Manager Story | Leeds United

Hoewel ik al een update heb geplaatst in het Realistische Carrière topic, heb ik toch besloten er een story van te maken. Dit is mijn eerste story op dit forum, dus hebben jullie tips of suggesties dan hoor ik het graag! #LeedsUnited #MarchingOnTogether

01-01-2021

Na een turbulent eerste half jaar terug in de Premier League kan Bielsa tevreden terug kijken. Zijn ploeg is terug te vinden op de 11e plaats in de ranglijst. Bielsa weet een groot deel van de teams te verrassen met het druk zetten als collectief en met behulp van flitsende combinaties het doel van de tegenstander te bereiken. Op die manier zijn er al mooie resultaten behaald tegen onder andere City, Liverpool, Leicester en Chelsea.

Ook in de Carabao Cup heeft Bielsa niks te klagen. Door telkens gunstig te loten mogen The Whites zich opmaken voor een halve finale tegen de Spurs. Eerder in het toernooi werd er al afgerekend met Fleetwood, Bristol City, Millwall en Reading. Het FA cup toernooi gaat over een paar dagen van start, daarin moet Leeds als eerst afrekenen met Blackpool.


De meest gespeelde opstelling, Bielsa houdt ervan om een kleine selectie te gebruiken.

De Argentijnse trainer ziet nog wel veel verbeterpunten voor zijn ploeg: “We zijn ontzettend blij dat we weer mee mogen doen op het hoogste niveau. Ik vind dat we een goede eerste seizoenshelft hebben gespeeld. Ik ben trots op de jongens die week in week uit hard werken. Voetballend moeten we alleen constanter worden. De wedstrijden tegen Aston Villa, West Brom en Brighton bijvoorbeeld hoeven wij gewoon niet te verliezen, zeker als je ziet hoe wij het sommige topclubs moeilijk kunnen maken.”


Rodrigo kent een uitstekend eerste half jaar in Engeland, met 12 goals in 24 wedstrijden is hij dé bepalende speler bij Leeds.

Op transfergebied heeft Leeds in de eerste helft van het jaar al een mooie deal gesloten. Harrison’s optie tot koop werd geactiveerd. De linksmid, die een vaste waarde is in de ploeg van Bielsa, werd overgenomen voor ongeveer 14 miljoen euro van Manchester City.

Over andere inkomende transfers wil de club uit Leeds nog weinig zeggen, maar er gaan al wel wat geruchten rond. Zo wil de club het waarschijnlijke vertrek van Raphinha, die wordt gelinkt aan United, opvangen met het transfervrij aantrekken van Lucas Vázquez. Voor de rechtsbackposite wordt de naam van Connor Roberts genoemd, deze back komt momenteel uit voor Swansea en staat bekend om zijn loopvermogen. Ook op het middenveld zou Bielsa graag nog een extra pion willen verwelkomen. Hoewel Kirk (cm, 17 jaar, 65 alg.) uit de jeugdopleiding zich voortreffelijk ontwikkeld wil Bielsa graag wat ervaring erbij hebben. Voor deze linie gaan de namen Roldan, Pulgar, Grimes en Rinomhota in de rondte. De kans is groot dat deze transfers, als ze zullen plaatsvinden, plaatsvinden in de zomer van 2021.


De kans is groot dat Raphinha in zijn tweede Premier League bij een andere club speelt. De talentvolle Braziliaan wordt hevig gelinkt aan Man Utd.

Bielsa blikt vooruit: “We hoeven maar één topclub uit te schakelen en dan staan we in de finale van de League cup, we hebben al laten zien dat we het de traditionele top 6 ontzettend moeilijk kunnen maken”. Bielsa vervolgt: “We hopen ook in de FA cup een mooie reeks neer te kunnen zetten, ik ben ervan overtuigd dat we daartoe in staat zijn. Ik ben tevreden als we aan het seizoen alles eruit hebben gehaald wat erin zit. We horen van verschillende kanten dat Leeds een aanwinst is voor de Premier League, we hopen dat in de tweede seizoenshelft ook te kunnen laten zien”.

