Manager Story | Atlético Madrid

JULI | Asian Elite Cup

1 juli 2022.

Diego Simeone staat aan het begin van zijn 11de (!) seizoen bij Los Rojiblancos, daarmee kan de 52-jarige Argentijn de langst regerende manager in de geschiedenis van Atlético Madrid worden. El Cholo beseft meer dan ooit na al die jaren dat hij voor een uitdaging staat om de club van zijn hart te laten evolueren. De komende seizoenen zal er wellicht door geselecteerd moeten worden. Er staan namelijk héél wat jonge, talentvolle spelers te popelen om een kans te krijgen in het eerste elftal van hun droomclub …

Aan de vooravond van Atleti’s preseason gaf Simeone een korte persconferentie.

Buenos días, Mister! Er werd eind vorig seizoen gecommuniceerd dat uw voorbereiding in Azië zou plaatsvinden, meer bepaald China. Kunt u vertellen wat de oefenpartners zullen zijn waar u tegen speelt op de Asian Elite Cup?

Inderdaad, China wordt het land waar we ons preseason gaan houden, we kozen om naar daar te trekken omdat we merkten dat de belangstelling van de Chinese fan voor ons team blijft groeien. Het is dus een manier om dankjewel te zeggen tegen al de fans die er wonen. Onze oefenpartners worden Internazionale, Leicester & Lazio Roma. Het zal ongetwijfeld interessant worden wat we kunnen presteren tegen hen.

Het valt meteen op dat u heel wat spelers van Atleti B selecteerde voor de trip naar China. Wat is daar de filosofie achter?

Fernando (Torres) leverde vorig seizoen met heel wat van hen een uitstekend resultaat (Atleti B was halvefinalist in de UCL Youth League waar RB Salzburg te sterk was). Ik wil die jongens graag laten proeven wat het inhoudt om mee te mogen doen met de “grote” jongens. Iturbe, Gomis, Moreno, Bri, Martin, … Ze zullen allemaal hun speelminuten krijgen. Deze voorbereiding wordt voor hen een ideale periode om te tonen wat ze in zich hebben.

Spelers die ontbreken, door een uitleenbeurt, zijn onder andere uw zoon Guiliano, Sergio Camello & Rodrigo Riquelme. Wat is uw plan met hen?

Giuliano & Sergio moeten nu gewoon ervaring opdoen. Ze moeten leren spelen op een hoger niveau, vandaar dat hun uitleenbeurt in respectievelijk Zaragoza & Rayo hen deugd zal doen. Wat Rodrigo betreft, met hem had ik eind vorig seizoen een goed gesprek. Hij had er een prima seizoen op zitten bij Mirandés, hij had dus stappen gezet. Ik wou hem er dit seizoen graag bij, maar kon hem niet voldoende speeltijd garanderen. Er staan nog te veel spelers voor hem in de rangorde. Ik heb de beslissing aan hem overgelaten: blijven maar amper spelen of speeltijd zoeken. Hij koos ervoor om uitgeleend te worden aan Girona, een keuze waar ik volledig achter sta.

U zal in de voorbereiding dus de kaart van de jeugd trekken. Maar mag er verondersteld worden dat ook de nieuwkomers Witsel, Molina, Memphis, Reguilon & Doherty meegaan naar China?

Uiteraard, op die manier kunnen ze zich aanpassen aan onze manier van spelen.

Hoe tevreden bent u met de aanwinsten?

Ik ben tevreden: Axel wou ik er jaren geleden al graag bij, maar toen was het niet het juiste moment. Het feit dat hij nu transfervrij was, zagen we als een opportuniteit. Nahuel & Matt zijn versterking om de rechtsachter, Sergio is dat op links. Memphis was een uitgelezen kans, in hem zagen we een prima vervanger voor João.

U liet inderdaad Félix verrassend op uitleenbasis naar Chelsea vertrekken. Klopt het dat uw relatie met hem verzuurd is & dat dit de grote reden voor zijn vertrek is?

Ik heb met João geen enkel probleem, laat staan dat onze relatie verzuurd is. Daar hij nog niet kon brengen wat er hier van hem verwacht werd, besloten we in samenspraak dat een tijdelijke uitleenbeurt zijn carrière misschien kon herlanceren. Ik geloof in João, maar misschien had hij nood aan een andere omgeving, een nieuwe competitie? Ik ben er van overtuigd dat hij zijn talent kan laten zien in Chelsea.

Mogen we nog komende transferverrichtingen verwachten?

Als het aan mij ligt, nee. Ik heb een brede, kwaliteitsvolle spelersgroep bij me waar ik graag mee aan de slag wil gaan. Te beginnen de komende weken in China.

Alvast veel succes komend seizoen, Mister!

Muchas gracias!

Simeone trok in deze voorbereiding inderdaad volop de kaart van de jeugd: doelmannen Iturbe & Gomis wisselden elkaar voortdurend af per wedstrijd, terwijl de anderen (Fran, Mini, Moreno, Bri, …) volop speelgelegenheid kregen. Onder de vele jongeren zaten er twee spelers bij die veelbelovend hun talent lieten zien: rechtsachter Sergio Díez & centrale middenvelder Pablo Barrios. Vooral die laatste kon Simeone bekoren …

Oefenwedstrijd 1 | Atlético 2 – 2 Inter (12’ Kondogbia, 44’ Lautaro, 58’ Dimarco, 66’ Correa)

Oefenwedstrijd 2 | Leicester 1 – 2 Atlético (13’ Maddison, 80’ Llorente, 86’ Lemar (p))

Oefenwedstrijd 3 | Atlético 2 – 0 Lazio (18’ 45’ Memphis (p))

We gingen met vrij goede resultaten & een prima gevoel terug richting Madrid om ons klaar te stomen voor de start van LaLiga, dat meteen pittig zal worden: onze competitiestart kan alle kanten op bij het zien van de eerste drie speeldagen: Rayo Vallecano (thuis), Real Madrid (uit), Athletic Club (thuis) …

#AúpaAtleti

4 likes

AUGUSTUS | Ay, madre!

Onze eerste drie wedstrijden om het nieuwe seizoen te starten waren meteen stevig: twee Madrileense derby’s na elkaar, om dan op speeldag 3 Athletic Club partij te geven.

De openingswedstrijd voor eigen volk moest meteen drie punten gaan opleveren, alleen dachten onze buren daar anders over: een pittig strijdend Rayo kwam net na het uur zowaar op voorsprong via R.d.T., waar invaller Memphis pas in de absolute toegevoegde tijd een punt kon verzilveren!

De week nadien stond er opnieuw een (groter) burenduel op het programma. Real, op speeldag 1 verrassend onderuit tegen stadsgenoot Getafe (2-1), kreeg dus tegen ons de kans om die gênante situatie recht te zetten. Vini Jr. scoorde net voor rust de openingstreffer, die kort na het uur door Lemar ongedaan werd gemaakt. In een bitsige laatste halfuur werd er niet meer gescoord.

Twee op zes was het niet het rapport dat Simeone in gedachten had. Een overwinning was nu al een must, net tegen een stug Athletic Club die op bezoek kwam. We kenden een droomstart, via Griezmann die in de 10de minuut een strafschop beheerst binnen trapte. Athletic kon daarover enkele gevaarlijke doelpogingen tegen overzetten via de gebroeders Williams maar Oblak stond telkens paraat voor zijn eerste clean sheet van het seizoen. In de slotminuten scoorde Capitán Koke met een mooi geplaatst schot buiten de zestien. Onze eerste drie punten van het seizoen waren een feit.

Juist voor die wedstrijd tegen Athletic schakelde Simeone over van een traditionele 4-4-2-formatie naar een alternatieve formatie (4-4-1-1) waar Antoine Griezmann in een vrije rol achter de diepe spits speelt. Hij leverde tegen de Basken een sterke prestatie af in zijn nieuwe rol. De Fransman gaf zelf ook aan dat hij in zijn nieuwe positie helemaal kan floreren.

De maand augustus werd afgesloten met een zesde plaats in het klassement. Slechts twee teams haalden na drie speeldagen nog het maximum van de punten: Barcelona en het verrassende Getafe!

Traditiegetrouw werd er op het einde van de maand ook geloot voor het Kampioenenbal in het Zwitserse Nyon, voor de 68ste editie van de UCL. We werden in groep C geloot met: het Portugese FC Porto, Bayer Leverkusen uit Duitsland & Belgisch landskampioen Club Brugge.

September staat bol van de wedstrijden in LaLiga met: Girona (uit), Sevilla (thuis), Osasuna (uit), Getafe (thuis). Midweeks wordt er Europees gevoetbald met eerst een trip naar Porto, om vervolgens Leverkusen voor speeldag 2 thuis te ontvangen.

