Algemeen Voetbal Topic

Nou, leg maar uit: waarom heeft PSV er al acht tegen en Feyenoord slechts eentje. We zitten allemaal in dezelfde beginfase en toch doet de ene (grotendeels gerenoveerde) defensie het beter dan de andere, die minder wijzingingen heeft gekend. En dan zou PSV een bovengemiddelde defensie hebben…

Ik heb niks tegen @Aogo hoor, ik hou wel van een beetje discussie; ook leuk dat Ajax een keertje buiten schot blijft (het is vooral een PSV v Feyenoord debatje), alleen je moet niet op de man spelen want dan kaats ik terug.

En PSV is een prima ploeg in balbezit, maar zonder bal (met name de verdediging) is het veel minder: dat laten inmiddels meerdere ploegen van niet al te hoog niveau zien. Ajax is matig, flets: beetje Frank de Boer-niveau. Helaas is (voor mij als Ajax-supporter) Feyenoord veel completer, dat is inmiddels wel duidelijk: solide defensie, één of twee goals per keer, ik zou bijna zeggen dat ze een soort Farioli-methode toepassen :wink:

Ik ben de eerste die zegt dat Telstar verdiend verloren heeft hoor, ik vind dat we echt niet goed gespeeld hebben en echt heel weinig gecreëerd hebben, maar wat is het scheidsrechterskorps hier in Nederland matig zeg.

Begrijp me niet verkeerd, 1-0 of 2-0 boeit niks, maar kan iemand me alsjeblieft uitleggen waarom dit geen overtreding was?

Mij neigt het meer naar overtreding @Jesse deze had afgekeurd moeten worden inderdaad

Ja, ongelofelijk dat deze werd goedgekeurd.

Vandaag ook een paar mooie duels. Ben vooral benieuwd hoe Arsenal het gaat doen tegen City!

Koeman jr is van die eerste misschien nog wel eens wakker geworden vannacht

Nou inderdaad, ik mag als Ajacied niet klagen bij PSV - Ajax. Maar het VAR-moment waaruit de pingel voor Ajax volgt was volgens mij op de lijn van de zestien, dus niet erbinnen. Het is wél een overtreding, maar géén penalty.

Dat ligt eraan waarvoor hij fluit. Als hij voor de voet floot was het op de lijn inderdaad, maar als hij voor die duw floot, dat was net iets later volgens mij..

1 like

Tweede treffer AZ is de eerste keer dat ik een Feyenoord-verdediger (Bos) écht een fout zag maken, waaruit een treffer volgt. Hij maakt echter wel zijn foutje goed.

Ik kijk heel voetbal: niet alleen de vijf topcompetities of de eigen competities, in Polen zenden ze ook Portugal, België, Tsjechië, Griekenland, Schotland, Scandinavië en Eredivisie uit. En het valt op, hoe in Nederland er volop aangevallen wordt, terwijl praktisch geen enkele Eredivisieploeg degelijk (althans, wat ik degelijk zou noemen) kan verdedigen.

Aanvallend kunnen Nederlandse clubs dat vaak compenseren, maar bij serieuze tegenstand in Europa lopen al deze ploegen in hetzelfde mes. Jammer. Zo wint club noch land ooit een prijs.

“maar bij serieuze tegenstand in Europa lopen al deze ploegen in hetzelfde mes.”

Wat een hoop flauwekul weer. De Eredivisie heeft 2 directe Champions League tickets. En dat we geen prijzen winnen? No shit. We zijn een kabouter in het miljarden geweld dat de voetballerij heet. In dat opzicht presteren we bovengemiddeld en leveren we doorgaans geweldige spelers af aan Europese topclubs.

Wat is er nou weer flauwekul? Beetje andere spelopvatting en Nederlandse clubs kunnen verder komen. Dat je het tegen topcompetities aflegt nogal wiedes, maar alleen maar willen aanvallen en slecht kunnen verdedigen betekent dat je het zelfs tegen clubs als Saint-Gilles, Slavia of Kairat moeilijk gaat krijgen.

Je bazuint een hoop onzin omdat je alles baseert op de periode half augustus tot midden september. 2 directe Champions League plekken zijn verdiend door prestaties in Europa de afgelopen paar seizoenen. Ik vraag me af of jij wel serieus veel voetbal kijkt zoals je pretendeert.

Nee, ik baseer het op de afgelopen seizoenen, waarbij de Nederlandse voetbalcompetitie teert op een enkel goed seizoen, namelijk dat van vijf jaar terug. Overige successen waren individuele clubs, maar niet competitiebreed. Na dit jaar is dat goede seizoen weg en gaan Portugal en België aan ons voorbij, kleinere landen dan wij (minder mensen, minder middelen), omdat we de afgelopen vier seizoenen naief zijn doorgegaan op die koers.

En opnieuw speel je het op de man, terwijl ik alleen maar een andere kijkwijze erop nahoud dan jij.
(flauwekul, onzin, pretenderen) - lekkere woordkeuze houd je erop na.

Meer middelen is natuurlijk niet helemaal waar. Porto en Benfice smijten met geld en geloof me buiten die 2 en Sporting om is die competitie echt enorm zwak. Je hebt altijd periodes in het voetbal, waarbij NL nu wellicht pas op de plaats moet gaan doen. België sloeg ook vaak een modderfiguur in Europa.

Nederland speelt nu eenmaal altijd wat meer op de aanval en het heeft altijd enorm veel credits opgeleverd. Verdedigende ploegen winnen doorgaans ook vrij weinig. Internazionale bijvoorbeeld een perfect voorbeeld of Atletico Madrid. Doen leuk mee maar uit eindelijk trekken ze altijd aan het laatste end.

Internationaal gezien heeft Oranje juist heel veel goede verdedigers en middenvelders, maar aanvallers valt enorm mee. Best typisch dan

Kijk, en nu hebben we een discussie zonder persoonlijke insinuaties: fijn! :+1:

Trends komen en gaan. Het behoudende Mourinho-voetbal deed het heel goed 10-20 jaar terug en de reactie erop was het aanvallende tiki-take voetbal, geïnspireerd door Barça. Daarop kwam een wat meer behoudende reactie (drie verdedigers, wingback-systeem) en afgelopen seizoen won het ultra-aanvallende PSG, opnieuw gestoeld op Luis Enrique, dus waarschijnlijk de Barça-school. En zo gaat het op-en-neer.

Maar dat is waarop ik probeer te doelen, al word ik allicht niet helemaal begrepen, dat kan:

In heel veel landen zie je de tendens dat ze meebewegen met die trends (dan weer behoudend, dan weer aanvallend), terwijl in de Eredivisie ze veelal hetzelfde blijven doen - 4-3-3 of een variant ervan, aanvallende wingbacks die als middenvelders nuttig zijn maar als verdedigers niet. Voetballende verdedigers, waarbij de meesten hun man niet fatsoenlijk kunnen uitschakelen. Alles voetballend willen oplossen, grotendeels sportief willen blijven. Kortom: aan de bal leuk, maar zonder de bal kwetsbaar.

En zo is het altijd geweest. Wat ik constant probeer aan te stippen: de meeste Nederlandse clubs kunnen niet verdedigen. Farioli was afgelopen seizoen een verademing - hij liet vanuit een buitenlandse voetbaloptiek zien, dat het ook anders kan en dat je met een passende spelopvatting ver kunt komen. Niet vermakelijk, (bijna) wel effectief.

Dus mijn stelling is simpelweg: het Nederlandse clubvoetbal beweegt te weinig mee met de trends. Maar goed, zelfs een stilstaande klok is tweemaal daags op tijd. Alleen is het gat tussen PSV (halve finale Champions League 2005) en Ajax (finale Europa League 2017) wel erg lang gebleken.

En vijf jaar lang t/m 2022 ging het best aardig (Ajax 2019, Feyenoord en PSV 2022), maar de afgelopen drie jaar is het weer wat karig (AZ daargelaten in 2023). Ik ben bang, dat het Nederlands clubvoetbal even goed zat en nu weer 10 jaar of langer moet gaan wachten op een internationaal succesje. Omdat ik het te weinig zie meebewegen met diverse trends in het internationale voetbal. En omdat we op het punt staan ingehaald te worden dankzij goede prestaties door het Portugese en Belgische clubvoetbal. Misschien hebben die inderdaad een smalle top, dat is in Nederland buiten de Grote Vier (die bijna altijd Europees spelen) niet anders.

Aanvallend voetbal wint altijd met een enkele keer een defensievere opvatting als winnaar. Nederland is een heel klein land en laat internationaal meer zien dan een Belgie en Portugal. Daar kunnen we alleen Porto van maar dat is immers ook al erg lang geleden en dus ook sporadisch gebleken. Belgie hebben die echt iets van waarde gepresteerd?

Voetbal is gemaakt om te vermaken en door al andere randzaken en voornamelijk geld is er veel veranderd maar de amusement ga je er nooit uithalen. Ik snap je punt maar Nederland staat wel voor een bepaalde sierlijke opvatting. Dat vind ik juist zo mooi.

Beluister de eerste vier minuten: zelfs de heren van VI spreken me na (3:38 “zeker bij PSV, als je al kijkt hoe lang dit gaande is: zeker sinds het begin van dit kalenderjaar”), ook treffend dat ze het hebben over iemand die vanuit het buitenland inschakelt voor de Eredivisie :smiley:

Maar nee: ik zou onzin rondbazuinen, of woorden van die strekking. Je mag het oneens zijn, prima. Maar het in het belachelijke gaan trekken is me een brug te ver.

Zeg nergens dat je onzin uitkraamt. Het Nederlandse voetbal is nu eenmaal aanvallend georiënteerd en het Italiaanse defensief. Ik word daar dan echt weer niet warm van. Dat het defensief matig is ligt ook aan Bosz. Zo is zijn filosofie en daar wijkt hij nooit van af. Heitinga beweert dat hij aanvallender wil spelen maar in feiten hebben we nog minder balbezit dan onder Farioli.

Nee @Spoon0612 dat was niet tegen jou bedoeld. Maar tegen iedereen die niet fatoenlijk kan discussiëren en het meteen op de persoon speelt. Iedereen mag het met elkaar oneens zijn tot je een ons weegt, maar mensen of hun meningen in het belachelijke trekken is solliciteren naar een deksel op de neus.

Ik moest me tot FIFA’en beperken in augustus, ik zou tegen PSV zijn, ik heb kort geleden flauwekul en een hoop onzin ‘gebazuind’ en ik zou niet veel voetbal kijken: allemaal op de man, niet over het voetbal zelf. En zie, zelfs de wat meer ingezetenen zien dat voetballende ook. Maar dan zou ik kinderachtig (of zielig, allemaal volgens diezelfde persoon) als ik OVER DAT VOETBAL mijn gram zou proberen te halen. Nogmaals, niks tegen de persoon, maar discussieer over voetbal en laat meningen over een ander achterwege, dank!

1 like

De lijn van de 16 hoort bij de 16. Dus als de overtreding wordt gemaakt op de lijn, is het een penalty.

1 like

Akkoord. Hij zal uiteindelijk voor de duw hebben gefloten, want vanuit een andere hoek kon je zien dat de voeten van beide spelers elkaar niet raakten.