FIFA 21 - Realistische Carrière Topic

FIFA21 heeft toch dynamic potential, dus potentieel zegt toch niets meer? Er zijn spelers met 70 potentieel die een algemeen krijgen van 85+

Klopt, maar hoe ouder de speler is hoe minder dit nog te behalen valt denk ik?

Ja dat lijkt mij ook inderdaad. Wel fijn om te zien dat spelers van 32/33 nu amper (of minder hard) aftakelen door dit systeem.

AFC Ajax - Eerste seizoenshelft '21/'22
Heb het eerste seizoen met Ajax achter de rug. Overtuigend kampioen geworden en, na derde te zijn geëindigd in de groepsfase Champions League, de Europa League veroverd door in de finale met 2-1 af te rekenen met Borussia Mönchengladbach. Eén van de verklaringen van de goede resultaten is wel dat ik nog steeds niet de perfecte moeilijkheidsgraad heb gevonden.

Voor wat betreft transfers schakel ik doorgaans de allereerste periode uit, zodat alle selecties identiek zijn aan hoe ze in het echt zijn. In de winter heb ik me eveneens rustig gehouden, alleen een paar talenten aangetrokken. De zomerperiode was wél een drukke, met natuurlijk de logische verkoop van Onana en Tagliafico. Ook kwam er een goede aanbiedingen op Promes (ca. 40 miljoen!), Labyad en Klaiber binnen, dus die heb ik geaccepteerd. Door de stormachtige ontwikkeling van Devyne Rensch hoefde ik voor Nico geen vervanger te halen. Diatta (Club Brugge) is de miljoenenaankoop van deze zomer geweest, om Quincy te vervangen.

Om op termijn Onana te kunnen vervangen, had ik afgelopen winter al de jonge Maarten Vandevoordt aangetrokken. Die heb ik nu maar meteen eerste keeper gemaakt, in de hoop dat 'ie zich zo snel mogelijk flink ontwikkelt. Hij pakt alleen op dit moment nog niet veel ballen. Noussair Mazraoui en Perr Schuurs hebben daarnaast vrijwel gelijktijdig hun kruisbanden afgescheurd. Zodoende heb ik, ook aangezien Klaiber vertrokken is, Silvan Hefti overgenomen van Young Boys. Mitchel Bakker wordt als stand-in op linksachter gehuurd van PSG.

Kleine disclaimer overigens is dat ik doorgaans wel rekening houd met realisme, maar ook wel eens een speler aantrek gewoon omdat ik dat leuk vind. Ik zag echter geen ‘gewone’ carrière-topic, vandaar dat ik hem hier post.

Huidige selectie

Doel
Maarten Vandevoordt* - 72 (19)
Kjell Scherpen - 72 (21)
Maarten Stekelenburg - 66 (39)

Verdediging
Daley Blind - 82 (31)
Perr Schuurs - 80 (21)
Noussair Mazraoui - 79 (23)
Silvan Hefti* - 76 (23)
Jurriën Timber - 74 (20)
Devyne Rensch - 73 (18)
Mitchel Bakker** - 72 (21)
Albert Lucas**** - 66 (18)

Middenveld
Lisandro Martínez - 84 (23)
Mohammed Kudus - 83 (21)
Edson Álvarez - 81 (23)
Ryan Gravenberch - 79 (19)
Davy Klaassen - 79 (28)
Jurgen Ekkelenkamp - 74 (21)
Kenneth Taylor - 73 (19)
Xavi Simons*** - 70 (18)

Aanval
Antony - 87 (21)
David Neres - 85 (24)
Dusan Tadic - 82 (32)
Krépin Diatta* - 79 (22)
Lassina Traoré - 76 (20)
Yusuf Demir* - 70 (18)
Danilo - 69 (22)
Klaas-Jan Huntelaar - 69 (38)

