendien hebben we na deze wedstrijd nog drie even belangrijke wedstrijden te gaan.”

SNELLE RODE KAART FATAAL VOOR DORTMUND

Amsterdam, 7 DEC 2021 | Het had een spannende pot moeten worden: Ajax zou het in de Nederlandse hoofdstad opnemen tegen Borussia Dortmund. Beiden waren gebrand op een overwinning: Ajax wilde de groep winnen, Borussia moest alles op alles zetten om zelfs maar door te gaan in de UEFA Champions League. Alle ingrediënten voor een fantastische voetbalavond waren aanwezig. Maar binnen enkele minuten tackelde BvB-spits Donyell Malen Daley Blind van achteren. Hij kreeg een rode kaart voor de overtreding en dwong zijn ploeg met een man minder tot een alternatieve tactiek. Ajax sloeg snel daarna toe met een openingstreffer voor Dortmund.

Ondanks dat de tien overgebleven Dortmunders alles gaven, sloeg Ajax in de omschakeling gemakkelijk toe zonder voluit te hoeven gaan. De 2-0 vlak na rust was de definitieve nagel aan de doodskist. In de andere groepswedstrijd versloeg Sporting in Lissabon Besiktas (2-1). Ajax gaat als groepswinnaar door naar de UEFA Champions League, terwijl Dortmund eruit ligt; zij gaan in de play-off ronde verder tegen de teams die als tweede eindigden in de groepsfase van de UEFA Europa League.

Verrassingen te over in UEFA Champions League: Dortmund, Liverpool en Barcelona vallen af, terwijl het Zwitserse Young Boys en het Franse Lille wél doorgaan op het miljardenbal. Club Brugge zag in de slotminuten een droom op een stunt definitief verdampen. Aan de andere kant wisten grootmachten als Real Madrid en Internazionale op het nippertje opgelopen schade te repareren.

In de UEFA Europa League was er drama voor Galatasaray en SK Rapid Wien. De voorsprong in hun beide wedstrijden die hen doorgang zouden hebben verschaft werden in de slotfase ongedaan gemaakt. Respectievelijk Lazio en Hajduk Split waren spekkopers. PSV ging in Baskenland kopje onder tegen Real Sociedad en is uitgeschakeld in Europa.

In de UEFA Conference League tenslotte, voltooide Vitesse in Groep G haar stunt door stand te houden tegen Rennes. De Lage Landen vierden succes met een soevereine campagnes van KAA Gent en AZ Alkmaar, terwijl Nederland ook nog een domper moest incasseren: in Groep E Feyenoord zag een 1-0 voorsprong worden omgebogen tot een 2-1 nederlaag door Union Berlin, waardoor de Club van Zuid klaar is in Europa.

UEFA CHAMPIONS LEAGUE, GROEPSUITSLAGEN


UEFA EUROPA LEAGUE, GROEPSUITSLAGEN


UEFA EUROPEAN CONFERENCE LEAGUE, GROEPSUITSLAGEN


UEFA COEFFICIËNTENLIJST VOOR LANDEN

UEFA COEFFICIËNTENLIJST VOOR CLUBS



Lotingen Europese toernooien