Fifa 22 - Realisme Topic

Niet helemaal, volgens mij gaat het voornamelijk om het doorschuiven van een vleugelverdediger naar het centrum van het middenveld in situaties waarin de tegenstander probeert om het centrum dicht te zetten. Dus wanneer de tegenstander in een 4-5-1 of 5-4-1 speelt probeert hij de twee creatieve middenvelders in de halfspace vrij te krijgen. Daarvoor is het noodzakelijk dat de twee vleugelaanvallers het veld breed houden en er een vleugelverdediger naar binnen schuift. Dus het is voornamelijk een hybride tussen een 4-3-3 en een 3-2-2-3, afhankelijk van de positionering van de tegenstander. Maar op papier zal het waarschijnlijk als een 4-3-3 staan. Kijk maar eens naar de rode pionnen op het bord tijdens zijn presentatie:

De vraag die ik bij die afbeelding wel heb, welke kleur moet Barca voorstellen? En betwijfel of het de formatie voor tegen zeer defensief ingestelde tegenstanders is want het lijkt er eerder op dan beide teams extreem hoog staan.

1 like

Volgens mij is het ook niet helemaal duidelijk gaat om welke spelsituatie het gaat op deze foto, het lijkt me dan ook sterk dat hij tijdens zijn presentatie al belangrijke tactische aanwijzingen weg gaat geven. Maar het laat wel het geraamte zien waar Xavi Hernández aan heeft gewerkt bij Al Sadd. In dit geval moet Barcelona de rode pionnen voorstellen. Dus drie centrale verdedigers achterin, twee controleurs, twee spelmakers, twee vleugelaanvallers (die het veld breed moeten houden) en een centrumspits.

Oh, in plaats van proberen om een screenshot te interpreteren kunnen we natuurlijk ook gewoon naar bewegend beeld kijken waarin Xavi zelf zijn tactische opvattingen uitlegt:

1 like

Vind Ferrán een heerlijke voetballer die ook echt perfect op de vleugels zou passen bij Barca, maar wil ook nog een carrière met City doen dus zal proberen geen aankopen uit Manchester te maken.

Denk dat het het verstandigst is om het geld in de zomer te gebruiken om Haaland zo gek te krijgen om de overstap naar Barcelona te maken.

Ben zelf ook van plan om Gavi uiteindelijk een vleugelspeler te maken, voor wat extra creativiteit vanuit de vleugels en om de concurrentie op het middenveld te verminderen.

1 like

De haalbaarheid van een speler als Erling Braut Håland hangt natuurlijk van meerdere factoren af. Zijn er überhaupt nog clubs geïnteresseerd in overbodige spelers als Miralem Pjanic, Phillipe Coutinho, Francisco Trincão en Antoine Griezmann? Hun vertrek is noodzakelijk om de financiële middelen vrij te maken voor zijn komst. Daarnaast zal hij natuurlijk zelf enthousiast moeten zijn over het sportieve project. Op het moment dat Xavi Hernández de club weer op de eigen manier laat spelen en daarbij jonge spelers als Puig, Gavi, Pedri, Demir en Fati belangrijk maakt, dan begrijp ik als Håland dit als een uitgelezen mogelijkheid ziet om geschiedenis te schrijven bij Barcelona.

Begrijp trouwens helemaal dat je huiverig bent om spelers weg te halen bij clubs waar je nog een carrière mee wil gaan doen. Gelukkig heb ik geen plannen om een carrière te beginnen met Manchester City of RB Leipzig, want daar lopen meer dan genoeg interessante spelers rond!

Pablo Gavi komt trouwens het best tot zijn recht in een rol centraal op het middenveld, maar je kan natuurlijk ook met een aanvallend ingestelde vleugelaanvaller spelen en dan hem een vrije rol vanaf de flank geven. Leuk om iedereen zo enthousiast te zien over een carrière met Barcelona!

Trincao doet het prima bij Wolves. Hij zal vast wel definitief de overstap maken. Griezmann zal hopelijk ook bij Atletico tekenen en wie weet krijgen ze clubs zo gek genoeg om Coutinho en Pjanic te halen, al doet de laatste het wel goed in Turkije.

Adeyemi wordt vandaag weer gelinkt aan Barcelona. Hij lijkt me een meer dan prima alternatief voor de Noor.

1 like

Weet iemand waarom enkel Liverpool naar hun spionkop speelt in de tweede helft en dit bij geen enkel ander team zo is?
Een carrière met Tottenham of Everton zou me veel leuker lijken daarmee.
Of heeft dit enkel met geld te maken die Liverpool er misschien tegen heeft gegooid?

Ik lees nu net dat Barca geïnteresseerd zou zijn in Ziyech. Lijkt me voor de mensen met een carrière met Barca een leuke optie!

1 like

@Imparator, op het moment dat spelers als Pjanic, Coutinho, Trincão en Griezmann niet langer op de loonlijst van de club staan denk ik dat Joan Laporta een zucht van opluchting slaakt. Het zou een nachtmerrie zijn als die spelers besluiten om hun contract uit te zitten. Gelukkig lijkt het erop dat er clubs geïnteresseerd zijn in hun diensten!

@mart442, volgens mij is de clubleiding hard bezig om namen van spelers te noteren die niet genoeg aan spelen toekomen bij hun huidige club. Waarschijnlijk gaan ze dan proberen om zo’n speler op huurbasis met optie tot koop binnen te halen. Christian Pulisic (Chelsea), Callum Hudson-Odoi (Chelsea), Hakim Ziyech (Chelsea), Raheem Sterling (Manchester City) of het vroegtijdig terughalen van Francisco Trincão (Wolverhampton Wanderers) worden genoemd op dit moment.

Zelf geef ik de voorkeur aan spelers die in het beoogde systeem van Xavi Hernández passen. Eigenlijk had ik Pedro Porro (Sporting CP) op het oog als versterking voor de rechtsbackpositie, maar de terugkeer van Dani Alves speelt natuurlijk ook een rol. Pedro Rodríguez (SS) leek me een handige versterking voor de korte termijn, maar twee dertigplussers is natuurlijk ook weer overdreven. Dus misschien zou de club twee vliegen in één klap kunnen slaan met een terugkeer van Adama Traoré (Wolverhampton Wanderers). Hij is relatief goedkoop (€20,000,000 ongeveer), heeft diepgang over de vleugel en kan op twee posities spelen (RB/RW). Goede suggestie, @LarsCF!

1 like

Heb zojuist een oefenwedstrijd gespeeld met Adama Traoré in het shirt van Barcelona. Duidelijk een speler met een gebruiksaanwijzing, maar ongetwijfeld een speler die je als wapen vanaf de bank kan gebruiken om een wedstrijd open te breken. En laten we eerlijk zijn, ondanks dat hij echt nul komma nul scorend vermogen heeft zal een tegenstander hun tactisch plan af moeten stemmen op zijn aanwezigheid. Dus hij dwingt de linkervleugelverdediger van de tegenstander om constant defensief te denken. Sterker nog, hij dwingt een double team af en trekt daarmee een middenvelder weg uit het centrum. Precies waar Xavi Hernández naar op zoek is! Natuurlijk was ik tijdens de oefenwedstrijd naar hem op zoek, maar toch zijn de statistieken veelzeggend:

• Totaal aantal dribbels: 33
  • Totaal aantal succesvolle dribbels: 29
  • Totaal aantal schoten: 5
  • Aantal schoten op doel: 1
  • Totaal aantal passes: 28
  • Aantal assists: 4
  • Aantal verwachte assists: 8.0

Kortom, gebruik hem vooral als een soort wide receiver in American Football. Vooral weinig betrekken in de opbouw, niet naar binnen laten trekken en vooral niet op doel laten schieten. Laat hem zijn directe tegenstander buitenom passeren, de achterlijn halen en dan zorgvuldig een ploeggenoot uitkiezen. Niets meer, niets minder. Ideaal voor een ploeg die normaliter veel balbezit heeft en hem in een-tegen-een duels kan brengen met de linksback.

Het is inderdaad een speler waar je het systeem voor moet aanpassen. Denk dat hij in een 3-5-2 als wingback perfect zou passen. Iemand als Mingueza als de meest rechtse speler van de drie centrale verdedigers, om extra dekking op de vleugels te geven en voor Adama juist een type Messi of Yusuf Demir die hem de mogelijkheid geeft om de hele vleugel te bestrijken. Het zou levensgevaarlijk voor teams als AC Milan, Leipzig en Liverpool zijn waar de creativiteit van de linksback moet komen.

Of je kan hem de laatste 20 minuten in de aanval gooien en de verdediging van de tegenstander laten terroriseren, een Luis Muriel met strength, al mist Adama natuurlijk het scorend vermogen of de pass om aan de Colombiaans nummers te tippen.

1 like

Denk eerlijk gezegd niet dat ik het systeem voor hem aan ga passen, maar je omschrijft precies waarom hij van enorme waarde kan zijn voor de club. Er zijn namelijk weinig spelers die een wedstrijd kunnen kantelen zoals hij dat kan. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar dit overzicht van dribbelaars in Europa afgelopen seizoen. Er is volgens mij geen enkele speler ter wereld die akkoord gaat met een sporadic spelersrol en die tegelijkertijd zulke statistieken kan overleggen. Twintig miljoen voor zo’n gevaarlijk wapen vanaf de bank voor de slotfase van lastige wedstrijden… Dat klinkt erg verleidelijk!

1 like

Welke terugkeer naar Dortmund achten jullie het meest realistisch: Mkhitaryan, Pulisic, Dembele, Aubameyang of Gündogan? Eventueel na de verkoop van Haaland (in s2).

1 like

Denk dat Mkhitaryan weinig meer toevoegt, Dembele voor de PL gaat, Pulisic prima bij Chelsea zit en Aubameyang eerder voor een dik contract in de zandbak/MLS gaat. Gündogan lijkt me dan nog de meest waarschijnlijke om terug te keren, zeker als City een of meerdere middenvelders aantrekt in je carrière.

1 like

Qua oud-spelers kan je ook nog kijken naar Isak en Weigl. Sluit mij verder wel aan bij db1512.

1 like

Misschien Gotze? . Daar eens aangedacht?.

1 like

Ik zie Gündogan wel terugkeren in FIFA21 was ik ook BvB en heb hem ook laten terugkeren in mijn 3e seizoen :slight_smile:

1 like

Voegt die nog echt iets toe? Mij lijkt hij vooral speeltijd van Bellingham en Reyna in te pikken. Zeker als je Guerreiro als cm gaat gebruiken lijkt Gündogan me overbodig.

Anderzijds is het niet ondenkbaar dat Bellingham na drie jaar in de basis bij Dortmund wordt vastgelegd door een Engelse zak geld en hij terugkeert naar z’n geboorteland.

In de afgelopen weken hebben we Barcelona aan zien treden in een opmerkingen 3-2-2-3 formation onder Xavi Hernández, waardoor ik heb besloten om vanaf het tweede seizoen meermaals in een soortgelijke formatie aan te treden in mijn carrière. Na een exodus van overbodige spelers werd de selectie versterkt met Pedro Porro (Sporting CP), Ilaix Moriba (RB Leipzig) en Erling Håland (Borussia Dortmund). Daarmee zijn nagenoeg alle financiële middelen geïnvesteerd in de selectie, maar blijft er voor de winterse transferperiode nog een enkele positie waar versterking nodig is. Mikel Merino (Real Sociedad) werd aangetrokken als vervanger van Clément Lenglet (Manchester City) en Samuel Umtiti (Tottenham Hotspur), maar is eigenlijk de enige linksbenige centrumverdediger in de selectie. Daarom heb ik me voorgenomen om Sergi Roberto van de hand te doen in de inkomsten daarvan te investeren in een talentvolle linksbenige verdediger:

• Gonçalo Inácio (Sporting CP)
  • Joško Gvardiol (RB Leipzig)
  • Lisandro Martínez (Ajax)