Manager Story | FC Barcelona | Xavi Hernández

In principe is de rechtsbackpositie op de korte termijn met Sergi Roberto en Hector Bellerín uitstekend bezet, daarom zou ik eerder kiezen voor een jong talent op die positie. Youcef Atal (in mijn carrière verkast naar Borussia Dortmund) is slechts een jaar jonger dan Bellerín, dus het lijkt me sterk dat hij in eerste instantie een rol als reservespeler accepteert. Maar ben het wel met je eens dat Atal een heerlijke speler is, alleen in dit geval misschien minder geschikt voor mijn carrière. Misschien dat ik hem in mijn carrière met AC Milan goed kan gebruiken!

Eventueel dat je kan uitpakken met Trent Alexander Arnold? Al zal die wellicht ook al 24-25 zijn in je carrière vermoed ik en een Brit past misschien ook minder?

Hoe hebben Diogo Dalot, Mazraoui of Dest zich ontwikkelt? Is er van Hoever al iets geworden in je carrière? Die is nog wellicht nog steeds erg jong. Max Aarons vind ik ook heel erg fijn spelen.

1 like

In een eerder stadium speelde ik al met de gedachte om Hector Bellerín te vervangen door Joshua Kimmich (Bayern München), maar uiteindelijk is het behouden van de Catalaan een goede beslissing gebleken. In de periode daarna heeft hij een connectie opgebouwd met Antoine Griezmann, waardoor hij een aantal wedstrijden op rij uitblonk met doelpunten en assists. Denk dat de andere namen die je oppert (behalve Mazraoui) geschikte kandidaten zijn. Diogo Dalot (Atletico Madrid) heeft net zijn transfer naar het Metro Politano afgerond en zal waarschijnlijk onder Diego Simeone zijn belofte inlossen. Sergiño Dest (Ajax) speelt nog altijd in Amsterdam en heeft zich opgewerkt tot vaste rechtsback. Met zijn club won hij de Europa League en plaatste zich consequent voor de Champions League. Zag trouwens net dat de 19-jarige Andrés Ferreras debuteerde voor RB Leipzig in de Champions League… Op de rechtsbackpositie! Het zou dus kunnen zijn dat de droomkandidaat al onder contract staat, maar op dit moment op huurbasis in Duitsland speelt. Wat denk je trouwens van de keuze tussen Miralem Pjanic en Lucas Torreira?

Pjanic heeft zijn glorie dagen al gehad. Nog een middenvelder van hetzelfde kaliber als de Jong. Weinig diepgang, vind het maar een vreemde transfer irl. Torreira past beter in je plaatje, wel een echte aus putser denk ik. Niet zo voetballend ontwikkeld als Busquets maar wel een echte balveroveraar. De Jong kan ook prima als cvm en zich laten zakken om de bal op te halen zodat je speler op 8 belangrijker kan zijn. Nu is B.Silva de aanvallendere middenvelder en dan kan Thiago daar nog eens naast spelen. Frenkie, Thiago, Silva zou ik opteren.

1 like

Ik zou ook voor Torreira gaan, is toch 6 jaar jonger en als ik je opstellingen kijk ben je overal mooi dubbel bezet behalve voor Busquets heb je geen plan B, dat zou je met Torreira kunnen veranderen

1 like

Erg mooi hoe de carrière tot nu toe is verlopen met een groot aantal jeugdspelers! Voor de rechtsbackpositie denk ik dat je de oplossing zelf al gevonden hebt. Voor de zes positie lijkt Torreira mij een betere optie als Pjanic en dus de ideale aankoop. Zelf vind ik Frenkie ook de kwaliteiten hebben om die positie over te nemen, al mist hij natuurlijk het postuur van een echte bal afpakker.

1 like

@Spoon0612 en @Aron1997, bedankt voor jullie reacties. Lucas Torreira (Arsenal) is de duidelijke favoriet. Zal de ontwikkeling van Andrés Ferreras (RB Leipzig) afwachten om te kijken of de toekomstige rechtsback al onder contract staat.

@Ryanajax, er zijn inderdaad een flink aantal spelers via Barcelona B doorgestroomd naar het eerste elftal. Pedri werd voor vijf miljoen euro overgenomen van Las Palmas, terwijl Marc Cucurella (Getafe en Tottenham Hotspur) en Abel Ruiz (AS Monaco) via andere clubs de weg naar het eerste elftal vonden.

