Fifa 22 - Realisme Topic

De doelpuntenregel is ook afgeschaft.

Na het vertrek van spelers als Norberto Neto (verkocht voor €20,000,000 aan Internazionale), Clément Lenglet (verkocht voor €50,000,000 aan Manchester City), Samuel Umtiti (verkocht voor €30,000,000 aan Tottenham Hotspur) en Martin Braithwaite (verkocht voor €15,000,000) heeft Barcelona eindelijk weer lucht in de longen. Aangezien de financiële situatie nog altijd zorgwekkend is heb ik besloten om de helft van de transferinkomsten te reserveren om kortlopende schulden af te lossen. Daarom waren er genoeg financiële middelen aanwezig om de selectie te versterken met Pepe Reina (voor €1,000,000 overgenomen van SS Lazio), Mikel Merino (voor €50,000,000 overgenomen van Real Sociedad), Alberto Moleiro (voor €3,000,000 overgenomen van UD Las Palmas) en Fabio Blanco (voor €1,000,000 overgenomen van Eintracht Frankfurt). De voormalig middenvelder van Newcastle United en Borussia Dortmund wordt gezien als multifunctionele speler met een toekomst als centrale verdediger in Camp Nou voor de langere termijn.

In de aanstaande zomerse transferperiode heb ik besloten om de volledige transferinkomsten te investeren in de selectie (daarmee bewust kiezend voor een semi-realistische carrière). Afhankelijk van de aanbiedingen voor spelers als Miralem Pjanic, Philippe Coutinho en Antoine Griezmann besluit ik welke transferdoelwitten haalbaar zijn (waarschijnlijk een rechtsback en aanvaller van absolute wereldklasse). Ongeacht de transferinkomsten gaat de club op zoek naar versterkingen voor de langere termijn: een centrale verdediger en een aanvaller met scorend vermogen. Zelf dacht ik aan de volgende namen:

Verdedigers

  • Arnau Martínez (Girona)
  • Illia Zabarnyi (Dinamo Kiev)
  • Josko Gvardiol (RB Leipzig)
  • Jorge Cuenca (Villarreal)

Aanvallers

  • Ângelo* (Santos)
  • Kayky (Manchester City)
  • Yeremi Pino (Villarreal)
  • Youssoufa Moukoko* (Borussia Dortmund)
  • Pablo Moreno (Girona)
  • Bryan Gil (Tottenham Hotspur)
  • Robert Navarro (Real Sociedad)

'* Spelers zijn handmatig aangemaakt voorafgaand aan de carrière

Daarnaast speel ik met de gedachte om Ilaix Moriba (RB Leipzig) terug te halen naar de club. Het lijkt er namelijk op dat hij spijt heeft van zijn overstap, zeker nu hij leeftijdsgenoten als Alejandro Balde, Gavi en Ansu Fati regelmatig in Camp Nou ziet spelen. Welke versterkingen vinden jullie realistisch? En hebben jullie nog persoonlijke aanbevelingen voor spelers die bij Barcelona zouden passen?

Misschien is Grimaldo als opvolger van Alba een optie en dan wel pas kopen in het tweede seizoen. Dit heb ik namelijk ook gedaan bij Barcelona hij had nog 1 jarig contract bij Benfica, dus heb hem met een redelijke prijs aangekocht.

1 like

Ik zou zeggen dat spelers als Gvardiol, Moukoko, Pino, Gil en Kayky aardig aan de prijs zijn en daardoor ook niet echt haalbaar. Navarro lijkt me een prima aankoop, al kan je je wel afvragen of hij echt een aanvaller met scorend vermogen is. Is eerder een aanvallende middenvelder die ook hangend op de flank kan spelen. De vraag is dan of je met Pedri en Gavi niet al twee van zulke spelers in huis hebt.

1 like

@RvW_020, in voorgaande edities kreeg Alejandro Grimaldo ook mijn voorkeur op de linksbackpositie. Geweldige versterking natuurlijk, maar waarschijnlijk kies ik deze editie voor een andere vleugelverdediger.

@db1512, in principe worden de volledige transferinkomsten geïnvesteerd in een vleugelverdediger en een aanvaller van absolute wereldklasse. Dus waarschijnlijk heb je gelijk dat een aantal spelers op die lijst op dit moment niet haalbaar zijn. Maar in het geval van Ilaix Moriba, Robert Navarro en Kayky weet ik bijvoorbeeld dat ze haalbaar zijn met een huurconstructie met optie tot koop. Dus dat zou een manier kunnen zijn om de selectie in de breedte te versterken op een relatief goedkope manier.

1 like

In de afgelopen maand was het onrustig in Barcelona, maar er zijn toch een aantal belangrijke veranderingen met het oog op de toekomst doorgevoerd. Daardoor is het wellicht interessant om opnieuw te kijken naar de eerdere discussie over een realistische rebuild (@Begiristain, @D5981, @Spoon0612). Kunnen jullie meedenken over andere interessante richtlijnen waar ik me aan kan gaan houden in de carrière?

In mijn carrière heb ik bijvoorbeeld de momenten waarop spelers aangaven gelukkig te zijn bij de club aangegrepen om te praten over een salarisverlaging. Marc-André ter Stegen (€50,000), Gerard Piqué (€25,000) en Frenkie de Jong (€20,000) hebben bijvoorbeeld al een deel van hun salaris ingeleverd. Deze besparingen werden gedeeltelijk geïnvesteerd in contractverlengingen voor spelers die de toekomst van de club moeten gaan vormgeven. Daarbij worden de volgende salarislimieten gehanteerd:

  • €10,000 voor spelers die in principe voor Barcelona B uitkomen (60-70 ALG)
  • €50,000 voor spelers die regelmatig tot de wedstrijdselectie behoren (65-75 ALG)
  • €100,000 voor spelers met de potentie om een basisplaats te veroveren (75-80 ALG, 85+ POT)
  • €100,000 voor spelers die gezien worden als ‘breedteversterking’ (78-82 ALG)
  • €150,000 voor spelers die tussen bank en basis zweven (83-85 ALG)
  • €200,000 voor spelers die als dragende krachten worden gezien (87-90 ALG)
  • €300,000 voor het (toekomstig) boegbeeld van de club (90+ ALG)

Vooralsnog zijn er weinig problemen met spelers die niet willen voldoen aan de richtlijnen van het salarishuis, maar Sergi Roberto en Ousmane Dembélé hebben een aflopend contract. In principe gaan ze akkoord met een nieuw contract, maar twijfel eerlijk gezegd of een contractverlenging realistisch is op dit moment. Het lijkt duidelijk dat de financiële situatie niet dusdanig zorgwekkend is dat er geen contractverlengingen kunnen worden uitgedeeld (@Spoon0612), maar zijn dit nou de spelers die de club weer naar de top moeten gaan leiden? Aan de andere kant, er is geen geld beschikbaar om adequate vervangers in huis te halen als ik besluit om te investeren in een wereldster (met de inkomsten uit de verkoop van Miralem Pjanic, Philippe Coutinho, Francisco Trincão en Antoine Griezmann).

Daarnaast probeer ik een lijst bij te houden van spelers waar Xavi Hernández of Joan Laporta blijkbaar in geïnteresseerd zouden zijn. Pedro Porro, Jules Koundé, Matthijs de Ligt, Aymeric Laporte, José Gayà, Renato Sanches, Denis Zakaria, Bernardo Silva, Dani Olmo, Erling Haaland, Raheem Sterling en Kingsley Coman staan voorlopig op die lijst. Zijn er nog namen die jullie zouden toevoegen?

De lijst van versterkingen is heel interessant. Zeker de backs Gaya en Porro vallen mij meteen op. Ben namelijk vanmorgen gestart met Barca toch mijn club naast Ajax (dit jaar geen carriere mee). Na Alba komt er eigenlijk niets, Grimaldo werd meermaals genoemd maar ik vind Gaya nog verder ontwikkelt.

Op rechts kom je meteen tot het oordeel van een aflopend contract omtrent Roberto. Een hele nuttige speler, kind van de club en nooit zeuren. Eigenlijk ideaal om erbij te houden maar welk niveau wil je behalen. Dest lijkt aanvallend een nuttige kracht maar laat defensief behoorlijk te wensen over. Porro behoort tot de City groep maar krijgt hij daar ooit de kans? Een zeer geschikte kandidaat. Verder shopt Barca vaak bij Sevilla en speelt Montiel daar als RB, volgde deze speler toen hij nog in Argentinië actief was.

Haaland lijkt mij onhaalbaar, misschien niet financieel maar juist sportief. Hij is de ster bij Dortmund maar het team laat hem in de steek. Dat gevoel krijg ik nu ook nog bij Barca, al zal dit snel kunnen gaan veranderen. Zakaria zie ik juist als vervanger van Busquets. Over Bernardo Silva heb ik gelezen dat hij niet helemaal tevreden is bij Manchester City. Ideale situatie om hem binnen te halen en dan er voor te kiezen om Dembele te laten gaan. Want wat heeft de jonge Fransman nu eigenlijk gebracht. Barst van het talent maar lijkt mentaal niet klaar te zijn voor de top, fysiek laat het ook te wensen over en dat komt dan weer omdat zijn mentaliteit geen topsport klimaat heeft.

1 like

@Spoon0612, eigenlijk is de lijst voornamelijk bedoeld om een beeld te krijgen van het type versterkingen waar Joan Laporta en Xavi Hernández naar kijken. Pedro Porro (Sporting CP) en José Gayà (Valencia CF) lijken me inderdaad interessante versterkingen, voornamelijk door hun contractuele situatie. In het huurcontract van Pedro Porro is bijvoorbeeld een optie tot koop van acht á twaalf miljoen euro opgenomen en zal aan het eind van het seizoen dus de definitieve overstap maken. Daardoor staat hij niet langer onder contract bij de City Group. José Gayà weigert zijn contract te verlengen en kan daardoor relatief goedkoop weg te halen zijn.

Op zich geen vreemde gedachte om Bernardo Silva aan te trekken als vervanger van Ousmane Dembélé, denk namelijk dat hij een ideale speler voor Barcelona is. De vraag is dan alleen hoe je dat gaat financiëren, want in principe laat je dan een speler transfervrij vertrekken terwijl je miljoenen neer moet tellen voor zijn vervanger.

Ben het trouwens volledig met je eens wat betreft Erling Haaland. Om hem te overtuigen zal Barcelona moeten bewijzen dat ze aan het bouwen zijn aan een nieuwe generatie die de voetbalwereld moet gaan veroveren. Er zijn weinig clubs meer aanstormend talent dan Barcelona, maar ze zullen moeten laten zien dat ze ook op kortere termijn mee kunnen strijden om de prijzen. Dus zijn komst hangt volledig af van de prestaties in mijn carrière en de ontwikkeling van die jonge kern. Daarnaast blijft het afwachten of er überhaupt genoeg aanbiedingen komen voor mijn overbodige spelers.

Ik ga mijn lijstje hier niet nog eens herhalen: limiet op transfersom en salaris. Maar een basiscriterium wat je zou kunnen toevoegen is door op een specifieke eigenschap te selecteren, bijvoorbeeld positiespel

  • Een verdediger tenminste 60 in positiespel
  • Een middenvelder tenminste 70
  • Een aanvaller tenminste 80

Of iets in die richting. Op die manier filter je nog een stuk verder en kijk je minder naar namen en meer naar echte karakteristieken voor Barcelona.

1 like

@D5981, in principe moeten nieuwe versterkingen ook gewoon voldoen aan hetzelfde salarishuis. Dus heb je eerder aanbevelingen zeker meegenomen in mijn carrière! Heb er trouwens bewust voor gekozen om geen limiet op de transfersom te zetten. Door met een vastgesteld transferbudget (gekoppeld aan de winst in het voorgaande seizoen) te werken kan ik met meer vrijheid beslissen hoe ik de inkomsten uit de verkoop van spelers gebruik. Doorgaans investeer ik liever in een enkele directe versterking dan in meerdere breedteversterkingen. En die aanpak lijkt goed te passen bij een selectie waar jeugdspelers door moeten groeien.

Het selecteren op een bepaalde eigenschap lijkt me een interessante gedachte. Denk dat er zeker specifieke categorieën zijn waar typische Barça spelers in uitblinken: ball control, vision, passing, composure, positioning en agility bijvoorbeeld. Goede suggestie!

Wat vindt je van Joao Felix volgens mij ook een leuke toevoeging aan het huidige Barcelona! Al zal het financiële gedeelte lastig worden.

1 like

Volgens mij heeft Felix aangegeven gelukkig te zijn bij Atletico. Maar kan er ook naast zitten, dat weten de Atleti Fans op het forum waarschijnlijk beter.

3 likes

Zeker, Félix begint eindelijk zijn flitsende vorm terug te vinden, zoals de voetbalwereld hem leerde kennen. De connectie met Grizi loopt vlot & het feit dat Simeone hem ‘n rijtje lager zet op het veld, doet hem deugd … :smiley:

2 likes

João Félix lijkt me inderdaad een speler die bij Barcelona zou passen, al lijkt hij eindelijk zijn plaats hebben gevonden bij Atlético Madrid. Maar dat soort technische en beweeglijke aanvallers zijn doorgaans succesvol voor Barcelona.

Ben trouwens zelf geen voorstander van de komst van Kingsley Coman, maar begrijp wel waarom de club hem op het oog heeft. Zo’n hardwerkende vleugelaanvaller die graag het directe duel met zijn tegenstander opzoekt heeft Barcelona eigenlijk niet meer gehad sinds Pedro. Misschien is het niet eens zo’n vreemde gedachte om zo’n klassieke vleugelaanvaller aan de selectie toe te voegen?

Volgens mij zijn er überhaupt weinig spelers met het Pedro-profiel in het moderne voetbal. Hardwerkend (high/high workrates), tweebenig (5 star weak foot) en spelend in dienst van het elftal (rechtspoot op rechts, linkspoot op links). Jesús Corona (FC Porto), Portu (Real Sociedad) en Pedro (SS Lazio) zijn eigenlijk de enige spelers die aan dat profiel voldoen. Jesús Corona lijkt door zijn transfervrije status wellicht de meest interessante optie, maar hij lijkt de laatste tijd moeite te hebben om dezelfde energie in een wedstrijd te leggen die hij vroeger had. Juan Cuadrado (Juventus) heeft ook een transfervrije status, maar heeft niet de high/high workrates of 5 star weak foot. Kortom, is het een erg vreemde gedachte om Pedro (SS Lazio) voor een klein bedrag terug te halen naar de club?

Dit was ook precies het punt dat ik wou aanhalen toen ik bovenstaande reacties las: een Bernardo Silva is een fantastische speler en past ook zeker bij de club, maar dan krijg je globaal gezien weer een speler die graag de bal in de voet heeft en vanuit daar het spel verdeeld. Barça heeft juist belang bij spelers die de diepte kunnen zoeken, zoals inderdaad Pedro dat deed (en Alexis Sanchez, David Villa, Thierry Henry, etc.) en vanuit daar gevaar vormen achter de linies. Een contractverlenging van Dembelé lijkt mij juist wel van belang, om meerdere redenen: speler met snelheid achter de linies, jong, volledig tweebenig en zonder verlenging laat je een speler die +/- 135 miljoen euro aan transfersommen heeft gekost dan uit zijn contract lopen. Meende trouwens gelezen te hebben dat hij en zijn zaakwaarnemer al eens hebben aangegeven akkoord te gaan met een salarisverlaging, mede gezien hij niet meer dezelfde status heeft als bij aanvang, veel geblesseerd is geweest en mede door eigen toedoen (leefstijl) tot dusver niet zijn potentie heeft kunnen waarmaken. Er is een periode onder Koeman geweest waarin hij weer redelijke prestaties leverde, zou mooi zijn als dat zijn ondergrens wordt. Anderzijds snap ik ook je redenatie dat het op dit moment niet dé speler lijkt die Barça vooruit gaat brengen.

1 like

@Begiristain, daar kan ik me volledig in vinden. Daarmee zijn er volgens mij valide argumenten voor het verlengen van de contracten van Sergi Roberto (als ideale twaalfde man) en Ousmane Dembélé (zorgt voor diepgang over de vleugels). Misschien is het voor de laatstgenoemde interessant om prestatiegerelateerde bonussen op te nemen in het contract, daarmee wordt hij beloond op het moment dat hij zijn ‘normale’ niveau weer haalt. Wat denk je trouwens van een terugkeer van Pedro? Lijkt me geen onaardig speler om erbij te hebben. Zeker omdat de voorhoede nog behoorlijk jong is.

Zo lang Roberto maar minder gaat verdienen :stuck_out_tongue: Vind dat hij op dit moment teveel verdient voor zijn prestaties.

Pedro terughalen weet ik niet zo goed. Zelf ook wel eens over nagedacht. Zijn snelheid is er niet echt meer. Weet niet hoe je over sneltrein Tello denkt? Kwalitatief wisselend, maar enorm snel en ‘pas’ 29.

Is Adama Traore geen optie?

@Begiristain, absoluut. Tijdens de eerste keer proberen ging hij akkoord met een salarisverlaging van €40,000 en lijkt zijn nieuwe salaris te passen bij de nieuwe status als twaalfde man. Dus dat lijkt me acceptabel om Sergi Roberto langer voor de club te behouden.

Weet het niet precies met Cristian Tello (Real Betis), maar heb eigenlijk nooit het talent in hem gezien. Volgens mij schatte ik destijds spelers als Isaac Cuenca hoger in, al is dat er nooit helemaal uitgekomen. Aan snelheid geen gebrek, maar buiten zijn snelheid heeft hij eigenlijk verrassend weinig wapens in zijn arsenaal. Zal hem in ieder geval eens gaan scouten in mijn carrière en in de loop van het seizoen in de gaten houden. Qua statistieken en transfervrije status is dit namelijk helemaal geen gekke suggestie.

@LarsCF, heb even naar Adama Traoré (Wolverhampton Wanderers) gekeken. Maar ondanks dat hij duidelijk een ander profiel heeft dan de aanvallers van Barcelona denk ik dat de voorhoede aan hem aangepast moet worden om hem te laten functioneren. Daarnaast denk ik niet dat hij het ziet zitten om bankzitter in Camp Nou te worden, zeker als je hoort dat clubs als Liverpool en Chelsea interesse toonden in het verleden. Of zie jij dat anders?