[Story] make AJAX great again

Het is net zoals in werkelijkheid April 2025. PSV koerst af op een tweede achtereenvolgende dominante landstitel. Feyenoord, FC Twente en Ajax strijden om plek twee met nog vier wedstrijden te gaan. Dat is saillant, omdat Ajax lang comfortabel tweede stond. Na de vroege uitschakeling in het bekertoernooi door AZ, de moeizame campagne in de Europa League en het steeds stroevere verloop in de Eredivisie, wordt er binnen Ajax sterk getwijfeld over een voortzetting met Francesco Farioli als trainer. Hoe heeft het zover kunnen komen?..

PROLOOG (het gesimuleerde seizoen 2024-25)

Aanvankelijk leek de keuze van het nieuwe leiderschapsteam bij Ajax (Algemeen Directeur Menno Geelen, Technisch Directeur Alex Kroes en Directeur Voetbalzaken Marijn Beuker), om de jonge Italiaan Francesco Farioli aan te stellen als hoofdcoach goed uit te pakken.

Enkele gefronste wenkbrauwen die dachten dat de club zou teruggaan naar haar zogenaamde traditionele Ajax-DNA verdwenen snel toen de Amsterdammers goed uit de startblokken kwamen: de eerste acht duels in de Eredivisie werden gewonnen en ook in de Europa League startte Ajax met winst, thuis tegen Besiktas (3-2) en uit bij Slavia (2-1). So far, so good

De klad kwam erin tijdens het najaar: de thuisnederlaag tegen Fortuna (0-2) kwam nog uit het niets en leek incidenteel. Maar deze mispeer werd gevolgd door verlies bij het Azerbeidzjaanse Qarabag (1-3) in Europees verband. Vervolgens werd Ajax getrakteerd op een 5-0 afstraffing door PSV in Eindhoven en gingen de alarmbellen af in de hoofdstad. Het pragmatische, Italiaanse voetbal was al niet om aan te zien en nu begonnen de resultaten sterk te lijken op die van het seizoen ervoor.

Ajax herstelde zich enigszins aan het einde van het kalenderjaar met 20 punten uit de laatste acht competitiewedstrijden. Maar de Amsterdammers kwamen slecht uit de winterstop, toen ze pardoes uit het bekertoernooi geknikkerd werden door de latere winnaar AZ. Ook de competitie werd in mineur hervat met een thuisnederlaag tegen Feyenoord (1-2).

Een maand geleden volgde er opnieuw een zwakke serie met puntenverlies bij Willem II (1-1), een thuisnederlaag tegen PSV (1-3), terwijl ook de volgende thuiswedstrijden tegen PEC Zwolle (1-1) en Sparta (1-2) niet winnend werden afgesloten. Na dat laatste resultaat, kukelde Ajax van de tweede naar de vierde plaats en staat het zeer begeerde en heiligverklaarde miljoenenbal van de Champions League op de tocht.

Die wordt sowieso niet bereikt middels winst in de Europa League, want Farioli nam een controversieel besluit welke spelers te gebruiken tegen Eintracht Frankfurt in de achtste finale van dat toernooi. Na een 2-1 thuisnederlaag, koos Farioli voor wat leek op een B-team, dat in Duitsland tegen een kansloos 4-1 verlies en uitschakeling aanliep.

Speelronde 31

PSV kroonde zich tot kampioen, nadat Twente (1-2 verlies tegen Fortuna) en Ajax (2-2 gelijk tegen Go Ahead Eagles) zich vergallopeerden en tot overmaat van ramp Feyenoord voorbij zagen komen. De Rotterdammers spelen onder Robin van Persie misschien niet groots, maar de Club van Zuid haalt in tegenstelling tot de concurrentie wel de puntjes binnen!

Rotterdamse stadgenoot Sparta mag zich gaan opmaken voor de Conference League, de eerste Europese wedstrijden voor die club in bijna 40 jaar, nadat Sparta op 6 november 1985 het toernooi om de UEFA Cup verliet na een 5-1 nederlaag bij het Duitse Borussia Mönchengladbach.

1 like

Speelronde 32

Drie dagen na het gelijkspel tegen Go Ahead Eagles, boekte Ajax een moeizame 1-0 zege bij degradatiekandidaat RKC Waalwijk en bleef zodoende in het kielzog van Feyenoord en Twente die ook wisten te winnen.

