PEC Zwolle: de weg naar de subtop

Welkom allemaal bij mijn eerste manager story. Ik start een carrière met PEC Zwolle, die een frisse wind in gaat slaan na de slechte reeks van afgelopen seizoen. Hieronder volgt het eerste stuk betreft een wisseling op de bank. PEC Zwolle gaat n.a.v. het zeer matige afgelopen seizoen een nieuwe weg in slaan om alsnog de ambitieuze plannen te gaan realiseren.
FIFA%20Story

Drie overwinningen dit kalenderjaar is natuurlijk heel erg matig. Hopen dat ‘Mister Zwolle’ het beter gaat doen als Van 't Schip. Is er veel geld voor spelers?

Er is een budget beschikbaar van ca. 5 miljoen. In de eerste zomerperiode is het de bedoeling om alleen spelers aan te trekken bij noodzakelijke situatie (denk aan blessures/vertrekkende spelers)

Vandaag/morgen volgt het volgende stuk betreft de voorbereiding en introductie van de selectie!

Interessante club voor een story! Ik laat me verrassen.

Ik ben benieuwd hoe je het met Pec gaat doen.
Veel succes iniedergeval!

Voor deze keer plaats ik twee berichten achter elkaar, dit is om het overzichtelijk te houden.
Dit seizoen hebben we een selectie met 27 spelers. Het aantal huurlingen is redelijk hoog en er zullen nog aanvallers moeten worden gehaald voor de breedte. Albert van der Haar heeft aangegeven het liefst zo veel mogelijk met dezelfde 11 namen te spelen, omdat dit meer kans op prestaties geeft.

De verwachte opstelling voor de start van het seizoen is als volgt: (4-3-2-1)
Van der Hart;
Ehizibue©, Lam, Lachman, Paal;
Flemming, Leemans, Hamer;
Namli, van Crooij;
van Duinen.

Volledig overzicht selectie PEC Zwolle 2018/'19:
Selectie%202018-'19
Er zal dus veel moeten gebeuren in de loop van het seizoen als het gaat om het verlengen van de contracten en het aantrekken van de juiste spelers voor de komende seizoen. Gerard Nijkamp heeft de vaardigheden om hier veelal in te slagen. Ook is het doel om meer spelers contractueel vast te leggen en dat er in de toekomst, indien mogelijk, weinig tot geen huurspelers meer worden vastgelegd.

De voorbereiding heeft inmiddels ook plaats gevonden. PEC Zwolle heeft in België een voorbereidingstoernooi gespeeld en heeft hier een mooi resultaat geboekt. Hieronder een artikel betreft de voorbereiding:
artikel2

Hieronder een overzicht van de eerste vijf gespeelde wedstrijden:
Voorbereidingstoernooi:
Groepsfase
PEC Zwolle - Odense BK 4-0
1-0 Van Duinen 24 min.
2-0 van Crooij 45+2 min.
3-0 van Duinen 55 min.
4-0 Hamer 62 min.

Cercle Brugge - PEC Zwolle 0-2
0-1 van Crooij 5 min.
0-2 Hamer 30 min.
(Uiteindelijk 1-2 afgekeurd vanwege buitenspel in 72 min.)

PEC Zwolle - FC Erzgebirge Aue 3-4
0-1 Bertram 5 min.
1-1 van Duinen 21 min.
1-2 Testroet 48 min.
2-2 Flemming 55 min.
2-3 Testroet 65 min.
3-3 Elbers 87 min.
3-4 Kvesic 90+4 min.

Halve finale
PEC Zwolle - KAS Eupen 2-1
0-1 Lazare 6 min.
1-1 Flemming 10 min.
2-1 van Crooij 29 min.

Finale
Exc. Moeskroen - PEC Zwolle 1-3
0-1 Hamer 21 min.
0-2 van Duinen 45+2 min.
1-2 Mbombo 67 min.
1-3 Scamacca 83 min.

