FIFA 22 - Algemene Discussie

Waar ik een beetje voor huiver is hetzelfde als de strijd van ca. tien jaar geleden tussen FIFA en PES, waarbij de eerste tot voor kort geroemd werd om het aantal licenties, terwijl de meeste gamers PES meer beschouwden als wat meer een voetbalsimulator (lees: meer realistische gameplay).

Straks zul je zien dat degene die de FIFA-naam overneemt meer heeft van dit, de nieuwe EA Sports game meer van dat, terwijl Konami op dit moment ook nog wat auteursrechtelijke overeenkomsten heeft lopen. En dan komt er nog een vierde partij die exclusief één of twee competitielicenties overneemt en zo verkruimeld de hele taart.

En dan wordt het net zoals twintig jaar geleden: FIFA had de wat grotere competities en destijds behoorlijk wat landenteams, wilde je destijds de officiële Champions League spelen dan had je een ander spel nodig, voor de Eredivisie moest je naar weer een ander spel of wachten op een patch / mod. En ben je Barça of Juve fan, dan ben je vooralsnog veroordeeld tot Konami.

@Imparator noemt FM, waar je (ondanks de zeer bescheiden game engine) helemaal scheel betaald vanwege het feit om zoveel mogelijk licenties op één plek te kunnen houden. Maar straks voert iedereen de prijs op omdat ieder apart Champions League, Premier League, Eredivisie of UEFA EURO-licentie hebben.

ik ben carrire met nec begonnen gaat nog niet best dit zijn mij uitslagen

ajax-nec 6-0
nec- pec zwolle 1-0
heracles-nec 3-2
nec- willem 2 1-2
sparta-nec 4-2
nec-utrecht 2-4
feynoord-nec 6-0
fiortuna- nec 1-4
nec-vitesse 0-4

Jij haalt de winterstop niet. :wink:

1 like

Hebben jullie ook dat je spelers scout en dat ze dan verdwijnen? Dan heb ik het niet over jeugdscouting, maar het transfernetwerk. Op FIFA 21 had ik dat ook al, ik heb er alleen nog geen oplossing voor gevonden helaas. Zeer vervelend, ik houd uiteraard niet handmatig bij welke spelers ik scout en het zou ook nogal een werk zijn om ze elke keer weer handmatig te selecteren.

Kan iemand mij vertellen of in FIFA 22 het probleem uit 21 verholpen is, dat de CPU in de aanval op de flanken eindeloos blijft dribbelen en draaien terwijl die al 10x een voorzet heeft kunnen geven?

Na een tijdje vervalt het verslag. Maar de speler blijft nog wel gewoon in je transferlijst.

@Rpkooi Ik heb al meerdere doelpunten tegen gekregen uit voorzetten. Dit was in het begin van fifa21 ook zo alleen na een patch was het verwijderd. Nu vind ik trouwens wederom dat mijn backs vaak veel te hoog staan of te diep lopen ondanks dat ze achterin moeten blijven.

Dat klopt, maar ik bedoel dat tijdens het scouten spelers verdwijnen uit het lijstje van je scout. Dus stel je stuurt je scout naar Engeland, na een tijdje heeft hij 60 spelers gevonden. Je gaat er 20 van scouten omdat dat de max is. Een week (op FIFA) later kijk je en er staan 0 spelers. Maar je scout kan ook geen andere spelers scouten, want hij zit nog wel “vol” qua opdrachten.

Bedankt voor jouw reactie.

Bizar dat ze dan met een patch de gameplay slechter maakte bij 21. Dan toch een trucje om de volgende editie ‘beter’ en vooruitstrevend uit te kunnen brengen?

V.w.b. het probleem dat jij ervaart, is dat niet makkelijk op te lossen door die slider er op aan te passen?

Die staat op 5, kun je nagaan van de originele 50. Speler met hoog/normaal workratio is eerder een linksbuiten dan een linksback.

Oké bizar. Zelfs als de spelerstactieken voor beide backs ingesteld staan op ‘blijf achterin’?

De nieuwe generatie wonderkids in Football Manager is bekend gemaakt (Football Manager 2022 Wonderkids | FM Scout). Logischerwijs is het merendeel van de potentiële wereldtoppers ook beschikbaar in FIFA, met uitzondering van spelers die nog niet een bepaalde leeftijd hebben bereikt als Dário Essugo (Sporting CP) en Youssoufa Moukoko (Borussia Dortmund). Daarnaast zijn er spelers die niet in een gelicenseerde competitie spelen. Denk bijvoorbeeld aan Renan (Palmeiras), Kaiky (Santos) en Burak Ince (Altinordu). Maar er is een Braziliaans talent waarvan Football Manager denkt dat hij in de voetsporen van spelers als Robinho, Neymar en Rodrygo gaat treden: Ângelo Gabriel (Santos). De marktwaarde van de 16-jarige vleugelaanvaller wordt nu al ingeschat op €7,000,000 (Ângelo Gabriel - Player profile 2021 | Transfermarkt), onder andere door het feit dat hij de jongste doelpuntenmaker aller tijden werd in de Copa Libertadores. Voorafgaand aan mijn carrière met Barcelona heb ik Ângelo Gabriel handmatig toegevoegd en kan hem daardoor nu naar de club halen. Voor degenen die in staat zijn om handmatig het potentieel te herstellen (voor handmatig gecreëerde spelers wordt dit namelijk automatisch op 99 gezet) kan ik zeker aanraden om even door de lijst te scrollen om te kijken naar interessante namen. En door even te zoeken op SoFIFA naar customized players kan je meteen realistische voorbeelden krijgen van de statistieken die bij zo’n speler passen. Kleine moeite, maar zeker voor langlopende carrières is het echt een aanrader!

Vorig jaar heb ik met Dortmund Moukoko en Collins toegevoegd, dat maakt het inderdaad een stuk leuker.

Viel me ook op dat je met behulp van YouTube betere player faces kunt maken dan de generic faces die EA altijd maakt. Potentieel kun je helaas niet veranderen op console, maar de snelheid van het groeien kun je in theorie wel een beetje controleren.

1 like

Stel, PSV - Twente eindigt teleurstellend voor Eindhoven, dan zullen de geluiden om Schmidt te ontslaan alsmaar luider worden. Stel, dat dit scenario zich inderdaad zo ontvouwt, wat dan?

Gaan ze Van Bommel, of Cocu weer daar neerzetten? Van Nistelrooij promoveren, of naast iemand als Fred Rutten zetten? Michel Preud’homme?

Je kan wel concluderen dat PSV na 1,5 jaar Schmidt niets is opgeschoten. Hopelijk voor hen komen er goede jeugdspelers aan, want de spelers die zijn aangetrokken hebben geen of nauwelijks restwaarde.

Ik zie PSV wel uitkomen bij van Marwijk ofzo, al zou Cocu ook goed kunnen.

Van Marwijk? Die kwam nog maar amper langs op de herdgang en liet v Bommel maar wat aankloten. Die staat er bij PSV ook niet meer al te best op. Ik zie liever Cocu samen met Fred Rutten terugkeren.

Enorme armoe als ze terug pakken op Cocu. Kiezen ze voor van Nistelrooy krijg je hetzelfde als van Bommel, te weinig ervaring. Weer een buitenlandse trainer?

Qua aankopen valt het op zich wel mee toch? Nee ze zullen niet allemaal 20 miljoen op gaan leveren, maar jongens als Sangare, Max, Boscagli zijn wel voor een redelijk bedrag weer te verkopen. Verder zit de waarde in de selectie denk ik vooral in de zelf opgeleide jongens als Gakpo, Teze en Madueke.

Schmidt kiest wel voor eigen aankopen. Teze speelde alles vorig seizoen en komt er nu niet meer aan te pas. Dat terwijl die hele Mwene weinig toevoegt. Obispo krijgt dan wel weer wat meer speeltijd.

Teze speelde alles als centrale verdediger en is geen echte back.

Excuus, ik zie nu dat ik mijn vraag over PSV in het verkeerde deel heb gepost. Het is ook af en toe onoverzichtelijk, hoor.