Manager Story | AJAX for the FUTURE

Ajax kampioen 2023

Het was in alle opzichten bescheiden: het spel, de zege, het kampioensfeestje op het veld. Maar feit is dat landstitel nummer 36 binnen is en over het gehele seizoen genomen, is de manier waarop deze is gewonnen uiterst indrukwekkend: reeds in speelronde 28 en vooralsnog ongeslagen in eigen land.
Tegenstander was toevalligerwijs de theoretische, nog laatste overgebleven concurrent op de landstitel. AZ Alkmaar liep bij aanvang van de wedstrijd 17 punten achter op de bezoekers uit het nabij gelegen Amsterdam. En eigenlijk was de wedstrijd snel beslist. In een uiterst statische en teleurstellende topper, benutte Dusan Tadic een strafschop na een kwartier spelen. Bij AZ vielen vervolgens twee sleutelspelers geblesseerd uit, nog voordat het halve uur verstreken was. Hierdoor kwam de wedstrijd feitelijk op slot: AZ had niet langer de kwaliteit op het veld staan om het Ajax lastig te maken, terwijl de Amsterdammers het allemaal wel goed vonden na de inspannende reuzenprestatie tegen FC Bayern enkele dagen eerder.
Ajax had al aangekondigd dat bij het eerder veroveren van de landstitel, het échte feest gevierd zou worden tijdens en na de eerstvolgende thuiswedstrijd, 8 april as. tegen ADO Den Haag. Bovendien vindt trainer John Heitinga dat het oog nu niet van de bal moet worden afgenomen: “Absoluut niet! Wij zijn apetrots en zeer blij met het halen van de landstitel. Maar we hebben nog wat doelen voor ogen. We hebben nog een bekerfinale, we hebben nog Champions League-wedstrijden en we hebben na vandaag 84 doelpunten; we gaan proberen de honderd te halen. Daarvoor is ritme nodig, scherpte nodig en vormbehoud. Dus het seizoen is nog niet voorbij en wat mij betreft ook nog niet geslaagd.”

einde maart 2023

Nog twee maanden, nog twee prijzen

Clubcoëfficiënt
Met de winst op Bayern München, heeft Ajax haar opmars op de UEFA Coëfficiëntielijst een nieuwe boost gegeven. En dat is niet het enige wat Ajax kan afnemen van Bayern. Verrekend naar tegenwoordige coëfficiënten is Bayern recordhouder van het aantal punten in één seizoen, namelijk 36. Als absoluut aantal kwam Real Madrid in 2015 zelfs nog wat hoger met 38.04, maar dat was nog vóór de vereenvoudiging en standarisering (afschaffen van coëfficiëntengewicht) van het instrument om Europese clubs en landen die lid zijn van UEFA te kunnen vergelijken met elkaar.
Ajax, maar ook Atalanta Bergamo uitkomend in de Europa League hebben nog steeds uitzicht op dat absolute record. Voor een winstpartij krijgen clubs twee punten, terwijl een gelijkspel en het halen van een volgende ronde ieder een punt waard is. Aanbeland in de kwartfinales betekent het, dat er nog maximaal twaalf punten te verdienen zijn. Het absolute record van Real Madrid is daarmee nog steeds in handbereik van deze twee clubs, terwijl het gestandariseerde record van Bayern ook nog kan worden overschreden door Manchester United, of worden evenaard door Paris Saint-Germain, of Juventus.
Landcoëfficiënt
Landen verdienen hun coëfficiënt op basis van het totaal aantal punten verdiend door de clubs van dat land, gedeeld door het oorspronkelijk aantal deelnemende clubs. Dit betekent dat aan het begin van ieder Europees seizoen met name de middenmoot punten binnenharkt, maar vanaf de groepsfase begin de grote landen punten binnen te harken dankzij hun relatief sterke clubs die ver kunnen komen en bovendien dankzij plaatsing nooit kwalificatie hoeven te spelen.
Met de discussie van een nieuwe Europese supercompetitie onder de hoede van de UEFA, wordt het landenklassement allicht nog belangrijker. In dat opzicht doet Tsjechië als voetballand uitstekende zaken dit seizoen, met een seizoencoëfficiënt beter dan hoger geplaatste landen als Portugal en Nederland. Met name Slavia Praag mag hiervoor complimenten ontvangen; de Tsjechische club is dit seizoen uiterst succesvol in de Europa League en speelt binnenkort de kwartfinale tegen Manchester United. Ook Griekenland heeft een sterk seizoen ten opzichte van haar rangschikking. Van de top 5 landen, doet Italië het deze jaargang het best. Het heeft ook van die landen nog de meeste clubs actief: Juventus in de Champions League, maar ook Milan, Lazio en Atalanta in Europa League.

