FIFA 21 - Realistische Carrière Topic

Precies! Ik zit meteen na de UEFA Supercup met een forse tegenvaller, waardoor en sowieso een Haaland moet komen… Messi is de wedstrijd uitgeschopt en is er 7 maanden (!!) uit…

Ik heb Richarlison gehaald, in eerste instantie als back up van Messi, ik verkocht Braithwaite. Mede door blessures van Fati en Dembele komt hij vaker vanaf de flank, maar ook als spits een hele fijne team speler. Pikt zijn doelpunten mee.

Aston Villa F.C. - Seizoen 1 (september)

Gestart met één van de grote historische Engelse clubs: Aston Villa. In het verleden zevenmaal kampioen en zevenmaal de FA Cup gewonnen, alsmede vijfmaal de League Cup (laatste prijs: 1996) en als grote klappers de Europa Cup I (Champions League) en de Europese Super Cup (1982). Inspiratie voor dit team komt voort uit de periode 2005-2010, waarin Villa onder de top meespeelde met jongens als Ashley Young, James Milner, Gareth Barry en Gabriel Agbonlahor. Een mooie combinatie van eigen en/of Britse spelers.

Grote Engelse talenten Louie Barry (spits, voormalig FC Barcelona academy) en Jacob Ramsey (CAM) gaan veel kansen krijgen, maar zijn nog jong. Voorin wordt er veel gewisseld tussen Grealish, Watkins, Rashica en Traoré. Vind Traoré meer centraal spelend effectiever dan vanaf de zijlijn, maar is niet goed genoeg om Watkins eruit te spelen. Voor de breedte heb ik Anwar El Ghazi en Wesley. Voor nu zijn dit de huidige formaties. Het kan zijn dat ik later ga kijken of een formatie met één CVM een optie is. Ik vermoed dat er versterking nodig zal zijn op de CVM-positie, maar probeer het eerst met Luiz en Nakamba.

Aankopen:

• Omar Richards: voor vijf miljoen euro overgenomen van Reading (Championship). Een aanvallende, 21-jarige Engelse linksback die de hele vleugel kan bestrijken. Zeer fijne speler en een groot talent.
  • Reggie Cannon: voor vierenhalf miljoen euro overgenomen van Boavista. Een aanvallende, 22-jarige Amerikaanse rechtsback (met real face) die de hele vleugel kan bestrijken.
  • Milot Rashica: voor vijfentwintig miljoen euro overgenomen van Werder Bremen. Rashica kan in feite op elke positie voorin uit de voeten, maar is voornamelijk gehaald voor de rechterflank. Er zijn al een tijd geruchten dat hij vertrekt bij Werder; eerder al eens gelinkt aan Liverpool en Aston Villa en recent aan Hertha Berlin. Heeft een real face, 4* zwak been, 4* skill moves en enkele ‘kenmerken’. Bewegelijke speler.
  • Je ziet Jack Wilshere tevens voorbij komen. Hem kon ik eerst niet halen, omdat hij niet meer in de game zat, gezien hij een tijd zonder club heeft gezeten. Heeft in RL net bij Bournemouth (Championship) getekend, maar toch gehaald omdat het een persoonlijke favoriet is. Kan nu nog: is 28 jaar.

Verkopen: Steer, Trezeguet, Davis (verhuurd), Elmohamady, Taylor, Tait en Brunt.
Steer, Tait en Brunt zijn niet goed genoeg. Emohamady en Taylor hebben in RL een aflopend contract en hebben hun best tijd inmiddels gehad, tijd voor wat verfrissing. Trezeguet vond ik wat te log. Davis is voor twee jaar verhuurd binnen Engeland.

Ik heb al een vrij diverse lijst met mogelijke versterkingen. Mooie opties zijn bijvoorbeeld Olise, Madueke en Armstrong. Mochten jullie suggesties hebben, let me know! Persoonlijk zou ik het nog mooi vinden om een keer Oxlade-Chamberlain en/of Ramsey te contracteren in een later stadium. En wie weet keert Ashley Young nog eens terug voor een afscheidsjaar.

1 like

Cannon is interessant, die ga ik ook eens bekijken. Wilshere vind ik wel wat bizar, gaat hij de ontwikkeling van Ramsey niet in de weg staan? Traoré als diepe spits, daar had ik nog niet aan gedacht maar nu ik zijn stats zie moet dat eigenlijk best wel kunnen. Veel om mee te experimenteren!

