[Story] make AJAX great again

SPANNENDE SLOTPERIODE TRANSFERMARKT

Wat gaan de Eredivisieclubs nog doen op de transfermarkt, die nog vier dagen open is. Wanneer Zondag 31 augustus as. voorbij is, bij aanvang van een twee weken durende interlandperiode, dan valt de handel stil. PSV en Feyenoord zagen enkele sleutelspelers vertrekken, terwijl Ajax tot dusver haar kern bijeen heeft weten te houden.

PSV

De landskampioen heeft afscheid genomen van Walter Benítez (Osasuna), Ricardo Pepi (Sevilla) en talent Tygo Land (Tottenham). Na een lange staat van dienst mocht Mauro Jr. voor een vorstelijk bedrag naar Al-Nasr, de club waar ook Cristiano Ronaldo actief is. Vooralsnog zien trainer Peter Bosz en technisch directeur Ernst Stewart geen reden om voor de vertrokken spelers vervangers te halen.

Feyenoord

Feyenoord zag uitblinker Igor Paixão vertrekken naar Stade Rennes, dat hoge ogen hoopt te gooien in de Franse Ligue 1 en de Europa League. Naast Paixao trok die club ook Sebastièn Haller (Dortmund/Utrecht) en Callum Doyle (Manchester City) aan. Feyenoord verloor ook Marcus Pedersen (Granada) en toptalent Givairo Read (Manchester United). In tegenstelling tot PSV, hebben de Rotterdammers al wel wat teruggehaald: vanuit de Amerikaanse MLS komt middenvelder Noel Buck (20). Sam Amo-Ameyaw (19) moet op de vleugel de vervanger worden van Paixão. Ook trok Feyenoord Xavier Flores aan, een talent van de Barcelona jeugdopleiding van La Masía.

Ajax

Ajax zag een tweetal vertrekken naar Braga (Carlos Forbs, Jakov Medic) en een ander duo ging naar Celtic (Wout Weghorst, Owen Wijndal). Veteraan Jordan Henderson keerde terug naar zijn Engelse vaderland (Leeds) en de overgang van Anton Gaaei naar Messi’s Miami was ronduit verrassend. Daarentegen werd doelman Matheus definitief overgenomen. Ook verwelkomde het twee Zweedse spelers: verdedigend talent Nils Zätterström (20) van Malmö en vandaag kwam landgenoot Felix Beijmo (27, foto) daar nog bij; hij komt van het Deense AGF.

Ajax plaatste zich pas gisteren voor de Champions League, wat wezenlijk de financiële opties heeft veranderd. Aan de ene kant verwacht men dat Ajax verder blijft spitten, met name in Scandinavië en de eigen Eredivisie. Maar tevens is de verwachting dat de club de teugels ietwat zal laten vieren voor spelers met een vertrekwens: naast Borna Sosa, Chuba Akpom en Branco van den Boomen, kunnen dat ook talenten als Jorrel Hato, Kenneth Taylor of Brian Brobbey zijn.

Andere clubs

AZ zag Alexandre Penetra (Sheffield United) vertrekken, terwijl talent Ruben van Bommel verkaste naar Sevilla. Twente zag keeper Lars Unnerstall met pensioen gaan en haalde er twee voor in de plaats: ervaren landgenoot Sven Ulreich (Bayern) en de doelman van het nationale elftal van Paraguay, Carlos Coronel (New York Red Bulls). Tot slot heeft de laatste Nederlandse vertegenwoordiger in Europa, Sparta zich versterkt met aanvallende middenvelder Randy Schneider (FC Winterthur) en Griekse vleugelspeler Dimitris Emmanoulidis.

1 like

Hopla, Champions League is binnen. Het eerste doel is afgevinkt. Nu kunnen jullie focussen op drie fronten & kan het seizoen écht van start gaan!

1 like

@Matthi9s zo is dat; eerst de vrij unieke koplopers zien bij te halen…

NEDERLANDS TRANSFERVUURWERK BLIJFT UIT

Maandag 1 september 2025

Nederlandse clubs hielden zich opvallend rustig in de slotfase van de transfermarkt. Landskampioen PSV zag helemaal geen mutaties meer, andere clubs minimale. Go Ahead Eagles wist desondanks een leuke slag te slaan.

Timo Wellenreuther kreeg niet de gewenste contractverbetering en is vertrokken naar Valencia. Feyenoord heeft geen vervanger aangetrokken en neemt daarmee een zeker risico. De club is nu aangewezen op de blessuregevoelige Justin Bijlow, of de onervaren Plamen Andreev.

In Alkmaar verwelkomde AZ talentvolle verdediger Jannik Robatsch, een boomlange Oostenrijker afkomstig van Austria Klagenfurt. Hij is de beoogde opvolger van de vertrokken Alexandre Penetra en concurrent van Bruno Martins Indi voor de positie linkscentraal in de Alkmaarse defensie.

In Deventer wringt Go Ahead Eagles zich in de handen: Jakob Breum bleef, terwijl het er ook in slaagde twee gevaarlijke flankspelers. Gift Links is precies zoals zijn naam al zegt; de Zuid-Afikaan kan vrijwel de gehele linkerflank bespelen, als verdediger en als aanvaller. Voor de rechterkant heeft Kowet Ola Solbakken weten te huren van AS Roma.

Bij Ajax bleef het opvallend rustig, nu de ploeg weer acteert op het niveau van de Champions League. Daniel Marzec wenste wel een speler die zowel in de verdediging kan spelen (als back-up voor Sutalo) en op het middenveld nu Davy Klaassen langdurig uitgeschakeld is. De club kwam uit bij oud-speler Riechedly Bazoer, die opnieuw met rugnummer 27 gaat spelen, net als in zijn debuutseizoen 2014/15.

Op 13 september gaat de Eredivisie verder, na de interlandbreak, met de topwedstrijd (volgens de huidige ranglijst) tussen Fortuna (4e) en Groningen (3e). PSV speelt tegen Twente, Feyenoord tegen de Eagles, terwijl Ajax het als veertiende geplaatste PEC Zwolle ontvangt.

Zo, ik ben weer even bijgelezen. Ziet er goed uit. Mooie beelden gebruik je ook.

Interessant dat Bazoer terugkomt! Benieuwd wat hij nog kan brengen. Beetje van de radar verdwenen terwijl het nog zo’n groot talent was in het verleden.

1 like

@Begiristain ik evenzeer…

ik had mezelf een beetje in de problemen gebracht, ik had namelijk alleen rechtsbenige verdedigers gescout die óf aankomende talenten zijn, óf meteen een belangrijke rol in de selectie willen hebben. Dat kwam omdat Traoré al akkoord was met Hoffenheim (en dat betrof een spelersruil met Akpoguma), alleen raakte Traoré geblesseerd (3 maanden) en pakte Hoffenheim niet door.

Ik kon gaan voor Sandler van NEC (Ajax-DNA), Guth van Fortuna, Niklas Stark huren van Werder Bremen kon ook (30 jaar, ervaren - zoals nu, type Rugani)… en toen raakte Klaassen ook nog geblesseerd (3 maanden). Dus, plots had ik opvulling nodig voor twee plekken, terwijl tijd om te scouten tekort werd. Dus, dan maar een speler die op beide plekken uit de voeten kan.

Dus, ben ik uiteindelijk gegaan voor Bazoer. Mocht hij binnen een half jaar moeilijk gaan doen, dan past het een beetje in de verhaallijn dat hij een probleemkind of herrieschopper zou zijn. Kijk, spelers selecteer ik natuurlijk vanwege kwaliteiten, maar ook een beetje met het oog op een verhaal dat niet al te onrealistisch wordt.

AJAX DOET ZICHZELF TEKORT TEGEN ARSENAL

Amsterdam, woensdag 17 september 2025 -

Ajax heeft velen maar met name zichzelf verrast hoe makkelijk het meekwam tegen Arsenal, in het openingsduel van de competitiefase Champions League 2025/26. De Amsterdammers poetsten vroeg in de tweede helft een achterstand weg en waren tot het einde de bovenliggende partij.

Over en weer

De eerste helft was in balans, met wat kansjes aan beide zijden. Ajax verknoeide het bijna zelf, toen rechtsback Felix Beijmo te zacht speelde op Josip Sutalo. De beginnersfout werd niet afgestraft. Leandro Trossard onderschepte de bal, maar was onnauwkeurig in de afwerking. Afwerking in het algemeen was deze wedstrijd niet besteed aan de strijdende teams.

Toch nam Arsenal een voorsprong. Niet door nauwkeurigheid, maar dankzij een schot van Kai Havertz dat door (de verder prima spelende) Josip Sutalo van richting werd veranderd en Ajax-goalie Matheus kansloos liet. Ruststand: 0-1.

