Manager Story | Ogararu staat voor uitdagend tweede seizoen bij Viitorul Constanta

Ik ga een poging wagen om een story te doen met het Roemeense Viitorul Constanta. Na hun eerste en enige landstitel in 2016/17 kwam er op voetbalzone een achtergrondartikel over de club en sindsdien ben ik geïnteresseerd in Viitorul. Nu de Roemeense competitie in FIFA zit, wil ik een gaan proberen om Viitorul dé topclub van Roemenië (en eigenlijk de gehele balkan) te maken.

Doelstellingen
  • Dé topploeg worden uit de Balkan.
  • Met zoveel mogelijk (Roemeense) jeugd succesvol zijn.
  • Spelers opleiden en voor grote bedragen verkopen.
  • Een rol in Europa spelen die vergelijkbaar is met clubs als Celtic, PSV, (groepsfase EL overleven, kans op een stunt tegen een wat grotere ploeg, eventueel zelfs CL overleven).
De regels voor deze story
  • Omdat er weinig Balkan in FIFA zit, zal ik voornamelijk spelers uit Roemenië, Polen en de clubs uit ‘rest van de wereld’ halen.
  • Jeugdscouting zal plaatsvinden in Roemenië en in de buurt liggende landen zoals Servië, Slovenië, Slowakijë en Kroatië. Eventueel ook Tsjechië en Polen.
  • Iedere speler met de Roemeense nationaliteit wordt gezien als home-grown.
  • Iedere speler uit de jeugdacademie wordt gezien als home-grown.
  • Of spelers aan een leeftijdsgrens voldoen, hangt af van de leeftijd op de eerste dag van het seizoen. Zo kan een speler op 1 september 22 worden en nog voldoen aan de leeftijdsgrens voor 21 jaar.
De competitieregels
  • Er moeten minimaal 2 Roemenen onder 21 jaar in de basisopstelling staan (21-jarigen horen hierbij).
  • Er moeten minimaal 6 Roemenen in de wedstrijdselectie zitten.
  • Er mogen maximaal 4 spelers van buiten de EU in de selectie zitten (In het echt gaat dit om de selectie voor het seizoen. In FIFA zit dit niet, dus ik pas dit toe op de wedstrijdselectie).
  • Minimaal 2 spelers moeten bij de club zijn opgeleid.
  • Minimaal 8 spelers moeten in het land zijn opgeleid.

Ik hoop dat ik het hiermee mezelf niet gelijk te moeilijk maak, maar dit lijkt me leuk om het zo realistisch mogelijk te maken. Hieronder ook gelijk het eerste artikeltje.

Alle tips zijn welkom!

Ziet er goed uit. Ken de club verder totaal niet, maar laat mij graag verrassen. Ben benieuwd naar het vervolg.

De historie van Viitorul Constanta

FC Viitorul Constanta is opgericht in 2009 door Gheorghe Hagi. Nadat hij vertrok bij Steaua Boekarest, zoals de club toen nog heette, omdat de voorzitter zich te veel met de manager bemoeide, begon hij zijn eigen project in het zuidoosten van Roemenië.

Het koste de Roemeen zeker 10 miljoen euro, maar in april 2009 was Viitorul geboren. De ploeg speelt met het motto ‘Timp, Tineri, Talent’, wat ‘tijd, jong, talent’ betekent. Op zijn eerste perseconferentie zij Hagi het volgende: “Ajax Amsterdam is mijn inspiratie geweest om deze academie op poten te zetten. Het is de club die de meeste spelers aflevert aan het Europese voetbal en het is de club waar mijn idool Johan Cruijff begonnen is. Ook mijn academie zal spelers nooit zomaar opgeven! Ik wil met dit project het voetbal wat teruggeven voor het succes dat ik er tijdens mijn actieve loopbaan in heb mogen meemaken. Met dit project draag ik mijn dankbaarheid uit voor de mensen die mij tijdens mijn gehele carrière hebben gesteund en aangemoedigd. Het is nu tijd om zoveel mogelijk kinderen de kans te geven om zich voor te bereiden op het hoogste niveau en om misschien een hoger niveau te halen dan ik haalde”. In het verleden hebben ook wel eens enkele talenten van Viitorul meegetraind met Ajax.

De Roemeense ploeg begon het seizoen 2009/10 op het derde niveau, nadat ze de rechten hadden gekocht van CSO Ovidiu. Hagi’s Kinderen, zoals de bijnaam van de club luidt, promoveerde direct naar het tweede niveau. Daar bleef het twee seizoenen alvorens de ploeg weer promoveerde. Zo maakte de ploeg het debuut op het hoogste niveau in 2012/13. De ploeg werd 13e en wist daarmee degradatie te ontlopen. In de twee jaren daarna werd de ploeg 12e en 13e. Daarna ging de ploeg zich bij de huidige top van het Roemeense voetbal melden.

In 2015/16 wist de ploeg zich te kwalificeren voor Europees voetbal. Na een 5-0 nederlaag in en tegen Gent, werd het thuis 0-0. Het was slechts een klein hoogtepunt in het seizoen, want in mei 2017 werd de ploeg voor het eerst landskampioen na een 1-0 overwinning op CFR Cluj. Viitorul was met een gemiddelde leeftijd van 22,2 jaar de jongste kampioen van Europa.

Het beste Europese resultaat van Viitorul is het behalen van de play-off van de Europa League. Ze speelden eerst in de 3e voorronde van de Champions League, waarin thuis met 1-0 werd gewonnen van APOEL. In Cyprus ging het echter helemaal mis en de Roemenen verloren met 4-0, In De Europa League bleek Red Bull Salzburg te sterk (1-3 thuis en 4-0 uit).

