Manager Story | FC Barcelona | Xavi Hernández

Toreira zou mooi zijn, maar zoals hierboven gezegd, ik weet niet of Toreira inderdaad die rol zal zien zitten bij Barcelona. Maar als hij inderdaad voor de prijzen kan gaan meedoen, bij Barcelona is dat 9 kansen op 10, dan zal hij ook niet twijfelen als hij daarmee kan bijdragen om het palmares van de club aan te vullen, plus financieel zal het ook een mooie vooruitgang zijn voor hem.

Het lijkt erop dat Lucas Torreira in mijn carrière een rol als rotatiespeler accepteert, althans… dat deed hij op het moment dat ik hem probeerde aan te trekken in een test-scenario. Het lijkt dus een haalbare optie voor de rol van ‘atypische middenvelder’.

Is Koopmeiners of Ndombele geen optie?

Als Torreira op alle punten de beste keus blijkt en hij kan zich schikken in een minder belangrijke rol zou ik het zeker doen. Zoals je zelf ook al aangeeft zijn er vrijwel geen andere opties voor hem om bij een echte topclub wel constant aan de bak te komen en als Arsenal niet voldoende presteert is de stap in mijn ogen helemaal logisch.

1 like

Ben het met Ryan eens, als Torreira die rol accepteert zou ik hem halen. Bij andere Europese topclubs zou hij waarschijnlijk dus ook niet in de basis staan, al zou hij daar misschien wel voor meerdere posities op het middenveld in aanmerking komen.

1 like

Barcelona op zoek naar een ‘Alphonso Davies voor de rechterflank’

De recente modernisering van de linksbackpositie is niet onopgemerkt gebleven in Camp Nou. Alphonso Davies (Bayern München) en Bukayo Saka (Arsenal) stonden in de scoutingsrapporten genoteerd als vleugelaanvallers, maar werden door hun uitzonderlijke loopvermogen omgeturnd tot linkervleugelverdedigers. Daardoor is bijvoorbeeld Bayern München in staat om hun centrale verdedigers met enorme ruimte in de rug te laten spelen. Natuurlijk is het niet de eerste keer dat vleugelaanvallers uiteindelijk doorbreken als vleugelverdedigers (denk bijvoorbeeld aan Hector Bellerín of Jordi Alba), maar het heeft Barcelona wel aan het denken gezet over de toekomst van Emerson. Hoewel de voormalig speler van Atlético Mineiro en Real Betis naar behoren presteert lijkt hij niet de moderne vleugelverdediger te zijn waar Barcelona naar zoekt. Nog altijd oogt hij ongepolijst, niet wendbaar en soms zelfs houterig aan de bal.

Sergiño Dest (Ajax)
Er zijn weinig spelers die na 31 wedstrijden op het hoogste niveau al serieus in beeld zijn bij Bayern München en Barcelona. Alle ruwe ingrediënten voor een moderne vleugelverdediger zijn aanwezig, maar zelfs de grootste optimist zal erkennen dat er nog genoeg verbeterpunten zijn. Afgelopen seizoen maakte hij indruk in mijn carrière toen hij in de kwartfinale van de Champions League met Ajax tegenover de Catalanen stond.

Primary qualities according to WhoScored: sprint speed (96), acceleration (93), agility (88), stamina (87)

Pedro de la Vega (Club Atlético Lanús)
In tegenstelling tot andere kandidaten speelde de Argentijn in de jeugdopleiding van Lanús al eerder als rechtsback, maar brak uiteindelijk door als vleugelaanvaller. Internazionale, Genoa, Sporting CP en Manchester City toonden in het verleden al interesse in ‘Zorro’, maar zijn familie adviseerde een weg der geleidelijkheid en uiteindelijk koos Pedro de la Vega voor speelminuten bij Atlético Lanús. Na een emotionele start tegen River Plate (1-5 verlies) wist hij de tranen niet te bedwingen, maar groeide in de loop der jaren uit tot de sterspeler in La Fortaleza.

https://twitter.com/TNTSportsLA/status/1045854517303169024?s=20

Door zijn dubbele paspoort zou De la Vega zelfs in aanmerking kunnen komen voor het Spaanse nationale elftal en neemt hij tegelijkertijd geen non-EU plaats in wanneer hij zou besluiten om voor Barcelona te tekenen. Daarnaast heeft hij de ideale leeftijd om eerst te leren van Sergi Roberto en Hector Bellerín om vervolgens de eerstgenoemde uit het elftal te spelen.

