[Story] make AJAX great again

Fris en met opgeladen batterijen na de interlandbreak, wervelde Ajax op het veld van FC Utrecht. De Amsterdammers lieten geen spaan heel van de dit seizoen kwakkelende Domstedelingen (Utrecht staat slechts twaalfde) en wonnen met 6-1, dankzij Mika Godts, Brian Brobbey en Martijn Kaars die ieder tweemaal wisten te scoren.

Een bijkomende meevaller was dat PSV op een 1-1 gelijkspel bleef steken bij Go Ahead Eagles. Ajax heeft daarmee een gat van zes punten, zes wedstrijden voor het einde van de competitie. Feyenoord had een moeilijke uitwedstrijd bij Willem II, maar wist uiteindelijk wel te winnen en zodoende koploper te blijven van de Eredivisie.

Ajax domineerde het veldspel tegen Heracles totaal, maar vergat het om te zetten in goals. Hoewel de Expected Goals voor Ajax 6.6 telde, kwamen de Amsterdammers slechts eenmaal tot scoren. Het was hoe dan ook een zeer verdiende zege.

Er wordt nog gespeeld om 15 punten: dat betekent dat Ajax feitelijk nog één zege is verwijderd van Champions League voetbal komend seizoen. Ajax speelt komende ronde thuis tegen NEC dat nog strijdt om deelname in de Conference League, terwijl koploper Feyenoord op bezoek gaat bij Groningen.

1 like

Aardige klapper in Utrecht. Feyenoord laat nog geen steek vallen tot nu toe, wel lekker dat Champions League plaatsing weer bijna zeker is.

1 like

@Jochem da’s waar, maar bij Ajax hunkeren we naar een prijs; de laatste trofeeën waren in 2022, in deze story alweer (bijna) vier jaar geleden.

In Europa kennen we vanaf komend seizoen een nieuw koploper in het landenklassement van de UEFA Coëfitiëntielijst. Na deze zomer zal de Italië de lijst aanvoeren. Engeland raakt haar koppositie na vijf jaar kwijt, terwijl Italië voor het eerst weer bovenaan komt te staan in de 21e eeuw: eerder had Italië het hoogst aangeschreven clubvoetbal tussen 1986 en 1990, en opnieuw tussen 1991 en 2000.

In de UEFA ranking telt het resultaat aan het einde van een lopend seizoen. Dat betekent dat Nederland deze jaargang als zesde zal eindigen. Maar komend seizoen begint het met een achterstand op Portugal en België, terwijl ook Türkiye gevaarlijk dichtbij zal komen. In totaal zullen vier landen dus strijden om die belangrijke zesde plek op de ranglijst, aangezien de zesde plek een extra ticket verschaft in de (voorronde van de) UEFA Champions League.

UEFA CHAMPIONS LEAGUE

Het sprookje voor FC Basel is voorbij. De Zwitserse ploeg, die op weg naar de kwartfinale titelhouder Paris Saint-Germain en RB Leipzig uitschakelden, moest zijn meerdere erkennen in Inter Milaan. Roma won thuis met 1-0, maar tegenstander Liverpool klapte er op het eigen Anfield overheen met een 3-1 zege. Milan en Spurs hielden in hun uitwedstrijden de hoger geachte tegenstanders knap op een gelijkspel, waarna beide het thuis af wisten te maken.

UEFA EUROPA LEAGUE

De grootste stunt in dit toernooi, moet toch wel geweest zijn dat Anderlecht Chelsea wist uit te schakelen. Paars-Wit hield knap stand in Londen en won daarna tot ieders verrassing in het eigen Constant Vanden Stock. Naast Anderlecht zien we ook Porto, Villarreal en Atlético in de halve finale.

UEFA CONFERENCE LEAGUE

Het topaffiche in deze ronde van het toernooi was Lille tegen Fiorentina en werd gewonnen door laatstgenoemde. Hierdoor lijkt in ieder geval de weg open voor een derde finalestrijd voor de verliezend finalist van 2023 en 2024. De club uit Florence speelde in totaal al zes Europese finales, maar won er slechts eentje (UEFA Bekerwinnaars Cup, of Europa Cup II in 1961).