De gedachten van George Ogararu

Ik kon de kans niet aan me voorbij laten gaan, maar de situatie is verre van ideaal. Over twee weken spelen we de eerste wedstrijd al, wat me nauwelijks tijd geeft om de spelers te leren kennen, hun kwaliteiten te beoordelen en de speelwijze hierop aan te passen. Wat ik tot nu toe heb gezien, en dat is niet veel, is niet echt overtuigend. Hoe kan het ook anders, nadat de absolute sterspeler (Hagi) werd verkocht? Daarboven op vertrokken ook Dragus, Eric, Houri en Caclan, allemaal spelers met scorend vermogen. Vina is ook vertrokken, naar FCSB nog wel! Hoe moet ik succesvol zijn met een ploeg waarbij alle dragende spelers zijn vertrokken? Gelukkig hebben we Rivaldinho binnen kunnen halen. Als hij niet scoort, hebben we een serieus probleem. Wie gaat zorgen voor de creativiteit? We hebben geen echte creatieve spelers. Er is ook weinig snelheid in de ploeg. Trouwens, buiten de eerste elf ontbreekt sowieso kwaliteit… hopelijk kunnen de spelers mij op de komende trainingen overtuigen, maar met de huidige groep gaan we de doelstellingen niet halen.

Ogararu stelt zich voor aan de supporters van Viitorul

De clubs in Roemenië

Zouden jullie het realistisch vinden om spelers te huren van Ajax? Of zelfs definitief over te nemen? Ik zit er aan te denken om misschien jonge talenten te huren of bij andere clubs spelers definitief over te nemen (clubs als ADO, RKC, etc.). Je ziet in Polen een paar Nederlanders en ook in Roemenië. Het is toch een buitenlands avontuur en kans op Europees voetbal, iets wat bij de mindere ploegen uit Nederland niet mogelijk is.

Interessante club en mooi om ook die link tussen Ajax en Viitorul te maken. Ben benieuwd hoe je het dit seizoen gaat maken. Ga je zeker volgen!

Interessante move. Ik ga deze story zeker volgen!

Leuk dat je begint met een relatief onbekende club. Denk dat je prima spelers van Ajax kunt halen, al zou ik persoonlijk dan vooral kijken naar de buitenlanders. Denk dat Nederlandse spelers niet zo snel een verhuurperiode bij Vitorul kiezen.

Bedankt voor de reacties! Voor nu zit ik te denken aan Danilo. Als hij niet veel speelt, is hij een interessante optie. Verder misschien aan Cerny, als hij bij Utrecht niet speelt.

De maand juli
Het seizoen is begonnen!

De eerste wedstrijd voor Ogararu met Viitorul werd gespeeld tegen Dinamo Boekarest.

De gedachten van George Ogararu voorafgaand aan de wedstrijd

Dinamo eindigde vorig jaar 9e na de play-offs. Als wij de kampioensgroep willen halen, is dit een wedstrijd die we moeten winnen, zeker thuis. Ik heb een ploeg in gedachte die dit moet gaan doen. Op basis van wat ik heb gezien op de trainingen, is dit de sterkste opstelling waarin ik kan spelen.

Het onderwerp van gesprek

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

Nou, dat was me het debuut wel zeg. Wat een absurde beslissing van de scheidsrechter om die 0-1 goed te keuren. Gelukkig hebben we de 3 punten binnen gehaald. Het was geen beste wedstrijd. We hadden meer balbezit, net wat meer kansen, maar het was ongelooflijk instabiel. We missen de snelheid op de flanken om gevaarlijk uit te breken en er is nauwelijks creativiteit. Ook verdedigend missen we stabiliteit, het stond te schutteren. Ik kan wat meer verdedigende zekerheid inbouwen door met de punt naar achteren te gaan spelen, maar dat gaat ten koste van de toch al beperkte aanvallende impulsen. Eén ding is zeker, er moeten nieuwe spelers bij.

Twee dagen na het duel met Dinamo Boekarest volgt het eerste transfernieuws!

Na het duel tegen Dinamo, volgde de eerste uitwedstrijd: tegen promovendus Chindia.

De gedachten van George Ogararu voorafgaand aan de wedstrijd

De nieuwe spelers krijgen direct een basisplaats. Hopelijk kunnen ze een deel van de problemen oplossen. Als dat gebeurt, moeten we goed genoeg zijn om bij de top 6 te kunnen eindigen. Dan heb ik hier en daar de mogelijkheid om wat reservespelers de kans te geven. Deze wedstrijd is ideaal voor de nieuwe spelers, want hier moeten we toch vrij eenvoudig 3 punten kunnen halen.

Het scoreverloop

3’ Rivaldinho 0-1
6’ Valmir Berisha 1-1
36’ Andrei Artean 1-2
43’ Marcelinho 1-3
66’ Marcelinho 1-4

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

Het mag dan slechts een promovendus zijn waar we tegen speelden, maar deze wedstrijd hebben we erg goed gespeeld. We hadden nog vaker moeten scoren. Gelukkig hebben de aankopen het goed gedaan, nadat er toch wat kritiek op was gekomen, vooral vanwege de leeftijd van de spelers. Arajuuri leek niet te passeren achterin, terwijl Marcelinho de aanvallende impulsen geeft die we nodig hebben. Nedelev heeft de snelheid op rechts die we nodig hebben, maar laat het nog niet altijd zien. Gelukkig heeft hij meer in huis dan alleen snelheid en wist hij Marcelinho te bedienen met een goede voorzet. Het is wel duidelijk welke tactiek we moeten hanteren. We hebben de wedstrijd tegen Dinamo ermee omgedraaid en nu winnen we ruim. Gelukkig voelen de spelers zich thuis in de wat aanvallendere speelstijl.

