Manager Story | AJAX for the FUTURE

Ja.

Limiet op transfersom (< 25 mln)
op salaris (< 30k)
selectierol, ik wil nooit een afkoopclausule, ik weiger ook prestatiebonussen.

Dus dan gaan vrij veel onderhandelingen stroef of zelfs stuk, maar dat houdt het ook spannend. Anders kan ik met een bak met geld smijten en halen wie ik wil, maar dan is de lol er na twee seizoenen ook vanaf.

1 like

Frankrijk verdedigt wereldtitel succesvol
Frankrijk versloeg in haar openingswedstrijd als titelverdediger op het wereldkampioenschap de Verenigde Staten met 4-1 en deed dat in de finale opnieuw. Dat was het WK in een notendop. België stelde teleur met tweemaal een gelijkspel en een verrassende nederlaag tgen Polen, wat onvoldoende bleek door de groepsfase heen te komen. Nederland reikte tot de halve finales en streed -net zoals in 2014- uiteindelijk om de derde plaats met Brazilië. Deze keer waren de Zuid-Amerikanen echter de sterkere partij…
Naast dat België (2 punten) haar meerdere moest erkennen in Engeland (5 punten) en Polen (6 punten), waren er nog enkele sensaties in de groepsfase. Turkije versloeg Brazilië (3-1) en werd groepswinnaar in Groep D. Egypte deed hetzelfde tegen Spanje (2-1) en won Groep E. Finland kwam wonderwel een 5-1 verlies als WK-debuut te boven en na een 2-0 zege op Australië zouden de Finnen Groep G zelfs overleven.
Maar vanaf de afvalronden was het business as usual en kwamen de traditionele toernooiploegen op stoom. Brazilië nam wraak op hun vernedering door Duitsland in 2014, door deze keer de ploeg van scheidend bondscoach Joachim Löw te verslaan met 3-1, terwijl Nederland hetzelfde deed met Engeland. Frankrijk rekende af met Spanje (1-0) en Argentinië met Italië (3-1).
In de kwartfinale zag de wereld Leo Messi hoogstwaarschijnlijk afscheid nemen van het WK of zelfs het internationale landenvoetbal, nadat Argentinië uitgeschakeld werd door de Verenigde Staten met strafschoppen. De Barça-vedette was pijnlijk genoeg één van de spelers die een strafschop tijdens de serie miste. Brazilië, Nederland en ook Frankrijk stootten door.
Nederland was tot dusver de ploeg die makkelijkst leek te winnen. Na een doelpuntloze opening tegen Mexico, won het van Ecuador (3-1), Rusland (3-0), Engeland (3-1) en Turkije (2-0). Met name Donyell Malen bleek goed op schot; hij zou uiteindelijk topscorer worden van het toernooi. Maar in de halve finale moest Oranje haar meerdere erkennen in Les Bleus (2-0). De Verenigde Staten zorgden voor een stunt door Brazilië af te stoppen (1-0) en een droomfinale tussen Frankrijk en Brazilië te voorkomen.
Nederland trof -opnieuw- Brazilië in de kleine finale net zoals acht jaar eerder. Nederland kwam op 1-0 voor maar de Brazilianen maakten nog voor rust gelijk. In de tweede helft besliste een VAR-moment de wedstrijd in het voordeel van de Goddelijke Kanaries.
De finale van het wereldkampioenschap was eigenlijk vooraf beslist. Natuurlijk was het knap dat de Amerikanen zover gekomen waren, maar Frankrijk had al eerder getoond geen kind te hebben aan The Yanks en dat was in de finale niet anders. Net zoals tijdens de openingswedstrijd in hun groep, wonnen de Fransen met 4-1 en daarmee werd het de eerste ploeg sinds Brazilië in 1962 die succesvol hun wereldtitel verdedigden.
Frankrijk wint daarmee een derde internationale prijs op rij, na het WK in 2018 en het naar 2021 verplaatste EK. Het is voor het eerst sinds 2010 dat een Europees Kampioen ook wereldkampioen wordt: destijds was dat Spanje.
Wereldkampioenschap 2022 - overzicht

Over je regels, is 30K niet weinig aangezien er in het echt heel wat spelers in Ajax met meer zijn?

