Zeiden we hetzelfde bij Van Gaal (alleen ervaring als assistent), Koeman (op het moment van aanstellen, slechts een jaar Vitesse), De Boer (alleen ervaring als jeugdtrainer), of Cocu bij PSV, Bronckhorst of nu Persie bij Feyenoord? Onze topclubs leunen heel erg op voormalige voetballers met hun club-DNA: daarin is Heitinga niks nieuws, of ook geen uitzondering. En al die personen hebben internationaal als trainer weinig laten zien, maar meestal in de gemoedelijkheid van hun eigen club zijn ze in staat gebleken te presteren.
Hij is gepokt en gemazeld bij Ajax, heeft inmiddels meegelopen in de Premier League bij Moyes en bij Slot. Dan ben je in mijn ogen wel klaar voor een Nederlandse club. En Ajax had er beter aan gedaan iemand als Reiziger aan te stellen, maar als clubman is Heitinga een alternatief. Maar in mijn optiek is het bestuur compleet aan het dwalen: het is een juiste inschatting om met een typische Ajax-trainer terug te willen naar typisch Ajax-voetbal, maar de doelstellingen zijn onredelijk. Wat Farioli presteerde was uitzonderlijk; het is eerlijker Heitinga naast Van 't Schip te leggen en bekijken hoe Ajax er voor stond, iets meer dan een jaar terug: dus, hoe gaan we van die vijfde plek in 2024 richting de top drie in 2026?
Vooraf oordelen is te gemakkelijk. Zolang hij alleen Hato moest missen draaide Ajax een redelijk voorseizoen. Nu moeten er plots nieuwe spelers ingepast worden; geef het even. Ook PSV struikelt, met name omdat ze het hart van de verdediging niet hebben versterkt. Ik vind Feyenoord tamelijk compleet, zeker nu ze die Larin in de spits erbij krijgen: goed breekijzer als Ueda weer een off-day heeft. Maar ook zij zullen misstappen maken en is het dan omdat ze een nieuwe selectie hebben, of omdat de trainer plots ondergekwalificeerd is?
Ik vond het vooral verrassend hoeveel Liverpool heeft uitgegeven aan spelers deze transferperiode. De drie duurste transfers (Isak, Wirtz en Ekitike) gingen alle drie naar Liverpool. Stuk voor stuk wel echte goede spelers, benieuwd hoe ze het als collectief gaan doen.
Ook als je kijkt naar de spelers van het Nederlands elftal, toch weer een aantal spelers naar hoger aangeschreven ploegen. Op elke positie kunnen echte wereldsterren worden opgesteld, behalve dan de spits. Die positie is nog steeds erg mager bezet.
Bij mijn eigen favoriete club, Feyenoord, zijn er ook veel mutaties geweest. Een aantal erg goede aankopen. Twee centrale verdedigers die in hun eerste wedstrijden doen laten lijken alsof ze er al jaren staan. De topscorer van de Eredivisie binnenhalen vroeg in de transferperiode verdient een compliment. En met Valente haal je een groot talent weg bij Groningen, waar die “vroeger” waarschijnlijk nooit haalbaar was geweest.
Vind het daarnaast bijzonder (kwalijk) om te zien dat er met miljoenen gegooid wordt naar spelers die niet direct een rol krijgen als basisspeler. Dan heb ik het voornamelijk over de aankopen van Borges (10 miljoen) en Tengstedt (6 miljoen). Ik hoop dat zij mijn ongelijk toch nog gaan bewijzen. Feyenoord heeft heel de zomer geprobeerd een dure spits te halen, maar komt uiteindelijk aanzetten bij een huurdeal met Mallorca voor Cyle Larin. Ik ken hem eerlijk gezegd niet, dus nog moeilijk een verwachting over uit te spreken.
Ik heb me ook verbaasd over de geruchten die rond Ajax aanwezig waren. Hoeveel oud-spelers opnieuw in verband gebracht werden met de club. Over het algemeen is het spelers terughalen naar een oude club een grote gok, omdat men met nostalgie terugdenkt aan hoe een speler ooit was. Blind, Ziyech, Tadic, Alvarez, Dolberg (die daadwerkelijk gekomen is) zijn de namen die ik gelezen heb. Ik sta er te ver vandaan om te beoordelen hoe realistisch of concreet dit was.
Kan me wel goed vinden in je redenatie. Vond die Borges ook zeer opvallend inderdaad. Porto fans konden het zelf niet geloven.
Er is echt enorm veel gebeurd deze zomer. De Premier League was echt helemaal los, met de meeste clubs boven 100 miljoen euro aan uitgaven. Enorm veel transfers daar ook. Dit seizoen is er echt een enorm gat geslagen met de andere competities.
Aantal zaken die mij opvielen:
Isak: eerst niet, toen kwam Ekitike, daarna was het ineens oorlog.
Woltemade: letterlijk 1 seizoen oké gepresteerd. 85 miljoen..