Trainer zei: ‘Doorgaan!’

'We waren een beetje down, toen we de kleedkamers bij rust binnenkwamen", gaf aanvoerder Steven Berghuis achteraf toe. “Ik persoonlijk zat ook niet lekker in de wedstrijd, maar de trainer zei juist dat we fantastisch bezig waren en vooral hiermee in de tweede helft moesten doorgaan.”

Ajax veranderde dus niets, anders dan dat het met nog meer aanvalsdrang de tweede helft opende. De gelijkmaker kwam snel in de 51e minuut: Mika Godts had wat ruimte op links en speelde de bal het doelgebied van Arsenal in. Op zichzelf geen gerichte voorzet, maar Brobbey was eerder bij de bal en schoof deze langs doelman David Raya het net in: 1-1.

Tikkeltje teleurstellend

Ajax drukte nu door en had (inclusief blessuretijd) bijna drie kwartier om nog een doelpunt te vinden. Brian Brobbey stuitte echter keer op keer op de doelman van Arsenal, of op zijn eigen onnauwkeurigheid. Diens vervanger Chuba Akpom deed het niet veel beter. Maar ongeacht de vele missers van Ajax, het was constant eenrichtingsverkeer: de Amsterdammers waren constant in de aanval, terwijl de Gunners nog maar zelden verschenen op de helft van de tegenstander.

‘Vooraf zou ik voor een gelijkspel tegen de vice-kampioen van Engeland hebben getekend’, bekende trainer Marzec, ‘maar ga ik af op het spelbeeld in de tweede helft, dan ben ik achteraf toch ietwat beteuterd. Er had meer ingezeten. Dit is toch een tikkeltje teleurstellend, de Champions League is ontzettend zwaar en we hadden hier in eigen huis drie punten in plaats van één punt kunnen pakken.’

2 likes

Jammer van de twee punten die jullie laten liggen, maar hé: een gelijkspel tegen de leider in de Premier League, da’s een sterk resultaat.

1 like

Het tweede duel in de Champions League van deze jaargang voor Ajax zag Athletic Club uit Bilbao (Spanje) op bezoek komen, met de gevreesde broertjes Iñaki en Nico Williams.

Daniel Marzec stuurde zijn ploeg het veld op met Cruijffiaanse boodschap: “Als ze de bal niet hebben, kunnen ze ook niet scoren.” Ajax loerde op een foutje of onoplettendheidje van de bezoekers, maar probeerde verder zoveel mogelijk op realtief risicoloos balbezit te spelen.

Met succes, want na 10 minuten profiteerde Ajax van een snelle inworp. Steven Berghuis wierp de bal naar Youri Regeer, die de bal snel de diepte instuurde met Brian Brobbey. Bilbao-doelman Oier Gastesi had zich nog niet goed gepositioneerd sinds de spelhervatting en Brobbey schoof relatief makkelijk de bal in de korte hoek. Vragende blikken van de Athletic-spelers richting de Poolse scheidsrechter Paweł Grygorski hielpen niks. Het doelpunt telde gewoon: 1-0.

Er was verder weinig te beleven. Ajax neutraliseerde het spel en de tegenstander. Pas toen Bilbao in de slotfase ging aandringen moesten de Amsterdammers aanpoten. Dat deed Kenneth Taylor iets te fanatiek: de middenvelder gleed door op Unai Gómez en werd bestraft met een rode kaart. Maar ook met een man meer kregen de bezoekers in de overgebleven tien minuten niks gedaan tegen Ajax, dat op een maand na drie jaar geleden haar laatste zege vierde in het hoofdtoernooi van de Champions League. Op 1 november 2022 won Ajax bij Rangers met 3-1. Na bijna drie eindelijk weer winst op het miljoenenbal!

@Matthi9s Als je het over de 1-1 tegen Arsenal hebt, wel… Maar de 0-0 tegen Utrecht was onnodig, zo ook deze blamerende nederlaag tegen Groningen. Ik had de kansen om het te beslissen, maar liet ze liggen (Godts, Brobbey, Taylor, Edvardsen). Dan roep je het onheil van Murphy’s Law op je af en dat geschiedde: Thom van Bergen ontsnapte kort voor tijd aan de buitenspelval @Vlonkie182 en Groningen vieren feest…

Het is nog geen crisis, maar als ik na de interlandbreak tegen AZ of Twente een misstap maak…

2 likes

Ajax en AZ waren zeer aan elkaar gewaagd. Een afstandspegel van Brian Brobbey maakte het verschil. Maar Ajax scoort moeilijk de laatste tijd. Hoewel het veldspel veel meer drang naar voren heeft, lijken de uitslagen sterk op die van vorig seizoen onder Francesco Farioli: in de afgelopen vier duels vielen slechts drie goals (Utrecht 0-0, Bilbao 1-0, Groningen 0-1, AZ 1-0).

1 like

MIRACULEUS PUNT AJAX IN EN TEGEN LEVERKUSEN

Ajax heeft op werkelijk ongelooflijke wijze een punt uit Leverkusen terug naar Amsterdam meegenomen. Wie de statistieken bekijkt zal denken dat Ajax in de slotfase een zekere zege heeft weggegeven. Maar degenen die de wedstrijd zagen zullen het erover eens zijn, dat Leverkusen simpelweg heeft verzaakt haar enorme overwicht tegen Ajax om te zetten in goals.

De derde speelronde in de 2025/26 UEFA Champions League was voor Ajax het eerste uitduel. De Amsterdammers wisten dat de wedstrijd tegen de heersend Duitse landskampioen een zware zou worden. Ajax deed in het eerste kwart van de wedstrijd niks anders dan tegenhouden, of achter de bal aanhollen. Maar bij de eerste de beste uitbraak van Ajax, was het de uitploeg die volledig tegen de verhoudingen in een voorsprong pakte! Die voorsprong werd een klein kwartier later zelfs verdubbeld. In beide gevallen was Brian Brobbey de doelpuntenmaker.

De tweede helft leek al snel op de eerste: Leverkusen viel constant aan, Ajax (dat Jorthy Mokio verloor dankzij een blessure) kwam er tweemaal uit met een gericht schot op doel. Pas acht minuten voor het eindsignaal scoorde Jonathan David een aansluitingstreffer. “Toen deze viel, wist ik dat de gelijkmaker snel zou volgen: het eerste schaap was over de dam”, gaf Ajax-trainer Daniel Marzec toe, “ik vreesde zelfs het gelijkspel niet te kunnen vasthouden, zo scheef voelden de verhoudingen tussen onze ploegen. Vandaar dat ook ik vond dat we va banque moesten gaan spelen.” Marzec bracht Rayane Bounida in plaats van verdediger Felix Beijmo.

De gelijkmaker kwam er uiteindelijk toch en zo redde Leverkusen zich van een blamage. Mazec: “Ik sta hier met het gevoel dat we een punt hebben gewonnen en niet dat we op het einde er twee verloren hebben, nee.” Ajax zal haar Europese campagne vervolgen met een bezoek aan Salzburg, voordat het thuis in Amsterdam de huidige hekkensluiter SK Slavia Praag uit Tsjechië mag ontvangen.

2 likes

Vijf op negen, da’s een mooi rapport na drie speeldagen. Zo zijn jullie mooi mee met de grotere teams. Als er nu een zes op zes zou volgen (wat op papier moet lukken), zit er wel ‘n top 8-plaats in?

(En waar is Atleti? Europa League, want ik zie Real Betis én Athletic Club …) Succes met jullie tweeluik.

@Matthi9s Atléti speelt inderdaad in Europa League dit jaar

Dit waren de plaatsingen per land aan het begin van het seizoen (dus, nog vóór kwalificatie en play-offs) op basis van eindklassering in het seizoen ervoor (Man City kampioen van Engeland, Milan in Italië, etc etc), uiteraard m.u.v. diverse bekerwinnaars (zoals Metz in Frankrijk, speelde afgelopen seizoen nog Ligue 2)

1 like

Opnieuw een moeizame zege, hoewel een aantal sterkhouders rust werd gegund, na de slopende partij tegen Leverkusen. Niemand zakte daadwerkelijk door de ondergrens, ook dat is positief. Maar afgezien van Brobbey en soms Godts wordt het net zelden tot nooit gevonden. Vroeger of later, komt er weer zo’n pot als eerder tegen Groningen langs en gaat het ons punten kosten.

1 like

Ja hallo, zelfs 6de? Da’s een serieuze tegenvaller in “jouw universum” … :rofl:

0-1 is idd nipt, maar uiteindelijk levert het je wel drie punten op. Hopelijk lukt het om het niveau wat op te krikken, de komende wedstrijden!