De maand werd afgesloten met een thuiswedstrijd tegen FC Hermannstadt.

De gedachten van George Ogararu voorafgaand aan de wedstrijd

De komende wedstrijd gaan we met dezelfde tactiek spelen als tegen Chindia. Dit zou een eenvoudige overwinning moeten worden.

Het scoreverloop

33’ Rivaldinho 1-0
64’ Tiago Almeida 1-1
70’ Afonso Taira 1-2

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

Hoe we dit hebben weggegeven, is niet te geloven. We hadden kans op kans in het begin, maar die missen we. Dan maken we eindelijk de 1-0, en in plaats van dat dat ons vertrouwen geeft, geven we het weg. We krijgen een ongelukkige 1-1 tegen en vanaf dat moment worden we gedomineerd door Hermannstadt. Waar ik vooral van schrok, was de wedstrijd van Rivaldinho. Hij miste kans op kans en had de kans de 1-1 te voorkomen, maar kopte de bal recht omhoog. Iedereen was de bal kwijt, behalve Almeida. Zo’n goedkoop tegendoelpunt net nadat onze keeper een penalty pakt… we lieten hem in de steek. Hopelijk is dit de uitzondering. We moeten hoop putten uit de prachtige 1-0. Een klasse counter die met een hoge steekbal en prachtige lob over de keeper wordt afgerond. Er zit talent in dit team, er zit kwaliteit, alleen het komt er maar met momenten uit.

Dat is een flinke update! Hulde voor de tijd en energie die je zo vroeg al in je story steekt, hopelijk kan je dit vasthouden. Bizarre beslissing van de scheidsrechter trouwens. Ik merk het helaas zelf ook steeds vaker op in het spel.

@UNIQ22
Het is voor mij helaas ook niet de eerste keer dat ik dit tegen ben gekomen. Toch raar dat een basisregel als buitenspel niet goed in het spel verwerkt is.

We gaan verder met de maand augustus!
De eerste wedstrijd van de maand was een duel tegen Sepsi OSK.

De gedachten van George Ogararu voor de wedstrijd

Na de teleurstellende wedstrijd tegen Hermannstadt, moet dit duel weer een overwinning gaan opleveren. We spelen met de sterkste elf, dus dat moet lukken.

Scoreverloop

10’ Marcelinho 0-1
21’ Rivaldinho 0-2
26’ István Fülöp 1-2
89’ Cosmin Matei 1-3

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

Wat zijn we mentaal kwetsbaar. Ik heb geen idee waar dat vandaan komt. We spelen goed, we hebben de controle en we maken twee goede doelpunten. Dan valt de aansluitingstreffer, en ineens zijn we de controle kwijt. Gelukkig wisten we nu te zorgen dat de tegenstander geen kansen meer creëerde en konden we de 1-2 stand volhouden. De 1-3 valt dan nog gelukkig, door een fout in hun verdediging. We zijn wel erg afhankelijk van Rivaldinho. Ik zou graag zien dat andere spelers iets meer aandeel krijgen in de goals. Zeker Chitu, die eigenlijk niks laat zien op links. Ook Nedelev moet meer brengen. Marcelinho is aanwezig, zowel in het spel als in de goals. Artean en Achim moeten meer betrokken raken bij de aanval en minder afwachtend zijn. Ze kunnen vertrouwen hebben in de verdediging. Arajuuri en Ghita hebben het achterin uitstekend voor elkaar, Ganea heeft voldoende ervaring en Boboc heeft snelheid om counters tegen te houden.

Het volgende duel was een thuisduel tegen FC Botosani

De gedachten van George Ogararu voor de wedstrijd

Het schema dwingt mij niet om wisselingen door te voeren voorlopig, maar ik moet een beeld krijgen van mijn reservespelers. Op de training zie ik dat ze minder zijn dan de basisspelers, maar hoe reageren ze in een officiële wedstrijd? Ik ga ze tegen Botosani een kans geven. Iancu, Mladen, Matei en Ciobanu hebben voldoende ervaring om de jongere spelers te coachen. Het is een gok, maar ik moet weten waar ik aan toe ben met deze selectie.

Wedstrijdverslag

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

Dit was een fout. Ik had met de sterkste elf moeten beginnen. Het leek nergens op. Zelfs de relatief ervaren spelers zakten door het ijs vandaag. Hoe moet dat straks, als de beker begint en we 3 wedstrijden in één week spelen? Ik kan niet met een A- en B-team spelen in dat soort weken. Ik zal moeten spelen met halve A- en halve B-ploegen om kans te houden op resultaat in 3 wedstrijden. Ik kan niet vooraf kiezen welke wedstrijd we gaan verliezen, maar dat is wel wat er zou gebeuren als ik deze ploeg vaker opstel. Hier is niets van te maken. Mochten we hoog eindigen en Europees voetbal spelen volgend seizoen, gaat dit ons opbreken.

Er moet heel veel gebeuren. De huidige jeugdspelers voldoen echter nog niet en er is weinig geld voor versterkingen. De transfervrije spelers die we kunnen halen, voldoen niet. Die maken de ploeg niet beter. We moeten spelers kopen, maar met het huidige budget is dat niet mogelijk.