Ajax hoopt te profiteren van het speelschema op de slotdagen: in de komende speelronde speelt Feyenoord thuis tegen Twente, terwijl Ajax thuis Heracles ontvangt. Op de slotdag gaat Feyenoord naar het reeds tot kampioen gekroonde PSV, terwijl Ajax op bezoek mag bij Twente.

Of dat van invloed is op de toekomst van Farioli lijkt sterk; goed ingevoerde bronnen menen te weten dat er topoverleg zal plaatsvinden bij Ajax op woensdag 30 April aanstaande. Het lijkt erop dat niemand anders dan Buitengewoon Adviseur Louis van Gaal onvoorwaardelijk achter de Italiaan staat. Koerst Ajax af op een zevende trainer sinds het afscheid van Erik ten Hag slechts drie jaar geleden, of laat de clubleiding het aankomen op het eindspel in de Eredivisie?

‘VERDEELDHEID CLUBLEIDING OVER TOEKOMST AJAX’

AMSTERDAM, 30 april 2025 |

Na topoverleg binnen de clubleiding van Ajax, lijkt de meerderheid binnen de club voorstander te zijn van een voortzetting van het huidige beleid en ook van de huidige staf en trainer. Louis van Gaal zou een overtuigend en met passie hebben gesproken ter verdediging van Francesco Farioli. Er is echter ook wat weerstand.

‘Ja, dat waren rake woorden vol met inspiratie en wijsheid’, erkende Technisch Directeur Alex Kroes. ‘Jullie mogen eerlijk weten: ik hinkte op twee gedachten. Ik moet namelijk ook de kwaliteit van het eerste elftal waarborgen en indien je Champions League niet zou halen
: ik geef het je te doen met 61 contractspelers, maar zonder waardige eerste keeper. Dan denk ik: we hebben genoeg talent, laten we Farioli bedanken en voor zijn vertrek wat geld vangen waarvoor we tenminste die doelman kunnen halen.’

Maar Van Gaal zette Kroes vrij makkelijk schaakmat: ‘Hij haalde mijn eigen situatie aan, rondom de handel met voorkennis en hoe daardoor mijn toekomst bij Ajax op de tocht stond. De club heeft me massaal gesteund en zie, ik ben er nog. Van Gaal’s punt was dat we nu hetzelfde moeten doen met Farioli: hij heeft een proces in gang gezet en wij moeten hem daarin steunen, zodat hij dat proces kan afmaken, te meer omdat we hem zelf hebben aangesteld. Hem voortijdig bedanken zou ook betekenen dat we onszelf een brevet van onvermogen zouden geven. Ik ben om.’

Algemeen Directeur Menno Geelen en ook een meerderheid van de aandeelhouders lijken zich achter het huidige beleid te scharen en verder te gaan met de huidige trainer en staf. Maar er klonken ook tegengeluiden.

Zo lijkt Directeur Voetbalzaken Marijn Beuker, uitgerekend de ontdekking en protégé van Van Gaal (toen beide werkzaam waren bij AZ), voorstander van een volgende, verdergaande stap. Onder Beuker zijn met name de organisatie, de jeugdopleiding en de scouting drastisch vernieuwd. Hij zou graag zien dat Ajax eigen middelen inzet uit de organisatie en opleiding, daar waar dat kan en de rest opvullen met wat de scouting aan zou dragen.

Dat laatste riekt ook een klein beetje naar een sluimerende machtsstrijd binnen de club. Menno Geelen vertegenwoordigt hierbij de overblijfselen van het Oude Ajax, terwijl Alex Kroes nog altijd onder het vergrootglas van de Autoriteit Financiële Markten ligt en ietwat vleugellam lijkt. Marijn Beuker zou zijn afdelingen binnen Ajax prominenter willen maken en daarmee meer invloed en beslissingsbevoegdheid naar zich toe willen trekken. Maar voorlopig lijkt alles bij het oude te blijven voor de nog steeds sportief herstellende recordkampioen.

Speelronde 33

Hoe de laatste speelronde (PSV - Feyenoord, Twente - Ajax) ook zal verlopen, de tweede plek en het directe ticket richting groepsfase Champions League is voor Ajax om te verliezen.

Terwijl Ajax won in de eigen ArenA van Heracles (3-1), deelden concurrenten Feyenoord en Twente de punten tegen elkaar (2-2). Hiermee hernemen de Amsterdammers de tweede plek die het in speelronde 27 verloor, dankzij een nederlaag tegen het dit seizoen verrassend sterke Sparta.

