Algemeen Voetbal Topic

Ja, dat verraste mij ook wel. de laatste jaren waren Dost en van Wolwinkel bij Spoting erg effetief wat ik me herrinner

Wat denken we van het komende Eredivisie-seizoen? Ik vind het momenteel moeilijk te peilen.

Ik vind dat met name Feyenoord goed heeft gehandeld op de transfermarkt. Ik verwacht dat zij gezien worden als titelfavoriet. In de breedte vind ik ze de meeste kwaliteit hebben: achter het beoogde basisteam, veel spelers die tegen het gevraagde niveau aanhikken.

Wellenreuther; Read, Watanabe, Ahmedhodzic en Bos; Hwang, Timber en Steijn; Hadj-Moussa, Sauer en Ueda.

Maar dan zijn er ook nog (indien fit en speelgerechtigd) - Bijlow, Lotomba, Beelen, Trauner, Smal, Nieuwkoop, Targhalline, Moder, Stengs, Valente, Borges, Tengstedt en Carranza. Ontzettend brede slectie, met veel opties. Voor mij zijn ze de favoriet.

PSV vervalt een beetje in de klassieke fout van vóór Peter Bosz: ze hebben keepers die hun punten gaan kosten, omdat hun verdedigers geen echte killers zijn. Het wordt -net als Ajax- opendeurenvoetbal - aanvallend en aantrekkelijk, maar met de achterdeur open.

Olij; Sildillia, Flamingo, Gąsiorowski en Mauro Jr; Schouten, Veerman en Saibari; Perisic, Pepi en Van Bommel. Daarachter heb je Kovar, Dest, Obispo, Nagalo, Til, Land, Babadi, Driouech, Bajraktarevic en Pléa. Ik vind de spoeling nogal dun, zeker in vergelijking met Feyenoord.

Zoals ik Ajax bekijk, hebben ze één positie thans onderbezet: linksback. Alles is goed bezet behalve die plek.

Jaros; Gaaei, Itakura, Baas en Wijndal; Klaassen en Mokio; Berghuis, Oscar en Moro; Weghorst.

Dan heb je nog Pasveer, Heerkens, Rosa, Alders, Sutalo, Bouwman, Janse, Kaplan, Jetten, Regeer, Fitz-Jim, Steur, Bounida, Faberski, Godts, Traoré, Brobbey en Konadu. Beloftevol, maar voornamelijk jong en onervaren.

Utrecht oogde best solide, AZ heeft een talentrijk elftal, maar een ervaren speler of twee zou geen kwaad kunnen. Twente zal de goals van Steijn gaan missen.

Daarachter hebben Heerenveen, NEC en Sparta best okay ingekocht, dus die drie maken mijn linkerrijtje af.

Ik, als Ajacied, vind Feyenoord een heel leuk en volledig team hebben momenteel. Heb gisteren, vooral de eerste helft, ook genoten van de wedstrijd tegen Fenerbahçe.

Ik denk dat PSV toch weer aan het langste eind gaan trekken. Als Pepi fit blijft, hebben ze met Perisic en Plea hele goede spelers voorin rondlopen. Ik denk dat zij, ten opzichte van bijvoorbeeld een Ueda en Sauer voorin bij Feyenoord, het verschil gaan maken in de Eredivisie.

Ajax heeft gericht ingekocht en met Moro, Gloukh en Itakura spelers gehaald waar ik positieve verwachtingen van heb. Echter denk ik dat er helaas nog te veel onzekerheden in de beoogde basiself zitten (Berghuis geeft niet altijd thuis, Mokio nog te onervaren om een heel seizoen de belangrijke 6-positie in te vullen en Baas en Wijndal die naar mijn mening toch een stuk zwakker zijn dan de spelers die op deze posities bij PSV en Feyenoord rondlopen. Ik heb daarentegen wel veel vertrouwen in een goed seizoen voor Gaeei. De bank vind ik wisselvallig. Naar mijn mening is een bank met bijvoorbeeld Regeer, Fitz-Jim, Konadu te licht om een verschil te kunnen maken en ik ben in geen van onze spitsen volledig enthousiast

Ik denk, ondanks dat belangrijke spelers zijn vertrokken, Go Ahead Eagles ook nog in het linkerrijtje zal gaan eindigen.

