Manager Story | FC Barcelona | Xavi Hernández

Hieronder vind je een bundeling van al mijn updates van mijn carrière met FC Barcelona met Xavi Hernández als eindverantwoordelijke. Verwacht hier geen grafische hoogstandjes, maar wel de nodige informatie over ontwikkelingen in deze langlopende carrière. Daarnaast neemt het verhaal grote sprongen in de tijd doordat ik een periode geen tijd heb gehad om updates te plaatsen. De laatste update vindt plaats aan de start van het vijfde seizoen, hopelijk is dat een interessant startpunt van deze story.

1 like

Succes met Barcelona

Welk stadion heb je gekozen om in te spelen? Sinds PES de licentie heeft van Barcelona is Camp Nou eruit en missen sommige faces, weerhoud mij echt om met ze te spelen aangezien ik op de xbox niks kan qua mods

1 like

@Spoon0612, gelukkig heb ik de luxe te beschikken over PC mods. Daardoor heb ik het stadion kunnen veranderen in Wembley Stadium, wat enigszins lijkt op het nieuwe Camp Nou. Wat denk je van mijn schaduwelftal? Welke spelers zou jij een kans geven?

Onana is interessant. Irl is hij ook gelinkt aan een terug keer, vraag me af of hij denkt dat hij Ter Stegen uit het doel kan spelen. Te goed voor een tiental bekerduels als tweede doelman te fungeren. Kimmich speelt onder Fick veel al op het middenveld, uit ‘armoede’ rechtsback geworden maar zijn kwaliteiten horen op het middenveld. Ontbeert de echter snelheid voor een opkomende back maar toch laat hij dat wel goed zien in Munchen. Exposito vind ik dan misschien wel het meest interessant. Catalaan en via een omweg komt hij bij Barcelona, ervaren en dat is altijd fijn voor op het middenveld. Trincao verwacht ik heel veel van, zou hem zeker een kans geven. Pedro vind ik echt een jongen van de club, brak alle records door op jonge leeftijd in welke finale dan ook te scoren. Afwisselende succes gehad bij Chelsea, kom maar terug naar huis. Ihattaren, benieuwd wat zijn toekomst gaat brengen. Eerder was Afellay al aardig succesvol bij Barcelona maar het noodlot sloeg toe. De jonge gast kan misschien wel eens veel hogere ogen gaan gooien. Zeer interessant elftal, benieuwd wie echt mee kan met het Barcelona niveau. Voorheen had ik dit ook geacht van een Denis Suarez en Andre Gomes maar die waren geen schim van zich zelf. Ik zou Carlos Soler een zeer interessante naam vinden.

1 like

@Joostvans Geweldige carrière! Leuk schaduw elftal ook. Oihan Sancet speelt heerlijk, gebruik hem nu nog als 1e of 2e wisselspeler bij mijn Athletic carrière (80 ALG, 3e seizoen). Oogt soms wat slungelig maar heeft echt uitschuifbare benen en een heerlijke dribbel. Ook zijn schoten en passes zijn vaak heerlijk. Gebruik hem op zowel CVM, CM en CAM. Kan eigenlijk op heel het middenveld.

1 like

Uiteraard las ik je posts altijd in het andere topic, maar het is inderdaad handiger en leuker om te volgen op deze manier.

1 like

Je posts in het andere topic altijd al met veel plezier gelezen, je schaduwelftal ziet er ook erg mooi uit. Edu Expósito lijkt mij een erg mooie speler die de Catalaanse identiteit toe kan voegen aan Barcelona, een identiteit die toch wel een beetje weg gaat ebben zodra Pique en Busquets stoppen.

1 like

@Spoon0612, denk dat Joshua Kimmich zichzelf dezelfde vraag moet stellen als Trent Alexander-Arnold heeft gedaan. Op welke positie denkt hij uit te groeien tot de beste speler ter wereld? Als middenvelder komt hij minder vaak in posities waarin hij assists kan geven dan dat hij dat als rechtsback komt. De statistieken ondersteunen dat: 36 assists in 104 wedstrijden als rechtsback, 18 assists in 142 wedstrijden als middenvelder. Daarom denk ik dat hij als rechtsback gezien kan worden als de beste speler ter wereld, terwijl op het middenveld duidelijk meer spelers rondlopen die kunnen brengen wat hij brengt. Wat betreft Pedro, Ihattaren en Trincão… Er is slechts ruimte in de selectie voor één van de drie spelers als rechtsbuiten en zal daardoor moeten kiezen. Carlos Soler zou ook een interessante speler zijn, zal hem eens uitvoerig testen in het nationale elftal.

@LosLeones, precies die uitschuifbare benen stonden me keer op keer in de weg in onderlinge duels met Oihan Sancet. Zelden een speler tegengekomen die mijn middenveld op zo’n manier in de weg loopt.

@db1512, het behouden van de Catalaanse identiteit is inderdaad een uitdaging. Met Sergi Roberto, Hector Bellerín (al mag hij vertrekken zodra Joshua Kimmich zijn contract tekent), Gerard Piqué, Eric García, Jordi Alba, Marc Cucurella, Riqui Puig, Sergio Busquets en Carles Aleñá lopen er al een aantal Catalanen rond in de selectie. Verder zijn spelers als Iñaki Peña, Alejandro Grimaldo, Juan Miranda (uitgeleend aan Napoli), Thiago, Lionel Messi en Ansu Fati niet Catalaans, maar hebben lang doorgebracht in de jeugdopleiding van Barcelona en dragen op die manier bij aan de identiteit van de ploeg. En dan heb ik het nog niet eens over de jeugdspelers die in mijn carrière aan de selectie toegevoegd zijn. Maar ik begrijp je punt, meer Catalaanse spelers bouwen verder aan dat Catalaanse imago. Edu Expósito (Sevilla) is inderdaad een interessante speler, maar op welke plek kan ik hem inpassen in de selectie? Misschien als spelverdeler voor de verdediging. Want qua rating (82) en offensieve statistieken doet hij onder voor Riqui Puig (82) en Carles Aleñá (85).

Vier hoofdbrekens voor Xavi Hernández. Laat uw stem horen!

André Onana of vertrouwen in La Masía?
Kiest Xavi Hernández voor het rechtzetten van fouten uit het verleden of voor vertrouwen op de toekomst? André Onana groeide na zijn vroegtijdige vertrek uit tot een doelman van wereldklasse en sterkhouder bij Ajax. Er ligt een vijfjarig contract klaar voor de Kameroener, waarbij hij de eerste twee seizoenen als stand-in zal fungeren en daarna het stokje over zal nemen van Marc-André ter Stegen. Of loopt de toekomstig opvolger van de Duitser al rond in de huidige selectie? De 17-jarige Martín Miguel lijkt komend seizoen Iñaki Peña voorbij te streven in de pikorde. De Catalaan maakte indruk in het voorseizoen door als een soort spelverdeler de bal achterin rond te laten gaan. Manchester City, AS Monaco en Besiktas toonden al interesse om Miguel op huurbasis over te nemen, maar vooralsnog lijkt de club daar weinig trek in te hebben.

Joshua Kimmich of een nieuwe kans voor Hector Bellerín?
Sinds zijn terugkeer bij de club is Hector Bellerín er niet in geslaagd om Sergi Roberto uit de basis te spelen. Sterker nog, na een mindere periode werd er steeds vaker gekozen om in een 3-3-1-3 aan te treden dan om Hector Bellerín kansen te geven als rechtsback. Tot overmaat van ramp verloor hij in die periode zijn plaats in het Spaanse nationale elftal en raakte hij vervolgens zwaar geblesseerd. Het aankomende seizoen kan voor hem een nieuwe start zijn in het shirt van Barcelona. Of is dit juist het moment om de rechtsbackpositie aanzienlijk te versterken met een speler die wel in staat is om Sergi Roberto uit de basis te spelen? In dat geval is Joshua Kimmich (Bayern München) de gedroomde kandidaat.

