[Story] Neuer aan zet in königsblauw

Een nieuwe lat – Schalke begint aan seizoen twee

Na een zomer vol promotiefeesten en herwonnen trots, kwam de realiteit snel terug. De Bundesliga wacht niet. Voor Manuel Neuer en technisch directeur Jens Lehmann betekende de zomerstop geen rust, maar werk. Veel werk. Seizoen één bracht succes, maar ook duidelijkheid: niet iedereen kan het niveau van het hoogste Duitse podium aan. De boodschap was helder: doorselecteren, verjongen waar nodig, ervaring toevoegen waar het moet.

Transfers – Gericht en met een duidelijke visie

IN

Krepin Diatta (27) – transfervrij van AS Monaco

De snelle vleugelspeler kreeg weinig minuten in Frankrijk, maar staat bekend om zijn diepgang en rendement. Hij moet op rechts de ondermaatse cijfers van Porath vorig seizoen corrigeren en direct gevaar brengen. Een droomtransfer.

Salih Özcan (28) – transfervrij van Borussia Dortmund

Een zeer gevoelige overstap van aartsrivaal Dortmund. Nauwelijks gespeeld afgelopen seizoen, maar binnengehaald als tactisch slimme controleur. Neuer zette persoonlijk door om hem te overtuigen.

Krzysztof Piątek (31) – transfervrij van Al-Duhail SC

Terug naar een topcompetitie waar hij onder Hertha BSC al veel speelde. De Poolse spits brengt ervaring, rust en scorend vermogen. Belangrijker nog: hij krijgt een mentorrol voor Smit, Højlund en Remmert.

Emmanuel Impoya (28) – transfervrij van Fortuna Düsseldorf

De linksback moet het vertrek van Donkor opvangen. Degelijk, betrouwbaar en Bundesliga-proof.

Leon Goretzka (31) – €15 miljoen van Bayern München

Dé statement-aankoop. Terug in Königsblau na jaren in München. Nauwelijks gespeeld onder Kompany afgelopen seizoen, maar gretig. Lever­de salaris in om terug te keren. Met Özcan, Grüger en El-Faouzi vormt hij een Bundesliga-waardig middenveld.

Sverre Nypan (19) – gehuurd van Manchester City

Een buitenkans. Neuer en Guardiola hielden altijd contact na hun tijd bij München. City zag Schalke als ideale ontwikkelplek. Geen koopoptie, wel kwaliteit. De Noorse aanvallende middenvelder geldt als één van Europa’s grootste talenten.

Arkadiusz Pyrka (23) – €1,7 miljoen van FC St. Pauli

Na degradatie van de club uit Hamburg opgepikt. Allround Poolse rechtsback, sterk aan de bal én verdedigend betrouwbaar. Gaat de concurrentiestrijd aan met Gantenbein.

UIT

• Bachmann – vertrek al aangekondigd

• Donkor – vertrek al aangekondigd

• Siebeking – clausule geactiveerd (Blau-Weiß Linz)

• Dietrich – verkocht aan Regensburg

• Kalas – gestopt (pensioen)

• Kuruçay – verkocht aan Rangers (op eigen verzoek)

• Cissé – verkocht aan Heracles Almelo

• Zalazar – clausule gelicht door CF Montréal

• Popperl – verkocht aan GKS Katowice

• Porath – verkocht aan Werder Bremen

• Gomis – verkocht aan Darmstadt

• Lasme – verkocht aan KV Mechelen

• Matriciani – verkocht aan 1. FC Nürnberg

De selectie is kleiner, scherper en duidelijk op Bundesliga-niveau gebracht.

Voorbereiding – Bewust in Duitsland gebleven

Geen exotisch trainingskamp dit keer. Schalke bleef in Duitsland, in Beieren, waar de omstandigheden ideaal waren om te werken aan intensiteit, pressing en automatisme. Geen marketingreis, maar een werkweek, precies zoals Neuer het wilde.

Oefenwedstrijden

Getafe – Schalke 04 2-1

• Nypan :soccer_ball:

Schalke 04 – RB Salzburg 3-0

• V. Becker :soccer_ball: Karaman :soccer_ball: Piątek :soccer_ball:

Schalke 04 – FC Twente 3-1

• Smit :soccer_ball: Nowak :soccer_ball::soccer_ball:

De resultaten waren wisselend, maar de lijn duidelijk: Schalke is fitter, dieper en flexibeler dan een jaar geleden. De goals van Nowak onderstrepen opnieuw het vertrouwen in de jeugd.

