Algemeen Voetbal Topic

Vreemde statistiek trouwens dat we het enige land zijn dat elk tornooi sinds 2014 minstens de kwartfinale haalde, koop je niets mee natuurlijk.

De vraag is eerder of die reeks wordt doorgetrokken in het najaar van 2022…
Over reeksen gesproken: waar eindigt dit voor Italië? Zo ontzettend stabiel.

1 like

Dan maar de final Four van dat Nations league gedrocht dit najaar :joy:

Ja Italië erg sterk. Was volgens mij nog de moeilijkste wedstrijd die er overbleef. Martinez deed ook wat mij betreft vreemde wissels.

Kevin de bruyne blijkt trouwens met een scheur in de ligamenten van zijn enkel gevoetbald te hebben vandaag. Opgelopen tegen portugal.

Heel fijn voor Manchester City dat zijn salaris betaald . Kosten wat het kost moeten spelen, vervolgens ook nog de gehele wedstrijd. Martinez heeft toch gewoon gefaald? Gouden generatie en enkel een halve finale bereikt. Hele vreemde wissels zoals Carrasco gewoon niet brengen en wat wilde hij met Benteke? Staat klaar in de 97e minuut, had hij ook al in de 75e kunnen brengen maar dan staan ze niet achter hun filosofie. Beetje Bosz vibes, telkens weer aardig presteren maar omdat je geen plan B hebt blijf je maar weg van succes.

1 like

Klopt, Carrasco niet brengen totaal onbegrijpelijk, geen extra spits met Batshuayi of Benteke. Hij kiest er voor om Tielemans te wisselen wat goed was want die stond al van in het begin op geel, daarom ook dat hij bij de goal van Insigne zo weinig doet. De bruyne een rij naar achter en een flankaanvaller er in was dus logisch maar het inbrengen van Chadli en Praet daar stel ik me toch vragen bij.

Hoe is de discussie in België nu? Begint de positie van Martínez thans niet een beetje te wankelen?
Want naar mijn bescheiden mening lijkt dit België onder Martínez over zijn top heen en het is een zeldzaamheid dat dezelfde ploeg met dezelfde trainer dat nog weet te verbeteren. Vinden ze in België ook inmiddels niet dat zijn houdbaarheidsdatum is genaderd?

Dat zou wat zijn: Louis van Gaal, die moet kiezen tussen Nederland of België… :rofl:

Ik sprak er vandaag bij de kapper ook over, moeten we nu nog anderhalf jaar wachten tot na het WK of selecteren we nu al best door? (ook wat de spelers betreft) Vreemde wissels van Martinez en oudere spelers die niet meer in de toekomstplannen horen. Dan denk ik vooral aan Mertens (‘87), Chadli (‘89), Vertonghen (‘87) en Vermaelen (‘85) al speelde die laatste wel zowel gisteren als tegen portugal sterk het is wel de oudste.

Wat zou jij doen @Aron1997 ?

Wie zou je zien als geschikte opvolger van Roberto Martínez?
En wie zou in aanmerking komen voor de Belgische selectie als vervangers van de vier die je eerder noemde?

Voor Mertens is er Doku, en centraal achterin zou ik Bornouw en vooral Vanheusden graag een kans zien krijgen. Chadli moet van mij ook niet meer komen, ik vond het al raar dat hij wel en Saelemaekers niet opgeroepen was.

Mertens → Januzaj (‘95)
Chadli → Saelemaekers (‘99), Foket (‘94)

Vanachter is moeilijker te zeggen op dit moment, Vanheusden (‘99) is een zekerheid als hij fit kan blijven, scheurde al 2x zijn kruisbanden.

Martinez wou in de pers door de ontgoocheling trouwens noch bevestigen noch ontkennen dat hij bondscoach blijft.

Okay, maar jij bent de media niet: wie zie jij als een geschikte opvolger als bondscoach?

Zou het toeval zijn dat Preud’Homme een paar dagen geleden al zijn taken bij Standaard neergelegd heeft? Degelijke trainer, irritante man.