Integendeel. Het publieke geheim bij Ajax is dat niemand meer mag verdienen dan Tadic. In het spel verdient hij 30k, dus dat is het plafond dat ik aanhoud. Dat geeft je nog altijd wel opties, maar ook flink wat beperkingen. Het terughalen van een ervaren speler met een Ajax verleden bijvoorbeeld is lastig. Iemand als Alderweireld, Vertonghen of Luis Suárez laten afbouwen in Amsterdam is me nog niet gelukt.

Dat wist ik maar als je 30k maal 52 weken doet zit je aan 1,560M terwijl Tadic in real life het dubbel had dacht ik? En als je tot 30K blijft dan wordt het terughalen van een Alderweireld om er nu één te noemen toch erg moeilijk lijkt me. Bij Vertonghen heb je geluk dat die nu bij Benfica zit en ze daar al een pak minder verdienen in fifa.

Dat is inderdaad de uitdaging, anders wordt het spelletje ook te makkelijk :wink:

"Doorgaan waar we gebleven zijn"
Het wereldkampioenschap zit er op en er wordt teruggekeerd naar het clubvoetbal. Ajax opent haar seizoen over iets minder dan drie weken op bezoek bij ADO Den Haag. Daarna wacht de eerste horde richting de Champions League, Zweeds kampioen Djurgardens IF. Ajax-hoofdtrainer John Heitinga neemt de stand van zaken bij Ajax door bij aanvang van het tweede seizoen onder zijn leiding.
Fitheid
“Het WK heeft weinig weerslag gehad op de spelers van Ajax”, stelt Heitinga. Daley Blind en Davy Klaassen waren geblesseerd en zaten dus niet in de selectie van het Nederlands elftal. Ryan Gravenberch (Nederland), Antony (Brazilië) en Leonidas Stergiou (Zwitserland) waren wel opgeroepen maar dienden als reserves en hebben weinig speelminuten gemaakt. De enige met een basisplek was Sebastièn Haller, maar de spits van Ivoorkust was na de groepsfase al klaar en heeft inmiddels twee weken rust genoten.
“De groep is fit. Blind en Klaassen zijn aangesloten, Haller traint al mee. De overige drie WK-gangers krijgen nog een week vrijaf omdat hun landen wat verder zijn gekomen. Maar iedereen ligt op koers voor de openingswedstrijd van het seizoen tegen ADO op 30 juli.”
Doelstellingen
Heitinga heeft van de clubleiding te horen gekregen dat Ajax vooral moet ‘doorgaan waar ze gebleven zijn.’ Dat betekent dat er opnieuw voor de nationale dubbel moet worden gegaan. Het salarishuis wordt echter niet verder uitgebreid. “De coronaperikelen van afgelopen jaar staan dat vooralsnog niet toe, dus dat is ook een handicap in de zoektocht naar nieuwe spelers”, erkent Heitinga.
De hardste doelstelling is echter het halen van de kwartfinale in de Champions League. Financieel, zodat het seizoen kostendekkend is, maar ook sportief. Ajax is nu een club in de top tien van de UEFA Coëffitiëntielijst en om die plek te behouden ná dit seizoen is een kwartfinaleplek geboden.
Transfers
“Ik heb aangedrongen bij de directie op een wat bredere kern van de spelersgroep”, erkent Heitinga. “Afgelopen seizoen, tegen de winterstop en ook nabij het einde van het seizoen zag je dat vanwege vermoeidheid we steken lieten vallen. Dat moeten we dit seizoen voorkomen. Dus we zullen moeten investeren. Daarbij hoop ik dat we enkele spelers kunnen behouden”, doelde de trainer op Mohammed Kudus en Antony, “maar ook daar moeten we ons alvast voor indekken in het geval dat het niet zo is.”
In de zomer mochten Danilo (inmiddels Brighton) en Lassina Traoré (inmiddels Stuttgart) Ajax transfervrij verlaten. Jurgen Ekkelenkamp ook, maar hij heeft nog geen club gevonden en mag tot die tijd met Jong Ajax meetrainen om zijn conditie op peil te houden. Er zijn dus in ieder geval middenvelders en aanvallers nodig. Tevens is bekend dat Thilo Kehrer de club verlaten mag, dus ook een de verdediging zal moeten worden aangesterkt.
Voorts viel op de training het ontbreken van Perr Schuurs op. Heitinga erkent dat er mogelijk een transfer loert: “De club heeft een mooi aanbod ontvangen, dus er speelt wel iets. Maar uiteindelijk zal het bij Ajax altijd draaien om doorselecteren met eigen jeugd of veelbelovende spelers van elders: we hebben Jurriën Timber die klaar lijkt voor het grote werk en Julian Smits heeft het goed gedaan bij Jong. Dus het is nog maar de vraag of we specifiek voor die plek de markt op zullen gaan.”
1 like