De selectie die het moet gaan doen in de Bundesliga. Basiself staat nog niet vast. Vooral achterin lijkt Neuer vast te houden aan zijn vetrouwde spelers, gaat dat goed op het hoogste niveau?

Vooruitblik

Seizoen twee wordt geen romantisch verhaal. Het wordt overleven, aanpassen en groeien. Maar Schalke begint met iets wat vorig jaar ontbrak: Bundesliga-kwaliteit in de breedte. Neuer is duidelijk geweest: “Dit seizoen draait niet om herinneringen, maar om toekomst.”

De bal is weer aan het rollen. En Schalke is terug op het hoogste niveau. Op naar de eerste wedstrijd tegen Bayer Leverkusen.

1 like

Flinke kwaliteitsupgrade gekregen! Mooie terugkeer van Goretzka ook, kan je nog een tijd mee verder. Nog jongens uit de Eredivisie op het oog?

1 like

Die kwaliteit Is ook hard nodig om degradatie te voorkomen ben ik bang!

Voor deze transferperiode zijn dit alle transfers denk ik. Ik wil nog flink budget overhouden omdat er waarschijnlijk nog wat salarissen verhoogd moeten worden.

Op mijn lijstje voor de toekomst staan nu alleen nog wat talenten van Fc Twente: zoals de gebroeders Rots en Van rooij. Mbuyamba van Volendam lijkt me ook wel een sterke centrale verdediger. Wanner van PSV zou ik ook graag halen, maar dat lijkt me nu wat onrealistisch. Dan moet ik op z’n minst Europees voetbal spelen.

Zie jij nog spelers uit de Eredivisie die wel rijp zijn voor een stap?

Mbuyamba heb ik eens met Ajax gehaald. Prima speler om erbij te hebben. Sterk en lang. Wint veel duels. Misschien een Edvardsen van Ajax, Zerrouki van Feyenoord, Vente van Heerenveen. Wild card: Ihattaren?

1 like

Goede namen! Ihattaren wil ik nog steeds een keer gebruiken in een carrière, ik weet alleen nooit zo goed wat voor stap realistisch zou zijn voor hem. Blijft toch een speler met problemen.

Goretzka :rofl: die is wel een beetje erg onrealistisch (zeker ook gezien de transfersom). Nypan vind ik wel echt een mooie!

Als het te makkelijk gaat in de Bundesliga kan ik je wel aanraden om over te schakelen van legendarisch naar ultiem en/of om over te gaan op manuel controls.

Ik snap de opmerking, maar de vraag blijft vooral: wat is tegenwoordig nog écht onrealistisch? We leven in een tijd waarin:

• Leicester City kampioen werd van de Premier League

• Bayer Leverkusen ongeslagen kampioen werd van de Bundesliga en op een haar na een treble pakte

• Liverpool in één zomer twee wereldspitsen aantrekt: Ekitike en Isak

• Ten hag trainer kan worden van United en z’n halve Ajax elftal voor veel te veel geld kan overnemen

• Bayern München een matige Premier League-spits (Jackson) haalt als oplossing

• Kevin De Bruyne richting Napoli vertrekt

• Granit Xhaka, net kampioen in Duitsland, naar een promovendus in Engeland gaat

• Scott McTominay ineens basisspeler wordt bij Napoli

• Philippe Coutinho na jaren weer opduikt bij Aston Villa

• En laten we niet vergeten: jarenlang heeft Bayern de beste spelers van Dortmund gehaald. Götze, Lewandowski, Hummels. Zou je ook als onrealistisch kunnen bestempelen maar het gebeurde toch.

Zo zijn er nog veel meer opvallende transfers en gebeurtenissen te noemen

Dan Leon Goretzka. Zijn marktwaarde ligt rond de 15 miljoen, hij kwam bij Bayern nauwelijks aan spelen toe, heeft een duidelijke historie met Schalke én een sterke band met Neuer. Daarbij was hij bereid salaris in te leveren om weer belangrijk te zijn. In die context is een terugkeer naar Gelsenkirchen — zeker na promotie — voor mij allesbehalve onlogisch. Het is misschien geen standaardtransfer, maar voetbalcarrières verlopen al lang niet meer volgens vaste paden.