LaLiga – speeldag 1 | Atlético 1 – 1 Rayo Vallecano (26’ Raúl de Tomás, 90’ +2’ Memphis)

LaLiga – speeldag 2 | Real Madrid 1 – 1 Atlético (40’ Vinicius Jr., 63’ Lemar)

LaLiga – speeldag 3 | Atlético 2 – 0 Athletic Club (10’ Griezmann (p), 90’ +3’ Koke)

#AúpaAtleti

2 likes

Succes.

Kan je een overzicht van je basiself en selectie plaatsen? Nog te verwachten transfers?

1 like

Dank je!

Wat de selectie betreft is dit de huidige, dus mét wintertransfers Memphis & Doherty. Ik begon het seizoen met de transferperiode dus uitgeschakeld.

Mijn (sterkste) basiself post ik de volgende update wel eens, al zal ik voldoende proberen te roteren.

Transfers die ik wil realiseren zullen ook nog wel doorheen de story volgen. Ik ga mij concentreren op spelers met aflopende contracten & beloftevolle spelers voor de toekomst.

SEPTEMBER | Wisselvallig

Nadat onze internationals terugkwamen van hun interlandverplichtingen, stond op speeldag vier de verplaatsing naar het gepromoveerde Girona. De club uit Catalonië speelde opnieuw op het hoogste niveau sinds 2019. Blanquivermells behaalden 3 punten uit drie wedstrijden.

In het Estadi Montilivi was de eerste helft evenwichtig, al kwam de thuisploeg met momenten dreigen aan het doel van Oblak. Simeone’s elftal kon daarover niet veel zetten. Op het moment dat iedereen dacht te gaan rusten met een 0-0, zette onze Riquelme zich op zijn linkerflank nog éénmaal door, bracht de bal prima voor zodat Valentin Castellanos de bal maar binnen te koppen had. De thuisploeg op basis van de doelkansen verdient op voorsprong.

Simeone had tijdens de pauze om een reactie gevraagd, die kwam er: Correa, ingevallen bij het begin van de tweede helft, toonde meteen zijn waarde: 1-1. Waar Simeone zijn mannen vroeg om nu vol door te gaan, ontbrak die intentie. Integendeel, Girona voelde ook aan dat er meer dan een gelijkspel in zat. Aanvoerder Stuani ging voorop in de strijd, door in minuut 62 zijn team opnieuw op voorsprong te brengen. Lag het aan de vermoeidheid van onze internationals of het enthousiasme van Girona? Uiteindelijk werd onze eerste nederlaag een feit in Catalonië …

Er was weinig tijd om stil te staan bij het teleurstellende resultaat, want onze Europese campagne ging van start in Porto. Een kolkend Estádio do Dragão moedigde de thuisploeg aan, die in eigen land terug te vinden was op een derde plaats met 10 op 15.

De eerste helft namen wij de bovenhand met als hoogtepunt minuut 34: Griezmann nam een voorzet van Carrasco meteen op de voet, waardoor Diogo Costa verrast was: 0-1, meteen ook de ruststand.

In de tweede helft een compleet ander beeld: Porto begon furieus aan te vallen, waar het kort na rust meteen voor beloond werd: Taremi werd uitstekend bediend door Grujic, de Iranees werkte koelbloedig af. Porto nam de wedstrijd nu volledig over. Op de gepaste momenten counterden we vlijmscherp naar voor, via de ingevallen Memphis kregen we nog een tweetal keer een uitgelezen kans om op voorsprong te komen, maar Costa is een topdoelman.

In de slot van de wedstrijd kregen we het figuurlijke deksel op onze neus: Taremi kwam sneller voor zijn directe tegenstander Giménez, die hem haakte: strafschop! Taremi zelf nam zijn verantwoordelijkheid en faalde niet: 2-1. Het Estádio do Dragão daverde op zijn grondvesten: Porto begon op de best mogelijke manier aan hun Europese campagne. Bayer Leverkusen deed met 2-0-cijfers hetzelfde tegen Club Brugge.

Twee nederlagen in evenveel wedstrijden. Het gaf een wrange nasmaak bij Simeone én die bleef duren toen hij bij de persconferentie voor de wedstrijd tegen het minder goed presterende Sevilla de vraag kreeg waarom Morata kansen kreeg ondanks het feit dat hij nog geen enkele keer gescoord had? Simeone stelde het vertrouwen in zijn speler: hij gaf hem zelf een basisplaats tegen Los Nervionenses.

En of Morata dat vertrouwen dubbel en dik terugbetaalde: een ontketend Atlético speelde vrank en vrij met Morata als uitblinker. Hij scoorde de eerste twee doelpunten in een overtuigende zege, één die deugd deed na de twee vorige nederlagen.

Morata had blijkbaar een enorme boost gekregen door zijn glansprestatie, want tijdens de midweekwedstrijd scoorde hij opnieuw un doblete tegen middenmotor Osasuna.

Het weekend dat erop volgde stond de volgende Madrileense derbi op het programma, ééntje die de allure kreeg van een topper. Het verrassende Getafe stond zowaar op de derde plaats te prijken met een knappe 13 op 18.

En dat verrassende Getafe was inderdaad prima bezig: vol vertrouwen voetbalde het onbevreesd mee voor de grote buur. Via man in vorm & topschutter van dienst Ünal, kon het een paar keer dreigen, al stond Oblak iedere keer paraat. In de eerste helft controleerden we het spel en waren dreigender dan de bezoekers. Kort voor rust met die controle omgezet in een doelpunt: Memphis werd knap vanop de rechterkant aangespeeld door Llorente, de Nederlander schakelde zijn rechtstreekse verdediger knap uit en trapte beheerst buiten het bereik van doelman Soria.

In de tweede helft hetzelfde spelbeeld, al kon Getafe minder dreigen. Het was nu meer aangewezen op verdedigen om geen tweede doelpunt te incasseren. Via een prima keepende Soria bleef het inderdaad 1-0, de tweede nederlaag van het seizoen voor Azulones.

De wedstrijd die volgde was meteen een Europese klus: Bayer Leverkusen kwam op bezoek. De wetenschap zegt dat je best al jouw thuiswedstrijden wint om makkelijker kwalificatie af te dwingen, dus was het al op speeldag 2 van moeten.

Over de eerste helft kan er weinig gezegd worden: er waren nauwelijks kansen te noteren. Pas kort na de rust brak de wedstrijd open: Griezmann met zijn tweede Europese treffer in evenveel wedstrijden. De Fransman geniet van zijn nieuwe positie binnen het elftal, hij verdeelt het spel én scoort op cruciale momenten.

Twintig minuten voor tijd verdubbelde Carrasco met een mooie individuele actie vanop zijn flank de score. De wedstrijd leek gespeeld, tot een tiental minuten voor affluiten Diaby de aan sluitingstreffer scoorde. Oblak was dé man in de slotfase toen hij een onhoudbare schot van Azmoun toch uit het doel pareerde. Missie volbracht: drie punten en klaar voor de volgende opdracht tegen Club Brugge dat Porto thuis kon bedwingen. Het werd er 1-1.

Oktober brengt ons de wedstrijden tegen Mallorca (thuis), Espanyol (uit), Champions Leaguevoetbal tegen Belgisch kampioen Club Brugge, om vervolgens te eindigen met het drieluik Valladolid (thuis), Celta (uit) & Cádiz (uit).

LaLiga – speeldag 4 | Girona 2 – 1 Atlético (45’ Castellanos, 49’ Correa, 62’ Stuani)

UCL – speeldag 1 | Porto 2 – 1 Atlético (5’ 88’ Taremi, 34’ Griezmann)

LaLiga – speeldag 5 | Atlético 3 – 0 Sevilla (20’ 49’ Morata, 73’ Griezmann)

LaLiga – speeldag 6 | Osasuna 1 – 2 Atlético (17’ Avila, 50’ 79’ Morata)

LaLiga – speeldag 7 | Atlético 1 – 0 Getafe (37’ Memphis)

UCL – speeldag 2 | Atlético 2 – 1 Bayer Leverkusen (55’ Griezmann, 69’ Carrasco, 81’ Diaby)

#AúpaAtleti

2 likes

INTERVIEW | Antoine Griezmann

Antoine Griezmann, geboren op 21 maart 1991 te Mâcon, Frankrijk. Op 13-jarige leeftijd verliet Antoine zijn geboortestad om naar San Sebastián te verhuizen. Hij ging in op de vraag van club Real Sociedad om een week te komen meetrainen, want de Baskische club had hem zien voetballen tijdens een jeugdtornooi in Parijs. De scout is meteen onder de indruk van het spel van de jonge Antoine. Na een succevolle stage werd hem een jeugdcontract voorgeschoteld, na beraad met zijn ouders tekende Antoine het contract.