11 Mei 2025, Speelronde 34 (SLOTDAG)

7" Ueda (FEY) PSV - Feyenoord 0:1, Twente - Ajax 0:0

1. PSV 82 (+41)
  2. Feyenoord 72 (+29)
  3. Ajax 71 (+19)
  4. Twente 69 (+22)

22" Steijn (TWE) PSV - Feyenoord 0:1, Twente - Ajax 1:0

1. PSV 82 (+41)
  2. Feyenoord 72 (+29)
  3. Twente 71 (+23)
  4. Ajax 70 (+18)

26" Perisic (PSV) PSV - Feyenoord 1:1, Twente - Ajax 1:0

1. PSV 83 (+42)
  2. Twente 71 (+23)
  3. Feyenoord 70 (+28)
  4. Ajax 70 (+18)

48" [P] Perisic (PSV) PSV - Feyenoord 2:1, Twente - Ajax 1:0

1. PSV 85 (+43)
  2. Twente 71 (+23)
  3. Ajax 70 (+18)
  4. Feyenoord 69 (+27)

74" Moder (FEY) PSV - Feyenoord 2:2, Twente - Ajax 1:0

1. PSV 83 (+42)
  2. Twente 71 (+23)
  3. Feyenoord 70 (+28)
  4. Ajax 70 (+18)

81" Klaassen (AJX) PSV - Feyenoord 2:2, Twente - Ajax 1:1

1. PSV 83 (+42)
  2. Ajax 71 (+19)
  3. Feyenoord 70 (+28)
  4. Twente 69 (+22)

88" PaixĂŁo (FEY) PSV - Feyenoord 2:3, Twente - Ajax 1:1

1. PSV 82 (+41)
  2. Feyenoord 72 (+29)
  3. Ajax 71 (+19)
  4. Twente 69 (+22)

Welkom terug! Bijzondere start, in iedergeval een mogelijkheid om opnieuw de Champions League in te gaan. Benieuwd of dat met of zonder Farioli is 

1 like

@Jochem merci!

15 mei 2025

Schokgolven door Amsterdam! Twee weken geleden besloot het bestuur van Ajax haar huidige trainer Francesco Farioli trouw te blijven. Nu blijkt de Italiaan zelf reeds andere plannen te hebben: volgens La Gazzetta dello Sport tekent de 36-jarige trainer een contract bij Juventus.

De stap naar De Oude Dame komt niet uit de lucht vallen. Kort geleden werd Farioli al in verband gebracht met een overstap naar Turijn, nadat op 23 maart jl. Thiago Motta ontslagen werd. Enkele dagen ervoor stuurde Farioli een ogenschijnlijk zwakker Ajax de Europese weide in, voor de return in de achtste finale van de Europa League tegen Eintracht Frankfurt. Sommigen beweerden dat Farioli (met enige voorkennis) een breuk aan het forceren was, om zo de move richting Juventus te rechtvaardigen. Farioli bleef echter bij Ajax en eindigde met de Amsterdamse club als derde in de Eredivisie, terwijl in Turijn Igor Tudor de honeurs waarnam.

Het moment van deze beweging ligt echter zeer gevoelig. Technisch Directeur Alex Kroes reageert als door stomheid geslagen: “We gaan nog verifiĂ«ren of alles inderdaad klopt, maar alles wijst erop dat we onze trainer kwijt zijn. Dit komt rauw op ons dak.” Alles wijst erop dat de clubleiding hals over kop op zoek mag naar een nieuwe hoofdcoach en mogelijk een compleet nieuwe staf. Dit, terwijl in het komende seizoen vrij snel het vizier zal gaan op de kwalificatiecampagne in de Champions League, waarbij de Amsterdammers meteen zo sterk mogelijk voor de dag hopen te komen. De club lijkt verrast en overdonderd door het nieuws van vandaag.

Verrassende transfer, maar kan een mooie stap zijn om een andere richting in te slaan!

1 like

merci @Begiristain

21 mei 2025

“Heren, het slechte nieuws is dat Farioli zijn complete staf meeneemt, inclusief Dave Vos! Het goede nieuws is echter, dat Juventus ons conform onze voorwaarden de contracten afkoopt”, zo opende Menno Geelen alweer een haastig geplande directiebijeenkomst. Deze keer ging het niet langer over het aanhouden van Farioli, maar over zijn opvolging.