En dan is er ook nog de doelstelling dat ik 3 miljoen euro winst moet halen in de eerste transferperiode. Om dat te doen, moet ik het hele elftal verkopen! Leuk dat iemand dat bedenkt in het bestuur, maar het is niet haalbaar. Gelukkig heeft Hagi me al verteld dat ik hierop niet afgerekend zal worden als er sportieve prestaties tegenover staan.

Ik ga overleggen met de scouts en Hagi. Er moet wat gebeuren op de transfermarkt.

Transfernieuws!

Jagiellonia laat Nemanja Mitrovic gaan en hij wordt transfervrij opgepikt. Maar blijft het daar bij?

Het seizoen ging verder met een uitwedstrijd tegen Astra Giurgiu

De gedachten van George Ogararu voor de wedstrijd

Het vertrouwen is compleet weg bij de ploeg, terwijl Astra goed presteert. Met de tactiek die ik tot nu toe heb gehanteerd, gaan we het niet redden. We moeten iets anders doen. Ik ga met de punt naar achter spelen. Marcelinho gaat spelen als centrale middenvelder, op de plek waar Artean normaal staat. Hij schuift dan naar de positie van controlerende middenvelder. We gaan minder druk zetten en we gaan minder snel aanvallen. We moeten focussen op balbezit.

Scoreverloop

14’ Rivaldinho 0-1
59’ Marcelinho 0-2

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

Wat een wedstrijd! Artean gaf een masterclass als controleur. Heel de wedstrijd lang controle gehad en Astra kon niet gevaarlijk worden. Dat terwijl wij best nog vaker hadden kunnen scoren. Nedelev schoot helaas een grote kans naast. Hij mist toch rust voor de goal. Hij komt wel in de positie, al moet hij dat veel vaker gaan doen, maar rond het niet af. De 0-2 was wel aan hem te denken, zijn fantastische rush zorgde voor ruimte in het midden bij Marcelinho. Rivaldinho blijft belangrijk, net als Marcelinho. Dat is toch een fantastische aanwinst gebleken. Zijn gebrek aan snelheid merk je nauwelijks, omdat hij alles voetbaltechnisch oplost.

De maand eindigt met een thuisduel tegen FC Voluntari

De gedachten van George Ogararu voor de wedstrijd

Dit wordt een speciale wedstrijd. We spelen namelijk tegen onze eigen keeper, Cojocaru. Hij was al verhuurd voordat ik hier kwam. Ik ben daar niet blij mee, ik had een clausule laten opnemen dat hij niet tegen ons zou mogen spelen. Maar goed, ik moet het er mee doen. We gaan weer in onze originele opstelling spelen.

Scoreverloop

58’ Artean 1-0

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

Die verrekte keeper! Hij pakte zo’n beetje alles. Artean is echt in vorm, die speelde weer fantastisch en scoorde de belangrijke 1-0. Een goed schot van afstand. Hij lijkt op te staan als dragende kracht op het middenveld, terwijl Achim vrijwel onzichtbaar is. Artean is het verbindingspunt tussen de verdediging en de aanval. We moeten dominanter worden, al hadden we nu al aardig de controle. Als we sneller de 1-0 maken, kunnen we doordrukken. Nu wordt het een wedstrijd tegen de klok. De maand zit er bijna op. Wellicht kunnen we nog een speler halen voordat de transfermarkt sluit.

Het seizoen is tot nu toe wisselvallig. Het spel is soms goed, soms niet om aan te zien. Soms zijn we effectief, soms missen we alles. Spelers die de ene wedstrijd goed spelen, raken niks goed in de volgende pot. Het lijkt een spannende strijd te gaan worden om in de top 6 te eindigen, want naast Cluj en FCSB presteren ook Craiova, Dinamo Boekarest, Astra Giurgiu en Gaz Metan aardig. Botosani valt tot nu toe tegen, wat voor ons positief kan zijn. Zij hebben namelijk een aantal interessante jonge spelers. Mocht hun seizoen tegenvallend blijven, kunnen we daar misschien wat spelers halen, zeker als wij meedoen om Europees voetbal.

Tijd voor de maand september:


September begon met een 6-punten wedstrijd, uit bij FCSB

De gedachten van George Ogararu voor de wedstrijd

We gaan weer spelen op balbezit, anders worden we kansloos afgemaakt. Hopelijk kunnen we stunten, anders zakken we een plek en gaat FCSB over ons heen.

Wedstrijdverslag

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

Dan zie je in de vorige wedstrijd een verhuurde keeper zo’n beetje alles pakken, nu pakte onze keeper vrij weinig. Bij beide goals zag hij er niet goed uit. Misschien vreest hij voor zijn plek voor volgend seizoen? Dat zou wat vroeg in het seizoen zijn, maar ik weet niet hoe het zit met zijn zelfvertrouwen. De tactiek werkte niet, want we hadden geen controle over de wedstrijd. We creëerden ook geen uitgespeelde kansen, FCSB wel. We missen kwaliteit om tegen FCSB te kunnen stunten. Volgende week staat er weer een belangrijk duel op het programma voor ons, we kunnen niet weer verliezen als we in de top 6 willen eindigen.

Hierna volgde een thuisduel tegen een concurrent voor een plek in de kampioensgroep: Gaz Metan

De gedachten van George Ogararu voor de wedstrijd

We móeten winnen. Het is een wedstrijd tegen een directe concurrent en het is thuis. We gaan in de wat aanvallendere tactiek spelen.

Scoreverloop
De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

Wat ging dit moeizaam. We krijgen een tik vorige week, maar daar moeten we beter mee omgaan. Er stonden elf eilandjes op het veld. We hielden de bal te weinig vast, creëerden geen kansen en onze passing was ontzettend slordig. Ik moet iets veranderen.

Wederom een thuiswedstrijd, ditmaal tegen laagvlieger Politehnica Iasi

De gedachten van George Ogararu voor de wedstrijd

Ik ga het omgooien. Spelers die bepalende krachten moeten zijn, vallen tegen. Achim en Artean gaan niet starten, Artean mag nog wel op de bank plaatsnemen. Ciobanu krijgt de kans op zijn plek, de plek van Achim zal worden opgevuld door Ganea. Zijn plek linksachter wordt ingevuld door De Nooijer. Op linksbuiten haal ik Chitu er af en geef ik Pitu de kans; hij moet laten zien dat hij er klaar voor is.

Scoreverloop

43’ Pitu 1-0
74’ Nedelev 2-0

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

Dat ging goed, gelukkig. Pitu heeft het verschil gemaakt, met een goal en een assist. Hij heeft inzicht, wat zag hij de ruimte goed bij de 1-0. En bij de 2-0 geeft hij de assist. Natuurlijk was dit niet de moeilijkste tegenstander om tegen te spelen, maar dit is veelbelovend. Zo moeten we blijven spelen.

De maand eindigt met een uitduel tegen een van de toppers dit seizoen: Universitatea Craiova

De gedachten van George Ogararu voor de wedstrijd

Zelfs met mijn jeugdige opstelling, die vorige keer zo succesvol was, ga ik het nu niet redden. Ik moet weer iets nieuws gaan bedenken. We gaan op de counter spelen, want het balbezit zal voor Craiova zijn. Met vijf man achterin moeten we het wel dicht kunnen houden. Ik verwacht niks, zeker niet omdat we zo instabiel zijn dit seizoen, maar wat zou een stunt zijn.

Scoreverloop

28’ Pitu 0-1
38’ C. Ganea 0-2
58’ Pitu 0-3
61’ Nistor 1-3
77’ G. Ganea

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

Wát een wedstrijd! Ik ben ongelooflijk trots op de spelers. De tactiek werkte totaal niet zoals bedoeld, en hoe gek dat dat ook klinkt, maakte dat het geweldig. We hadden de wedstrijd onder controle en hadden veel balbezit, terwijl het idee was dat Craiova de bal veel zou hebben. Pas laat in de tweede helft kreeg Craiova weer de bal. Eerlijk is eerlijk, toen waren we moe en kregen zij ook wat kansen. De keeper heeft het uitstekend gedaan, het scoreverloop had heel anders kunnen zijn. Op naar weer een belangrijke wedstrijd, tegen Cluj.


Mocht het artikel onleesbaar zijn, als je de afbeelding opent in een tabblad kun je verder inzoomen, dan moet het leesbaar zijn.

Viitorul, een échte opleidingsclub; leuk dat je deze club neemt; ik lees veel liever over minder bekende clubs en competities dan over datgene wat ik toch al ken (of weet)…

In het echt, had ik zo gehoopt op de transfer van Hagi jr. naar Ajax. In plaats daarvan kwam Marin :smirk:

Bedankt voor je reactie! Ik vind jouw story over Wisla ook interessant. Ik ben net als jij ook wel geïnteresseerd in de wat minder bekende competities, al vind ik het wel altijd het leukst om met Ajax te spelen. Ik hoopte ook op Hagi inderdaad. Ik heb nog steeds de hoop dat Marin het gaat halen bij Ajax, maar dan moet hij een andere rol krijgen dan nu.

Wat jammer is in FIFA, is dat de kleine competities er niet in zitten en ook niet clubs bij overig hebben (Bulgarije, Slowakije, Slovenië, etcl.). Dat maakt het moeilijk voor ons om realistische transfers te doen. We moeten het doen met onze eigen competitie en hier en daar kunnen we wat oppikken daarbuiten. Als je bijvoorbeeld als Kopenhagen aan de slag gaat, heb je Denemarken, Zweden en Noorwegen waar je makkelijk spelers kunt halen. Omdat er zoveel Scandinaviërs buiten Scandinavië spelen, heb je ook daar veel opties in. Ik heb Roemenen buiten Roemenië gescout, maar die zijn er niet veel (en het is niet realistisch om ze terug te halen).

Ja, Scandinavië staat nog op mijn lijstje:
een powerhouse van weleer zoals Brøndbÿ (DK), Göteborg (SE), Viking of Valerenga (NO)

Göteborg is inderdaad interessant. In Denemarken zou ik Nordsjaelland ook interessant vinden, al krijg je dan eigenlijk hetzelfde verhaal als met Viitorul: je bent een opleidingsclub. Het voordeel van Nordsjaelland is dat je nog kan scouten in Afrika, omdat ze samenwerken met de Right to Dream Academy.

Tijd voor een grote update

Oktober begon met wedstrijd tegen een concurrent: thuis tegen CFR Cluj

De gedachten van George Ogararu voor de wedstrijd

We moeten de goede wedstrijd tegen Craiova nu een goed vervolg geven. Dan kunnen we misschien wel meedoen om de titel. We gaan wederom spelen met op de counter.

Scoreverloop

45’ 0-1 Wellington Nem
66’ 0-2 Wellington Nem
90’ 1-2 Ciobanu

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

De tactiek werkte totaal niet. We hadden geen enkele controle, zelfs niet in verdedigend aspect. Dat dit bij 1-2 blijft, is een wonder. Dit had makkelijk 0-4 of 0-5 kunnen zijn. Ik moet ophouden met denken dat we om de titel spelen. Laten we de top 6 maar halen, dat is al genoeg gevraagd. Er is me niet voor niets gevraagd deze ploeg op te bouwen. We zijn nu nog niet klaar voor een titelstrijd.

Hierna volgde een wedstrijd uit bij Academica Clinceni

De gedachten van George Ogararu voor de wedstrijd

Hierna volgt een wedstrijd tegen Dinamo Boekarest. We moeten hier dus punten gaan pakken, anders krijgen we het echt zwaar in het restant van het seizoen. Dan zetten we een top 6 klassering op het spel.

Scoreverloop

21’ Rivaldinho 0-1
39’ Pitu 0-2
80’ Markovic 1-2

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

Het tegenovergestelde van vorige week. We hadden veel meer moeten scoren. Zeker in de eerste helft waren we goed, toen had Clinceni niets in te brengen. Er is vanuit de fans wel veel kritiek op Nedelev. Hij voegt niets toe aan het spel en scoort ook niet. Assists geeft hij ook nauwelijk. Dat terwijl de ongeveer 10 jaar jongere Pitu aan de andere kant wel beslissend is. Pitu is ook nog eens eigen jeugd, dus die heeft aardig wat pluspunten hier. Er mag wel wat bij op de flanken. Chitu was al niks, Iancu mist snelheid, Nedelev is uit vorm en Pitu is pas 17, daar mogen we niet afhankelijk van zijn. Matei kan op de flanken, maar die mist ook snelheid. Birnoi is niet goed genoeg.

De eerste helft van het reguliere seizoen zit erop. We begonnen aan de tweede helft van het seizoen met een uitduel bij Dinamo

De gedachten van George Ogararu voor de wedstrijd

Ik mag hopen dat deze wedstrijd voor wat minder ophef zorgt. We gaan spelen met op de counter. We gaan wel met wat reserves moeten spelen, want hierna volgt een doordeweekse wedstrijd.

Scoreverloop

78’ Ciobanu 0-1

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

Wederom werkt de countertactiek niet zoals bedoeld, maar pakt het wel fantastisch uit. Dinamo was niet gevaarlijk, wij wel en gelukkig maken we dat af. Ik vond het spannend, omdat we niet met de sterkste elf speelden. Maar gelukkig pakte het goed uit. Hopelijk weten we ook in de beker te winnen, dan was het sparen van sommige spelers niet voor niets.

De maand eindigde met een thuiswedstrijd in de beker: tegen Politehnica Iasi

De gedachten van George Ogararu voor de wedstrijd

We gaan spelen zoals ik dat het liefst doe. We moeten dominant zijn en dit is een mooie kans voor een aantal reservespelers om te laten zien dat ze meekunnen met het eerste.

Scoreverloop

16’ Marcelinho 1-0
22’ Iancu 2-0
44’ Dulca 3-0
60’ Marcelinho 4-0

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

Dit is een geslaagde week geweest. Eerst verslaan we Dinamo, nu gaan we verder in de beker. We zijn geen moment in de problemen gekomen en we hadden nog meer kunnen scoren. Alle spelers hebben goed gespeeld. Mocht het schema straks zwaarder worden, biedt dit mogelijkheden.

November begon met een thuiswedstrijd tegen laagvlieger Chindia

De gedachten van George Ogararu voor de wedstrijd

We moeten de maand goed starten tegen een ploeg die veel minder is dan wij. We spelen wederom niet met de sterkste elf, omdat een deel in de beker speelde. Maar deze ploeg moet de klus kunnen klaren.

Wedstrijdverslag

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

Dat was een fantastische wedstrijd! Het is jammer van dat tegendoelpunt, maar we hebben geen moment getwijfeld over wie deze wedstrijd ging winnen: wij. Er was zo veel zelfvertrouwen in de ploeg. Het volledige team speelde geweldig. Iancu maakt het mij wel lastig. Ik kan Rivaldinho niet passeren, maar ik moet Iancu ook laten spelen.

Hierna volgde een wedstrijd uit bij FC Hermannstadt

De gedachten van George Ogararu voor de wedstrijd

Hopelijk zetten we de goede lijn door. We kunnen weer met de sterkste opstelling spelen, dus ik verwacht er veel van. Hermannstadt is niet bepaald een hele sterke tegenstander, dus hier zouden we moeten kunnen werken aan het doelsaldo.

Wedstrijdverslag

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

Nou, dat was uiterst moeizaam. We winnen, maar daar is ook alles mee gezegd. Net als je denkt dat de ploeg vol zelfvertrouwen is, spelen we een hele slechte wedstrijd. Laten we hopen dat dit de uitzondering is, maar het lijkt er op dat we nog steeds zo instabiel zijn als aan het begin van het seizoen.

Tussen alle wedstrijden door komt het langverwachte nieuws

(Mocht het niet te lezen zijn, als je de afbeelding opent in een tabblad is alles goed leesbaar)

Wederom een wedstrijd tegen een laagvlieger: thuis tegen Sepsi OSK.

De gedachten van George Ogararu voor de wedstrijd

Dit moet een ruime overwinning worden. Sepsi is een van de mindere ploegen in de competitie.