Na vier jaar jeugdacademie maakt Griezmann zijn debuut in het voorseizoen van 2009/10. Zijn officiële debuut maakte hij op 2 september 2009 in la Copa del Rey. Vanaf dan gaat het snel voor de jonge Fransman: op 8 april 2010 tekende hij zijn allereerste profcontract dat hem tot 2015 bij de club verbindt.

Hij zal er zijn laatste contractjaar nooit uit doen, daar hij op 28 juli 2014 voor 30 miljoen euro én zes jaar naar Atlético Madrid trekt. Grizi wordt elk seizoen belangrijker voor de club uit Madrid, maar het uitblijven van prijzen (zoals de gemiste kans om de UCL te winnen in het seizoen 2015/16) deed hem twijfelen. Manchester United werd meerdere malen genoemd. Toch blijft hij en zag zijn geduld beloond worden: op het eind van het seizoen 2017/18 won de Fransman met Atleti de Europa Leauge in zijn Frankrijk tegen Marseille. Hij schreeuwt zijn liefde voor de club van de daken, bewijze zijn contractverlenging tot 2023.

Op 14 mei 2019 dropte hij via een videoboodschap een bom: na vijf jaar kondigde Griezmann zijn afscheid aan, want Barcelona had hem het hele seizoen het hof gemaakt. Griezmann kon de verleiding niet weerstaan: hij tekende er een contract voor vijf seizoenen.

Na twee tegenvallende seizoenen bij de Catalaanse club, keerde hij terug naar Atlético: hij werd er een seizoen uitgeleend met een terugkoopoptie van 40 mijloen. De Fransman moest zich weer helemaal opnieuw gaan bewijzen want de harde kern, Frente Atlético, was de manier waarop hij afscheid nam zeker nog niet vergeten. Griezmann hield zich nederig en wist dat hij enkel de harten terug kan veroveren door keihard te werken en prestaties af te leveren. Geleidelijk aan lukte het hem om zich weer in de gratie te spelen van Los Rojiblancos.

Eén man moest niet overtuigd worden: Diego Simeone, hij wou er Griezmann maar al te graag bij hebben zodat de uitleenbeurt verlengd werd. Sterker nog: beide clubs zitten nu rond de tafel om een definitieve overeenkomst te bespreken. Er ligt een contract tot 2026 klaar voor Griezmann. Het gerucht gaat rond dat de deal begin oktober zou beklonken kunnen zijn …

Atleti’s content creator zat met de man in kwestie rond de tafel voor een openhartig interview.

Bonjour Grizi, comment vas-tu?

(lacht) Ca va bien, estoy bien, gracias!

Hoe loopt het seizoen tot nu toe?

Het loopt algemeen wel goed, vind ik. De resultaten zijn goed, al werken we allemaal hard om meer consistentie in onze prestaties te leggen. Er is nog ruimte en tijd voor verbetering, het seizoen is ook nog maar twee maanden aan de gang.

En voor jou persoonlijk?

Voor mij loopt het wel vlot, ja. Ik had voor aanvang van de competitiestart een goed gesprek met de coach, waarin we duidelijk & eerlijk konden zijn tegen elkaar. Het heeft in mijn geval deugd gedaan om mijn gedachten, mijn gevoel te kunnen delen met hem.

Uit dat gesprek kwam dan jouw nieuwe rol binnen het elftal?

(grijnst) Wat er in gesprek gezegd werd, blijft uiteraard tussen ons. Maar dat idee van Cholo werd inderdaad ter sprake gebracht.

Hoe ervaar je jouw nieuwe rol als aanvallende middenvelder?

Ik speelde de eerste keer tegen Athletic Club in die rol, krijg veel vrijheid op het veld & speel voornamelijk op mijn gevoel. En dat lukt me de laatste wedstrijden beter en beter, vind ik persoonlijk. Ik scoor wel niet zoveel meer, maar ben overal aanwezig voor het team, zowel in aanvallend als verdedigend aspect.

We hebben dus een heel andere Grizi voor ons in vergelijking met vorig seizoen?

(glimlacht verlegen) Ja, uiteraard. Kijk, je komt terug op de laatste dag van de transferperiode, van binnen was ik zo blij als een klein kind. Het voelde echt terug thuiskomen, na twee niet zo makkelijke seizoenen. Ik geef bij deze dan ook toe dat het misschien niet zo’n goede zet was om te vertrekken, maar toen voelde het aan als een juiste stap voor mijn carrière. Maar tegelijkertijd weet ik dat er héél wat fans mijn komst niet zo leuk vonden: ze voelden zich bedrogen, misschien zelf in de steek gelaten. Ik wist dat het niet evident was om hier terug te komen en zomaar te doen alsof er niets gebeurd was.

Hoe moeilijk was het om je terug te gaan bewijzen voor die fans die jou de eerste keer uitfloten?

Nadat ik terug kwam, sprak ik vrij snel Cholo. Hij zei meteen dat hij ontzettend blij was om mij er terug bij te hebben. Ik zou voor hem door een vuur gaan, maar eveneens zei hij dat er een groot deel van de fans waren die niet zo blij waren met mijn komst. Hij gaf me de raad om rustig te blijven, nederig te zijn en keihard te werken om aan hen te tonen dat ik hier wel degelijk thuishoorde.

Je bent hier gebleven weliswaar op uitleenbasis, maar de clubs komen binnenkort samen om jouw definitieve overstap te bespreken. Ik veronderstel dat je hoopt dat ze er snel uitgeraken?

Ja, graag. Ik heb alles te danken aan deze coach, deze teamgenoten, deze fans en uiteindelijk: als ik buiten het veld gelukkig ben, zie je dat op het veld ook. Ik heb het hier erg naar mijn zin, geniet volop in mijn nieuwe rol & probeer mijn teamgenoten mee te laten genieten.

Dan hopen, denk ik, alle Atléticos dat de deal er komt, Grizi. Bedankt voor jouw openhartigheid & veel succes in het verdere verloop van het seizoen!

(lacht) Muchas gracias y aúpa Atleti!

1 like

OKTOBER | Catalonië ligt ons niet

De moraal van het team was opperbest na de meest recente resultaten, we zaten duidelijk in een goede flow waar we maar al te graag een vervolg aan breiden tegen de nummer 19 in het klassement, Mallorca, dat amper 4 op 21 kon halen.

Een volgelopen Metropolitano zag hoe Memphis halfweg de eerste helft zijn derde competitiedoelpunt scoorde op aangeven van Griezmann. Mallorca kon daar niets tegenoverstellen, ook niet in de tweede helft waar een prima Rajkovic zijn team behoedde van een grotere nederlaag. Het dient ook gezegd te zijn dat onze aanvallers met momenten slordig omgingen met de aangeboden kansen. We winnen (alweer) met het kleinste verschil.

De meeste aandacht ging op speeldag 8 naar het duel tussen gedeelde leiders: Villarreal en Barcelona. Beide teams zijn aan elkaar gewaagd, na zeven speeldagen haalden ze een sterke 19 op 21, waar Villarreal twee punten verspeelde tegen Espanyol (1-1), terwijl Barcelona punten verspeelde bij Mallorca (1-1). Ook in hun onderling duel was er geen winnaar: in Estadio de la Cerámica graaide Barcelona een punt mee, het werd 1-1. Het gelijkspel was voor ons een goede zaak, want zo naderden we tot op drie punten van het leidersduo! Een ideale boost zo net voor de interlandperiode.

De volgende spelers werden opgeroepen door hun bondscoach: Oblak (Slovenië), Grbic (Kroatië), Giménez (Uruguay), Doherty (Ierland), Molina & De Paul (Argentinië), Witsel & Carrasco (België), Griezmann (Frankrijk), Morata (Spanje) & Memphis (Nederland). Opvallend dat zowel Koke & Llorente niet werd opgeroepen door bondscoach Luis de la Fuente …

Na de interlandbreak stond de verplaatsing naar Barcelona op het programma: tegenstander Espanyol stond op een 15de plaats met 7 op 24. Los Periquitos stonden maar net boven de degradatiezone, maar men had op eigen veld leider Villarreal hun eerste puntenverlies laten lijden.

De wedstrijd begon voor ons veelbelovend: na het openingskwartier konden we al drie prima doelpogingen noteren. Het gevoel leefde dat er voor ons een doelpunt in de lucht hing … De eerste echte aanval van Espanyol gebeurde in de 18de minuut: aanvoerder Darder verstuurde een pérfecte doorsteekpass richting aanvaller Joselu die zo helemaal alleen op het doel van Oblak kon rennen. Josema Giménez zag zich genoodzaakt om in te grijpen: een tackle die Joselu abrupt halt toe roept. Onze Uruguyaan wist meteen wat het verdict was: een rode kaart. Met nog meer dan 70 minuten op de klok moesten we met tien man verder. El Cholo greep meteen in door Hermoso (tegen zijn ex-club) in te brengen ten koste van Angel Correa.

