Vond Kittel in mijn carrière een van mijn beste spelers hangend op links.
Ik ben met Sunderland een carriere gestart om het omhoog te laten knokken naar de premier league, nu wil ik wat tips voor aankopen.
Wat voor nationaliteit de nieuwkomers moeten zijn. In welke competities ik een scout kan sturen.
Is het realistisch om ook op jonkies af te gaan? Of juist alleen wat oudere spelers zoals de huidige selectie?
Met Chelsea inmiddels in seizoen vier aangekomen. Seizoen drie was relatief succesvol. In de Premier League een tweede plaats behaald, maar wel een straatlengte achter op de kampioen. In de Champions League helaas al uitgeschakeld bij de laatste 16. Uiteindelijk wel de FA Cup en League Cup gewonnen. Additioneel werd de UEFA Super Cup gewonnen en het Community Shield verloren (in het nieuwe seizoen is deze prijs al gewonnen). Dit tekent eigenlijk ook de stand van de selectie. Er staat een heel aardig team op papier, wat leidt tot enkele prijzen. Aan de andere kant wel een straatlengte achter op de kampioen (al haalt de kampioen elk jaar +100 punten) en wederom geen goede prestaties in de Champions League. Op die momenten worden bepaalde spelers te vaak overklast door betere en grotere namen. Ik sta daarom ook een beetje op een kruispunt in de carrière. Tot nu toe heb ik enkele gerichte topaankopen gehad, maar lag de focus met name op de bouw van het team en de plekken voor de jeugd/jonge spelers. Zoals gesteld missen enkelen de echte individuele kwaliteit, waardoor het op belangrijke momenten nog wel eens mis gaat tegen Liverpool, Manchester City en overige Champions League ploegen. Mogelijk hebben jullie een goede oplossing, ik weet het zelf nog niet super goed.
De selectie
Keepers
Oblak (93/29)
Hart (72/35)
Verdedigers
James (82/22)
Azpilicueta (80/32)
Koulibaly (91/31)
Aké (85/27)
Tomori (82/24) *wisselt af met Aké
Ampadu (75/21)
Chalobah (75/23)
Chilwell (85/25)
Emerson (82/27)
Maatsen (67/20)
Middenveld
Kanté (90/31)
Pjanic (84/32)
Ziyech (87/29)
Oscar (84/30)
Mount (85/23)
Loftus-Cheek (83/26)
Gilmour (74/21)
Gallagher (78/22) *verhuurd
Anjorin (68/20) *verhuurd
Aanval
Sancho (92/22)
Richarlison (87/25)
Pulisic (85/23)
Hudson-Odoi (83/21)
McNeil (83/22)
Grant (80/24)
Abraham is zojuist verkocht. Had een transferverzoek ingediend en Barça bood 95 miljoen euro. De opstelling is verder nog hetzelfde, heb de basisspelers dikgedrukt gemaakt en de formatie is een 4-2-3-1, de namen kan je dan wel invullen.
Zoals gesteld zit ik nu op een kruispunt: aan de ene kant wil je deze lijn behouden, aan de andere kant mis je op de essentiële momenten pure kwaliteit. De selectie heeft nu een kern van de eigen club en een aantal spelers op hun toppunt. Echter zie je ook (daarom heb ik nu even de ALG/leeftijd vermeld) dat een aantal er op zichzelf niet erg uitspringen. Denk aan James, Tomori, Ampadu, Gilmour, Mount (85, maar niet echt topkwaliteiten), Hudson-Odoi en Loftus-Cheek (en eerder ook Abraham). Een aantal groeien niet zo hard, terwijl ze regelmatig speeltijd krijgen (zelfs basis staan, al voor langere tijd). Ik twijfel daarom welke lijn in te zetten, bijv: huidige selectie behouden en richten op de toekomst, aangezien een aantal topspelers nu in de dertige jaren is aangekomen of een aantal eigen jongens slachtofferen en pure kwaliteit binnenhalen.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en tips voor mogelijke versterkingen!