28 gespeeld, 84 punten: nog geen punt af hoeven staan dus? Ben wel benieuwd of het gebrek aan tegenstand in de Eredivisie je niet een beetje gaat vervelen. Een concurrent zou het denk ik leuker maken.

Kijk, daarom heb ik een scherpe lezer met commentaar nodig! Er zat een gelijkspelletje tussen in januari 2023 (gecorrigeerd, bij deze). En ja, ik twijfel inderdaad erover nog één seizoen te doen met een flinke revisie van de selectie, of om het te parkeren na deze jaargang en iets anders te gaan doen. Misschien tot en met Euro 2024. Ik ben er nog niet over uit. Maar de Eredivisie, hoe moeilijk ik het ook voor mezelf probeer te maken, is inderdaad te weinig een uitdaging meer - met de woorden van AZ’er Max Huiberts: level Eredivisie, ontgroeid :wink:
1 like

update - ikzelf ben ter hoogte van de bekerfinale en ga proberen het allemaal op nog een niveautje hoger te doen: vanaf nu speel ik op Ultimate, 10 min p/helft, (nog) geen sliders.

De twee wedstrijden tegen Arsenal en het tussenliggende duel tegen ADO zijn nog volgens mijn oude niveau: Legendary, met sliders in mijn nadeel, 6 min p/helft.

Als dat een beetje de lol er terug in kan brengen, dan overweeg ik nog een jaartje.

Opstellingen

Wedstrijdstatistieken

Defensieve fout Arsenal afgestraft door Ajax

Een jaar later na de clash in de Europa League, kwamen Ajax en Arsenal elkaar opnieuw tegen, deze keer in de Champions League. De eerste wedstrijd vond plaats in Amsterdam, net als een jaar terug. De teams waren echter meer aan elkaar gewaagd dan toen.
Liep Ajax een jaar geleden nog achter de feiten aan, nu was de ploeg in staat de bezoekers uit Londen weg te houden van het Amsterdamse doel: Arsenal had maar één echte poging op het doel van Maarten Vandevoordt. Arsenal hield wel iets makkelijker balbezit dan de thuisploeg. Ajax verscheen bovendien ook niet overdreven vaak in het strafschopgebied van The Gunners.
In feite was het een wedstrijd van twee afwachtende teams loerend op een foutje van de tegenstander. En dat ene foutje kwam er in de 37e minuut. De dit seizoen van Villarreal overgenomen Pau Torres kopte in een duel met Antony de bal in de voeten van Ryan Gravenberch, die een seconde vrij bleef en kon oprukken en uithalen op doel: de inschattingsfout besliste de heenwedstrijd in deze kwartfinale: 1-0.
“1-0 is goed, maar biedt nog geen garantie. Over acht dagen wordt een lastige klus in Londen, dus dit kleine voordeeltje helpt zeker”, aldus trainer John Heitinga, die ook met een schuin oog keek naar de aan deze wedstrijd gekoppelde, andere kwartfinale waarin Barcelona op bezoek bij Juventus met 2-0 won: “Ajax en Barcelona tegen elkaar? Ja, het zijn misschien geen zusterploegen, maar noem ons dan maar neven van elkaar. Het is een mooi affiche. En dan Atlético maar doen in de finale, want met die ploeg heb ik perssonlijk weer affiniteit”, knipoogde een tevreden Ajax-coach.