1 like

Wilshere is puur omdat ik nog keertje met 'm wil spelen, anders had ik hem ook niet gehaald. Op zich loopt hij niet direct in de weg; kan nog één a twee seizoenen van waarde zijn en Jacob Ramsey is pas negentien. Voorin inderdaad veel opties! Als Traoré vanaf de zijlijn moet komen, vind ik 'm wat minder effectief. Vandaar. Rond een Wesley kan hij wat meer z’n gang gaan.

1 like

Cannon is een heerlijke speler vind ik, kocht hem in fifa 20 ook vaak toen hij nog in Amerika zat.

Leuke orginele aankopen. Wat vind je van Sanson? Kan die niet goed genoeg concurreren tegen McGinn? Hoe vind je de afwerking van Traore in de spits? Heel aparte speler altijd gevonden. Scoorde altijd een zesje of een zeven maar nooit echt overtuigend bij Ajax. Ik denk dat er een zeer leuke selectie staat en dat top 8 misschien wel te halen valt.

1 like

Sanson is voetballend beter dan McGinn, maar die heeft meer power. Het ligt dus een beetje aan de tegenstander! Over Traoré deel ik je mening, aparte speler. Zou 'm zelf nooit gehaald hebben in ieder geval. Afwerking kan wat beter, hij is gevaarlijker in het opzetten van kansen.

Ziet er goed uit! Ik twijfel alleen wel of je met Grealish en Rashica niet te weinig diepte op de vleugels hebt en teveel spelers die de ruimte opzoeken.

1 like

Thanks! Valt mee, hoor. Rashica speelt net als bij Vitesse op de rechterflank en zorgt met snelheid voor extra diepte; dat kan zijn richting achterlijn, maar ook binnendoor achter Watkins. Grealish is wat meer de spelmaker achter Watkins en Rashica (hoewel het soms lastig is om hem echt in het spel te krijgen).

Hamburger SV, september 2025, begin seizoen 6

2020-2021: 1e (2. Bundesliga)
2021-2022: 3e
2022-2023: 1e + winst Champions League
2023-2024: 3e + winst Champions League + winst DFB-Pokal
2024-2025: 1e

Met de 1x de Europese Super Cup en 1x de Duitse Super Cup staat de teller op 8 prijzen in 5 jaar.
Na het succes in 2023 heb ik de sterkhouders verkocht (Wintzheimer, Jatta, van Drongelen, Berghuis), alleen 85+ ALG wat meer dan 200 miljoen opleverde.

Spelers die op 1 juli 2020 al in de selectie zaten
Onana
Heyer
Vagnoman
Heuer Fernandes
Amaechi
Narey
David
Ambrosius

Jeugdspelers
Keller
Lang
Maier

Regens
Berisha - Transfervrij - zonder club - 2023 (twee jaar verhuurd aan FSV Mainz)
Girth - Transfervrij - FC Bayern München - 2025 (was een CM, wordt LVA)

Aankopen
Yaremchuk - 20 miljoen - sc Freiburg - 2023
Rebic - 21 miljoen - RB Leipzig - 2024
Dilrosun - 23 miljoen - Hertha BSC - 2022
Ferreira - 23 miljoen - River Plate - 2025
Calhanoglu - 7 miljoen - Schalke 04 - 2024
Tanganga - 14 miljoen - Tottenham - 2023
Rüdiger - 19 miljoen - Paris SG - 2025
Leno - 20 miljoen - Arsenal - 2025
Sucic - 8 miljoen - RB Salzburg - 2024
Ljubicic - 2 miljoen (+ Kittel) - Rapid Wien - 2022
Breunig - Transfervrij - zonder club - 2024
Jahanbakhsh - 4 miljoen - Brighton - 2023 (deed het geweldig, van 74 naar 78 ALG, maar door blessure en aantrekken Girth valt hij nu buiten de wedstrijdselectie)
Wagner - Transfervrij - zonder club - 2024
Rehnen - Transfervrij - zonder club - 2025