Leuk om Barcelona B ook eens te zien op deze manier. Fati krijgt op deze manier al de speeltijd die hij voor zijn ontwikkeling nodig heeft en binnen een tijdje heb je dan een fantastische vervanger voor Neymar of Messi. Trouwens lijkt die Ferreras ook een leuke voor de toekomst te zijn.

1 like

Gerard Piqué krijgt opvallende dubbelfunctie in Camp Nou: “Deze speler heeft ons aan het denken gezet over hoe we talenten evalueren”.

De Catalaanse verdediger gaat in restant van zijn actieve spelerscarrière aan de slag als rechterhand van sportief directeur Monchi. In een interview met The Athletic blikt hij vooruit op zijn nieuwe functie: ‘In de komende maanden krijg ik de kans om te leren van een iconische sportief directeur. Misschien helpt mijn ervaring in de Premier League, La Liga en Champions League bij het selecteren van spelers die in onze speelwijze passen’. In eerste instantie krijgt hij de taak om uitgeleende spelers te analyseren, evalueren en waar nodig voor te bereiden op een terugkeer.

In de afgelopen weken bezocht Gerard Piqué al wedstrijden in Napels, Leipzig, Monaco en Vitoria-Gasteiz en zorgde daarmee voor speculatie in de media over mogelijke interesse van Barcelona in bepaalde spelers. Nu blijkt dat hij daar aanwezig was om de ontwikkeling van Juan Miranda (Napoli), Andrés Ferreras (RB Leipzig), Abel Ruiz (AS Monaco) en Francisco Trincão (Deportivo Alavés) te beoordelen. In zijn analyse prijst de Catalaan de rol van zaakwaarnemers in het selecteren van de juiste club: ‘Waar de verdedigers zich hebben opgewerkt tot dienstbare vaste krachten in de Champions League, hebben de aanvallers een club gevonden waar ze de absolute ster kunnen zijn. Dat zelfvertrouwen hebben spelers als Abel en Francisco nodig om zich staande te houden in Camp Nou’. In zijn eerste seizoen bij AS Monaco groeide Abel Ruiz uit tot een ware doelpuntenmachine en werd zelfs topscorer van de Europa League. Met zijn club won hij in dat seizoen de Europa League. In zijn tweede seizoen werd hij landskampioen, maar een vroege uitschakeling in de Champions League niet voorkomen. Met 34 doelpunten en 11 assists in 62 wedstrijden kan hij terugkijken op een succesvolle periode. Francisco Trincão won weliswaar geen prijzen met Deportivo Alavés, maar met 9 doelpunten en 18 assists in 49 wedstrijden en een plaats in het La Liga Elftal van het Jaar mag ook de Portugees tevreden terugkijken. Voor Juan Miranda en Andrés Ferreras stond de afgelopen periode in het teken van het eigen maken van een nieuwe positie. De eerstgenoemde speelde als linksback, maar kon van Koulibaly en Manolas leren om te verdedigen als een centrumverdediger. De laatstgenoemde werd onder Nagelsmann omgeturnd van vleugelaanvaller tot moderne vleugelverdediger.

De komende weken staan in het teken van spelers die niet genoeg indruk hebben gemaakt om in aanmerking te komen voor een terugkeer. Cléber Menezes (Hertha BSC) speelde slechts sporadisch doordat de Duitsers niet met een klassieke linksbuiten spelen, José Miguel (Napoli) kon geen basisplaats afdwingen in Italië, terwijl Fabião Medeiros (AS Saint Etienne), Il Young Ko (UD Levante) en Yago Bello nog minimaal twee seizoenen nodig hebben om zich verder te ontwikkelen. Gerard Piqué gaat met hun zaakwaarnemers in gesprek om een geschikte club te vinden waar ze een volgende stap kunnen zetten. Iñaki Peña (Internazionale), Emerson (Real Betis) en Xavier Arangoa (Ajax) komen regelmatig aan spelen toe en zullen ook volgend seizoen bij hun clubs blijven spelen. Jorge Cuenca (Deportivo Alavés) mag de club definitief verlaten.

giovanni-reyna-and-youssoufa-moukoko
Het duo dat Gerard Piqué op het puntje van zijn stoel deed zitten.