AJAX VIERT ALSNOG KAMPIOENSFEESTJE

Het was reeds aangekondigd twee speelronden eerder: ondanks dat Ajax toen al, op bezoek bij AZ landstitel nummer 36 wist te veroveren, kondigde Nêêrland’s beste ploeg aan het te zullen vieren met de thuisfans bij de eerstmogelijke gelegenheid. En dat was vandaag na een wedstrijd tegen ADO.
De wedstrijd was weinig nieuws onder de zon: Ajax domineerde en kwam dankzij een penalty van Tadic op 1-0. De Amsterdammers kwamen stroef uit de pauze en lieten zich toen verrassen door ADO, dat zowaar op gelijke hoogte kwam, maar wonderkind Valentin Ibañez leukte zijn invalbeurt op met de winnende treffer. Ajax speelde duidelijk met de rem erop, om zo krachten te sparen voor het duel tegen Arsenal, op donderdag 13 april aanstaande.

Opstellingen

Wedstrijdstatistieken

UEFA Champions League, kwartfinales - uitslagen

Arsenal moest in Londen een 1-0 achterstand ongedaan maken. Daartoe had het tegen Ajax alle gelegenheid. Ondanks dat de Amsterdammers zich kranig weerden, was Arsenal de bovenliggende partij. Ook leek aanvankelijk het geluk niet aan de zijde van de bezoekers uit Nederland. In de 27e minuut miste Dusan Tadic namelijk een strafschop namens Ajax. Vanaf dat moment was het eenrichtingsverkeer in de Engelse hoofdstad: zou Ajax de storm overleven?
Ajax werd het pas echt benauwd in de tweede helft. Tijdens de eerste aanval van Arsenal stond Daley Blind aanvaller Moussa Dembélé onregelementair in de weg: strafschop voor Arsenal. Dembélé riep echter de voetbalgoden over zich heen, door als slachtoffer van de overtredig zelf achter de bal te gaan staan. Dembélé schoot zwak in en Maarten Vandevoordt kaatste tijdig de bal van het doel af.
Iets meer dan tien minuten later en Arsenal viel onverminderd fel aan. Leonidas Stergiou greep aan de noodrem tegenover Bukayo Saka net nadat het eerste uur verstreken was. De scheidsrechter bestrafte de overtreding dubbel: een gele kaart voor de Ajax-verdediger en een penalty voor Arsenal. Opnieuw was het Dembélé die elf meter aanlegde, maar opnieuw faalde hij: geschoten in dezelfde hoek zag de aanvaller zijn schot afketsen op de paal, hoewel Ajax-goalie Maarten Vandevoordt verslagen en wel in de verkeerde hoek lag.

Gelukkig voor Dembélé was hij niet de enige schlemiel namens Arsenal. Een klein kwartier later kreeg James Maddison een vrije trap op een ideale plek. De trap zelf, geschoten vanaf de rand van het zestienmetergebied, werd nog op katachtige wijze gered door Vandevoordt. Echter, de bal kwam terug in de loop van Maddison die nu de bal voor het intikken had richting een open goal, daar Vandevoordt door zijn duik het doel open achter had gelaten. Wonder boven wonder wist de middenvelder van Arsenal de bal compleet verkeerd te raken en niet te scoren. Ajax zwijnde voor een derde keer!
Nu brak er iets bij The Gunners. Bovendien ververste John Heitinga het middenveld van Ajax met twee frisse spelers voor de eindfase. Ajax kon zowaar een beetje controle krijgen op het middenveld en op het gehele spel. Kort voor het einde deelden de Amsterdammers het nekschot uit.
De constant met elkaar van positie wisselende Dusan Tadic en Mohammed Kudus, betrokken deze keer linksback Jayden Oosterwolde en spits Sebastien Haller bij de aanval. Kudus bleef hangen op de linkshalf-positie, terwijl Jayden Oosterwolde de Ghanees overlapte. Hij speelde de bal de diepte in richtig de naar links getrokken Haller. Deze kreeg de bal bij de naar binnen getrokken Dusan Tadic, die het gat inliep gecreëerd door de loopactie van Haller. Tadic was nauwkeuriger dan tijdens zijn penalty in de eerste helft en schoot Ajax naar de halve finale van de Champions League, waar FC Barcelona wacht op de Amsterdammers.