Veel zal waarschijnlijk afhangen van wat er op de transfermarkt nog gaat gebeuren. De verkoop/aankoop van een of enkele spelers kan voor een club natuurlijk wel een enorm verschil maken. Ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd hoe Reine-Adelaide gaat presteren bij Heracles. Zo’n spelers kan, mits fit, met zijn kwaliteit een team als Heracles enorm helpen in wedstrijden.

Ik heb in ieder geval enorm veel zin in het nieuwe seizoen!

1 like

Bij PSV worden nog 3 aankopen verwacht. Een rechtsbuiten, een nummer 10 en een linksback.

Ik sta er precies zo in: ook ik ben voor Ajax, maar ik zie dat (op dit moment) Feyenoord de meest complete selectie heeft. PSV en Ajax hebben een sterk dozijn aan kernspelers, maar daarbuiten missen ze zowel kwantiteit als kwaliteit: iets dat 010 wél heeft.

Dan kan PSV nog wel aankopen doen (ik hoor over een rechtsbuiten van Sao Paolo, anders Dennis Man; Nkounkou voor linksback), maar ik denk dat allround PSV iets tekort gaat komen: van voren oogt het sterk, maar achterin zie ik geen verdedigers of doelmannen van bovengemiddeld niveau: goed genoeg voor de gemiddelde Eredivisieclub, dat wel, maar Europees is het flinterdun.

Ik denk dat we bij Ajax ook veel goals voor en tegen zullen meemaken, zeker als je á la Heitinga hoog druk wil zetten: alle verdedigers missen óf snelheid, óf gogme, óf beide om dat spel constant goed uit te voeren. Gaaei, Ko, Baas en Wijndal hebben vrij veel voetbal in zich, maar zijn geen echte defensieve killers. Rosa, Sutalo, Janse of Kaplan hebben weer wél wat meer fysiek en stopperkwaliteiten, maar missen weer dat technische niveau qua voetbal.

Ik hoor nu dat Seb Haller waarschijnlijk toch voor Utrecht zal spelen: die krijgen verhoudingsgewijs een beresterk elftal: genoeg om het de traditionele top 3 lastig te maken.

Kovar, Dest, Flamingo, Gasiorowski en Mauro alleen goed genoeg voor een gemiddelde eredivisieclub? Houd het maar bij FIFA :joy::joy:

Wat ik bedoel is dat ze tegen een gemiddelde Eredivisieploeg toch een goaltje moesten toestaan (GA Eagles 2-1). Dus, nu even inbeelden als het wat meer serieuze tegenstand moet tegenhouden. Ik zeg niet dat ze hun wedstrijden niet zullen winnen, maar het gaat een uitdaging worden om de nul te houden, tegen serieuze tegenstand. Kováŕ en Olij zagen er beide onzeker uit gedurende de voorbereiding. Flamingo en Gąsiorowski (spreek uit: gon-sjo-rof-ski) zijn goed aan de bal, daar niet van, maar defensief gaan ze heel veel steken laten vallen, net zoals de Ajax-defensie trouwens.

Ook hier heb ik het idee dat alles bij elkaar 010 de zaken het best voor elkaar heeft. Maar goed, we gaan zien wie het beste het seizoen zal starten.

Wel grappig dat je dan Feyenoord benoemd. Die waren gister de gehele 2e helft zwaar ondermaats tegen Fenerbahçe. Die gaan tegen Benfica meteen het schip in.

Nou, hou me ten goede: maar een beetje verschil of je 2-1 wint tegen GA Eagles, of tegen Fenerbahçe, niet? Of andersom, dat je een doelpunt moet toestaan tegen een middenmotor uit Nederland, of tegen een topclub uit Türkiye. En jij hebt het over de zwakke tweede helft: terecht. Maar wees ook zo sportief te erkennen dat de eerste helft best okay was: nogmaals, ik ben voor Ajax, maar ik vond 010 de eerste 45 minuten redelijk tot goed voor de dag komen.