Ik heb echt geen flauw idee wie ik zou willen als bondscoach moet ik toegeveven. Clement van Brugge is een goede coach maar denk dat ik toch weer een buitenlander zou nemen maar geen idee wie :laughing:

Vond Vermaelen bij beide tegendoelpunten weinig tot niets doen

Was toch Vertonghen die dom balverlies op eigen 16 leed bij de 1e en bij de 2e Tielemans die Insigne weinig in de weg legt, wellicht uit schrik voor een 2e gele kaart en dan Alderweireld die niet uitstapt waardoor Insigne alle tijd heeft om uit te halen? Misschien moet ik beide fases nog eens opnieuw bekijken

Op een trainerscursus krijg je tientallen van dit soort foto’s (beneden) en situaties. Later hoop je dat het op de training gebeurt, want voetballers reageren doorgaans beter op praktijkervaring (niet meer doen!) dan op theoretische situaties op een bord of een foto:

Ik weet niet wat de defensieve afspraken waren: speelt Vermaelen als een ouderwetse laatste man en moeten Alderweireld en Vertonghen afdekken, of speelt het één op één? Want het antwoord op die vraag bepaalt wie had moeten uitstappen bij de tweede goal van Isigne (Meunier, Alderweireld, of Vermaelen) terwijl niemand dat deed. Ik ga uit van het eerste, wat betekent dat Alderweireld de ruimte voor Isigne had moeten verkleinen.

De foto beneden is de situatie bij de eerste goal: linkervleugel (Hazard) knijpt naar binnen, linkerverdediger (Vertonghen) dekt af, vrije man (Vermaelen) als extra slot op de deur… en toch wurmt Barella zich erdoorheen: dat mag de meest ervaren ploeg op dit toernooi niet overkomen.

Maar het verraadt wel wat er had moeten gebeuren bij de tweede goal: rechtervleugel had moeten meelopen en storen (Meunier), als dat niet lukte had rechterverdediger moeten uitstappen (Alderweireld) terwijl Vermaelen de ruimte in het centrum had moeten verkleinen, of de ruimte in de rug van Alderweireld had moeten afdekken (afhankelijk van wat Alderweireld zou doen: staan of instappen).

Maar los van wat de bedoeling had moeten zijn: voetbal is een foutenfestival. En België had dit, met zoveel ervaring, niet mogen gebeuren.

1 like

Ik zou willen inhaken op de uitspraak van Andrei Shevchenko over zijn Oekraiense ploeg na afloop van de 4-0 nederlaag tegen Engeland: ‘Wij kunnen dit niveau nog niet aan’. Dus: Oekraine is net goed genoeg om door de mazen van uitschakeling te glippen als zwakste nummer #3, voorkomt een strafschoppenreeks enkele seconden voordat deze moet plaatsvinden puur op basis van uithoudingsvermogen en vechtlust…, maar dan is plots Engeland een maat te groot…

Dat zegt toch veel over het EK, niet? Want het diskwalificeert eigenlijk de toernooiopzet met 24 ploegen en 2/3 van het deelnemersveld, waarbij het moeilijker is af te vallen dan door te gaan, waardoor dus ook hele middelmatige landen de afvalronden kunnen halen en dan met één of twee gelukstreffers zomaar in de halve finale kunnen staan, of waar uithoudings- (Oekraine) en acteervermogen (Italië) net zo belangrijk zijn als het scoren van doelpunten (Frankrijk, Zwitserland, Spanje, Denemarken).

Natuurlijk is een toernooi een momentopname en binnen het toernooi als een EK met 24 ploegen geldt de vorm uit de groepsfase niet langer als deze is afgelopen. Maar dat wekt natuurlijk de vraag of de winnaar van zo’n toernooi ook daadwerkelijk de beste is van dát moment?

Vraag: Moet de UEFA nadenken over een nieuwe toernooiopzet, of is juist de ruimte voor een verrassing wat een toernooi met 24 zo leuk maakt?

Bij die goal dus bij onderstaande foto is dat inderdaad erg kinderlijk verdedigd. Voor 3 spelers met zoveel ervaring, Hazard is dan wel een flankaanvaller die op de linkshalf wordt gebruikt mag dat niet gebeuren. Maar het ergste aan die goal was eigenlijk hoe dat ze in die situatie terecht kwamen. Een seconde daarvoor wou Vertonghen uitvoetballen en speelde hij die rechtstreeks in de voeten van een Italiaan op 18 meter van de eigen goal. En daarna dan zoals op de foto erg slecht verdedigen. Eigenlijk net hetzelfde als de goal die we tegen kregen tegen Denemarken. Slechte inspeelpas van Denayer voor de eigen 16 en vervolgens verkeerd uitstappen.

De belgen hebben 3 goals tegen op het EK en alle 3 waren het defensieve fouten.

Het spel waarmee de nationale ploeg geroemd werd hebben ze verloochend. Het moest niet meer mooi zijn maar wel efficient. Zoals Frankrijk won in 2018. Wel we hebben inderdaad weinig mooi voetbal gebracht en weinig kansen gecreëerd maar tegelijkertijd wel de goals weggegeven.

Nou, dan help ik je uit de droom (ook dat is de trainerscursus). Voetbal is een spel waarbij je punten scoort, niet omdat jij iets goeds doet, maar een ander een fout maakt.