Turkse uitgaven: enorme bedragen en veel, hoe doen ze het
Bayern: in het verleden toch redelijk verstandig. Nu 70m voor Diaz en 16,5m voor 1 jaar huren van Jackson..
Wissa: oké gepresteerd bij Brentford, 58m..
Hoe Chelsea (hoewel ze netto verlies leiden) toch spelers voor hoge sommen van de hand doet en Arsenal bijv. geen stuiver voor ze krijgt.
Ouattara: transfers tussen kleine clubs als Bournemouth en Brentford, 43m
Donnarumma. Top-3 keeper, voor maar 30m. Anderzijds Ederson ook voor een schijntje weg (10m). Theo Hernandez, 25m, had je ook wel een Premier League club verwacht
Volgens Transfermarkt zijn er 144 (!) spelers voor minimaal 20 miljoen euro verhandeld. 40 spelers boven 40 miljoen, waarvan 25 boven 50 en 10 boven 70.
Op basis waarvan zou Heitinga trainer moeten worden bij Ajax? Hij is eerder al weg gestuurd, wellicht vanwege Mislintat. Maar door twee keer ergens assistent te zijn zegt helemaal niets over zijn trainers capaciteiten.
Jongen van de club en Ajax dna zijn echt drog redenen om iemand aan te stellen. Soms pakt het goed uit maar vaker niet dan wel.
Wat ik al eerder aangaf: omdat Nederlandse clubs dat traditioneel vaak doen: ze proberen het vaak met onbewezen, of bijna niet geteste clubmensen.
PSV: Gerets, Cocu, Bommel, Faber, Nistelrooij
Ajax: Michels, Cruijff, Van Gaal, Koeman*, Van Basten, De Boer, van 't Schip, Heitinga
Feyenoord: van Hanegem, Gullit*, Been, Bronckhorst, Persie
En het punt dat iemand eerder weggestuurd is… Heitinga heeft redelijk werk afgeleverd in 2023 (in ieder geval het schip gestabiliseerd) en heeft tussendoor mee mogen kijken bij Moyes en Slot.
Nu geeft zijn thuisclub hem de mogelijkheid om te laten zien, of hij iets ervan geleerd heeft - en dat kunnen we op zijn vroegst eind deze maand beoordelen, als PSV en Inter zijn geweest, want pas nu gaan we écht met een vaste groep aan de slag.
Dus een reden waarom Heitinga bij Ajax heb ik je gegeven. Of het een terechte is, weten we over ca. een maand van nu.
Nederland wint met heel veel moeite uit in Litouwen, zelfs na een 0-2 voorsprong. Onderschatting? Een tegenstander met een goede tactiek? Of vooral pech door toevallige goals?
Wat vonden jullie de oorzaak dat het Nederlands elftal geen eenvoudige wedstrijd had?
Onderschatting van Litouwen en overschatting van zich zelf. Een incapabele bondscoach. Als je ziet hoeveel er fout ging qua passing dan heeft dat echt met scherpte te maken. Na de 0-2 werd het nog veel erger.
Het was niet alleen Nederland. Duitsland wieberde ook tegen Slowakije en Noord-Ierland, Engeland overtuigde voor geen meter tegen Andorra, Italië met moeite langs Israel. Dus, dit alleen maar aan Nederland toeschrijven is te makkelijk. Er is sprake van een trend waaraan alleen Spanje zich lijkt te ontrekken.
Koeman doet het juist heel goed door vast te houden aan grotendeels dezelfde groep. Indien die groep die 0-2 had vastgehouden had geen haan ernaar gekraaid @Spoon0612 dus dat Oranje instortte heeft weinig met de bondscoach te maken. En hoewel de tweede helft aan de bal belabberd was, kreeg het in tegenstelling tot de eerste helft geen tegentreffers. Dus de wissels hadden in die zin effect.
Sterker nog, Koeman deed het juist goed door te wisselen zoals hij deed (en in ieder geval niet meer tegengoals te incasseren). Koeman zoekt nog altijd naar een manier waarbij een sterkere drang naar voren niet resulteert in meer tegentreffers: een beetje als Heitinga bij Ajax en Bosz bij PSV. Dat is waarom Nederland soms schaakvoetballend, onovertuigend aanvalt.
Waar ik het wel mee eens ben is het gebrek aan scherpte, laksheid, gemakzucht, misschien onderschatting. Maar, gezien de wankele prestaties van ook Engeland en Duitsland, kan ik dat ook misschien plaatsen als gebrek aan fitheid: op het moment dat je als sporter merkt dat je te snel aan je limiet zit, dan ga je normeren, minder dan voluit ertegenaan. Dat is wat de drie landen overeen hadden. Maar alles toeschrijven aan een bondscoach, die maar drie dagen per maand effectief met zijn groep aan het werk kan, is mij te makkelijk. Dan snapt men het principe van coachen en begeleiden niet echt.