Zolang het verhaal eromheen klopt, de timing logisch is en de sportieve context aanwezig, zie ik hier vooral een geloofwaardige keuze. Dit is geen arcade-save, maar een alternatieve realiteit, en precies dát maakt zo’n carrière leuk.

Wat betreft de moeilijkheidsgraad: de eerste Bundesliga-wedstrijden zijn inmiddels gespeeld en het verschil met de 2. Bundesliga is direct voelbaar. Het makkelijke is er echt vanaf. Mocht het structureel te soepel worden, dan is opschalen naar Ultiem of manual controls altijd een optie.

2 likes

Daar heb je zeker een punt, zozeer zelf dat ik misschien morgen ook eens een carrière start ermee.Nieuw jaar, nieuwe carrière, als de maag en lever al wat tot rust zijn gekomen na vanavond/nacht.

1 like

Heerlijke story, @LarsCF! Blijven gaan & in mijn ogen zalige transfers! Ik ben echt benieuwd hoe jullie verder evolueren & het gaan doen op het hoogste niveau! :star_struck:

PS: ‘t Is me gelukt! De voorbereiding voor mijn story zijn volop aan de gang! :wink:

1 like

Het ging mij met name om de transfersom van 15 miljoen (voor een speler zonder restwaarde). Kijk maar eens naar de transfers van Köln en HSV (die er financieel véél beter voorstaan)…

1 like

@Moreno Haha succes vanavond! Ben benieuwd hoe jij het aanpakt.

@Matthi9s Thanks! Ben benieuwd naar je story.

@Bundesliga Daar valt misschien wat voor te zeggen, al blijft het lastig om de waarde van zulke oudere spelers te bepalen.

Terug op het hoogste niveau – Augustus & september in Königsblauw

De Bundesliga wachtte niet. Geen zachte landing, geen opbouwfase. Voor FC Schalke 04 begon het seizoen direct met duels tegen de absolute top. De ploeg van Manuel Neuer moest wennen aan een hoger tempo, meer intensiteit en minder ruimte, maar liet zien dat het niet gekomen is om alleen te overleven.

Wedstrijden – Augustus & September

Schalke 04 – Bayer Leverkusen 2-2

• Piatek :soccer_ball::soccer_ball:

VfL Bochum – Schalke 04 1-1

• Karaman :soccer_ball:

Schalke 04 – Bayern München 0-1

Schalke 04 – VfB Stuttgart 2-1

• El-Faouzi :soccer_ball: Antwi-Adjei :soccer_ball:

Werder Bremen – Schalke 04 1-1

• Özcan :soccer_ball:

Een harde maar leerzame herstart

De terugkeer in de Bundesliga begon met een zware thuiswedstrijd tegen regerend kampioen Leverkusen. Het verschil in tempo en handelingssnelheid was zichtbaar, maar Schalke bleef overeind. Met een uitblinkende Loris Karius en een ijskoud debuut van Krzysztof Piatek, die tweemaal toesloeg, werd een belangrijk punt gepakt. Een resultaat dat vertrouwen gaf.

Ook tegen promovendus Bochum bleek dat niets vanzelf gaat op dit niveau. Neuer rekende op de eerste overwinning, maar Schalke kwam niet verder dan een gelijkspel. Augustus werd afgesloten ongeslagen, maar zonder zege, een eerlijke afspiegeling van de fase waarin de ploeg zich bevindt.

Eerste tik, eerste overwinning

September bracht direct een confrontatie met Bayern München. Schalke verdedigde compact en volwassen, maar één moment van kwaliteit besliste de wedstrijd. Geen paniek, wel een reality check.

Die volgde in positieve zin tegen Stuttgart. Schalke speelde gedisciplineerd, sloeg toe op de juiste momenten en boekte de eerste overwinning van het seizoen. De maand werd afgesloten in Bremen, waar de wedstrijd in de slotfase explodeerde: een tegengoal in de 83e minuut, gevolgd door een razendsnel antwoord van Özcan twee minuten later. Een punt dat voelde als karakterwinst.

Tussenstand na vijf speelrondes

Na vijf wedstrijden staat Schalke op een 9e plaats. Geen uitschieters, geen paniek. Wel een ploeg die leert, groeit en laat zien dat het Bundesliga-niveau aankan.

De boodschap is duidelijk: Schalke is terug, en dit elftal is pas net begonnen.

3 likes

Leest heerlijk weg deze story! Ben benieuwd hoe ver je het dit seizoen schopt :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Een prima start voor ‘n promovendus, toch? Al doende aanpassen aan het niveau & bijsturen waar nodig …

1 like

@Steff Dank! Leuk om te lezen.

@Matthi9s Meer dan prima! De uitslagen tegen Leverkusen en Bayern vind ik ook veelzeggend. Niet van de mat geveegd.

Manuel Neuer bij Football Night Live

“Schalke moet weer leren wie het is”

Na vijf speelrondes in de Bundesliga schoof Manuel Neuer aan bij Football Night Live. Geen grote uitspraken, geen borstklopperij. Wel een open gesprek over de eerste weken terug op het hoogste niveau, de staat van de selectie en de koers die FC Schalke 04 onder zijn leiding vaart.

Over de start in de Bundesliga

Neuer: “De Bundesliga wacht niet. Dat merk je meteen. Leverkusen, Bayern, zelfs uit bij Bochum: het tempo ligt hoger, de fouten worden sneller afgestraft. Maar ik ben tevreden over hoe we zijn begonnen. We staan negende, we zijn competitief in elke wedstrijd geweest en we hebben nog niet het gevoel gehad dat we kansloos waren. Dat is voor een promovendus cruciaal.”

De openingswedstrijd tegen Leverkusen maakte indruk.

“Dat was een reality check, maar ook een bevestiging. We kwamen onder druk te staan, maar bleven rustig. Dat is iets waar ik veel waarde aan hecht.”

Over de selectie en de zomerse versterkingen

Neuer benadrukt het belang van ervaring in een jonge groep. “Je kunt niet alleen met talenten de Bundesliga in. Daarom ben ik blij met jongens als Goretzka, Özcan, Karaman, Becker, Karius, Piatek en Diatta. Zij weten wat dit niveau vraagt. Niet alleen in wedstrijden, maar vooral op trainingsdagen, in voorbereiding, in herstel.”

Over Goretzka is Neuer duidelijk: “Leon kent de club, kent de druk, kent de Bundesliga. Hij brengt rust en leiderschap. Dat is onbetaalbaar voor een ploeg die net terug is.”

Piatek’s rol gaat verder dan goals alleen. “Hij scoorde meteen tegen Leverkusen, dat helpt. Maar hij is hier ook om jongens als Smit, Højlund en Remmert beter te maken. Dat zie je elke dag op het trainingsveld.”

Over afscheid nemen en moeilijke keuzes

Het vertrek van Sylla in de winter en de daaropvolgende zomerexit van meerdere spelers tekent de koers.

“Dat zijn geen makkelijke beslissingen. Maar bij Schalke mag niemand groter zijn dan de club. We hebben bewust doorgeselecteerd. Dat geldt voor spelers die weg wilden, maar ook voor jongens die simpelweg het Bundesliga-niveau niet aankunnen.”

Neuer is daar consequent in: “Sentiment hoort bij de club, maar sportieve keuzes moeten leidend zijn.”

Over talent en de toekomst

Ondanks de focus op ervaring kijkt Neuer minstens zo nadrukkelijk vooruit.

“Wat mij echt enthousiast maakt, is wat er onder de oppervlakte zit. Ayhan, Grüger, Nowak, Leonard, Sánchez, Kunz: zo kan ik nog wel even doorgaan. Dat zijn jongens die niet alleen ‘meedoen’, maar echt potentie hebben.”

Over Gregor Nowak is hij uitgesproken: “Hij heeft lef. Dat zie je niet vaak bij achttienjarigen op dit niveau. Hij herinnert mensen aan Sané, maar hij moet vooral zijn eigen pad volgen.”

Ook Schalke 2 wordt nauwlettend gevolgd.

“Daar zitten jongens dicht tegen het eerste aan. Wij willen weer een club zijn die opleidt, niet alleen inkoopt.”

Over speelstijl en identiteit

Neuer erkent dat de Bayern-invloeden zichtbaar zijn.

“Ja, we willen de bal. Maar balbezit is geen doel op zich. Het gaat om controle. Tegenstanders geen adem geven. Dat vraagt tijd, zeker met nieuwe spelers en op een hoger niveau.”

Tot slot: waar staat Schalke nu?

Neuer sluit af met een realistische maar hoopvolle boodschap.

“We zijn terug in de Bundesliga, maar nog niet waar Schalke hoort te zijn. Dat is een proces. De basis staat, de richting is duidelijk en de groep gelooft erin. Als we geduldig blijven en blijven werken, kan dit iets duurzaams worden. Een club als Schalke moet altijd naar boven blijven kijken. Dat verdienen de supporters.”

2 likes

Schitterend om nog eens zo een story te volgen!

1 like

Mooie updates! De story begint al snel een opzich zelfstaand verhaal te worden.

1 like

Van crisis naar euforie – Oktober & november in Königsblauw

Waar de Bundesliga-start hoopvol was, sloeg in oktober de twijfel toe. Slechte resultaten, weinig samenhang en een ploeg die haar identiteit even kwijt leek. Maar juist in die fase toonde Manuel Neuer leiderschap. Met ingrepen op meerdere posities kantelde hij het seizoen, en hoe.

Wedstrijden – Oktober & November

Schalke 04 – TSG Hoffenheim 1-3

• Nowak :soccer_ball:

1. FC Union Berlin – Schalke 04 4-2

• Diatta :soccer_ball: Piatek :soccer_ball:

Schalke 04 – 1. FSV Mainz 05 4-0

• Piatek :soccer_ball::soccer_ball: Karaman :soccer_ball::soccer_ball:

Borussia Dortmund – Schalke 04 0-1

Schalke 04 – Borussia Mönchengladbach 4-1

• Karaman :soccer_ball::soccer_ball: Goretzka :soccer_ball: Gantenbein :soccer_ball:

SC Freiburg – Schalke 04 1-1

Schalke 04 – RB Leipzig 2-2

• Smit :soccer_ball: Nowak :soccer_ball:

Oktober: zoeken naar houvast

Oktober begon dramatisch. Twee nederlagen op rij, slap spel en een elftal dat geen team leek. De pressing was onsamenhangend, de linies te ver uit elkaar. Tijd voor verandering.

Neuer greep in. Özcan nam de plek over van El-Faouzi, Nypan kreeg de voorkeur boven Karaman en Nowak schoof in voor Antwi-Adjei. De reactie was direct zichtbaar. Tegen Mainz speelde Schalke misschien wel zijn beste wedstrijd van het seizoen: stabiel achterin, dodelijk efficiënt voor het doel. Vrijwel elke kans was raak.

De derby die alles veranderde

Die overwinning bleek de perfecte opmaat naar de wedstrijd van het jaar: Borussia Dortmund – Schalke 04. De Revierderby, of zoals velen hem noemen: de kohlenpott-derby, stond na jaren eindelijk weer op het programma.

Neuer temperde vooraf de verwachtingen: “In zulke wedstrijden gaat het niet alleen om kwaliteit, maar vooral om mentaliteit.”

Waar fans hoopten op spektakel, ontvouwde zich een tactisch schaakspel. Schalke zakte voor het eerst dit seizoen bewust terug en loerde op de counter. Dortmund had veel balbezit, maar kwam zelden verder dan de zestien. In de tweede helft durfde Schalke iets meer vooruit te spelen.

In de 71e minuut viel het moment: Gregor Nowak, pas 18 jaar, werd diep gestuurd en haalde verwoestend uit in de verre kruising. Stilte in Dortmund. Ontploffing in Gelsenkirchen. Een overwinning voor de geschiedenisboeken.

De spelers in extase na de overwinning tegen Dortmund.

November: bevestiging

Alsof de derby de ploeg definitief had losgemaakt, volgden nog twee sterke optredens. Gladbach werd overtuigend verslagen en tegen Leipzig hield Schalke knap stand. Freiburg leverde opnieuw een gelijkspel op.

November eindigde als een topmaand. Schalke sluit deze periode af op een 9e plaats in de Bundesliga. Meer dan dat: de ploeg oogt stabiel, het vertrouwen is terug en meerdere contracten zijn inmiddels opengebroken en verlengd. Er wordt vooruit gekeken.

DFB-Pokal – vroege exit

1. FC Köln – Schalke 04 2-1

• Smit :soccer_ball:

In de beker ging het mis. In de eerste ronde werd Schalke uitgeschakeld door Köln. Een tegenvaller, maar intern wordt de focus helder gehouden: lijfsbehoud in de Bundesliga is dit seizoen de absolute prioriteit.

1 like

Een dipje die gelukkig niet lang van tel was en juist net in de derby een ommekeer veroorzaakte.

Wel jammer van de vroege uitschakeling in de Beker, maar misschien is dat juist wat jullie nodig hebben om zich te focussen op dat ene front: het behoud.

En al wat meer gerealiseerd wordt, is toch bonus?