Voor Ajax boekhoudkundig daardoor ook echt een uitstekende deal, erg vreemd dat West Ham hiermee akkoord gaat. Zo heel erg slecht deed hij het volgens mij nou ook weer niet daar, al heeft hij zijn transfersom van €50 miljoen niet helemaal waar gemaakt natuurlijk. voor die 4 a 5 miljoen per jaar + een salaris van 2 a 3 miljoen heb je voor een bedrag tussen de 6-8 miljoen per jaar wel gewoon een speler die (lijkt mij) 30 goals per jaar maakt in alle competities. Ajax speculeert natuurlijk op overwintering CL, als dat met Haller wel lukt heb je het alweer terug verdiend.
VI en Telegraaf melden zojuist dat de medische keuring volbracht is en dat het rond is.
Wat ik wel grappig vind in België spreken we van een toptransfer wanneer de 31 jarige Bas Dost vorige week voor 4 miljoen bij Brugge tekende. Nu niet vanwege het bedrag maar wel vanwege de naam.
Als dan een week later Ajax 20-25 miljoen legt voor een 26 jarige spits uit de PL die anderhalf jaar geleden nog 50 miljoen kostte dan kunnen de meeste belgen hun ogen niet geloven 
Als we kijken naar value for money denk ik dat Bas Dost voor €4,000,000 denk ik dat Club Brugge geen slechtere deal heeft gemaakt dan Ajax eerlijk gezegd. Sébastien Haller is een geweldige aankoop, maar voor zo’n bedrag mogen we verwachten dat hij minimaal dertig doelpunten maakt in de Eredivisie. Wat mogen we van Bas Dost verwachten? Minimaal twintig doelpunten in de Belgische competitie.
Denk trouwens dat je de komst van Haller voornamelijk moet zien als een vorm van steun richting Ten Hag. Uiteindelijk is hij op voorspraak van hem naar de club gekomen.
Neen ik vind die 4miljoen zeker niet slecht voor Bas Dost, ze zullen dan wel wellicht nooit nog iets voor hem krijgen aangezien die binnen anderhalf jaar 33 is wanneer zijn contract afloopt ik denk inderdaad wel dat die er 15-20 in een seizoen kan maken en dat hij het team wel veel kan bijbrengen. Een nieuwe titel betekend opnieuw de vetpotten van de CL en die brengen meer op dan die 4 miljoen en het bijhorende salaris
Ik heb deze toch wel leuke discussie met plezier gelezen, misschien mag Marc het nu even gaan uitleggen: ![]()
Heel goed verhaal. Beter investeren dan een halve fitte speler huren. Tevens zie ik Brobbey ook niet als nummer 1 spits (nog altijd niet verlengd) net zo min Traore. En met een fitte aanvaller kom je er gewoon niet. Huntelaar zwaait uit. Prima deal alleen vrij veel geld maar goed dat heeft Ajax wel te besteden.
Het verhaal is inderdaad prima nu, al ben ik wel benieuwd waarom het afgelopen zomer dan niet lukte. Zou Haller zoveel in waarde zijn gedaald dat hij nu wel en toen niet te betalen was? Haller was dus afgelopen zomer wel in de picture om te komen. Vergeleken met toen is de prognose van de inkomsten alleen maar negatiever geworden doordat er nog steeds geen publiek is. Denk dat de conclusie van Overmars toch ook wel moet zijn dat Ajax een beetje gegokt en verloren heeft (met name in de CL) door zonder goede spits aan het seizoen te beginnen. Traore is wel een beetje te licht gebleken en Brobby er nog niet klaar voor.
Ik denk dat West Ham het geld nu veel harder nodig heeft en het belangrijkste dat ze van zijn salaris af zijn.
Over die half fitte spits, dat gaat over Milik?
Maar West Ham krijgt nu dat bedrag niet, toch? Verspreid over 4/5 jaar.
Is niet bekend gemaakt. Denk dat Milik naar andere clubs kan dan Ajax. Er worden ook altijd spelers aangeboden zo ver ik weet. Er zijn dus geen andere namen genoemd. West Ham wilde ook nu niet echt mee werken maar uit eindelijk wel. Ze zijn idd van zijn salaris af, wat wil vreemd is is dat het totaal bedrag van 22 miljoen gespreid wordt betaald over meerdere jaren. Totaal niet aantrekkelijk voor de verkopende ploeg.
Inderdaad wel een heel ander categorie transfer, even los van de impact voor z’n ploeg, nu je het zo zegt.
Keek net even in de statistieken van Transfermarkt. Alleen dit seizoen heb je al Haller (22,5m), Antony (16m>22m en rechten Neres, totaal nu 20m>22m), Klaassen (11m>14m), Sangaré (9m), Kudus (9m), Max (8m) tegenover Fortuna (6m), McKenzie (5,5m), Munoz (4m), Dost (4m).
Het jaar daarvoor nog Promes (16m>17,2m), Alvarez (15m), Marin (12,5m), Bruma (12) en Baumgartl (10m) en daarvoor nog Blind (16m>20.5m), Tadic (14m). Op basis van dit soort ‘toptransfers’ zit er blijkbaar wel een flink verschil in. Alleen het eigen vermogen van Ajax was in september 2020 volgens mij al 230 miljoen euro. Als je dat dan afzet tegen Anderlecht, dat volgens mij ook de ambitie heeft die topclub te zijn.
Je ziet het dan ook terug in de namen: Haller, Tadic, Blind, Promes, Klaassen, Götze.
De Belgische competitie is hier niet heel bekend qua nieuws/details, is de competitie in grote lijnen nog financieel gezond?
Wie is Fortuna, Begi?
Ken er, behalve Dost, geen één, haha. Maar volgens Transfermarkt Nurio Fortuna van KAA Gent.
En toch… Ajax pikt vaak wel een goaltje mee. Daarentegen houdt het in Europa amper de nul. Was het verstandiger geweest de portemonnee te trekken voor een verdediger ipv aanvaller?
Snap je gedachte. Er zijn inderdaad teveel tegengoals. Anderzijds gaan ze niet een nieuwe speler halen om Schuurs en Blind uit elkaar te halen. Daarachter zit Martinez nog en zullen ze jongens als Timber en Rensch kansen blijven geven.
*of je zou een Alderweireld moeten strikken, die niet per se talenten in de weg loopt.
Die Timber zou de vervanger van Dest worden. Werd gezegd. Maar hebben die Klaiber toen gehaald. Wat ik ook niet snap. Lijk dat Ajax nu meer gaat kopen dan de jeugd de kans geven. Want in mijn ogen wisten ze al afgelopen zomer dat ze een spits moesten halen.
Wat me dan vooral opvalt is dat Ajax en in mindere mate psv afgelopen zomer dezelfde transfers kon blijven doen als het jaar ervoor terwijl Belgische clubs dit niet konden of deden vanwege de corona crisis. In het seizoen 19’-20 waren er wel meerdere grotere transfers. Over de financiële gezondheid van de clubs kan je inderdaad veel vragen stellen. Vooral bij Anderlecht en Standard gaat het erg slecht, de kleinere clubs hebben het sowieso moeilijk, lijkt me in nederland niet anders. Brugge heeft dan weer wel geld genoeg en lijkt de komende jaren te blijven heersen maar geen enkele club komt in de buurt van het vermogen van Ajax.
Wat eigen vermogen betreft zou dat van Genk op 75 liggen en dat van Brugge op 44, ongeveer zoals dat van PSV dat zou 40 miljoen zijn
Die Nurio die van Charleroi naar Gent ging heet Nurio Fortuna volledig als ik me niet vergis
Oh ja, die linksback. Hebben ze wel wat veel voor betaald.