Aanzienlijk betere goalkeepers? Betere backs? Misschien als Hartmann fit is op links, maar is er iemand beter dan Dumfries op rechts? Het centrum lijkt me ook niet dat je naast Virgil kunt komen met een beter alternatief dan Van Hecke, De Vrij of De Ligt? En wie zou dan de controlerende middenvelder moeten zijn indien Frenkie niet speelt? Veerman is te licht, Schouten had een off-day, Mats Wieffer, dan?
Ik denk dat we alleen kunnen disussiëren of er wel voor de juiste rechtsvoor en spits gekozen wordt en of het allicht niet beter is om met een uitgesproken 10 achter twee spitsen te spelen (in plaats van thans drie voorin). Maar dan ga je terug naar het spelletje zoals dat is uitgeprobeerd door Louis van Gaal en ook nog Frank de Boer. Willen we dat dan? Waren Euro 2020 ('21) en het WK van 2022 zo geweldig qua spel? Ik bedoel: de bondscoach afzeiken mag, maar kom wel met een alternatief waardoor we met beter spel tenminste dezelfde resultaten behalen.
Nog altijd emmeren 'Ollanders teveel over stijl en uitvoering en te weinig over resultaat. Nederland koerst wel af (voor het eerst sinds 2022) op een kalenderjaar zonder nederlaag, inclusief twee potjes tegen Spanje. Dat kunnen dus klaarblijkelijk alleen Van Gaal en Koeman: dan ben je in mijn ogen zo slecht nog niet.
Het was zeker licht, maar een doorgebroken speler hinderen is wel onderbreken (hoe minimaal ook) van veelbelovende aanval. Met geel zou dat ook niet voldoende bestraft zijn.
IJzersterke aankopen en defensie, dat PSV Dat hadden de heren voorspellers goed gezien (not).
Ik zei het toch: PSV en Ajax zijn achterin zo lek als een mandje, zeker met de spelopvatting van Bosz en die van Ajax.
En dat denk ik (helaas, als Ajacied, nog steeds) Feyenoord mag dan wel stroef begonnen zijn, ze zijn die partijtjes aan het winnen, simpelweg door het achterin goed dicht te houden terwijl ze er altijd één tot drie inprikken. Voor PSV waren zelfs drie tegen NEC niet genoeg geweest en ook nu tegen RUSG krijgen ze er drie om de oren. Ik hou mijn hart vast voor Ajax, morgen tegen Internazionale.
Je gelijk komen halen na een paar potjes. Of je bent 12, of je bent vrij treurig. Bovengenoemde spelers gaan uiteindelijk allemaal buitenlandse transfers maken waar het niveau hoger dan de gemiddelde eredivisieclub is. Blijkbaar is je aversie en je frustratie jegens PSV erg groot. Sterkte.
Zeker geen twaalf, maar iemand die een maand geleden lacherig deed om mijn voorspelling met een verder redelijke toelichting, die zal ik het nu door de neus boren ook, op wat verder nog steeds een redelijke manier van doen is. Ik pak je toch aan op inhoud, via voetbalargumenten?
Dat die spelers uiteindelijk buitenlandse transfers gaan maken is nogal wiedes, dat is inherent aan het karakter van de Eredivisie (een opleidingscompetitie). Maar dat doen ze bij Ajax en Feyenoord ook, daar is PSV niet zo bijzonder in.
Maar nu, op dit moment, wordt de defensie van PSV overschat en zijn ze niet veel beter dan een gemiddelde eredivisieclub (en die van Ajax ook, maar die wordt doorgaans beter op waarde geschat), anders zouden teams als Telstar, NEC en RUSG er niet zo makkelijk doorheen snijden.
Ik heb niks tegen PSV, ik vind ze alleen niet zo sterk zoals anderen claimen, met name achterin. That’s it. En ik zie liever Ajax alles winnen, maar ook dat gaat niet gebeuren. Beide clubs spelen met de achterdeur open, terwijl ze daar de spelers niet voor hebben. Allicht dat met verloop van tijd het iets beter zal gaan wanneer het op elkaar ingespeeld raakt. Maar om die reden neemt Feyenoord nu een voorsprong, die de twee anderen later helaas niet meer zullen inlopen (denk ik). Inhoudelijk verhaal, toch?
Laten we het gezellig houden mannen. Tuurlijk mag je elkaar terugpakken op een eerdere uitspraak, maar doe het op een normale manier .
Neemt niet weg dat ik de take van D5981 over de verdediging (“verdediging PSV is het niveau van een gemiddelde eredivisieclub) ook grootse onzin vindt, als Feyenoord supporter.
Maar goed, PSV was heel slecht en laat dat nou net zijn tegen de slechtste tegenstander van het schema. Wie er ook in de CL zou spelen, of het nou PSV, Ajax, Feyenoord of Utrecht is: ik denk dat we in de CL weinig punten gaan pakken. De selecties van deze teams zijn Top-EL kwaliteit maar CL-degradatie kwaliteit. Hopelijk wordt het gecompenseerd in de UEL EN COL. Ik heb daar opzich wel vertrouwen in.