Het was allemaal een hard gelach voor Arsenal, maar wel zoals voor iemand met kiespijn. En daar was Ajax-coach John Heitinga zich zeer van bewust: “We zijn door het oog van de naald gekropen tegen een betere tegenstander die ook nog veruit de betere mogelijkheden had.”
“Ik vond de eerste strafschop veel te makkelijk gegeven. Dus ik dacht dat het rechtvaardig was, dat die er niet in ging. Die tweede was een regelrecht wonder, want onze keeper lag in de verkeerde hoek”, aldus Heitinga. “En dat moment na die vrije trap, dat die bal terugrolde naar Maddison. Je denkt een fractie van een seconde ‘nu is ons geluk op’ en dan zie je dat balletje toch naast gaan…, te bizar voor woorden!”
Nu wacht FC Barcelona. “Je kunt wel gaan stellen dat het een moeilijke tegenstander gaat worden, maar welke is dat niet in deze fase van het toernooi? Barcelona voetbalt net als wij op balbezit, door driehoekjes en inschuiven zoeken we beide naar een overtalsituatie en daarbij is de snelheid van het spel cruciaal. Als we ze kunnen bijbenen, dan maken we een kans. Dat zag je in de twee duels tegen Arsenal ook. We deden dat thuis beter dan hier. Maar goed, als je niet scoort kun je ook niet winnen en dat deden wij in beide gevallen beter dan Arsenal”, besloot de winnende trainer.

Dus:
vanaf hier gaan we een niveau omhoog: Ultimate, met OS community sliders, 9 min. p/helft

in ieder geval nog 1x bekerfinale, 2x Champions League, 4x Eredivisie.
Als er hierdoor een beetje lol terugkeert, dan overweeg ik nog een laatste seizoen.

’De Dubbel’ zeldzaam in 21e eeuw

Het halen van ‘De Dubbel’ (winst van nationaal kampioenschap en nationale beker in hetzelfde seizoen) is in Nederland geen zeldzaamheid, maar in de 21e eeuw des te meer. Slechts in 2005 (PSV) en in 2019 (Ajax) lukte het 's lands meest begeerde voetbalprijzen in dezelfde voetbaljaargang te winnen.
John Heitinga kan de tweede Ajax-trainer zijn deze eeuw na Erik ten Hag die het huzarenstukje klaarspeelt. De landstitel heeft Heitinga al voor een tweede keer, maar een beker ontbreekt nog: “Daarom wil ik die prijs ook per sé.” Ondanks het drukke speelprogramma wil de coach van geen wijken weten. “Wij gaan voluit voor die Cup. De twee competitiewedstrijden erna zullen we wat spelers sparen, om zo óók topfit voor de dag te verschijnen tegen FC Barcelona in de Champions League.”
Tegenover Ajax staat aartsrivaal Feyenoord en trainer Arne Slot. Voor hem is het zijn eerste gooi naar een échte prijs. “Afgelopen seizoen in de halve finale verloren van de uiteindelijke winnaar en mijn oude club AZ. In de competitie in de laatste twee speelronden afgetroefd door Ajax. We zaten in de buurt, maar uiteindelijk stonden we met lege handen. Daar kunnen we nu een einde aan maken.”
Daar waar het voor Slot de eerste kans betreft, is het voor Jens Toornstra zijn laatste. De middenvelder heeft zijn voetbalpensioen aangekondigd en wil afsluiten met een prijs: “Ik heb de laatste landstitel meegemaakt (2017), de laatste Beker (2018) en de twee laatste Johan Cruijff Schalen (2017, 2018). Maar het is dus bijna vijf jaar geleden. Dat laat zien hoe oud ik ben voor een voetballer en hoe zeer deze club snakt naar een prijs.”
De route van Ajax naar de finale oogde veel makkelijker met ruime zeges op Sparta, PEC Zwolle en Heracles in de laatste drie ronden. Feyenoord werkte zich met ietwat meer moeite langs Twente, RKC Waalwijk en PSV. “Die laatste betekende veel voor ons. We stonden 2-1 achter na een uur en sleepte de zege toch uit het vuur, op basis van karakter, arbeid en vechtlust.”
Maar iedereen betrokken bij beide clubs beaamt dat het niks betekent voor de bekerfinale: “Dit is een klassieker, dit is bekervoetbal en dit is een finale. Drie redenen dat je helemaal niks kunt zeggen of verwachten”, vindt Heitinga.
Een Klassieker tijdens de bekerfinale is zeldzaam. In 2010 haalden beide teams de finale, maar werd deze afgewerkt in een heen- en een terugwedstrijd. Daarom is 1980 de enige échte Klassieke Bekerfinale tot heden. Die werd overigens door Feyenoord met 3-1 gewonnen. “Voor mij is het een extra reden om dat even terug in balans te brengen”, aldus Heitinga. “Voor mij een reden vooral dat sportieve feit te herhalen”, reageert Slot.

