Ten Hag: 'We winnen door kwaliteit, niet door geluk’
AMSTERDAM 24 OKT 2021 | Ajax heeft een gat weten te slaan in een direct duel met directe titelconcurrent PSV (3-1). In zeer gelijkopgaand duel in de Johan Cruijff Arena was Ajax het gelukkigst in de slotfase; een uitglijder van PSV’er André Ramalho en een ongelukkig weggebokste bal door Joël Drommel leverden Ajax twee goals op, terwijl PSV zelf een wedstrijdkerende strafschop verprutste in de persoon van Mario Götze. Het was voor PSV de tweede nederlaag op rij.
De pers en de kenners spraken al snel van Lucky Ajax, maar daar wilde Erik ten Hag niks van weten: “Wij maken die fouten niet, wij benutten wél de mogelijkheden die ons toekomen. Dat is geen geluk, dat is kwaliteit”, vindt de Ajax-hoofdtrainer.
Het verhaal van de wedstrijd was de relatief vroege wissel bij Ajax van clubtopscorer Sebastièn Haller, ten faveure van de in vergetelheid geraakte Zakaria Labyad. De aanvallende middenvelder die in het kielzog van Ten Hag van Utrecht naar Amsterdam verhuisde, heeft nooit bij Ajax kunnen overtuigen. Vandaag was hij echter goed voor twee doelpunten binnen tien minuten.
“Ik ken de kwaliteiten van mijn spelers”, verklaart Ten Hag “en helemaal die van Zaka, die ik nog wat langer ken.” De Ajax-trainer haalde Haller naar de kant om zo de Tadic-variant te kunnen toepassen. Met de aanvoerder als valse spits was er simpelweg iemand op links nodig. “Dan heb ik thans de keuze uit Mohamed Daramy of Zakaria Labyad. Mohamed is ten eerste nieuw bij de club, moet nog wennen en kan ik goed gebruiken als we diepgang nodig hebben op de flank. Maar met Dusan als valse spits heb je spelers nodig die aansluiten in de punt van de aanval: daarom bracht ik Labyad, Mohammed Kudus en Davy Klaassen, want die kunnen dat. Goede positionering en ieder ook een goed afstandschot.”
Tot tien minuten voor het einde was het 1-1 in de Arena. Dusan Tadic draaide weg van zijn bewaker Ramlho die tevens weggleed. “Ik kon met rechts schieten, of Zakaria de kans geven”, aldus Tadic, “dus ik koos voor het laatste omdat ik beter met links schiet.”
PSV was zeker niet de mindere partij en drong aan op een gelijkmaker. Nicolas Tagliafico vloerde Noni Madueke enkele minuten voor tijd en daarmee kregen de Eindhovenaren een strafschop. Götze legde aan voor de gelijkmaker, maar trof de paal.
De slotminuten waren slordig met veel lange halen over en weer. Ajax wilde de bal weg bij het doel en PSV wilde zo snel als kon de bal weer bij haar aanvallers hebben. Een uitbraak van Ajax leverde een slappe inzet van David Neres op. Joël Drommel stompte de bal echter plomp in de loop van de aansluitende Labyad, die pardoes zijn tweede goal maakte, of eigenlijk het doel inliep.
Met enig gevoel voor sarcasme probeerde Ten Hag het voor zijn collega Roger Schmidt op te nemen. De positie van de PSV-trainer wankelt steeds meer na een tweede competitienederlaag: “Ik vind dat mijn collega bij PSV goed werkt verricht, ook voor ons [knipoog]. Zonder gekkigheid: zijn ploeg stond goed, was gelijkwaardig aan ons en maakte het ons moeilijk. De wedstrijd wordt beslist op individuele fouten: het is niet dat de trainer zelf het veld in kan komen en die strafschop neemt, of zelf de laatste minuten voor het doel gaat staan. Bovendien willen wij de eerste plaats niet afstaan, maar PSV kan nog prima voor de tweede gaan.”