FIFA 20 Realistische carrière-topic

Zo’n snel antwoord had ik niet verwacht :smiley: was mijn bericht nog aan het bewerken.

Het is vooral die 2 posities idd dat je zeer veel keuze hebt van topkwaliteit. In het algemeen is selectie veel te breed lijkt me als ik 39 spelers tel. Dat zou ik herleiden naar 30. (Ik heb het vaak al moeilijk met 25 spelers tevreden te houden :smiley: ) maar qua realisme van de aankopen of spelers die vetrokken zijn vind ik nog goed meevallen.

Ik ben bezig om het aantal spelers inderdaad terug te brengen, alleen heeft FIFA zijn problemen met het verkopen van D-spelers… Telkens accepteer ik de biedingen op diverse spelers, maar komen ze ‘er nooit uit in de onderhandelingen met de clubs’…

Als aanvulling op mijn selectie heb ik Rakitic laten gaan naar Arsenal en Vidal laten gaan naar Dortmund, waardoor er ruimte is ontstaan voor Fabian en Aleña en Puig kans op speeltijd blijven behouden.

Coutinho mag ook vertrekken bij een aannemelijk bod.

De uitdaging bij Barcelona ligt er voornamelijk in om de identiteit waarmee ze de wereld veroverden (‘Mes que un club’, hoog La Masía-gehalte, veel kleine en technische spelers in de selectie, etc.) terug te krijgen in de selectie. In mijn carrière heb ik dat op een aantal manieren proberen te doen:

  • Investeren in de jeugdopleiding en de jeugdspelers die je al in de selectie hebt. Dus probeer jeugdspelers te identificeren met de potentie om belangrijk te zijn in de toekomst. In mijn geval waren dat Marc Cucurella, Juan Miranda (die opvallend genoeg als centrale verdediger doorbreekt), Carles Aleñá, Riqui Puig, Abel Ruiz en Ansu Fati (handmatig later in de carrière toegevoegd via de CreationWizard). Probeer dan geen breedteaankopen te doen in hun posities, waardoor je ruimte creëert in de selectie. Soms pakt dat niet goed uit, zoals in mijn geval met Marc Cucurella als stand-in van Jordi Alba. Daarom speelt hij nu op huurbasis bij Tottenham en werd Alejandro Grimaldo aangetrokken.
  • Probeer alleen spelers aan te trekken die direct waarde toevoegen aan de selectie. Dus geen Paulinho-esque aankopen die eigenlijk alleen voor de bank gehaald worden, maar spelers die dicht tegen de basiself aan zitten of daar zonder twijfel deel van uit gaan maken. Zelf maakte ik die fout met Lucas Torreira, die eigenlijk een half jaar na zijn komst weer mocht vertrekken omdat hij erg weinig speelde.
  • Twijfel niet om spelers aan te trekken die anderen in de weg gaan lopen. Het is geen schande om een extra centrale verdediger van wereldklasse als Marquinhos of De Ligt aan te trekken, maar weet dan dat je binnen twee seizoenen een centrale verdediger moet laten gaan. In mijn geval maakten Gerard Piqué en Samuel Umtiti behoorlijke indruk en lijkt Matthijs de Ligt complementair aan die twee, dus Clément Lenglet staat op de nominatie om te vertrekken. Spelers van dat niveau verdienen het niet om tien á vijftien wedstrijden per seizoen te spelen, dus die minuten kan je beter aan een jeugdspeler geven.

@Joostvans Goede visie op je career mode! Ik denk dat wij er een beetje hetzelfde in staan. Ik loop alleen tegen het probleem aan dat ik niet 1,2,3 een goede jeugdspeler scout en degene die ik scout en train vallen achteraf toch grotendeels tegen. Hier wil ik in S2 een inhaalslag gaan maken door ook een derde scout aan te nemen (alleen bij 5* beoordeling en 4 á 5* ervaring).

Ook is het Paulinho-geval een goed voorbeeld waar ik mij ook aan probeer te houden, dit door bijvoorbeeld de verkoop van Arturo Vidal. En met het aantrekken van Neymar, Marquinhos, de Ligt, Alex Sandro, Eriksen en Fabian Ruiz zijn er alleen maar spelers aangetrokken die Barcelona-waardig zijn.

Ik ga me in de eerste seizoenshelft meer focussen op het gebruiken en/of verhuren van jeugdspelers die de potentie hebben om een echte Barca-waardige speler te worden (denk aan Cucarella, Puig, Todibo) en de selectie op te schonen en te beperken naar 27 á 30 man die ook echt iets in kunnen brengen op de momenten dat ze nodig zijn.

Btw wel toevallig dat wij beide dezelfde jeugdspeler/naam hebben gescout als toptalent in de aanval (Rafael Henriques).

1 like

Ik denk toch wel dat 6 basis waardige spelers kopen in 1/2 seizoenen, met Barca toch aardig veel is. Ook als je kijkt naar de prijskaartjes van de spelers die je opnoemt.

Wel de kanttekening dat Marquinhos was aangetrokken voor €60 miljoen en als vervanger voor Lenglet (€95 miljoen), dus winst overgehouden. Versterking Neymar was nodig om in de titelrace te kunnen blijven.

Eriksen en Alex Sandro waren transfervrij, dus qua budget valt het allemaal mee.

Ik denk dat je het budgetaire aspect dan een beetje onderschat. Als een Eriksen of Alex Sandro transfervrij is en clubs hen willen contracteren dan zullen zij ongetwijfeld een bak tekengeld willen ontvangen en een hoog salaris, voor clubs is dit natuurlijk prima omdat ze geen hoge transfersom hoeven te betalen maar alsnog is dit wel een gigantische kostenpost voor het salarishuis van Barcelona. Als je dan kijkt naar je selectie heb je best veel topspelers die ook allemaal een topsalaris zullen ontvangen.

Ik vind het niet echt realistisch om zoveel nieuwe topspelers aan te trekken als ik heel eerlijk ben, de jeugd zal hierdoor niet veel kansen gaan krijgen en ook veel toppers zullen amper minuten maken. Ik denk ook niet dat Barca het zich kan veroorloven om giga salarissen uit te keren aan een stuk of 15/20 spelers. Als je kijkt in je selectie zullen Donnarumma, Alba, Sandro, De Ligt, Pique, Marquinhos, Umtiti, Busquets, Arthur, Ruiz, De Jong, Eriksen, Neymar, Coutinho, Dembele, Messi, Griezmann en Suarez allemaal een salaris moeten ontvangen wat minimaal rond de 10 miljoen ligt. In veel gevallen zelfs nog veel hoger.

1 like

@Goliath, denk inderdaad dat het wat overdreven is om het middenveld op twee plaatsen te versterken (met Christian Eriksen en Fabián Ruiz) als je al de beschikking hebt over Arthur, Busquets, Frenkie, Aleñá en Puig. Nu scheep @robin-vg zichzelf op met een situatie waarin hij aan minimaal vijf van de zeven middenvelders een maximaal aantal speelminuten moet geven. In mijn ogen was één van beide aankopen al meer dan genoeg geweest. Daarom koos ik in mijn carrière ook voor Bernardo Silva, dat is een speler die echt anders is dan wat er nu rondloopt. Ivan Rakitic heb ik behouden, maar het is afwachten of hij een rol als rotatiespeler accepteert.

Sluit me aan bij @db1512, het salarishuis van Barcelona speelt al met de grenzen van Financial Fair Play (>70% van de omzet aan salarissen) en denk dat je de invloed van transfervrije versterkingen onderschat. Het gaat ook vooral om het moment in hun carrière waarop ze transfereren, dan zijn de aankopen die je hebt gedaan op zoek naar hun ‘grote financiële klapper’ in hun carrière. Dan denk ik aan Donnarumma, Marquinhos, Eriksen en Alex Sandro, Neymar heeft die ‘klapper’ al gemaakt en lijkt salaris in te willen leveren om terug te keren. Neemt niet wat dat bijna tweederde van je selectie meer dan tien miljoen jaarlijks verdient.

Wat denken jullie van mijn selectie trouwens? @db1512, @Goliath, @Aron1997 en @Willem.

@Joostvans niks op aan te merken om heel eerlijk te zijn. Je Barca carrière is er eentje op je vingers bij af te likken.

1 like

Goed om te horen! Het eerstvolgende vraagstuk is het vervangen van Clément Lenglet (85), die in de komende maanden op zoek gaat naar een club waar hij onbetwiste basisspeler is. Juan Miranda (74) krijgt voorlopig de kans om zich te bewijzen, net als jeugdspeler José Miguel (73) die kans krijgt. Beide spelers zijn potentiële kandidaten om Samuel Umtiti of Gerard Piqué op te volgen, maar met het overvolle speelschema zullen ze vaker dan me lief is moeten spelen. De vraag is dan of je een centrale verdediger aantrekt die je binnen twee jaar weer van de hand doet of vertrouw je er op dat Gerard Piqué op dat moment dusdanig ‘aftakelt’ dat je hem moet gaan vervangen. In het ene geval voldoet een ervaren verdediger, in het andere geval moet er een verdediger komen die eigenlijk tussen Matthijs de Ligt (86) en Juan Miranda (74) zit en de potentie heeft om tot het niveau van derde centrale verdediger door te groeien. In het eerste scenario denk ik aan Dakonam Djené (Getafe), Jérôme Boateng (Bayern München) of Thiago Silva (PSG) . In het tweede scenario denk ik aan Mikel Merino (Real Sociedad, van nature geen centrale verdediger maar heeft alle statistieken om op die positie te spelen in het systeem van Barcelona), Pau Torres (Villarreal, het ontbreekt hem aan potentie al verwacht ik dat hij in de komende updates een flinke upgrade gaat krijgen, die ik dan weer handmatig door kan voeren in mijn lopende carrière), Eric García (Manchester City, al lijkt hij qua niveau wel erg veel op Miranda en Miguel) of Nicolás Domínguez (Bologna). Wat zouden jullie doen?

Vind Mikel Merino centraal achterin toch net een rijtje te laag. Ja hij kan dat en in het Barça systeem ideaal in de opbouw maar als je zijn beste posities bekijkt qua stats is dat CM,CAM en CA. Wel een interessante speler want hij kan werkelijk alles.

1 like

Toch speelde Mikel Merino in de Spaanse jeugdelftallen regelmatig als centrale verdediger. Wellicht kwam dat door de generatie spelers waar hij deel van uitmaakte (Dani Ceballos, Fabián Ruíz, Rodri, Carlos Soler, Pablo Fornals), maar hij was toch vaak een betrouwbare defensieve kracht. Van nature is hij ook een defensieve middenvelder, al kan hij met zijn statistieken ook in een offensieve rol spelen.

Dan heb je met Merino toch meteen een nieuwe Mascherano. Cvm van nature maar ideaal als stand in cv. Zeker als daarvoorlopig nu nog Pique/Umtiti staan. Miranda en Miguel komen nog wel wat te kort om zoveel minuten te moeten maken, aan de andere kant wordt je juist goed als je meteen voor de leeuwen word gegooid. Je moet even de afweging maken, zijn die twee jonge gasten echt kandidaat om eerste cv te worden. Weet niet of je met de Jong op zes wilt gaan spelen als Busquets plaats gaat maken? Merino geeft je veel opties iig.

Kijk anders even naar Weston McKennie, ik gebruik hem veel bij Schalke als cvm maar hij kan ook cv.

Stel nou dat Juan Miranda en José Miguel werkelijk kandidaten zijn om op termijn eerste centrale verdediger te worden. Dan gaat een aankoop als Mikel Merino of Weston McKennie (bijvoorbeeld) hen ongetwijfeld in de weg lopen. Op het moment dat ik zo’n stand-in gebruik, dan is dat meestal op het moment dat Samuel Umtiti, Gerard Piqué en/of Matthijs de Ligt niet inzetbaar is. Als ik in die situaties Mikel Merino gebruik, dan gaat dat zonder twijfel ten koste van de speelminuten van jeugdspelers. Is het dan niet handiger als ik een ervaren centrale verdediger aantrek die minder problemen heeft als hij in die situaties niet altijd speelt? Dan denk ik aan spelers als Fernandinho (al gaat hij met pensioen in mijn carrière), Thiago Silva, Vincent Kompany, Jérôme Boateng of David Luiz.

Het lijkt overigens een beetje wat ik eerder in een carrière met Barcelona heb gedaan; Zlatan Ibrahimovic voor zes maanden aantrekken totdat anderen klaar zijn om het over te nemen.

Denk dat je dan helemaal niemand moet halen. Lenglet heeft aangegeven weg te willen? En waar is Tudibo (niet meegekregen) T.Silva zit wel goed bij PSG. Kompany is te blessure gevoelig en Luiz niet goed genoeg vind ik. Boateng zou dan nog het beste passen. Als Miranda en Miguel goed genoeg zijn kunnen ze er nu ook al wel staan, moet je nu toch wel kunnen beoordelen. Als je er een haalt voor een half seizoen dan staat die als nog de jeugd in de weg.

Clément Lenglet speelt eigenlijk te weinig voor een speler van zijn niveau, met zijn 86 ALG hoort hij gewoon wekelijks te spelen bij een Europese subtopper. Hij klaagde aan het begin van het seizoen over zijn speeltijd en die situatie gaat niet veranderen. Jean-Clair Todibo speelt op huurbasis bij Villarreal en staat in de pikorde eigenlijk achter Juan Miranda en José Miguel, dus hij krijgt de tijd om zich elders te ontwikkelen.

Het probleem is juist dat Juan Miranda en José Miguel nog niet het niveau hebben om behoorlijk veel te gaan spelen, vandaar dat ik juist iemand aan wil trekken. Zo’n versterking speelt krijgt een jaarcontract en vertrekt daarna weer. Denk dat het trouwens wel handig is om even de situatie van de vier kandidaten te schetsen (en voeg vooral zelf ook namen toe, want ik ben er ook niet zeker van):

  • Vincent Kompany (80) kwalificeerde zich met Anderlecht niet voor de Champions League en werd afgelopen seizoen derde in België. Hij speelde wel nagenoeg alle wedstrijden voor de Belgische topclub, maar zijn terugkeer lijkt op een mislukking uit te lopen. Een avontuur bij Barcelona zou een ontsnapping zijn aan dat mislukte project, al heeft hij wel behoorlijk veel aan loopvermogen ingeleverd.
  • Thiago Silva (83) heeft een aflopend contract in Parijs en speelde afgelopen seizoen nauwelijks door stevige concurrentie van Marquinhos, Kimpembe, Kehrer en Diallo. Een 1-jarig contract bij Barcelona voordat hij terugkeert naar Brazilië lijkt aantrekkelijk.
  • Jérôme Boateng (81) verloor zijn basisplaats aan Lucas Hernández aan het begin van afgelopen seizoen en heeft daarna eigenlijk niet meer gespeeld. Onder andere AS Roma, Everton en AC Milan toonden al interesse, maar Boateng wimpelde die interesse af. Barcelona zou een zijwaartse stap zijn, waarbij hij ook weer op de bank zou belanden.
  • David Luiz (81) haalde met Arsenal de halve finale van de Europa League en was daarin een dragende speler. Waarschijnlijk zal hij ook dit seizoen basisspeler zijn aangezien hij weinig serieuze concurrentie heeft. Bij Barcelona zou hij in de Champions League kunnen spelen, wat niet mogelijk is bij Arsenal op dit moment.

FC Schalke’04
Seizoen 2

Basis XI Seizoen 2

Doel : Nubel (79), Fahrmann (80), Schubert (74)
Verdediging : Atal (78), Ruegg (74), Sane (80), Ozan (78), Nastasic (81), Maresic (73), Gosens (79), Mendyl (75)
Middenveld : Mascarell (80), Rudy (78), McKennie (80), Bentaleb (80), Serdar (78), Harit (80), Haraslin (78), Matondo (74), Raman (78), Maina (73)
Aanval : Mateta (81), Kutucu (76), Selke (79)

Transfers : Atal en Ruegg op de rechtsback. Atal eind vorig seizoen al gekocht omdat Caligiuri naar Italië zou verkassen en Kenny terug zou keren naar Everton. Ruegg komt over van Zwitsers kampioen Zurich. Maresic is binnen gehaald van Sturm Graz hij volgt Stambouli op die terug keert naar zijn geboorteland Frankrijk (Nantes). Voorin haalde ik Maina van Hannover, aangezien Konoplyanka ook terug keerde naar zijn vaderland (Shaktar). Na de eerste speelronde brak Mateta zijn voet en is voor vier maanden uitgeschakeld, waarop ik Selke binnen haalde van Hertha BSC. Vorig seizoen goed voor 14 competitie doelpunten. Fahrmann en Rudy waren verhuurd en blijven minimaal tot de winterstop bij de selectie.

Na een knappe derde plaats vorig seizoen is de verwachting van het bestuur dat we weer een Europese ticket bemachtigen. De doelstelling voor de Champions League is echter loodzwaar. We moeten overwinteren, op het eerste oog leek dat zeker haalbaar maar na de loting zijn die kansen toch aardig veranderd ; Atletico Madrid, Shaktar Donetsk en we openen het toernooi op Old Trafford tegen Manchester United.

Dit seizoen blijf ik vast houden aan het 4-2-3-1 systeem en tegen de topclubs spelen we 4-1-2-2-1 (4-3-3 met de punt naar achter). Besloot om het seizoen te startte met Ozan Kabak ipv Salif Sane en op het middenveld Suat Serdar ipv Nabil Bentaleb, dit pakt vooralsnog prima uit.

Tips of opmerkingen zijn altijd welkom!

1 like

Ziet er goed uit! Mooie aankopen ook.

1 like

Als ik het zo lees zou ik 1vd 2 Brazilianen halen. Wie ik zelf nog kon aanraden waren Jan Vertonghen. Die is naast verdedigend voetballend ook heel goed.

1 like

@Raindog heb zonet het eerste seizoen afgerond met KV Mechelen in mijn carrière. De play offs werken er nu eindelijk zoals in het echt. Ik ben 4e geworden en speel nu tegen de play off 2 winnaar. Dat zal Charleroi of Sint Truiden worden aangezien zij nog tegen elkaar moeten na het winnen van hun poule.

1 like