Hele goede resultaten. De dubbel is niet zo vaak in Amsterdam geweest en daarom een klasse prestatie. Ondanks dat ze recordhouders zijn in zowel Landskampioen en beker winnaar.

Mag ik vragen waarom je maar liefst 9 minuten speelt? Ik vind zes een prima duur per helft. Aangezien je dan al gauw een kwartier per duel verder bent.

…, omdat ik even de OS community sliders letterlijk volg, die gaan zelfs uit van 10-15 minuten. Het is toch maar een handvol wedstrijden en daarna moet ik beslissen om nog een seizoen door te gaan, of iets anders te gaan doen in de drie maanden richting FIFA 22.

KNVB Bekerfinale, opstellingen

KNVB Bekerfinale, wedstrijdstatistieken

Openingsfase cruciaal tijdens bekerfinale
Ajax heeft de felbegeerde dubbel bemachtigd! Na een seizoen zonder prijzen in 2021 en afgelopen jaar waar wél de landstitel werd gepakt, maar er verloren werd in de bekerfinale, lukt Ajax het anno 2023 eindelijk! In het seizoen waar alles goed lijkt te gaan voor de Amsterdammers, pakte het binnen tien minuten een 2-0 voorsprong. Dat bleek beslissend: ondanks fel verzet van Feyenoord hield Ajax dezelfde marge tot aan het einde en won het met 3-1.
Daarmee heeft Ajax de aartsrivall dit seizoen driemaal geklopt: in de competitie wonnen de Amsterdammers met 3-2 in de hoofdstad en 2-1 in Rotterdam. “Zeges tegen de aartsrivaal zijn extra zoet, maar in een bekerfinale is dit absoluut geweldig!”, jubelde Ajax-trainer John Heitinga, die na drie KNVB Bekers als speler te hebben gehaald, nu ook zijn eerste Cup mag vieren als trainer.
Ajax overweldigde Feyenoord in de openingsfase en vond al snel een opening in het Rotterdamse bastion. Linkerverdediger Jayden Oosterwolde vond aanvoerder Dusan Tadic, die wilde verlengen op aanspeelpunt Sebastien Haller. Deze liet de bal echter doorgaan naar de inlopende Ryan Gravenberch, die hiermee een seconde had om aan te leggen en op doel te schieten voordat verdediger Adam Webster hem kon afstoppen: 1-0.

