Moet eerlijk zeggen dat ik de wedstrijd vanavond aan me voorbij laat gaan, maar begrijp dat Antony weer eens een geweldige wedstrijd speelt in de Champions League. Net als de rest van zijn ploeg maakt Alejandro Grimaldo overigens een lastig seizoen door, maar hij blijft een speler die als een soort spelmaker op de vleugels doorgaans een hoog niveau haalt. En laten we eerlijk zijn, hij zou niet de eerste linksback zijn die nachtmerries krijgt van Antony. ![]()
Mocht je de goals van Barça van de laatste twee wedstrijden nog niet gezien hebben, aanradertje.
Het lijkt daar plots weer redelijk goed te draaien, bij wijze van understatement. Knap van Xavi!
Barcelona Heeft best Eén leuk team om naar te kijken. Wel apart als een club zo véél schuld heeft dat ze dan spelers kunnen halen. Ik blijf het toch apart vinden,.
Dan toch officieel: Roman Abramovich is voornemens Chelsea te verkopen.
Én besluit een deel van de verkoop te doneren aan Oekraïnse slachtoffers.
Een eigenaar waar Chelsea veel aan te danken heeft, zonde dat hij zo weg moet gaan.
Anderzijds is hij ook geen onbesproken figuur die nauwe banden met Putin zou hebben.
Barcelona is ook wel lekker bezig op de transfermarket zeg. Christensen lijkt zo goed als binnen, Azpi komt ook waarschijnlijk, ze zijn de favoriet voor de handtekening van Nous en ook de onderhandelingen met Franck Kessié lijken goed te gaan. Het mooiste is dat ze allemaal gratis zijn.
Een aantal van die spelers die ze halen of gehaald hebben is toch al wel over hun top heen? In bepaalde gevallen lijkt dat dan gewoon afdankertjes van de Europese top te worden.
Joan Laporta zal noodgedwongen moeten zoeken naar een balans tussen transfervrije versterkingen en investeringen in de toekomst. Op dit moment biedt de markt simpelweg meer transfervrije mogelijkheden voor de verdediging dan voor andere linies, dus begrijp wel waarom Barcelona zich in eerste instantie richt op verdedigers met een aflopend contract. César Azpilicueta heb ik volgens mij enkele edities geleden ook al eens naar Camp Nou gehaald, dus kan moeilijk tegenstander zijn van zijn komst. Daarnaast was ik onder de indruk van Andreas Christensen in zijn periode bij Borussia Mönchengladbach. Hij heeft misschien bij Chelsea niet het niveau gehaald wat ik had verwacht, maar dat neemt niet weg dat hij een geweldige breedteversterking zou zijn. Over Noussair Mazraoui ben ik minder positief, vooral omdat ik me al eerder stoorde aan zijn gebrek aan spelinzicht en de hoeveelheid aan domme beslissingen op het moment dat hij de ruimte krijgt om het spel te maken. In mijn ogen heeft hij niet het niveau om voor Barcelona te spelen, ongeacht zijn transfervrije status.
Wat betreft Franck-Yannick Kessié… In principe ben ik geen tegenstander van ‘atypische spelers’ voor het middenveld, ben namelijk in mijn eigen carrières op zoek gegaan naar spelers die het vuile werk kunnen opknappen voor de technische middenvelders. Eerder kwam ik uit bij Lucas Torreira of Allan, maar Kessié past natuurlijk ook in dat profiel. Aan de andere kant… het moet natuurlijk ook geen overkill worden met die ‘atypische spelers’. Was zelf enthousiast over de komst van Adama Traoré, maar om nou naast Aubameyang nóg zo’n ‘atypische speler’ toe te voegen aan de twee meest belangrijke linies voor Barcelona? Dat is misschien een beetje overdreven.
Aan Nous heb je meer dan aan Dest. Maar begrijpelijk dat alle namen die transfervrij worden voorbij komen. Kessie lijkt mij ook best goed. Box to box, balans op het middenveld. Men moet alleen waken dat het niet een bij elkaar geraapt team gaat worden
Dan verschillen we van mening over Noussair Mazraoui, denk namelijk dat Sergiño Dest meer aangeboren talent heeft om de volledige rechterflank te bestrijken. Op het moment dat het de club lukt om César Azpilicueta transfervrij vast te leggen, dan heb je in principe al vier verdedigers die op zijn positie kunnen spelen.
Franck-Yannick Kessié is geen verkeerde versterking, misschien dat ik hem in mijn carrière ook met een kortlopend contract naar Barcelona ga proberen te halen. Voor de breedte heb ik hem er namelijk graag bij. Maar om nou meer dan zes miljoen netto te betalen aan een wisselspeler is ook weer overdreven.
Mazraoui lijkt me vooral handig doordat hij een ander type dan Dest is. Nous is, net als Dani Alves dit seizoen, een wingback die naar binnengaat, in plaats van op de flank blijft, wat belangrijk is als je Adama op de rechterflank hebt staan.
Kessié daarentegen is denk ik vooral interessant in de dubbele 6 rol met Frenkie of Nico naast hem. Hij kan denk ik ook wel als atypische 8 functioneren.
Daar heb je gelijk in, ondanks dat Mazraoui en Dest op dezelfde positie spelen zijn ze eigenlijk een compleet verschillend type voetballer. Vraag me alleen af hoeveel perspectief op speelminuten Mazraoui nou ziet in Camp Nou. Met Dani Alves, Sergiño Dest en mogelijk César Azpilicueta heeft hij al drie concurrenten voor zich.
Franck-Yannick Kessié roept bij mij vooral vraagtekens op, voornamelijk omdat hij zoals je zegt eigenlijk het best tot zijn recht komt in een systeem met een ‘dubbele zes’ of een ‘atypische acht’. Ben op zichzelf geen tegenstander van een ‘atypische middenvelder’, maar het moet ook weer niet zo atypisch zijn dat je het systeem om moet gooien om zo’n speler in te passen. Dan zou ik liever gaan voor een technisch sterkere speler met toch een behoorlijk fysiek.
In hoe verre heeft hij die concurrenten voor zich. Dani Alves is een veteraan en Azpi is ook op leeftijd en allang niet meer die wingback die er steeds overheen komt. Toen Dest naar Barca ging riepen wij in Amsterdam dat ze de verkeerde back namen. Dest is aanvallend oke, verdedigend zwak. Denk dat Mazraoui echt wel speeltijd gaat krijgen
Ah, dan ben ik duidelijk in de minderheid. Sergiño Dest heeft in mijn ogen de ruwe ingrediënten van een moderne vleugelverdediger en een hoger plafond dan Noussair Mazraoui. Hij mag wellicht niet het ‘gepolijste eindproduct’ zijn, maar in mijn ogen heeft Barcelona de juiste keuze gemaakt. Daarnaast denk ik trouwens dat een 39-jarige Dani Alves nog altijd van een ander niveau is dan welke andere speler die we hierboven noemen.
FIFA heeft een ‘buitengewone transferwindow’ voor Rusland en Oekraïne opgezet. Betekent dat jongens als Malcom, Tsygankov, Neres in ieder geval tijdelijk ergens anders aan de slag kunnen. Geen idee of de Oekraïners dat ook gaan doen, maar voor de buitenlanders ineens een optie.
Dat PSG ligt gewoon Uit de CL.
Ik blijf het toch altijd fijn vinden. Als hun eruit vliegen. En wat een doelpunten van Benzema heerlijk,.
Een klein foutje van de doelman en het hele team is van slag. Wel fijn dat ze eruit liggen, heb niks met PSG. Nu de rest er nog uit een Ajax winnen ![]()
Ik als Belg hoop ook dat Ajax wint, zou echt wel leuk zijn.