Prachtige carrière ben je aan het uitbouwen.
Ben benieuwd wie er gaat vertrekken/komen.
Als je deze story leest krijg je zelf zin om een CM met Ajax te beginnen, knap werk!

1 like

Europese route Ajax en Feyenoord bekend
Vanaf augustus zal er ook weer in Europees verband gevoetbald worden. De meest prangende vraag is wie naast de 26 reeds geplaatste clubs, de zes overgebleven plekken in de Champions League zullen opeisen. Onder de gegadigden twee Nederlandse clubs: Ajax en Feyenoord.
Coëffitiëntiepunten
Ajax is inmiddels een club in de top tien van de UEFA Coëffitiëntielijst. Om die plek te kunnen behouden zal Ajax dit seizoen flink moeten scoren en ver moeten reiken. Voor Nederland is het van belang dat het niet volledig afhankelijk blijft van de Europese inbreng van Ajax en dat ook andere clubs redelijk zullen scoren. Vandaar dat het ook van belang is dat Feyenoord één van de twee Europese hoofdtoernooien zal halen. Hieronder de stand van zaken op de UEFA Coëffitiëntielijst bij aanvang van het seizoen 2022-23.

Clubrangschikking

Landenrangschikking

Loting
Ajax en Feyenoord zullen zich door twee ronden heen moeten knokken om in het hoofdtoernooi van UEFA Champions League te geraken.
De landskampioenen volgen de Champions-stroom en mits het fout zou gaan in de eerste ronde, dan wacht nog een play-off in de Europa League. In de League-stroom waar Feyenoord toebehoort, gaan de verliezers van de eerste en de laatste voorronde direct naar de groepsfase Europa League.

AJAX STRIKT FERDI KADIOGLU TRANSFERVRIJ

Ajax heeft haar eerste nieuwe aanwinst binnen. Vleugelspeler cq. aanvallende middenvelder Ferdi Kadioglu komt transfervrij van Fenerbahçe naar Amsterdam. De 22-jarige Arnhemmer die twee seizoenen speelde in Nijmegen bij NEC en daarna vier jaar in Istanbul, tekende een contract voor vijf jaar.
Directeur voetbalzaken Marc Overmars legt uit: “Kadioglu’s vierjarige overeenkomst bij Fenerbahçe werd niet verlengd. Daarvoor volgden wij hem al, maar vanwege de ontwikkelingen met Noa Lang vorig jaar (LEES HIER) hadden wij plots de posities waarvoor Ferdi in aanmerking komt goed ingevuld.”
“Maar Ajax is een topclub en we merken dat er veel vraag is naar onze spelers. Ons wedstrijdschema is zwaar. Er liggen altijd kansen voor spelers die normaal gesproken niet aan bod zouden komen. Bovendien willen we Dusan Tadic ietwat gaan ontlasten; hij wordt binnenkort 34 jaar. Hij is nog altijd van onschatbare waarde voor ons, maar je kunt moeilijk van hem vragen vijftig wedstrijden of meer te spelen.”

“Dus om al deze redenen willen we onze linies beter bezetten en voorbereid zijn op eventuele mutaties in de selectie”, vervolgt Overmars. “Dan was het transfervrij aantrekken van een speler met de kwaliteiten van Kadioglu een buitenkansje. Hij is een typische Ajax-speler: een technische dribbelaar, goede passing, goed positiespel, gevaarlijk voor de goal. Hij heeft getekend voor vijf jaar, met het oog op de toekomst. Zijn komst kun je beter zien in een breder perspectief en voor de langere termijn.”

Ajax haalt Zeegelaar terug naar Amsterdam

Marvin Zeegelaar (31) is na twaalf jaar weer speler van Ajax. Hij vertrok als potentievolle linksbuiten, maar keert terug als degelijke linkerverdediger. De Amsterdammer wordt overgenomen van Udinese voor een transfersom van € 720.000,-. Zeegelaar tekende voor drie jaar.

De linkspoot debuteerde als achttienjarige jongeling onder Marco van Basten op 12 november 2008 in het met 1-0 verloren bekerduel tegen Volendam. Onder Van Basten’s opvolger Martin Jol kreeg hij nog vijf keer een kans. Maar Jol verloor echter zijn baan in december 2010 en diens opvolger Frank de Boer had geen plek meer voor Zeegelaar.

Aanvankelijk werd hij verhuurd aan Excelsior voor het opdoen van speeltijd, maar hij zou nooit meer voor Ajax uitkomen. Na een half jaartje in Rotterdam-Noord begon een werkelijke rondrit door Europa. Zeegelaar speelde bij het tweede van Espanyol, het Turkse Elazigspor, Blackpool, Rio Ave, Sporting CP in Lissabon, Watford en Udinese. Tijdens zijn jaren in Portugal werd Zeegelaar omgevormd tot linksback en als zodanig werd hij opgeroepen voor het Nederlands elftal in november 2016 door destijds bondscoach Danny Blind. Hij zou echter nooit speeltijd krijgen in Oranje.
Zeegelaar is blij terug 'thuis’ te zijn. “Amsterdam is mijn stad, Ajax is mijn club. Dit is bekend terrein. Ik ben blij weer hier te zijn.” De dertiger werd enthousiast toen Ajax hem benaderde en werd overtuigd door Marc Overmars: “Ik bleef Ajax overal volgen en zag ze de afgelopen vijf, zes jaar groeien. En toen werd ik benaderd door Overmars, die te kennen gaf dat er met een bredere selectie ook meer gerouleerd gaat worden door de coach. Dus dat iedereen kan rekenen op speeltijd. Toen vroeg ik meteen waar ik mijn handtekening kon zetten. Ik zie het helemaal zitten!”

Marc Overmars licht toe: “Jeugdspeler Jan Smeets is een tweebenige back in onze selectie. Dus we zochten voor één of beide flanken nog een speler, zodat er aan beide kanten een stand-in voorhande is. Natuurlijk geven we daarbij voorkeur aan échte Amsterdammers, échte Ajax-spelers uit de eigen kweek. En Marvin was beschikbaar en welwillend. Hij is in de kracht van zijn leven en we hopen goed gebruik te maken van zijn kwaliteiten, zijn kracht en zijn lengte.”

Mooie breedte aankoop dat je voor een prikje heb kunnen overnemen!

1 like

Kadioglu is een prima aankoop, bij Zeegelaar heb ik mijn twijfels. Staat hij niet de ontwikkeling van een jeugdspeler in de weg?

Nette updates trouwens :slight_smile:

1 like

@Aron1997 & @Jochem thanks!

GAT IN AMSTERDAMSE DEFENSIE

Ajax schijnt een gat in de defensie te hebben. In de voorbereiding naar het nieuwe seizoen, voor Ajax nog tien dagen voor de eerste wedstrijd (uit bij ADO Den Haag), maakten twee verschillende clubs ieder vrijwel gelijktijdig de komst van een speler voorheen actief in Amsterdam bekend. Perr Schuurs (Roma) en Thilo Kehrer (RB Leipzig) zijn Ajacied af.