Maar ik heb het uiteindelijk niet over resultaten, maar eerder over tegengoals. Ik snap niet dat het zo moeilijk is te erkennen dat wat dat betreft PSV niet zo sterk staat. Nu staan Nederlandse clubs in het algemeen er niet om bekend te leunen op hun defensie, maar hoe PSV en Ajax hun selectie thans hebben ingericht, is het toch duidelijk dat ze meer vertrouwen op hun voorwaartse spelers, dan hun defensievere krachten? Dat is alles wat ik zeg, van de drie clubs heeft Feyenoord de meeste defensieve opties en zullen, niet meteen maar snel, tot een goed functionerende achterhoede komen; een betere dan Ajax of PSV.

Maar goed, mijn lijstje (met de selecties zoals ze in de eerste week van augustus bekend zijn)

1. Feyenoord
  2. Ajax
  3. PSV
  4. Utrecht
  5. Twente
  6. AZ

FC Utrecht speelt momenteel een goede tweede helft tegen Servette. Ik verwacht dat Utrecht ook dit seizoen weer een gevaarlijke ploeg gaat zijn

1 like

Het schijnt allebei te worden… onder Peter Bosz alles op de aanval.

• Vlap (Twente) niet naar Rusland, maar naar Qatar
  • Poku (AZ) mogelijk naar Leverkusen
  • Ko Itakura (MGB) zo goed als zeker naar Ajax

1 PSV
2 Feyenoord
3 Ajax
4 AZ
5 FC Utrecht
6 NEC
7 FC Twente
8 sc Heerenveen
9 Heracles Almelo
10 Go Ahead Eagles
11 FC Groningen
12 Sparta Rotterdam
13 NAC Breda
14 Fortuna Sittard
15 Excelsior Rotterdam
16 PEC Zwolle
17 FC Volendam
18 Telstar

Peter Bosz had in zijn eerste seizoen veruit de minste tegengoals. Yarek is de vervanger voor de vertrokken Boscagli en met Sildillia en waarschijnlijk Nkounkou zijn de backposities dubbel bezet. Dus leg eens uit waarom Bosz alles op de aanval zet? Omdat er een vervanger voor de vertrokken Bakayoko moet komen?

Gozer, ik klep gezellig over voetbal en ik verwacht dat PSV gaat tegenvallen, that’s it. Als dat niet zo is, ben ik blij voor je. Als je het beter weet, vraag ik me af waarom PSV je nog niet in dienst heeft…

Peter Bosz speelt altijd op de aanval (AGOVV, Graafschap, Heracles, Vitesse, in Israel, bij Ajax, Lyon, Dortmund, Leverkusen) met Boscagli zijn ze een hele goede, slimme verdediger kwijt, daarbij nog vier basisspelers (Lang, Bakayoko, Luuk de Jong, Tillman) en datgene wat er voor teruggehaald is lijkt me a] niet zo goed als wat vertrokken is en b] zeker niet zo goed op elkaar ingespeeld, met name datgene wat er achterin rondloopt.

Flamingo is goed aan de bal, maar als mandekker laat hij steken vallen, deze Yarek net zo. Dus dit wordt een PSV zoals afgelopen seizoen: ze zullen makkelijk de weg naar het doel vinden, maar achterin lijken ze me kwetsbaar, dat voorgevoel heb ik. Ook de keepers leken me weinig overtuigens in de voorbereiding, hoewel ik daarbij meteen de kanttekening plaats dat geen enkele Nederlandse club een bijster sterke doelman heeft op dit moment.

Dus, op basis dat ook vorig seizoen PSV begon te haperen (met name toen Tillman wegviel) en mijn mening dat wat achterin staat ik niet overtuigend vind , denk ik dat PSV wel wat opstartproblemen gaat hebben, met name als het gaat om de achterhoede. Ze zullen nog altijd vier op vijf wedstrijden winnen en ik zie ook wel dat het voor Eredivisie-begrippen met name voorin flinke kwaliteit is, maar toch zag ik het haperen tegen een bescheiden tegenstander als Kowet. Misschien is het slechts begin seizoen, misschien iets serieuzer. We zullen zien. Het is geen wetenschap en als je me vraagt wat ik zou willen dat gebeurt, dan hoop ik dat Ajax (letterlijk alles) gaat winnen, maar ook dat zie ik niet gebeuren. Ik denk gewoon dat Feyenoord en Utrecht veel sterker zullen zijn en PSV en Ajax wat bescheidener.