(zelf kijk ik nu naar namen als Camavinga, Dias, Konaté, Tielemans, Hakimi, Haaland, Maddison, Gravenberch, Ihattaren, Gibbs-White, Asensio, Palacios, Ndidi, Jovic, Milinkovic, Gimenez, Thuram, Osimhen)
@Begiristain, het ‘kruispunt’ waar je het over hebt is volgens mij enorm herkenbaar voor degenen die een langlopende carrière hebben met een topclub. Op een gegeven moment krijg je het gevoel alsof de rek uit de selectie is en zoek je geforceerd naar posities die je kan verbeteren. Nu ontbreekt het bij ‘mijn’ Barcelona niet aan individuele klasse en prijzen, maar heb in de loop van de carrière wel op zo’n kruispunt gestaan bij sommige spelers. Denk dat je vooral niet moet schromen om spelers van de hand te doen waarvan je het onderbuikgevoel krijgt dat ze je niet naar een hoger niveau gaan halen. In mijn geval heb ik bijvoorbeeld Neto, Nelson Semedo, Clément Lenglet, Ivan Rakitic, Arturo Vidal en Luis Suárez verkocht. Komende zomer lijkt ook Hector Bellerín dat lot te wachten. Als je naar je selectie kijk zou bijvoorbeeld een wereldtopper op de positie van Reece James, Miralem Pjanic of Christian Pulisic de verhoudingen een beetje opschudden. Achraf Hakimi, Sergej Milinkovic-Savic of Erling Braut Haaland zouden spelers van je lijstje zijn die dat kunnen doen.
Bij mij is de uitdaging om -zoals Cruijff ooit schetste- de helft van mijn team te laten bestaan uit zelf opgeleide spelers en niet zozeer te letten op grote namen die ik met transfers zou kunnen halen; dat is te makkelijk. Dan gaat de uitdaging snel uit het spel. Dus de eerste 2-3 seizoenen het doen met het bestaande team als basis en daarna langzaam doorselecteren; dan heb je 5 - 8 seizoenen plezier, althans ik meestal wel.
Als dat niet helpt, leg jezelf wat vuistregels op: nooit meer uitgeven dan €…, nooit een hoger slaris bieden dan €…, etc etc (en je natuurlijk ook houden aan die regels). Daarmee maak je het nooit 100% realistisch, maar in ieder geval wél uitdagender.
Intussen in mijn carrière met Erzgebirge Aue aanbeland in seizoen 3. Tweede seizoenshelft van seizoen 2 verliep wat moeizamer, maar alsnog op een keurige zesde plaats geëindigd in mijn debuutseizoen in de Bundesliga. Daarmee gaan we dus de Europa League in, waar we in een pittige poule zitten met met Milan, Galatasaray en Rapid Wien.
Afgelopen zomer heb ik twee aankopen gedaan, namelijk Friedrich van het gedegradeerde Union Berlin en Hellebrand van Slavia Praag.
Die tip ga ik onthouden voor mijn carrière met KV Mechelen. Als ik deze regels niet toe pas dan zit ik na 1 seizoen aan een selectie die veel te goed is en die jaarlijks meedraait voor de top 5.
Ik heb op de EA forums een Ajax carrière (begint zomer 2020) gaande en ook daar:
- nooit een hogere transfersom dan €20 mln
- nooit een hoger salaris dan € 50,000
- uitgaande spelers: belangrijk ( < € 20 mln), cruciaal ( < € 40 mln)
- inkomende transfers: nooit spelers ouder dan 21 jaar
- uitzondering hierop zijn verdedigers, of spelers reeds met Ajax-verleden
- voor elke inkomende transfer, ook een jeugdspeler
Nu wist ik Camavinga (18) te strikken omdat ik deze ruilde voor [Razvan Marin + € 5 mln], maar anders dan dat zijn het reële transfers lijkt me. [Tagliafico + € 4 mln] heb ik geruild voor Junior Firpo van Barça. Dan zeggen sommigen dat het niet kan of niet reëel is, maar het viel binnen mijn vuistregels en bijvoorbeeld Robert Gosens (Atalanta), Escudero (Sevilla), of Van Aanholt (Palace) lukte niet.
Check it out:
Ben bekend met de diverse uitdagingen en regels, alleen dat is in deze situatie niet helemaal het geval. Het is nu de case of er gericht wordt op jonge talenten om de huidige toppers uiteindelijk te vervangen of nu een aantal huidige spelers te slachtofferen en te investeren (of een andere optie).
Kijk in dat geval naar de tradities bij Chelsea en waar hun hoogtepunten liggen. Noodgedwongen hebben ze dit seizoen moeten doorselecteren zonder grote transfers. Maar normaal gesproken is dat business as usual op Stamford.
En hoewel met eerst Sarri en nu Lampard er een beetje een trendbreuk gaande is, was Chelsea vaak de ploeg die een beetje afwachtend, fysiek en zelfs Catanaccio speelde. Uberhaupt, door de jaren heen, is er bij Chelsea (meer dan bij andere EPL teams) duidelijk een Italiaanse invloed waarneembaar, qua spelers, managers (Sarri, Conte, Di Matteo, Vialli, Ancelotti, Ranieri) en speelstijl.
Mourinho en Scolari kunnen ook wel in dat rijtje; weliswaar geen Italianen maar wel met een heel behoudende Italiaanse speelstijl. En Abramovitsch had geld genoeg voor ieder seizoen weer een waslijst aan transfers.
Arsenal was altijd verliefd op Frankrijk (vanwege jarenlang Arsene Wenger), terwijl Manchester City zich wat meer richt op Zuid-Amerikanen. Manchester United probeert altijd één of twee klappers te maken op de transfermarkt en de rest aan te vullen met eigen kweek.
En zo heeft iedere club wel bepaalde trends. Om je carrière uitdagend te houden kun je deze trends gebruiken als richtlijnen of beperkingen, waardoor het in ieder geval niet te snel te gemakkelijk voor je wordt.
@Begiristain wat mist je team in de topwedstrijden dat je het onderspit delft? Als je toch nog ergens een topaankoop wilt doen zou ik een topper voor op het middenveld erbij halen. Milinkovic-Savic lijkt dan de beste optie, zeker met het oog op het Italiaanse karakter wat @D5981 hierboven beschreef. Voorin ziet het er prima uit lijkt mij, achterin is alleen de rechtsback positie wat minder. Grote vraag is of je met een betere back ineens wel topwedstrijden gaat winnen.
Ik zit er aan te denken om een carriere op te starten met Napoli. Leuk team met een paar hele goede spelers. In S1 zal ik hoogstwaarschijnlijk maximaal 1 aankoop doen om het realistisch te houden.
Nu komt mijn volgende vraag: zijn grote concurrent Ronaldo is ook naar Italie is gegaan, omdat over een vertrek in RL bij barca ook de laatste tijd steeds meer geruchten komen en omdat zijn Argentijnse wereldster voorganger Maradonna er ook op rechtsbuiten gespeeld heeft. Is het realistisch om in S2 een poging te doen om Messi aan te trekken?
Vrees dat je dan toch echt naar een ander kaliber spelers moet gaan kijken. Diego Maradona hechtte enorm veel waarde aan de liefde die hij van het publiek kreeg, terwijl Lionel Messi die liefde al ontvangt bij Barcelona en waarde lijkt te hechten aan andere aspecten van het voetbal. Denk dat je eerder moet denken aan spelers als Edinson Cavani.
Leicester s2, februari
Het werd een drukke transfer zomer bij leicester.
Aangezien ik champions league voetbal ga spelen had k wel een aantal versterkingen nodig.
Ik zit in een poule met Real Madrid, Ajax en Lokomitiv Moscow.
Vertrokken:
Silva - Newcastle 8,5m
Kaputska - Fulham 2,9m
Slimani - Lille 5,2m
Amartey - Nantes (huur)
Dewbury-Hil - portland timbers (huur)
Ghezzal - Brugge 6m
Diabate - bournemouth (huur)
Thomas - frosinone 850k
Ndidi - Bayern München 93M!!!
De grootste transfer komt op naam van Ndidi. Hij was gewoon niet te behouden na een bod van zoveel geld.
Nieuw:
Ake 23,5M
Zakaria 34M (vervanger Ndidi)
Grujic 25,5M
Kent 13M
Opstelling:
DM Schmeichel
LA chilwell
CV Ake
CV Soyuncu
RA Pereira
LM Barnes
CM Tielemans
CM Zakaria
RM Perez
CAM Maddison
SP Vardy
Wissels:
Iheanacho, Gray, Kent, Grujic, Choudhury, Aarons en Evans
Reserves: Justin, Leshabela, Johnson, Hirst, Tavares, Ward, Hill, Brown, Baker, Thomas, Benkovic, Clark, Knight, Muskwe, King.
Mijn reserve lijst is me veel te groot, maar er kwamen helaas geen biedingen op spelers die weg mochten.
De competitie ben ik goed begonnen.
Bristol city 1-1 G
Newcastle 0-2 W
Westham 3-0 W
Burnley 5-1 W
Volgende update volgt in de winterstop!
Ik mis Vardy en wie is Barry?
Verder ziet het er goed uit.
Ja dat is zo wat je zegt. Was ook een riskante vraag :p. Maargoed met ander kaliber spelers gaat het ook een succes worden
Barry is vardy natuurlijk. Autocorrectie…
Ik moet zeggen dat doordat iedereen thuis moet zitten er heel wat mooie updates zijn.
Leuke aankopen met Grujic, Aké, Zakaria en Kent. Heb Grujic zelf ook op mijn lijstje staan, hoe doet hij het bij jou en in wat voor rol? Welke Thomas heb je trouwens weg gedaan, de linksback of vleugelspits? De linksback Thomas is in mijn carrière uitgegroeid tot een betrouwbare back-up voor Chilwell, zou hem zeker gaan trainen als hij nog in je selectie zit.