Een echte verrassing was het niet. Diverse bronnen binnen Ajax hadden al aangegeven dat Kehrer overbodig was verklaard en dat Perr Schuurs mocht vertrekken indien een mooie club met een passend bod langs zou komen. In beide gevallen lijken de spelers verzekerd van een avontuur elders.
Perr Schuurs (22) stond vier jaar onder contract bij Ajax, maar kon pas de afgelopen twee seizoenen rekenen op meer speeltijd. Hoewel een goede stopper, miste de Limburger de snelheid en techniek om goed te passen in het spel van Ajax. Desondanks kwam Schuurs tot 90 wedstrijden in dienst van de Amsterdamse club waarin hij tweemaal scoorde. Ajax ontvangt € 18,000,000,- voor de verdediger.
Thilo Kehrer (25) zal een stuk minder vrolijk terugdenken aan zijn jaar in de Nederlandse hoofdstad. Na Sebastien Haller was de tweebenige verdediger de duurst aankoop ooit voor Ajax (€ 21,500,000,-). Maar de van Paris Saint-Germain afkomstige Kehrer paste totaal niet in het spel van de Amsterdammers. Ondanks 28 duels in dienst van Ajax, werd de voormalig speler van Schalke eerst door de fans en later door de directie bestempeld als miskoop en derhalve als overbodig. De negenvoudig Duits international keert terug naar de Bundesliga, waar RB Leipzig de verdediger overneemt voor € 15,000,000,-.
Daarmee heeft Ajax plots een flink gat in de bezetting van haar verdediging, met Jurriën Timber, Daley Blind, Leonidas Stergiou en jeugdspeler Fredrik Berg de enigen die het centrum van de defensie fatsoenlijk kunnen verdedigen. Maar terwijl een delegatie van Die Roten Bullen in Amsterdam was om de overstap van Kehrer te bevestigen, vlogen vertegenwoordigers van Ajax juist naar Duitsland.

Jammer dat uiteindelijk alleen de titel wordt binnengehaald, maar zo is er nog genoeg ruimte voor verbetering. Ben benieuwd hoe het gat achterin opgevuld gaat worden!

1 like

Tijd voor een aankoop! Ben benieuwd waar je je pijlen op richt.

1 like

@Ryanajax & @Begiristain thanks!

image

Ook Van Drongelen transfervrij naar Ajax

Rick van Drongelen (23) is transfervrij overgestapt van Hamburger SV naar Ajax. De Zeeuwse verdediger die grootgebracht werd bij Sparta Rotterdam, had al eerder besloten zijn vijfjarige contract bij HSV -dat liep van 2017 tot en met 2022- niet te verlengen. “Ik wilde terug naar Nederland, het liefst bij een club die daar om de prijzen kon spelen. Ajax voldoet aan die wens”, aldus de kersverse Ajacied.
Om de contractonderhandelingen kracht bij te zetten liet Ajax het meeste werk over aan RvC-lid Danny Blind, in plaats van Directeur Voetbalzaken Marc Overmars of zijn rechterhand Gerry Hamstra.
Redenen hiervoor zijn de overeenkomsten tussen hem en Van Drongelen. Beide komen uit Zeeland, beide debuteerden bij Sparta Rotterdam in het profvoetbal en uiteindelijk kwamen beide bij Ajax terecht: “Blind senior is een voorbeeld. Hij is één van de weinige spelers die letterlijk alles in het clubvoetbal heeft gewonnen. En vanwege de gelijkenissen voelde ik gelijk wat voor een overstap naar Ajax.”
John Heitinga benadrukt de opties die Van Drongelen geeft: “Je hebt nu vijf centrale verdedigers. Met Rensch en Zeegelaar kunnen we eventueel een driemansverdediging overwegen. De meeste Nederlandse ploegen spelen met een enkele spits en vleugelaanvallers. Dat zou je eventueel één-op-één kunnen bestrijden. Die opties komen er nu bij met een goede centrale verdediger als Rick.”
En zo is Ajax drie spelers rijker voor slechts € 720.000,- uitgegeven aan transfersommen. Toch zien de meesten Van Drongelen als een breedteversterking, net zoals eerder Kadioglu en Zeegelaar. Volgens Heitinga ook niet meer dan logisch: “Buiten Perr Schuurs is nog niemand uit onze basiself vertrokken. En op zijn plek hebben we Jurriën Timber al en sinds januari Leonidas Stergiou. Never change a winning team, toch!?” Wel uiten de meeste fans tevredenheid dat Ajax als Nederlandse club ook Nederlandse spelers haalt. De reactie “Als niet uit eigen land, dan tenminste uit eigen land” was hierin veelzeggend.
1 like

Mooie transfer! Kende veel blessureleed maar was bij HSV al meteen een belangrijke schakel. Hopen blijft hij schadevrij en kan hij je naar mooie prijzen loodsen.

1 like

Mooie transfer met van Drongelen. Heb hem ook op men lijstje staan mocht ik een carrière met psv beginnen.

1 like

@DavinEland & @Aron1997 thanks!