Algemeen Voetbal Topic

Ben ik mee bezig geweest. Direct vliegen naar La Coruna of Vigo is 400+ retour.
Alternatieven als Bilbao en Madrid zijn ook gewoon prijzig.

Wat is nog een alternatief ?

Via Belgie of Dusseldorf (Weeze)

1 like

Ik ben een rasajacied en ik ben helemaal extatisch vandaag!

In tegenstelling tot veel Ajacieden, heb ik veel minder een probleem met succes voor Feyenoord en veel meer met een hoogvliegend PSV. Dus 0:2 winnen in Eindhoven voelt gewoon extra lekker. Zeker gezien de comeback die we hebben gemaakt: anderhalf jaar geleden zelfs een speelronde onderaan en dan nu BAM!, de eerste plek zo goed als zekergesteld.

Kijk, Feyenoord is dé rivaal: zolang het niet ten koste is van Ajax, vind ik juist dat die club moet winnen en hoog eindigen. Omdat die rivaliteit op een zo hoog mogelijk niveau gespeeld moet worden, dus het liefst gaat De Klassieker om de landstitel. Bovendien beschouw ik die club na Ajax als de grootste club van het land en komen wij en zij uit de twee grootste steden van het land. Dus die twee moeten idealiter met elkaar de dienst uitmaken in Nederland en tegen elkaar strijden om eremetaal.

PSV daarentegen (sorry, niks tegen hun fans) vind ik een omhooggevallen regioclub. En iedere keer dat ze zich ertussen wringen, of dat ze zelfs een seizoen of wat de dienst uitmaken in Nederland en met name ons de Randstedelijke arrogantie in de neus wrijven, dan heb ik last van koorts, dan zit het me tot hier. Maar niet vandaag! Deze keer hebben we lekker gewonnen, liggen we op koers voor het eerste kampioenschap in drie jaar, Champions League is zo goed als zeker en WIJ ZIJN AJAX en WIJ ZIJN (alweer/opnieuw/vanouds) DE BESTE! :x: :x: :x:

Zo, dat moest er effe uit…

2 likes

Ik ben zelf Ajacied sinds mijn 10e. Ben nu 40. Kom wel uit een dorpje naast Eindhoven. Heb met beide clubs echt helemaal niks, Feyenoord niet en Psv net zo min. Heb wel veel meer zenuwen tegen Psv omdat bijna al mijn vrienden voor Psv zijn dus er is eigenlijk meer rivaliteit.

Komt in de buurt: mijn avatar zegt het al, ik ben van 5-9-81. Geboren in Den Haag, groot geworden in Amsterdam. Tussen Den Haag en Amsterdam ligt niet veel keuze, wat profvoetbal betreft :wink:

Uiteindelijk dichterbij huis, komende zaterdag met 3 maten naar Arminia Bielefeld - Hansa Rostock.
Mét een hotelovernachting.
Mensen nog tips voor pre-matchday cafe’s daar? :beers: :grin:

Voor het eerst in het stadion van SC Heerenveen geweest gisteravond. Zelfs als Groningen-supporter moet ik zeggen dat de sfeer top was. Het resultaat hielp daar zeker aan mee.

1 like

Ben er ook wel vaker geweest. Inderdaad fijne sfeer. Hoop dat de club weer terug kan naar de prestaties tussen 1998-2015. Toen was het structureel top-7 en met een enorme hoeveelheid goede spelers die daar doorgegroeid zijn. Bestuurlijke problemen slopen iedere club… Met de nieuwe trainer hopelijk meer stabiliteit. Man die de club kent en vanuit daar een mooie basis opbouwen.

Ik woon inmiddels 25 jaar buiten Nederland, waarvan 20 in Krakau, Polen. We (dochter en ik) gaan hier steevast naar wedstrijden van Wisła Kraków: recordkampioen, maar ook de laatste drie seizoenen op het tweede niveau.

En dat is raar: een stad zo groot als Amsterdam, een modern stadion zo groot als dat van PSV, spelen op het tweede niveau van Polen. De top 6 van die competitie gaat nog wel, maar de overige 12… Het tweede elftal van Op de Camping FC is beter, zeg maar…

Maar, een groot voordeel is dat de eens beruchte club (de Krakause stadsderby is één van de meest gewelddadige ter wereld) is omgetoverd tot een familievriendelijke happening, eens per twee weken.

Pools voetbal is eindelijk groeiende: het land heeft iets minder dan 40 miljoen inwoners, prima voetbalstadions, maar toch kwam het tot voor kort niet mee in het Europees voetbal. Dat lijkt nu te veranderen. Niet dat ze de Grote Vijf gaan bedreigen, maar ik denk dat Polen zich in het groepje van Nederland, België, Portugal en Türkiye kan wurmen (plaatsen 6 tot 12 op UEFA ranking). Maar, dan hoop ik wel dat een club als Wisła Kraków wel snel weer aan zal haken.

2 likes

Heb het even opgezocht, flink stadion inderdaad. Ben het met je eens dat het opvallend is dat zo’n club zo laag speelt. Komt het door bestuurlijk falen?

Denk dat je m.b.t. de UEFA-ranking Turkije prima kan achterhalen. Staan 10e en zelfs Tsjechië staat hoger.

Dat kwam inderdaad door bestuurlijk falen, ja. En dit jaar is Polen al opgeklommen naar de 13e plek op de UEFA ranking. Maar hierdoor dreigen Legia, Lech, Raków en Jagiellonia wel afstand te nemen van de rest en het is pijnlijk dat mijn cluppie daar geen deel van uitmaakt.

Tussen 1997 en 2020 zat er een rijke zakenman als eigenaar die van de club een NV maakte (zoals Ajax). Een lange tijd ging dat goed. Vele kampioenschappen aan het begin van deze eeuw, een goede campagne in de UEFA Cup 2002/03. En iedere keer nét geen Champions League omdat uiteindelijk Barcelona, Panathinaikos of Tottenham in de weg zaten.

Vanaf 2010 kwam Stan Valckx daar als technisch directeur (ik, destijds als tolk) en hij zette een plan neer, om het op zijn Nederlands te gaan doen. Robert Maaskant kwam als trainer, Kew Jaliens als verdediger, Nourdin Boukhari heeft er nog gespeeld. En in 2011 werden ze kampioen. Champions League werd op een haar na gemist.

Maar op z’n Nederlands, betekent: flink investeren in de jeugdopleiding, pijplijn creëren voor de lange termijn. Alleen de lange termijn bestond onder Poolse clubs nog niet, dus toen het even tegenzat werd iedereen weggewerkt. Na EURO 2012 was er niemand meer van de Nederlandse club over.

Toen organiseerden de hooligans zich in een belangenvereniging en kochten ze alle aandelen van de NV op (met niet zo legaal gangster- en maffiageld). Plots had de harde kern een meerderheidsbelang in de club en runde de onderwereld letterlijk de club. Sportief en financieel werd het alsmaar minder: tussen 2012 en 2020, slechts één keer vijfde en na Maaskant geen Europees voetbal meer. Valckx had in zijn tijd flink geïnvesteerd in stadion en infrastructuur (opleiding) en dat werd nu niet terugverdiend, ergo: diepe schulden. Ik moet me nog steeds verdedigen tegen fans die stellen dat de Nederlanders daar debet aan zijn geweest, terwijl ze niet zien dat het mismanagement in de tien jaar erna de daadwerkelijke reden is.

De rijke eigenaar trok zich in 2020 terug en toen was het twee jaar lang complete chaos, met in de lente van 2022 degradatie van de Ekstraklasa (Eredivisie) naar de 1. Liga (Eerste Divisie).

Vanaf 2022, kochten een jonge zakenman in AI Jarek Królewski en clublegende Kuba Blaszczykowski de club terug. Financieel is de boel gestabiliseerd. Directe promotie werd in 2023 nipt misgelopen. Afgelopen seizoen was het in de competitie minder (10e), maar won het wel de beker. Dit seizoen dus een aantal wedstrijden in de voorronde Europa League en Conference League en op dit moment in de strijd om plek twee, welke recht geeft op directe promotie (anders nog play-offs)

Interessant om te lezen! Zo zie je maar weer dat de diverse bestuurlijke wijzigingen die elkaar op volgen vaak niet werken. Er moet stabiliteit zijn voor een langere periode. Mede daardoor ben ik zelf redelijk tegenstander van managers als Conte en Amorim. Die kunnen één systeem spelen en met name Conte kan een selectie helemaal uitknijpen voor kortstondig succes. Hetgeen hij wel knap voor elkaar krijgt. Maar daarna is het klaar en zit de club met zijn specifieke aankopen en vaak is dat ook gepaard gegaan het verkopen van spelers waar ze meer aan hadden gehad.

Zonde dat de club de visie overboord heeft gegooid. Hadden ze nu mooi de vruchten van kunnen plukken. Bijzonder, het verhaal over het opkopen van het meerderheidsbelang zeg.

Begrijp ik het goed dat jij dus met de Nederlanders voor de club hebt gewerkt?

Ik ben half-Nederlands (vader), half-Pools (moeder). Verder geboren en getogen in Amsterdam, maar de laatste jaren dus in Polen. In 2010, liep mijn moeder tegen Stan Valckx aan op het vliegveld van Amsterdam naar Krakau: zij ging mij bezoeken, hij ging naar zijn nieuwe werkgever - toen heeft mams nog een goed woordje voor me gedaan. Ik ben historicus, maar was ook actief als tolk en in het (private) taalonderwijs. De voetbalclubs in Krakau waren mijn klanten, dus ik leerde de buitenlandse voetballers een basiswoordje Pools.

Het was ook niet helemaal toevallig, want mijn oom Dariusz Marzec was er destijds hoofd jeugdopleidingen en die was erg in zijn nopjes met de komst van Nederlanders (‘nu krijgt mijn afdeling pas echte waarde…’). Maar er is dus altijd wel binding geweest met die club en die stad.

Ik heb daar een beetje gefunctioneerd als tolk voor de Nederlanders en van mijn oom een beetje de kneepjes van het trainersvak geleerd, van Stan Valckx wat er allemaal komt kijken bij clubmanagement. Nourdin Boukhari is overigens stiefvader van Noa Lang, die ken ik nog als een klein guppie van 10? 11? zoiets…

Hoogtepunt was echter op het einde. Het Nederlands Elftal heeft voor EURO 2012 getraind in het Wisla-stadion en toen heb ik de selectie een dag mogen rondleiden. En dan ging ik naar huis en bij mij in de wijk Nowa Huta is voetbalclub Hutnik en op hun terrein trainde de Engelse selectie en die heb ik in mijn wijk weer mogen rondleiden.

3 likes

Schitterend om een relatief kleine club als Go Ahead Eagles een keer een beker te zien winnen. Om in de negende minuut van de blessuretijd de gelijkmaker te maken vanaf de strafschopstip, dan heb je echt stalen zenuwen.

Alleen vrees ik dat ze weinig in de Europa League te zoeken hebben. Normaliter zou je daar AZ meer kansen geven. Voor het coëfficiënt van Nederland dus wellicht niet zo gunstig, maar daar zullen Eagles fans maling aan hebben.

Maar aankijken hoezeer ze de selectie bijeen kunnen houden, of aan kunnen vullen. Ik weet: het is maar een spel, maar als ik zie wat er in Scandinavische landen rondloopt dan Kowet dat best aanvullen. De grootste vraag is hoe snel ze een veranderde selectie aan de praat kunnen krijgen. Hopelijk sneller dan het begin van het seizoen 2024/25 (afgelopen zomer).

Zo zat ik er ook in. Voor Nederland zou het in theorie beter zijn als AZ had gewonnen, maar de gunfactor lag absuluut bij Go Ahead. Zijn de laatste jaren als kleine volksclub toch bezig met gedegen beleid en scouting voeren. Dat werpt nu zijn vruchten af. Enorme stimulans ook. Directe deelname aan de groepsfase Europa League. Betekent gegarandeerd 4,3 miljoen euro startpremie, paar keer uitverkocht huis en eventueel nog wat aanvullende premies. Op een begroting van volgens mij 10 miljoen euro een enorme klapper. Daarbij nog een potje Johan Cruijff Schaal.

1 like

Knap hoor, Arne Slot met Liverpool.

Eerlijk: ik heb niks met de Engelse Premier League: dat is veel te ver doorgeschoten in commercie, zakelijke belangen en te grabbel gooien van mooie voetbaltradities. Maar dat laat onverlet dat er af en toe mooie dingen kunnen gebeuren. Vandaag was er een dergelijk moment: petje af.

Liverpool heeft één heel belangrijk dingetje gedaan, na de aanstelling van Slot. Dat is het splitsen van de voetbaltechnische zaken en de organisationele zaken. Hij was de hoofd coach, niet de manager. Het gebeurt zelden dat een Engelse club zich aanpast aan de normen van continentaal Europa (vaak is het andersom: mensen van het Europese vasteland moeten passen in de traditie van de Engelse voetbalmanager). En zie, Arne Slot kon zich volledig focussen op datgene waar hij écht goed in is, met de Engelse landstitel tot gevolg. Écht puik werk!

1 like

Net even de uitgebreide samenvatting van Brentford - United gekeken. Kan toch niet hoe slecht dat United toch is :joy: Worden helemaal weggespeeld. Organisatie is nergens. Verdedigers staan niet goed en komen in ondertal. Middenveld ligt keer op keer open. Die winst op Bilbao kwam voor mij echt uit de lucht vallen. Vind het toch jammer dat United of Spurs met een dramatisch seizoen, met slecht voetbal toch nog een CL-plaats lijken te grijpen. Toch weer miljoenen en aantrekkingskracht.

Zit er wel eens over te denken om een Ferguson-achtige rebuild te doen, maar jongens als Fernandes zie ik niet echt weg gaan, maar wil er ook absoluut niet mee spelen.

Hoezo wil je niet met Fernandes spelen? Die jongen is één van de beste spelers in de Premier League.

Vind 'm heel vervelend, haha. Nare/rare overtredingen, verongelijkt. En hoewel z’n statistieken prima zijn vind ik hem in topwedstrijden ook niet standaard één van de beteren.