‘In de afgelopen maanden heb ik meer wedstrijden gekeken dan ooit tevoren’ vervolgt Piqué zijn verhaal. ‘Maar de remontada van Dortmund tegen Leipzig in de halve finale van de DFB Pokal sprong er wat mij betreft bovenuit. Bij een 0-2 achterstand kwamen Giovanni Reyna en Youssoufa Moukoko binnen de lijnen en draaiden de wedstrijd met z’n tweeën volledig om. Drie assists van Reyna, twee doelpunten van Moukoko. Om op zulke momenten de wedstrijd om te draaien moet je enorm sterk in je schoenen staan. Dat vergt lef, doorzettingsvermogen en leiderschap. Voor spelers met die karaktereigenschappen is er altijd plaats bij Barcelona’. Andere spelers die indruk maakten op Piqué zijn Lucas Torreira (Arsenal), Mikel Oyarzabal (Real Sociedad), André Onana (Ajax) en Adama Traoré (Wolverhampton Wanderers). De Uruguyaanse middenvelder doet hem denken aan Javier Mascherano: ‘Lucas heeft dezelfde felheid, onverzettelijkheid en doorzettingsvermogen in zijn spel. Na onze vriendschappelijke wedstrijd in het voorseizoen hoorde ik al een aantal ervaren jongens grappend zeggen dat El Jefecito voor even terug was in Camp Nou’. Wanneer Piqué gevraagd wordt om Mikel Oyarzabal in één zin te omschrijven, was zijn antwoord simpel: ‘Aanvoerder Real Sociedad, topscorer Real Sociedad, topscorer Europa League, topscorer EK, topscorer kwalificatie WK, topscorer WK’. De Baskische aanvaller is uitgegroeid tot een absolute wereldster in het wit-blauw van La Real. André Onana heeft volgens de Catalaanse verdediger de pech dat Martín Miguel en Iñaki Peña door zijn gestroomd vanuit La Masía, anders was de Kameroener een gedroomde opvolger van Marc-André ter Stegen. ‘Adama Traoré heeft de club aan het denken gezet over hoe men talenten evalueert’, aldus Piqué. ‘We hebben altijd van onze spelers gevraagd dat ze vijf stappen vooruitdenken, de bal in de ploeg houden en excelleren in de kleine ruimte. Maar wat doen we met talenten die zo vreselijk goed zijn in een enkel aspect dat ze zelfs op het allerhoogste niveau niet af te stoppen zijn? Een speler als Adama Traoré is voor iedere club een wapen, inclusief Barcelona’.


Het ‘huiswerk’ van Gerard Piqué.

Leuk geschreven vanuit het oogpunt van Pique. Over Oyarzabal kan ik je eigenlijk maar een ding adviseren, als je hem kan halen haal hem. In mijn carriere met RS de grote man, zowel in het creëren van kansen als het maken van doelpunten. Past ook beter in de speelstijl van Barca dan bijvoorbeeld een Coutinho of Griezmann.

1 like

Een tof stukje over Piqué. Ook een mooie functie voor hem binnen het team overigens. Leuk om eens een artikel te lezen uit het oogpunt van iemand van de staf en tegelijkertijd dus ook een van de nog steeds actieve spelers bij Barcelona. Een mooie toekomst alvast voor hem voor wanneer hij stopt met voetballen.

1 like

Mooi stuk vanuit Piqué. De spelers die gescout zijn en nog niet bij Barcelona onder contract staan kunnen denk ik vrijwel allemaal een aanvulling zijn op het elftal. Echter, gezien de groei van de uitgeleende spelers zal het voor een groot deel denk ik moeilijk worden om daadwerkelijk een plek te veroveren in Camp Nou.

1 like

L’Equipe rekent zes Nederlanders tot de elite van Europa

La Liga XI


La Liga winners: FC Barcelona
Copa del Rey winners: FC Barcelona

Best player: Lionel Messi (FC Barcelona)
Best coach: Xavi Hernández (FC Barcelona)
Best young player: Ansu Fati (FC Barcelona)
Top scorer: Lionel Messi (FC Barcelona)

Premier League XI


Premier League winners: Manchester United
League Cup winners: Manchester City
FA Cup winners: Arsenal

Best player: Bruno Fernandes (Manchester United)
Best coach: Mikel Arteta (Arsenal)
Best young player: Bukayo Saka (Arsenal)
Top scorer: Harry Kane (Tottenham Hotspur)

Bundesliga XI


Bundesliga winners: Bayern München
DFB Pokal winners: RB Leipzig

Best player: Joshua Kimmich (Bayern München)
Best coach: Julian Nagelsmann (RB Leipzig)
Best young player: Giovanni Reyna (Borussia Dortmund)
Top scorer: Erling Braut Håland (Borussia Dortmund)