Een goed kwartier later profiteerde Espanyol via diezelfde Joselu al van hun meerderheid: opnieuw een prima voorzet die door de 33-jarige spits knap werd binnengekopt. De 1-0 was dan ook de eindstand, want in de tweede helft kwam de thuisploeg nog een paar keer gevaarlijk dreigen, maar Oblak vermeed een zwaardere nederlaag. Zo gingen we voor de tweede maal ten onder in Catalonië …

Op dezelfde speeldag verloor Villarreal voor de eerste keer dit seizoen: Real Betis kreeg de eer door thuis te winnen met 2-1-cijfers. Barcelona profiteerde door met dezelfde cijfers te winnen tegen Rayo Vallecano: Blaugrana was nu alleen leider.

De focus lag na die verloren wedstrijd richting Champions League. Maandagochtend werd het vliegtuig naar België genomen om er partij te geven aan de landskampioen. De Bruggelingen deden het maar matig in eigen land met een 4de plaats (19/33), maar voor een Europees topduel kan men zich altijd opladen. In zijn vorige thuiswedstrijd kon men Porto op 1-1 houden, dus moesten we op onze hoede zijn, al was het doel duidelijk: tegen dit Club moest er gewoonweg gewonnen worden.

Een daverend Jan Breydel werd na een kwartier al muisstil toen Memphis zijn wijsvingers de lucht in stak: op aangeven van Yannick Carraso trapte de Nederlander in één tijd voorbij Simon Mignolet, 0-1. Beter konden we niet starten. In het verdere verloop van de eerste helft konden we die voorsprong een paar keer verdubbelen, maar Mignolet speelde een wereldpartij. Oblak had aan de andere kant gewoon geen werk.

Bij het begin van de tweede helft waren de manschappen van Simeone nog niet helemaal geconcentreerd, want de eerste kans voor Club was meteen raak: Hans Vanaken zette vanuit het niets Ferran Jutglà oog in oog met Oblak, de Spanjaard bleef ijzig kalm & lobte de bal magistraal over een aanstormde Jan Oblak. De thuisaanhang kraaide van de pret bij het aanschouwen van zo’n weergaloos doelpunt! Dit doelpunt gaf de thuisploeg vleugels, de rollen werden omgekeerd: nu moest Oblak vol aan de bak, terwijl Mignolet stond te hopen op een tweede doelpunt. Club dwong kans na kans af via Lang, Vanaken & Buchanan maar Oblak was maar éénmaal te kloppen. Een kwartier voor tijd ging Cholo voor een punt door voor een behoudende 4-4-2 te gaan. Zijn opzet lukte, Club kon niet meer scoren. Een punt bleek achteraf niet slecht te zijn, want in Duitsland werd er niet gescoord.

De laatste twee weken van oktober werd vrij druk, daar er drie competitiewedstrijden moesten afgewerkt worden. De eerste wedstrijd van het drieluik was die van Antoine Griezmann & Jan Oblak: met een doblete schonk de Fransman ons de zege tegen de Rode Lantaarn. Onze topdoelman is de minst gepasseerde doelman van LaLiga met 5 clean sheets in tien wedstrijden.

Later die avond vond ook El Cláscio plaats in Bernabeu, waar Barcelona zijn ongeslagen status kon behouden: het werd 1-2 voor Barça, tot groot jolijt van zijn supporters: de kloof tussen hen bedroeg nu al 9 punten, waarmee Real in een crisis belandde …

In de midweekwedstrijd roteerde Cholo zijn elftal tegen Celta de Vigo dat grote kopzorgen heeft. Het staat nét boven de degradatiezone met een magere 8 op 30. Niettemin konden de Galiciërs een punt thuis houden na een povere, doelpuntarme wedstrijd van onze kant.

De rust die sommige spelers kregen tijdens de midweek deed hen blijkbaar deugd, want ondanks dat we wonnen met het kleinste verschil tegen Cádiz, kwamen we nooit in de problemen en controleerden we de wedstrijd van begin tot einde. De score kon hoger oplopen, maar het was doelman Ledesma die onder andere Morata van meer doelpunten weerhield.

Na twaalf speeldagen ziet het klassement er zo uit: Barcelona staat stevig aan kop, Villarreal verloor sinds de nederlaag bij Betis Real ook hun twee daaropvolgende wedstrijden, zodat het héél snel de voeling met de top kwijt is. Wij namen daardoor de tweede plaats over, ook Real Madrid profiteerde om zo niet al teveel gezichtsverlies te lijden. Athletic Club doet volop mee voor een Europees ticket. Revelaties Girona & Getafe blijven mooi meedraaien in de bovenste helft van het klassement, Sevilla sluit de top 8 af.

Teams die terug te vinden zijn in de buik van het klassement: Real Betis valt net buiten de top 8, Real Sociedad beleeft momenteel een teleurstellend, grijs seizoen. Valencia staat maar enkele punten boven de degradatiezone, terwijl Celta eerder naar beneden moet kijken dan naar boven. Mallorca, Real Valladolid & Almería zijn op dit moment de grootste degradatiekandidaten …

Komende maand staan er twee thuiswedstrijden (Club & Porto) in de UCL gepland, waar we hopen ons zo snel mogelijk te kunnen kwalificeren. Vervolgens in LaLiga gaan we op bezoek bij Almería (laatste in de stand), komt Real Sociedad langs. November wordt afgesloten met een klassieker: de affiche tussen Valencia & Atlético …

LaLiga – speeldag 8 | Atlético 1 – 0 Mallorca (21’ Memphis)

LaLiga – speeldag 9 | Espanyol 1 – 0 Atlético (34’ Joselu)

UCL – speeldag 3 | Club Brugge 1 – 1 Atlético (15’ Memphis, 50 Jutglà)

LaLiga – speeldag 10 | Atlético 2 – 0 Real Valladolid (15’ 64’ Griezmann)

LaLiga – speeldag 11 | Celta de Vigo 0 – 0 Atlético

LaLiga – speeldag 12 | Atlético 1 – 0 Cádiz (13’ Morata)

#AúpaAtleti

Leest lekker weg! King Clean Sheet die Oblak altijd.

Tussendoor: Espanyol nog wel best stadion he?

1 like

Dank je, ik probeer wat ik ervaar zo goed mogelijk onder woorden te brengen! Oblak is echt in grote doen dit seizoen, hij heeft ons al veel behoed van een achterstand en/of nederlaag.

Espanyol is ‘n leuk team om tegen te spelen: het sfeervolle RCDE Stadium, een toffe selectie met onder andere Cabrera, Suárez, Bare, Darder & debutant-international Joselu.

En als ze scoren, speelt hun goal song af, dacht ik. Maakte de nederlaag nog wat pijnlijker …

Gaatje naar Barça is reeds behoorlijk! Dat wordt nog een flinke kluif FC Fraudulona nog bij te halen :stuck_out_tongue:

1 like

Nunca dejes de creer is één van Atleti’s lijfspreuken! We blijven achtervolgen & proberen de kloof te verkleinen wanneer we een kans krijgen. We treffen hen thuis halverwege december, in tussentijd kan er nog veel gebeuren …

1 like

NOVEMBER | Estamos listos

De meeste grijze maand van het jaar werd ingezet met een belangrijk Europees duel: Club Brugge, nog steeds ondermaats in eigen land (25 op 39 met 9 punten achterstand op leider Antwerp), kwam op bezoek. Daar we in België op een mager 1-1-gelijkspel bleven steken, was het nu absoluut van moeten.

Cholo gaf zijn elftal de boodschap mee om héél fel te starten, want effectief ook hielp: Club kwam de eerste twintig minuten amper aan de bal. Mignolet keepte, net zoals in de heenwedstrijd heel alert. Toen de bezoekers dachten dat “de storm” wat gaan liggen was, scoorde Angelito knap op aangegeven van Llorente. De Argentijn was dolbij met zijn eerste Europees doelpunt van het seizoen. We speelden de eerste helf gecontroleerd uit.

De tweede helft was het spelbeeld identiek: Club werd tegen zijn eigen doel gedrukt door onze aanvalsdrang en dat werd een goede twintig minuten voor tijd beloond dankzij een stevig afstandsschot van Saúl, het deed de 28-jarige Spanjaard ongetwijfeld deugd na vier weken geblesseerd te zijn.