Zijn jullie fan, of hebben jullie een zwak voor een club, die normaal gesproken een ander niks zou doen? Ik ben net terug van een potje op het tweede niveau van Polen, de 1. Liga (onder de Ekstraklasa).

Koploper Wisła Kraków nam het in eigen stadion op tegen nummer 2 Pogoń Grodzisk Mazowiecki. Wisła won met 3-2 en staat na vier duels met 12 punten (foutloos) al vijf punten los van de concurrentie. Het lijkt er sterk op dat dit het seizoen gaat worden dat de gevallen voetbalgrootmacht van Polen eindelijk terug gaat promoveren; wat tevens betekent dat ik goede hoop heb dat ik in EA FC 27 eindelijk weer met mijn lokale cluppie aan de haal mag.

Ik ben van oorsprong Amsterdammer, maar mijn moeder komt uit Kraków en ik woon hier al inmiddels een jaar of twintig. En indien je voor Ajax bent, dan zou je in Kraków eigenlijk Cracovia moeten steunen (500 meter verwijderd van waar de foto is genomen). Er bestaat een alliantie tussen zogeheten Europese jodenclubs: Tottenham, Ajax, Rangers, Bayern en… Cracovia. Maar ook hier geldt een familiereden voor mij, om ervan af te wijken: mijn oma is zo’n beetje naast het stadion geboren, mijn oom Dariusz Marzec is heel lang hoofd jeugdopleiding geweest bij de club, ik was zelf vertaler voor Robert Maaskant, Stan Valckx, Kew Jaliens en Nourdin Boukhari toen zij hier actief waren (2011-2012) en clubicoon Mirek Szymkowiak is een goede bekende van me.

Het is dus (bij gebrek aan Johan Cruijff Arena) Wisła dat bij mij de klok slaat in het Henryk Reyman Stadion aan Reymonta 22, waardoor het stadion in de volksmond R22 wordt genoemd. Echter, de op één na succesvolste club van het land degradeerde in 2022 en speelt thans op het tweede niveau. Aan het slot van 2023/24 wonnen we de beker, een jaar geleden speelden we Europese voorrondewedstrijden, maar toch liepen we promotie mis. Maar dit seizoen lijkt alles samen te komen: Peter Moore (ex-Liverpool) zit nu in de Raad van Bestuur bij deze club, we hebben nog geen punt laten liggen en het stadion zit iedere thuiswedstrijd bijna vol, 30-35,000 toeschouwers: buiten de wat grotere voetballanden, weinig clubs in Europa uitkomend op het tweede niveau die dat kunnen nazeggen.

4 likes

Leuk verhaal!

Ik ben buiten Ajax alleen fan van Arsenal, maar dat is natuurlijk een club die wereldwijd veel aanhang heeft. Dit omdat mijn ouders toen ik klein was een weekendje naar Londen zijn geweest en een wedstrijd tussen Arsenal en Middlesbrough hebben bezocht, zodoende.

Verder heb ik een zwak voor clubs die in de Europese competities op het hoogste niveau speelden toen ik voetbal begon te volgen. Puur voor het gevoel van vroeger hoop ik die clubs altijd weer terug te zien op het hoogste niveau (Den Bosch, ADO, Roda JC, Willem II, De Graafschap in NL bijvoorbeeld)

1 like

Mooi verhaal inderdaad. Heb het persoonlijk niet met een heel specifieke club waar weinig mensen weten hoe het eraan toe gaat, des te leuker om eens wat meer achtergrond te lezen.

Feyenoord is er wel veel sterker op geworden ja. Voor CL bedragen ingekocht en dan CL mislopen. :joy::joy:

Waar vinden jullie samenvattingen zonder spoilers? Ik volg de PL via Match Of The Day, maar da’s enkel op zaterdag en zondag. De match van gisteren mis ik dus. Vroeger vond ik via reddit nog wel eens een samenvatting, maar dat valt tegenwoordig nogal tegen.