Ik had zelf op de vorige editie de nu bij PSV spelende Sangaré gehaald als een speler die extra’s toevoegt op het middenveld. Je zou ook aan een Joán Jordan (PSV) of Maxence Caqueret (Lyon) kunnen denken als middenvelder met een iets ander profiel. Natuurlijk kan je ook Moriba, Monchu en de andere talenten een kans geven. Eerstgenoemde behoort zoals je weet samen met o.a. Wirtz, Bellingham en Musiala tot de grootste talenten in zijn leeftijdscategorie.
Weet je wat het lastige is met Ilaix Moriba? Dat je hem eigenlijk probleemloos kan vergelijken met Paul Pogba. Ideaal als een soort box-to-box middenvelder; fysiek sterk, een goed schot in de benen, een enorm loopvermogen en daarom niet direct een speler die naadloos binnen het normale Barcelona-systeem past. Geloof ook niet dat zijn huidige statistieken goed reflecteren wat voor een soort speler hij is. In een voorgaande editie (FIFA 14?) gebruikte ik Paul Pogba als een soort Yaya Touré en zette hem daarom soms zelfs in als centrale verdediger. Tsja, dat is ook niet ideaal natuurlijk. En als enige verdedigende middenvelder is hij ook niet perfect geschikt. Daarom denk ik dat hij als RCM/LCM het best tot zijn recht komt. Maar dan heb ik nog steeds het probleem dat Sergio Busquets eigenlijk geen stand-in heeft. Begrijp dus wel dat je in FIFA 19 had gekozen voor Sangaré. Nu heb ik alleen een korte-termijnoplossing nodig om twaalf maanden te overbruggen tot ik de middelen heb om Rodrigo Hernández (Manchester City) vast te leggen.
Kan je Frenkie niet op CDM proberen? Denk dat hij meer geschikt is op die positie dan Cesc. Oriol Romeu is een echte houthakker waarvan ik nog steeds niet geloof dat hij uit La Masia komt. Een typische Engelse shithouser die niet bij Barcelona past. Mascherano heeft in het echt zijn voetbalschoenen opgehangen vorige maand, dus weet ook niet hoe realistisch hij zou zijn. Tussen die namen vind ik Iborra de enige die zou kunnen eigenlijk. Arsenal wil Torreira eerder verkopen dan verhuren en City verhuurd niet aan clubs die hun spelers geen basisplaats garanderen. Iborra is de beste optie, maar zelfs dan nog zou ik Frenkie op de positie van Busquets prefereren.
Denk dat Luiz Felipe ideaal is vanwege zijn leeftijd en ook al vrij all round. Stukken goedkoper dan een de Ligt die ook zeker op de lijst staat maar nog niet haalbaar acht vanwege de financiële situatie. Links is voorlopig nog prima. Alba is gewoon nog een topper en Firpo kan in duels tegen Osasuna en Alaves enz aardig mee.
Centraal op het middenveld ben ik ook al aan het kijken voor een vervanger van Busquets. Pjanic en de Jong hebben er al wat minuten gemaakt (aan het einde van een wedstrijd). Ook Sergi Roberto wijkt er soms naar uit omdat ik Dest ook graag zie vanwege zijn aanvallende intenties. Matheus Fernandes heb ik onder mijn leiding gehad bij Valladolid en voldeed daar prima. Joaquin even eens Valladilolid kan ook op ‘6’. Maar beide nog niet rijp voor het grote Barca. Wellicht kun je kijken naar Assuncao van Famalicao (Portugal). Mascarell van Schalke zal vanwege zijn robuuste bouw ook niet misstaan als goedkoper alternatief.
Coutinho is weer eens geblesseerd voor langere tijd waardoor ik met de Jong en Pjanic speel en veel tijd reserveer voor Pedri, Puig. Alena ga ik denk ik opnieuw verhuren. Voorin speelt Fati op links samen met Dembele. Messi centraal en heeft tot mijn vreugde voor zelfs 2 naar bij getekend. Op rechts Griezmann, maar die is verre van in vorm. Trincao mist acceleratie vind ik persoonlijk.
Zakaria
Als je een Yaya Toure achtige speler zoekt dan kan ik je Denis Zakaria aanbevelen. Snel, sterk en verdedigend echt super. Zou hem ook laten trainen op CV. Zo kan hij als een Mascherano achterin spelen maar ook als opvolger van Busquets.
Rodri zakt momenteel aardig door het ijs bij City. Bij Atletico stond er een bal af pakker naast hem, bij City moet hij zelf die rol erbij nemen waardoor hij niet aan het spel verdelen toe komt.
Je zou nog kunnen kijken naar Eric Garcia. Komt van Barcelona en is straks transfervrij. Hij is niet heel snel, maar zijn positionering is top. Passing uiteraard goed.
@Imparator, in mijn ogen komt Frenkie de Jong beter tot zijn recht op het moment dat hij meer vrijheid krijgt om het middenveld in te dribbelen. Natuurlijk kan hij ook op de positie van Sergio Busquets uit de voeten, maar daarmee beperk je natuurlijk wel zijn invloed op de rest van het spel. Dat werd pijnlijk duidelijk toen hij daar drie maanden lang moest spelen door een blessure bij Busquets. En eerlijk gezegd heb ik nog steeds geen ideale positie gevonden voor Miralem Pjanic; als verdedigende middenvelder staat hij meermaals verkeerd gepositioneerd, als spelverdeler heeft hij in zeven maanden tijd nog geen assist gegeven. Kan me trouwens wel vinden in je oordeel over Oriol Romeu, Javier Mascherano en Lucas Torreira. Cesc Fábregas is inderdaad geen verdedigende middenvelder, maar zou wel twaalf maanden voor breedte kunnen zorgen. Was trouwens niet op de hoogte van het feit dat Manchester City hun spelers niet uitleent aan clubs waar ze geen gegarandeerde basisplaats hebben. Dat zou een streep door de mogelijke komst van Yangel Herrera betekenen. Heb je misschien nog andere suggesties voor me?
@Spoon0612, Matheus Fernandes heeft in mijn carrière geen minuut gespeeld en is uiteindelijk voor €5,000,000 aan Real Zaragoza verkocht. Joaquín (Real Valladolid) is eigenlijk geen moment in beeld geweest, maar zal hem eens uitgebreid scouten. Interessante suggestie! Oscar Mascarell is trouwens geen optie door zijn verleden bij Real Madrid. Denis Zakaria blijft een interessante naam, maar heeft in mijn carrière bij Manchester City getekend. Precies om die reden zie ik Rodrigo Hernández wel een transfer maken naar Barcelona. Geloof trouwens ook niet dat hij ‘door het ijs zakt’. Bij de nationale ploeg speelt hij probleemloos als enige controleur en is de eerste naam op het wedstrijdformulier bij Manchester City. Denk dat Pep Guardiola problemen heeft met het vinden van balans op het middenveld, maar het probleem ligt niet bij Rodri. Durf zelfs te stellen dat hij beter tot zijn recht komt als enige controleur (daar speelde hij bij Villarreal en de nationale ploeg voordat hij naar Manchester City ging) dan wanneer hij een ‘stofzuiger’ naast zich heeft staan.
Geweldig dat je Lionel Messi hebt weten te behouden voor de club en te overtuigen van een ‘winnend project’. Zelf denk ik hij te weinig hulp krijgt van zijn aanvalspartners, het is niet voor niets dat hij de meeste kansen creëert en zijn aanvalspartners de meeste kansen missen. Kijk alleen al naar de namen van spelers waarmee hij de aanval vormde: Ronaldinho, Samuel Eto’o, Thierry Henry, Zlatan Ibrahimovic, Alexis Sánchez, David Villa, Pedro, Neymar, Luis Suárez… Wat heeft hij nu? Antoine Griezmann heeft zijn vorm gevonden in mijn carrière, maar moet zijn spel volledig aanpassen om überhaupt die vorm te vinden. Hoop dus Lionel Messi te overtuigen met de komst van een aanvaller van absolute wereldklasse, die hopelijk deels gefinancierd kan worden met de verkoop van Antoine Griezmann.
@Joostvans Ik heb misschien wel een naam waar je niet meteen aan zou denken maar ik vind Orel Mangala het type controlerende/verdedigende middenvelder dat bij barca past. Zijn algemeen en potentie ligt momenteel echt wel te laag naar zijn kwaliteiten maar het lijkt me wel te passen in het profiel je zoekt. Al is hij wel pas 22 en daarom misschien een vreemde optie voor slechts 12 maand en op termijn dan weer misschien niet van het niveau je met barcelona wilt nastreven.
Hieronder een compilatie trouwens, speelt voor Stuttgart en de beloften van België al had hij van mij al lang opgeroepen mogen worden voor de A selectie.
@Joostvans Fred of Matic zouden wellicht ook kunnen. Als je een nog goedkopere optie wil kun je denken aan Seri. Xavi had zich jaren geleden heel positief over hem uitgesproken.
Verder zou je kunnen denken aan spelers die door Bielsa getransformeerd zijn. Lemina, Javi Martínez en Kalvin Phillips zijn de eerste namen die in me opkomen.
@Aron1997, nog een optie waar ik nog niet aan had gedacht! Zal hem eerst moeten scouten in mijn carrière, maar hij lijkt me een speler die overal te vinden is op het veld om duels uit te vechten. Klinkt goed! Over Belgische middenvelders gesproken, had zelf ook gekeken naar Aster Vranckx (KV Mechelen). Op het eerste oog ideaal (fysiek sterk, behoorlijk loopvermogen en daarnaast ook nog eens goed met de bal aan de voeten), maar kwam er net achter dat hij over twee weken voor Wolfsburg tekent. Jammer, dat was een speler die via Barcelona B de route naar het eerste elftal had kunnen bewandelen.
@Imparator, de scoutingslijst wordt nog langer met die namen erbij! Interessante opties, ga ze meteen toevoegen aan de lijst!
Aster Vranckx hoop ik zeker ooit in barcelona te zien, ben zelf hevig KV Mechelen supporter dus die had je van mij zeker mogen halen maar die heeft inderdaad getekend voor Wolfsburg. Is heel matuur voor zijn leeftijd en wil geen stappen overslaan door meteen voor City te tekenen die ook geïnteresseerd waren. Bij Mechelen staat hij momenteel op de 10 paar eigenlijk is hij beter en heeft hij meer toekomst op de 8 of zelfs de 6. Voorlopig vind ik hem het beste als box-to-box.
Wat Mangala betreft zie je inderdaad dat hij wat overal te vinden is zeer balvast is en ook verdedigend veel werk verricht.
@Aron1997, sluit zeker niet uit dat ik me in de toekomst voor hem ga melden bij Wolfsburg! Denk dat hij een verstandige keuze heeft gemaakt door een tussenstap te maken. Puur uit interesse, met welke speler kan ik hem het best vergelijken qua speelstijl? Mousa Dembélé?
@Imparator, @Spoon0612, @Aron1997, ben zojuist trouwens nog een interessante naam tegengekomen. Javi Martínez (Bayern München) heeft een aflopend contract en werd al eerder in verband gebracht met een terugkeer naar Athletic Club. Hij speelde eerder onder Marcelo Bielsa (Athletic Club) en Pep Guardiola (Bayern München), dus hij is in principe bekend met de speelstijl. Misschien kan ik hem overtuigen om twaalf maanden onder Xavi Hernández te spelen voordat hij terugkeert naar Bilbao?
Moet zeker kunnen. Werd tussen 2012 en 2014 ook vaak gelinkt aan een overstap naar Catalonië.
Heb de namen die langs zijn gekomen even in mijn carrière opgezocht en er zijn een aantal opties afgevallen. Het is onmogelijk om Lucas Torreira (Arsenal) of Yangel Herrera (Manchester City) in een huurconstructie naar Camp Nou te halen, waardoor ze te duur zijn gebleken voor de rol die ze gaan vervullen. Ook Fred (Manchester United) is om die reden onhaalbaar. Jean-Michaël Seri (Fulham), Orel Mangala (VfB Stuttgart), Mario Lemina (Southampton) en Oriol Romeu (Southampton) hebben niet het gewenste niveau of het gewenste profiel om twaalf maanden te overbruggen, denk dat ze niet genoeg toevoegen om hun komst te verantwoorden. Joaquín (Real Valladolid) heeft potentie, maar is meer een verdediger dan een controlerende middenvelder. Daarmee blijven er vier ervaren suggesties over: Cesc Fábregas (AS Monaco), Javi Martínez (Bayern München), Nemanja Matic (Manchester United) en Vicente Iborra (Villarreal). De laatstgenoemde heeft een zware knieblessure opgelopen, dus het is nog niet duidelijk of hij nog wel het niveau heeft op het moment dat hij naar de club zou kunnen komen. Nemanja Matic heeft nog een doorlopend contract en is daardoor de meest dure optie van de overgebleven kandidaten (ongeveer €11,000,000 á €13,000,000). Daarnaast vroeg hij in de onderhandelingen om een meerjarig contract, wat natuurlijk niet past in de situatie. Natuurlijk zou hij het middenveld in defensief opzicht versterken, net als de transfervrije Javi Martínez dat zou doen. Daarom denk ik dat Javi Martínez (die @Imparator al eerder suggereerde, maar ik over het hoofd had gezien) de voorkeur heeft. Toch blijft ook Cesc Fábregas een interessante optie. Hij heeft inderdaad niet het profiel waar ik eigenlijk naar op zoek was (defensief sterk, balafpakker, loopvermogen, etc.), maar hoe langer ik erover nadenk past hij eigenlijk als een puzzelstukje in de huidige selectie. Door het aanstaande vertrek van Antoine Griezmann (om ruimte te maken voor een absolute wereldster) heb ik eigenlijk geen stand-in meer voor de rol van valse spits. Raad eens in welke rol Cesc Fábregas excelleerde tijdens het EK in 2012? Exact. Verder heeft hij niet meer de status en het niveau om de ontwikkeling van jeugdspelers in de weg te lopen, hij kan namelijk probleemloos op hetzelfde middenveld spelen als Riqui Puig, Pedri, Carles Aleñá, Ilaix Moriba en Monchu. In welke rol dan ook; controleur, spelverdeler of spelmaker. Dat voordeel heeft Javi Martínez bijvoorbeeld niet. Daarnaast is hij aanzienlijk goedkoper dan de Baskische middenvelder en zou hij na die twaalf maanden ook bijvoorbeeld met pensioen kunnen gaan en daarna een rol krijgen als jeugdtrainer.
De meeste vergelijken hem inderdaad met Moussa Dembélé. Dembélé werd door zijn ploegmaats en collega’s in de PL werd altijd één van de beste spelers uit de competitie genoemd, helaas heel blessure gevoelig. Vranckx heeft voor een 18 jarige het lichaam van iemand van 27 en is erg balvast ook. De vergelijking is dus snel gemaakt. Sommige noemen hem ook wel de nieuwe Witsel, die speelde vroeger toen hij doorbrak bij Standard ook nog hoger op het middenveld maar ik zie in Vranckx voorlopig nog geen pure CVM, al zou hij dat wel kunnen worden.
Javi Martinez lijkt me trouwens ook een mooie optie om voor 1 jaartje over te nemen en nadien te laten gaan naar Bilbao.
@Joostvans Is McKennie geen (tijdelijke) optie? In mijn carrière is hij beschikbaar voor huur. Net als Vidal en Rakitic overigens, maar dat is wellicht een beetje raar.
Khedira misschien een andere kandidaat?
Sami Khedira is door zijn verleden bij Real Madrid natuurlijk geen optie. Moet ook zeggen dat Winston KcKennie in mijn ogen geen realistische versterking is, zeker nu hij een basisplaats heeft gekregen van Andrea Pirlo. Opvallend trouwens dat Arturo Vidal en Ivan Rakitic in jouw carriére uitgeleend mogen worden, misschien moet ik ook eens kijken bij dat soort opties of ze beschikbaar zijn!
Misschien Paulinho of Banega? Een iedee.
Paulinho (Guangzhou Evergrande) hoop ik eerlijk gezegd nooit meer in een shirt van Barcelona te zien, ondanks dat hij het naar zijn mogelijkheden absoluut niet onaardig heeft gedaan. Éver Banega (Al Shabab) is dan wel weer een interessante suggestie, maar zijn marktwaarde is bijna dertig miljoen euro en daarmee een (te) dure oplossing voor twaalf maanden.
Nainggolan Van Inter,? Als Tijdelijk oplossing. Of Fellaini? Of Witsel van Dortmund.
Radja Nainggolan (Internazionale) en Axel Witsel (Borussia Dortmund) hebben een marktwaarde van bijna dertig miljoen euro, dus dat zijn ook geen opties. Marouane Fellaini (Shandong Luneng) past dan wel weer binnen het budget, maar weet niet of hij het niveau heeft om voor Barcelona te spelen. Denk eerlijk gezegd dat Cesc Fábregas (AS Monaco) qua value for money de meest geschikte optie is. Niet de typische verdedigende middenvelder waar ik eigenlijk naar op zoek was, maar wel een oplossing die voor twaalf maanden even alle tekorten van de selectie oplost.