[Story] make AJAX great again

Eens. En als een Engelse club écht wilt…

Mooie screens overigens!

1 like

@Jochem @Begiristain merci! We zijn weer een weekje verder. En het nieuws? Géén Tadic…

vs Burnley (ENG), 0-4 verlies

vs Monza (ITA), 10-1 winst

Amsterdam, Maandag 28 juli 2025 |

Van Bertrand Traoré was bekend dat hij mocht vertrekken bij Ajax. Als het aan Dries Valentijn van Telesport ligt, komen daar nu flink wat spelers bij. Hoe staan de mannen van Daniel Marzec ervoor, vijf dagen voor de openingsknaller in de Eredivisie tegen PSV? Wij zetten de spelers op rapport! Want Marzec moet in de komende dagen ook beslissingen nemen over de definitieve rugnummers.

De keepers
GK: Matheus 6.3, Gorter 6.9

Remko Pasveer ging met voetbalpensioen. Charlie Setford mocht vertrekken, terwijl Paul Reverson is verhuurd aan AZ. Maar Ajax heeft dankzij de overgehevelde jeugdkeeper Yann Post nog altijd drie keepers in dienst. Matheus is eerste doelman, zoveel lijkt duidelijk. ‘Maar Jay Gorter oogde fel en gemotiveerd. Hij wil in zijn laatste contractjaar toch wat laten zien, lijkt het’, vindt Valentijn. ‘Misschien wil hij alsnog contractverlenging afdwingen, wie weet.’

De verdedigers
RV: Gaaei 6.9, Alders 6.5, Gooijer 5.8, Wauters 6.3
Kaplan 6.3, Baas 6.5, Medic 5.9, Sutalo 6.7, Verschuren 6.1, Bouwman 6.4, Ugwu 7.0
LV: Hato 6.5, Wijndal 5.8, Sosa 5.9, Jetten 6.4

‘Ik vond de kritiek van Wesley Sneijder terecht’, zegt Valentijn. ‘Denk Jorrel Hato weg en het stelt achterin niet heel veel voor bij Ajax. Burnley legde dat heel pijnlijk bloot en die club komt uit The Championship, terwijl Ajax ook tegen een kleine Franse club worstelde. Tegen Monza niet, maar dat was elf tegen negen: dan oog ik ook plots als een topvoetballer…’, gniffelde de Telesport-chef voetbal.

Ik vond de new kids wel goed ogen. Alders op rechts, Jetten op links, Ugwu maakte een goede indruk. Alleen Verschuren vond ik niet veel. Die zit ook in zijn laatste contractjaar, dus dat lijkt einde verhaal. Strik eromheen en proberen nog wat geld voor hem te vangen. Maar op links is het heel matig, daar moet écht een speler bij. Ik begrijp dat Ajax ouderwets rondsnuffelt in Scandinavië; hopelijk komen ze met iets leuks.’

De middenvelders
CM: Klaassen 6.9, Van den Boomen 6.9, Regeer 7.4, Mokio 6,7, Steur 5.7
AM: Taylor 7.5, Fitz-Jim 6.9, Hlynsson 5.9, Bounida 7.3

Op het middenveld lijken de posten goed bezet. ‘Er hoeft niks bij, niks af. Branco van den Boomen oogde fel, die wil tenminste een kans. Maar als ik de trainer was, zou ik spelen met Regeer, Taylor en Bounida: een fris en fruitig middenveld. Je zou kunnen overwegen Klaassen en Mokio in te zetten als voetballende verdedigers. Als je toch Van Gaal wilt nabootsen, dan heb je een vier nodig die inschuift op het middenveld, niet?’

De vleugels
Rechts: Traoré 7.2, Berghuis 7.9, Faberski 7.4
Links: Godts 6.6, Edvardsen 7.5, Amourricho 7.4

Valentijn maakt zich zorgen om Godts: ‘Hij blijft een beetje hangen, maar hij wordt zo wel op iedere positie waarvoor hij in aanmerking komt door anderen voorbij gestreefd: op links vind ik Edvardsen een betere keuze, op tien speelt Taylor, Berghuis, of Bounida. En hij is ook geen spits.’ Op rechts wordt het echter genieten geblazen. ‘Jan Faberski: geweldig! Dat knulletje speelde zo goed. Hij, Bounida en Alders maken serieus kans op een basisplek dit seizoen.’

De spitsen
Brobbey 7.7, Akpom 8.5, Rijkhoff 6.7, Konadu 6.0

Zonder de vertrokken Weghorst lijkt er weer plek voor Akpom. De Engelse Nigeriaan maakte een gretige indruk, scoorde er op los en lijkt serieus de concurrentie aan te gaan met Brobbey. ‘Ook Rijkhoff deed het verdienstelijk, maar hij oogt nog wat te lief en te iel ten opzichte van die beren van kerels die Brobbey en Akpom zijn’, stelt Valentijn. ‘Maar ook zijn kans komt mogelijk snel. ik weet dat Atlético Madrid serieuze belangstelling voor Brobbey heeft, alleen speelt dat dit seizoen geen Champions League. Dus dan komt alles weer aan op die vooronde die Ajax eerst door moet komen tegen Brøndby of Fenerbahçe.’

De conclusie

Sivert Mannsverk, Cristian Rasmussen en Dies Janse werden door Marzec niet ingezet. ‘Een teken aan de wand: het is over en uit voor die drie’, vindt Valentijn, die verder stelt dat een heleboel verdedigers van de hand gedaan moeten worden. ‘Op voorwaarde dat er vervangers gaan komen: Gooijer, Verschuren, Medic, Wijndal en Sosa: stuk voor stuk niet goed genoeg, weg ermee.’

‘Ik denk dat Krystian Hlynsson (die in zijn laatste contractjaar zit) ook geen kans meer maakt: de spelers op tien en op rechts zijn stuk voor stuk beter. Een aantal jeugdspelers komen nu nog tekort, maar na een jaartje verhuur, volgende zomer terugkeren en kijken of er vooruitgang is geboekt’, concludeert Valentijn tenslotte.

‘Mijn opstelling tegen PSV? Ik zou spelen met Matheus, Gaaei, Sutalo, Mokio en Hato. Regeer, Taylor en Bounida op het middenveld en voorin met Berghuis, Akpom en Edvardsen. Invalbeurtjes voor Alders, Ugwu, Klaassen, Faberski en Jetten. Maar dan verliezen ze nog, hoor. PSV is gewoon veel beter.’

1 like

Ohohohoh! Wat een zalig opgebouwde story! Eéntje waar ik graag en blijkbaar op ‘n gepast moment op inpik!

Serieuze loting voor jullie, maar wat ‘n affiche! Twee teams die in m’n mening thuishoren in de UCL …

1 like

AJAX DIENT RUGNUMMERS IN VOOR SEIZOEN 2025/26

Amsterdam, donderdag 31 juli 2025 -

Morgen begint het nieuwe seizoen écht: de Eredivisie trapt af met De Topper tussen Ajax en PSV. Ajax weet bovendien sinds deze middag dat het Fenerbahçe treft in de derde voorronde van de Champions League, met wedstrijden volgende week (woensdag 6 augustus) en de week daarop (dinsdag 12 augustus). En zo weet Ajax inmiddels hoe de eerste twee weken van het reguliere seizoen eruit gaan zien.

Vandaag was tevens de deadline om de rugnummers voor het komende seizoen in te dienen. Traditiegetrouw hanteert Ajax een hiërarchisch systeem: hoe dichter bij de eerste elf, hoe hoger je in de pikorde staat. Daar is de afgelopen jaren een beetje van afgeweken, maar onder Daniël Marzec is het uit met de abnormaal hoge en vreemde rugnummers en schuift alles terug in elkaar. Omdat Ajax vooralsnog alleen uitgaande transfers heeft gekend, zien we vooral voormalige jeugdspelers met nieuwe rugnummers, terwijl overbodige spelers met een rugnummer van boven de 30 staan ingeschreven.

Opvallend zijn de rugnummers voor [2] Gerald Alders en [3] Precious Ugwu, twee spelers die een goede indruk achterlieten tijdens het voorseizoen. Jorthy Mokio krijgt 5, terwijl Sutalo gaat spelen met 6, het nummer dat hij doorgaans ook draagt bij het nationale elftal van Kroatië. Jan Faberski wenste rugnummer 7 maar dat ging opvallenderwijs naar Bertrand Traoré (die volgens vele bronnen mag vertrekken). Faberski koos vervolgens voor 16, want 1 + 6 maakt ook zeven.

De rugnummers

1. MATHEUS
  2. Gerald ALDERS
  3. Precious UGWU
  4. Jorrel HATO
  5. Jorthy MOKIO
  6. Josip SUTALO
  7. Bertrand TRAORÉ
  8. Kenneth TAYLOR
  9. Brian BROBBEY
  10. Chuba AKPOM
  11. Mika GODTS
  12. Jay GORTER
  13. Ahmetcan KAPLAN
  14. Johan Cruijff
  15. Youri BAAS
  16. Jan FABERSKI
  17. Oliver EDVARDSEN
  18. Davy KLAASSEN
  19. Julian RIJKHOFF
  20. Rayane BOUNIDA
  21. Branco VAN DEN BOOMEN
  22. Tristan GOOIJER
  23. Steven BERGHUIS
  24. Borna SOSA
  25. Lucas JETTEN
  26. Youri REGEER
  27. AMOURRICHO van Axel Dongen
  28. Kian FITZ-JIM
  29. Don-Angelo KONADU

Overbodig: 32. Jakov Medic, 33. Sivert Mannsverk, 35. Owen Wijndal, 36. Dies Janse,
37. Anton Gaaei, 38. Kristian Hlynsson, 39. Christian Rasmussen.

Jong Ajax: 40. Yann Post, 41. Jelle Wauters, 42. Nick Verschuren, 43. Aaron Bouwman,
44. Sean Steur.

@Matthi9s bedankt! Dries Valentijn vernoemd naar je weet vast wel wie :wink: lijkt minder enthousiast…

1 like

Zalig, die hiërarchie & betekenis van de rugnummers. Heeft me altijd geïntrigeerd: spelers & hun rugnummers!

1 like

AJAX BEGINT MET ONGELUKKIGE NEDERLAAG TEGEN PSV

Amsterdam, 1 augustus 2025 | Voor Ajax is het nieuwe seizoen met een nieuwe trainer in mineur begonnen. PSV won in de Johan Cruijff Arena dankzij een late goal door Noa Lang met 2-1.

Ajax trad aan met Gerald Alders als rechtsback. Opvallend was dat reguliere spelers van de afgelopen twee seizoenen Anton Gaaei en Mika Godts, niet eens opgenomen waren in de wedstrijdselectie.

In de eerste helft waren beide teams afwachtend en flets. Josip Sutalo kopte uit een corner nipt naast, terwijl Ismail Saibari wel wist te scoren maar uit buitenspelpositie. Anders dan dat viel er weinig te beleven, mede omdat Gerald Alders en Jorrel Hato het gevaar vanaf de vleugels door PSV goed wisten te neutraliseren.

In de tweede helft, dacht Ajax met balbezit de wedstrijd te kunnen controleren, maar PSV ging directer spelen en werd daarmee gevaarlijker. Noa Lang krulde de bal vanaf links richting het doelgebied van Ajax. Ahmetcan Kaplan won het kopduel van luuk de Jong maar bracht de bal pardoes in de voeten van de inkomende Johan Bakayoko: 0-1.

Ajax deed snel iets terug na een counter die volgde op een corner voor PSV. Rayane Bounida stak de bal slim de diepte in en Brian Brobbey liep alleen op PSV-goalie Joël Drommel af: 1-1.

Uiteindelijk lachte PSV het laatst. Invaller Tristan Gooijer vergallopeerde zich in een kapbeweging van Noa Lang, die verwoestend uithaalde en drie minuten voor het einde van de reguliere speeltijd de winnende goal maakte.

Ajax-trainer Daniel Marzec sprak hoopvolle woorden uit: "Beginnen met een nederlaag is zuur, maar omdat dit de eerste wedstrijd is weten we ook dat het kampioenschap hier niet gewonnen of verloren is. Als ik naar het spel kijk, dan zie ik dat we grote delen de controle hadden en debutanten Jan Faberski en Gerald Alders maakten een uitstekende indruk. We gaan met vertrouwen richting de wedstrijd met Fenerbahçe.

Knap verslag van de topper, pijnlijk om zo te verliezen. Succes tegen Fenerbahçe.

1 like

AJAX WINT FORTUINLIJK DANKZIJ SCHWALBE TRAORÉ

Amsterdam, woensdag 6 augustus 2025 -

Op uiterst fortuinlijke wijze heeft Ajax een 2-1 zege geboekt op Fenerbahçe, tijdens de eerste wedstrijd van het tweeluik in de derde voorronde van de 2025/26 UEFA Champions League. Dankzij een uiterst zwakke Roemeense scheidsrechter en knap keeperswerk van Ajax-doelman Matheus sleepten de Amsterdammers een voorsprong uit het vuur.

Ajax startte nerveus aan de wedstrijd en liet zich gemakkelijk terugdringen door een opportunistische bezoeker uit Türkiye. Uitgerekend Ajax-verdediger Ahmetcan Kaplan worstelde tegen de club uit zijn vaderland. Hij liet in de elfde minuut Youssef En-Nesryi ontglippen die tekende voor een 1-0 voorsprong voor Fenerbahçe.

Maar Ajax herpakte zich op een wijze die veel leek op de gelijkmaker tegen PSV. Deze keer was het Steven Berghuis die na 26 minuten Brian Brobbey de diepte in wist te sturen: 1-op-1 met doelman Dominik Livakovic tekende de Ajax-spits voor 1-1.

Vervolgens nam de Roemeense arbiter Zamfir Izbasa de hoofdrol. Zeer licht contact tussen Josip Sutalo en Edin Dzeko in de 40e minuut, waarbij de Bosnische spits niet eens naar de grond ging, was volgens Izbasa voldoende voor een strafschop. Keeper Matheus keerde echter de penalty van En-Nesryi.

Maar op slag van rust maakte de complete arbitrage het nog bonter. Gerald Alders rukte op over de rechterflank en kreeg de bal bij Bertrand Traoré, die een meter los was van directe bewaker Lincoln. Nog buiten het strafschopgebied liet de Burkinees zich naar de grond gaan en vallend rolde de buitenspeler de zestienmeter binnen. Tot ieders verbazing wees Izbasa opnieuw naar de stip en ook de VAR kon die beslissing niet herroepen.

De strafschop ging erin dankzij Brobbey: 2-1. Iedereen bij Ajax kon lachen om de kolderieke situatie, maar aan Turkse zijde was iedereen ziedend. “Dit is omkoperij of amateurisme! Geloof me, ik werk in een land waar dit de dagelijkse gang van zaken is”, reageerde José Mourinho achteraf met gevoel voor cynisme. Daniel Marzec observeerde nog een tweede fout: “Zelfs als je tot de conclusie zou zijn gekomen dat dit een strafschop zou moeten zijn is er sprake van een doorgebroken speler, dus dat had dan onbestraft óf met rood bestraft moeten worden, maar in ieder geval niet met geel”, aldus de Ajax-trainer.

De tweede helft was een stuk meer timide. Ajax controleerde het spel grotendeels, hoewel Fenerbahçe eenmaal dreigend werd dankzij vrije doorgang voor Bright Osayi-Samuel. Wederom adequaat ingrijpen door Matheus voorkwam een gelijkmaker. Ajax schoot nog wel enkele keren uit de tweede lijn middels Chuba Akpom en Steven Berghuis, maar de beste kans op 3-1 kwam in blessuretijd, toen Jan Faberski alleen op doel afstormde en onverhoopt de bal voorlangs pegelde.

Voor Ajax blijft er echter ook een zure nasmaak: Brian Brobbey raakte geblesseerd en mist met zekerheid het duel met NEC komend weekend en mogelijk de return tegen Fenerbahçe, volgende week in Istanbul. Maar het gesprek van de dag blijft het belachelijke optreden van de arbitrage, waardoor Fenerbahçe zich terecht bestolen mag voelen.

1 like

AJAX OVERLEEFT TURKSE HEL IN BLOEDSTOLLENDE POT

Istanbul (TUR), Dinsdag 12 augustus 2025 -

Op bezoek bij Fenerbahçe kroop Ajax door het spreekwoordelijke oog van de naald. De Turken hadden over beide helften zeker 60 minuten lang de Amsterdammers met hun rug tegen de muur. Toch is het Ajax dat dankzij een miraculeus gelijkspel (2-2) doorgaat naar de play-offs om Champions League-deelname.

Ajax had -simpel gezegd- de eerste 40 minuten niks in te brengen tegen Fener. Het mocht van geluk spreken dat het na die speeltijd slechts met 1-0 achterstond. Zoals in de heenwedstrijd had Youssef En-Nesryi met scherp geschoten. Daartegenover stonden ook wonderlijke missers van Edin Dzeko en Anderson Talisca. Sommige schoten waren wél op doel, maar werden knap gestopt of gekeerd door Ajax-goalie Matheus.

Het eerste gevaarlijke moment van Ajax na 40 minuten was meteen raak! Mika Godts maakte afgelopen zaterdag een goede beurt tegen NEC en keeg ook voor deze wedstrijd het vertrouwen. Hij kreeg de bal vanaf links in het strafschopgebied, waar Kenneth Taylor eerder tegen de bal aanliep dan de onoplettende centrumverdedigers Çaglar Söyüncü en Alexander Djiku: ruststand 1-1.

In de rust wisselde Marzec aanvallende middenvelder Rayane Bounida voor buitenspeler Jan Faberski, terwijl Steven Berghuis verschoof van de flank naar de tien. Ajax schoot uit de startblokken en na 31 seconden lag de bal namens Ajax opnieuw in het net: 2-1. Mika Godts was de doortocht bijna ontnomen, maar de jonge, vinnige Belg bleef in balans en kreeg met een puntertje de bal voorbij Dominik Livakovic.

Fenerbahçe had tijd nodig bij te komen van opnieuw een 2-1 achterstand. De heenwedstrijd eindigde met dezelfde cijfers (mede dankzij een onterechte penalty voor Ajax), wat in praktijk betekende dat de Turken nu twee goals nodig hadden om tenminste een verlenging af te dwingen.

Maar na iets meer dan een uur was het opnieuw En-Nesryi die de hoop deed opbloeien voor de fans van Fener. Een mooie streep van een pegel over 20 meter verschalkte Matheus: 2-2. De hoop vervloog echter in 90 seconden toen dezelfde En-Nesryi volkomen onnodig met twee benen Kenneth taylor vanachter neerhaalde en deze mocht inrukken voortijdig met een rode kaart op zak.

De wedstrijd kreeg nu een ietwat onvriendelijk karakter: niet alleen ging Söyüncü op de bon, ook Fener-coach José Mourinho deed van zich horen met obscene gebaren, commentaren richting de scheidsrechter, de vierde man en Daniel Marzec, de coach van de tegenstander.

Veel mocht het Fenerbahçe echter niet veel meer baten. Ajax neutraliseerde de wedstrijd volkomen in de laatste 20 minuten van de wedstrijd, wat met elf tegen tien ook niet heel moeilijk was. De wedstrijd eindigde met de score zoals die was na ten tijde van de rode kaart voor Fenerbahçe: 2-2. Voor Ajax was dat na de gelukkige 2-1 voldoende om door te gaan.

Mourinho toonde zich aanvankelijk sportief richting Ajax en haar trainer. Maar later tijdens de interviews moesten de UEFA en de arbitrage het ontgelden. “Eerst krijgen we in de heenwedstrijd een onterechte penalty tegen, dat kan iedereen zien. Deze wedstrijd heb ik het idee dat Taylor een overtreding maakt voordat hij 1-1 scoort en de rode kaart voor ons vond ik overdreven. Het is alsof ze ons niet in de Champions League willen hebben: óf ze zijn bang dat we het miljoenbal komen corrumperen, óf ze zijn bang voor iemand als ik die van zijn hart geen moordkuil wenst te maken. Ik neem Ajax niks kwalijk want zij hebben ons niet uitgeschakeld, dat heeft de UEFA gedaan!”

Uiteraard zagen ze het bij Ajax anders: “We hadden het tijdens het eerste half uur flink benauwd, maar daarna zijn we redelijk in ons ritme geraakt en hebben we ons plan naar behoren uitgevoerd. We waren ook effectief voor doel, dat stemt me gelukkig”, aldus de zegevierende trainer, die meteen nog iets daaraan toe te voegen had.

“Weet je, we waren op een haar na rond met Fenerbahçe over een ruildeal tussen Mika Godts en Dusan Tadic. Maar toen bedacht Tadic zich en lootte we kort erop Fenerbahçe. En toen heb ik tegen Mika gezegd dat hij nog steeds een speler van Ajax was en dat ik van hem het beste dat hij kon bieden zou geven. Sommigen zouden hun schouders ophalen en wachten op een volgende club, maar Mika heeft uitstekend werk geleverd. Dat mag ook eens hardop gezegd worden!”

1 like

De volgende tegenstander is bekend:

De eerste aankoop ook:

ZÄTTERSTRÖM EERSTE AJAX-AANKOOP MARZEC

Direct nadat bekend was dat Ajax wél, maar Malmö FF niet langer in de Champions League actief zouden zijn, werd de overgang van centrale verdediger Nils Zätterström (20) officieel gemaakt.

Zätterström (20) is een linksbenige centrale back, die zijn profdebuut maakte op 24 februari 2024 bij Malmö. In de afgelopen anderhalf jaar maakte hij dusdanig naam bij zijn club, dat het inmiddels zijn eerste A-interland voor Zweden heeft opgeleverd (19/11/2024 Zweden - Azerbeidzjan, 6-0).

De linksbenige centrumverdediger is gehaald als concurrent voor Youri Baas en Ahmetcan Kaplan. Hoewel zijn postuur (1.92m lang) doet denken aan een bonkige, sterke, ietwat statische verdediger is het tegendeel waar. Zätterström heeft relatief veel accelaratie en snelheid en is sterk aan de bal.

In zijn eerste seizoen zal hij bij Ajax met rugnummer 35 spelen, hetzelfde nummer dat hij droeg bij zijn vorige club Malmö. Mogelijk gooit Marzec hem in de eerstvolgende wedstrijd (thuis tegen Fortuna Sittard) al in het diepe: hoewel hij reeds de training hervatte lijkt Youri Baas nog steeds niet wedstrijdfit, terwijl Ahmetcan Kaplan een ietwat wijfelende indruk maakt in het defensieve centrum van de Amsterdammers.

Ajax & Zweden, da’s vaak een match in heaven. Dat heeft het verleden al aangetoond. Rangers, dat wordt weer ‘n tweeluik dat kan spannen, al schat ik jullie hoger in.

Het wordt een kwestie van in Glasgow een goed resultaat te halen waar je thuis de klus kan afwerken.

1 like

@Matthi9s inderdaad: maar niet alleen Zweden; ik wilde een beetje terug naar de tijden, dat Ajax met relatief onbekende spelers aan kwam zetten tegen zeer kleine, modale bedragen. Niemand wist wie Jari Litmanen, Finidi George, Nwankwo Kanu, Zlatan Ibrahimovic, Maxwell of Hatem Trabelsi waren toen ze plots bij Ajax gepresenteerd werden.

RANGERS-AJAX GOLFT SPECTACULAIR OP EN NEER

Glasgow, woensdag 20 augustus 2025-

Europese voetbalavonden met Ajax dit seizoen zijn vooralsnog verre van saai. Na het zinderende tweeluik tegen Fenerbahçe, werden voetbalfans getrakteerd op een volgend spektakelstuk in Glasgow bij Rangers op Ibrox. De strijdende teams hielden ieder in delen van de wedstrijd een overwicht en de uitslag aan het einde deed recht aan de vermakelijke wedstrijd: 3-3.

Ajax begon voor het eerst met de punt naar achteren - Jorthy Mokio was de defensieve middenvelder achter aanvoerder Davy Klaassen en Kenneth Taylor. Hiermee was er iets meer controle in balbezit, maar zonder de tien was er tevens iets minder stootkracht voorwaarts. Davy Klaassen overkwam dat door met een boogbal Brian Brobbey te lanceren. De spitsen hoefde alleen met het hoofd tegen de bal aan te knikken en de 0-1 was een feit!

Het schudde de thuisploeg wakker en voor het restant van de eerste helft waren vooral Rangers baas in eigen huis. Ex-Ajax aanvaller Danilo was degene die zijn oude club tweemaal pijn moest doen. De gelijkmaker viel in de 35e minuut en was een kwestie van eerder bij de bal geraken dan de directe tegenstander, Ajax-verdediger Ahemtcan Kaplan. Zes minuten later produceerde Danilo een knap afstandschot dat Matheus kansloos liet. Zodoende gingen Rangers met een 2-1 voorsprong de catacomben in.

In het tweede bedrijf kwam Ajax sterk terug. Jorthy Mokio werd de nieuwe centrale verdediger, terwijl Kaplan plaats maakte voor Youri Regeer: de alleskunner speelde de vorige keer als rechtsback, nu als linkermiddenvelder. Taylor werd zodoende de tien. Ajax toonde meteen meer aanvalsdrang. Na 55 minuten kreeg Steven Berghuis het idee van nog langere afstand te schieten dan Danilo deed in de eerste helft. Vanaf rechts produceerde de veteraan een heerlijk lange krul het net in: Rangers - Ajax stond nu 2-2.

Ajax kwam zelfs op 2-3. Brian Brobbey brak door en in plaats voor eigen succes te gaan, legde hij af op de ingevallen Oliver Edvardsen. De bal deed er tergend lang over om met een lobje in het net te vallen, maar de voorsprong. Nu moesten Rangers weer aan de bak. Ajax werd stukje bij beetje teruggedrongen. Marzec nam een risicootje door de ene vermoeide jongeling Gerald Alders te vervangen met een debutant, Precious Ugwu. Maar deze hield zich knap staande.

Meer problemen waren er voor Josip Sutalo, die zijn handen volhad aan de voor Danilo ingevallen Hamza Igamane. De Marokkaan liet zich in de 85e minuut makkelijk naar de grond gaan en de Italiaanse arbiter Gustavo Apollonio. De strafschop werd verzilverd door de aanvoerder van Rangers, James Tavernier. Daarmee kwam de eindstand op het bord: 3-3. De wedstrijd bleek inderdaad zo spectaculair als de uitslag deed vermoeden.

Ajax-trainer Daniel Marzec kan leven met de uitslag: “We hebben opnieuw niet verloren in een Europese uitwedstrijd, dat is positief. Klaassen en Taylor waren zeer goed vandaag en we weten nu, dat Berghuis, Akpom, Brobbey, Godts en Edvardsen allen het net kunnen vinden op dit niveau. Ik denk dat we een goede kans maken, om volgende week de klus te klaren in eigen huis!”

RETURN AJAX - RANGERS BESLIST IN SLOTMINUTEN

AMSTERDAM, WOENSDAG 27 AUGUSTUS 2025,

Ajax heeft de competitiefase van UEFA Champions League 2025/26 binnen! In Amsterdam hield Schotse tegenstander Rangers het lang spannend, maar een goal van Mika Godts in blessuretijd bracht de bevrijding. Het aanzien en de financiën van de Amsterdamse club staan plots in een beter daglicht, iets waarvan we mogelijk nog gaan merken in de laatste dagen dat de transfermarkt nog geopend is.

Daniel Marzec begon met een 4-3-3 formatie met een vlak middenveld, waarin zowel Gerald Alders (20) als Youri Regeer (22) mochten beginnen. Ook nieuwe aankoop Nils Zätterström (20) kreeg een basisplek. Linksvoor verkoos de trainer Oliver Edvardsen (26) boven Mika Godts (20).

1e helft: voorsprong Ajax

De wedstrijd begon grotendeels zoals de vorige: Ajax had ietwat meer controle over het veldspel, maar Rangers kwam door energiek en gedreven spel soms in een gevaarlijke positie. Maar ook nu nam Ajax de leiding en opnieuw was het Brian Brobbey die de score openbrak. Kenneth Taylor speelde de bal richting de spits die zich los wist te wurmen van directe tegenstander John Souttar. Brobbey’s schot kaatste via de paal langzaam over de lijn.

Ajax hield de controle en kort voor rust was er een enorme kans op 2-0. Een strakke voorzet van Steven Berghuis, werd hoog in de lucht gevolleerd door de athletische Edvardsen. De bal werd echter gekeerd door doelman Jack Butland. Ruststand: 1-0.

Leermomentje

In de tweede helft zag de thuisploeg een tegenstander die vanaf de aftrap alles of niets ging spelen. Rangers zette de druk er vol op en Ajax werd teruggedrongen op eigen helft. In de 50e minuut probeerde Gerald Alders de bal af te schermen in het eigen strafschopgebied. Rangers-spits Danilo liep tegen de verdediger op, ging neer en kreeg een penalty. De Braziliaan nam de strafschop zelf en scoorde een belangrijke gelijkmaker: 1-1.

Trainer Marzec besprak achteraf de aanleiding tot de strafschop: “Volgens de letter van de regels kon er een penalty worden gegeven, maar ik vond het iets te licht. Ik heb het idee dat Alders niks verkeerd deed, maar de tegenstander maakt gewoon slim gebruik van de omstandigheden, ook dat is voetbal. De ervaring van de ene, is het leermomentje voor de andere.”

Nagelbijten
Gelukkig herstelde Brian Brobbey de marge van een doelpunt voorsprong vrij snel. Deze keer lanceerde Edvardsen de spits, die op de rand van buitenspel opnieuw ontkwam aan zijn bewaker Souttar: 2-1.

Nu was het wederom Rangers dat fanatiek in de achtervolging ging en zowel Danilo (bal op de lat), als diens vervanger Cyril Dessers (bal op de paal, dankzij Ajax-doelman Matheus) kwamen zeer dichtbij de 2-2. Ook raakte Davy Klaassen geblesseerd en zonder de ervaring en kalmte van de aanvoerder, leek Ajax ook een beetje de controle te verliezen in de eindfase. Menige Ajacied zal zijn nagels hebben afgebeten, maar trainer Marzec had nog één trucje achtergehouden

“Die zet heb ik afgekeken van Ronald Koeman, toen Nederland bij Duitsland een 0-1 achterstand omboog naar 4-2 zege, in 2019 meen ik”, erkende de trainer. Ajax ging feitelijk spelen zonder centrumspits. In plaats daarvan hadden de Amsterdammers nu drie dribbelende aanvallers binnen de lijnen (invallers Rayane Bounida, Jan Faberski en Mika Godts) die dwars langs en door elkaar heen dartelden. “Zo had je onvoorspelbaarheid en snelheid van relatief verse spelers, tegenover hun trage en statische verdediging die er al een hele wedstrijd op hadden zitten”, was het idee van Marzec. En dat had in de 92e minuut effect: Mika Godts brak op aangeven van Jan Faberski door en hamerde de allesbeslissende 3-1 snoeihard binnen. De ArenA veranderde in een zee van vreugdevolle herrie: doel bereikt - de Champions League is binnen!

Deelname aan de Champions League brengt prestige terug naar Amsterdam en financiële ruimte in de begroting. Toch moeten mensen niet verwachten, dat Ajax gaat terugkeren naar de tijden van Overmars waarbij bedragen tussen 20 en 30 miljoen de norm werden. Marzec: “Ik geloof in de Cruijffiaanse aanpak: opleiden, of door goede scouting jonge profs snel ontdekken. Het allemaal hier laten ontwikkelen op De Toekomst, voor de toekomst van Ajax, ook in de toekomst. Dus die lijn gaan we voortzetten dit seizoen, ook in de Champions League.”