*gekocht’
**gehuurd
***gehuurd met optie tot koop
****eigen jeugd

Verhuurd
GK - Dominik Kotarski - 69 (21) / C.A. Osasuna
CB - Kik Pierie - 69 (21) / Galatasaray SK*
CDM - Carel Eiting - 72 (23) / Getafe CF
CM - Simon Szymanski** - 60 (18) - CFR Cluj
LM: Patrick van Dijk** - 65 (18) - Olympique Nîmes
ST: Hassane Bandé - 70 (22) - Crystal Palace*

*club heeft optie tot koop bedongen
**eigen jeugd

In de selectie is dus te zien dat de doelman eigenlijk de zwakste schakel is, maar aangezien de tegenstander op deze FIFA jammer genoeg nauwelijks kansen creëert, maakt dat vooralsnog niet heel veel uit, haha. Ik rouleer veel, niet alleen omdat ik dat leuk vind, maar ook omdat het met het volle programma nodig kan zijn. Tegen kleinere tegenstanders in de eredivisie geef ik vooral jongere spelers veel kansen. Echt een vaste opstelling geven heeft dus niet heel veel zin.

Jeugdafdeling

GK - Stijn Kuiper - 59 (17) POT: 82-94
LB - Alexander Wolters - 64 (16) POT: 87-93
CDM - Joshua de Jong - 54 (15) POT: 84-94
CAM: Max van den Heuvel - 62 (16) POT: 80-86
RM: Alex van der Velden - 65 (15) POT: 81-91

Resultaten
Eredivisie
FC Groningen 1 - 3 AFC Ajax
AFC Ajax 5 - 1 ADO Den Haag
RKC Waalwijk 0 - 6 AFC Ajax
AFC Ajax 3 - 0 Fortuna Sittard
Willem II 0 - 0 AFC Ajax
Vitesse 1 - 3 AFC Ajax
AFC Ajax 4 - 0 FC Twente
Feyenoord 0 - 3 AFC Ajax
AFC Ajax 4 - 3 PSV

Champions League
AFC Ajax 3 - 1 Olympique Lyon
Liverpool 1 - 4 AFC Ajax

UEFA Super Cup
FC Bayern München 1 - 0 AFC Ajax (n.v.)

Zoals te zien dus nog op zoek naar een iets uitdagender moeilijkheidsgraad, maar het is er nog niet helemaal helaas. Vooral de wedstrijd tegen Liverpool verliep door een aantal simpele counters iets te soepel.

Commentaar, vragen, kritiek; ik hoor het allemaal graag!

1 like

Ajax Amsterdam Juni 2021:

Het eerste seizoen zit er op met de Ajacieden en het was een geweldig seizoen om het maar zacht uit te drukken. We werden ongeslagen kampioen met 92 punten en versloegen onze rivaal PSV in de finale van de beker. In de Champions League beleefden we ook een seizoen waar we met trots naar terug kunnen kijken. We eindigden tweede in de groep achter Liverpool en versloegen bayern in de RO16. Het Manchester City van Guardiola was uiteindelijk wel te sterk in de kwartfinale.

Spelers


EDIT: Blind is 83, niet 80.

Andere belangrijke spelers: Antony (84), Álvarez (80), Gravenberch (78), Klaiber (78), Labyad (76), Traoré (75), Ekkelenkamp (74), Timber (71), Huntelaar (69)

Transfers

De enige inkomende transfer momenteel is Milik transfervrij. Hij sluit zich na het EK aan bij de ploeg. De enige vertrekkende speler momenteel is Labyad die met een paar goede invalbeurten een verrassende transfer naar AC Milan heeft weten te machtigen. Onana, Tagliafico, Neres, Martínez, Promes (als Neres blijft), Mazraoui en Álvarez hebben allemaal een transfer verdient en mogen bij een goed bod vertrekken.

Als jullie suggesties hebt voor inkomende transfers hoor ik ze graag.

