JULI | Asian Elite Cup
1 juli 2022.
Diego Simeone staat aan het begin van zijn 11de (!) seizoen bij Los Rojiblancos, daarmee kan de 52-jarige Argentijn de langst regerende manager in de geschiedenis van Atlético Madrid worden. El Cholo beseft meer dan ooit na al die jaren dat hij voor een uitdaging staat om de club van zijn hart te laten evolueren. De komende seizoenen zal er wellicht door geselecteerd moeten worden. Er staan namelijk héél wat jonge, talentvolle spelers te popelen om een kans te krijgen in het eerste elftal van hun droomclub …
Aan de vooravond van Atleti’s preseason gaf Simeone een korte persconferentie.
Buenos días, Mister! Er werd eind vorig seizoen gecommuniceerd dat uw voorbereiding in Azië zou plaatsvinden, meer bepaald China. Kunt u vertellen wat de oefenpartners zullen zijn waar u tegen speelt op de Asian Elite Cup?
Inderdaad, China wordt het land waar we ons preseason gaan houden, we kozen om naar daar te trekken omdat we merkten dat de belangstelling van de Chinese fan voor ons team blijft groeien. Het is dus een manier om dankjewel te zeggen tegen al de fans die er wonen. Onze oefenpartners worden Internazionale, Leicester & Lazio Roma. Het zal ongetwijfeld interessant worden wat we kunnen presteren tegen hen.
Het valt meteen op dat u heel wat spelers van Atleti B selecteerde voor de trip naar China. Wat is daar de filosofie achter?
Fernando (Torres) leverde vorig seizoen met heel wat van hen een uitstekend resultaat (Atleti B was halvefinalist in de UCL Youth League waar RB Salzburg te sterk was). Ik wil die jongens graag laten proeven wat het inhoudt om mee te mogen doen met de “grote” jongens. Iturbe, Gomis, Moreno, Bri, Martin, … Ze zullen allemaal hun speelminuten krijgen. Deze voorbereiding wordt voor hen een ideale periode om te tonen wat ze in zich hebben.
Spelers die ontbreken, door een uitleenbeurt, zijn onder andere uw zoon Guiliano, Sergio Camello & Rodrigo Riquelme. Wat is uw plan met hen?
Giuliano & Sergio moeten nu gewoon ervaring opdoen. Ze moeten leren spelen op een hoger niveau, vandaar dat hun uitleenbeurt in respectievelijk Zaragoza & Rayo hen deugd zal doen. Wat Rodrigo betreft, met hem had ik eind vorig seizoen een goed gesprek. Hij had er een prima seizoen op zitten bij Mirandés, hij had dus stappen gezet. Ik wou hem er dit seizoen graag bij, maar kon hem niet voldoende speeltijd garanderen. Er staan nog te veel spelers voor hem in de rangorde. Ik heb de beslissing aan hem overgelaten: blijven maar amper spelen of speeltijd zoeken. Hij koos ervoor om uitgeleend te worden aan Girona, een keuze waar ik volledig achter sta.
U zal in de voorbereiding dus de kaart van de jeugd trekken. Maar mag er verondersteld worden dat ook de nieuwkomers Witsel, Molina, Memphis, Reguilon & Doherty meegaan naar China?
Uiteraard, op die manier kunnen ze zich aanpassen aan onze manier van spelen.
Hoe tevreden bent u met de aanwinsten?
Ik ben tevreden: Axel wou ik er jaren geleden al graag bij, maar toen was het niet het juiste moment. Het feit dat hij nu transfervrij was, zagen we als een opportuniteit. Nahuel & Matt zijn versterking om de rechtsachter, Sergio is dat op links. Memphis was een uitgelezen kans, in hem zagen we een prima vervanger voor João.
U liet inderdaad Félix verrassend op uitleenbasis naar Chelsea vertrekken. Klopt het dat uw relatie met hem verzuurd is & dat dit de grote reden voor zijn vertrek is?
Ik heb met João geen enkel probleem, laat staan dat onze relatie verzuurd is. Daar hij nog niet kon brengen wat er hier van hem verwacht werd, besloten we in samenspraak dat een tijdelijke uitleenbeurt zijn carrière misschien kon herlanceren. Ik geloof in João, maar misschien had hij nood aan een andere omgeving, een nieuwe competitie? Ik ben er van overtuigd dat hij zijn talent kan laten zien in Chelsea.
Mogen we nog komende transferverrichtingen verwachten?
Als het aan mij ligt, nee. Ik heb een brede, kwaliteitsvolle spelersgroep bij me waar ik graag mee aan de slag wil gaan. Te beginnen de komende weken in China.
Alvast veel succes komend seizoen, Mister!
Muchas gracias!
Simeone trok in deze voorbereiding inderdaad volop de kaart van de jeugd: doelmannen Iturbe & Gomis wisselden elkaar voortdurend af per wedstrijd, terwijl de anderen (Fran, Mini, Moreno, Bri, …) volop speelgelegenheid kregen. Onder de vele jongeren zaten er twee spelers bij die veelbelovend hun talent lieten zien: rechtsachter Sergio Díez & centrale middenvelder Pablo Barrios. Vooral die laatste kon Simeone bekoren …
Oefenwedstrijd 1 | Atlético 2 – 2 Inter (12’ Kondogbia, 44’ Lautaro, 58’ Dimarco, 66’ Correa)
Oefenwedstrijd 2 | Leicester 1 – 2 Atlético (13’ Maddison, 80’ Llorente, 86’ Lemar (p))
Oefenwedstrijd 3 | Atlético 2 – 0 Lazio (18’ 45’ Memphis (p))
We gingen met vrij goede resultaten & een prima gevoel terug richting Madrid om ons klaar te stomen voor de start van LaLiga, dat meteen pittig zal worden: onze competitiestart kan alle kanten op bij het zien van de eerste drie speeldagen: Rayo Vallecano (thuis), Real Madrid (uit), Athletic Club (thuis) …
#AúpaAtleti