Van Duinen met 4 goals topscorer van het toernooi. Kingsley Ehizibue met 3 geleverde assist bovenaan.

Volgende artikel gaat over de start van het Eredivisieseizoen. Wellicht gaan er nog versterkingen komen/spelers vertrekken. We kunnen bij PEC Zwolle altijd genoeg verwachten als het gaat om de transfers in augustus.

Goede voorbereiding heb je gehad alleen wel jammer van het verlies tegen Aue volgensmij was dat een knotsgekke wedstrijd ofniet?
Dit moet goede moed geven voor de seizoensstart.
Ben benieuwd wat er allemaal nog gaat gebeuren in Augustus.

Goede voorbereiding! Ik ben benieuwd naar eventuele transfers.

Ik weet dat je sowieso een spits gaat halen, dus ben echt benieuwd welke dat gaat worden!

Ook heerlijke resultaten zeg. Beetje jammer van het smetje tegen Erzgebirge Aue, maarja je kan niet alles winnen…

Na de goede voorbereiding is het seizoen een stuk minder glansrijk begonnen voor PEC Zwolle.
artikel3

Er gaan dus aankopen komen om het tij te kunnen keren. De doelstelling blijft na 3 wedstrijden natuurlijk onveranderd.

Hieronder een overzicht van de eerste drie speelronden van de Eredivisie:
PEC Zwolle - SC Heerenveen 1-5
0-1 Rojas 17 min.
0-2 Lammers 24 min.
0-3 Mihajlovic 35 min.
1-3 Namli 45+3 min.
1-4 Rojas 70 min.
1-5 van Amersfoort 86 min.
Zeer geflatteerde nederlaag. PEC had betere van het spel en hele wedstrijd de controle. Heerenveen uiterst effectief met 5 goals uit 6 schoten.

FC Utrecht - PEC Zwolle 1-3
1-0 Tannane 27 min.
1-1 Klaiber (OG) 45 min.
1-2 van Duinen 53 min.
1-3 van Duinen 63 min.

PEC Zwolle - PSV 1-5
0-1 Lozano 4 min.
0-2 Khazri 27 min.
0-3 Ramselaar 38 min.
0-4 Khazri 74 min.
0-5 Rosario 84 min.
1-5 van Crooij 89 min.

Het is dus duidelijk dat er een andere weg ingeslagen moet worden. Het bestuur heeft zich uitgesproken over de huidige situatie en geeft aan uiteraard het vertrouwen blijft houden in kersverse hoofdcoach Albert van der Haar.

In het volgende stuk is er transfernieuws op komst!

Ik vind vooral de nederlaag tegen Heerenveen erg zuur net wat je zegt en ook nog eens thuis.
Tegen PSV vind ik het geen schande omdat die ook in het echt gewoon (veel) beter zijn dan vele clubs.
De overwinning tegen Utrecht vind ik dan wel weer knap in de Galgewaard waar ze meestal best sterk zijn.
Je hebt geen gemakkelijke clubs gehad met deze eerste wedstrijden vind ik.

Al met al gaat het nog wel te wisselvallig maar om gelijk te zeggen dat het anders moet vind ik misschien een beetje te vroeg gezegt naar mijn mening omdat je pas 3 wedstrijden hebt gespeeld tegen op papier sterkere clubs.
Ik ben benieuwd wie de aankopen zijn en of het dan beter gaat.

Na de wisselende en toch wel tegenvallende prestaties van de eerste drie wedstrijden, heeft Gerard Nijkamp toch besloten dat er nieuwe impulsen nodig zijn in dit huidige PEC Zwolle. Hieronder het stuk met de presentatie de nieuwe aankopen:
artikel4

Ik vraag me af of Boadu een grote versterking gaat zijn en goals gaat maken. Natuurlijk, twee grote talenten en gaan ze er zéker komen, maar ben bang dat je meer behoefte hebt aan meer ervaren spelers die er direct staan. Een talent als Obispo gaat bijvoorbeeld niet het verschil maken in de verdediging. Ik laat me graag verrassen. Op de lange termijn is Obispo natuurlijk een buitenkansje.