Samuel Umtiti of een vervanger voor de blessuregevoelige verdediger?
Het lijkt een jaarlijks ritueel te worden dat de 29-jarige Samuel Umtiti belangrijke wedstrijden moet missen door blessureleed. Hoewel hij nog altijd tot de absolute wereldtop behoort lijkt hij dat niet altijd te kunnen laten zien. Doorgaans gaat het slechts om een handvol wedstrijden, maar de club vreest dat hij er een keer maandenlang uit zal liggen. Lucas Hernández (Bayern München), Aymeric Laporte (Manchester City) en Clément Lenglet (Juventus) zouden geschikte vervangers zijn.

Mohamed Ihattaren, Dani Olmo, Edu Expósito of Luis Alberto?
Met Frenkie de Jong, Thiago, Riqui Puig, Sergio Busquets, Idrissa Akoto, Arthur en Bernardo Silva behoort het middenveld van Barcelona tot de elite van Europa, maar het aantal doelpunten dat gemaakt wordt door middenvelders is schrikbarend laag. De enige speler die tot dubbele cijfers komt is de Portugees. Nu hoeft dat niet problematisch te zijn door het surplus aan scorend vermogen in de voorhoede, maar een middenvelder met scorend vermogen is geen overbodige luxe. Mohamed Ihattaren (PSV) is uitgegroeid tot leider van PSV en wist maar liefst vijf keer te scoren in de groepsfase van de Champions League tegen Real Madrid, Manchester United en Lokomotiv Moskou. In het Nederlands elftal speelt hij als hangende rechtsbuiten en heeft op die positie onlangs een basisplaats veroverd. De vraag is echter of hij niet teveel risico in zijn spel legt om als centrale middenvelder te fungeren in het systeem van Barcelona. Dani Olmo (RB Leipzig) kent dat probleem minder aangezien hij bij zowel Dinamo Zagreb als RB Leipzig in mijn carrière als centrale middenvelder wordt gebruikt. In het Spaanse nationale elftal is de Catalaan doorgebroken als valse spits, waar hij toevallig terecht kwam nadat er geschoven moest worden in het elftal na een blessure van Isco. In die rol maakte Dani Olmo maar liefst zeven doelpunten en werd daarmee topscorer van het kwalificatietoernooi. In het systeem van Barcelona zou hij op alle vijf offensieve posities uit de voeten kunnen (RCM, LCM, RW, ST, LW). Edu Expósito (Sevilla) past minder goed in het profiel van scorende middenvelder, hij is voornamelijk de man van de assist. Een andere optie is Luis Alberto (Lazio), maar gezien zijn 30-jarige leeftijd is hij waarschijnlijk niet de meest gewenste versterking.

Mijn keuze

Onana : is een speler afkomstig van La Masia maar heeft bij Ajax juist de stappen gemaakt die nodig waren. Vind hem echt fantastisch.

Kimmich : all rounder dan Bellerin, die zijn kans duidelijk niet heeft gegrepen. Kimmich is zoals S.Roberto maar dan beter vind ik.

Laporte : echt een geweldige verdediger. Helaas ook blessure gevoelig zoals Umtiti die ik ook fantastisch vind. Echter heeft Aymeric een streepje voor vanwege zijn nationaliteit.

Dani Olmo : zelfde verhaal als Onana maar dan via Zagreb en Leipzig. Erg all round en zou zeker niet misstaan in het tiki-taka van Barca. Prima als ‘8’ of vanaf de flank of misschien zelfs een ‘10’.

1 like

Leuk met die enquete. Het zijn allemaal mooie opties voor Barcelona vind ik. Persoonlijk heb ik voor Onana, Kimmich, Laporte en ik dacht voor Ihattaren gekozen. Heel interessant stukje.

1 like

Olmo :open_hands: Eindelijk voor z’n kans bij Barça. Luis Alberto zou ik niet doen. Vind hem minder goed passen en is inderdaad al wat ouder. De andere twee opties zijn overigens ook prima versterkingen.

1 like

Voetballiefhebbers laten massaal hun stem horen

André Onana of vertrouwen in La Masía?
In een enquête over de plannen voor komend seizoen werd steun uitgesproken voor de getalenteerde Martín Miguel en vertrouwen in La Masía. Hoewel André Onana nog altijd zeer geliefd is onder de fans lijkt men twijfels te hebben over het aantal speelminuten dat hij zou krijgen bij een terugkeer in Camp Nou. Daarnaast lijkt Marc-André ter Stegen voorlopig nog eerste doelman te zijn, waardoor Martín Miguel de tijd heeft om zich te ontwikkelen.

Joshua Kimmich of een nieuwe kans voor Hector Bellerín?
Er heerst grote verdeeldheid over de toekomst van Hector Bellerín. Aan de ene kant wordt gezegd dat de Catalaan juist een ander type verdediger is dan Sergi Roberto en daarmee zorgt voor diversiteit op de rechtsbackpositie. Aan de andere kant is de rechtsbackpositie de minst bezette positie in het huidige elftal. Joshua Kimmich (Bayern München) is een begeerde optie om de selectie te versterken en zou Sergi Roberto meteen uit de basis spelen. Vooralsnog blijven de meningen verdeeld over deze positie.

Samuel Umtiti of een vervanger voor de blessuregevoelige verdediger?
Blessureleed bij Samuel Umtiti heeft voor frustraties gezorgd bij de achterban. Hoewel een deel steun uitspreek voor de verdediger die normaliter tot de absolute wereldtop hoort, plaatst een deel vraagtekens bij de lichamelijke gesteldheid van de Fransman. Aymeric Laporte (Manchester City) os gebombardeerd tot favoriet om de defensie te versterken. Wellicht dat zijn beslissing om uit te komen voor de Spaanse nationale ploeg daarin een rol speelt. De vraag blijft echter of het logisch is om de ene (blessuregevoelige) wereldtopper in te ruilen voor die paar maanden jongere andere wereldtopper. Mits fit haalt Umtiti namelijk een hoger niveau dan Laporte.

Mohamed Ihattaren, Dani Olmo, Edu Expósito of Luis Alberto?
Er werd massaal steun uitgesproken voor een terugkeer van Dani Olmo (RB Leizpig), die daarmee in de voetsporen zal treden van onder andere Jordi Alba, Gerard Piqué, Cesc Fábregas en Thiago Alcántara. Zijn multifunctionaliteit en scorend vermogen werden genoemd als belangrijke redenen. Ook Mohamed Ihattaren (PSV) kon rekenen op steun van de achterban. Wellicht dat de PSV’er opnieuw in beeld komt nadat hij zijn club naar overwintering in de Champions League weet te leiden.

Mijn keuzes waren gevallen op Miguel (zie Onana niet eerst nog twee jaar op de bank zitten), Kimmich (simpelweg een verbetering ten opzichte van Bellerin), Umtiti (mits fit lijkt hij mij al één van de beste dus een beter optie vinden is lastig) en Olmo (nieuwe kans bij Barcelona) echter zou Ihattaren ook een mooie optie kunnen zijn en heb ik ergens het gevoel dat hij ook jou voorkeur heeft. Mocht dat echt zo zijn zou ik vooral daarvoor gaan.

1 like

Ontzettend bedankt voor jullie reacties @Spoon0612, @MatthiCx, @Begiristain en @Ryanajax. Aan de hand van de polls en reacties heb ik een aantal knopen doorgehakt. Martín Miguel zal ook volgend seizoen samen met Iñaki Peña uitvechten wie er stand-in van Marc-André ter Stegen wordt, wat betekent dat André Onana pas in beeld komt op het moment dat de Duitser niet langer eerste doelman is. Hector Bellerín krijgt een nieuwe kans als rechtsback, puur om de simpele reden dat hij een ander type speler is dan Sergi Roberto. Daarnaast lijkt Joshua Kimmich (90) niet dusdanig beter dan Sergi Roberto (87) en Hector Bellerín (87) op dit moment, waardoor het misschien overdreven is om voor die kleine verbetering maar liefst €100,000,000 uit te geven. Voor de rol van scorende middenvelder is er wel een duidelijke favoriet. Zojuist is er een bod van €50,000,000 plus jeugdspeler Arthur Declerq neergelegd bij RB Leipzig voor de diensten van Dani Olmo. Het rugnummer twaalf dat voor hem klaarligt is indicatief voor zijn rol in Camp Nou: de twaalfde man die op nagenoeg alle offensieve posities uit de voeten kan.

Toch zijn er twee posities waar ik nog niet helemaal over uit ben. Jordi Alba en Gerard Piqué zijn inmiddels al vervangen door spelers als Grimaldo, Cucurella, De Ligt en Todibo, waardoor ik vrees dat de herkenbaarheid van het elftal achteruit gaat op het moment dat Samuel Umtiti ook nog eens vervangen wordt. Aan de andere kant lijkt Aymeric Laporte te passen bij Barcelona. Maar is het de moeite waard om iemand als Umtiti te vervangen door iemand die qua niveau niet direct beter is? Dat blijft lastig. Daarnaast is de verouderde voorhoede een hoofdpijndossier. Lionel Messi, Antoine Griezmann en Neymar vormen nog altijd de beste voorhoede ter wereld, maar zijn hard toe aan vervanging. Ousmane Dembélé, Ansu Fati, Lautaro Martínez en Abel Ruiz (speelt nog een jaar op huurbasis bij AS Monaco) staan klaar om hen op te volgen, maar het lijkt me geen overbodige luxe door volgende zomer Antoine Griezmann al te vervangen door Mikel Oyarzabal. Dan heb ik er een typische vleugelaanvaller bij die al enorme indruk maakte in het nationale elftal.

Ik denk dat je juist met Cucurella en Grimaldo weer herkenbaarheid aan je elftal toe voegt, Laporte zie ik dan weer niet als iemand die het elftal herkenbaarder maakt. De Ligt wordt ook als typische Barca speler gezien door velen, dus dan heb je met Grimaldo, De Ligt en Roberto gewoon echte Barca spelers achterin toch?

Het lijkt mij echt zwaar overbodig om naast je 3 wereldtoppers en je 4 talentvolle aanvallers een speler te halen die net onder de wereldtop zit. Oyarzabal is het best vanaf links, net als Dembele en Fati. Oke, grote verschil is dat Oyarzabal beter als pure vleugelspeler kan spelen maar toch blijf ik het overbodig vinden, zeker gezien het feit dat Olmo ook op de plekken voorin uit de voeten zou kunnen.

1 like

@db1512, denk dat er inderdaad wat herkenbaarheid zit in de huidige achterhoede (Sergi Roberto, Matthijs de Ligt, Samuel Umtiti, Alejandro Grimaldo). Precies daarom twijfel ik of Umtiti wel vervangen moet worden door Laporte, want daarmee verlies ik juist een beetje van die herkenbaarheid. Ten opzichte van de defensie waarmee de carrière werd gestart zou dat namelijk de derde positie zijn waarop doorgeselecteerd zou worden.

Denk trouwens dat je niet helemaal goed hebt geteld in de voorhoede. Met de 36-jarige Lionel Messi, de 31-jarige Antoine Griezmann en de 32-jarige Neymar heb ik drie wereldtoppers die op het punt staan om achteruit te gaan. Met Ousmane Dembélé en Lautaro Martínez lopen daar twee spelers achter die al relatief veel speelminuten maken. Mocht Mikel Oyarzabal komen, dan zou hij Antoine Griezmann vervangen (die dan de club uiteraard zal verlaten). Dus dan tel ik twee ‘oude’ wereldtoppers (Messi en Neymar), drie ‘jongere’ spelers die daar net onder zitten (Dembélé, Lautaro Martínez en Oyarzabal) en een aanstormend talent (Ansu Fati). Aangezien ik in ongeveer veertig procent van de wedstrijden in een 3-3-1-3 speel lijkt er dus genoeg ruimte voor een extra aanvaller. Komend seizoen wordt die rol ingevuld door Pedro (die daarna met pensioen gaat), in de zomer daarna zou Oyarzabal in staat moeten zijn om Neymar uit de basis te spelen. Maar met je laatste zin raak je wel een belangrijk punt; waarom haal ik Dani Olmo als ik toch van plan ben om later nog een extra aanvaller aan te trekken? Dan is het hele voordeel van zijn multifunctionaliteit gewoon nutteloos.

Hoe ziet die 3-3-1-3 er dan uit?
DM
CV-CV-CV
RVV-CVM-LVV
CAM
RB-SP-LB