FIFA 20 Realistische carrière-topic

Leicester City, S2, September 2020

Het tweede seizoen van Brendan Rodgers bij Leicester City is aangebroken. Nadat we vorig seizoen 6e zijn geëindigd en de Carabao Cup hebben gewonnen mogen we de Europa League in. De doelstellingen zijn wat pittiger dan vorig jaar, zo willen we ons richten op een plek bij de beste vier en zo de Champions League in gaan maar ook in Europa hoge ogen gooien. Om op twee fronten mee te strijden is er geïnvesteerd in de breedte van de selectie, tevens zijn er een paar goede jeugdspelers aan de eerste selectie toegevoegd.

Transfers
Tijdens de laatste maanden van het vorige seizoen werd al duidelijk dat Ricardo Pereira naar Manchester United zou vertrekken. Dit gaf ons gelukkig ruim de tijd om een vervanger te zoeken. In de persoon van Denzel Dumfries is deze vervanger er gekomen, voor €25 miljoen komt de Oranje international over van PSV. Dumfries is kwalitatief minder dan Pereira (kostte dan ook €40 miljoen minder) maar is wel een vergelijkbare rechtsback: veel energie, loop- en uithoudingsvermogen en aanvallend sterk. Verder bleef het redelijk rustig rondom onze spelers, op een aanbieding van Fiorentina voor Barnes na en een bod van Chelsea op Chilwell in het laatste uur van de transferwindow. Hoewel Chelsea een erg realistische club voor Chilwell was geweest kon ik niet anders dan het bod afslaan door het late tijdstip in de transferwindow. Verder nam de club afscheid van enkele spelers met aflopende contracten. Wes Morgan, Christian Fuchs, Nampylis Mendy en Eldin Jakupovic . Ook werden veel spelers zonder perspectief op minuten verkocht (bijvoorbeeld Amarty, Kaputska, Slimani, Ghezzal, etc.)

Het elftal wat er aan het eind van het seizoen stond zag er sterk uit en een van de weinige plekken waar we echt versterking konden gebruiken was centraal achterin. Door het vertrek van Morgan en Bennett had ik daar alleen Söyüncü en Evans nog, om dit aan te vullen is jeugdspeler Antoinne Roche naar het eerste elftal gehaald en is Dan-Axel Zagadou gekocht van Dortmund. Zagadou heeft €30 miljoen gekost. Door de vele blessures (Praet hele jaar geblesseerd, Maddison in totaal 1/3 van het seizoen) op het middenveld vorig jaar voelde ik mij ook genoodzaakt om hier op in te spelen. Jeugdspeler Antonio Santoro maakte de overstap naar de eerste selectie zodat we komend seizoen 7 middenvelders hebben voor 3 plekken. Daarnaast zocht ik nog naar een extra optie voor op de vleugel die eventueel ook op het middenveld kan spelen. In de jeugd komen er veel spelers door, waardoor ik in eerste instantie op zoek ben gegaan naar een tijdelijke oplossing. Die is gevonden in de huur van Dejan Kulusevski van Juventus. De rechtervleugelspeler kan ook op tien spelen waardoor hij een welkome aanvulling is voor de selectie.

De selectie ziet er nu als volgt uit:
keepers:

  1. Kasper Schmeichel - GK - 33 jaar - 83 algemeen*
  2. Danny Ward - GK - 27 jaar - 75 algemeen*
  3. Daniel Iversen - GK - 23 jaar - 67 algemeen*

verdediging:
2. James Justin - RA - 22 jaar - 75 algemeen*
3. Ben Chilwell - LA - 23 jaar - 84 algemeen*
4. Caglar Söyüncü - CV - 24 jaar - 82 algemeen
5. Dan-Axel Zagadou - CV - 21 jaar - 81 algemeen
6. Jonny Evans - CV - 32 jaar - 78 algemeen*
22. Denzel Dumfries - RA - 24 jaar - 80 algemeen
23. Luke Thomas - LA - 19 jaar - 75 algemeen
24. Antoine Roche - CV - 18 jaar - 75 algemeen (jeugdacademie)

