RCD Espanyol | Het plan van Cruijff

‘Espanyol stelt oud speler Jordi Cruijff aan als technisch directeur.’

image

Jordi Cruijff verkiest Espanyol boven een avontuur in China als trainer. Hij is aangesteld als de nieuwe technisch directeur van zijn oude club Espanyol en heeft een contract tot medio 2022 ondertekend.

De aanstelling van Cruijff komt voor iedereen als een verrassing, dit omdat het zo goed als rond was met het Chinese Chongqing Dangdai Lifan. De zoon van zou in China aan de slag gaan als hoofdtrainer, maar verkiest het vak van TD toch boven het trainersvak. ‘De ambities en de doelstellingen die Espanyol voor ogen heeft spreken me erg aan.’ Aldus Cruijff tegenover de Spaanse krant Marca.
‘Door de gesprekken met het bestuur is naar voren gekomen dat wij veel raakvlakken hebben en dat deze uitdaging me meer aanstaat dan het met geld smijten in China. De club is heel ambitieus, maar de club boekt weinig progressie en komt niet dichterbij het voltooien van hun plannen. Ik ga proberen om dat beetje extra toe te voegen, zodat het wel een stapje omhoog kan maken om de doelstellingen te bereiken.’

Opvallende keus! Ben benieuwd wat je er van gaat maken.

Klinkt goed! Ben benieuwd naar het vervolg. Gaat Cruijff direct een andere trainer aanstellen of krijgt Flores de kans.

Verrassend maar leuk concept! Wordt een moeilijke uitdaging denk ik maar ben benieuwd wat Cruijf er van kan maken. Zal het zeker gaan volgen!

Intressant begin! Ben benieuwd hoe je het gaat vormgeven.

Verrassende club. Hopelijk kan Jordi net als zijn vader successen behalen in Catalonië.

Bedankt voor de reacties, ik hoop op een mooie story en veel leesplezier!

‘Cruijff herenigd zichzelf met Bosz’

image

Peter Bosz, oud trainer van ondermeer Ajax en Dortmund, is aangesteld als de nieuwe trainer van RCD Espanyol.

De aanstelling van de in 2017 bij Dortmund ontslagen Nederlander komt voor vele niet als een verrassing. Dit doordat Jordi Cruijff al meerdere malen in de media heeft laten weten dat hij erg gecharmeerd is van Bosz. ‘We hebben prettig samen gewerkt bij Maccabi (Tel Aviv) en Peter is de ideale trainer voor de weg die we in willen slaan met Espanyol.’ Laat Jordi Cruijff weten aan De Telegraaf. Voor velen is de vraag of het aanvallende spel met veel pressing wel geschikt is voor een kleine club als Espanyol, daar antwoord Bosz het volgende op: ‘LaLiga is een sterke competitie met veel voetballende teams, ik denk dat de tactiek die ik voor ogen heb daar prima in past.’ Bosz zal zijn Spaanse avontuur beginnen met de Algarve Cup in Portugal, daar zal hij aantreden tegen: Genoa, FC Porto en VFL Wolfsburg.

Toen ik vanmiddag je eerste stukje las dacht ik meteen aan Peter Bosz. Grappig dat je dan dus ook uiteindelijk voor hem hebt gekozen. In Spanje zijn inderdaad veel aanvallende leuke teams. Deze laten natuurlijk veel ruimte open, waar deze tactiek precies goed voor is. Ik zie hem wel slagen! Vraag me af of je nog Ajacieden / oude bekendes gaat halen. Met Cruyff en Bosz verwacht ik namelijk wel een of meerdere Nederlanders eigenlijk, haha.

Lastige tegenstanders in het toernooi. Van Genoa zou je in principe wel kunnen winnen, dan hopen dat je het Wolfsburg ook lastig kan maken, die zijn ook niet meer wat ze geweest zijn, en dat je misschien wel een puntje van FC Porto af kan snoepen.

Ik ga je in ieder geval volgen! Ben benieuwd!

@Jesse
Bedankt voor je reactie! Er zal nog een update komen over het verloop van het toernooi. Ook zal ik een artikel plaatsen waar de tactiek verder wordt uitgelegd met een lijstje van eventuele aankopen in de winter.

‘Espanyol verrast en bereikt finale Algarve Cup’

image

De ploeg van de kersverse trainer Peter Bosz maakte indruk in Portugal met een 2-0 zege op Genoa. Daarna volgde onverdiende nederlaag tegen FC Porto (1-0), de groepsfase werd goed afgesloten met een zwaarbevochten 2-1 overwinning op VFL Wolfsburg.

