Gameplay vind ik echt een pak beter. Ik zie meer fouten van de tegenstrever, en dan bedoel ik zowel overtredingen als slechte passes. Het is echt een pak moeilijker geworden, vooral defensief wordt de kleinste fout afgestraft. Ik was bijvoorbeeld gewoon om nogal fel druk te zetten, maar als ik dat met m’n centrale verdedigers doe glipt de aanvaller er zo door, en inhalen lukt meestal niet meer. Maar dat vind ik dus erg positief.
De nieuwe tacktieken zijn de grootste verandering. Ik mis sommige dingen die weg zijn, zoals zelf een CM van een CDM kunnen maken om de taken dan anders te kunnen ingeven, maar op zich zijn de beperkingen wel realistisch en moet je soms gewoon moeilijke keuzes maken. Ik had ook pas na een tiental matchen door dat in een 4-2-3-1 met RW en LW die twee totaal niet mee verdedigen, maar dat het in dezelfde vorm maar dan met RM en LM wél lukt. Groot verschil! De rollen vind ik erg interessant, lijkt ook gewoon echter doordat je nu specifieke taken meegeeft, en niet iemand een paar centimeter verschuift op een digitaal bord.
Verder is de jeugdacademie wel echt verbeterd. Je kan nu op vier posities zoeken, wat handig is. Anderzijds is het beperkt tot vier posities, dus algemeen in een land zoeken kan niet meer. De spelers zien er ook echt jonger uit en zijn soms ook erg klein, ik hoop wel dat ze nog groeien en qua uiterlijk ook wat matuurder worden. Ik amuseer me enorm met de jeugdtoernooien. Wel erg positief dat je kan instellen hoe lang een match moet duren.
Ook bij de start van de career kan je nu veel meer dingen instellen, wat ik ook een pluspunt vind. Ik raad de nieuwe FC dus wel echt aan!
Ik was van plan om het spel te bestellen via cdkeys.com (€57,59). Echter kan ik het spel (nog) niet kopen via deze site. Gebeurt dit pas op de releasedatum of moet ik ergens anders kijken?
Weet iemand dit? Ik speelde voorheen altijd fifa op de xbox, en daar kon je als je de modus aftrap deed en tegen een vriend wilde spelen altijd een controller toe wijzen aan een aftrapnaam zodat alle onderlinge uitslagen werden bijgehouden. Dit jaar speel ik op de Ps5, maar ik zie nergens de optie “aftrapnaam kiezen” of iets dergelijks. En dat is jammer want nu worden de onderlinge uitslagen niet bijgehouden. Wie weet hoe dit op te lossen is?
Voorheen kon ik in teammanagement een speler selecteren en via het vierkantje (PlayStation) de speler over het veld schuiven zodat ie bijvoorbeeld op cvm staat ipv cm. Ik heb alles afgezocht maar kan het niet meer vinden. Iemand die dit weet?
Na bijna een week gespeeld te hebben moet ik zeggen dat ik toch wel erg enthousiast ben, vooral over de gameplay. Net een match met Lille tegen Marseille gespeeld. Marseille pakte maar liefst vier gele kaarten, waarvan eentje dubbel en dus rood. Zoiets maakte ik in FC24 zelfs met sliders niet mee. Verder vind ik het geweldig dat de bal veel losser lijkt, vooral bij corners en voorzetten valt het op dat we niet meer telkens exact dezelfde uitkomst krijgen, maar vaak heel realistische en soms grappige en onverwachte carrambols. Voor het eerst merk ik ook dat verschillende teams echt heel anders spelen. Veel ploegen in de Ligue 1 gaan vooral verdedigen en dan counteren, wat het voor mij moeilijk maakt om ruimte te vinden. De betere teams gaan dan weer hoog druk zetten, wat weer een heel andere uitdaging is. In Europa wordt ik soms helemaal weggespeeld en kom ik amper aan de bal.
Momenteel heb ik een jeugdspeler met algemeen 61, maar wel 85+ snelheid (zag je ook niet in FC24) en 4*skills. Mijn basisspeler op links is geblesseerd, dus deze jongen krijgt nu veel kansen. Dat komt ook omdat ik hem al uitgebreid getest had in de jeugdtoernooien. Ik merk nu zelfs dat ik sommige jeugdspelers niet wil wegdoen ondanks een eerder lage potentie, omdat ze me er al hebben doorgesleurd in die toernooien. Ondertussen kijk ik al uit naar het volgende! En die jeugdspelers zien er ook gewoon veel beter en jonger uit, en hebben véél meer persoonlijkheid in hun gezicht en kapsels.
Mij spreekt het nieuwe format wel aan. Je hebt meer kans om door te gaan, veel verschillende wedstrijden en je bent niet na 4 wedstrijden uitgespeeld als je in een makkelijke/moeilijke poule zit.