Geweldig eerste seizoen dus. Jammer dat Gravenbergh niet een vaste basisklant is. Zeven spelers die eventueel weg mogen dat is een flinke lijst die je niet zomaar vervangt. Hoe ziet je verlanglijst er uit en zijn er nog Nederlandse talenten die de stap zouden kunnen maken naar Ajax?

1 like

Bedankt voor je reactie. Gravenberch heeft door de moordende concurrentie nog geen basisplaats weten te veroveren, maar was wel één van de vaste stand-ins en kwam ook vaak van de bank.

Waarschijnlijk zullen niet alle zeven vertrekken, maar ik heb al wel een aardig lijstje gemaakt.

Onana: Cilessen / Van Crombrugge / Svilar / Rajkovic / Kolar
Mazraoui: Klaiber, Timber en Rensch kunnen hem prima opvangen.
Álvarez: Vertonghen / Alderweireld / Nelsson / Djimisti / Fosu-Mensah
Tagliafico: Cufré / Wijndal
Martínez: Vera / Simons en dan kan Daley Blind een linie naar voren.
Neres/Promes: Kluivert / Almada / Ihattaren / van Bergen

1 like

Ik ben ook maar gestart vanavond, valt na drie uur mijn controller uit. Nieuwe accu erin, profiel niet geladen, niet gesaved dus alles kwijt. Drie dikke overwinningen, wat een ellende

1 like

Newcastle United S1

Na een moeizame start hadden we het na zes duels aardig op de rit. Door de vele verliespunten van de topclubs zijn we tot een zeer mooie tweede plek gekomen.

In de FA cup werden we in de kwartfinale uitgeschakeld door Chelsea. De League cup was ons toernooi. Darlow hield ons op de been in een penaltyreeks tegen Southampton. Daardoor geraakte we in de kwartfinale via Luton Town (4-2) en Fulham (4-3) over twee duels moesten we het in de finale opnemen tegen Manchester United. Heel lang stond het 1-0 voor The Magpies maar Bruno Fernandes maakte vlak voor het verstrijken van de reguliere tijd gelijk. In de verlenging waren we de gelukkige omdat Saint-Maximin voor de winnende treffer zorgde.

Voor volgend seizoen ga ik aardig door selecteren. Krafth, Hendrick, Barlaser, Ricthie, Aarons en Carroll zullen allen mogen vertrekken. Fernandez en Clark hadden een aflopend contract dat niet zal worden verlengd. Gayle wordt betrokken in een ruildeal met Karlan Grant en Maquillo heeft aangegeven te willen vertrekken na het verliezen van de concurrentiestrijd met Yedlin. Atsu word betrokken in een ruildeal met Karamoke Dembele.

Woodman komt terug van een verhuurperiode en zal de strijd onder de lat aan gaan met Dubravka. Ben van plan daarin aardig te gaan rouleren. In de verdediging hadden we ons al versterkt met Rose, komt Lamptey over van Brighton en zal Konsa het gedegradeerde Aston Villa verruilen voor Newcastle United. Op het middenveld zullen de beide broertjes Longstaff wederom spelen, met daar achter Hayden en het Schotse talent Ferguson komt over van Aberdeen.

Doel
Dubravka, Woodman, Darlow

Verdediging
Yedlin, Lamptey ; Lascelles, Lejeune, Schar, Konsa, Dummett ; Lewis, Rose

Middenveld
Hayden, Ferguson ; M.Longstaff, S.Longstaff, Shelvey ; Almiron, Dolan

Aanval
Fraser, Karamoke ; Maximin, Joelinton ; Wilson, Grant

Jeugd : Scott (cv,rv,lv ; 67 ALG, 17 jaar)

3 likes

Ziet er niet slecht uit! Gebruik je Almiron op het middenveld? Ik vind hem beter op de flank.

Speelt cam/ca, echt een geweldenaar. Halverwege seizoen twee alweer tien goals. Wilde perse met Maximin en Fraser op de flank spelen. Ben alleen bang dat ik de Fransman niet kan behouden.

PEC Zwolle 2022-‘23
In mijn derde seizoen als PEC Zwolle zijn we de top gaan aanvallen, na respectievelijk een zesde en derde plaats in de eerste twee seizoenen. Hierdoor wisten we ons ook voor de tweede keer in de clubgeschiedenis te plaatsen voor de voorrondes van de Europa League. Daarin wisten we dan ook voor het eerst in de clubhistorie het hoofdtoernooi van de UEFA Europa League te halen.

Eredivisie
In de geweldig seizoen, waarin we Europees voetbal wederom moesten veiligstellen, werd al gauw duidelijk dat het een ongebruikelijk goed seizoen zou worden. In de eerste seizoenshelft stond alles zeer dicht op elkaar. Echter viel regerend landskampioen PSV, die twee jaar gedomineerd heeft, volledig door de mand met een vierde plaats, net boven nummer vijf AZ en dertig punten onder de koploper.

Tot aan de laatste fase van het seizoen stonden we gelijk in punten met Ajax. Dé titelfavoriet won wedstrijd na wedstrijd, maar dat deden de Zwollenaren ook. Aangezien ons doelsaldo ruim beter was, hadden we hierin, mocht het van belang worden, al een bonuspunten in handen.

Vijf wedstrijden voor het einde liet Ajax dan eindelijk punten liggen tegen Feyenoord, waardoor wij drie punten loskwamen van de Godenzonen uit de hoofdstad. Een week later stond DE clash tussen PEC en Ajax, in het MAC3Park-Stadion op het programma. Door een knappe zege in eigen huis liepen we uit tot 6 punten.

Een week later tegen Feyenoord speelden we 0-0 gelijk in eigen huis, waardoor we met een overwinning in de Grolsch Veste de titel konden veiligstellen. Dit werd ook gedaan door een 2-5 overwinning. In eigen huis werd tegen VVV nog met 6-1 gewonnen, waarna we voor het eerst in de clubhistorie kampioen van Nederland werden.

Stand Eredivisie 2022/‘23
afbeelding

KNVB Beker
In het bekerseizoen wisten we in de 2e ronde af te rekenen met PSV. Daarna werd er in de kwartfinale gewonnen van Heerenveen. Daarna stonden we in de halve finale in de Johan Cruijf Arena tegenover Ajax. Dit was een spektakel van jewelste. Na 90 minuten werd het 5-5, waarna Ajax in de eerste helft van de verlenging met 8-5 aan het langste eind wist te trekken.

Ajax wist in de finale af te rekenen met FC Utrecht met maar liefst 5-0.

**UEFA Europa League **
Voor het eerst in de clubhistorie wisten we ons te plaatsen voor de groepsfase van een Europees eindtoernooi. In de groepsfase werden we tweede achter RB Leipzig. Lech Poznan en Vitoria Guimaraes werden onder ons gehouden.

In de Laatste 32 stonden we voor een tweeluik met Chelsea. In deze wedstrijd werd, zoals verwacht, toch maar benadrukt wat het kwaliteitsverschil is met de Premier League. Thuis werd, ondanks 2 voorsprongen verloren we diep in blessuretijd met 2-3 door een goal van Kai Havertz. Uit werd kansloos met 4-1 verloren, waardoor het Europese avontuur ten einde kwam.

PEC Zwolle XI
DM: Martens 73 *
RA: Steven Sessegnon 73
CV: Thomas Lam 74 (x)
CV: Sepp van den Berg 72
LA: Paal 81
RCM: Vranckx 77
LCM: Andersen 77
CAM: Saymak 75
RVA: Lang 77
SP: Bandé 75
LVA: Smith 82 *
*= jeugdspeler

Wissels:
DM: Van der Linden 67*
RA: Mol 68*
CV: Nakayama 73
CM: Huiberts 73
CAM: Berry 74*
RVA: Dembele 75
SP: Raducan 69*

Voor volgend seizoen zullen we ons moeten versterken, gezien het feit dat we voor het eerst de strijd aan gaan om de groepsfase van de Champions League te halen.

(Mijn Career Mode is niet 100% realistisch, maar ik zag geen andere topic waar ik dit kon posten)

Leuke carrière idd niet helemaal realistisch maar kan begrijpen dat je erg veel plezier aan deze carrière beleefd kijk uit naar je prestaties in de CL.
Ben zelf bezig met een carrière met Ballack Burn Rovers die ik ook semi realistisch wil houden.

1 like

Ik zit te denken. Om met Fc Barcelona een Carrière te gaan doen.

Nu Twijfel ik alleen aan het volgende.
Om meteen de tranferlijst te openen in het eerste seizoen. Om dan spelers die nu genoemd worden te halen. Zoals Depay en Wijnaldum.

Of gewoon beginnen met de tranferlijst dicht. En dan met de.huidige spelers gaan beginnen. En dan gewoon met jeugdspelers aan de slag gaan.

Wie heeft tips? Ik hoor het graag.

Mijn advies is toch vooral dat je best het juiste topic kan gebruiken. In dit topic is het namelijk niet de bedoeling om vragen te stellen.

Joh iedereen.leest het hier toch ook? Welke topic dan? Jij geeft advies doe het dan goed zeg dan meteen welke topic? Dan weet ik het tenminste. Alvast bedankt.

Het realisme topic: FIFA 21 - Realisme Topic

We proberen het hier wat overzichtelijk te houden. Het staat zo ook beschreven in de eerste post.

Ik ben inmiddels met Twente in het 2e seizoen aangekomen. Sta bovenaan in de poule van de Europa League met oa. Arsenal. In de eredivisie sta ik 3e met 14 wedstrijden gespeeld. Doelstelling is om top 3 te blijven staan en dat moet lukken met de kwaliteit van deze selectie.
Ik heb inmiddels Danilo en Cerny definitief overgenomen. Danilo is een gigantische geweldenaar, hij schiet ze van alle standen en hoeken erin. Voor de defensie heb ik Bijl weghaald bij Emmen en Fosu-Mensah bij MU. Middenveld is versterkt met Harroui en Eiting. Voor Harroui een stapje hogerop en ontwikkelt zich prima. Eiting heeft weinig speeltijd bij Ajax en een belangrijke schakel op het middenveld samen met Harroui. Probeer het zo realistisch mogelijk te houden, wat vinden jullie van de aankopen?
Daarnaast heb ik de rest van het team aangevuld met eigen jeugd!

1 like

Twente heeft amper geld dacht ik, dat maakt het in mijn ogen niet echt realistische aankopen. Kan prima dat Ajax Danilo na dit seizoen wil verkopen, maar een jonge Braziliaanse spits die er 20 in schiet kost denk ik meer dan Twente kan betalen. Fosu-Mensah heeft een behoorlijk dik PL salaris, denk niet dat Twente dat kan en wil betalen. Denk ook dat Harroui en Eiting te duur zijn om te kopen. Bijl zou nog wel kunnen, al liep zijn transfer naar Groningen afgelopen zomer ook stuk op een paar ton. Twente moet het nu denk ik juist hebben van veel huurdeals en transfervrije deals met spelers die de club als een stap omhoog zien, wat je nu doet lijkt een beetje op het luchtkastelenbeleid wat ze de bijna de afgrond heeft ingewerkt.

De transfers zijn wel grotendeels gedaan door het prijzengeld van Europa league en de eredivisie en KNVB beker. Een investering na een top seizoen en geen enkele extreem bedrag betaalt. Er zullen de komende jaren ook geen schokkende transfers bijkomen omdat erachter de jeugd het zeer goed doet. Ik vind het zelf nog meevallen eigenlijk maar goed, ieder zo zijn mening:)