Serie A XI


Serie A winners: AC Milan
Coppa Italia winners: Parma

Best player: Sergej Milinkovic-Savic (AC Milan)
Best coach: Roberto de Zerbi (Parma)
Best young player: Sebastiano Esposito (Parma)
Top scorer: Paulo Dybala (Juventus)

Ligue 1 XI


Ligue 1 winners: Paris Saint-Germain
Coupe de France winners: AS Monaco
Coupe de la Ligue: AS Monaco

Best player: Houssem Aouar (Olympique Lyonnais)
Best coach: Patrick Vieira (AS Monaco)
Best young player: Jonathan David (LOSC Lille)
Top scorer: Mauro Icardi (Paris Saint-Germain)

Rest of the world XI


Jupiler Pro League winners: RSC Anderlecht
Eredivisie winners: Ajax
Liga ZON ZAGRES winners: SL Benfica

Golden Boy XI

Leuk om alle beste spelers uit de grote competities eens te zien in één elftal. In La Liga toch vijf spelers van Barcelona. Messi en Neymar zijn zekerheden natuurlijk, maar ook Bernardo Silva, de Jong en de Ligt zijn mooi om te zien bij de besten in Spanje. Mooi dat Fati en Pedri bij de Golden Boys zitten.

Borussia Dortmund reageert woedend op handelswijze Gerard Piqué
De Catalaanse verdediger werd onlangs gefotografeerd in het gezelschap van Claudio Reyna en Joseph Moukoko tijdens de NBA-finals in The Garden (Boston). Op uitnodiging van Piqué woonden zij het duel tussen de Golden State Warrios en de Boston Celtics bij. Dat is geen toeval aangezien zij de belangen behartigen van hun talentvolle zoons, die beschikken over een aflopend contract bij Borussia Dortmund. Hans-Joachim Watzke, algemeen directeur van Die Borussen, reageert woedend: ‘Misschien is Gerard nog niet op de hoogte van de gedragsregels in onze functie. Op dit moment staan Giovanni en Youssoufa nog onder contract bij Borussia Dortmund en wij hebben tot januari om hen te overtuigen van een langer verblijf. Het is in mijn ogen respectloos richting ons als club om je en plein public te laten fotograferen met zaakwaarnemers van onze spelers. In de komende dagen zal ik contact opnemen met Barcelona om mijn ongenoegen te uiten’.


Giovanni Reyna en Youssoufa Moukoko kunnen rekenen op een disciplinaire straf van Borussia Dortmund

In een eerder stadium liet Gerard Piqué zich al lovend uit over het tweetal na hun sterke optreden in de halve finale van de DFB Pokal. Destijds claimde hij dat ‘er altijd plaats is bij Barcelona voor dat soort spelers’. Voormalig ploeggenoot Xavi Hernández kiest voor een andere aanpak: ‘Het is duidelijk dat beide spelers beschikken over uitzonderlijk veel aangeboren talent, maar op hun leeftijd is een stabiele omgeving ontzettend belangrijk. Als onze interesse ervoor zorgt dat die omgeving verstoord wordt, dan heb ik liever dat we dit onderwerp laten rusten. Wellicht dat we met Borussia Dortmund tot een akkoord kunnen komen om beide spelers te beschermen én komende zomer naar Camp Nou te halen’. Over andere doelwitten als Dayot Upamecano (RB Leipzig), Lucas Torreira (Arsenal) en Mikel Oyarzabal (Real Sociedad) wilde de oefenmeester niets kwijt.

Jong en onervaren zullen we maar zeggen, ze krijgen het deksel op de neus van Dortmund zo te zien. Dat Piqué ze wil binnenhalen dat lijkt duidelijk, maar haast en spoed is zelden goed. Even laten rusten en proberen binnenhalen in een latere fase, komt wel goed.

Zouden beide prima versterkingen zijn voor de lange termijn, al is de vraag natuurlijk wat voor hun ontwikkeling het beste is. Bij Dortmund is de kans op speelminuten wel erg groot natuurlijk!

Udinese, Granada en Watford inspireren Barcelona tot nieuwe groeistrategie
Tijdens de jaarlijkse ledenvergadering erkent de clubleiding dat het voor jeugdspelers nagenoeg onmogelijk lijkt te zijn om van Barcelona B direct door te stromen naar het eerste elftal. Het niveauverschil is dusdanig dat het zelfs voor uitzonderlijke talenten als Riqui Puig, Pedri en Ansu Fati meerdere seizoenen duurt om volledig te integreren in het equipe van Xavi Hernández. Het blijft een vraagteken hoeveel impact een gebrek aan speelminuten heeft op de ontwikkeling van zo’n getalenteerde speler. Daarom is in eerste instantie geprobeerd om per individueel geval een passende club te vinden waar ze zich op huurbasis verder kunnen ontwikkelen. In het geval van Francisco Trincão (Deportivo Alavés) en Abel Ruiz (AS Monaco) pakte dat goed uit, maar daar tegenover staat een handvol minder succesvolle voorbeelden. En zelfs in de succesvolle gevallen zullen de spelers zich weer aan moeten passen aan de speelstijl van Barcelona. Zowel Francisco Trincão als Abel Ruiz hebben zich namelijk ontwikkeld in een 4-4-2 formatie, maar moeten zich nu gaan bewijzen in een 4-3-3 of 3-3-1-3 formatie.

In het recente verleden voerde de clubleiding al verkennende gesprekken met Ajax en FC Utrecht over een mogelijk samenwerkingsverband. Deze gesprekken waren onsuccesvol omdat er geen financiële ‘incentive’ is om spelers tijdelijk onder de hoede te nemen. In de zoektocht naar oplossingen werden Udinese, Granada en Watford als voorbeeld aangedragen. Ongeveer vijftien jaar geleden groeide Udinese onder eigenaar Giampaolo Pozzo uit tot een Europese subtopper, voornamelijk door een uitstekend scoutingsnetwerk in kleinere competities wereldwijd. Onder andere Samir Handanovic, Kwadwo Asamoah en Alexis Sánchez werden onder zijn bewind naar de club gehaald. Toch is het scoutingsnetwerk niet het aspect waar Barcelona een voorbeeld aan wil nemen. Giampaolo Pozzo was de eerste eigenaar die andere voetbalclubs toevoegde aan zijn netwerk: Granada (2009) en Watford (2012) werden in eerste instantie gebruikt om minder belangrijke spelers van Udinese toch aan spelen toe te laten komen. Sinds de promotie van Watford naar de Premier League zijn de verhoudingen tussen de clubs veranderd, maar de multi-club strategy blijft bestaan. Modernere voorbeelden zijn City Football Group (Manchester City, New York City, Melbourne City, Yokohama Marinos, Montevideo City, Girona, Sichuan Jiuniu, Mumbai City en Lommel SK) en Red Bull (RB Leipzig, New York Red Bulls, Red Bull Brasil en Red Bull Salzburg), al worden de deelnemende clubs grotendeels omgevormd naar de identiteit van de groep. In het geval van Barcelona is dat niet wenselijk.

Idealiter speelt de overnamekandidaat in een soortgelijke formatie als Barcelona (4-3-3, 4-1-4-1 of in sommige gevallen 3-4-3), deelt men dezelfde voetbalvisie en heeft de club de faciliteiten om jeugdspelers verder te ontwikkelen. Daarnaast moet het acceptabel zijn voor de achterban van de club om te dienen als partner van Barcelona. In gesprekken met Girondins de Bordeaux, HSV, Sampdoria, Ajax, Celtic en Glasgow Rangers werd duidelijk dat een verregaand samenwerkingsverband onhaalbaar is. Daarnaast werd de club afgetroefd door LOSC Lille in de strijd om de Portugese club Boavista. Op dit moment is de club in gesprek met Leeds United en Pescara, waarbij de laatstgenoemde de meest aannemelijke optie is.

Verratti Immobile Insigne
Na Juventus (06/07) wordt Pescara (11/12) gezien als de beste ploeg ooit in de Serie B

Zdenêk Zeman en Delfino Pescara 1936 veroverden bijna tien jaar geleden de harten van menig voetballiefhebber door met i Biancazzurri op overtuigende wijze de Serie B te winnen. In de ultra-aanvallende speelwijze waren een aantal spelers die boven de rest uitstaken: de 18-jarige Marco Verratti, de 20-jarige Lorenzo Insigne en de 21-jarige Ciro Immobile. Helaas degradeerde de club uit de Serie A na het vertrek van oefenmeester en sterkhouders, maar de aanvallende speelwijze is behouden gebleven. In de jaren daarna speelden onder andere Lucas Torreira, Juan Fernando Quintero en Matteo Politano voor de club, maar de successen van 2011/2012 konden niet herhaald worden.