Ajax denderde voort en verdubbelde de voorsprong snel. Deze keer kwam de angel vanaf rechts. Een goede doorsteekbal van Devyne Rensch vond de op tijd gestarte Antony. De rechtsbuiten trok de bal strak voor en Haller had de bal voor het intikken: 2-0.

Ajax controleerde het restant van de eerste helft. Feyenoord had pas na de bespreking tijdens de pauze antwoord op de dominante hoofdstedelingen. In plaats van de lopende en diepgaande spits Roger Guedes, trad Feyenoord in de tweede helft aan met Robert Bozenik. Hiermee konden de Rotterdammers ook makkelijker de directe en lange bal hanteren. Één zo’n bal werd verkeerd beoordeeld door Devyne Rensch, die Luis Sinisterra zag verdwijnen over links. De Colombiaan stak de bal richting het midden waar Bozenik de aansluitingstreffer noteerde: 2-1.
Maar het slotwoord was aan Ajax. Diep in de tweede helft zocht Ajax-invaller Mitchell van Bergen ogenschijnlijk het duel met Feyenoord-linksback Tyrell Malacia. Van Bergen hield in en schoof de bal terug naar het centrum richting Gravenberch. Deze legde met een subtiel tikje de bal klaar voor de vanaf links naar binnen gestormde Mohammed Kudus die uithaalde met zijn goede been en Justin Bijlow ten derde male kansloos liet: 3-1.

Voor velen betekent het de eerste keer dat de nationale beker wordt gewonnen. Niet voor uitblinker Ryan Gravenberch, die echter deze bekerwinst mooier vindt dan in 2019. “Ik was destijds iemand die net erbij zat en pas kwam kijken met mijn zestien jaar. Bij deze bekerwinst was ik veel prominenter aanwezig en met name in deze finale vind ik dat ik lekker gespeeld heb. Ik was bij alle drie goals betrokken op één of andere manier. Dan lijkt die beker veel mooier en voelt de winst ook échter.”
“Het vizier kan nu volledig op Barcelona”, vindt Heitinga. “Het enige wat nog leuk zou zijn is als we de honderd doelpunten halen in de competitie.” Momenteel heeft Ajax 90 goals na 30 wedstrijden. “Maar als we moeten kiezen tussen wat doelpunten meer in de Eredivisie of een finaleplek in de Champions League, dan gaan we uiteraard voor het laatste!”

Let wel: we zitten in 2023, twee jaar in de toekomst!
Info: PSG en Ajax zijn beide soeverein en (vooralsnog) ongeslagen kampioen geworden in eigen land en steken in uitzonderlijke vorm; daarentegen zullen Atlético (2e) en Barcelona (3e) waarschijnlijk geen kampioen van Spanje worden, omdat ze worstelen met wisselvallige vorm.

Wat wordt de Champions League finale, seizoen 2022/2023?

• FC Barcelona - Atlético Madrid
  • AFC Ajax - Atlético Madrid
  • FC Barcelona - Paris Saint-Germain
  • AFC Ajax - Paris Saint-Germain

0 stemmers

FC Barcelona - Ajax en Atlético Madrid - Paris Saint-Germain
Wie wordt winnaar van de Champions League 2023 in dit verhaal?

• FC Barcelona
  • AFC Ajax
  • Atlético Madrid
  • Paris Saint-Germain

0 stemmers

Ajax heeft in de Eredivisie 88 goals na 30 wedstrijden; hoeveel doelpunten zal Ajax uiteindelijk scoren?

• 91-95
  • 96-100
  • 101-105
  • meer dan 105

0 stemmers

Na 30 wedstrijden zijn er in de competitie na 88 doelpunten gescoord ook 88 punten bemachtigd. Dat kunnen er nog 100 worden. Gaat Ajax dat lukken?
(nog te spelen: uit bij Go Ahead Eagles, thuis tegen Heerenveen, uit bij Sparta, thuis tegen Utrecht)

• Ajax wint alles en haalt 100 punten
  • Ajax zal punten morsen en haalt minder dan 100 punten

0 stemmers

Denk dat veel af zal hangen van hoe je nieuwe instellingen uit gaan pakken, ik verwacht wel dat je de finale haalt maar dat PSG daarin te sterk zal zijn. In de competitie denk ik dat je ook wat talenten/reserve spelers nog wat minuten gaat geven in de laatste vier wedstrijden. Dit in combinatie met je nieuwe instellingen gaat denk ik wel een keertje tot puntverlies leiden.