PEC Zwolle is de maand september zeer goed doorgekomen. We wisten deze, toch wel zware maand, ongeslagen door te komen en hierdoor is er door het team een goede stap gezet richting het linkerrijtje.
hieronder een artikel over de maand:
artikel5%20september
Duidelijk is dus dat hier echt sprake was van goede prestaties van het ‘collectief’. Iedereen weet nu wat er van elkaar verwacht wordt en hoe Albert van der Haar met de ploeg wil gaan spelen. Een paar mutaties hebben plaatsgevonden in de basiself: Obispo heeft Lachman uit de basis gehouden sinds zijn komst en op het middenveld zijn regelmatig wijzigingen i.v.m. snelle vermoeidheid van de jonge jongens. Vaak zakt Namli terug naar de rechtshalf-positie en komt Boadu met van Duinen in een vrije rol voorin.

Overzicht wedstrijden maand september:
FC Groningen - PEC Zwolle 0-1
0-1 van Duinen 84 min.

PEC Zwolle - Vitesse 4-3
1-0 Namli 2 min.
1-1 Bero 15 min.
2-1 van Duinen 20 min.
2-2 Matavz 29 min.
3-2 van Duinen 35 min.
4-2 van Crooij 49 min.
4-3 Musonda 64 min.

FC Emmen - PEC Zwolle 3-4
1-0 Jansen 16 min.
2-0 Marinus 26 min.
2-1 Namli 49 min.
2-2 Boadu 67 min.
3-2 Jansen 80 min.
3-3 Boadu 88 min.
3-4 van Duinen 90+2 min.
Een knotsgekke wedstrijd waarin we ons goed hebben terug geknokt. Eigenlijk overwinning te veel van het goede, maar het resultaat is belangrijker dan de manier hoe dit gebeurt.

AZ - PEC Zwolle 3-4
0-1 van Crooij 11 min.
0-2 Namli 37 min.
1-2 Rotariu 41 min.
2-2 Johnsen 54 min.
2-3 van Duinen (strafschop) 63 min.
3-3 Koopmeiners 72 min.
3-4 Obispo 76 min.

De maand september was dus een maand waar het geluk een keer aan de goede zijde viel. Van Duinen is topscorer van de Eredivisie met 7 doelpunten en Namli is verkozen tot de POTM van de maand september. We gaan oktober dus in met een 5e plek. Opmerkelijk is dat ADO Den Haag koploper is met 24 punten uit 8 duels.
Ajax volgt op 21, Feyenoord op 17, PSV op 16 en daarna staan wij op 15 punt.
Snel meer…

Wat een gekke uitslagen zitten er tussen maar gelukkig wel in het voordeel van jou, volgensmij heb je een pattent op 4-3 (3-4) :stuck_out_tongue_winking_eye:
Je doet het echt goed tot nu toe hopelijk kan je rond een plek voor de play-offs voor EL blijven staan.
Apart dat ADO bovenaan staat, hadden hun een gemakkelijke start of hebben ze het gewoon goed gedaan?

Haha bizarre uitslagen! Wel mooi om te zien dat je alles hebt gewonnen nu. Vooral de overwinning op FC Emmen is goed bevochten aan het scoreverloop te zien.