  • Darnell Johnson - CV - 22 jaar - 69 algemeen (verhuurd aan Werder Bremen)

middenvelders:
8. Youri Tielemans - CM - 23 jaar - 84 algemeen
10. James Maddison - CAM - 23 jaar - 85 algemeen*
16. Will Hughes - CM - 25 jaar - 81 algemeen*
20. Hamza Choudhury - CDM - 22 jaar - 77 algemeen*
21. Antonio Santoro - CAM - 18 jaar - 71 algemeen (jeugdacademie)
25. Wilfred Ndidi - CDM - 23 jaar - 86 algemeen
26. Dennis Praet - CM - 26 jaar - 77 algemeen

aanvallers:
7. Demarai Gray - LB - 24 jaar - 77 algemeen*
9. Jamie Vardy - SP - 33 jaar - 83 algemeen*
11. Leon Bailey - RB - 23 jaar - 84 algemeen
14. Kelechi Iheanacho - SP - 23 jaar - 77 algemeen
15. Harvey Barnes - LB - 22 jaar - 78 algemeen*
17. Ayoze Perez - RB - 27 jaar - 79 algemeen
33. Dejan Kulusevski - RB - 20 jaar - 76 algemeen (gehuurd van Juventus)

De spelers met een * achteraan zijn homegrown.

In augustus raakte Dumfries voor 2 maanden geblesseerd, hij keert begin november weer terug. Vlak na de transferdeadline raakte Vardy voor 2 maanden geblesseerd, hij is half november weer terug. De opstelling ziet er daardoor als volgt uit:

Perez kan nu achter Iheanacho dienen als back-up, Gray en Kulusevski zijn de back-ups op de flank. De huur van Kulusevski lijkt dus goed uit te pakken, zeker nu we Carabao Cup wedstrijden en Europa League wedstrijden erbij hebben in de eerste maanden. Om Justin op rechtsback een beetje te ontlasten zet ik Choudhury daar nu weleens neer totdat Dumfries weer terug is.

Hierbij nog even mijn twee gepromoveerde jeugdspelers:

In januari volgt weer een update!

1 like

Ziet er goed uit. Dumfries is een prima vervanger voor Pereira, en met Zagadou heb je een behoorlijke slag geslagen in je verdediging. De jeugdspelers zien er beiden geweldig uit. Vooral die Santoro is een klasse speler. Hopelijk kan je dit seizoen een gooi doen naar Champions League voetbal, en in de Europa League ben je ook zeker niet kansloos voor de eindwinst.

1 like

Heerlijke start van de carrière, al denk ik dat het gemis van Jamie Vardy nog voor wat problemen kan zorgen aangezien Kelechi Iheanacho toch wel een klasse minder is. Dumfries lijkt me een enorm sterke aankoop, hij past perfect in de Premier League.

Geweldig, Zagadou staat ook op mijn lijstje met Leicester, samen met Konaté en Upamecano.
Wederom sterke aankopen, mooie carrière. Hoe doet Hughes het? Gebruik je Pérez nog? Die mag bij mij zo snel mogelijk vertrekken. En hoe bevalt Choudhury?

Je jeugdspelers zien er ook goed uit, alleen jammer dat het geen Britten zijn.

Hughes doet het prima, is Praet al wel redelijk voorbij als back up voor Tielemans. Laat hem soms ook invallen voor Maddison als de wedstrijd daarom vraagt (Hughes heeft wat meer agressie). Perez krijgt nog geregeld minuten maar mag bij een goed bod vertrekken, net als Gray. Barnes ben ik dan wel weer erg te spreken over. Choudhury heeft een beetje de pech dat Ndidi de ideale verdedigende middenvelder is voor dit Leicester en gigantisch veel uithoudingsvermogen heeft, hierdoor speelt hij zowat alles. Daarnaast is Ndidi eigenlijk de enige middenvelder die vorig jaar geen blessures heeft gehad. Nu Dumfries er een tijdje uitligt heb ik hem een keer op rechtsachter getest en dat ging best redelijk (tegen Midtjylland in de EL).

Ik laat hem de bekerwedstrijden tegen kleine teams spelen, en verder durf ik hem soms brengen om een voorsprong te bewaren. Voetballend is het geen hoogvlieger, maar hij breekt we alles af. Heerlijke kop ook!

