@Jochem thanks! Dat was inderdaad het volgende onderwerp: een introductie. Zoals altijd is de hoofdpersonage een kopie van mezelf.
MARZEC: DE âTEGEN-POOLâ VAN FARIOLI
Amsterdam, Zaterdag 31 mei 2025 |
Daniel Marzec (43) is de nieuwe trainer van Ajax. Zeven jaar ouder dan zijn voorganger Francesco Farioli, maar nog steeds relatief jong. En dat jonge, relatief onervaren profiel is misschien het enige, dat Marzec overeenkomt met Farioli. Of nee, ze hebben toch nog iets gemeen: beide zijn academici. Studeerde Farioli filosofie en later sportwetenschappen, Marzec heeft titels in geschiedenis en internationaal recht.
Maar daar houdt het echt op: in ieder ander opzicht dat belangrijk is voor het zijn van voetbaltrainer, zijn de Nederlands-Poolse Marzec en de Italiaanse Farioli elkaars tegenpolen: "Leuk gevonden! Eerst was er een Italiaan en toen kwam ik: de Tegen-Poolâ.
Voetbalvisie
Allereerst de voetbalvisie. De traditionele Ajax-fan mag zijn hart ophalen. Marzec liet zijn jeugdelftallen onvervalst aanvallende 4-3-3 (met de punt naar voren) spelen. Systeemdenken, discipline, taakbesef: het smaakt heel erg naar het Ajax van de jaren '90.
Gevraagd naar zijn spelopvatting, schiet Marzec onvervalst in de onderwijsmodus: âFarioli gaat uit van het principe dat voetbal een sport van fouten is, waarbij jij effectief moet omgaan met de fouten gemaakt door de tegenpartij. Dus zijn meer realistische kijk was, dat Ajax niet veel betere voetballende kwaliteiten had dan de tegenstander. Door middel van druk en ontregeling moest Ajax fouten afdwingen bij de tegenpartij en die afstraffen: je krijgt altijd een handvol van zulke momenten, vandaar dat het ook vaak kleine uitslagen waren. Maar kort gezegd: je bent wel afhankelijk van de fouten van de ander. Komen die niet, of worden de fouten ver van heteigen doel gemaakt, dan is de kans klein dat je zelf in scoringspositie zal komen. Dat is niet des Ajax.â
âIk ga onvervalst uit van het principe, dat wij als Ajax beter moeten zijn dan de tegenstander. De basisprincipes van klem zetten en achteruit drukken van de tegenstander door balbezit te hebben, aan de bal de aanval te zoeken, met het spel gaande van vleugel naar vleugel zoeken naar een opening en anders deze door middel van techniek en snelheid zelf creĂ«ren. Met andere woorden, wij moeten uitgaan van eigen kracht en het allemaal zelf afdwingen, al is de tegenstander nog zo sterk. Maar dan moet je de bal hebben, het bezit opeisen en er vervolgens iets goeds mee doen.â
Waarom dan spelen met een #10 en niet (zoals in de 21e eeuw gebruikelijk) met een #6? Marzec komt met een haast Cruijffiaans antwoord: âJe wilt de toch naar voren spelen, in de richting van het doel van de tegenstander? Dus, je spelmaker, je spil, het draaipunt van je team, die wil je dan toch al dichter bij dat doel hebben en niet dat je spelmaker degene is die slechts de eerste bal in die richting schiet? Dus, ik wil die spelmaker voor mijn middenveld hebben staan, niet erachter als een soort slot op de deur.â
Selectie
Daarmee komen we op het volgende onderwerp voor de voormalige trainer van de B (t/m 15 jaar) en C jeugd (t/m 17 jaar) - heeft Ajax een selectie met spelers om het beoogde spelletje effectief te spelen? "Lastige vraag. Degene die het kunnen zijn eigen kweek: Hato, Klaassen, Taylor, Brobbey, Godts. Dat bewijst mijns inziens ook het gelijk van de Ajax-filosofie. Echter, dat zijn ook de spelers die nu op de nominatie staan, om voor mooie bedragen in grotee competities te gaan spelen: "Ik ga met ze praten. Ze hebben allemaal gezegd, dat voordat ze vertrekken ze kampioen willen worden met Ajax. Dat is nog niet gebeurd. Dan lijkt het me logisch dat ze nog even blijven.
Marzec geeft dus indirect aan, niet het hogere belang te zien in een overvloed aan ervaring, hoewel hij het diplomatiek houdt: "(De inmiddels gestopte) Pasveer, Rugani, Henderson, Berghuis, Weghorst: stuk voor stuk fantastische spelers, maar ze zitten wel in de weg van spelers, allicht met minder ervaring, maar wel met de ervaring uit de jeugdopleiding om het spelletje zĂł te spelen, dat het past in mijn visie.
Champions League
Veel zal afhangen van Champions League-deelname. Als dat lukt, wordt Ajax weer aantrekkelijker en financieel weerbaarder. Tot die tijd lijkt de markt alleen in beweging te zijn voor zgn. spelers uit de breedte, met name die op leeftijd. âDaarentegen een ervaren doelman, of een ervaren speler met duidelijk Ajax-DNA, zal ik altijd overwegen. Die kunnen een potentiĂ«le meerwaarde zijn voor Ajax.â Marzec geeft ook aan, dat hij zich nog niet heeft gebogen over de gehuurde spelers Daniele Rugani en doelman Matheus. Rugani zal ongetwijfeld met Farioli naar Juventus (terug)gaan, maar Matheus heeft openlijk aangegeven te willen blijven in Amsterdam.
Maar veel valt of staat dus bij de heiligmakende Champions League. Marzec vertrouwt daarom op aanvankelijke rust in de tent. Maar mocht er inderdaad iemand vertrekken, dan zal Marzec totdat er duidelijkheid is over het miljoenenbal, primair bij de eigen kweek gaan zoeken naar vervanging: Jong Ajax en de jeugdelftallen: â*Ik ken het daar natuurlijk goed, ik heb daar gewerkt. En er komen een aantal pareltjes aan, kan ik je vertellen: Max Gerritsen en Fran Murillo. Op dit moment nog 15 jaar jong, maar ik had ze al overgeheveld naar de Onder 17 en ook daar spelen ze de pannen van het dak. Voor Ajax 1 komen ze nog een klein beetje tekort, maar het geeft wel aan dat we vertrouwen hebben in de toekomst en dat in de komende drie tot vijf jaar, we weer die pijplijn hebben hersteld.*â Daarmee refereert hij aan de infrastructuur van de jeugdopleiding zoals die was opgezet door Johan Cruijff en Wim Jonk ten tijde van de fluwelen revolutie. Van die opzet werd rigoreus afgestapt in de zomer van 2023, met de aanstelling van Sven Mislintat.
Cruijff vs Van Gaal
Als je hem hoort spreken zit er een Amsterdamse melodie en frivoliteit in Marzecâ stem die een beetje doet denken aan Cruijff. Wanneer je echter kijkt naar het spelplan van Marzec, dan zie je duidelijk het Ajax uit de jaren '90 onder Louis van Gaal. Met wie heeft Marzec meer affiniteit?
âZo zie ik het niet. Ik zie mij wĂ©l als de nieuwe generatie, of het nageslacht van de familielijn waar eerder Cruijff en Van Gaal deel van uitmaakten en dat is de familielijn van trainers uit eigen club: "Michels, Cruijff, Van Gaal, Wouters, Koeman in zekere zin, Blind, Van Basten en De Boer. Marcel Keizer nog even. En dan nu ik. Het worden spannende tijden. Ik heb er zin in.â