Enerzijds kan dat natuurlijk aan de invulling liggen: als je niet de juiste spelers voor die formatie of tactiek hebt gaat het uiteraard niet lopen. Anderzijds zijn er volgens mij ook verborgen tactische instellingen, die je niet kan aanpassen. Ik vermoed dat die een restant van vorige FIFA’s zijn. Probeer eens in je eerste carrière een nieuw team sheet aan te maken en daarbij dat van het team van je tweede carrière te kiezen. Ik denk dat het dan beter zal lopen.
De uitslagen van wedstrijden (CPU vs CPU) staan van te voren ook al vast.
Voor de wedstrijd zie je wel eens een overzichtje van de topscorers. De spits van Bayer Leverkusen stond op 12 goals, in dat overzichtje voorafgaand aan de wedstrijd stond 14. De wedstrijd werd gelijktijdig gespeeld.
Dit klopt. Ik heb een match opnieuw moeten spelen omdat de stroom uitviel, was al bezig met de tweede helft. De ruststanden waren precies hetzelfde als voor dat de stroom uit viel.
Toch vreemd want als je op dag van de match opslaat en simuleert en carrière opnieuw start dan zijn de resultaten toch vaak anders bij cpu
En bij een carrière beginnen zien dat het “succes thuis - laag” is, om vervolgens te lezen dat de doelstelling is om de competitie te winnen…
Ik heb dat bij Bournemouth ook maar dat vind ik wel ergens logisch als degradant uit de PL.
Weet je, ik vind het eigenlijk maar een waardeloos spel, om de balans eens op te maken. Ja, de gameplay is er weer iets mooier op geworden en de Career Mode is op de schop gegaan. Maar echt veel positiefs weet ik verder niet te melden, eigenlijk.
De hoogste moeilijkheidsgraad is (voor mij) veel te makkelijk. De tegenstander creëert nauwelijks kansen en staat erbij en kijkt ernaar als het op verdedigen aankomt. Ja, je kunt met sliders (die overigens soms precies het tegenovergestelde lijken te doen dan bedoeld was) wat tweaken, maar niet de essentials om het niveau op realistische manier uitdagender te maken. Sowieso suf dat je dit zelf maar moet zien te doen. En hoe kan het toch in hemelsnaam na al die jaren nog steeds zo zijn dat je het tegen pak-hem-beet Bayern München veel makkelijker hebt dan tegen VVV-Venlo?
De nieuwe toevoegingen aan de Career Mode zijn eveneens leuk, maar het is toch veel te eenvoudig om al je spelers scherp te houden? Ik speel nu standaard elke wedstrijd met iedereen een rating van +5, omdat ze allemaal hartstikke scherp (en fit) zijn. Alleen in het begin van het seizoen misschien nog niet helemaal. Het nieuwe Development systeem ben ik dan weer wel content mee.
Verder is er weinig veranderd (oh ja, wat supergave nieuwe zinnetjes bij de persconferentie, thanks daarvoor) en zit de Career Mode bomvol met volstrekt achterlijke bugs. Eerst dat gedoe met twee Erik ten Hag’s bij je contractonderhandelingen, en nu staat mijn manager nog altijd in thuistenue langs de lijn bij een uitwedstrijd. Onbegrijpelijk dit soort fouten. Zou bij een professioneel spel zo lang na uitgifte toch niet voor mogen komen.
Bovendien had je bij de vorige FIFA in Career Mode nog realistische speelschema’s. Zowel de Europese als nationale competitie had exact hetzelfde schema als in het echt. Nu krijg je een willekeurig gegenereerd programma van EA, en in de Europa League moet je zelfs helemaal zelf de juiste clubs in de juiste poule plaatsen, want anders speel je tegen de nummer zestien van Noorwegen. Misschien dat dit volgend jaar weer gefixt is en door EA gepresenteerd wordt als nieuwe feature.
Het is daarnaast elke update weer spannend wat er nu weer gefixt of verpest gaat worden. Vorig jaar was het moeilijkheidsgraad Ultimate, nu zijn er dus allerlei bugs in geslopen. Compensatie voor een eerder probleem is doorgaans overcompensatie. Gele kaarten werden toen het spel net uitkwam zó makkelijk gegeven, dat EA maar naar de totaal andere kant van het spectrum ging door ervoor te zorgen dat je zo ongeveer een doorgebroken speler in tweeën kan schoppen en wegkomt met een waarschuwing.
Het lijkt er daarmee soms op dat FIFA gebouwd wordt door mensen zonder ook maar enige kennis van voetbal. Het gaat helemaal niet mee met de actualiteit of nieuwe regels die in het spel worden geïmplementeerd. Het is inmiddels toch al een paar seizoenen zo bij veel competities in Europa dat je meer dan zeven wisselspelers mee mag nemen. Heerlijk, want zo is het veel makkelijker om jeugd de kans te geven als je ruim voor staat. Zit het in FIFA? Uiteraard niet. Van oefenwedstrijd tot Champions League-finale; zeven wissels op de bank.
Goed, ik kan denk ik een heel boek met fouten en irritaties volschrijven, maar het maakt mijn punt duidelijk, denk ik. Het is onvoorstelbaar hoe slordig en onaf het spel is dat EA iedere keer weer levert. En volgend jaar koop ik hem gewoon weer. Vrees dat ze dat zelf ook wel doorhebben.
@Thomas helemaal eens. Vooral het idee dat je voor de gek wordt gehouden met zogenaamde nieuwe features, die eruit worden gehaald en weer als ‘iets nieuws’ worden gepresenteerd… Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik heel benieuwd ben naar de nieuwe uitgave van PES 22 met de nieuwe engine en die echt revolutionair zou moeten worden. Wellicht dat ik dan overstap en FIFA lekker links laat liggen. Vind het namelijk ook echt een pluspunt dat Konami wel luistert naar de community en aan de hand daarvan verbeteringen maakt en doorvoert. Zij doen dus wel echt hun best om zo goed mogelijk te concurreren en een steeds beter spel neer te zetten
Ergens het gevoel dat ze dat met die juiste speelschemas en dergelijke op de next gen wel in orde gaan hebben wat dan weer erg triestig is dat het niet voor elke console kan.
Ben het helemaal eens met de punten die jij noemt. Wat ik vooral frustrerend vind is dat het een stelletje amateurs (de modders) op hun zolderkamertjes lukt om grote positieve veranderingen aan career mode toe te voegen in een paar maanden en het EA nauwelijks lukt om de bugs te verwijderen.
Verder zou je dit jaar misschien alvast PES kunnen proberen. PES 2021 heeft geen veranderingen ten opzichte van PES 2020, waardoor de game slechts 30 euro kost. Met behulp van het creation center kan je alsnog de echte logo’s en tenue’s krijgen. Bovendien (en het belangrijkste van alles) de gameplay is op PES vele malen beter dan op FIFA. Daarnaast zitten features als positie trainen en development plans al jaren in PES. Master league loopt ver vooruit op FIFA.
Snap niet dat iedereen valt over scherpte en fitheid. Doordat je juist goed traint wordt je fit, scherp. Waardoor je beter presteert. Laat je spelers niet of amper trainen is hun scherpte lager en merk je dat aan hun spel. Logisch toch.
In seizoen een legde Wilson er 28 in bij Newcastle voor mij, nu halverwege seizoen 2 staat de teller teleurstellend op 5. Ondanks dat het elftal lekker draait en zijn scherpte 95 is. Zijn vorm is dus belabberd.
Ben het wel eens met de vele slechte bugs, speelschema’s. Zo speelde ik met Ajax achtereenvolgend tegen Feyenoord, Psv en Az. Is normaal ook niet zo.
Ik vind het systeem op zichzelf niet slecht, ik zeg alleen dat het veel te makkelijk is. Als je een beetje traint en speelt stijg je constant boven jezelf uit?
Het is gewoon erg slecht uitgevoerd, zonder rekening te houden met hoe de voetbalwereld echt werkt. Een systeem waarbij je voor elke match een soort verslag van de laatste trainingen krijgt zou beter zijn. Daarbij kan je dan topspelers die slecht trainen maar toch presteren laten staan, en mindere spelers die op training in vorm blijken op basis daarvan een kans geven. Want met vorm heeft deze ‘scherpte’ niets te maken, maar ik heb geen idee waar het dan wel over gaat. Komt er nog eens bij dat het erg tijdrovend is, voornamelijk omdat EA het niet nodig vond om ons de optie te geven om standaardtrainingen in te stellen.
@Thomas concludeert eigenlijk het grote probleem van EA: ze hebben simpelweg niet de benodigde voetbalkennis voor een goede Career Mode.
Pak een willekeurige Football Manager van 10, 15 of 20 jaar geleden en je zult zien dat dit al véél realistischer is dan de huidige FIFA Career Mode, bizar toch?
En ook wordt de gameplay steeds beroerder, omdat men zich steeds meer richt op (de feedback van) FUT spelers. Ik heb wel eens 5 minuten naar Koen Weijland gekeken op YouTube, sorry dat lijkt in de verste verte niet op voetbal, maar meer op ping pong.
Het maffe is dat een fifa van 5 of 10 jaar geleden ook beter was qua career en meer features had.
Die psp was wel echt iets goed!
Ben het volledig met je eens over de gameplay (overige punten ook, maar daar is al veel over gezegd las ik). Heb zojuist na een nieuwe update twee online wedstrijden gespeeld omdat ik zo het spel ervaar zonder mijn eigen sliders of dergelijke aanpassingen. Heb zoals je al aangeeft even gecontroleerd of ik in plaats van een voetbalspel geen pingpong spel heb gekocht, wat een verschrikking zeg.
Weer een nieuwe update op PC ondertussen, blijkbaar voor een miniscule fix in iets dat ‘pro clubs’ heet. Ik heb zelfs geen idee wat dat is. De update is wel 2.07GB. Voor een miniscule fix dus.
Tja alles voor de online modes, lees FUT en Pro Clubs. Denk dat de ‘evolutie’ van Career mode van deze editie, voor de komende (pak hem beet) 5 jaar zal gelden. Dus ben bang dat er voorlopig geen significante nieuwe features zullen komen…