Speel je met Abraham dan puur in de punt en Richarlison erom heen @Luuk? Of pakt de Braziliaan echt puur de flank. Kan op dit moment moeilijk met hem spelen… Iemand naast zich werkt nog redelijk, maar ook dan komt hij niet lekker uit de verf. Is net wat te traag en wordt wat te makkelijk van de bal gezet door verdedigers. Gebruik zelf Richarlison in belangrijke wedstrijden daarom vaak als spits.

Als Abraham en Richarlison samen spelen dan komt de laatstgenoemde veel naar binnen voor de combinatie. Heb wel een beetje hetzelfde met Abraham. Sommige wedstrijden loopt hij iedereen voorbij en de andere keer lukt werkelijk niks. Cantwell is overigens een heerlijke aanwinst gebleken!

Eerste seizoen met Millonarios zit erop. Helaas geen kampioen worden; in de Apertura verloren we de finale van Santa Fe (1-0, 1-3), in de Clausura verloren we in de halve finale van America de Cali (1-1, 0-2). Wel wonnen we de Copa Sudamericana door in de finale het Argentijnse Lanús met 3-0 te verslaan, waardoor we volgend jaar mogen aantreden in de Copa Libertadores.

1 like

Wow, dat ging snel! Mooie carrière wel!

Ziet er inderdaad goed uit. Hoe bevallen Longstaff en White. Twijfelde om White te halen bij Chelsea als vierde keuze/tweede CVM.

WoW erg knappe carrière, veel spelers die boven hun potentie uitstijgen. Van Rice verschiet ik wel dat die maar 80 is en dus amper gestegen is. Of gaat het om een jeugdspeler met toevallig ook de D als eerste letter in de voornaam?

Zit met Chelsea inmiddels in seizoen twee. Hierbij een korte samenvatting van deze career mode.

In seizoen één direct op een aantal cruciale posities geïnvesteerd, nu de transferban over is. Chelsea’s selectie is redelijk op peil, maar mist wel echte kwaliteit. De volgende spelers werden gehaald:

  • Een ruildeal met Juventus inzake Jorginho en Miralem Pjanic zorgde ervoor dat Miralem Pjanic bij Chelsea kwam te spelen. Jorginho wordt weer veel gelinkt aan een terugkeer naar Italië en coach Sarri. Voor Pjanic een verandering van omgeving (en een speler waar ik vroeger vaak mee speelde).
  • Richarlison kwam over van Everton. Zorgt voor extra opties voorin, daar hij linksbuiten kan spelen, maar ook in de spits als ook in de combinatie met Tammy Abraham.
  • Kalidou Koulibaly is overgenomen van Napoli. Zit met die club in een mindere periode en werd zelf ook al eens geslachtofferd. Is het beest achterin geworden en heb meestal weinig clubs waar ik hem kan halen.
  • Voor de positie linksachterin werd Ben Chilwell overgenomen van Leicester City. Een transfer die al een tijd in de lucht hangt.
    *(uiteraard werd ook Hakim Ziyech aan de selectie toegevoegd, zoals al geruime tijd officieel is)

Met deze vier (/vijf) versterkingen werd de Chelsea-selectie na een periode van de transferban direct op enkele belangrijke posities versterkt, waarbij de ontwikkeling van de jeugdspelers niet direct negatieve effecten kende. Enkele twijfelachtige spelers zoals Willian (wordt veel gelinkt aan een vertrek gezien zijn aflopende contract) werden verlengd. Uiteindelijk is er af en toe van formatie gewijzigd om de ideale samenstelling te vinden. Tammy Abraham was niet bepaald in vorm, wat ervoor zorgde dat Ziyech op rechts terecht kwam, Richarlison in de spits en Pulisic op links. Richarlison is een schot in de roos gebleken en was betrokken bij maar liefst 35 goals (25/10). De competitie werd geëindigd op een vierde plek, wat resulteerde in plaatsing voor Champions League. In de CL uitgeschakeld door Manchester City in de kwartfinale.