Zdenêk Zeman liet Pescara (11/12) op een Barcelona-esque wijze voetballen

Een terugkeer van Zdenêk Zeman als eindverantwoordelijke van het eerste elftal zou de eerste beslissing zijn mocht de overname daadwerkelijk doorgang vinden. In de komende dagen gaat de clubleiding om tafel met Pescara-eigenaar Daniele Sebastiani om de overname af te ronden. Om de achterban te overtuigen van het project zal er meteen geïnvesteerd worden in talenten die permanent bij Pescara gestald worden. Pedro de la Vega (Club Atlético Lanús) en Wuilker Fariñez (RC Lens) zouden de overstap naar het Stadio Adriatico kunnen maken. Daarnaast activeert Barcelona de terugkoopclausules in de contracten van Zacarias Cortés (Parma), Jeppe Clausen (Fulham) en Sancho Carvajal (Real Betis) om hen vervolgens te stallen bij Pescara. Ook Cléber Menezés (Hertha BSC) maakt op huurbasis de overstap. Naar schatting gaat de gehele operatie Barcelona 120 miljoen euro kosten, exclusief de investeringen in het renoveren van trainingsfaciliteiten.


De beoogde selectie van Pescara die promotie naar de Serie A moet gaan afdwingen

1 like

Klinkt erg interessant om een samenwerkingsverband met een andere club aan te gaan, ben wel erg benieuwd hoe je dit wilt gaan doen. Klinkt eerder een beetje als iets wat je in Football Manager ziet.

1 like

BREAKING: Onderhandelingen rondom overname Delfino Pescara 1936 afgebroken, FC Metz dient zich aan als nieuwe samenwerkingspartner
De clubleiding van Barcelona heeft besloten zich terug te trekken uit de onderhandelingen nadat i Delfini er niet in slaagden om promotie naar de Serie A af te dwingen. In het Stadio Adriatico zorgde Perparim Hetemaj (Benevento) met een prachtige vrije trap voor tranen bij de fans van Pescara. Niet alleen betekent het doelpunt van de Finse middenvelder een late overwinning voor Benevento, het betekent dat het voor Pescara onmogelijk is geworden om te promoveren naar het hoogste niveau. In een reactie daarop hebben de zaakwaarnemers van Jeppe Clausen, Cléber Menezés en Pedro de la Vega aangegeven dat hun cliënten niet van plan zijn om volgend seizoen uit te komen op het tweede niveau in Italië. De clubleiding van Barcelona heeft daarop besloten om de stekker uit de onderhandelingen te trekken.

Hetemaj
Perparim Hetemaj (Benevento) had met zijn vrije trap meer invloed op de toekomst van Pescara dan dat hij op dat moment kon overzien.

Bernard Serin (FC Metz) bevestigt onderhandelingen met FC Barcelona
Na het stuklopen van onderhandelingen heeft de Catalaanse clubleiding contact opgenomen met een vijftal alternatieven voor een verregaand samenwerkingsverband: Stade Malharbe Caen (Ligue 1), FC Lorient (Ligue 1), FC Metz (Ligue 1), Derby County (Championship) en Portimonense (Liga NOS). Deze clubs voldoen aan de eerder vastgestelde vereisten (4-3-3 formatie, soortgelijke voetbalvisie en faciliteiten om jeugdspelers verder te ontwikkelen) en aan de wens van zaakwaarnemers doordat ze op het hoogste niveau acteren. Bernard Serin (FC Metz) toonde reeds interesse in een samenwerkingsverband met de Catalanen en bevestigt verregaande onderhandelingen tussen beide clubs in een interview met L’Equipe.

FC Metz-Barcelona in de Cup Winners Cup (84/85): 2-4 in Camp Nou, 4-1 in Stade Saint-Symphorien

FC Metz wist meer dan dertig jaar geleden met een ‘remontada’ beslag te leggen op de Cup Winners Cup door het Barcelona van onder andere Bernd Schuster te verslaan.

FC Metz International Football Academy (MIFA)
De gerenommeerde jeugdopleiding van de Noord-Fransen produceerde in het recente verleden al spelers als Robert Pirés, Emmanuel Adebayor, Miralem Pjanic, Sadio Mané, Kalidou Koulibaly en Ismaïla Sarr. Helaas was men destijds niet in staat om dergelijke talenten te behouden voor de club, maar het scoutingsnetwerk in Afrika en Noord-Europa is wellicht één van de meest onderschatte van Europa. Een samenwerkingsverband met FC Barcelona moet voor de financiële zekerheid zorgen om deze talenten langer te behouden voor de club.