Leuk om ons met deze polls te betrekken in het verhaal!

Heitinga herhaalt huzarenstukje Ten Hag

John Heitinga is na Erik ten Hag de tweede Ajax-trainer deze eeuw die de dubbel heeft weten te bemachtigen én ook de halve finale van de Champions League. Echter, Heitinga heeft nog vier competitieduels en een nog te spelen halve finale voor de boeg en kan in sommige opzichten zijn voorganger overtreffen. Één record blijft tenminste op naam van Ten Hag: het lijkt onwaarschijnlijk dat Ajax in haar laatste vier Eredivisiewedstrijden nog 32 keer gaat scoren, wat nodig is om het aantal competitiedoelpunten van het seizoen 2018/19 te verbeteren. Eerder kan dan gekeken worden naar het seizoen 2009/10, toen er onder Martin Jol 106 keer doel werd getroffen.

Kiwi-linksback als concurrent Oosterwolde

Liberato Cacace (22, OVR 72 - POT 83) is vanaf komend seizoen de concurrent van Jayden Oosterwolde voor de linksbackpositie bij Ajax. De Nieuw-Zeelander is afkomstig van de Sint-Truidense Voetbalvereniging (STVV) uit België, waar hij sinds medio 2020 speelde. Daarvoor speelde hij in eigen land bij Wellington Phoenix. Ajax betaalt STVV de in Cacace’s opgenomen afkoopsom van € 7,900,000,-
Cacace -uitgesproken: [ka-ka-tsjè]- tekent bij Ajax voor vier seizoenen, dus tot medio 2027. Hoewel geboren in Nieuw-Zeeland, heeft Cacace ook de Italiaanse nationaliteit, vanwege zijn in Napels geboren vader. In de overeenkomst van Cacace is ook opgenomen, dat als de speler’s favoriete club SSC Napoli zich meldt, Ajax actief meewerkt aan een overgang naar Zuid-Italië.

Marcel Ruiz verruilt Ajax voor Real Sociedad

Mexicaanse middenvelder Marcel Ruiz (22 jaar, OVR 78 - POT 82) zal aan het einde van het seizoen de overstap maken van Ajax naar Real Sociedad. Ruiz kwam in januari 2022 van het Mexicaanse Tijuana naar de Nederlandse hoofdstad. Bij Ajax veroverde hij in anderhalf jaar ondanks een veelbelovende start geen basisplek. Aan het begin speelde hij frequent bij afwezigheid van de geblesseerde Davy Klaassen.
Maar toen Klaassen weer fit was en Abdou Harroui in de zomer werd gehaald als extra middenvelder, nam het aantal speelminuten voor Marcel snel af. Speelde de middenvelder nog 23 keer voor de Amsterdamse hoofdmacht in de tweede helft van afgelopen seizoen, in het lopende seizoen kwam Ruiz niet verder dan veertien optredens, waarvan vele daarvan als invaller en sinds de winterstop kwam Marcel Ruiz slechts tweemaal binnen de lijnen. Toch betaalt Real Sociedad € 10,500,000,- wat hetzelfde bedrag is dat Ajax aan Tijuana overmaakte op 19 januari 2022.
Marcel Ruiz is na Thilo Kehrer de tweede speler die onder het slechts tweejarige bewind van trainer John Heitinga zowel is aangetrokken als vertrokken.
B-PLOEG AJAX WINT MET MOEITE IN DEVENTER

31 wedstrijden - 91 punten behaald, 90 goals gescoord

1 like