Fifa 22 - Realisme Topic

Wat dacht je van Raphinha, van Leeds United? Ik las het hele gesprek en moest meteen aan de Braziliaan denken, vandaar … :wink:

1 like

De interesse van Liverpool en Chelsea is nooit echt concreet geworden. Met name door z’n lage rendement hoort hij niet echt bij de top van Europa. Bij clubs als Liverpool en Chelsea had die daarentegen waarschijnlijk ook gewoon op de bank gekomen.

Voordeel is wel dat je hem eventueel als back, wingback en buitenspeler kan inzetten. En daarnaast komt hij natuurlijk uit de jeugd van Barca.

1 like

@Matthi9s, misschien dat hij op langere termijn een interessante speler kan zijn voor de club. In principe is zo’n Pedro-esque versterking voornamelijk een relatief goedkope manier om de selectie in de breedte te versterken zonder dat het ten koste gaat van jeugdspelers. Raphinha (Leeds United) kost waarschijnlijk minimaal vijftig miljoen euro en investeer die miljoenen op dit moment liever in een speler die echt het verschil gaat maken. Volgens mij heeft de Braziliaan nog een tweejarig contract, dus misschien dat hij straks nog wel zeer interessant kan worden. Ik zet 'm op de scoutingslijst!

@LarsCF, daar heb je natuurlijk ook wel weer gelijk in. Clubs zijn voornamelijk geïnteresseerd in zijn unieke profiel, zo’n speler kan je namelijk perfect vanaf de bank brengen om de wedstrijd open te breken. Heb alleen een beetje moeite met de high/low workrates en relatief slechte statistieken voor crossing en vision. Maar goed, je hebt me overtuigd. Zal 'm op de lijst zetten!

2 likes

Zeggeuh, die Joey Veerman, zou die bij Everton als cam uit de voeten kunnen?

Poeh, lastig. Hij heeft wel echt kwaliteit en het is een mooie stap. Anderzijds was bijvoorbeeld Davy Klaassen toentertijd verder in zijn ontwikkeling en prestaties bij Ajax en die redde het niet bij Everton. Vind Veerman overigens beter als je hem iets naar achter plaatst, zijn passing is zijn sterkste punt.

Denk persoonlijk dat hij daar te kort voor komt

Ik zou ook zeggen dat de stap van van Heerenveen naar Everton iets te groot zou zijn. Ik zie hem eerder vertrekken naar een Duitse middenmotor, alvorens hij een stap zou maken richting Engeland. De intensiteit in Engeland is van een compleet andere orde dan in andere competities. Er zijn er maar weinig die een stap van de Eredivisie naar de Premier League meteen goed doorkomen en ik zie Veerman niet als een speler van de buitencategorie (hoewel hij al enkele versies van FIFA hoog wordt beoordeeld)

Bedankt voor het advies. Ik zet mijn zoektocht verder.

Om hierop terug te komen @Joostvans Er zijn nu mediaberichten dat verlenging met Dembelé bijna rond is. Lager salaris, maar meer bonussen. Tot 2025 met optie voor nog een jaar. Ook onderhandelingen met Gavi en Araujo zijn aanstaande.

1 like

@Begiristain, eigenlijk had ik geen rekening meer gehouden met een contractverlenging van Ousmane Dembélé. De relatie tussen de club en zijn landgenoten is namelijk niet bepaald florissant. Antoine Griezmann (Atlético Madrid) werd weggestuurd, terwijl Clément Lenglet en Samuel Umtiti een slechte relatie hebben met de achterban. En laten we eerlijk zijn, waarschijnlijk is het voor een blessuregevoelige speler financieel gezien interessanter om te tekenen bij een club als Newcastle United. Heb daarom enorm veel respect voor zijn beslissing om te verlengen, want het was in deze situatie eenvoudig om de handdoek in de ring te gooien.

Seizoen 2, Schalke.

Ik zoek nog een aanvaller. Had Ercan Kara gehaald van Rapid Wien en heb nu mijn oog laten vallen op Batshuayi. Zien jullie hem naar Gelsenkirchen trekken? Schalke is natuurlijk een grote club, stadion, achterban en hebben financieel nog steun van Gazprom

Side note : ik speel Europees doormiddel van winst DFB beker en Schalke is terug in de Bundesliga

In mijn carrière met Xavi Hernández als eindverantwoordelijke in Camp Nou staat de club halverwege het seizoen op een gedeelde eerste plaats in La Liga. Daarnaast hield men zich verrassend staande tegen Bayern München in de Champions League (0-1 overwinning in München, 2-3 verlies in Barcelona). Langzaam wordt de ‘overbodige’ generatie (Norberto Neto, Clément Lenglet, Samuel Umtiti en Martin Braitwaite) vervangen door een jonge kern (Eric García, Ronald Araújo, Alejandro Balde, Riqui Puig, Nico González, Pablo Gavi, Yusuf Demir en Ansu Fati). Met de extra prijzengelden en de nodige inkomsten uit de verkoop van spelers (Miralem Pjanic, Philippe Coutinho, Francisco Trincão en Antoine Griezmann) kan de club eindelijk weer de transfermarkt op. Voor de komende seizoenen lijken me de volgende namen interessant voor de club, waarbij ik bewust niet heb gekozen voor een realistische carrière waarin de club jarenlang gebonden is aan verregaande financiële restricties (zie eerdere berichten in dit topic).

Doelman

  • Pepe Reina (SS Lazio) | aangetrokken voor €1,000,000, waarmee hij een ervaren ‘tussenpaus’ is totdat Iñaki Peña of Arnau Tenas klaas is om tweede doelman te worden

Verdediging

  • Pedro Porro (Sporting CP) | optie tot koop ter waarde van €8,500,000 is geactiveerd door de Portugese club, waarmee hij eenvoudiger aan te trekken is voor andere topclubs
  • Jules Koundé (Sevilla FC) | gelimiteerde transfersom van €90,000,000, werd door Xavi Hernández benoemd als ideale versterking voor de verdediging
  • Matthijs de Ligt (Juventus) | gelimiteerde transfersom van €150,000,000 vanaf medio 2022 en wordt door zijn Ajax-verleden gezien als toekomstig leider van de verdediging
  • Mikel Merino (Real Sociedad) | aangetrokken voor €50,000,000, wordt in eerste instantie gehaald als middenvelder en wordt in de loop der tijd omgeturnd tot verdediger
  • Joško Gvardiol (RB Leipzig) | contract tot medio 2026, waarschijnlijk de meest talentvolle natuurlijke linksbenige centrale verdediger ter wereld
  • José Gayà (Valencia CF) | contract tot medio 2023, wellicht een interessante transfervrije vervanger van Jordi Alba over enkele seizoenen?

Middenveld

  • Ilaix Moriba (RB Leipzig) | verliet de club op een vervelende manier, maar lijkt door een gebrek aan speelminuten spijt te hebben van zijn overgang. Zou terug kunnen keren op huurbasis met optie tot koop
  • Florian Wirtz (Bayer 04 Leverkusen) | contract tot medio 2026, heeft al vroeg aangegeven dat hij Barcelona als ultiem doel ziet in zijn carrière
  • Dani Olmo (RB Leipzig) | contract tot medio 2024, Joan Laporta schijnt hem te zien als ideale middenvelder voor het typische spel van Barcelona
  • Bernardo Silva (Manchester City) | contract tot medio 2025, maar heeft intern aangegeven te willen vertrekken bij zijn huidige werkgever
  • Alberto Moleiro (UD Las Palmas) | aangetrokken voor €3,000,000, wordt gezien als een veelbelovende aanvallende middenvelder in de Spaanse jeugdploegen

Voorhoede

  • Lionel Messi (Paris Saint-Germain) | contract tot medio 2023, een transfervrije terugkeer valt niet uit te sluiten
  • Pedro Rodríguez (SS Lazio) | contract tot medio 2023, het ontbreekt op dit moment aan een hardwerkende vleugelaanvaller die het veld breed houdt
  • Ferrán Torres (Manchester City) | contract tot medio 2025, interessante versterking wanneer hij weinig aan spelen toe zou komen in Engeland
  • Erling Haaland (Borussia Dortmund) | gelimiteerde transfersom tussen €75,000,000 en €90,000,000 afhankelijk van sportieve prestaties, geldig vanaf medio 2022. Aan het einde van het seizoen wordt een inschatting gemaakt of Barcelona genoeg (financiële) argumenten kan overleggen om kans te maken op zijn komst.
  • Mikel Oyarzabal (Real Sociedad) | gelimiteerde transfersom van €75,000,000, is het absolute boegbeeld van de sterk presterende Baskische club
  • João Félix (Atlético Madrid) | gelimiteerde transfersom van €350,000,000, haalbaar op het moment dat Diego Simeone hem niet weet in te passen in zijn vechtmachine

Ik heb voor S2 al contactvrij Zakaria en Corona aangetrokken. Jij hebt jezelf duidelijk meer financiële vrijheid gegeven :sweat_smile:

Maar uit die lijst lijken me Gaya in S2 (al ga ik zelf voor Grimaldo wegens zijn vrije trap), Koundé of De Ligt lijken me beide wel in S3 als grote aankoop voor de verdediging, max 2 van Wirtz, Ilaix en Olmo en misschien ook één of twee van de aanvallende spelers na een paar seizoenen wel realistisch.

Porro zou ook wel moeten kunnen vanaf S3, maar denk dat hij iets teveel op Dest lijkt. Gvardiol is wel echt een droomoptie op zijn positie, al zou Laporte ook kunnen na een paar seizoenen. Bij Pedro en Reina twijfel ik of Xavi ze nog wel terugwil, vooral wanneer je ziet dat hij Dani Alves ook niet terug hoeft.

1 like

@Imparator, in de afgelopen maanden moeten we bij iedere beslissing aanhoren "waar de club dat geld nou weer vandaan heeft gehaald " of dat het "belachelijk is dat een club met een miljard schuld nog geld mag uitgeven ". En volgens mij zijn er slechts een handvol personen op deze wereld die zicht hebben op de werkelijke financiële situatie van de club. Uiteindelijk hebben we het wel over een club die twaalf maanden geleden nog bijna de magische grens van een miljard euro omzet doorbrak. We kunnen het urenlang hebben over het ongezonde salarishuis of de torenhoge schulden, maar feit blijft dat met de grootste zorgen (kortlopende schulden) verholpen zijn door het ‘doorrollen’ van die leningen. Dat is de reden waarom Joan Laporta bijvoorbeeld geen problemen had met het ontslaan van Ronald Koeman of het verlengen van Ansu Fati en Pedri. Daarom heb ik me voorgenomen om mezelf geen strictere maatregelen op te leggen dan het herinvesteren van de inkomsten uit de verkoop van spelers. Dus tegenover de komst van Mikel Merino stond bijvoorbeeld het vertrek van Norberto Neto, Clément Lenglet, Samuel Umtiti en Martin Braithwaite. Denk trouwens dat je met Denis Zakaria ook een uitstekende versterking hebt binnengehaald!

Probeer trouwens een andere koers te varen dan in voorgaande edities, dus daarom staan spelers als Alejandro Grimaldo of Aymeric Laporte niet op deze lijst. Maar dat neemt niet weg dat ze in mijn ogen ideale versterkingen zouden zijn voor Barcelona.

Denk dat je helemaal gelijk hebt wat betreft de terugkeer van ervaren krachten. Het lijkt me alleen eenvoudiger om een 38-jarige Dani Alves af te wijzen op het moment dat je Sergi Roberto, Óscar Mingueza en Sergiño Dest voor die positie rond hebt lopen. Voor de rol als tweede doelman of extra vleugelaanvaller lijkt me dat een andere zaak.

1 like

Denk dat Zakaria een vergelijkbare rol kan hebben voor @Imparator als Merino voor jou heeft @Joostvans, beide mooie aankopen. Vraag me trouwens af of Ilaix toekomst heeft bij Barça als je ook Merino al hebt, voor het stukje fysiek en loopvermogen hoef je hem dan niet te halen. Verder heb je met Pedri, Nico, Merino, Frenkie en Gavi dan al een aardig middenvelder voor het post Busquets tijdperk, zeker als je nog voor een topaankoop als Bernardo Silva of Dani Olmo wilt gaan. Voor Wirtz geldt denk ik hetzelfde. Achterin zou ik vooral de ontwikkeling van Alex Baldé en Oscar Mingueza in de gaten houden, op basis daarvan zou ik wel (of juist niet) naar Porro en Gaya gaan kijken. Centraal achterin vraag ik me af of Barça (en praktisch alle clubs behalve City, PSG en Chelsea) bedragen van 100 miljoen en hoger neer gaan leggen voor voorstoppers. Voor de buitencategorie (Haaland, Mbappe) gaat dit wellicht nog betaald worden.

2 likes

@db1512, voor de middenvelders geldt hetzelfde als voor de vleugelverdedigers. Jeugdspelers krijgen meer dan genoeg speelminuten om hun waarde voor de club te laten zien. Het lijkt me bijvoorbeeld overdreven om Bernardo Silva voor een gigantisch bedrag los te weken bij Manchester City op het moment dat spelers als Pedri González of Pablo Gavi hun waarde hebben bewezen. Ilaix Moriba is overigens in mijn ogen een onbegrepen speler, denk namelijk dat hij in meerdere opzichten te vergelijken is met Paul Pogba. Doordat ze worden gezien als fysiek sterke middenvelders krijgen ze doorgaans meer verdedigende taken, terwijl hun kracht juist ligt in hun positionering, techniek, duelkracht en afstandsschoten. En laten we eerlijk zijn, de selectie mist simpelweg een speler van dat type met die specifieke kwaliteiten. Mikel Merino is meer een ‘alleskunner’ die op meerdere posities van waarde kan zijn, waardoor hij als dienende kracht kan spelen voor jongens als Pedri, Puig of Gavi.

@Imparator, @db1512. Interessant dat Xavi Hernández een soortgelijke gedachte heeft over de rol van vleugelaanvallers bij de club, vandaag schrijft Mundo Deportivo namelijk dat hij Ferrán Torres (Manchester City) en Dani Olmo (RB Leipzig) heeft genoemd als belangrijke kandidaten voor die rol in Camp Nou. Blijkbaar denkt hij dat het belangrijk is om het veld breed te houden, waardoor het lastiger wordt voor tegenstanders om het centrum dicht te zetten. Op zich geen vreemde gedachte, maar Dani Olmo lijkt me dan een opvallende naam om aan te denken. Maar goed, waarschijnlijk heb ik er minder verstand van dan de grootmeester. In één-tegen-één duels is hij natuurlijk wel ijzersterk, ondanks dat hij niet de absolute snelheid heeft van Ferrán Torres bijvoorbeeld.

Xavi zou Dembele ook willen houden en het echt in hem zien zitten, mocht hij hem aan de praat krijgen wordt Ferran Torres overbodig denk ik. Olmo zou in een Iniesta rol vanaf links kunnen spelen, zeker als je op rechts een alternatief met pure snelheid hebt (Dembele, Trincao, Fati). Over je middenveld, ben het met je eens dat een type middenvelder als Pogba in je selectie ontbreekt, al kun je je ook afvragen of zo’n type rendeert in het tiki-taka van Barcelona. Yaya Touré paste ook niet top in die speelstijl en je ziet het nu met Pogba bij United ook, zulke spelers hebben een bepaalde vrijheid nodig die ze bij Barca lastig krijgen doordat daar meer discipline gevraagd wordt op het middenveld. Pogba rendeert nu ook erg goed hangend op links zonder al te veel verdedigende taken.

1 like

Hij wil toch echt 3-2-2-3 gaan spelen. In mijn optiek is dat dus een vierkant middenveld en dan zonder backs. Heel apart.

In mijn carrière heb ik ervoor gekozen om de prioriteit te leggen bij een centrumaanvaller in plaats van een vleugelaanvaller voor de komende transferperiode, dus de komst van Ferrán Torres of Dani Olmo is voorlopig nog niet aan de orde. Ousmane Dembélé, Yusuf Demir, Ansu Fati en Alberto Moleiro krijgen de kans om zich te bewijzen. Begrijp volledig dat de club het vroegtijdig terughalen van Francisco Trincão als serieuze mogelijkheid ziet om de selectie relatief goedkoop te versterken, maar het lijkt me verstandiger om zijn marktwaarde te herinvesteren in andere versterkingen.

Begrijp trouwens helemaal waarom je gelijkenissen trekt tussen Ilaix Moriba, Paul Pogba en Yaya Touré. Volgens mij is het ook geen hot take om te stellen dat Yaya Touré niet optimaal gebruikt werd door Pep Guardiola, voornamelijk door de aanwezigheid van Sergio Busquets. Tijdens een interview heeft hij later aangegeven dat hij eigenlijk liever op de positie van Xavi of Iniesta had willen spelen, maar dat hij daarvoor tekort kwam. Paul Pogba en Ilaix Moriba zijn natuurlijk technisch begaafder en leunen minder op hun atletisch loopvermogen, dus denk eerlijk gezegd dat ze ook hun plaats zouden vinden bij Barcelona. Zeker als je hen samen laat spelen met een fysiek zwakke kompaan als Pedri, Gavi of Puig.