Directeur Voetbalzaken Marijn Beuker nam het heft in handen: “Nu hebben we eigenlijk geen keuze. Weliswaar iets eerder dan verwacht, maar ik vind dat we nu vol moeten inzetten op onze eigen middelen: niet wéér iemand van buitenaf! Het financiĂ«le risico is te groot - mochten we onverhoopt de Champions League niet halen, dan kunnen we meer verliezen dan alleen de pas vertrokken coach.”

“Ik kan daar vanuit financieel oogpunt moeilijk tegenin”, mompelde Alex Kroes, “maar ik vind het allemaal wel heel toevallig. Het valt plots wel allemaal jouw kant op, hù Marijn
 Wie hebben we dan in huis die hoofdcoach zou moeten worden?”

“Wij vinden dat Frank Peereboom ietwat teleurgesteld heeft met Jong Ajax. Daarentegen zijn we zeer onder de indruk van een jeugdtrainer, die de juiste papieren heeft. Hij is een parttimer, die zijn werk bij Ajax combineert met werk als geschiedenisleraar op een school, zoals Louis van Gaal en Ron Jans: goede voorbeelden, als je het mij vraagt”, stelde Beuker gedecideerd. “En Casimir Westerveld (Hoofd Jeugdontwikkeling), Kevin de Lange (Hoofd Scouting) en Louis van Gaal zelf zijn het met mij eens!”

“Michael Reiziger is toch geen buitenstaander?”, pareerde Kroes, “een man met zo’n staat van dienst en profiel past toch prima bij ons?” Marijn Beuker hield het kort: “Allebei goed met jeugd, allebei weinig ervaring op seniorniveau. Maar eentje heb je al binnenshuis en de ander zou je moeten loskopen van de KNVB: dan is het toch een makkelijke keuze?”

Leuke wending, benieuwd of Ajax nu weer voor aanvallend en mooi voetbal gaat in plaats van “de punten eerst, dan het mooie voetbal”.

Eerste doel is denk ik het behalen van Champions League voetbal.

1 like

@Jochem thanks! Dat was inderdaad het volgende onderwerp: een introductie. Zoals altijd is de hoofdpersonage een kopie van mezelf.

MARZEC: DE ‘TEGEN-POOL’ VAN FARIOLI

Amsterdam, Zaterdag 31 mei 2025 |

Daniel Marzec (43) is de nieuwe trainer van Ajax. Zeven jaar ouder dan zijn voorganger Francesco Farioli, maar nog steeds relatief jong. En dat jonge, relatief onervaren profiel is misschien het enige, dat Marzec overeenkomt met Farioli. Of nee, ze hebben toch nog iets gemeen: beide zijn academici. Studeerde Farioli filosofie en later sportwetenschappen, Marzec heeft titels in geschiedenis en internationaal recht.

Maar daar houdt het echt op: in ieder ander opzicht dat belangrijk is voor het zijn van voetbaltrainer, zijn de Nederlands-Poolse Marzec en de Italiaanse Farioli elkaars tegenpolen: "Leuk gevonden! Eerst was er een Italiaan en toen kwam ik: de Tegen-Pool’.

Voetbalvisie

Allereerst de voetbalvisie. De traditionele Ajax-fan mag zijn hart ophalen. Marzec liet zijn jeugdelftallen onvervalst aanvallende 4-3-3 (met de punt naar voren) spelen. Systeemdenken, discipline, taakbesef: het smaakt heel erg naar het Ajax van de jaren '90.

Gevraagd naar zijn spelopvatting, schiet Marzec onvervalst in de onderwijsmodus: “Farioli gaat uit van het principe dat voetbal een sport van fouten is, waarbij jij effectief moet omgaan met de fouten gemaakt door de tegenpartij. Dus zijn meer realistische kijk was, dat Ajax niet veel betere voetballende kwaliteiten had dan de tegenstander. Door middel van druk en ontregeling moest Ajax fouten afdwingen bij de tegenpartij en die afstraffen: je krijgt altijd een handvol van zulke momenten, vandaar dat het ook vaak kleine uitslagen waren. Maar kort gezegd: je bent wel afhankelijk van de fouten van de ander. Komen die niet, of worden de fouten ver van heteigen doel gemaakt, dan is de kans klein dat je zelf in scoringspositie zal komen. Dat is niet des Ajax.”