Club kon een tiental minuten voor tijd nog milderen dankzij een afgeweken bal maar de overwinning kwam nooit in het gedrang. Drie cruciale punten met het oog op de volgende wedstrijd tegen Porto. De Portugezen verspeelden hun leiderplaats door thuis met het kleinste verschil te verliezen.

Het weekend dat volgde, was een trip naar Almería, dat zich ondertussen de laatste van het klassement mocht heten. Los Indálicos haalden amper 6 punten.

Wie de eerste helft aanschouwde, zou nooit gezegd hebben dat de thuisploeg onderaan stond: het bood stevig weerwerk, maar kon amper voor doelgevaar zorgen. In de tweede helft begon de inspanning zijn tol te eisen: Griezmann troefde kort voor het uur een fout af én de thuisploeg had ook de nodige pech dat het via Yannick Carrasco twee strafschopdoelpunten moest incasseren. Zo bleven de Andalusiërs opnieuw punteloos achter. Barcelona won in tussentijd nipt tegen Sevilla (2-1), terwijl Real Madrid Villarreal een nieuwe nederlaag toe diende (0-3).

Op speeldag 14 kwam Real Sociedad op bezoek. Na een compleet gemiste start, waren de mannen van coach Imanol de ploeg in vorm: in het hun laatste vijf wedstrijden verloor het niet & pakten een sterke 13 op 15. Real Sociedad begon terug resultaten te halen nu David Silva hersteld was van zijn blessure & Sørloth de weg naar doel (terug)gevonden had.

39 minuten hadden we in de eerste helft de bovenhand. In minuut 40 lanceerde de 36-jarige Silva Sørloth richting Oblak, de Noorse spits in bloedvorm twijfelde niet: op slag van rust werd het een 0-1-achterstand.

Simeone greep in door een onzichtbare Morata in de kleedkamer te laten, Memphis was zijn vervanger. De Nederlander deed waarvoor hij ingevallen was: scoren, meteen kort na rust én net na het uur! In een marge van twintig minuten zette Memphis orde op zaken. Real Sociedad was door het tweede doelpunten volledig van de kaart, waardoor we opmars van Erreala even een halt toeriepen. Het goede nieuws was dat Barcelona voor de derde keer dit seizoen gelijkspeelde: in Osasuna kwam het niet verder dan 2-2 …

In Europa zaten we in pole position om ons te kwalificeren voor de volgende ronde van de UCL. Indien we FC Porto konden kloppen, schakelden we hen meteen uit voor de laatste zestien. Alleen hadden we de heenwedstrijd verdiend verloren én was Porto in eigen land de kloof aan het verkleinen met leider Sporting: het team van Sergio Conceição zat in een goede flow om ons partij te geven.

In de eerste helft was de wedstrijd evenwichtig, we controleerden grotendeels maar Porto was met momenten wel dreigend, vooral via Evanilson & Otávio, die onverzettelijk aanwezig was op het middenveld. Uiteindelijk bleef de 0-0 op het bord staan na 45 minuten.

Een vrij onzichtbare Toni Martínez werd aan de rust gewisseld: de Spanjaard moest plaats ruimen voor Taremi. Met de Iranees in de ploeg kreeg onze verdediging & Oblak meer werk, de onvermoeibare Otávio bleef aanvallen opzetten, maar Oblak was alert. Wij konden via Griezmann & Morata het doel van Diogo Costa bereiken, maar ook hij was alert.

De supporters die dachten dat het op een mager gelijkspel ging eindigen, beseften niet dat het venijn in de staart zat: in de slotminuten was een individuele actie van Evanilson genoeg om de bal op een presenteerblaadje aan te bieden voor Taremi: 0-1. De Iranees scoorde in deze campagne over twee wedstrijden driemaal, telkens goed voor drie begeerde punten. Simeone zag het met lede ogen aan, want zijn elftal had niet meer de moed én de tijd om te reageren. Porto doet zo weer volop mee voor kwalificatie, net als Leverkusen dat wel in België niet verder kwam dan 1-1 tegen Club Brugge. De laatste speeldag zal beslissend zijn …

Bekomen van de gemiste kans op kwalificatie, stond een bezoek naar Estadio de Mestalla gepland, waar de thuisploeg ondermaats presteert: het haalt amper 14 punten uit evenveel wedstrijden, staat op een 16de plaats met 5 punten boven de degradatiezone. Het signaal om Gennaro Gattuso zijn ontslag te geven. Oud-spelers Ruben Baraja & Carlos Marchena kregen de zware taak om de degradatie te vermijden.

We controleerden de wedstrijd van in het begin. Valencia liet het balbezit aan ons, want op aanvallend gebied stelde het wel héél weinig voor, ondanks een aanvalstrio Kluivert, Cavani & Castillejo wat op papier toch zeker niet min is? Het verdedigende compartiment deed wel wat het moest doen: de nul houden. Doelman Jaume & zijn defensie hielden, ondanks vele pogingen via Morata, Griezmann, De Paul & Carrasco, stand.

Los Che speculeerde naarmate de tijd voorbij ging, op een puntje. Simeone kon het na een groot uur niet meer aanzien & bracht frisse krachten in: Lemar, Saúl, Memphis & Correa kwamen er in voor respectievelijk Koke, De Paul, Llorente & Morata.

Het spelbeeld bleef hetzelfde: wij bleven druk zetten, de ene aanval volgde naar de andere, maar een sterke Jaume hield zijn netten schoon. Tien minuten voor tijd bracht onze Engel voor een zucht van opluchting: Correa werd knap vrijgespeeld aan de rand van de zestien, dribbelde zich tussen twee verdedigers heen en schoot beheerst in de verste hoek de bal binnen! Nu de ban gebroken was, viel de muur van Valencia uiteen, al kon Jaume ons een dubbele voorsprong ontzeggen. Het bleef bij dat ene doelpunt.

Met het oog op de komende wedstrijd was dit een belangrijke overwinning, zo blijft de kloof tussen leider Barcelona en ons 6 punten: Xavi verloor nog niet in LaLiga. Real blijft ons heel nauw achtervolgen, het hoopt zijn voordeel te kunnen halen uit onze onderlinge partij, al wacht hen ook een moeilijke verplaatsing bij Athletic Club, de nummer vier. Met de wedstrijd tussen Sevilla & Villarreal is er nog een interessante affiche binnen de top 8 van het klassement.

De laatste maand van 2022 brengt ons eerst de topper tegen het ongenaakbare Barcelona, de beslissing valt wie zich kwalificeert in groep B in de UCL en we sluiten af met een pittig drieluik tegen Real Betis, Elche & Villarreal.

UCL – speeldag 4 | Atlético 2 – 1 Club Brugge (29’ Correa, 73’ Saúl, 81’ Jutglà)

LaLiga – speeldag 13 | Almería 0 – 3 Atlético (52’ Griezmann, 69’ 83’ Carrasco (p)

LaLiga – speeldag 14 | Atlético 2 – 1 Real Sociedad (40’ Sørloth, 55’ 65’ Memphis)

UCL – speeldag 5 | Atlético 0 – 1 Porto (88’ Taremi)

LaLiga – speeldag 15 | Valencia 0 – 1 Atlético (80’ Correa)

#AúpaAtleti

2 likes

Jammer van de onnodige nederlaag tegen het taaie Porto, nu wordt het wel heel spannend…
In de competitie doe je het gewoon goed en boek je goede overwinningen, ik ben benieuwd naar de topper tegen Barca! :crossed_fingers:

1 like

Ja, het was balen na dat tegenvallend resultaat. In plaats van kwalificatie moeten we nu nog vol aan de bak in Leverkusen.

In LaLiga zetten we inderdaad een goede reeks neer, hopelijk kunnen we dat een vervolg geven tegen de leider … :muscle: :red_circle: :white_circle:

ANALYSE | Atlético Madrid – FC Barcelona

Als men aan de neutrale voetballiefhebber vraagt wat de meest tot de verbeelding sprekende wedstrijd is in LaLiga, de Spaanse voetbalcompetitie, zal El Clásico veelvuldig het antwoord zijn. De wedstrijd tussen de twee Spaanse grootmachten Real Madrid & FC Barcelona spreekt inderdaad tot de verbeelding, het is wereldwijd de meest bekeken wedstrijd ooit.

De laatste jaren is de aandacht voor die andere topwedstrijd, El Derbi Madrileño, ook qua populariteit gestegen. Dit alles heeft te maken met de opmars van Los Cholchoneros sinds 2011, niet toevallig wanneer ene oud-speler Diego Simeone neerstreek in Madrid.

Plots hadden de Twee Groten een te duchten concurrent erbij. Sinds de komst van El Cholo kon Atlético hen 2 Spaanse titels, 1 nationale Beker & 1 Spaanse Supercup ontzeggen. Stadsgenoot Real mocht het soms rechtstreeks ondervinden & evenzeer de Catalanen, denk maar aan de laatste speeldag van het seizoen 2013/14 ….

Naast de twee al vermelde topwedstrijden is het duel tussen Atlético & Barcelona ook meer dan de moeite waard: het heeft weliswaar niet dezelfde intensiteit als de twee andere wedstrijden, niettemin blijft het interessant om een clash te zien tussen twee totaal tegenovergestelde stijlen: ultradefensief versus frivoliteit. En vaak haalt Cholo’s tactiek het tegen die frivoliteit van Barca’s spel: in de afgelopen drie seizoenen won Atlético driemaal (inclusief de halve finalewedstrijd van SuperCopa), speelden ze driemaal gelijk en kon Barcelona slechts tweemaal winnen, vorig seizoen in februari nog met duidelijke 4-2-cijfers.

Op speeldag 16 staat er opnieuw een beklijvend duel tussen Los Rojiblancos & Blaugrana gepland. De bezoekers beginnen wel met het mentale voordeel om drie verschillende redenen:

Eerst en vooral verloor Barcelona in eigen land nog niet, slechts drie teams waren in staat om hen op een gelijkspel te houden. Ten tweede: men scoorde 30 doelpunten (enkel Real doet met 33 beter) en het incasseerde er maar 11; grotendeels omdat Marc-André ter Stegen op een constant hoog niveau presteert. Al moet de Duitser de eer aan collega Jan Oblak laten voor de titel van de tot nu toe minst gepasseerde doelman, de Sloveen slikte nog maar 7 tegendoelpunten. En de derde reden is de kloof van 6 punten, als Barcelona een overwinning zou kunnen boeken in het Metropolitano, vergroot het die tot 9 punten met zijn eerste achtervolger, wat hen meer ruimte geeft richting landstitel. Maar mits het eerste verlies blijft het wel zijn leidersplaats behouden.

Sinds Xavi overnam op 8 november 2021 kon het clubicoon een kwakkelend Barcelona wel nog richting tweede plaats leiden, weliswaar met 13 punten minder dan landskampioen Real Madrid. Hij redde wat er te redden viel, want zo midden het seizoen overnemen is voor geen enkele coach een geschenk.

De 42-jarige Catalaan gaf toen zelf aan dat hij mikte op het komende seizoen, waar hij zelf “zijn” spelers zou gaan aantrekken, zijn ideeën zou gaan meegeven tijdens preseason. Op nationaal vlak blijkt dit nu wonderlijk in zijn plooi te vallen, terwijl Europees Barcelona nog volop strijdt met Bayern & Inter voor de kwalificatie in de Champions League.

Aan de andere kant heeft Diego Simeone niets dan lof voor zijn collega: “Xavi had het vorig seizoen met momenten helemaal niet makkelijk: de kritiek vanuit buitenaf aan zijn adres was hard, maar gelukkig kreeg hij het volste vertrouwen van zijn bestuur, die nu naar de buitenwereld hun gram lijkt te halen.”

“Het wordt in elke geval een interessante wedstrijd voor ons beiden, wij willen graag winnen om dichterbij hen te komen, terwijl zij liever de kloof willen vergroten. In ieder geval, we gaan het hen zo moeilijk mogelijk proberen te maken.”

Atlético Madrid - Barcelona, 3 december om 18u00, live op EA TV.

3 likes

DECEMBER | De vermoeiheid slaat toe

De laatste maand van het jaar 2022 startte alvast prima in het opzicht van de geselecteerden voor Player of the Month November, want naast Roger (Cádiz) Valverde & Vini Jr. (Real Madrid) was onze Nahuel Molina eveneens geselecteerd. Een prima erkenning voor onze Argentijnse rechtsacter die de laatste weken prima presteert.

De opbouw naar de clash van het weekend was de afgelopen dagen duidelijk te merken in de media: sportkranten AS & Marca schreven uitvoerig interviews, artikels en statistieken uit, het televisieprogamma El Chiringuito bracht een special uit & ook EA TV, waar de wedstrijd ondermeer live te bekijken was, gaf het de nodige aandacht.

De situatie was duidelijk: Barcelona voerde ongeslagen het klassement aan met 39 punten, Atlético, tweede in de stand, had 6 punten minder. Wat de media dan minder in de aandacht bracht was dat de nummer 3 & 4 elkaar ook ontmoeten. Real Madrid ging langs bij Athletic Club. De Madrilenen hielden gegarandeerd de gebeurtenissen in Metropolitano in de gaten.

Voor zowel Barcelona als Atlético was deze wedstrijd van groot belang, toch hinkten beide teams op twee gedachten, want na dit duel staat er misschien nog een belangrijkere wedstrijd op het programma: de laatste speeldag van de groepsfase van de UCL. Atlético, zoals geweten, moet dinsdag gaan winnen in Leverkusen om de volgende ronde te halen, Barcelona reist af naar groepsleider Inter (9ptn) die drie punten meer telt dan hen, terwijl Bayern (8 ptn) Plzen mag ontvangen. Blaugrana’s Europese lente komt zo dus sterk in het gedrang …

Het is het nu dat van belang is moeten beide coaches geredeneerd hebben, want zowel Xavi als Simeone brachten een sterk elftal op de mat. Xavi koos voor ter Stegen in doel; Araujo, Koundé, Christensen & Jordi Alba in de verdediging, op het driemansmiddenveld stonden Pedri, Kessie & De Jong, de aanval werd gevormd door Raphinha, Lewandowski & Dembélé.

Simeone koos voor deze elf:

Waar de media heel de week speculeerde dat dit een gesloten partij zou gaan worden want Atlético zou de leider de bal geven en countergewijs te werk gaan, terwijl men dacht dat Barcelona eerder afwachtend zou gaan voetballen omdat zij niet hoefden te winnen, waren de speculaties van de media gewoonweg fout:

vanaf de eerste minuut zagen de mensen in het Metropolitano twee teams die vol voor de overwinning gingen: de thuisploeg wou snel druk naar voor zetten om zo voor de verrassing te zorgen, terwijl Barcelona trouw zijn eigen voetbal speelde. Het resulteerde in kansen zodat zowel Oblak als ter Stegen zich in het openingskwartier konden tonen: beide doelmannen zijn wereldtop!

Het was toch de Sloveen die het eerste doelpunt moest incasseren: een mooie combinatie over verschillende stations kwam tot bij Raphinha die het zestienmetergebied in dribbelde, de bal mooi klaarlegde zodat Lewandowski van kortbij Oblak kon kloppen. De leider op rozen!

In de overige twinting minuten van de eerste helft kwam Barcelona nog een aantal keer gevaarlijk zoeken naar een dubbele voorsprong, wij daarentegen konden enkel via wat afstandschoten ter Stegen bedreigen. We gingen de rust in met een 0-1-achterstand. In Bilbao was de ruststand dezelfde, in het voordeel van Real.

Simeone had zijn manschappen tijdens de rust opgedragen de tweede helft vol overgave te starten. Hij ging er vanuit dat Barcelona nu wel ging afwachten, nu ze op voorsprong stonden. Onder leiding van een gedreven Griezmann, alsof de Fransman hem extra wou bewijzen, kwamen we tot enkele prima kansen: ter Stegen werd nu nadrukkelijker aan het werk gezet.

Simeone greep in door een bleke Carrasco te vervangen, Lemar was zijn vervanger. Het bracht nog meer swung in ons spel: ons sterk kwartier werd net na het uur verzilvert door Griezmann: Koke infiltreerde diep tot aan de zestien, een prima steekbal tot bij Llorente die meteen de bal richting Griezmann gaf. De Fransman draaide knap weg van landgenoot Koundé en liet ter Stegen kansloos, de bordjes stonden weer gelijk! Het volgelopen Metropolitano ontplofte!

Simeone gaf teken om verder door te drukken, nu de leider even van streek was. De Paul verliet het veld voor Angel Correa, die nog meer aanvalsimpulsen mocht gaan geven. Xavi speelde hier op in door Kessié te vervangen door routinier Busquets om zo de partij te gaan controleren.

De thuisaanhang stuwde luidkeels het elftal naar voor, richting ter Stegen. Morata kwam in het slot een verdienstelijke Memphis aflossen, terwijl Ansu Fati Lewandowski kwam aflossen. Beide coaches hoopten dat deze spelers hun supersub konden gaan worden. En het was Morata die net te kort kwam bij een ultieme voorzet van Correa, dus bleef het bij een aangenaam 1-1-gelijkspel. In Bilbao zorgden de gebroeders Williams er persoonlijk voor dat een 0-2-achterstand omgebogen werd tot een 2-2-eindstand. Zo verandert er niets binnen de top 4 van het klassement.

De dag nadien stond de trip richting Leverkusen gepland voor de cruciale wedstrijd om de groepsfase van de UCL te overleven. Op de traditionele persconfercentie de dag voor de wedstrijd werd aan Simeone gevraagd wat hij vond van de ongelooflijke vooruitgang die Leverkusen geboekt heeft sinds hun ontmoeting (2-1) eind september toen de club mooi 5de stond in de Bundesliga, terwijl nu Xabi Alonso zijn team helemaal boven staat met 35 op 42, net één puntje meer dan Bayern München?

“Ik ben me bewust dat dit absoluut geen evidente wedstrijd gaat worden, de leiding in de Bundesliga neem je niet zomaar. Ook tijdens de heenwedstrijd was het een hele klus om de overwinning binnen te halen, dus dat zal morgen niet anders zijn. We moeten het opnemen tegen een team dat barst van vertrouwen & graag sinds het seizoen 2016/17 nog eens bij de laatste zestien wil horen.” De inzet was dus duidelijk: kwalificatie. Voor de thuisploeg voldeed een punt, voor ons moest het de volle buit worden. Porto ontving thuis Club Brugge én kon zich verlies niet permitteren.

In vergelijking met de wedstrijd tegen Barcelona deed Simeone drie wijzigingen: De Paul, Llorente & Memphis verdwenen uit de basis ten voordele van Kondogbia, Correa & Morata. Een teleurstellende Carrasco bleef het vertrouwen houden.

Het openingskwartier was eerder zenuwachtig: geen van beide teams durfde het voortouw te nemen om voor de aanval te kiezen. Maar na die studieronde stelde Leverkusen zich wat afwachtender op, waardoor wij wel aanvallender gingen gaan voetballen: prima kansen via Morata & Griezmann werden knap geweerd door doelman Hradecky. Enkele minuten kreeg de Finse doelman alweer werk, een bedrijvige (of geprikkelde?) Carrasco testte de alertheid tot tweemaal toe. Hradecky hield zijn team in de wedstrijd.

Onze druk nam toe, wat ons vertrouwen gaf: Koke speelde strak in op een afgehaakte Morata die meteen terugkaatste, onze Capi verstuurde Carrasco diep op zijn linkerflank. De Belg haalde de achterlijn en kon zo pal klaarleggen voor een alleenstaande Griezmann. De Fransman twijfelde niet en scoorde zijn derde Europese doelpunt, ééntje die héél belangrijk was. Na onze voorsprongen, maakten we de fout om Leverkusen terug in de wedstrijd te laten komen. Bij hun eerste echte aanval was het meteen raak: Frimpong rukte op vanuit het middenveld, verstuurde Schick diep. De Tsjech behield het overzicht waardoor hij Azmoun de gelijkmaker op een schotelje kon aanbieden: op slag van rust 1-1! De thuisaanhang kreeg weer hoop, want met deze stand waren zij geplaatst. In Porto was de ruststand 1-0.

De peptalk van aanvoerder Koke & Griezmann die hun teamgenoten tijdens de rust gaven, werkte wonderlijk wel bij de start van de tweede helft: die was nog maar een grote 5 minuten onderweg toen Kondogbia stevig maar correct de bal af nam van Demirbay en meteen meegaf met Correa. Angelito deed waar hij ongelooflijk goed in is: het zestienmetergebied inlopen en overhoeks trappen: Hradecky was voor de tweede maal deze avond geklopt. Het uitvak vol Atléticos juichten samen met onze kleine Argentijn!

Op het uur greep Alonso in door Wirtz (verrassend op de bank gestart?) en Adli in te brengen. Oblak werd twintig minuten voor tijd nog eens serieus getest door een kwieke Azmoun en ook de ingevallen Hlozek kon het verlossende doelpunt niet meer scoren. Naarmate de tijd verstreek werd Leverkusen machteloos, waardoor we in de slotminuten gecontroleerd de wedstrijd konden uitspelen. Missie volbracht, de Europese overwintering in de UCL is een feit!

Een moedig Leverkusen wordt zo derde in de groep en speelt na Nieuwjaar verder in de UEL. Samen met onze naam in de loting zit ook Porto, dat groepswinnaar werd nadat het 2-1 won tegen het al uitgeschakelde Club Brugge.

(Voor de nieuwsgierigen: Barcelona kon zich niet plaatsen bij de laatste 16, een gelijkspel bij Inter zorgde ervoor dat men verwezen wordt naar de UEL.)

De Player of the Month werd bekend gemaakt: het werd Vini Jr., de Braziliaan van Real scoort de laatste weken met de ogen toe, waardoor hij zijn tweede persoonlijke trofee binnenrijfde.

Op speeldag 17 van het seizoen stond de verplaatsing naar Estadio Benito Villamarín te gebeuren. Real Betis, de laatste seizoenen meestrijdend voor de Europese tickets, laat het dit seizoen afweten. Los Béticos is terug te vinden op een 11de stek (23/48), waarmee ze een grijs seizoen spelen.

Ondanks hun mindere prestaties is de volle buit meenemen niet zo’n evidentie. Zeker voor Atlético niet, waar het de afgelopen seizoenen wel kostbare punten morste. Simeone gaf ondermeer Koke & Griezmann (beiden speelden zo goed als alles tot nu toe) een plaatsje op de bank om hen de nodige rust te gunnen. Lemar & Memphis waren hun vervangers.

Het was de 27-jarige Fransman die kort voor het halfuur ons op voorsprong bracht. Een mooie wederdienst voor het vertrouwen die hij kreeg om deze wedstrijd te starten. We domineerden de eerste helft, maar konden de score niet verder doen oplopen. Betis kon amper kansen afdwingen via een onzichtbare Willian José. De Braziliaan werd door coach Pellegrini aan de pauze dan ook logischerwijze vervangen door Borja Iglesias.

De inbreng van de Spaanse international veranderde het spelbeeld meteen: nu kon Betis wel zijn targetman bereiken én zorgde hij voor aansluiting vanuit het middenveld. De tweede helft was die van de thuisploeg: het balbezit, de betere kansen, … dus kon het verdiende doelpunt niet ontbreken. Alleen voor ons was dit (alweer) in de slotminuten: op een zoveelste doelpoging gekeerd door Oblak in een hoekschop, werd deze prima getrapt door Fekir waarbij Iglesias staalhard binnenkopte: 1-1, gerechtheid geschiedde in de ogen van Los Béticos. Witsel & Oblak beseften maar al te goed dat dit zuur puntenverlies was, want zowel leider Barcelona (2-1 tegen Espanyol) als Real (1-0 tegen Girona) wonnen hun wedstrijd. Zo verliezen we meer terrein op Barcelona én moeten we nu ook Real boven ons dulden.

Onze gedachten konden even verzet worden wanneer onze president Cerezo & sportief directeur Gil Marín de loting van de UCL mochten gaan bijwonen in Nyon.

In pot 1 zaten de volgende groepwinnaars: Ajax, Porto, Bayern, Marseille, Chelsea, Real Madrid, Man City & Benfica. Eén van deze clubs zou onze (eventueel pittige) tegenstander gaan worden.

In pot 2 de nummers twee: Napoli, Atlético, Inter, Sporting Club, Milan, Leipzig, Dortmund & PSG.

(De meest opvallende clubs die dus uitgeschakeld zijn voor de volgende ronde: Liverpool, Barcelona, Spurs, Juventus (opgevangen in de UEL) & Sevilla. Van de vier Spaanse teams in de groepsfase overleven enkel de Madrileense.)

De loting bracht de volgende affiches: Dortmund werd gekoppeld aan Marseille, waar Milan een treffen wacht met Ajax, vervolgens werden wij uitgeloot aan Benfica, groepswinnaar dat PSG én Juventus achter zich liet! Leipzig mag zich gaan meten met Porto.

De derde club uit Portugal, Sporting gaat het duel aan met huidig titelhouder Real Madrid, een interessante ontmoeting tussen Inter & Chelsea, terwijl er een kraker van jewelste wacht tussen PSG & Bayern Müchen. Tenslotte wordt Napoli & Man City een boeiende tweestrijd.

De heenwedstrijd spelen we eerst thuis in de derde week van februari. De terugwedstrijd staat een maand later gepland. Na de loting gaven Cerezo & Gil Marín aan dat dit een loting met een dubbel gevoel voor ons was: enerzijds konden we een nog veel lastigere opponent tegenover ons krijgen, maar anderzijds gezien de huidige Europese vorm van Benfica wordt het een moeilijke opdracht om ons te kwaliferen …

Onze laatste thuiswedstrijd van 2022 was tegen de nummer 17 Elche, dat slechts 13 punten uit 51 kon halen en daarmee net boven de degradatiezone hing. Het werd een vrij comfortbale overwinning die al in de eerste helft beklonken werd dankzij doelpunten van Memphis & Correa. De score kon nog hoger opgelopen zijn, maar dankzij doelman Badia bleef het maar bij 2-0. Ook Barcelona won op Valladolid (1-2), Real idem op het veld van Sevilla (0-1).

De laatste wedstrijd van het jaar 2022 vond voor ons plaats in het bijzonder sfeervolle Estadio de la Cerámica. Villarreal begon het seizoen ongelooflijk sterk met enkele speeldagen leider te zijn, maar moest uiteindelijk na een tiental speeldagen de rol lossen waar het nu op een verdienstelijke 5de plaats stond met 29 op 54. In zijn laatste drie wedstrijden haalde El Submarino Amarillo 5 op 9, exact hetzelfde aantal punten dat wij tijdens onze laatste drie wedstrijden konden verzamelen. Simeone gaf in de voorgaande persconferentie aan dat hij wel aanvoelde dat zijn jongens wat vermoeid bleken. Het kwam er op neer om nog één keer vol voor de overwinning te gaan om dan van een tweetal weken rust te genieten.

Ondanks onze goede wil & dito start van de wedstrijd, bleek het toch deze teveel te zijn: een frisser & veel agressiever voetballend Villarreal domineerde vanaf halverwege de eerste helft, wat resulteerde in een knap doelpunt van ervarend José Morales: de 35-jarige Spanjaard zette een mooie combinatie op met aanvalspartner Moreno, waardoor onze verdediging uit verband werd gespeeld: een verdiende 1-0-voorsprong aan de rust.

In de tweede helft bleef Villarreal domineren, al was het ook geen storm richting het doel van Oblak. Het was een duidelijke off day, want na affluiten realiseerden de spelers zich dat dit duur puntenverlies, zo net voor de jaarovergang. Dit was ook wat Simeone eerlijk toegaf achteraf: we waren vandaag niet goed genoeg, punt.

De stand na 19 speeldagen ziet er als volgt uit: Real verpletterde Osasuna met 5-0, terwijl Barcelona wel twee punten verloor: Celta scoorde in de slotminuten zodat het in Camp Nou bij een 1-1 bleef. Een klein gelukje, zodat de kloof tussen hen en ons 9 punten bedraagt. Door de winst tegen ons springt Villarreal over Athletic Club dat zijn 6de nederlaag leed. Real Sociedad, Real Betis & het opvallende Osasuna sluiten de top 8 af. Onderaan woedt er een hevig degradatiestrijd tussen Valencia, Mallorca, Valladolid & Almería.

In januari 2023 staan de wedstrijden Cádiz (uit), Celta (thuis) & Barcelona (uit) gepland. De eerste ronde van la Copa del Rey gaat ook van start, daar zijn we van vrijgesteld. Later in de maand zal onze tegenstander in de Spaanse Beker bekend worden.

LaLiga – speeldag 16 | Atlético 1 – 1 Barcelona (27’ Lewandowski, 64’ Griezmann)

UCL – speeldag 6 | Leverkusen 1 – 2 Atlético (36’ Griezmann, 45’ Azmoun, 51’ Correa)

LaLiga – speeldag 17 | Real Betis 1 – 1 Atlético (29’ Lemar, 88’ Iglesias)

LaLiga – speeldag 18 | Atlético 2 – 0 Elche (28’ Memphis, 39’ Correa)

LaLiga – speeldag 19 | Villarreal 1 – 0 Atlético (38’ Morales)

#AúpaAtleti

Een mooie prestatie in Europees verband. Ben zeer benieuwd wie je volgende tegenstander is in februari.
In de competitie gaat het prima, als je top 4 eindigt met AM is dat gewoon goed. De titel lijk je al te kunnen vergeten, maar plek 2 is zeker mogelijk!

1 like

Dank je wel, @josolympia! In de volgende ronde van de UCL komen we uit tegen Benfica! :wink:
Je zal er hoogstwaarschijnlijk overgelezen hebben, de laatste update was de moeite om te lezen …

In LaLiga lijkt de titel inderdaad uit ons bereik, maar het seizoen is nog maar halverwege. Het feit dat we Barcelona vrij snel treffen, kan een voordeel zijn. Mochten we een resultaat kunnen neerzetten in Camp Nou met daaropvolgende een streak van overwinningen, wie weet …

In het beste geval proberen we volop voor plaats 2 te gaan, boven Real eindigen zou mooi zijn …

TEAMANALYSE | Atlético Madrid

Simeone is een coach die graag vasthoudt aan een basis, een geraamte binnen zijn elftal. Die filosofie wordt verdergezet: de basis van het elftal bestaat uit Oblak, Giménez, Koke & Griezmann. De eerste drie zijn los Capitanes, terwijl de Fransman een bepalende rol vervult binnen het elftal.

Wanneer je de statistieken erbij neemt, zie je dat drie namen van hierboven ook bovenaan staan met de meest gespeelde wedstrijden. Giménez is de eerste centrale verdediger die voorkomt in de lijst, het meest gekoppeld aan Savic. Voor de linker- en rechterflank gaat de voorkeur in de meeste wedstrijden uit naar Carrasco & Llorente, voor de links- & rechtsachter is dit Reinildo & Molina. Dan heb je snel het basiselftal die het meest in actie kwamen.

Voor de aanvallersrol liggen voornamelijk Memphis als Morata in balans, met een lichte voorkeur voor de Nederlander omdat hij het voordeel heeft bewegelijker te zijn in het spel, terwijl Morata het eerder moet hebben van zijn positiespel. Correa werd voornamelijk uitgespeeld om de rechterflank, al kreeg hij de laatste wedstrijden ook zijn kans als spits.

Vervolgens wordt Lemar uitgespeeld als doublure voor Carrasco, al mocht hij ook gepaste tijde Koke vervangen. Hermoso speelt vaak in plaats van Savic, die vaak geen twee wedstrijden in één week aankan wegens snel vermoeid.

In het centrale middenveld is de concurrentie het grootst: Koke speelt zo goed als alles en kreeg al Witsel (ook een aantal keer als centrale verdediger uitgespeeld), De Paul, Kondogbia als Saúl naast zich. De drie spelers kunnen zich (voorlopig) neerleggen bij het onderling roteren, al zal Simeone volgend seizoen geen beroep meer kunnen doen op Axel Witsel: hij zal na dit seizoen zijn schoenen aan de haak hangen. Zelf gaf hij het nog niet aan, ik ontdekte het eerder toevallig op zijn status in de Squad Hub …

De Ier Matt Doherty, een beetje de vreemde eend binnen deze selectie speelt de “mindere” wedstrijden of tijdens de UCL-groepfase. In de Copa del Rey zal hij ook de nodige minuten krijgen, zijn contract loopt op het einde van het seizoen af. Het zal niet verlengd worden.

Sergio Reguilón werd door zijn club Tottenham teruggeroepen wegens te weinig speeltijd, vandaar dat hij niet meer in de statistiekenlijst voorkomt. De Spaanse linksachter speelde in deze seizoenshelft uiteindelijk wel 17 wedstrijden, dus zo weinig lijkt met dit niet …

Bijzonder leuk meegenomen is dat Samuel Lino, de uitgeleende linksmidden, veel speelt bij het geplaagde Valencia. Met het oog op volgend seizoen, kan de Braziliaan dan eventueel zo zijn plaats binnen de selectie krijgen.

Wie ook zijn nodige speelminuten krijgt, is linksachter Manu Sánchez. Het ondertussen 21-jarige jeugproduct werd nu voor het tweede jaar op rij uitgeleend aan het prima presterende Osasuna. Rodrigo Riquelme & Camello zijn de jongeren die ook bij hun uitgeleende club behoorlijk wat spelen, waardoor ze ook de nodige ervaring op doen.

#AúpaAtleti

Valt me vooral op dat je niet echt een echte topscorer in het team hebt. Veel spelers maken een aantal goals. Griezmann scoort het meest, maar met 9 goals uit 25 wedstrijden ook niet schrikbarend veel. Kan zowel een voordeel als een nadeel zijn. Voorlopig sta je op de derde plaats er wel goed voor, met de tweede plaats dichterbij dan de vierde plaats. Benfica is te doen, ondanks dat ze boven Juve en PSG zijn geëindigd. Ben benieuwd wie je daarna (mocht je doorgaan) tegenover je krijgt. Winnaar van de wedstrijd Leipzig - Porto zou niet verkeerd zijn.

1 like