Algemeen Voetbal Topic

Ja, eindelijk ook niveau. Maar tweede ronde en kwartfinales zijn doorgaans de wedstrijden met het hoogste niveau in ieder toernooi; dat is wanneer de grote en goede ploegen ontwaken.

Frankrijk zet vijf minuten aan en zet alles op zijn kop. Kroatië had zeven minuten nodig om twee goals goed te maken: kijk, dat is klasse.

Maar Frankrijk: hoe anders was dat geweest indien de Zwitserse penalty wél raak was geweest? Net als bij Nederland gisteren: enkele momenten die hele wedstrijden doen kantelen.

En dan vliegt net de 3-1 binnen van Pogba: wow! Na Schick de mooiste van het toernooi.

Klopt. Zwak getrapt. Embolo, Zuber en Akanji hebben zich wel in de kijker gespeeld.

Man man man, weer 3-3, weer verlengingen!

…hadden de Fransen meer dan vijf minuten hun best moeten doen.

En Elvedi dan de Vermaelen van Zwitserland vandaag :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Alle finalisten van afgelopen EK en WK geëlimineerd: Portugal, Frankrijk en Kroatië eruit.
Finale België - Engeland zou wel leuk zijn: dan hebben we, ongeacht wie wint, een ‘nieuwe’ kampioen.

Ik zag op YouTube een filmpje langsgaan: wat is moeilijker: een EK, of WK winnen?
Voor een Europese ploeg is het EK halen te doen, maar het EK winnen des te moeilijker.
Andersom is een WK halen lastiger, maar eenmaal op het WK doen Europese ploegen het goed.
Er zijn 5 Europese wereldkampioen, er zijn inmiddels 11 Europese kampioenen; komt er een 12e bij?

Ik denk dat zo maar een ploeg in de Finale komt wat niemand verwacht had. Zo als Denenmarken hun zie ik nog ver komen.

Het zou inderdaad mooi zijn als België-Engeland de Finale wordt… of België-Duitsland zou ook geweldig zijn.

Toernooi is nu wel aardig opgeschud :open_mouth: Zie Spanje ook nog wel ver komen.

Valt me trouwens ook op dat de centrale verdedigers dit toernooi niet heul sterk zijn over het algemeen. Redelijk wat fouten/slordigheid al gezien.

:heavy_multiplication_x: Frankrijk
:heavy_multiplication_x: Nederland
:heavy_multiplication_x: Portugal
:heavy_multiplication_x: Duitsland
:heavy_multiplication_x: Kroatië

Het regent titelkandidaten. Hele ‘poule des doods’ ligt er al uit. Spanje, Italië, Engeland of misschien wel België kunnen het gaan uitmaken.

Dit scenario lijkt steeds waarschijnlijker te worden. Inmiddels ook de twee teams met de beste defensie.

Denk alleen dat veel af zal hangen van de fitheid van De Bruyne. Doet hij niet mee dan is België met bal wel enorm voorspelbaar. Defensief staan ze goed maar er zal meer voor nodig zijn

2 likes

Engeland sowieso een goede kans. Aan de goede kant van het schema en finale ook nog eens op Wembley. Vind het voetbal alleen wel wat armzalig. Vandaag ook weer; acht van de elf defensief georiënteerd.

Persoonlijk geef ik Spanje een goede kans, mits zij dit spel kunnen vasthouden. Achterin niet heel sterk, maar frisse spelers aan de bal in aanvallend opzicht. Uiteraard nog wel af te rekenen met bijvoorbeeld stugge Italianen.

De ene noemt België, de ander noemt Engeland en weer een ander noemt Spanje. Laat ik dan maar eens Italië noemen. Het klinkt misschien vreemd, maar hun sportploegen lijken de meest bewonderenswaardige prestaties te leveren op momenten waarop ze het als land lastig hebben gehad. Spanje speelt misschien het meest aantrekkelijke voetbal, maar lijkt in hun zwakkere wedstrijden niet in staat om een deukje in een pak boter te schieten. Engeland blinkt uit in degelijkheid en lijkt bijna uit principe hun creatieve spelers op de bank te houden. En België? Blessures. Zijn Eden Hazard en Kevin de Bruyne überhaupt inzetbaar? Het lijkt me duidelijk dat als het een keer zou kunnen gebeuren voor onze Zuiderburen… Dan moet het nu gebeuren. Zou het ze in ieder geval van harte gunnen!

Maar even over Italië… Naast die vechtersmentaliteit heeft die ploeg met afstand de meest moderne strategie op het toernooi. We hebben RB Leipzig al eerder in een 3-4-2-1 zien spelen, Italië doet er in balbezit nog een schepje bovenop: 3-2-4-1. Op papier staat het misschien als een 4-3-3, maar in balbezit lijken ze in staat om overal op het veld overtalsituaties te creëren. Ik zal het nog sterker stellen: als dit Italiaanse elftal in staat is om Europees Kampioen te worden, dan gaan we dit systeem overal in Europa zien opduiken.

@Joostvans

Ik heb Italië vanaf het begin genoemd. Maar indien Oostenrijk er een goal bij je kan inprikken, dan ben ik benieuwd wat België kan.

Nu moet ik wel zeggen dat meerdere teams dat defensief kwetsbare hebben: België en Engeland ook. Enorm forse, maar relatief trage kerels achterin. Hoewel België veel hoger probeert te staan dan Engeland (hoewel…, dat buitenkansje van Müller vandaag). Hoe dan ook, Spaanse dribbelaartjes zouden zich daar doorheen kunnen wurmen. En dat is het riskante van dat systeem.

Ergens zie ik Denemarken zo maar eens de finale halen. Al staat Engeland achterin heel goed. Nog geen enkel doelpunt tegen.

Ik zie Engeland opeens grote kanshebber dmv hun thuisvoordeel.

Ik vind dat trouwens wel vreemd, waarom mochten de andere toplanden dan ook niet thuis spelen?

Zijn er hier toevallig supporters van FC Utrecht?

Het toernooi was in 2012 al zo opgezet, waarbij deelnemende steden zich konden opgeven tot en met september 2014. Van die steden, had Londen (Wembley) het stadion met de grootste capaciteit dus daar zouden de halve finales en finale worden gespeeld. Alle landen speelden overigens hun groepswedstrijden wel (zoveel mogelijk) thuis, zo was de loting ook ingedeeld: alle landen met een thuissadion hebben daar ook gespeeld. Vanwege de toernooiopzet met 24 kun je daarna niet plannen wie waar speelt vanaf de tweede ronde. In het geval van Portugal was het te duur, voor Frankrijk te recent (organisator EK 2016).

1 like

Daar komt ook nog bij dat mensen onderschatten hoe duur het organiseren is, vandaar dat men vaakt zoekt naar mede-organisatoren. Maar dan nog, dat is wel publiek geld en een heleboel logistiek, met de thans de huidige coronarestricties er nog bovenop (hoewel die in 2014 natuurlijk niet waren voorzien).

Bij mij, hier in Kraków heeft de stad zich niet kandidaat gesteld voor de Winterspelen van 2026 (die voorbestemd was voor een Europese stad) omdat de bevolking ertegenin ging: de meerderheid wilde het niet. Argument: ons (belasting)geld liever aan iets anders besteden, aub. Dat terwijl Kraków-Zakopane de gedoodverfde favoriet zou zijn geweest (goedkoop, toeristisch te verantwoorden, etc.)

Ik geloof dat om diezelfde reden Nederland al heet uitgesproken nooit zelf een mega-sportevenement meer te organiseren. Als BeNeLux misschien, maar niet als enkel land.

1 like