“Ik ga onvervalst uit van het principe, dat wij als Ajax beter moeten zijn dan de tegenstander. De basisprincipes van klem zetten en achteruit drukken van de tegenstander door balbezit te hebben, aan de bal de aanval te zoeken, met het spel gaande van vleugel naar vleugel zoeken naar een opening en anders deze door middel van techniek en snelheid zelf creĂ«ren. Met andere woorden, wij moeten uitgaan van eigen kracht en het allemaal zelf afdwingen, al is de tegenstander nog zo sterk. Maar dan moet je de bal hebben, het bezit opeisen en er vervolgens iets goeds mee doen.”

Waarom dan spelen met een #10 en niet (zoals in de 21e eeuw gebruikelijk) met een #6? Marzec komt met een haast Cruijffiaans antwoord: “Je wilt de toch naar voren spelen, in de richting van het doel van de tegenstander? Dus, je spelmaker, je spil, het draaipunt van je team, die wil je dan toch al dichter bij dat doel hebben en niet dat je spelmaker degene is die slechts de eerste bal in die richting schiet? Dus, ik wil die spelmaker voor mijn middenveld hebben staan, niet erachter als een soort slot op de deur.”

Selectie

Daarmee komen we op het volgende onderwerp voor de voormalige trainer van de B (t/m 15 jaar) en C jeugd (t/m 17 jaar) - heeft Ajax een selectie met spelers om het beoogde spelletje effectief te spelen? "Lastige vraag. Degene die het kunnen zijn eigen kweek: Hato, Klaassen, Taylor, Brobbey, Godts. Dat bewijst mijns inziens ook het gelijk van de Ajax-filosofie. Echter, dat zijn ook de spelers die nu op de nominatie staan, om voor mooie bedragen in grotee competities te gaan spelen: "Ik ga met ze praten. Ze hebben allemaal gezegd, dat voordat ze vertrekken ze kampioen willen worden met Ajax. Dat is nog niet gebeurd. Dan lijkt het me logisch dat ze nog even blijven.

Marzec geeft dus indirect aan, niet het hogere belang te zien in een overvloed aan ervaring, hoewel hij het diplomatiek houdt: "(De inmiddels gestopte) Pasveer, Rugani, Henderson, Berghuis, Weghorst: stuk voor stuk fantastische spelers, maar ze zitten wel in de weg van spelers, allicht met minder ervaring, maar wel met de ervaring uit de jeugdopleiding om het spelletje zĂł te spelen, dat het past in mijn visie.

Champions League

Veel zal afhangen van Champions League-deelname. Als dat lukt, wordt Ajax weer aantrekkelijker en financieel weerbaarder. Tot die tijd lijkt de markt alleen in beweging te zijn voor zgn. spelers uit de breedte, met name die op leeftijd. “Daarentegen een ervaren doelman, of een ervaren speler met duidelijk Ajax-DNA, zal ik altijd overwegen. Die kunnen een potentiĂ«le meerwaarde zijn voor Ajax.” Marzec geeft ook aan, dat hij zich nog niet heeft gebogen over de gehuurde spelers Daniele Rugani en doelman Matheus. Rugani zal ongetwijfeld met Farioli naar Juventus (terug)gaan, maar Matheus heeft openlijk aangegeven te willen blijven in Amsterdam.

Maar veel valt of staat dus bij de heiligmakende Champions League. Marzec vertrouwt daarom op aanvankelijke rust in de tent. Maar mocht er inderdaad iemand vertrekken, dan zal Marzec totdat er duidelijkheid is over het miljoenenbal, primair bij de eigen kweek gaan zoeken naar vervanging: Jong Ajax en de jeugdelftallen: “*Ik ken het daar natuurlijk goed, ik heb daar gewerkt. En er komen een aantal pareltjes aan, kan ik je vertellen: Max Gerritsen en Fran Murillo. Op dit moment nog 15 jaar jong, maar ik had ze al overgeheveld naar de Onder 17 en ook daar spelen ze de pannen van het dak. Voor Ajax 1 komen ze nog een klein beetje tekort, maar het geeft wel aan dat we vertrouwen hebben in de toekomst en dat in de komende drie tot vijf jaar, we weer die pijplijn hebben hersteld.*” Daarmee refereert hij aan de infrastructuur van de jeugdopleiding zoals die was opgezet door Johan Cruijff en Wim Jonk ten tijde van de fluwelen revolutie. Van die opzet werd rigoreus afgestapt in de zomer van 2023, met de aanstelling van Sven Mislintat.

Cruijff vs Van Gaal

Als je hem hoort spreken zit er een Amsterdamse melodie en frivoliteit in Marzec’ stem die een beetje doet denken aan Cruijff. Wanneer je echter kijkt naar het spelplan van Marzec, dan zie je duidelijk het Ajax uit de jaren '90 onder Louis van Gaal. Met wie heeft Marzec meer affiniteit?

“Zo zie ik het niet. Ik zie mij wĂ©l als de nieuwe generatie, of het nageslacht van de familielijn waar eerder Cruijff en Van Gaal deel van uitmaakten en dat is de familielijn van trainers uit eigen club: "Michels, Cruijff, Van Gaal, Wouters, Koeman in zekere zin, Blind, Van Basten en De Boer. Marcel Keizer nog even. En dan nu ik. Het worden spannende tijden. Ik heb er zin in.”

1 like

VERSCHILLEN VAN MENINGEN OVER TOEKOMST AJAX
Zondag 1 juni 2025

De tafelgasten bij Studio Voetbal botsten zondagavond hard over de toekomst van Ajax onder de nieuwe trainer Daniel Marzec. Daar waar Rafael van der Vaart en Ibrahim Afellay enthousiast waren, leken Pierre van Hooijdonk en Arno Vermeulen een stuk sceptischer.

‘Ajax tekent hier eigenlijk voor nog een tussenjaar’, vindt Vermeulen. 'Ze hebben het geprobeerd met een aanvallende 4-3-3 onder Maurice Steijn en tal van andere probeersels onder Hedwiges Madro en John van ‘t Schip. Met Italiaans voetbal onder Francesco Farioli worden ze met moeite derde. Laten we de feiten onder ogen zien: dit spelersmateriaal is niet goed genoeg, dus je zult moeten ombuigen en doorselecteren. Maar daarmee zijn ze eigenlijk nu al te laat en bovendien kunnen ze pas in actie schieten, wanneer ze zekerheid hebben of ze wel of niet in de Champions League zullen uitkomen.’

Pierre van Hooijdonk denkt dat Ajax niet nog meer tegenslag hebben kan: ‘Een topclub Ajax mag eigenlijk geen tussenjaren hebben, maar Ajax heeft er nu al drie gehad: derde onder Schreuder en Heitinga, vijfde na een rampseizoen, weer derde onder Farioli. Ajax heeft zichzelf in een hele ingewikkelde situatie gewurmd. Teveel spelers, te weinig geld, teveel op het spel (Champions League) en heel weinig ervaring bij de nieuwe hoofdcoach. Het dubbeltje kan natuurlijk goed vallen, maar alle signalen wijzen op instortingsgevaar.’

‘Wat lopen ze nou te emmeren’, reageert Van der Vaart vanaf de overkant van de tafel. ‘Voor het eerst in tijden hebben we weer een trainer uit de eigen gelederen, die ouderwets, traditioneel Ajax-voetbal wil spelen, heerlijk toch!? Ik zie het niet zo zwaar in: Europees kan Ajax het moeilijk krijgen, want voor de Champions League is het allemaal wat mager. Maar in de Eredivisie hoeft er maar weinig bij, of ze kunnen tweede worden óf om de titel spelen. Ajax heeft gewoon een meevallertje nodig: als de titel niet kan, dan maar de beker. Maar dat spelers dat gevoel terugkrijgen dat ze iets kunnen winnen.’

Ook Afellay ziet het niet somber in: ‘We bekijken het heel erg vanuit het nu en de wetenschap van gisteren. Maar morgen kan het weer beter zijn dan verwacht en Ajax sterker voor de dag komen dan dat we op dit moment denken. Ook niet onbelangrijk is dat Gaaei, Sutalo nog de enigen zijn die onder Mislintat kwamen en spelen. Hato, Taylor en Godts hebben zich ontwikkeld. Klaassen en TraorĂ© zijn terug. Dat is een basis waar je mee door kunt. Natuurlijk mag er iets bij, maar het feit dat Ajax denkt aan en strijdt om Champions League-voetbal is opnieuw een stap voorwaarts. Vergeet niet, anderhalf jaar terug stonden ze even laatste.’

1 like

We weten over de spelersgroep die onder Francesco Farioli derde werd. We weten dat Remko Pasveer met pensioen is gegaan, terwijl Davy Klaassen heeft verlengd. Het is bekend dat de eigen kweek zoals Kenneth Taylor, Brian Brobbey, Jorrel Hato en ook Mika Godts op de diverse lijstjes staan bij clubs uit de grotere competities. De huurperiode van zowel goalkeeper Matheus als verdediger Daniele Rugani lopen ten einde en het is onduidelijk of één (of beide) langer in Amsterdam zullen blijven.

Maar daarnaast is er nog De Toekomst en komen een vijftiental spelers terug van een uitleenbeurt. Wat lijken hier kansrijke opties?

JEUGDSPELERS

Onder de oudere talenten zit doelman Yann Post (17), die dankzij het wegvallen van Remko Pasveer in aanmerking komt om overgeheveld te worden naar de A-selectie. Ajax zoekt naar een uitgesproken eerste doelman en lijkt daarbij niet voldoende te vertrouwen op reservekeepers Jay Gorter of de van huur teruggekeerde Charlie Setford.

Jelle Wauters (17) is een rechtsback die net als Anton Gaaei een flinke drang naar voren heeft, in tegenstelling tot Lucas Rosa, die niet echt lijkt te passen in het profiel van aanvallende wingback. Juan Carlos Tapia (17) is een valse spits, die mogelijk op een kansje mag rekenen wanneer Ăłf Brian Brobbey Ăłf Wout Weghorst (of beide) besluiten te verkassen. Dat, terwijl de iets jongere Marvin de Jonge (16) meer een voor Ajax typische nummer 9 lijkt. Bovendien heeft Julian Rijkhoff (20) een zeer goede indruk achtergelaten bij Montpellier: mede dankzij zijn goals blijft de club ook komend seizoen actief in de Franse Ligue 1. Dat gegeven lijkt de deur te sluiten voor Chuba Akpom.

Op de wat langere termijn verschijnen er een tweetal dribbelende vleugelspelers aan de horizon, waar Ajax veel plezier aan denkt te beleven: Fran Murillo en Max Gerritsen (beide 15) lijken nu al een plekje te reserveren, in het geval dat Mika Godts en Jan Faberski besluiten Ajax te verlaten. Maar hierdoor weet Carlos Forbs vrijwel zeker dat er in Amsterdam geen toekomst voor hem ligt.

VERHUURDE SPELERS

Diezelfde Faberski (19) lijkt samen met de eerder genoemde Rijkhoff (20) en Rayane Bounida (19) de grootste ontwikkeling doorgemaakt te hebben. Zeker als Kenneth Taylor zou besluiten te vertrekken, mag Bounida als klassieke #10 op veel speeltijd kunnen gaan rekenen. Het zou ook een reden kunnen zijn om IJslander Krystian Hlynsson nog een kans te gunnen.

Waar Ajax ruim zit in spitsen (toekomstige, of recent verhuurde), is de positie van linksback dun bezaaid. Lucas Jetten is pas 17 en zowel Wijndal als Hato lijken om verschillende redenen niet lang meer bij Ajax te spelen. Dit biedt onverwacht een herkansing aan Borna Sosa (27). Centraal achterin is er met het wegvallen van Rugani, geen duidelijk backup voor Josip Sutalo. Landgenoot Jakov Medic zou voor zijn kans kunnen gaan, want een echt alternatief lijkt er niet op De Toekomst, noch in de groep teruggekeerde spelers van verhuur.

Het laatste vraagteken betreft de positie van controlerende middenvelder. Jordan Henderson (34) en Branco van den Boomen (29) leunen richting een vertrek uit Amsterdam en hoewel routinier en oerajacied Davy Klaassen de logische opvolger lijkt op #6, kan dit allicht een kansje op revanche bieden aan de Noor Sivert Mannsverk (23), die meteen tweede in de pikorde zou zijn, aangezien Kian Fitz-Jim een speler lijkt die meer naar voren denkt.

1 like

Nee zeggen tegen 44 miljoen moet je maar durven na een paar mindere seizoenen. Misschien dat bij een CL plaatsing die miljoenen als nog binnen stromen

1 like

@Jochem Ik denk dat mét Hato ik meer kans maak op plaatsing voor Champions League, dan zonder. Dus, misschien is het meer een kwestie van timing, dan een kwestie van onwil
 :wink: