In België zeiden analisten over Lukaku een week of 2-3 geleden dat hij top 3 was van de beste spitsen. Hijzelf wou zich daar niet tussenplaatsen en zei zelf top 5. Ik vind dat hij zich daar niet mee omhoog praat. Ook voor mij hoort hij bij de beste 5 spitsen van de wereld. Hetgeen dat je schrijft waar las je dat precies? Komt dat van een interview waarin je hem dat letterlijk hoort zeggen want normaal gezien is zijn respect en bewoning voor Ronaldo toch erg groot.
Edit: heb het artikel in Vi gevonden.
‘Vroeger zei men dat ik in goeie vorm was, maar de voorbije twee jaar heb ik bewezen dat ik een speler van wereldniveau ben. Dat ik bij de Lewandowski’s en Benzema’s hoor. Ik wou in dat rijtje geraken en ik denk dat ik daar nu tussen sta’, stelde hij vol zelfvertrouwen.
Een van de opponenten van zondag staat al veel langer in dat rijtje: Ronaldo. ‘Ik zou graag de schotkracht en dribbel van Cristiano hebben. Omgekeerd denk ik dat hij een beetje jaloers kan zijn op mijn kracht en doelgerichtheid.’
Na een landstitel met Inter zou een Europese titel met België het seizoen voor Lukaku helemaal geslaagd maken. ‘Dit EK met België winnen zou alles nog zoveel mooier maken. Hier droomden we van als klein jongetje. We zijn een outsider.’
Doelgericht vind ik vreemd, als dat afwerken en koppen betekend toch want daar is Ronaldo juist superieur in. Ik had de woorden schotkracht en doelgericht van plaats veranderd denk ik
Veel geblesseerd geweest bij Ajax. Speler met talent maar het komt er niet uit. Las net dat men hem moet vergelijken met Blind maar dan ga je wel heel erg ver. Heeft nog niks kunnen laten zien op top niveau.
Lang in één adem genoemd met de lichting De Ligt - De Jong - Mazraoui - Van de Beek. Een beetje net-niet speler, alhoewel blessures hem ook geen langdurige reeks in het eerste hebben gegeven.
Hij heeft één tijdje met rugnummer 8 rondgelopen. na Sinkgraven en voor Gravenberch. Bij Ajax zegt je rugnummer vaak wat over je plek in de pikorde op een bepaald moment (en kan dus ook veranderen, tenzij je met een voorkeursnummer rondloopt zoals 17. Blind, 24. Onana of 39. Antony), dus dat was zijn kans die hij niet heeft aangegrepen, of kunnen aangrijpen. Maar inmiddels was ene Gravenberch opgestaan en Eiting’s kansje vergaan…, topsport.
Maar Genk is een prima club voor die jongen. Dat is net als bij Noa Lang, die kan daar een uitblinker worden en mits hij fit blijft van daaruit doorgroeien.
Genk toch mooi de beker van België gewonnen en de 2e geworden in de competitie. Speelt dus laatste voorronde van de CL. Is wel mooi voor zo een jongen.
Ik vind dat Lukaku onterecht te hard aangepakt wordt door de media. Spelers als Zlatan en Ronaldo zijn ongelooflijk arrogant, en als Lukaku bedachtzaam zijn zelfvertrouwen uitspreekt is hij plots de gebeten hond. En dat terwijl hij gewoon gelijk heeft: hij heeft een grote progressie gemaakt tegenover pakweg twee jaar geleden. Die eerste goal van België tegen Denemarken; die versnelling had hij vroeger ook al, maar toen had hij gewoon hard geknald met zijn rechter en misschien naast, over, of op de doelman geschoten. Nu heeft hij het overzicht én de kwaliteit in z’n korte passing om die bal opzij te leggen naar De Bruyne.
Trouwens: met 63 goals in 96 matchen doet hij het bij de Rode Duivels wel beter dan Lewandowski met 69 goals in 122 matchen. Al kan daar wel de kanttekening bij gemaakt worden dat België een betere ploeg heeft dan Polen. Maar dat kan ook omgekeerd worden: bij Bayern wordt Lewandowski beter omringd dan Lukaku bij Inter en Man U.
Ook typisch aan dan vooral de Belgische pers is dat ze zelf de ploeg gaan ophemelen en als een speler dan zelfvertrouwen uitstraalt komt daar weer kritiek op. Maar als een speler dat niet doet is het ook niet goed en wordt er beweerd dat er met zo’n mindset nooit iets gewonnen gaat worden.
Ik kan me ook niet van de indruk ontdoen dat bepaalde Belgische media (ik kijk dan vooral naar Hans Vandeweghe) het nog steeds moeilijk hebben met Lukaku’s uitgesproken strijd tegen racisme, en recent ook voor holebi- en vrouwenrechten. Terwijl zo’n zaken hem alleen maar in mijn achting doen stijgen.
Elke topsporter moet een beetje Ik tegen de wereld uitstralen, wat vaak verstaan wordt als arrogant en zich soms ook nog eens controversieel uit. Maar in Nederland zeggen we vaak doe gewoon, dan doe je gek genoeg (ofwel, steek niet boven het maaiveld uit) en België is de vleesgeworden verbale bescheidenheid zelve (misschien onderhuids niet, maar in den kele des te meer…).