Neerlands hoop in bange dagen heeft de kwartfinale niet overleefd. Sparta Rotterdam kwam in zowel de heen- als terugwedstrijd tegen het Zweedse BK Häcken tekort. Stuntploeg Sankt Gallen zorgt opnieuw voor een verrassing door Eintracht Frankfurt naar huis te sturen. Viktoria Plzen stuurt Türkiye’s laatste vertegenwoordiger Basaksehir naar huis.

AJAX GRIJPT (MET MOEITE) DE MACHT!

Ajax grijpt de koppositie. In een uiterst moeizaam duel, ontkwam Brian Brobbey eenmaal van de aandacht van de NEC-defensie. Zonder aanname, in de loop, met een puntertje schoot de spits de allesbeslissende goal voor zowel de zege als de leiding in de Eredivisie.

Net zoals Ajax eerder in het seizoen, ging ook Feyenoord onderuit op bezoek bij de Trots van het Noorden: FC Groningen. Door de zege van Ajax en het verlies van Feyenoord is (voorronde) Champions League voor komend seizoen zekergesteld. Tot zover de beloning, nu gaat Ajax voor de prijzen met allereerst de dubbele confrontatie tegen PSV: eerst de bekerfinale, daarna een Amsterdams bezoek aan Eindhoven…

PSV WINT EENZIJDIGE BEKERFINALE VAN AJAX

PSV is de bekerwinnaar van 2026. De Eindhovenaren hadden 70 minuten lang de overmacht in de bekerfinale tegen Ajax in de Rotterdamse Kuip. Op drie specifieke momenten was de (nog steeds) verdedigend landskampioen scherper dan de Amsterdammers. Verliezend trainer Daniel Marzec was woedend na afloop, met name op een aantal spelers: “Ik ben klaar met ze.”

PSV hanteerde de welbekende druk and drang naar voren. Ajax had moeite zich er onder vandaan te spelen. Desondanks kwam PSV niet veel verder dan wat schoten uit tweede lijn. Ajax leek iedere aanvalsgolf goed en adequaat op te kunnen vangen.

Maar na een half uur stond het toch 2-0 voor PSV. Enkele minuten ervoor draaide Johan Bakayoko goed weg van Youri Baas en scoorde de openingstreffer. Het werd vlug 2-0: de Ajax-defensie fixeerde zich op spits Ihlas Bebou en had daardoor mogelijk te laat Ismael Saibari in de gaten. De middenvelder wist de score te verdubbelen. Ajax-trainer Marzec had op dat moment nog steeds goede hoop: “Ik had op dat moment het idee dat we met wat kleine correcties in de tweede helft de boel konden rechttrekken. Ik zag dat Youri Baas worstelde: slordig in de passing, afwezig in de dekking, vaak uit positie. Maar afgezien daarvan stond de organisatie nog redelijk.”

Maar de tweede helft liet juist zien hoe belabberd het gesteld was met Ajax tijdens deze bekerfinale: PSV stond 2-0 voor, die controleerde de wedstrijd. Ajax daarentegen was niet in staat een vuist te maken. “Dat viel me enorm tegen. Met name de speler die ik inbreng tijdens de rust heeft niks gebracht. Hij had niet de druk van zijn voorganger, maar toonde tevens geen initiatief. Dat gold ook op rechts: Bert (Traoré, redactie) raakte geen knikker. Waardeloos. Ik ben klaar met ze, echt waar!”

Marzec wisselde de vleugelspelers voor Steven Berghuis en Martijn Kaars en schakelde naar een 1-4-3-1-2 systeem. “Dat was om wat vat te krijgen op het middenveld en dat lukte.” Maar tussentijds kreeg PSV wel een corner, van waar Ryan Flamingo 3-0 binnen wist te koppen. In verloren positie vocht Ajax nog wel voor een eretreffer die uiteindelijk viel in de 83e minuut, dankzij invaller-spits Martijn Kaars. Meteen daarna maakte Marzec genadewissels zoals de trainer ze noemde: “Ook Felix Beijmo en Jorrel Hato hebben verloren, maar ze hebben in tegenstelling tot een aantal anderen wél keihard geknokt en strijd geleverd: ik gunde ze niet een nog langere lijdensweg.”

“Wat me het meest tegenvalt: ik heb niet het gevoel gehad dat sommige spelers echt wilden knokken voor die prijs. Het was onze beste kans in vier jaar tijd! Velen hebben al een tegenvaller bij Ajax moeten incasseren: de bekerfinale van 2023, het rampseizoen erna in 2023/24, de nipt misgelopen titel afgelopen seizoen. Bertrand Traoré en Davy Klaassen kunnen zich nog de teleurstellingen uit 2017 zelfs herinneren. Dit seizoen is het weer een tandje beter, een stapje dichter bij de prijzen en dan laat je op het moment suprème dit zien!?.. Of het misplaatste arrogantie is, of juist spanning en verlamming, ik weet het niet”, verzucht Marzec, op zoek naar antwoorden. “Ik ben enorm teleurgesteld: in het resultaat en een aantal spelers.”

En dus viert PSV, na Ajax ook in de bekerfinale van 2023 klop te hebben gegeven, opnieuw bekerwinst ten koste van de Amsterdamse rivaal. Over drie dagen is de kans op revanche wanneer Ajax PSV in Eindhoven komt bezoeken, deze keer in het kader van de Eredivisie. Ajax zou bij winst in de zgn. zespuntenwedstrijd een belangrijke stap kunnen zetten richting de landstitel en tevens zich verzekeren van deelname aan het hoofdtoernooi van de Champions League. PSV moet winnen om de titelaspiraties in leven te houden.

DUBBELE DREUN DOOR PSV

Drie dagen na de verloren bekerfinale, kreeg Ajax opnieuw een dreun te verwerken van PSV. Op bezoek in Eindhoven hielden de Amsterdammers lang stand, maar incasseerden uiteindelijk een 1-0 nederlaag. Hierdoor is Ajax koploper af en is PSV plots terug in de titelrace.

Ajax-trainer Daniel Marzec was na afloop van de bekerfinale kritisch op enkele spelers. Drie dagen later zagen we inderdaad dat Yann Post (18) doelman Matheus had vervangen, terwijl Borna Sosa, Youri Baas en Bertrand Traoré niet eens deel meer uitmaakte van de selectie. In plaats daarvan werd Jorrel Hato in het centrum van de defensie geplaatst en werden er kansen gegeven aan jongelingen Jan Faberski (20) en Lucas Jetten (18).

Het wedstrijdbeeld was mede dankzij deze wijzigingen anders dan in de eindstrijd van het bekertoernooi. Ajax toonde veel meer werklust en vocht hard voor iedere bal. Veel maakte dat overigens niet uit: PSV was simpelweg beter en had de controle over het spel, met name in balbezit. Beide teams kwamen maar moeizaam in kansrijke positie, in het geval van Ajax kwam dat ook door een vroege blessure van Brian Brobbey.

Uiteindelijk wist PSV te scoren. Een voorzet van Noa Lang werd binnengevolleerd door Johan Bakayoko. Dankzij de zege is PSV Ajax tot op drie punten genaderd. Maar de grote winnaar was Feyenoord, dat door een 1-0 zege op Utrecht de koppositie terugnam van Ajax.

KUNST EN VLIEGWERK

Het was niet om aan te gluren, het ging met horten en stoten, kunst en vliegwerk. Uiteindelijk schoot kort voor het einde van de wedstrijd bij hekkensluiter PEC Zwolle, veteraan Steven Berghuis (34) de bevrijdende 2-1 binnen en daarmee werd Ajax plots de grote winnaar van het weekend: als enige ploeg in de top 4, wist Ajax te winnen en de koppositie in de Eredivisie te heroveren.

Ajax begon voortvarend aan de wedstrijd en kwam vrij snel op 1-0. Maar na een half uur veroorzaakte Josip Sutalo een strafschop, die Thomas Buitink namens PEC benutte en zo bleef het tot enkele minuten voor het einde. Met name de tweede helft was belabberd van de zijde van Ajax, waarbij een ruimschoots overtal in balbezit compleet werd verkwanseld.

“Je ziet Ajax zo prutsen en dan denk je: ‘Hoe kan het dat zij de Eredivisie leiden?’ Maar dan zie je de rest verliezen en denk ik: wie ook deze competitie gaat winnen, het zal een kampioen van armoede zijn”, vindt sportjournalist Dries Valentijn. “Ajax heeft in de competie het heel slecht gedaan tegen de overige teams uit de top 5: tweemaal van PSV verloren en ook de uitwedstrijden bij Feyenoord, Groningen en AZ, plus die 5-3 uitglijder in eigen huis tegen Go Ahead Eagles. Maar tóch staat uitgerekend dát team bovenaan. Dat is toch bespottelijk? Daarom wordt de Eredivisie niet al te serieus genomen in het buitenland.”

1 like

CHAMPIONS LEAGUE

In de Champions League finale dit seizoen zien we Liverpool en een op wraak gezind Internazionale. De Italianen stonden ook afgelopen seizoen in de eindstrijd, maar werden toen vernederend weggevaagd door Paris Saint-Germain. De Parijzenaren werden deze jaargang verrassend snel geëlimineerd door stuntploeg FC Basel, terwijl Inter voor een herkansing mag gaan in de finale tegen The Reds.

EUROPA LEAGUE

Anderlecht is er niet in geslaagd de finale te berieken van de Europa League en dat is niet alleen slecht nieuws voor Paars-Wit, maar ook voor de relatieve positie van Nederland op de UEFA Coëffitiëntieranglijst. Dat komt omdat Anderlecht is verslagen door het Portugese FC Porto en iedere keer dat een Portugese club punten pakt, wordt de achterstand van Nederland bij aanvang van het seizoen 2026/27 alsmaar groter. Porto treft in de finale Villarreal, dat in het Spaans onderonsje tegen Atlético stand wist te houden na een nipte 2-1 thuiszege.

CONFERENCE LEAGUE

In de Conference League was de finale al duidelijk na de heenwedstrijden. Fiorentina versloeg het Zweedse BK Häcken met 4-0 en dus was de return een fomaliteit. Voor Viola is het de derde poging in de finale van de Conference League, om de cup eindelijk te winnen. In 2023 en 2024 was de club uit Firenze (Florence) verliezend finalist.

Voor het Zwitserse Sankt Gallen duurt het onwaarschijnlijke sprookje voort, nadat het Viktoria Plzen overtuigend versloeg met 4-1, waardoor de latere 1-2 nederlaag er niet meer toe deed. De Zwitsers haalden tot deze jaargang slechts tweemaal de groepsfase van een UEFA-toernooi (2013/14 Europa League en 2024/25 Conference League). Nu speelt het plots een Europese finale.

1 like

AJAX VERRAST EN PRESENTEERT TWEE SPELERS

Ajax zorgde voor een daverende verrassing, door op de geplande presentatiedag van nieuwe spits Matthis Abline plots enkele uen eerder met nog een speler op de proppen te komen. De zoektocht naar een nieuwe linksback is voorbij voor Ajax: Bjorn Meijer is aangetrokken van Real Sociedad voor een bedrag van € 7,000,000,-

Meijer (23) maakte in het seizoen 2020-2021 zijn debuut voor FC Groningen en speelde het volledige seizoen daarna nog voor de club. In de zomer van 2022 stapte hij over naar Club Brugge en aan het begin van 2025 maakte hij de overstap naar Real Sociedad. Nu anderhalf jaar later, keert Meijer terug naar Nederland.

Maar de echte knaller, tevens de eigenlijke reden dat Ajax de pers had uitgenodigd, was de presentatie van de Franse jeugdinternational Matthis Abline (23). Met een shirt dat zijn meest recente rugnummer 39 bij Nantes liet zien, werd de spits groots onthaald in Amsterdam. De aanvaller die zijn carrière begon bij de jeugd van Rennes en vervolgens overstapte naar Nantes, is de beoogde opvolger van Brian Brobbey waarvan verwacht wordt dat hij Ajax zal gaan verlaten. Abline hoopt op ‘veel goals en prijzen’ bij Ajax en zegt geen voorkeur te hebben voor de spits, noch een plek op de vleugel: ‘Ik speel daar waar de trainer me posteert. Als we maar winnen!’

AJAX OFFICIEUS KAMPIOEN DANKZIJ HATTRICK

Het is nog niet officieel, maar Ajax lijkt de titel niet meer te kunnen ontgaan. Feyenoord bleef steken op een doelpuntloos gelijkspel in de Rotterdamse stadsderby tegen Sparta, terwijl Ajax ploeterde tegen NAC Breda totdat Martijn Kaars van de bank kwam. De invallerspits scoorde met zijn eerste balcontact en had binnen vijf minuten een hattrick gescoord, die Ajax naast drie goals ook drie punten opleverde.

Niet alleen de hattrick was opvallend: buiten de prestatie van Kaars was vooral de moeite die Ajax met haar tegenstander had noemenswaardig. “Typisch voor het spel van Ajax, dit seizoen. Het gaat ontzettend moeizaam, maar toch verzamelen ze de meeste punten van allemaal door het gemak waarmee er altijd tenminste eentje weet te scoren”, zegt voetbaljournalist Dries Valentijn. “Is het Brian Brobbey niet, dan is het Martijn Kaars wel, of anders Mika Godts. Maar de keren dat Ajax comfortabel maar óók gemakkelijk haar wedstrijden won, zijn dit seizoen op één hand te tellen”.

Ajax heeft dankzij de 3-0 winst in de laatste speelronde 3 punten voorsprong en met 13 doelpunten verschil een aanzienlijk beter doelsaldo dan Feyenoord. Sterker, het enige dat op de laatste speeldag nog spannend kan worden is de strijd om de 4e plaats (directe deelname aan de Europa League) tussen Groningen en AZ. Ook de strijd onderin tegen (directe) degradatie kan nog alle kanten op. In de slotronde moet Almere op bezoek bij Ajax, ontvangt Heracles Feyenoord, terwijl NAC Breda en PSV elkaar in Breda treffen. RKC speelt thuis tegen NEC, terwijl PEC Zwolle mag proberen het vege lijf te redden op bezoek bij Fortuna Sittard.

14. Heracles Almelo 33- 31 (-18)
15. Almere City 33- 28 (-16)
16. RKC Waalwijk 33- 28 (-19)
17. NAC Breda 33- 27 (-22)
18. PEC Zwolle 33- 27 (-24)

1 like

Mooie story aan het uitbouwen, met welk programma maak jij je afbeeldingen?

Opvallend hoe hoog groningen staat!

1 like

@Aron1997

Ik gebruik jaar-in, jaar-uit dezelfde templates die ik ooit in Photoshop heb gemaakt, tijdens de pandemie was daar iets meer tijd voor :wink:

Het enige dat ik doe, is dat ik zo nu en dan lettertype of -grootte aanpas, soms wat info toevoeg, of wegneem. Maar alles bij elkaar doe ik min of meer hetzelfde, al ca. een jaar of vier.

Ja, ik ben heel blij, dat hier en daar de FC 25 game wat verrassingen laat zien. Groningen in de Eredivisie, Zwitserse clubs die plots een goed jaar hebben in Europees verband, Brighton dat sterk heeft ingekocht en daadwerkelijk meedoet om Champions Leagueplaatsen etc etc.

Uiteindelijk draait het om dingen een realistisch, maar ook uitdagend te houden. Dus ik leg me wat beperkingen op, anders zou ik in één keer een topelftal bijeen kunnen kopen en te makkelijk, te snel gaan domineren. Dan is de lol er voor mij te snel vanaf. Maar het spel werkt wonderwel goed mee, beter dan in het verleden. Vandaar dat ik hier ook zeg dat ik dit juist een hele goede versie van het spel vind.

1 like

Ajax is kampioen in stijl! Al na drie minuten had de toen aanstaande kampioen een bal erin liggen tegen Almere. Van de spanning verlost, speelde Ajax bezoekers Almere compleet van de mat richting een 7-0 zege en het landskampioenschap, de eerste in vier jaar voor de Amsterdammers.

1 like

2025/2026 EINDE SEIZOEN

2025/2026 AFC AJAX

AFC AJAX EINDE SEIZOEN

2025/2026 EREDIVISIE

EREDIVISIE

De 7-0 kampioenszege van Ajax had nog een tweede effect: Almere verloor zo zwaar, dat het onder RKC Waalwijk zakte op basis van een nu minder doelsaldo. Almere mag zich gaan proberen te handhaven in de play-offs, voor NAC en PEC is het doek definitief gevallen: zij degraderen naar de Eerste Divisie, terwijl Roda JC en De Graafschap de omgekeerde weg bewandelen.