Mourinho’s Tottenham maatje te groot voor Leeds

Het Carabao Cup avontuur van The Peacocks is gestrand in de halve finale. De ploeg van Bielsa was in twee duels niet opgewassen tegen het verdedigend sterke Tottenham. Waar de ploeg uit Leeds in het eerste duel nog de eindstreep wist te halen met een 0-0 stand, lukte dat in het tweede duel niet. In Londen was het, zoals zovaak, Harry Kane die in de 80e minuut de 1-0 binnenschoot. Leeds probeerde nog op gelijke hoogte te komen met wat lange ballen, maar het mocht niet baten. Tottenham mag het in de finale opnemen tegen het Leicester van Rodgers.

League cup uitslagen Leeds:
Ronde 2 | Fleetwood - Leeds United 0-4
Ronde 3 | Leeds United - Bristol 3-1
Ronde 4 | Millwall - Leeds United 0-3
Kwart Finale | Reading - Leeds United 0-2
Halve Finale | Tottenham - Leeds United 1-0 (Over 2 duels)

Transfer Deadline Day! | Leeds versterkt zich op het laatste moment
31-01-2021

Waar het een erg rustige transferperiode leek te worden voor The Whites, is daar in de laatste uren toch verandering in gekomen. Binnenkort kunnen de supporters van Leeds genieten van Erick Pulgar. De middenvelder komt over van Fiorentina voor een bedrag van 8.5 miljoen euro, wat kan oplopen tot 9 miljoen. De Chileen, die het in Florence vooral moest doen met invalbeurten, tekent voor 4 jaar.

De Chileens international speelde nog maar sinds 2019 bij Fiorentina, maar zag daar geen toekomst perspectief meer. Pulgar is van origine een centrum verdediger, maar speelt de laatste jaren vooral als centrale middenvelder. De Chileen staat bekend als een zeer complete middenvelder die voorop gaat in de strijd en een prima penalty in huis heeft. Bielsa is zeer tevreden met zijn nieuwe aanwinst: “We volgen Erick al een tijdje en wilden hem ontzettend graag naar Engeland halen. Hij heeft de vechtlust die ik vraag van mijn spelers en tegelijkertijd de voetballende vaardigheden om het spel te bepalen”.

Waar Bielsa de nieuwe aankoop wil gebruiken is nog de vraag. De verdedigende middenvelder positie is unaniem bestemd voor Phillips, terwijl er centraal achterin ook genoeg opties zijn met onder andere Llorente, Cooper, Struijk en Koch. Pulgar zou als centrale, box-to-box, middenvelder kunnen spelen (in plaats van Klich) of back-up speler kunnen worden voor de huidige basisspelers. De vraag is alleen of de Chileen daarmee akkoord gaat.

Veel succes in Leeds

1 like

Klopp geniet van ‘speciaal’ Leeds United: "Ik volg ze al het hele seizoen!"

Trainer Jürgen Klopp van Liverpool geniet dit seizoen van Leeds United, de ploeg van Bielsa was eerder in het seizoen al een pittige tegenstander voor Liverpool, op Anfield werd het, in oktober, 2-2.

“Leeds is speciaal. Ik heb iedere speler van ze persoonlijk gefeliciteerd, wat een team hebben ze”, zei Klopp na het moeizame gelijkspel van Liverpool eerder dit seizoen tegen de gepromoveerde ploeg van de Argentijnse trainer Marcelo Bielsa.

“Ik heb dit seizoen vaak wedstrijden van Leeds gekeken”, zei Klopp gister tegen de BBC. “Ik denk dat iedere ploeg opkijkt tegen een ontmoeting met ze. Leeds United speelt heel anders dan andere clubs, het is voor een tegenstander heel onplezierig. Ze blijven maar doorgaan. Ik houd daarvan.”

Leuke ploeg! Qua transfers kan je ook veel kanten op, Pulgar ook een leuke aankoop. Kan je met Rodrigo trouwens niet beter in een 4-2-3-1 spelen?

1 like

Twijfelde inderdaad of Rodrigo wel goed was voor deze rol, maar op deze manier lukt het me wel het best om echt als collectief te jagen en snel om te schakelen. Rodrigo is club topscorer geworden in het eerste half jaar, dus opzich gaat dat prima. Hij heeft een iets vrijere rol dan bijvoorbeeld Klich naast hem.

Conditioneel heeft hij wel wat moeite, maar met Roberts heb ik daar een prima back-up voor.

Laatbloeier Bamford geniet van de Premier League: "Het gaat goed, maar dit is pas het begin"

In 2018 legde Leeds United 8 miljoen neer voor de Engelse spits die lang onder contract stond bij Chelsea. Tot die tijd moest Bamford het vooral doen met leen-beurten bij onder andere Crystal Palace en Norwich City. Ondertussen is de spits onbetwiste basisspeler in het team van Bielsa.


Bamford staat al op 16 goals in 35 wedstrijden in alle competities.

Dat Bamford van invloed kon zijn op het elftal van Bielsa was al snel duidelijk, toch vroegen veel fans zich af of de 27-jarige spits zijn spel uit de Championship kon doorzetten naar de Premier League. Dat de Argentijnse coach van Leeds vertrouwen in hem heeft blijkt wel uit de cijfers. Bamford is de speler die de meeste wedstrijden heeft gespeeld bij Leeds, tot nu toe kwam de Engelse aanvaller 35 keer in actie voor The Whites in 20/21. Dit vertrouwen betaald Bamford terug met 16 goals en 7 assists in alle competities.

De spits, afkomstig van Chelsea, kijkt tevreden terug: “Ik wilde graag bepalender worden voor het team met behulp van goals en assists ten opzichte van vorig seizoen. Dit seizoen kende ik niet de beste start, maar ik ben blij dat ik mezelf herpakt heb. De komst van Rodrigo heeft daar goed bij geholpen, we kunnen ons echt optrekken aan elkaar.”

Bamford vervolgt: “Dat de coach zoveel vertrouwen in me heeft doet me goed. Ik ben trots om uit te mogen komen voor deze club, die geweldige fans heeft. In de komende jaren hoop ik nog meer van mezelf te kunnen laten zien. Uiteindelijk hoop ik met Leeds mee te kunnen doen om de Europese plekken. De club hoort daar thuis en niks is onmogelijk, dat bewijst Leicester maar al te goed de laatste jaren. Of ik Vardy als voorbeeld zie? Jamie laat zien dat leeftijd maar een getal is en dat je niet bij de traditionele top 6 hoeft te spelen om als topspits gezien te worden. Daar streef ik ook naar.”

Transfernieuws | Raphinha voor 50 miljoen pond naar Inter

Leeds United’s Raphinha vertrekt aan het eind van dit seizoen naar Inter Milaan. Het transferbedrag dat Leeds ontvangt bij deze deal zou op kunnen lopen tot ongeveer 50 miljoen pond. De Braziliaanse middenvelder stond nadrukkelijk in de belangstelling van de twee grootste clubs uit Manchester, maar heeft uiteindelijk toch gekozen voor het verhaal van Antonio Conte. De 24-jarige Braziliaan is nog maar bezig met zijn eerste seizoen in Leeds, die hem voor ongeveer 20 miljoen binnenhaalden in 2020.

raphinha vertrek

Conte is blij met zijn nieuwe aanwinst: “Raphinha volgen we al een tijdje, hij past perfect in het systeem dat ik graag speel. Hij blijft elke wedstrijd 90 minuten lang gaan en combineert dat met prachtige dribbels en acties, een voetballer waarvoor je naar het stadion komt.”

Leeds heeft tijd zat om opzoek te gaan naar een vervanger. In de wandelgangen worden de namen van Vazquez (Real Madrid) en Madueke (PSV) genoemd. Ook schijnt de club reeds geïnformeerd te hebben naar Tagliafico (Ajax), die zou door Bielsa gezien worden als de ideale linksback voor zijn elftal.

1 like

Hij vertrekt na het seizoen? Denk voor alle partijen uiteindelijk wel een prima deal, mooie stap voor Raphinha en prima bedrag voor Leeds. Vind Vazquez wel goed bij Leeds passen, al zie ik Bielsa er ook zo voor aan dat hij hem dan als rechtsback inzet. Een 3-4-3 met Phillips als libero en Vazquez dan op rechts.

1 like

Het mooie is dan nog dat Vazquez in mijn carrières nooit bijtekend en dus altijd transfervrij is :grin:

2 likes

Ja, vertrekt na het seizoen inderdaad. Vázquez is wel echt de gedroomde vervanger, iemand met ervaring en die weet hoe het is om een hele flank te bestrijken en dat hopelijk zonder transfersom.

Qua opstelling wordt het aankijken welke aankopen er allemaal worden gedaan. Nu vooral 4141, maar mochten Vázquez en eventueel Tagliafico komen zou 3521 bijvoorbeeld goed mogelijk zijn. Ik verwacht alleen dat tagliafico te duur is voor de regels die ik mezelf heb opgelegd, maar dan zijn er vast andere opties.

Klopt, bij mij is die meestal ook transfervrij. Zul je net zien dat dat nu niet het geval is… :wink:

1 like

Bielsa blikt terug op wisselvallige februari en maart

We naderen langzaam de climax van het seizoen 20/21, met nog 10 wedstrijden te gaan is Leeds United terug te vinden op de 10e plaats. Het team, onder leiding van Argentijn Bielsa, kende wisselende resultaten in de eerste maanden van 2021. Zo werd er gelijkgespeeld tegen Manchester United en Crystal Palace (0-0 en 2-2), met 4-1 gewonnen van Southampton en werd de ploeg uit Leeds verslagen door Everton (2-1).

Bielsa ziet zijn ploeg ontwikkelen: “Ik ben zeer tevreden over ons eerste jaar in de Premier League. Niet alleen omdat we op een keurige 10e plaats staan, maar ook omdat ik de ploeg echt heb zien groeien. We zijn veel volwassener geworden ten opzichte van de seizoensstart. De 0-0 op Old Trafford was daar een mooi voorbeeld van.”

In de FA cup hadden The Whites een redelijk gunstige loting waardoor ze het nu in de kwartfinale op mogen nemen tegen het Chelsea van Tuchel.

Leeds verplettert Chelsea in kwartfinale FA Cup

Waar Bielsa’s mannen in de Carabao Cup al knap de halve finales wisten te bereiken lukt dat nu ook in de FA Cup, het belangrijkste bekertoernooi in Engeland. Op een uitverkocht Elland Road wist de machine uit Leeds het Chelsea van Tuchel te verslaan met maar liefst 4-1.

In de 17e minuut wist Chelsea nog op een 1-0 voorsprong te komen dankzij Hakim Ziyech, maar daarna raakte The Blues de controle kwijt. In de 35e minuut was het Raphinha die aan de kant van Leeds de gelijkmaker binnenschoot, waardoor er met 1-1 gerust kon worden.

In de tweede helft ging het spel op en neer, maar was het Leeds dat de kansen afmaakte. Dankzij Bamford (2 goals) en Dallas (1 goal) stond er uiteindelijk een stand van 4-1 op het scorebord.


De 11 spelers die mochten beginnen tegen Chelsea

Scoreverloop Leeds United - Chelsea FC 4-1
0-1 | 17’ Ziyech
1-1 | 35’ Raphinha
2-1 | 50’ Bamford
3-1 | 76’ Bamford
4-1 | 85’ Dallas

In de halve finale zullen de The Peacocks aantreden tegen Ancelotti’s Everton.

1 like

Tijd voor revanche tegen Everton

1 like

Hoe doen Roberts en Poveda het? Roberts vond ik altijd een heerlijke speler als spits, Poveda heb ik nog nooit gebruikt maar staat met mijn Norwich City carrière wel men longlist.

1 like

Roberts vind ik echt een hele fijne speler die het nu vooral met invalbeurten moet doen, maar ik ben wel van plan om hem meer te gaan gebruiken in het tweede seizoen.

Poveda speelt iets minder vaak, op dit moment ook een goede kracht voor de bank. Ik vraag me af of hij een basisspeler kan worden. Hij springt er minder voor mij minder uit dan Roberts.

1 like

Poveda lijkt me ook meer een speler voor La Liga als ik zijn stats en gestalte zie. Is natuurlijk wel nog erg jong.

1 like