Scoreverloop

25’ Rivaldinho 1-0
43’ Rivaldinho 2-0
52’ Rivaldinho 3-0
59’ Ciobanu 4-0
71’ Iancu 5-0
80’ Marcelinho 6-0

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

De wedstrijd tegen Hermannstadt lijkt de uitzondering, want nu speelden we weer een goede wedstrijd. Ook nu komen we niet in de problemen en zijn we zelf wel gevaarlijk… die titel, zou het dan toch kunnen?

Tijd voor revanche: FC Botosani - Viitorul.

De gedachten van George Ogararu voor de wedstrijd

Ik ga niet dezelfde fout maken als de vorige keer. We gaan spelen met de beste elf die ik heb, in de vaste tactiek. Botosani is een outsider voor de top 6, nu winnen en ze haken definitief af. Ze hebben een aantal interessante spelers, dus het geeft mij misschien de mogelijkheid in januari een speler van ze te kopen.

Wedstrijdverslag

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

Een wedstrijd met twee gezichten. De eerste helft hebben we het te moeilijk. Wij moeten in staat kunnen zijn om een verdediging kapot te spelen. Dat lukte helaas niet. Gelukkig zijn we, als we dan die 1-0 maken, wel echt heel erg sterk. Daarna was het net als de wedstrijden tegen Chindia en Sepsi. En dat tegen Botosani, toch niet de minste. Uit ook nog eens, in slechte omstandigheden. Al met al toch een prima wedstrijd.

Denk dat je aardig op dreef bent in de competitie, met een aantal sprekende overwinningen. Goed om te zien dat Ogararu zijn banden met Ajax nogmaals aanhaalt en er een samenwerking is ontstaan.

In de competitie zijn we inderdaad goed bezig, en ook in de beker gaat het goed. FCSB is al uitgeschakeld, dat is een meevaller. Zelf heb ik met een uitwedstrijd bij Hermannstadt niet al te zwaar geloot in de kwartfinale.

December begint met goed nieuws vanuit de Hagi Academy
In de jeugdopleiding hebben we een potentiële topspeler ontdekt: Radu Varias. Een spits, die ondanks zijn 1.88 cm toch snel is en hij al sterk. Zijn techniek moet beter worden, maar daarvoor zit hij hier wel goed.

De eerste wedstrijd van de maand is een thuiswedstrijd tegen Astra

De gedachten van George Ogararu voor de wedstrijd

Winst zou betekenen dat we serieus mee kunnen doen om de titelstrijd. Astra is een ploeg die ietwat tegenvalt en nog aan de bak moet om plek 6 binnen te halen in de strijd met Gaz Metan.

Scoreverloop

33’ Fatai 0-1
63’ Marcelinho 1-1
79’ Iancu 2-1

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

We lieten zien mentaal sterk te zijn in deze wedstrijd. Dat is een vooruitgang ten opzichte van eerder dit seizoen. De eerste helft ging het gelijk op, het enige verschil was dat Astra wist te scoren. In de plaats van ons koppie laten hangen, gingen we er vol voor. Vanaf dat moment waren wij duidelijk de betere partij. Ondanks dat het lang duurde tot de 1-1 viel, bleef de ploeg er vol voor gaan. Ik zit wel echt met de spitsen in mijn maag. Rivaldinho behoort tot de topscorers van de competitie, maar Iancu laat het ook zien als hij mag spelen. Iancu op 10 zetten zou een optie zijn, ware het niet dat Marcelinho het ook fantastisch doet. En dan hebben we volgend jaar Ganea weer terug, Monteanu hebben we nog en Varias komt door vanuit de jeugd. Dat wordt nog wat…

Hierna volgde een wedstrijd uit bij FC Voluntari

De gedachten van George Ogararu voor de wedstrijd

Voluntari is al uitgespeeld en gaat sowieso de degradatie play-offs spelen. Dit is wederom een wedstrijd die we moeten winnen.

Scoreverloop

21’ Casap 0-1
49’ Artean 0-2
56’ Rivaldinho 0-3
67’ Rivaldinho 0-4

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

We zitten echt in een heerlijk ritme nu. We spelen goed en scoren vaak en makkelijk, op sommige uitzonderingen na. We speelden op Rivaldinho na met de reserves en we zijn, op 2 momenten in het begin na, niet in de problemen gekomen. Rivaldinho was wel de man van de wedstrijd, met 2 goals en 2 assists.

De volgende wedstrijd was een echte test: Viitorul - FCSB.

De gedachten van George Ogararu voor de wedstrijd

We zijn zo goed in vorm, we gaan spelen in onze vaste opstelling. Dit is een echte test om te zien hoe ver we zijn.

wedstrijdverslag

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

Dat viel tegen. Tegen de echte topploegen moeten we toch echt in de countertactiek spelen. Dat blijft werken, terwijl dit vooral tegen mindere ploegen zeer effectief is.

Het jaar werd afgesloten met een duel tegen Gaz Metan.

De gedachten van George Ogararu voor de wedstrijd

We spelen weer in onze normale opstelling. Hopelijk kunnen we een beter resultaat halen dan vorige keer tegen Gaz Metan.

Wedstrijdverslag

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

Het resultaat is niet best, maar we hebben ons geplaatst voor de kampioensgroep en daar gaat het uiteindelijk om. Zoals in de pers al wordt aangegeven, is plaatsing voor Europees voetbal zeer reëel. Dat is een groot compliment naar ons toe.

Contractnieuws!