Landskampioen Ajax en Feyenoord mogen direct door naar de competitiefase Champions League. Uittredend kampioen PSV daarentegen, is thans veroordeeld tot een kwalificatieronde en daarna mogelijk een play-off voor Champions League óf Europa League.

Het slot van het Eredivisieseizoen viel met name AZ slecht. De Alkmaarders verloren in de laatste tien speelronden zesmaal en een simpele optelsom leidt tot de conclusie dat het ze Champions Leaguevoetbal heeft gekost. Vandaar dat de slotronde symbolisch was voor AZ, toen het een 2-1 voorsprong weggaf tegen Go Ahead Eagles. Hierdoor eindigde Groningen ondanks een 0-0 tegen Heerenveen knap boven AZ op de vierde plek en is het verzekerd van competitiefase Europa League. De vierde plek van de Groningers is de bijna beste clubprestatie: in 1991 eindigde het zelfs als derde. AZ moet het als vijfde doen met de kwalificatieronde in Europa League, terwijl Twente de Conference League in zal gaan.

2025/2026 UEFA CHAMPIONS LEAGUE

UEFA CHAMPIONS LEAGUE

2025/2026 UEFA EUROPA LEAGUE

UEFA EUROPA LEAGUE

2025/2026 UEFA CONFERENCE LEAGUE

UEFA CONFERENCE LEAGUE

2025/2026 ELDERS IN EUROPA

ELDERS IN EUROPA

In Engelse Premier League mocht Arsenal haar eerste landstitel vieren sinds 2004. Ze pakten net een puntje meer dan Liverpool (kampioen in 2025) en Man City (kampioen in 2024). Brighton voltooit knap de missie Champions Leaguevoetbal te halen. Newcastle United is FA Cup-winnaar en voegt zich bij Chelsea in Europa League en verwijst Tottenham ermee naar Conference League.

In Spanje heeft Real Madrid de titel van Barcelona teruggeclaimd, een eerste succes voor Xabi Alonso. Sevilla toont na jaren van verval eindelijk herstel, eindigt vierde en mag de Champions League in. Door preferentieregels mag Spanje komend seizoen een achtste team leveren: RC Celta uit Vigo mag deelnemen aan Conference League.

Voor het Italiaanse clubvoetbal was het seizoen 25/26 uiterst succesvol met twee Europese trofeeën. Conference League-winnaar Fiorentina mag hierdoor komend seizoen in de competitiefase Europa League spelen.

De Duitse Bundesliga kende een sensationeel einde, waarbij Rekordmeister Bayern compleet instortte en met hangen en wurgen Champions League-deelname kon zekerstellen. Vanwege preferentieregels mag ook Wolfsburg (opnieuw) Champioens Leaguevoetbal spelen. Dat geldt ook voor Borussia Mönchengladbach, dat zich voor het eerst sinds 2020 plaatst voor Europees voetbal.

In Frankrijk is Paris Saint-Germain met overmacht opnieuw landskampioen van Frankrijk geworden. In Portugal heeft Sporting met succes haar landstitel geprolongeerd. Omdat FC Porto de Europa League won is Portugal automatisch met twee ploegen in de competitiefase Champions League vertegenwoordigd. Benfica en Braga gaan Europa League in, maar omdat Braga de Taça de Portugal (beker) heeft gewonnen gaan zij automatisch de competitiefase in, terwijl Benfica ondanks een derde plaats in de Primeira Liga zich zal moeten kwalificeren.

2025/2026 UEFA COËFFICIËNTIERANGLIJSTEN

UEFA COËFFICIËNTIERANGLIJSTEN

1 like

2025/26 → 2026/27

WERELDKAMPIOENSCHAP VOETBAL 2026

Het toernooi kende twee flinke verrassingen: in Groep A ging niet Duitsland of Engeland, maar Polen aan de haal met de groepswinst. En in Groep B begon Spanje uitermate stroef aan het toernooi met een nederlaag tegen Mexico en een gelijkspel tegen Noord-Ierland. Hierdoor kon Nieuw-Zeeland voor het eerst in haar geschiedenis deelname aan de tweede ronde veiligstellen.

De tegenspoed bij Spanje zette zich door in de tweede ronde. Net zoals in de finale van Nations League 2025, was buurland Portugal beter in het nemen van strafschoppen. De kwartfinales kenden duidelijke uitslagen en daarmee konden we spreken van vier terechte halve finalisten. In die halve finales had Portugal met penalty’s niet langer hetzelfde geluk tegen Frankrijk als tegen Spanje. Nederland trof na 2014 en 2022 voor een derde opeenvolgende maal Argentinië. Cody Gakpo schoot in de verlenging raak en verloste Oranje van een mogelijk trauma.Hoewel, om Nederland écht te verlossen van een trauma, zou Oranje er goed aan doen haar vierde poging in een WK-finale eindelijk winnend af te sluiten…

Helaas… Nederland verliest haar vierde WK-finale ook. Nederland had geen antwoord op een goal van Kylian Mbappé.

Tijdens het toernooi kwam het tot een grote transfer van een Ajacied. Jorrel Hato had de clubs voor het uitkiezen. Paris Saint-Germain leek lange tijd de favoriet, maar Hato verkast uiteindelijk naar Real Madrid voor een bedrag van €75,000,000,-. Daarmee is hij na Anthony, Frenkie de Jong en Matthijs de Ligt de duurtse verkoop in de geschiedenis van Ajax. Tevens is hij na De Jong, de Ligt en Virgil van Dijk ook de duurste transfer van een Nederlandse speler.

Dankzij de overgang van Hato, begint Ajax aan de voorbereiding van het nieuwe seizoen vrijwel compleet. Alleen Brian Brobbey zal bij aanvang van de voorbereiding ontbreken.

1 like

VOORSEIZOEN 2026/2027 (voorbereiding)

De voorbereiding is voor de meeste clubs de periode het kaf van het koren te scheiden. Dat is bij Ajax deze zomer een behoorlijke klus: maar liefst zeventien spelers komen terug naar de Amsterdamse club van een verhuurbeurt!

Ajax-hoofdtrainer was meteen duidelijk: “Juan-Carlos Tapia, Jeroen de Vries en Noa Janssen gaan op zeker deel uitmaken van de eerste selectie. Marvin de Jonge heeft het ongeluk dat we met Brian Brobbey, Matthis Abline en Martijn Kaars eigenlijk al drie spitsen hebben van de gelijke snit. Thom van Bergen en Tapia zijn wat meer lopende spitse, misschien schaduwspitsen. Dus zij kunnen er nog bij blijven.”

“Ik heb natuurlijk tot een jaar geleden met het overgrote deel van deze jongens gewerkt: hoe Michael Agbala, Samar Selmi of Magnus Sørensen zich hebben ontwikkeld is natuurlijk fantastisch. Maar er is zoveel concurrentie, dat we goed moeten nadenken wie we willen opnemen in de A-selctie, wie nog niet en wie zeker niet meer.”

Belangrijke scheidslijn daarbij, is natuurlijk ook wat daar weer achter zit in de jeugd. “Ik zal je een goed voorbeeld geven. Op dit moment zitten we dun in onze vleugelspitsen, terwijl we weten dat er twee supertalenten aankomen: die kunnen in de loop van dit jaar, volgend jaar, of pas over twee seizoenen doorbreken. Dit jaar kunnen we dat waarschijnlijk nog opvangen, maar wat als je een gat hebt van twee of drie seizoenen? Dat zijn de afwegingen die we moeten maken.”

Een plek waar zeker niks tekort komt is de plek van linkscentrale verdediger. Naast Jorthy Mokio, Youri Baas en Nils Zätterström, heeft Ajax ontzettend hoge verwachtingen van Robin Maas (17). “Matthijs de Ligt, Jurriën Timber, Jorrel Hato, nu Robin Maas; ja hoor, ik durf wel aan dat hij in dat rijtje thuishoort. Over een aantal jaren gaat hij een toptransfer maken voor een absolute hoofdprijs!”