Verhuurd
DM Pfeiffer - Stade Rennes - 73 ALG *jeugdspeler
CV Rother - Southampton - 73 ALG *regen
CV Hübner - VfL Wolfsburg - 75 ALG *jeugdspeler
LV Hein - Sporting CP - 73 ALG *originele selectie
CM Voigt - Aston Villa - 79 ALG *jeugdspeler
CM Hoffmann - Stade Rennes - 71 ALG *regen
SP Schwarz - PSV - 71 ALG *jeugdspeler

Transferbalans
Verkopen: € 330.000.000
Aankopen: € 213.150.000
Resultaat: € 116.850.000 +

Met het aantrekken van Ferreira, Rüdiger en Leno ben ik bijna verplicht om weer kampioen te worden. De eerste 4 wedstrijden werden allemaal gewonnen, doelsaldo: 18 - 5, Yaremchuk en Rebic met respectievelijk 6 en 7 doelpunten…

Amai die oude spelers stijgen veel bij jou, ik zit nu in seizoen 2 en werd het eerste seizoen ook kampioen en won met het nodige geluk de beker waardoor ik in seizoen 2 meteen EL speel.

Ook een aantal leuke transfers gedaan, en die Dilrosun die 90 algemeen heeft. Ga je die kunnen houden?

FC Barcelona

Seizoen 1

Het seizoen begon ik met Messi vanaf rechts en Griezmann in de spits. Echter liep dit niet heel lekker, pas vanaf het moment dat ik met een valse 9 ging spelen werd het een stuk beter. Uit eindelijk maakte Messi er 38 in 37 competitie duels. Griezmann vertrok naar de Franse hoofdstad voor 120 miljoen. Umtiti verkocht ik aan Arsenal. Braithwaite en Pjanic werden aan het einde van het seizoen verkocht. Firpo ruilde ik met Gaya en een transfersom van 18 miljoen richting de sinaasappelstad. E.Garcia kwam over van Manchester City en Bellerin werd gehaald als rechtsback waardoor S.Roberto doorschoof naar het middenveld. Met deze aankopen werd de nadruk gelegd op een sterkere defensie. Later zou Todibo nog eerder terug keren van zijn verhuur periode aan Benfica door dat we kampte met de nodige blessures. Door het gehele seizoen heen hadden we een behoorlijk aantal blessures. Coutinho kwakkelde het hele seizoen af en aan waardoor Pedri veel aan spelen toe is gekomen. Aan het einde van het seizoen raakte Fati en F.de Jong geblesseerd terwijl Lenglet en O.Dembele voor een halfjaar aan de kant stonden. Het drukke schema zorgde voor een iet wat teleurstellend einde van het seizoen.

La Liga
In de competitie stond er totaal geen maat op Barcelona. Enkel Atletico Madrid wist ons een keer te verslaan, notabene L.Suarez deed onze ongeslagen status doen verdwijnen. Tegen Getafe kwamen we twee keer niet verder dan 2-2. El Classico werd twee keer gewonnen 2-1 en 1-0. Met 103 punten werden we afgetekend kampioen en met een doelsaldo van 97-19.

Copa Espana
In de Spaanse beker stond Neto onder de lat, tot aan de finale hield hij steeds de 0. Real Madrid gaf ons echter een master class in die finale 0-2.

Super Copa
De eerste prijs van het seizoen werd in januari binnen gesleept. Eerst werd er afgerekend met Atletico Madrid (1-0), in de finale wonnen we van Sociedad (2-0).

Champions League
In de groepsfase ging het tussen ons en Juventus. Dinamo Kiev (3-2, 3-0), Legia Warschau (4-0,3-0) waren geen partij. In Turijn kwamen we twee keer terug van een achterstand en werd het 2-2. In Camp Nou waren de rollen omgedraaid maar trokken wij wel aan het langste end 3-2. De eerste wedstrijd van de knock-out fase draaide uit op een debacle, er werd met 0-1 verloren van Atlanta Bergamo. Thuis werd dit echter ruimschoots recht gezet 3-0. Vervolgens versloegen we Internazionale (2-1,2-1) en Manchester City (3-1,3-1). In de finale kwamen we Juventus wederom tegen, ditmaal sloegen de Italianen toe en werd het 2-3. Door de twee verloren finales hangt er toch een wrange smaak aan het eerste seizoen.

Voor het volgende seizoen heb ik Richarlison op de korrel. Hij moet de nieuwe nummer 9 worden zodat Messi weer vrij vanaf rechts kan gaan voetballen. Hopelijk blijft de selectie nu langer fit en kunnen we weer meedoen om vier prijzen. Alena en Puig keren terug van een verhuur en Camacho word overgenomen van Sporting Lissabon.

1 like

Dit kon even goed een seizoen van el triplete zijn, maar enkel LaLiga (weliswaar dominant: 103 punten!) kunnen verzilveren! :exploding_head:

Jammer van de twee verloren finales, vooral la Copa tegen grote rivaal Real zal zuur geweest zijn. Of wacht, Ronaldo die Messi klopt in de UCL-finale is mss even zuur … :flushed:

Wat transfers betreft: even de grove borstel door de selectie met enkele grote namen die vertrokken!

Alvast met Richarlison een nieuwe spits binnen gehaald! Hopelijk kunnen Aleña & Puig meteen meedraaien in jouw basiself?

Buena suerte! :wink:

Het is zeer wrang. Ondanks de titel een slecht gevoel over gehouden aan het einde van het seizoen. Het middenveld is op zich wel een puzzel. Pedri en Coutinho spelen als meest aanvallende pion. De Jong is de spelbepaler en daar achter komen Puig en Alena, vrees voor laatst genoemde weinig speeltijd mits er geen blessures zijn. Busquets en S.Roberto spelen als verdedigende middenvelder. Wissel vaak 4231 af naar 433, afhankelijk hou de tegenstander speelt. Ga aankomend seizoen ook 352 of 343 proberen tegen tegenstanders die 442 spelen. Op de langere termijn moeten we denken aan het stoppen van Pique, Busquets en Alba. Die drie zijn nog onmisbaar.

Als spelers het goed doen kunnen ze enorm stijgen, ver over hun potentieel heen. Berghuis kocht ik op zijn 29e met 81 ALG voor 17 miljoen en verkocht hem twee jaar later als 86 ALG voor 60 miljoen. Lars Stindl steeg nog een punt ALG op zijn 35e…

Ik had verwacht dat Dilrosun deze zomer zou vertrekken, maar gek genoeg kreeg ik geen bod binnen. In de winterstop wil ik hem liever behouden, maar in de zomer van 2026 is het de bedoeling dat ik hem voor heel veel geld ga verkopen. Ik mik op een bedrag van minimaal 150 miljoen.

Bij mij staat er vaak uitstekend als vorm, staat er bij hun rating +3 +4 +5 en stoppen ze toch met stijgen eenmaal hun rating de potentie van Sofifa heeft bereikt of 1 meer of 1 minder zijn. Zelfs wanneer ze pas 23 jaar oud zijn. Zie je plots enkel nog die streepjes nog bij ontwikkelingsplan en is het aantal weken voor ze weer stijgen minstens 40.

Dat betekent dat de speler voor dát seizoen zijn potentieel heeft bereikt. Afhankelijk hoe goed of slecht het dat seizoen gaat wordt het potentieel voor het nieuwe seizoen aangepast.

Rebic is een goed voorbeeld. Toen ik hem kocht was hij 80 ALG, hij speelde een heel goed seizoen (30+ goals in de Bundesliga) waardoor hij in het nieuwe seizoen al +2 ALG is en nog verder kan en gaat groeien. Het gehele vorige seizoen bleef hij 80 ALG.

Oke ben benieuwd want ik ervaar het tot nu toe vaak niet zo. Ik had bijvoorbeeld Oztunali teruggehaald in seizoen 1 bij Hamburg en omgevormd tot een CAM. Haalde dubbele cijfers in zowel goals als assists en steeg tot 76 toen de melding kwam dat hij zijn potentieel bereikt had ergens in maart van het eerste seizoen. Nu in september seizoen 2 in de bundesliga zijn het nog steeds streepjes en 31 weken wachten voor hij terug zou kunnen stijgen. Erk wakker lig ik er niet van misschien moet ik nog wat geduld hebben en merk ik een verschil naarmate ik seizoen 3 en 4 haal.

Bij voorhoede spelers die veel scoren gebeurt het wel eerder.

Bij de FIFA Career Mode community op Twitter zie je heel vaak elftallen voorbij komen met alleen maar spelers met 95+ ALG, dus ook bij verdedigers is het wel mogelijk.