Het is januari. Er staan geen wedstrijden ingepland, dus er kan worden gefocust op transfers.
Achim bereikte al eerder in het seizoen een akkoord met Benevento, nadat hij zijn basisplaats was verloren. Hij vertrekt voor €800.000. Ook Dumitrescu (€185.000, Bury) en Buzbuchi (€550.000, Cremona) spelen vanaf 1 januari 2020 ergens anders.

2 januari: De eerste aanwinst voor het seizoen 2020/21 is binnen

4 januari: Vukovic wordt verhuurd

Ik ben blij met deze verhuurperiode bij het Poolse Arka Gdynia. Bij ons zou Vukovic met Viitorul Onder 19 mee moeten doen en af en toe mee mogen met het eerste elftal. Een echte kans op speelminuten heeft hij niet. Bij Arka wel. Volgend seizoen kan hij sporadisch zijn minuten gaan maken, daarna moet hij er staan.

7 januari: Het samenwerkingsverband met Ajax wordt voor het eerst benut

11 januari: media speculeren over uitgaande transfer na aankoop van €700.000

16 januari: Viitorul verkoopt middenvelder

22 januari: Spits Viitorul gaat op huurbasis naar de Eredivisie.

31 januari: schokkende transfer zorgt voor domino effect, Viitorul slaat toe.

De stand voorafgaand aan de duels in februari

Na een relatief rustige en tegenvallende transferperiode hervatten we de competitie met een duel uit bij Politehnica Iasi.

De gedachten van George Ogararu voor de wedstrijd thuis tegen Astra

We hebben helaas minder spelers verkocht dan gehoopt. We gaan met deze selectie het seizoen afmaken, misschien dat een aantal spelers mij toch nog kan overtuigen van hun kwaliteiten. Deze wedstrokd moet een eenvoudige overwinning worden.

Scoreverloop

33’ Marcelinho 0-1
42’ Cristea 1-1
88’ Ciobanu 1-2

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

Wat hebben wij veel kansen gemist. We hadden hier echt ruim moeten winnen. Na de 1-1 zakte we wat weg, maar we wisten onszelf goed te herpakken. Gelukkig maken we de winnende nog, maar dit had geen spannende wedstrijd mogen zijn…

Na het duel volgt slecht nieuws voor de club, volgens kenners het zoveelste probleem waar Viitorul mee kampt

Het AD heeft informatie waaruit blijkt dat het seizoen helemaal niet zo succesvol is als dat het lijkt

Hierna volgde een wedstrijd thuis tegen Craiova

De gedachten van George Ogararu voor de wedstrijd

Het is hetzelfde verhaal is tegen de andere topploegen: we gaan spelen op de countertactiek. Craiova heeft net zoveel punten als wij en heeft de beste verdediging.

De opstellingen


Wedstrijdverslag

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

Wederom waren we heer en meester tegen Craiova. Ik weet niet wat het is, maar die ploeg ligt ons goed. Een belangrijke overwinning op een directe concurrent.

Een bekerduel: FC Hermannstadt – Viitorul

De gedachten van George Ogararu voor de wedstrijd

We zijn zo goed in vorm, we gaan spelen in onze vaste opstelling. Dit is een wedstrijd die we moeten winnen. Iets waar ik me wel zorgen om maak, zijn de weersomstandigheden. Eigenlijk zou de wedstrijd niet door moeten gaan, dit is niet te doen…

Scoreverloop

5’ Viera 1-0
14’ Iancu 1-1
58’ Pitu 1-2

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

We hadden deze wedstrijd eerder moeten beslissen, nadat allebei de ploegen de eerste kans direct wisten te benutten. Een lichtpuntje is het basisdebuut van Itu en de eerste speelminuten van Varias, Pavelescu en Nitu.
Voor de halve finale hebben we geloot tegen Craiova. De andere wedstrijd gaat tussen Clinceni en Astra.

Een belangrijk duel: Cluj – Viitorul

De gedachten van George Ogararu voor de wedstrijd

Als we kampioen willen worden, móeten we nu winnen. We zorgen dan dat het gat wordt gedicht en dat we na de splitsing nog maar 1 punt achter staan of wellicht zelf gelijk staan.

Voorafgaand aan het duel was er aandacht voor een bijzondere statistiek


Wedstrijdverslag

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

Wat een wedstrijd… voor de neutrale toeschouwer was het een hele leuke wedstrijd, voor beide managers wat minder. Beide ploegen konden winnen. Gelukkig zijn wij de gelukkige partij, dit gooit de titelstrijd helemaal open. Cluj moet nog uit naar Craiova, terwijl wij de relatief eenvoudige wedstrijd tegen Clinceni hebben.

Het laatste duel van de reguliere competitie: thuis tegen Clinceni

De gedachten van George Ogararu voor de wedstrijd

Clinceni is veel minder dan wij, dus deze wedstrijd moeten wij winnen. Cluj speelt tegelijk uit bij Craiova. Hopelijk kan Craiova ons helpen.

Scoreverloop

24’ Danilo
37’ Rivaldinho
51’ Marcelinho
67’ Iancu mist strafschop
89’ Iancu.

De gedachten van George Ogararu na de wedstrijd

Wij hebben gedaan wat we moeten doen, helaas Cluj ook. Het speelschema heeft een interessant affiche opgeleverd op de laatste speeldag: Viitorul – Cluj.

De eindstand van de reguliere competitie, evenals de clubs in de play-offs is bekend

De eindstand van de reguliere competitie en beginstand van de play-offs


Leuk tot het einde, een viermansgevecht: Cluj, Viitorul, Steaua of Craiova.