Algemeen Voetbal Topic

Wat een spitsen-saga in de Premier League zeg. United dat al tijden hoopt op een goalgetter, maar er nog geen heeft gevonden. Enorm uitgegeven op Cunha met maar liefst 75 miljoen, waar hij toch op z’n best lijkt net achter de spits. Persoonlijk vind ik het een vreemde aankoop.

Chelsea stapt toch af van Jackson en haalt Delap en Joao Pedro, wie sterk begonnen is tijdens het WK. Arsenal had meerdere ijzers in het vuur. Sesko werd genoemd maar bleek enorm duur. Heeft alles om het te maken, maar is op het moment geen killer. En een project in de spitspositie is niet wat de club nodig heeft. Gyokeres lijkt heel volledig: snel, sterk en een killer. Anderzijds niet zo technisch als de gemiddelde Arsenal voetballer (wat misschien ook wel goed kan zijn). Flink bedrag en zien of hij zijn productie kan voortzetten. Deal lijkt bijna rond. Isak werd ook genoemd, maar leek veel te duur. Hoewel je ook zou kunnen zeggen: het bedrag dat ze nu uitgeven en niet zo bizar veel betalen voor Madueke had je een zekere optie gegeven, mits Newcastle meewerkte. Maar goed, lijkt nu niet te gebeuren.

Gister ineens de Newcastle link met Ekitike, terwijl de geluiden gingen dat Isak niet weg mocht. Dat zou zorgen voor een topaanval met ook nog Elanga erbij. Ekitike kan dan in ieder geval een jaar rustiger wennen achter Isak. Had een Liverpool link verwacht. Enerzijds niet omdat ze voor Wirtz ook al 140 miljoen hebben neergelegd. Maar op één of andere manier is Nunez blijkbaar nog dermate gewild dat hij nog een redelijke transfersom kan opleveren (door Napoli, wie ook al Lukaku hebben (en een heel Premier League team bouwen, haha)). Zo’n som en nog wat eigen vermogen kan een transfer triggeren. Tot vandaag, waar er toch weer Liverpool-contacten lijken te zijn voor een 140mio+ transfer. Wilt Newcastle niet, zouden zij op hun beurt voor Ekitike gaan.

Isak naar Liverpool maakt hen echt torenhoog favoriet denk ik, met de andere nieuwe aankopen en de huidige selectie. Als Arsenal en Barça-fan zie ik het liever niet gebeuren, haha. Wie weet dat die over 1-2 jaar nog een kans krijgen. Eenmaal bij Liverpool gaat het niet meer gebeuren op korte termijn. Genoeg grote transfers aankomende in ieder geval.

*Al lees ik nu dat Nunez naar Napoli waarschijnlijk neit doorgaat ivm Lucca en Saudi clubs hem willen. En Isak zou onverkoopbaar zijn waardoor beiden de strijd aangaan voor Ekitike

1 like

Denk dat Gyokeres echt wel een voltreffer kan worden. Vind Haaland ook totaal niet technisch. Is snel en heel sterk en doelgericht. Gyokeres ook. vond hem wel onzichtbaar tegen Psv en als ik vele doelpunten analyseer in Portugal dan is de defensie daar enorm zwak.

140 voor Wirtz is echt enorm veel, tevens vind ik Frimpong ook totaal geen echte back maar meer rechtervleugel speler. Ben ook benieuwd hoe ze het verlies van Jota op kunnen vangen.

Ik vind Wirtz wel een absolute topspeler, best opvallend dat Guardiola hem niet naar City heeft gehaald als vervanger van De Bruyne?

1 like

Misschien budget technisch. Je hebt voor hetzelfde geld Cherki én Reijnders. Vind 140mio ook wel echt enorm veel voor een middenvelder uit de Bundesliga, die heel veel talent heeft maar nog niet mega cijfers weerlegt.

Moet zeggen dat ik ook liever Gyokeres heb dan Ekitike en dan is hij nog goedkoper ook.

Poeh, United tekent Mbeumo voor nog eens 82 miljoen euro, na de 75 miljoen voor Cunha. Mbeuma heeft vrij goede statistieken, maar wat een bedrag voor iemand van Brentford zeg. 82 miljoen zou bijna een garantie op CL-niveau moeten zijn. Nou heb je natuurlijk al de Premier League bonus in de transfersom, maar de United bonus is tegenwoordig ook een ding zeg, haha. En, er moet nog een spits bij komen. Dat is een enorm totaalbedrag voor enkel de aanvalslinie.

En de aankopen zijn vreemd qua positie. Amorim speelt met 2 spelers achter de spits. En 2 van de weinige spelers die wel presteren zijn Fernandes en Amad, die op die 2 plekken op hun best zijn. Juist daar leggen ze 75 en 82 miljoen neer :joy:

Belachelijke bedragen en het tekent ook voor de vijver van spelers waar Man Utd tegenwoordig in moet vissen :zany_face:

Past toch ook helemaal niet in die 3-4-3 die ze willen spelen? Rare aankoop.

Man United… :rofl: Man, ga eens een échte club bijstaan en niet zo’n Engelse voetbalcorporatie. Van de club Manchester United is alleen de (merk)naam overgebleven, niks anders meer…

Iedereen staart naar dat Engelse voetbal omdat veel goede spelers erheen gaan. Maar voetbal is nog altijd primair een spel tussen clubs en de meeste supporters zijn fan van een club…, niet een internationaal bedrijf. En het is nog altijd ten eerste sport en pas later entertainment: anders kun je net zo goed naar die Amerikaanse gescripte nepvechtsporten kijken…

Er gaat een tijd komen, Engeland eerst, dat het Arabic Oil FC tegen Emirates United gaat worden en iedereen vergeeft het ze (Dit team was ooit Liverpool), want daardoor zijn de teams daar in staat 11 Messi’s aan te schaffen. Eigenlijk is het al zo: het enige wat de meeste businessbonzen nog niet durven aan te raken zijn clubnamen of clubkleuren, want: geldverlies. Maar hier en daar wordt zelfs daar al mee geëxperimenteerd. Daarom is het bijstaan of bewonderen van Engelse teams a bridge too far voor mij. Ze maken de sport juist kapot en mensen juichen het nog toe ook.

Cardiff eigenaar heeft ooit een de club kleuren veranderd naar rood, na een seizoen was het klaar. Zo ver zal het niet gaan en een selectie kopen heeft nog nooit prijzen opgeleverd. Dat gaat Real Madrid ook onder vinden. Psg deed het al en verkocht hun super ster om vervolgens de CL te winnen. Geld heeft het voetba allang kapot gemaakt.

Bij Manchester gaat het nog heel lang duren voor dat ze ooit weer de top club zijn. Ze leren niet van het verleden en halen trainers die het een jaartje leuk doen maar echt naar de filosofie word niet gekeken. Nu halen ze Amorim die perse 3-4-3 wilt spelen terwijl de selectie dit niet aan kan. Vervolgens komen er weer versterkingen die middelmaat zijn en eind volgend seizoen gooien ze hem er weer uit.

Het verschil is dat Real Madrid het altijd zo gedaan heeft (stervoetballers kopen deden ze al in de jaren '50), Paris Saint-Germain zo een grote club is geworden. Een incidentele club die het anders aanpakt, of als onderdeel van een bedrijf begonnen is (PSV, Bayer Leverkusen, Red Bull clubs) is ook nog niet ongezien, maar in Engeland eenmaal in de Premier League doet iedereen eraan mee.

En het gaat me ook niet om groot geld en zelfs niet dat voor een bedrijfsvorm met aandelen wordt gekozen (Ajax, Dortmund) omdat die clubs er geen onoverbrugbaar voordeel mee halen ten koste van clubtradities. Het gaat me strikt om die niet-Europese conglomeraten die letterlijk de gehele clubstructuur en -tradities ontmantelen en er compleet iets anders van maken, zodat op het einde een clubnaam zo’n beetje het enige is dat overblijft. Een clubnaam die niks voorstelt, omdat ze binnenkort een Europese Superliga belangrijker vinden dan vaderlands voetbal, of een andere traditie overboord kieperen omdat het weer een miljard oplevert.

Dus als iemand (met name mensen buiten Engeland) mij vertellen wil dat ze supporter zijn van een traditionele Premier League-club, antwoord ik altijd: ‘welke traditie en welke club?’

Ergo, ik zie het probleem vooralsnog enkel en alleen in de hoogste afdeling van Engeland. En dat van Cardiff (maar ook RWDM) was een voorbode: tussen nu en tien jaar komt er elders een volgende poging en zodra de eerste succesvol wordt doorgedrukt volgen er meerdere. Mark my words! Het voetbal verwordt tot een franchise naar Amerikaans model en daar veranderen NBA of NFL teams ook regelmatig van naam, van kleur, of zelfs van stad. En dat gaat (vroeger of later) ook in het associatievoetbal gebeuren, Engelse Premier League voorop.

Mijn oplossing? Een voetbalfederatie voor de landen binnen de EU, dan pissen al die Britse clubs (helaas Celtic en Rangers ook) naast de pot. Of, één of andere uitsluiting bij clubeigendom van buiten de Europese Unie, zodat al die clubs die nu eigendom zijn van iemand uit USA, India of het Arabische Schiereiland in één keer buitenspel staan.

1 like

Denk dat dat allemaal wel mee valt, Engelse zijn nou eenmaal van de tradities. Zie je Liverpool al naar Londen verhuizen en in het blauw gaan spelen? Amerikaanse sport modellen passen niet in die van de Europese competities. Zie de ondergang van van Super League, die dachten ze er ook wel even door heen te drukken en is compleet mislukt. (Jammer overigens dat de clubs die daar aan mee wilden doen haast niet gestraft zijn)

Daarnaast worden er op het moment zoveel grote stadions uit de grond gestampt of gerenoveerd dat het voor mij ondenkbaar is dat ze daar plannen voor hebben om weg te gaan. Manchester united realiseert een stadion project van 2 miljard euro bijvoorbeeld.

Ook zijn in 2006 de regels aangepast in Engeland wat het praktisch onmogelijk maakt om een club te verhuizen. Dit gebeurde doordat MK Dons de licentie kocht van FC Wimbledon en de club naar Milton Keynes Dons verhuisde. Dit ‘franchise’ project is overigens na 20 jaar nog steeds niet geslaagd.

Ik ben overigens alleen voor Liverpool omdat ik die club (ik ben vaak verhuisd, ook naar het buitenland) overal kon kijken. Overal waar ik woonde was Premier League te zien en Liverpool is de enige club waar ik iets voor voel.

De komst van de (toen voorgenomen) super league werd ook niet geaccepteerd door de Britse fans.

Het zijn eerder clubs als Barcelona of Juventus die alles doen voor een paar centen extra.

Ondergang Superleague? Dat idee is pas voor de eerste keer geopperd. Het zal in de toekomst ongetwijfeld terugkomen en ooit zal het worden geaccepteerd: dat is onvermijdelijk. Ideeën worden aanvankelijk vaak afgewezen omdat ze te radicaal lijken. Maar verder in de toekomst worden ze tóch geaccepteerd.

Het idee van Europees clubvoetbal bestond al aan het einde van de 19e eeuw, maar werd pas realiteit in 1955, ruim een halve eeuw later. Dus als iemand in 2021 aan komt zetten met een idee voor een Europese Super League, mag je ervan uitgaan dat ergens verderop in de 21e eeuw het er ook echt gaat komen.

Als het gaat om ontwikkelingen in het voetbal (of breder, in het algemeen) is het verkeerd uit te gaan van het nu, maar juist van wat het kan worden. Dus, als we de lijn die vanaf de jaren '90 loopt tot nu en het vervolgens weer 30-35 jaar verdertrekken, dan denk ik dat het clubvoetbal anno 2060 dichter zit bij hoe ik het schets dan de rest. En daarbinnen is nog altijd de Engelse Premier League de hoofdverantwoordelijke: zij hebben begin jaren '90 aangetoond wat privatisering en commerciële exploitatie teweeg kan brengen en dat is sinds die tijd telkens weer een stap verder gegaan.

Nou Rashford op huurbasis naar Barça. Thoughts?

Ben zelf niet echt fan van hem. Vaak erg gehyped omdat hij Engels is en voor United speelde. Aan de andere kant is het wel een verklaarbare deal nu Nico Williams niet meer komt. Beter een huurdeal en een ietwat hoog salaris (hoewel hij wel een goede verlaging heeft aangenomen) dan tientallen miljoenen neerleggen voor zo’n Diaz, waar ook geruchten over waren. Op linksbuiten zijn er op dit moment denk ik weinig opties die benut konden worden in de markt. Hij zal als back-up voor Raphinha en eventueel Lewandowski wel snelheid, dreiging en diepgang brengen en hij lijkt enorm gedreven om dit als een soort laatste kans aan te grijpen. Dus op (een lager) salaris na weinig kans om echt de plank mis te slaan (en mocht hij vlammen is het ‘maar’ 30 miljoen qua kooptie voor iemand van 27).

Vind hem helemaal niet bij Barca passen. Begon natuurlijk heel goed bij Man utd maar dat ebte wat weg. Zelfde geldt natuurlijk voor Ansu Fati. Die verhuren ze dan aan As Monaco. Vind het ook echt een vreemde transfer. Had echt wel een opleving bij Aston Villa maar vraag me af of hij bij een topclub weer uit kan blinken.

Ik denk dat hij geweldig kan zijn als hij juist gebruikt wordt. Los daarvan gun ik hem het allerbeste, voetballers die met sociale kwesties bezig zijn zal ik altijd steunen.

1 like

350K per week (!) + loan fee vind ik vrij belachelijk gezien Barca’s situatie. Flick is de volgende die denkt Rashford aan de praat te krijgen, maar het gaat vast niet lang duren voordat ie het uitgangsleven van Barcelona ontdekt. Al sluit ik een tijdelijke opleving niet uit.

Bedrag klopt niet. Dat is zijn oude salaris bij United en hij heeft een verlaging geaccepteerd om het mogelijk te maken. Barça zal zo’n salaris ook niet accepteren in deze situatie en voor zo’n speler.

1 like

Zag ik dat nu goed? Luuk de Jong naar Porto? Is me dat een transfer die ik totaal niet zag gebeuren …

Niemand zag deze aankomen. Geen een journalist die er van af wist.