Ambitieuze plannen voor PEC Zwolle

Na de goede resultaten van de afgelopen maand durft PEC Zwolle weer omhoog te kijken. En dat komt de Zwolse club maar al te goed uit, gezien de plannen die intern waren vastgesteld. In een interview met de TD Gerard Nijkamp blikken we terug naar de eerste maanden van Albert van der Haar en zijn ploeg en kijken we vooruit naar de toekomstverwachtingen van Nijkamp.
TD
PEC Zwolle heeft zich naar boven weten te vechten na een zwakke eerste maand. Hoe heb jij gekeken naar die eerste drie speelronden van het seizoen?
“Nou… allereerst wil ik zeggen dat ik vind dat we het seizoen inderdaad zeer ongelukkig zijn begonnen. Maar als we kijken naar het vertoonde spel, kunnen we zeggen dat het vertrouwen er altijd wel is gebleven in de selectie. Helemaal gezien de bijna perfecte voorbereiding die we als team hebben doorstaan. Ik vond die veertiende plaats na drie wedstrijden eigenlijk geen goed beeld van de werkelijke situatie.”

Maar ondanks de, dan al niet verdiende, veertiende plaats in de Eredivisie, koos je er toch voor om in te grijpen door twee nieuwe aanwinsten te presenteren op de laatste dag van de transferperiode?
“Dat klopt. Ondanks het redelijk goed vertoonde spel voelde ik samen met de directie dat er toch nog extra impulsen nodig waren om toch omhoog te kunnen kijken. We hebben een hele kleine groep spelers en het aantal sleutelspelers is ook erg klein. Ook waren we niet tevreden over de professionaliteit van Darryl (Lachman), dus daarom besloten we om Obispo over te nemen van PSV. Myron Boadu was voor ons een buitenkansje om hem voor twee jaar te kunnen huren van AZ. En achteraf kunnen we zeggen dat deze twee mannen zeer goede aanwinsten zijn gebleken voor onze ploeg.”

En kijkend naar de werkelijke situatie, hoe denk jij over de ontwikkeling van het team in de afgelopen maand?
“Van een ontwikkeling wil ik eigenlijk niet eens spreken. We moeten laten zien dat dit geen momentopname is en dat we deze goede lijn doortrekken. Ik denk dat we op deze manier makkelijk in het linkerrijtje moeten kunnen eindigen en wellicht via de play-offs Europees voetbal kunnen behalen. Ook zien we dat er in de jeugdopleiding een aantal talenten aan zitten te komen, bijvoorbeeld Frank Vos en Mike Dekker. De jeugdopleiding is voor ons een heel belangrijk onderdeel, want hieruit willen wij uiteindelijk ook een inkomstenbron uit gaan creëren.”

Dat is logisch, dat wil elke Nederlandse club uiteraard. En dan nu verder kijken op de toekomst… Op welke wijze kijk jij verder naar de toekomst van PEC Zwolle? En op welke manieren willen jullie het team gaan versterken om mogelijk een Europees avontuur aan te kunnen?
“Ten eerste is het belangrijk dat we het aantal huurconstructies zullen moeten verminderen. Als we dat doen hebben we meer vastigheid en kunnen we omhoog kijken. We hebben op dit moment te veel spelers op huurbasis vastliggen en moeten dus nu al flink aan het werk voor de selectie voor komend seizoen. Ook zijn wij een externe financiering om de begroting te vergroten naar 20 miljoen.”

En eigenlijk de laatste vraag die er op aan sluit; mocht Europees voetbal er in zitten, zijn er dan al spelers die echt bovenaan het lijstje staan en hoeveel spelers zullen er dan gehaald moeten worden?
“Een speler die op dit moment echt als een topprioriteit staat bij ons is Fran Sol. Hij heeft een aflopend contract bij Willem II en wellicht kunnen wij hem verleiden om hier in Zwolle te tekenen. Fran Sol is één van de beste centrumspitsen in onze competitie en zou echt een buitenkansje kunnen zijn. Ook zullen wij ons dan willen versterken met spelers die hun niveau eigenlijk al zijn ontstegen bij andere laagvliegers in de Eredivisie. Verder zullen wij het echt moeten hebben van spelers met een aflopend contract en met een lage afkoopclausule. We hebben het momenteel financieel nog niet heel breed.”

Gerard, bedankt voor het interview en ik wens je veel succes met jouw PEC Zwolle in de toekomst.
We gaan elkaar nog wel eens vaker aan tafel zien.
“Jij ook bedankt! Zeker voor herhaling vatbaar om de plannen bij jou op tafel te brengen.”

Ook zijn de wedstrijden in oktober gespeeld. Hieronder een overzicht:
PEC Zwolle - SBV Excelsior 0-2
0-1 El Hamdaoui 23 min.
0-2 Messaoud 68 min.
Onnodige nederlaag waar de kansen niet benut konden worden. Excelsior had aan twee omschakelmomenten genoeg om met een 0-2 overwinning terug te reizen naar Rotterdam.

Feyenoord - PEC Zwolle 3-0
1-0 van Persie 23 min.
2-0 Berghuis 81 min.
3-0 Sinisterra 90+3 min.
Zeer geflatteerde nederlaag. Feyenoord verdiende de overwinning, maar een 3-0 nederlaag is geen goed beeld van de gespeelde wedstrijd. Deze wedstrijd ging PEC Zwolle gegroepeerd verdedigen en wachtte het op countermogelijkheden. De kansen voor de gelijkmaker zijn er zeker geweest, maar Feyenoord liet zien waarom het natuurlijk een topploeg is.

PEC Zwolle - Heracles Almelo 1-1
1-0 van Crooij 36 min.
1-1 Dalmau 68 min.
Ook hierin zat het geluk niet mee voor de Zwollenaren. 3/4 van de wedstrijd werd de ploeg uit Almelo overklast door de “Blauwvingers”. Maar een onverwachte goal van de Heraclieden zorgde voor een kantelmoment in de wedstrijd, waardoor wij uiteindelijk niet mochten klagen met dit punt.

De maand november is DE maand waar de punten in behaald moeten worden, met tegenstanders als Fortuna, Willem II en ADO Den Haag. Ook in deze maand werd Younes Namli verkozen tot POTM, een prestatie van formaat dus van onze Deense vleugelaanvaller.
download
Er komt groot nieuws aan in Zwolle, dus gauw meer…

Leuk interview waarin je vooral in het begin echt spreekt als een beleidsbepaler. Vind het tweede deel over eventueel Europees voetbal wel een beetje voorbarig, vooral als je bedenkt dat PEC de laatste jaren na een redelijke start in de tweede competitiehelft tot de slechtst presterende ploegen van Nederland behoorde. Ook wel grappig om te lezen dat er veel van de jeugdopleiding verwacht wordt terwijl PEC een van de slechtste opleidingen van de Eredivisie heeft, wat dat betreft zou het realistischer zijn als Nijkamp aangeeft daar veel in te willen investeren i.p.v. tevreden te zijn met twee jongens die door gaan breken. Fran Sol lijkt me inderdaad een buitenkansje maar echt realistisch zou ik zijn komst niet noemen, ook hierin vind ik het wel wat voorbarig om in oktober al vooruit te lopen op aankopen die zouden moeten komen indien er Europees voetbal gehaald wordt.

1 like

Het kan inderdaad kloppen dat de ambities van PEC wat voorbarig zijn. Zeker betreft de jeugdopleiding en het Europees voetbal. De reden hiervoor is dat voorzitter Adriaan Visser en TD Gerard Nijkamp hebben aangegeven van formaat AZ wil gaan worden. Hierdoor kan, bij een gunstig verloop van het seizoen worden ingespeeld op verwachtingen en het terugkeren van de huurspelers.

Betreft de jeugdopleiding zit er in Real life zeker een hoop goede jeugd aan te komen. Denk aan Sep van den Berg, broertjes Reijnders (waarvan 1 recent naar AZ vertrok), van den Belt, maar ook trainen er enorm veel jongens al mee met de A-selectie.

En de bedoeling was ook om flink te investeren in de jeugdopleiding. Dit had ik echter niet goed verwoord😀 Bij deze wou ik dit nu duidelijk maken haha
Er is uiteraard veel meer ruimte voor nieuws in Zwolle