Voor seizoen twee werd duidelijk dat er een aanvallend kwalitatieve impuls nodig was (gericht op snelheid) en het middenveld had meer breedte nodig, voor met name de drukkere periodes in de competitieschema’s. Daarnaast raakte Hudson-Odoi tijdens het EK voor maar liefst vijf maanden geblesseerd. Uiteindelijk zijn voor seizoen twee de volgende namen vastgelegd:

  • Jadon Sancho, kwam voor honderd miljoen euro over van Borussia Dortmund. Sancho wordt veel gelinkt aan Chelsea, daar hij uit de buurt komt en bevriend is met Hudson-Odoi en Abraham. Sancho wordt mijn nieuwe sterspeler: jong, uitstraling, super kwaliteiten en Engels.
  • Willy Caballero was mijn tweede keeper in S1, is nu (relatief) erg oud en kwalitatief wat minder sterk geworden. Derhalve is Joe Hart transfervrij vastgelegd. Hart kan nog een paar jaar vooruit als tweede keeper en lijkt het als eerste keeper niet echt meer waar te maken. Beschikt over bravoure en reflexen, zoals in zijn goede tijd bij City.
  • Op het middenveld was behoefte aan een box-to-box speler, die tevens ook rechtsmid zou kunnen operen. Hiervoor werd oud-bekende Oscar naar het oude nest gehaald. Oscar heeft in interviews meerdere malen aangegeven nog terug te willen keren bij Chelsea en heeft nog samengespeeld met Frank Lampard. Hij heeft een ALG. van 84, maar neemt genoegen met een rotatierol. Ideaal voor de huidige samenstelling van de selectie. Daardoor is Willian van de hand gedaan, werd ook al ouder/minder.

Na deze transfers ontbrak er alleen nog een vierde CV/back-up CVM die verdedigend sterker was. Christensen is namelijk verkocht aan AS Monaco vanwege een transferverzoek en op het middenveld is enkel Kanté puur defensief sterk. De andere middenvelders betreffen controlerende, creatieve of lopende spelers. Deze twee vacatures zijn ingevuld door het terughalen van Ethan Ampadu en Trevoh Chalobah (broer van Nathaniel). Beide spelers zijn door Chelsea in RL verhuurd, maar op FIFA moet je ze terugkopen. Beide spelers voelen zich daarnaast thuis op zowel de CV als de CVM-positie, waarbij Ampadu voetballend wat sterker is en Chalobah dit fysiek is. Op die manier heb ik beide vacatures divers kunnen invullen, met eigen jeugd.

Helaas werd Richarlison één week na sluiting van de transferperiode voor vier maanden uitgeschakeld. Hierdoor krijgt Tammy Abraham weer een kans in de basis. De opstelling ziet er dan als volgt uit:

Doelmannen: Kepa Arrizabalaga met daarachter Joe Hart en Willy Cabellero (die met pensioen gaat).

Verdedigers: Azpilicueta - Koulibaly - Rüdiger - Chilwell, met daarachter Reece James (staat ook basis als een snellere back benodigd is), Ampadu/Chalobah, Tomori, Emerson en Maatsen (vier maanden out).

Middenveld: Kanté en Pjanic met Ziyech op CAM. Daarachter zijn Kovacic, Loftus-Cheek, Mount, Oscar, Gallagher en Gilmour beschikbaar. De laatste twee zijn getalenteerde jeugdspelers. Oscar wordt als CAM, lopende CM en RM gebruikt. Kovacic en Loftus-Cheek worden gebruikt als CM, LM, CAM. Mount als CAM, LM.

Aanval: Sancho - Abraham - Pulisic. Normaliter heb ik Richarlison in de basis ten faveure van Abraham en wisselen Pulisic en Hudson-Odoi op links. Gecombineerd met Sancho zijn allen op beide flanken beschikbaar. Op dit moment zijn Richarlison en Hudson-Odoi dus voor meerdere maanden eruit.

Met dit spelersmateriaal kan ik flink switchen met dribbelaars, meer controlerende spelers en bijv. met Oscar een lopende speler. Daarnaast heb ik nu meer mogelijkheden in het drukke speelschema, zonder daadwerkelijk teveel spelers in de selectie te moeten hebben. In S2 is Chilwell eindelijk in vorm gekomen, vond het in S1 jammer dat ik niet bijv. Digne gehaald had, Chilwell had zware moeite. Ook Ziyech heeft nu zijn plek gevonden. Het ideale aan hem is dat hij altijd een goede pass kan versturen, doordat zijn buitenkant voet zo bijzonder is. Kan bijna blind ballen geven als de druk erop komt te staan, zonder dat dit tot balverlies leidt.

Leuk feitje: van de 27 spelers komen er nu 11 uit de eigen jeugd en hebben er drie een historie met de club.

