Seizoen één zit erop en inmiddels zit ik in november van seizoen twee. In het eerste jaar zijn we knap achtste geworden (hetzelfde wat Villa in RL ook staat). Dit mede omdat Chelsea, Arsenal en Everton negende t/m elfde zijn geworden (ook niet zo heel gek; na twee transferperiodes speelt de halve Engelse top in het buitenland (Serie A voornamelijk) en wordt dit opgevuld met onbekende spelers). Voor het eerste seizoen vind ik het altijd belangrijk om de basiself stabiel te krijgen en dat is ook nu goed gelukt door de paar gerichte aankopen die gedaan waren. In de FA Cup werd het team vrij vroeg uitgeschakeld door Manchester United, maar de League Cup werd gewonnen! De grote jongens waren er vrij vlot uit, waardoor er ruimte lag voor andere teams. Zo bleek later dat West Ham United de grootste sportieve concurrent is: zelfde soort aankopen, gelijke hoogte in competitie, zij de FA Cup gepakt, Villa de League Cup. Door de winst van de cup is kwalificatie van de voorrondes van de Europa League behaald. Watkins behaalde maar liefst zeventien Premier League-goals.
Voor seizoen twee ligt de focus op de top-8 en specifiek op het verbreden van het team, zodat de club stabieler wordt dan voorgaande jaren. Er is via de voorrondes ook toegang tot de groepsfase van de EL (tegenstanders stelden uiteraard niet zoveel voor). Hierin wordt gespeeld tegen Celtic (mooie combi), Sion en Fenerbahçe. De drie teams zijn kwalitatief niet zo heel sterk, dus groepsfase overleven is wel een pré.
Ten opzichte van Aston Villa FC - Update 1 is er niet heel veel veranderd binnen de selectie. Sanson heeft zijn plek in de basis bemachtigd door McGinn eruit te spelen en heeft sowieso een sterk seizoen gedraaid. Verder ben ik wat meer in een 4-2-3-1 smal gaan spelen, omdat Grealish vanaf de vleugels niet heel gevaarlijk is (eerste en enige goal op de laatste speeldag). Opvallend gegeven: hij en enkele andere spelers klagen het hele jaar al over het feit dat er kwalitatief betere aankopen moeten worden gedaan, haha.
Verkopen:
Hourihane, Samatta en Guilbert (allen terug van verhuurperiode en vervolgens verkocht). Verder is Anwar El Ghazi verhuurd met optie tot koop aan Paris Saint-Germain. In game speelt hij niet echt fijn, vrij traag.
Aankopen:
- Ross Barkley: speelde in S1 al op huurbasis bij Villa, maar nu definitief voor +/- vijftien miljoen euro overgenomen van Chelsea.
- Ben White: Brighton is gedegradeerd en ik zocht een versterking centraal achterin. Met Konsa, Mings, Hause en Engels spelen er al vier; maar Mings is vier maand geblesseerd geweest en in augustus raakte Engels voor drie maand geblesseerd. In S1 heeft Nakamba daarom vaak centraal moeten spelen, vanwege het drukke schema (PL, FA, LC en nu ook EL). Vooraf was het plan om Sven Botman naar de Premier League te halen, maar White is een potentieel Engels international en kan tevens ook CVM spelen. Vooraf dacht ik dat een sterke balafpakker benodigd was om aan te kopen, maar Douglas Luiz en Nakamba lossen het prima op. Een wat meer fysiekere speler was echter wel een verbeterpunt, waardoor ik met White nu twee punten in één keer heb kunnen verbeteren.
- Adam Armstrong is overgekomen van Blackburn Rovers. Armstrong kan op elke plek in de aanval uit de voeten en is erg snel. Zal hem voornamelijk gebruiken als back-up voor Grealish, vanaf links.
Voor de rest van het seizoen twijfel ik nog wie te halen, om het team te verbreden waar nodig.
Overigens heb ik ook een sterke jeugdopleiding neergezet, waar over een aantal seizoenen een paar grote talenten uit moeten doorbreken. Voor nu doen Louie Barry en Ramsey het prima in de kleinere wedstrijden.