Vandaar dat mensen die daar van afwijken gelijk worden aangepakt. Max Verstappen heeft om die reden net zoveel voor- als tegenstanders, maar Memphis Depay ook; een aantal jaren geleden ging het meer om zijn hoofddeksel dan om zijn voetenwerk.
Alleen dat is allemaal bliksemafleiding en aandachtstrekkerij door de media, joh. Een voetballer dien je te beoordelen op diens voetbal, niks meer. Maar mensen en media halen er het knielen, de haardrachten, maniertjes en praatjes bij. Totaal irrelevant.
Tsja, weet je wat het probleem ook is? Er zijn nu zóveel mensen die hun mening kunnen laten horen (via de socials), zoveel verschillende kleine media die allemaal iets anders vinden en niet allemaal journalistieke waarden waarborgen… dan krijg je dit soort gedoe. Ik word zelf als homoseksueel journalist soms op één dag voor onnatuurlijk, vies, eng, etc. en ‘tuig van de richel’, omgekocht, nep, etc. uitgemaakt. Het is niet altijd even leuk, maar ik hecht me liever aan wat mensen die ikzelf waardeer van mij vinden.
Daarmee bedoel ik overigens niet dat een Lukaku niet van zich af moet bijten en niet verdedigd moet worden hierin. Ik vind het enkel een zorgelijke trend dat iedereen maar overal (vaak ook nog eens anoniem) z’n ongenuanceerde stront de wereld in kan slingeren, en dat al die meningen dan ineens evenveel waard lijken.
Daar heb je gelijk in. Veel mensen hun mening is ook helemaal niets waard, omdat ze ofwel totaal niet ofwel slecht geïnformeerd zijn. Of omdat die ‘mening’ racistisch of homofoob is. Daarom dat goede (onderzoeks-) journalistiek zo belangrijk is.
Er is heel veel wat ik over dit thema zou willen zeggen te meer omdat ik in Polen woon, waar ze een hele andere kijk hebben op zaken als rasicme en discriminatie dan in het Westen. Ook vanuit mijn rol als onderwijzer en rondleider, onder meer op muzeum Auschwitz-Birkenau. Maar daar wringt voor mij ook de schoen: a) dit is een voetbalforum, b) ik kan alleen typen. Dit is niet de plek om je mening erover te ventileren en ook niet om een discussie erover aan te zwengelen.
Het enige wat ik erover kwijt wil is dit: iedereen van ons is mens en ieder van ons heeft diverse unieke eigenschappen en sexualiteit is er één van. Het is dus een eigenschap, geen middel voor (zelf-)identificatie. Je bent geen naam (Ik ben Daniël is feitelijk fout), je bent geen geslacht (Ik ben man is feitelijk fout), je bent geen beroep, of levensovertuiging, geen huidskleur (Ik ben blank is feitelijk fout), laat staan een sexualiteit (ik ben geen hetero; ik ben mens/persoon die heterosexuele voorkeur heeft).
Dus, zodra iemand tegen mij stelt dat het zijn van sexualiteit goed of slecht is, loopt voor mij daar al de discussie spaak. En al helemaal als mensen worden geïndentificeerd met die absurde afkorting LHBT en nog wat letters: hoe kan een mens van zichzelf of van een ander zeggen: "ik ben/die is een afkorting…, het gebruik van die afkorting, nota bene een Engelse afkorting, is zo minachtend. Maar zowel voor- als tegenstanders gaan erin mee. Het omzeilen van dat soort taalgebruik ontkracht 80% van de argumenten van mensen die discrimineren in welke vorm dan ook.
Zodra mensen letten op hun taalgebruik en deze gaan nuanceren, zal dat indirect ook gaan gebeuren met de benadering van mensen met andere eigenschappen dan die van jezelf. En dat is waarom je een discussie van niveau niet via een forum kunt houden, het middel is te eenvoudig…
Je seksualiteit en etniciteit zijn net zoals je baan en hobby’s ook deel van je identiteit. We behoren als alle mensen tot de groep mens, maar daarbinnen zitten ook allemaal subgroepen, waarin ook weer andere subgroepen zitten. Elk mens is natuurlijk anders, maar we behoren allemaal elk tot meerdere subgroepen. Alle leden van dit forum zijn bijvoorbeeld mensen die de Nederlandse taal spreken en van de FIFA-spellen houden. Wij behoren dus allemaal tot deze subgroep, maar we hebben ook elk talloze andere subgroepen waartoe we behoren. Sommige zonder dat wij die keuze hebben (seksuele geaardheid, afkomst, enz.) en sommige waar we wel zelf over kunnen beslissen (hobby’s en interesses). Vind het te makkelijk om elk persoon als een individu neer te zetten, die zich enkel met zich zelf identificeert.
Oostenrijk is inmiddels geswitched van systeem en speelde eindelijk met hun sterkste opstelling.