Met 6 uit 3 kon Espanyol zich opmaken voor de halve finale waar het Franse Bordeaux stond te wachten. In deze wedstrijd is het, ondanks de vroege 1-0 voor Bordeaux, alleen maar Espanyol die de wedstrijd heeft gedomineerd. Door 2 goals van Leo Baptistao (1-1, 1-2) en een rake kopbal van Sanchéz bepaalde de score op een klinkende 3-1 overwinning voor Peter Bosz en zijn team.

Door de overwinning van FC Porto op Benfica SL (2-0) in de andere halve finale, staan de nummers 1 en 2 van Poule A weer tegenover elkaar.

Spannend man! Mooie resultaten tot nu toe. Nu maar hopen op revenche! Succes!

@Jesse Bedankt! Het team speelt met deze tactiek erg fijn, maar je merkt dat er toch een creatieve buitenspeler mist… ik hoop de eerste seizoenshelft door te komen en in de winter de juiste speler te halen

FC Porto - Espanyol 4-0
:soccer: 14’ Aboubakhar
:soccer: 31’ Corona
:soccer: 73’ Marenga
:soccer: 86’ Marenga

Jammer dat je de finale hebt verloren, maar tegen een ploeg als Porto is dat geen schande natuurlijk. Ik ben benieuwd hoe je het gaat doen dit seizoen!

Toch wel een flinke nederlaag tegen Porto, al is dat wel een club die gewoon Champions League speelt natuurlijk.

Beste nederlaag maarja zulke wedstrijden heb je er ook tussen zitten! Finale is gewoon een uitstekende prestatie daarentegen.

Na de goede voorbereiding het debuut in LaLiga.

image

Celta de Vigo - Espanyol 2-2
:soccer: 23’ Granero ( P)
:soccer: 48’Gomez
:soccer: 81’ Rosales
:soccer: 87’ Boufal

Jammer dat je de overwinning weggeeft, maar een gelijkspel tegen Celta is natuurlijk een prima begin. Hopelijk win je de volgende wedstrijd wel.

Erg zonde dat je net niet weet te winnen, maar geen schande natuurlijk. Hoe heb je de foto eigenlijk bewerkt? Ik vind het er erg slordig uitzien dat je maar de helft van het gezicht van Bosz ziet.

@Ryanajax
het moest op een kort stukje lijken waar je in het echt naar beneden had kunnen scrollen…

Wisselende resultaten in eerste weken Bosz bij Espanyol

Peter Bosz boekt in zijn eerste weken als trainer van het Spaanse Espanyol wisselende resultaten.

‘We zijn nog erg opzoek naar de balans in het elftal. Ik wordt vaak naïef genoemd door mijn aanvallende spel, maar dat is onzin. Bij elk team waar ik aan de slag ging Ajax, Dortmund en nu ook Espanyol begon ik met het trainen van de verdediging.’ Verklaard de Nederlander, die zijn Spaanse avontuur begon met een 2-2 gelijkspel uit bij Celta de Vigo, op de vraag of zijn spel niet te aanvallend is en Espanyol teveel tegen goals krijgt.

Tactiek
Verder licht de Nederlander zijn tactiek toe die hij hanteert: ‘Iedereen weet dat ik graag met veel pressing speel. Daar heb ik 4 grootheden voor: Hoog druk zetten, compact staan, doordekken en de vijfseconderegel (de tijd van breed staan naar compact komen). Het hoog druk zetten zal wat tijd kosten omdat je in de meeste wedstrijden de mindere bent, daarom zullen we de 4-3-3 hanteren met 2 verdedigende middenvelders.’

Espanyol -Valencia 1-0
:soccer: 84’ Roca

Alaves - Espanyol 2-1
:soccer: 3’ Ibai Gomez
:soccer: ‘36 Baptistao
:soccer: 73’ Bastón

Espanyol - Levante 3-1
:soccer: 11’ Melendo
:soccer: 35’ Granero
:soccer: 54’ Sanchez
:soccer: 73’ Campana

Real Madrid - Espanyol 4-1
:soccer: 10’ Vazquez
:soccer: 16’ Modric
:soccer: 30’ Modric
:soccer: 45+3’ Granero
:soccer: 57’ Vázquez

Espanyol - Eibar 2-3
:soccer: 10’ Charles
:soccer: 17’ Charles
:soccer: 52’ Melendo
:soccer: 69’ Darder
:soccer: 87’ Charles

Wisselende resultaten. Mooie overwinning tegen Valencia. Uitslag van Real moet wel ff omgedraaid worden :wink:
Met een paar goede aankopen ben je niet in de meeste wedstrijden de onderliggende partij hoor :slight_smile: