Daar ben ik het helemaal mee eens. EA verpest het elk jaar, zowel qua gameplay als qua ontwikkeling van andere elementen. In FIFA20 was het onmogelijk om met de kop een goal te maken, in FIFA21 komen verdedigende middenvelders niet teruggelopen bij balverlies. Da’s toch alsof je in een racegame niet naar links kan draaien?
En dan de kleine details die mislopen, en die aangeven dat ze er gewoon amper moeite in gestoken hebben: manager customiziation die belachelijk weinig inhoud heeft; best veel haarkleuren mogelijk, maar slechts vijf kleuren voor baard. Waar slaat dat op? En dan voor zowel spelers als managers; blond kan, maar slechts in één kleur. Terwijl pakweg 40% van de zwarte voetballers geblondeerd haar heeft, waarbij de roots zwart zijn en de rest blond. Zit niet in FIFA.
Dat hele sharpness systeem is ook ontwikkeld door iemand die nog nooit gevoetbald, getraind of zelfs maar gesport heeft, en neemt belachelijk veel tijd in beslag.
En het ergste is dat ik mij kan herinneren van vorige FIFA’s dat er toen veel interessante elementen in zaten: ticketprijzen veranderen en daarmee een balans tussen inkomsten en tevreden fans zoeken, coaches aannemen en upgraden om zo spelers beter te ontwikkelen, …
Ja vooral dit dus, dit zat er in fifa 08 en 09 in… dus bijna 15 jaar geleden kon dit al.
Ook vragen van het bestuur of dergelijke moest je toen al in mail vorm beantwoorden door tussen een aantal mogelijkheden te kiezen, (dan kreeg je het volledige antwoord op voorhand te lezen, ipv nu een trefwoord en een symbool) is dan jaren weggeweest en nu sinds enkele jaren teruggekomen maar dan enkel als comminicatie met spelers.
Je kan nu al op je vingers na tellen dat de gameplay alweer kut word want met analoge sprint kun je nu dus nog beter een sprint inzetten. Dit wordt zo over powered dat het niet te verdedigen zal zijn, vooral online.
Listed in Guinness World Records as the best-selling sports video game franchise in the world, the FIFA series has sold over 325 million copies as of 2021.
…denk je écht dat ze wakker liggen van een aantal klagende enkelingen uit de Benelux? 
Als ik jullie reacties lees, hunker ik naar the good old days, FIFA 99 & opvolgers … We waren jong, stelden ons niet teveel vragen, het spel was af en hadden veel meer spelplezier dan nu! En wat ‘n zalige soundtrack hadden de oudere FIFA’s …
Ik vind het nu spijtig dat ik de PS1 en al m’n oude games niet bewaard heb, ging dat even ‘n flashback naar de 00’s zijn! 

Fifa98 was mijn eerste. Daar zat het WK in Frankrijk en zaalvoetbal bij in. Uiteraard nu apart om meer te genereren. Alle spelers zagen er hetzelfde uit en ook maar een stadion. Ben eigenlijk begonnen op de Super Nintendo met International Super Star Soccer.
Heb in fifa21 echt veel liedjes uitgevinkt zodat ik ze niet meer hoor. Wat een drama!
Ik leerde FIFA kennen via de World Cup 98-editie met “Tubthumping” van Chumbawamba als intro!
#SchoneTijden
Dat ze maar rap eens met nieuws komen over licenties en carrière modus… die ‘volledige onthulling komt binnenkort’ ben ik op hun pagina ondertussen wel beu gezien
Als EA zegt dat ze in augustus met informatie komen over carrière en jij begint in juli te klagen over een gebrek aan informatie over carrière, dan vind ik dat onredelijk ja. Of het dan een miljoenen bedrijf is of een bedrijf ter waarde van €100, maakt niet uit. Het gaat me niet om de inhoud wat er beter kan in carrière, maar jouw kritiek op het gebrek aan informatie. Precies wat @Raindog zegt in de reactie onder de jouwe, EA heeft dingen gehad die hartstikke leuk waren, en die om onbegrijpelijke redenen eruit gehaald.
Verder kan zoals Raindog zegt EA meer meespelen met de specs van een computer. Dan zouden ze 2 versies voor PC moeten maken lijkt me, omdat je die verschillen niet in 1 versie kwijt kan. Of het wordt een gigantische game, waarbij je enorm veel bestanden op je computer hebt staan die je niet gebruikt. Ik vind het alleen wel apart dat jij voor mensen gaat bepalen wat voor gaming PC ze moeten hebben en dat EA daar geen rekening mee hoeft te houden. EA kijkt naar wat de grote groep PC-games kan draaien en zal de game daarop baseren lijkt me. Ik speel niet op PC, dus voor mij maakt het niet uit. Voor de PC-gamers is het vervelend, dat begrijp ik. Ik vind het alleen erg makkelijk om te verwachten dat EA next-gen wel even naar PC haalt, waarbij je alleen rekening houdt met jezelf en niet met alle anderen die FIFA spelen op PC.
Als we gaan discussiëren over wat EA verkeerd doet met carrière, gameplay en licenties, dan zal de discussie zeer kort zijn. Daar zijn we het waarschijnlijk volledig met elkaar eens.
Noem het kritiek op het gebrek aan informatie. Maar als je naar de voorgaande jaren kijkt is het gewoon teleurstellend en dan druk ik het nog op een beschaafde wijze uit. Op basis daarvan ga ik er vanuit dat er ook dit jaar niets noemenswaardigs vanuit EA komt betreffende career mode. Het is al jaren het onderschoven kindje van EA omdat het gewoon geen geld in het laatje brengt vergeleken met de cashgrab die FUT elk jaar is.
Jouw eerdere post bevat deze tekst: “Ik kan FIFA 21 draaien, met mods, maar heel fijn vindt m’n PC het niet.”
En nu geef je aan dat je niet op PC speelt, doe dan ook geen uitspraken alsof je een PC gamer bent. De ergernis zit hem in het feit dat PC en dan met name Windows al jaren dezelfde architectuur is. Een klein beetje tijd en moeite investeren om PC gamers meer grafische instellingen te bieden kan totaal geen kwaad. Je maakt current-gen grafische instellingen voor de mensen met de zwakkere systemen en gedetaileerde grafische instellingen voor de zwaardere systemen. Daarom gaf ik al aan in mijn vorige post dat EA de game verkeerd ontwikkeld… Ontwikkel het vanuit het oogpunt van PC en dan bestrijk je gelijk alle velden van current-gen totaan next-gen.
Tot slot bepaal ik niet wat mensen voor gaming PC hebben of moeten hebben. Als ik naar mijn directe omgeving kijk is iedereen die enigszins serieus gamed op PC in het bezit van een degelijk systeem. Je gaat geen Fifa spelen op de prebuild HP PC van je ouders, dan ben je inderdaad nog beter af op de PS4/X1…
De toegevoegde dingen aan carriere zijn zeker teleurstellend. Als je kijkt naar alles wat ze er uit gehaald hebben (zoals faciliteiten, trainers, etc.) en wat we er voor terug hebben gekregen, is dat gewoon zwaar onder de maat. Precies wat je zegt, alle aandacht gaat naar FUT.
Ik doe geen uitspraken alsof ik een PC gamer ben, ik leef me alleen in in de mensen die een wat minder sterke game PC hebben en ook gewoon graag FIFA willen spelen. Ik ben overgestapt naar PS4 omdat ik merkte dat mijn PC er steeds meer moeite mee begon te krijgen en omdat vrienden van mij op PS4 speelden. Als het ooit lukt, ga ik een PS5 halen en ga ik daar op spelen. Ik had nu ook FIFA voor de PC gehaald (een maandje terug), met mods, om te kijken of ik het dan leuker zou vinden. Dat was niet per se het geval, al blijft dat toch een enorm voordeel aan spelen op PC.
Welke mods heb je geprobeerd?
Is er al een subcategorie aangemaakt voor FIFA 22 ?
En weet er iemand hoeveel seizoenen de nieuwe carrière modus zal hebben?
Over de carreer mode is zeer weinig geweten voorlopig. Ik heb dus geen idee. Standaard is dit 15 toch? Ben ik nog nooit aan geraakt 
Hier kan ik me helemaal in vinden. Persoonlijk zit ik er ook niet op te wachten dat FIFA een FM wordt. Daar is de diepgang veel te veel wat mij betreft, en dat spel kost mij meer energie (enorm veel lezen en moeten doen) en zorgt niet echt voor ontspanning.
Op dit moment ben ik ook best tevreden met de features in career mode. Al zijn een stadium builder en meer diepgang in de jeugdacademie wel gewenst. Waar ik mij meer aan irriteert is de hoeveelheid bugs in career mode waar ze maanden over doen om die op te lossen of die soms helemaal niet worden opgelost. Een bug kan altijd voorkomen, maar EA doet er echt maanden over om dit te fixen (als het al gefixt wordt). De gameplay dit jaar was ook behoorlijk dramatisch.
Als FIFA 22 dezelfde features zou hebben als FIFA 21, maar zonder bugs en een betere gameplay is het voor mij gewoon een goede game.
4 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Algemeen Voetbal Topic
Hier is de deep dive voor career mode;
Had evengoed een lege pagina kunnen zijn. Buiten wat uitleg over create a club en wat toevoegingen voor player career is er niets.