Ze boden ook flink wat weerstand, tegen Nederland waren ze pover en hadden ze te veel respect om het zo maar te zeggen. Italie had daarentegen een wat verrassende wending op het middenveld. Verratti werd verkozen boven Locatelli, die tot dan toe gewoon goed had gespeeld.
Op deze manier verdien je het ook niet om door te gaan. Als je zo pessimistisch de wedstrijd ingaat, en Tsjechië eigenlijk de controle laat nemen dan roep je het over jezelf af.
Nu rustig de tijd nemen om een nieuwe bondscoach te vinden. Wat mij betreft een keer een buitenlander proberen, aangezien trainers als Bosz en Koeman al een club hebben.
Spannende maar weinig kwaliteitsvolle match gisteren, van België. Ik vond de ref behoorlijk slecht fluiten ook, was zeker in de tweede helft de controle kwijt. Palinha had in totaal drie gele kaarten moeten krijgen, en Portugal kwam met erg veel smerige foutjes weg.
België kreeg het ook pas echt moeilijk wanneer De Bruyne van het veld getrapt werd. Hopelijk is het niet te erg, want zonder hem zie ik ze Italië niet verslaan. Voorin hadden ze het in de slotfase een peer keer beter moeten uitspelen, Lukaku en vooral Carrasco waren erg slordig in de passing. Ik was wel zeer onder de indruk van Vermaelen en toch ook weer Tielemans, al was de hele ploeg wel sterk. Met uitzondering van Mertens, ik denk dat die een plaatsje daalt in de pikorde ten faveure van Doku.
Klopt Mertens heeft echt weer niks kunnen laten zien. Hopelijk geraken Eden Hazard en De Bruyne tegen vrijdag weer fit. De portugezen hun kansen kwamen pas vanaf minuut 75 eigenlijk he toen ze echt begonnen drukken omdat het wel moest. Ronaldo hele match niet gezien. Die zit volgens mij nog in Vermaelen zijn achterzak. Eigenlijk kwamen de spitsen langs beide kanten er maar weinig aan te pas in het grootste deel van de wedstrijd. Ik was erg onder de indruk van de italianen maar na eergisteren toch wat minder. Die ploeg draaide veel beter met Locatelli dan met Verratti.
Wat een deceptie voor Oranje, zeg. Totaal door het ijs gezakt, zwaar onnodig. Hoe anders had het kunnen zijn als Malen had aangetoond een niveau hoger aan te kunnen en ‘gewoon’ die goal had gemaakt. Sterkhouders waren erg slecht, tactisch stond het voor geen meter en begrijp de keuzes van de bondscoach maar met moeite. Had een mooi toernooi kunnen worden, de mogelijkheden lagen voor het oprapen.
Ben het met je eens Raindog; Vermaelen verbaasde mij echt en Tielemans was lekker bezig. Lukaku vond ik erg matig. Wel topresultaat, Portugal was toch een outsider voor de titel. Vond het moment Lukaku-Ronaldo op het einde vrij awkward trouwens, haha. Lukaku met een heel verhaal en Ronaldo met een blik van ga aub weer weg.
Ik keek de wedstrijd met mijn Poolse buurman en de Poolse verslaggeving merkte al in de eerste helft op dat Tsjechië zich focuste op de plekken waar de kwaliteit lag van Nederland. “Ze laten de vleugels een beetje gaan, maar hebben de driehoek De Jong-Wijnaldum-Depay onschadelijk gemaakt.”
Iedereen maakt Nederland af, maar momentopnames zijn niet te coachen: was de 54e minuut voor Oranje anders verlopen dan had Nederland een 1-0 voorsprong en ook nog 11 man op het veld. Dat het daarna als een kaartenhuis ineenstortte, zegt wat over het gebrek aan mentaliteit - dan komt er bovenop dat Blind, Wijnaldum en Depay niet thuisgaven (laatstgenoemde het gehele toernooi) dus dan mis je naast vechtlust ook kwaliteit. En de wissels van De Boer waren ook niet te verklaren.
Maar, meer dan dat Oranje omviel, wil ik ook even aandacht voor hoe goed de Tsjechen Nederland bespeelden. Na het eerste kwartier, even hergroeperen. Tegen het einde van de eerste helft wat speldenprikjes uitdelen en toeslaan op het moment dat je tegenstander een uitglijder maakt: vakwerk. En wat Tsjechië heel goed deed was het centrum afstoppen: Frenkie de Jong wat terugdringen, Wijnaldum uitschakelen, weg naar Depay afsnijden. Daardoor was er wat ruimte op de flanken, maar de Tsjechen hadden goed ingeschat dat Van Aanholt technisch tekort komt, dus daarmee was het enig overgebleven risico de stierende Dumfries, niet ontoevallig te enige degelijke Nederlandse speler
De Boer (zo was het in zijn tijd bij Ajax ook al) is iemand die goed een plan van aanpak kan maken en een duidelijke visie heeft wie dat moeten doen. Maar als er plots geïmproviseerd moet worden dan lijkt hij daar niet op voorbereid. Hij lijkt mij nu in een onmogelijke situatie, want er staat een gifbeker voor hem gepresenteerd: gaat hij de wk-kwalificatie afmaken, met het risico dat we het toernooi mislopen?