Mochten jullie tips of opmerkingen hebben, be my guest!

Ziet er op zich goed uit, maar is Oscar niet redelijk overbodig? Je hebt buiten hem al 5 opties voor twee posities, en dan reken ik die twee jonge talenten nog niet mee. Da’s in totaal 8 spelers voor twee plekken. Zelfs als je een aantal daarvan (ook) op de flank gebruikt, wat ik niet ideaal vind, blijf ik dat te veel van het goede vinden. Wat heb je met Giroud en Batsman gedaan? Want als ik het goed begrijp heb je nu maar twee spitsen, waarvan Richarlison ook op de flank ingezet wordt?

Verder wel leuke aankopen, en een sterke opstelling. Ik vind alleen dat Pulisic en Sancho te veel dezelfde speler zijn, en dat je eigenlijk alleen maar flankspelers hebt die op hun best zijn vanop rechts (buiten Richarlison dan).

Leuk om te zien, krijg zelf ook zin om met een club uit de championschip te beginnen.

Giroud wordt nadrukkelijk in verband met gebracht met Italiaanse clubs, omdat hij ontevreden zou zijn. Heb hem daarom direct van de hand gedaan. Batshuayi vind ik zelf kwalitatief niet heel sterk. Klopt dat ik daarom twee spitsen heb op dit moment (Richarlison was gehaald omdat hij ook links kon spelen, maar is na S1 wel echt mijn vaste centrumspits geworden gezien zijn prestaties (en ik vaak moeilijk speel met wat meer statische centrumspitsen)).

Op die manier houd ik op de flanken Sancho, Hudson-Odoi en Pulisic over, waarbij HO t/m de winterstop out is. Voor Richarlison gaat dus hetzelfde op. Voorin is het daarom redelijk krap met drie spelers voor drie posities. Dat is de reden dat ik er voor heb gekozen om meer veelzijdige middenvelders te gebruiken. Verder komt HO pas net kijken met een ALG. van 76, ook nog niet echt top (zie je mede aan z’n uithoudingsvermogen helaas). Ik speel trouwens in een 4-2-3-1, waardoor een Oscar op RM of Mount op LM nog wel passend is.

Qua middenveld tel ik de jonkies nog niet echt mee, de meesten hebben namelijk pas een ALG. van max. 72. Naast de drie spelers in de basis heb ik dan Oscar, Kovacic, Loftus-Cheek en Mount. Ben het met je eens dat je daardoor wel zeven spelers voor drie posities hebt, al komen LC en Mount pas net kijken. Voor nu, in combinatie met de situatie voorin, is dit nog werkbaar. Te meer je als topclub lang actief bent in vier competities. Voor de lange termijn zal/zullen er wel één á twee spelers weg moeten. Oscar is nu 28 (plus een rotatierol) en van Kovacic ben ik niet enorm overtuigd, dat zullen dus twee kandidaten zijn.

Wat betreft de flankspelers: Pulisic heeft volgens mij maar 70-72 voor voorzetten. Dat hij op rechts moet staan maakt op zich niet heel veel uit. In werkelijkheid gebruikt Lampard hem ook voornamelijk op links. Sancho heeft daarentegen wel een voorzet van 80+. HO is nog niet heel goed qua stats. Snap je punt, denk dat het voor dit Chelsea in combinatie met de geruchten wel redelijk werkbaar is :slight_smile:

Mocht ik ervoor kiezen om afscheid van Kepa te nemen, wie zou jij dan als vervanger zien?

1 like

Op zich een redelijk logisch verhaal, zeker met de blessures. Ik denk juist dat middenvelders als Oscar en Mount op de flank een mooie toevoeging zijn voor een team. Stelt je in staat om wat meer variatie in je spel toe te voegen en eventueel zelfs aan te passen aan de tegenstander. Dean Henderson wordt genoemd bij Chelsea, al is de vraag hoe gemakkelijk United hem laat gaan. Gelet op het feit dat verder al je concurrenten een topkeeper hebben zou je kunnen proberen om ook een topper aan te trekken. Ruildeal met Oblak?

1 like

Onana lijkt me ook een zeer interessante optie.

2 likes

Die wilde ik ook aanbevelen. In S3 bij mijn Ajax carriere is hij al 90 ALG.