Primary qualities according to WhoScored: sprint speed (90), acceleration (90), agility (89), jumping (86), dribbling (86)

Jérémy Doku (RSC Anderlecht)
Met Vincent Kompany heeft de Belgische vleugelflitser een mentor die hem kan helpen met het vraagstuk waarmee Alphonso Davies en Bukayo Saka in het recente verleden ook worstelden. Op 17-jarige leeftijd braken de vleugelaanvallers door bij respectievelijk Anderlecht, Vancouver Whitecaps en Arsenal, maar kwamen tot de conclusie dat ze op die positie waarschijnlijk niet zouden uitgroeien tot de absolute wereldtop. In de Belgische Jupiler Pro League of in de MLS behoren dit soort talenten al snel tot de betere spelers, maar in La Liga, Premier League of Bundesliga? Dan zijn er plots een stuk meer concurrenten voor dezelfde positie. Maar ten opzichte van vleugelverdedigers hebben dit soort talenten een enorme voorsprong: meer loopvermogen, een betere dribbel, een aanvallende mindset en een betere voorzet.

Primary qualities according to WhoScored: agility (95), acceleration (94), balance (92), jumping (88), sprint speed (87)

Adama Traoré (Wolverhampton Wanderers)
In zijn Middlesbrough-periode voelde Aitor Karanka zich gedwongen om de vleugelaanvaller in de rust van kant te wisselen omdat Adama Traoré niet in staat was om goede beslissingen met de bal aan zijn voeten te maken zonder directe coaching vanaf de zijlijn. Dus om hem te blijven coachen vanaf de zijlijn wisselde hij Traoré in de rust van kant. Misschien typeert dat waarom hij in zijn periode in Camp Nou het niet tot het eerste elftal wist te schoppen. Gelukkig zien we zijn kwaliteiten wel in een duidelijk spelsysteem bij Wolverhampton Wanderers. Misschien heeft hij onder Nuno Espírito Santo geleerd om een wedstrijd te lezen?

Primary qualities according to WhoScored: sprint speed (99), acceleration (99), dribbling (95), ball control (92), balance (88), agility (87), strength (86)

Adama is echt een beest, maar Dest zou ook zeker kunnen bij Barcelona.

Ja zo een pijlsnelle speler als Adama Traoré is altijd een aanwinst om er bij te hebben. Natuurlijk zouden ook de la Vega en Doku mooi kunnen zijn binnen voor de toekomst. Dest ken ik zo niet, maar lijkt mij ook wel een leuke speler.

Persoonlijk ben ik als Ajacied erg fan van Dest, maar momenteel komt hij nog zwaar tekort voor Barcelona. Als hij zich goed ontwikkeld heeft, is hij wellicht een optie. Echter, als dit niet geval is lijkt een terugkeer van Adama Traoré wel mooi

Samuel Umtiti opnieuw getroffen door zware knieblessure
Barcelona laat via de officiële kanalen weten dat de 29-jarige Fransman opnieuw geblesseerd is geraakt aan zijn linkerknie. Dezelfde linkerknie zorgde sinds medio 2018 jaarlijks voor klachten, waardoor hij jaarlijks een handvol belangrijke wedstrijden moest missen. Nu lijkt de schade erger dan voorheen en verwacht de medische staf dat Umtiti de komende zes maanden uitgeschakeld zal zijn. Ondanks dat de Fransman zich in Camp Nou heeft opgewerkt tot een verdediger van absolute wereldklasse zorgde het jaarlijkse blessureleed al eerder voor twijfels bij de clubleiding. Dit lijkt echter de druppel te zijn die de emmer doet overlopen. Daarin speelt de recente aankondiging van Gerard Piqué ongetwijfeld een rol. De Catalaan liet weten dat het aankomende seizoen zijn laatste in het shirt van Barcelona zal zijn. Na zijn actieve carrière gaat hij verder als bestuurslid binnen de club.

Met Matthijs de Ligt, Jean-Clair Todibo, Eric García en Pau Torres houdt Xavi Hernández slechts vier centrale verdedigers over waar de club op langere termijn op kan bouwen. Samuel Umtiti zal komend seizoen geen deel uitmaken van de selectie en staat in de belangstelling van Arsenal, Manchester City, Manchester United, Paris Saint-Germain en Bayern München. De clubleiding heeft daarom complementaire verdediger aan Matthijs de Ligt bovenaan de prioriteitenlijst gezet. Met de Nederlander heeft Barcelona al een opbouwende verdediger in huis die in fysieke duels met de spits van de tegenstander op z’n best is. Maar omdat hij niet de meest wendbare of explosieve verdediger is heeft De Ligt het lastig op het moment dat hij razendsnelle en zwervende vleugelaanvallers moet afstoppen. Een complementaire centrumverdediger is dus linksbenig, wendbaar, ‘press-resistant’, technisch sterk en heeft een behoorlijk loopvermogen. Beschikt zo’n speler ook nog eens over een uitzonderlijke sprintsnelheid, acceleratie en het vermogen om de bal te onderscheppen, dan hoeft Barcelona zich niet meer te melden voor Lucas Torreira (Arsenal). De nieuwe verdediger is dan in staat om als een soort stofzuiger rondom De Ligt en Busquets te spelen. Uiteindelijk heeft de scouting twee namen geselecteerd die grotendeels aan het eisenpakket voldoen: Lucas Hernández (Bayern München) en Aymeric Laporte (Manchester City). Supporters leken in eerdere peilingen een voorkeur te hebben voor Laporte, maar uit statistieken blijkt dat Hernández wellicht een betere optie is.

Beiden zouden top zijn om er bij te hebben voor Barça. Hernández is nog iets jonger en een pak sneller, maar wel iets kleiner. Laporte is meer iemand die sterker is aan de bal en ook iets meer kracht heeft. Het zouden zeker en vast allebei toppers zijn om naast De Ligt te posteren.

1 like

Is Lenglet terughalen geen optie? Deed het bij mij deze editie veel beter dan Umtiti.

1 like

@MatthiCx, klopt helemaal! Daarom zou Lucas Hernández (Bayern München) misschien ook beter passen binnen het elftal met zijn snelheid en gedrevenheid. Dan heb je maar één speler rondlopen die het vuile werk op moet knappen in plaats van dat ik naast Aymeric Laporte (Manchester City) ook nog eens Lucas Torreira (Arsenal) moet aantrekken als stofzuiger op het middenveld.

@Imparator, Clément Lenglet (Juventus) was in een eerder stadium niet meer dan een rotatiespeler en moet eerlijk zeggen dat ik hem ‘irl’ niet uit zie groeien tot een van de beste verdedigers ter wereld. Denk dat hij een stabiele verdediger is die zonder problemen zich staande kan houden, maar een absolute wereldtopper lijkt hij me niet. Daarom kies ik liever voor Lucas Hernández of Aymeric Laporte, in wie ik wel potentiële wereldtoppers zie.

1 like

@db1512, @Raindog, @Begiristain, @Ryanajax, @Jochem… Hoe denken jullie over het vervangen van Samuel Umtiti door Lucas Hernández? Heb zojuist nog eens de statistieken van beide spelers naast elkaar gelegd en denk ze enorm veel op elkaar lijken. Lucas Hernández is twee jaar jonger en heeft meer loopvermogen, terwijl Samuel Umtiti over een betere traptechniek beschikt. Maar heb nog wat moeite ‘to pull the trigger’ met deze wisseling van de wacht. Hebben jullie nog input?

Lastig. Valt voor zowel Hernandez als Laporte wat te zeggen. Vind Laporte constanter presteren, maar Hernandez weer de meer atletische kwaliteiten. Denk dat het in dit geval puur je persoonlijke voorkeur is, welke van de twee het fijnste speelt in je team. Als Umtiti inderdaad zo vaak geblesseerd is, dan kan ik me voorstellen dat je verder gaat kijken.

1 like

Ik weet niet hoe loyaal Lucas Hernandez is aan Atlético Madrid en of hij dus voor Barcelona uit zou willen komen. Bayern heeft natuurlijk een fors bedrag aan hem uitgegeven maar het lijkt er vooralsnog niet helemaal uit te komen, hoe lijkt dat in jouw carrière? Mocht hij niet onbetwist basisspeler zijn dan kan ik me voorstellen dat Bayern hem laat gaan als ze een groot deel van hun investering terug kunnen krijgen.

Voor de keuze tussen Hernandez en Laporte denk ik dat het vooral belangrijk is om te kijken hoe je De Ligt wilt gebruiken. De Ligt heeft denk ik alle kwaliteiten die een CV kan bezitten, maar als je ervoor kiest om hem vaak in te laten schuiven op het middenveld kan in me voorstellen dat je andere CV atletisch moet zijn om in zijn eentje ruimte in de rug te verdedigen en dan is Hernandez denk ik geschikter. Als je LCV de opbouw vaker voor zijn rekening neemt dan zou ik voor Laporte gaan.

1 like

Goed punt. De Ligt is bij Ajax ook middenvelder geweest. Hernandez heeft, meen ik, wel eens laten weten Barcelona geen probleem te vinden.

1 like

@db1512 en @Begiristain, ontzettend bedankt voor jullie input! Misschien goed om even te starten met wat achtergrondinformatie over Lucas Hernández en zijn relatie met Atletico Madrid. Nog voordat de gebroeders Hernández doorbraken in het eerste elftal probeerde Pep Guardiola hen naar Manchester City te halen. Hun loyaliteit aan de club werd destijds zeer op prijs gesteld en de broers werden klaargestoomd om Diego Godín en Filipe Luis op te volgen. Na een ijzersterk seizoen op huurbasis bij Deportivo Alavés maakte Theo Hernández de gevoelige overstap naar Real Madrid. Niet alleen leverde dat kritiek op van het bestuur van Atletico, maar ook broer Lucas Hernández sprak zijn ongenoegen uit over de overstap naar de rivaal. Sterker nog, hij gaf aan ‘nooit voor Real Madrid te kunnen spelen’. Toen Lucas Hernández echter twee seizoenen later besloot Atletico Madrid in te ruilen voor Bayern München werd hij op een soortgelijke manier bekritiseerd door het Atletico-bestuur. Diego Simeone noemde zijn versterk zelfs een ‘grotere teleurstelling dan het vertrek van Antoine Griezmann’, puur omdat hij had gehoopt op loyaliteit op het moment dat Diego Godín de club verliet. Atletico Madrid had een centraal duo met José María Gimenéz en Lucas Hernández op het oog, maar die plannen werden verstoord door het onverwachtse vertrek van de Fransman. Sindsdien is de relatie tussen de familie Hernández en Atletico Madrid verstoord. Daarnaast heeft hij aangegeven de redenatie van Antoine Griezmann te volgen: ‘als je voor Atletico speelt ga je niet naar Real, dus als je een binnenlandse transfer wil maken moet je wel naar Barcelona’.

Bayern München heeft in mijn carrière overigens het contract van David Alaba verlengd en speelt doorgaans met Benjamin Pavard, Niklas Süle, Lucas Hernández en David Alaba achterin. Alphonso Davies maakt een indrukwekkende ontwikkeling door, waardoor een achterhoede met Pavard, Süle, Alaba en Davies voor weinig kwaliteitsverlies zou zorgen.

Overigens kan ik de argumentatie van @db1512 goed volgen, Matthijs de Ligt heeft alle kwaliteiten die een centrale verdediger kan bezitten en heeft daarnaast ook nog eens het hoogste potentieel. Daarom zou ik hem graag willen gebruiken als ‘voetballende verdediger’ en natuurlijke opvolger van Gerard Piqué. Dus als je die argumentatie volgt kan je niet anders dan tot de conclusie komen dat Lucas Hernández als winnaar uit de strijd komt.

Selectie per positie

Details en status per speler

Basiself en wisselspelers

Gerard Piqué en Pedro zijn bezig aan hun laatste contractjaar en fungeren als leermeesters voor jonge talenten. Daarnaast krijgen Idrissa Akoto, Riqui Puig, Pedri en Carles Aleñá het aantal speelminuten dat past bij hun rol als rotatiespeler. Waarschijnlijk zal Thiago Alcántara na het lopende seizoen ruimte maken voor doorstroom op het middenveld.

Pedro Pique
In hun laatste contractjaar zorgen Piqué en Pedro voor de nodige diepte en ervaring in de selectie.

Uitgaande transfers
Door zijn blessuregevoeligheid kon Samuel Umtiti niet langer rekenen op het onvoorwaardelijke vertrouwen van de club. Ondanks zijn zware knieblessure kon de Fransman rekenen op belangstelling van Manchester City, PSG en Arsenal. Uiteindelijk gingen de Londenaren met de verdediger aan de haal en betaalden maar liefst tachtig miljoen euro. Ook Oriol Busquets mocht de club verlaten nadat hij op huurbasis bij FC Twente, Real Sociedad en Sampdoria er niet in slaagde om de volgende stap in zijn ontwikkeling te maken. Bij promovendus Osasuna moet hij de sterkhouder op het middenveld worden. De club uit Pamplona betaalde tien miljoen euro. Voor Miquel Planas Moyá bleek de overstap van Athletic Club naar Barcelona te groot en kon weinig indruk maken in Camp Nou. Girona betaalt maar liefst twintig miljoen euro voor zijn diensten, terwijl Barcelona wel een terugkoopclausule heeft opgenomen in het contract. Een andere speler die er niet in slaagde om indruk te maken was Emerson. De Braziliaan keert op huurbasis terug bij Real Betis. De laatste speler die (tijdelijk) vertrekt uit Camp Nou was een onverwachte naam: Iñaki Peña. Het lag in de lijn der verwachting dat de Spanjaard samen met jeugdspeler Martín Miguel uit zou gaan maken wie er tweede doelman achter Marc-André ter Stegen zou worden. Internazionale bood hem echter de kans om eerste doelman te worden nadat Samir Handanovic besloot om te stoppen. De komende twee seizoenen krijgt Iñaki Peña op huurbasis de kans om zich in de Champions League te laten zien. Op de laatste dag van de transferperiode toonde Juventus nog interesse in Arthur, maar Xavi Hernández zette een dikke streep door een mogelijke overgang.

De terugkeer van Jean-Clair Todibo is vooralsnog teleurstellend. De Fransman maakte de afgelopen twee seizoenen enorme indruk op huurbasis bij Villarreal, maar lijkt op dit moment niet in staat om de concurrentiestrijd van Pau Torres en Eric García te kunnen winnen. Direct na zijn terugkeer tekende de Fransman een vijfjarig contract, dus wellicht is een nieuwe periode op huurbasis een oplossing waar beide partijen mee kunnen leven. Zijn situatie is soortgelijk aan die van Carles Aleñá; de Catalaan maakte sinds zijn terugkeer een ijzersterke indruk en ontwikkelde zich tot belangrijke doelpuntenmaker. Anderhalf seizoen geleden raakte hij echter geblesseerd en heeft die topvorm daarna eigenlijk niet meer teruggevonden. Wellicht dat een nieuwe periode op huurbasis bij een Europese (sub)topper hem kan helpen om die vorm terug te vinden.

Inkomende transfers
De verdedigingslinie was jarenlang de achilleshiel van de Catalanen, maar met Lucas Hernández lijkt men eindelijk het laatste ontbrekende puzzelstukje te hebben gevonden. Met zijn loopvermogen en duelkracht zorgt hij ervoor dat de ploeg hoog druk kan zetten zonder dat Sergio Busquets en Matthijs de Ligt geïsoleerd worden tegen snelle aanvallers in de omschakeling. Ook in de opbouwende fase speelt de Fransman verrassend sterk. Naast de komst van Lucas Hernández (Bayern München) voor tachtig miljoen euro werden ook Fabián Luzzi (Rayo Vallecano) en de twee 16-jarige jeugdspelers Maxi González en Rodrigo Moreno aangetrokken als versterkingen voor het eerste elftal.


If you can’t beat them, join them.

Toch zijn er een aantal posities in de selectie die in de ogen van de clubleiding onderbezet zijn of met het oog op de toekomst versterking kunnen gebruiken. In de afgelopen periode zijn daar al aparte artikelen over verschenen: een ‘Alphonso Davies’ op de rechtsbackpositie en een ‘atypische middenvelder’ als stand-in voor Sergio Busquets. Pedro de la Vega (Club Atlético Lanús) is in beeld om getransformeerd te worden tot rechtsback, terwijl de keuze tussen Lucas Torreira (Arsenal) en Miralem Pjanic (Juventus) op het middenveld nog gemaakt moet worden.


Lucas Torreira zou het rugnummer van Carles Aleñá over kunnen nemen als hij besluit te tekenen voor Barcelona.


Pedro de la Vega speelt in eerste instantie voor Barcelona B om aan de rechtsbackpositie te wennen, maar krijgt in minder belangrijke wedstrijden zijn kans in het eerste elftal.

Voor de rv positie kan ik je Youcef Atal aanraden. Veel beter in verdedigen dan De La Vega. Aanvallend ook sterk met een goede snelheid en aardige voorzet. 4 * skill.

1 like