FIFA 22 - Realistische Carrière Topic

Ik sluit me hier graag bij aan, alleen is het bij mij Atlético ipv Sociedad, wat ook wel ‘n leuk team is.

Maar welk team in Spanje is niet leuk: Barça, Real Betis, Villarreal, Athletic, Celta, Cádiz, … Alleen over Real kan ik dit niet zeggen! :crazy_face:

1 like

Schalke S3

Seizoen drie werd een enorm groot succes. In de zomer werd er aardig door geselecteerd en ook in januari volgde enkele transfers. Het seizoen begon echter dramatisch met twee nederlagen op rij (Bayern Munchen, Gladbach). Daarna werd er tot de winterstop niet meer verloren en werden we Herbstmeister ook de return tegen Gladbach werd verloren maar vanaf dat duel stond er een geweldig team. Er werd nog wel verloren van het sterke Bayer Leverkusen maar dat kon ons niet meer van de titel weerhouden. Grootste verschil met vorig seizoen was de defensie en een veel zekerdere doelman (maar 32 tegendoelpunten). Tevens werd er voor de derde maal op rij beslag gelegd op de DFB Pokal. In de Champions League sneuvelde we tegen Atletico Madrid (1-0,0-2 na verlenging) in de kwartfinale.

Doel :
Ortega (81) werd gehaald van Bielefeld en na een stroeve start blonk hij uit tot punten pakker. Fahrmann (73) blijft trouw aan Schalke als stand-inn.

Verdediging :
Siquet (82) speelde enorm sterk en was onhoudbaar in januari. Als vervanger haalde ik Vagnoman (76) en voor het vierde seizoen heb ik St.Juste (80) op het oog. Centraal viel Halstenberg (80) tegen en ik verkocht hem aan West Ham, Kehrer (80) keerde terug in Gelsenkirchen na weinig speeltijd bij PSG. Omeragic (74) en Thiaw (80) waren de andere steun pilaren. Ladic (77) jeugdspeler kwam tot vele minuten als invaller. Op links vertrok Wagner (77) na de concurrentiestrijd te hebben verloren van Calhanoglu (76). Max (80) keerde ook terug bij Schalke en werd direct eerste keus.

Middenveld
Zalazar vertok na een sterk seizoen naar Villarreal, mijn scout kwam op de proppen met een vrije speler. Ilic (19, 78 ALG) dat bleek een schot in de roos. De Kroaat kende een ijzersterk seizoen en kwam tot 44 duels waarin hij 15 maal scoorde en 18 maal een doelpunt voorbereiden. Achter hem kwam een ander jong talent door Gruhne (73) hij moest het echter doen met enkel invalbeurten. Als verdedigende middenvelder haalde ik Dorsch (80) als concurrent van Franjic (79) die later ook eerste keus werd. Aanvoerder Harit (81) kende een nog beter seizoen en werd met 31 assists een belangrijke speler. Achter hem staat nog altijd een ongeduldige Kozlowski (76).

Vleugelspelers
Matondo (78) was lange tijd geblesseerd maar kende na zijn blessure een goed seizoen, Kaminski (77) haalde ik eerst als vervanger en is een goede concurrent. Op rechts was Konigsdorfer (75) ijzersterk, Greilinger (72) kwam maar tot een handvol duels en op die positie wil ik dan ook gaan doorselecteren.

Spits
Kara (78) vertrok voor maar liefst 30 miljoen naar Napoli, Burkardt (78) wist niet te scoren in zijn eerste seizoen maar werd wel eerste keus in het begin. Na het vertrek van de Oostenrijkse Kara haalde ik de Tsjech Kuchta (80), dat bleek een schot in de roos. De gretige aanvaller kwam tot 38 doelpunten in 45 duels en werd topscorer van de Bundesliga.

Voor seizoen vier wil ik vooral voortborduren op het afgelopen seizoen. Hopelijk dreigt er geen leegloop.

1 like

Prachtige carrière! Toch een aantal regelrechte sensaties weten vast te leggen op de transfermarkt. Erg knap!

1 like

Inspirerende carrière, @Spoon0612! Wat ‘n evolutie van seizoen 1 tot nu!

Bevestigen in de Bundesliga, de Beker proberen 4x op rij te winnen en beter proberen te doen in de UCL (mss Atleti treffen in de finale & revanche nemen?)

Veel succes in seizoen 4!

1 like

Dankjewel! Atletico won uit eindelijk ook de Champions League :wink: ik ga nu even switchen van carriere dat doe ik eigenlijk altijd na 1 heel seizoen, zo houdt ik het ook interessant

Mooie carrière, ook mooi aan je team gebouwd!

1 like

Ziet er goed uit! Mooi ook dat je een heel aantal onbekende speler hebt gevonden, die het vervolgens heel goed doen.

1 like

Probeer altijd te scouten in omringende landen. In dit geval Polen, Belgie, Zwitserland en Oostenrijk. Nu ga ik ook kijken in Turkije aangezien er veel Duitse Turken voor Schalke spelen of hebben gespeeld. Ook zet ik nooit te hoog in qua ALG en POT. Schalke komt natuurlijk van ver en sommige spelers rond de 80 zijn echt geweldige spelers, zo kom je ook vaak nieuwe spelers tegen

1 like

Arsenal S3

Seizoen 1

Premier League: 3de op ruime afstand van kampioen Liverpool en Man City.
FA Cup: :trophy: - Finale gewonnen met 3-0 van Man City (2x Saka + 1x Partey)
Carabao Cup: Ronde 3 uitgeschakeld door Watford

IN: (januari 2022)
Isak (Sociedad - 75M)
Guimaraes (Lyon - 45M)

UIT:
Lacazette (Lyon - 40M)
Chambers (Brentford - 10M)
Elneny (Aston Villa - 6,5M)
Cédric (Benfica - 6M)
Kolasinac (Marseille - 6M)
Ideho (RKC Waalwijk - 1,5M)

Uitgeleend:
Okonkwo (Vitesse - 1 jaar)

Seizoen 2

Premier League: :trophy: (7 speeldagen van het einde 8 punten achter Liverpool, met een 21 op 21 op de allerlaatste speeldag thuis tegen Wolves de titel gepakt doordat Liverpool verloor thuis tegen Chelsea)
Champions League: :trophy: (in een groep met Milan, Marseille en Dynamo Kiev 18 op 18 gepakt - knock out fase Barcelona makkelijk verslagen, kwartfinale Leipzig ook makkelijk verslagen. In de halve finale thuis tegen City bij de rust 0-3 achter maar toch nog teruggekomen tot 3-3. in City wonnen we met 2-0. In de finale werd Bayern in de eerste helft overspoeld en stonden we 3-0 voor. Bayern kwam in de tweede helft veel sterker voor de dag en kwam nog terug tot 3-2.
Community Shield: :trophy: (4-1 tegen Liverpool)
FA Cup: kwartfinale eruit tegen Man Utd
Carabao Cup: kwartfinale eruit tegen Aston Villa

IN:
Butland (Crystal Palace - 3,5M - moest een Engelsman halen)

UIT:
Torreira (Villarreal - 45M)
Xhaka (Dortmund - 20M)
Mari (Newcastle Utd - 8,5M)
Ballard (Cardiff City - 4M)
Osei-Tutu (West Brom - 4M)
Runarsson (Brentford - 2,5M)

UITGELEEND:
Balogun (Burnley - 1 jaar)
Okonkwo (Vitesse - 1 jaar)
Azeez (Rangers - 1 jaar)
Patino (Bournemouth - 1 jaar)

Seizoen 3

UEFA Super Cup: :trophy: (1-0 tegen Chelsea, doelpunt van Smith-Rowe)
Community Shield: :trophy: (2-0 tegen Man Utd, 2 doelpunten van Isak)

We gaan na de voorbereiding nu beginnen aan het echte werk.

IN:
Tielemans (Leicester City - 130M)

UIT:
Partey (PSG - 125M)
Nketiah (Ajax - 26,5M)
Leno (Everton - 23M)
Bellerin (Villarreal - 20M)
Mavropanos (Roma - 20M)
Aubameyang (Atletico Madrid - 20M)
Nelson (West Ham - 12,5M)
John-Jules (Zulte Waregem - 3M)

Opstelling: 4-2-3-1

#1 Ramsdale (85)

#18 Tomiyasu (86)
#4 White (86)
#6 Gabriel (86)
#3 Tierney (C) (87)

#22 Guimaraes (88)
#8 Tielemans (87)

#7 Saka (90)
#11 Odegaard (90)
#10 Smith-Rowe (89)

#9 Isak (89)

Bank
#13 Butland (74)
#20 Tavares (79)
#2 Saliba (83)
#29 Guendouzi (85)
#23 Sambi (82)
#14 Martinelli (86)
#19 Pepe (82)

Reserves
#15 Maitland Niles (79)
#16 Holding (79)
#17 Patino (71)
#26 Balogun (74)
#27 Azeez (69)
#33 Okonkwo (69)

Mis je niet een reserve spits of gebruik je Pepe als invaller voor isak?

Ik zit nog in de transferperiode en zoek nog een tweede spits die het niet erg zou vinden om op de bank te zitten.

Is Kolo Muani een leuke optie,?

Ivan Toney van Brentford?

1 like

Divock Origi die heb ook aangekocht in mijn Arsenal carrière.

1 like

Ik zit inmiddels in Januari van mijn carrière bij Salford City. Sta er qua doelstellingen goed voor op 1 na. Ik moet het seizoen afsluiten met 3 miljoen winst. De heletijd stond de bestuurstevredenheid rond de 96. Nu blijf ik maar verlies maken terwijl ik behalve aan de jeugdopleiding geen geld heb uitgegeven en daardoor zakt de tevredenheid steeds iets verder. Hoe kan ik dit oplossen? Ik heb namelijk ook al wat speler verkocht etc…

Word pas aan het einde weer bepaald als je de doelstellingen hebt gehaald. Bij Barca moest ik alles winnen en stond het hele seizoen op 95, na de uitschakeling in de Copa zakte dit binnen twee weken naar 80.

Atlético Madrid seizoen 2021/22 (Januari - Mei 2022)

Januari

Het nieuwe kalenderjaar begon met een thuiswedstrijd tegen stadsgenoot Rayo, die vrij makkelijk werd gewonnen met 3-1. In LaLiga werd deze maand een prima 10 op 12 behaald, enkel tegen Villarreal werd (opnieuw) gelijkgespeeld.

Onze deelname in La Supercopa was van korte duur: in de halve finale tegen Athletic Bilbao werd met 1-2 verloren, het enige doelpunt werd gescoord door debutant Giuliano Simeone. Real won La Supercopa, nadat het eerst Barcelona versloeg (2-1), met het kleinste verschil van Athletic Bilbao.

In la Copa del Rey, (waar de fans hunkeren naar Bekerwinst) kwamen we door de tweede & derde ronde door eerst Burgos en vervolgens Eibar uitschakelen met tweemaal 1-2-cijfers. Middenvelder Javi Serrano maakte zijn officiële debuut en liet een uitstekende indruk na …

Tussen de vele wedstrijden door werd Diego Simeone uitgeroepen tot Manager of The Year, ook onze Sloveense doelman Jan Oblak werd bekroond met een plaats in het Team of The Year.

Atlético was op het einde van de maand nog vrij druk in de weer op de transfermarkt: Kieran Trippier vertrok voor 35 miljoen € naar Londen, waar hij tekende bij West Ham. Ivan Šaponjić zijn contract werd ontbonden wegens geen interesse, de speler zelf ging akkoord.

Inkomende transfers die werd officieel gemaakt: Daniel Wass komt volgend seizoen transfervrij over van Valencia. Op Transfer Deadline Day werd Reinildo (Lille) aangekocht voor 15 miljoen €, de Mozambicaan speelt op de linksachter. De Braziliaanse aanvaller Samuel Lino (Gil Vicente, Portugal) werd voor 3 miljoen € aangekocht en versterkt het team pas volgend seizoen.

Februari

In de kwartfinale van Copa del Rey kwamen we uit tegen het nummer 11 van LaLiga, Alavés. Opnieuw werd het 1-2, dankzij doelpunten van Kondogbia & Félix. In de halve finale stond het tweeluik tegen stadsgenoot Getafe op het programma, terwijl die andere stadsgenoot Real voor een dubbele ontmoeting met Barcelona stond. Een Madrileense finale was dus perfect mogelijk …

De heenwedstrijd werd thuis comfortabel gewonnen met 2-0, (Cunha & Félix scoorden) terwijl Barcelona thuis niet verder kwam dan 1-1 tegen rivaal Real. In maart stond de terugwedstrijd gepland.

In LaLiga was onze 4de nederlaag van het seizoen een feit nadat we met 1-0 de boot ingingen in Barcelona dat bezig was met een remonte in het klassement. Na de nederlaag tegen Xavi & co behaalden we dan een mooie 9 op 9, ondermeer dankzij een knappe hat-trick van Angel Correa op het veld van Osasuna (1-3).

Halverwege de maand kwam het Europese toneel ook weer op de voorgrond: we gaven thuis partij aan Bayern München, dat in de Bundesliga 4 punten achterliep op koploper Dortmund. De heenwedstrijd werd nipt gewonnen met 2-1, nadat Griezmann in minuut 89 een strafschop vol vertrouwen binnentrapte. Het gaf ons een groot voordeel voor de terugwedstrijd in maart.

Maart

De maand begon met de terugwedstrijd in la Copa del Rey. Getafe, vooruitgestuwd door een uitzinnige thuisaanhang, haalde het na 90 minuten met 2-0. De verlengingen waren in feite overbodig, want een strafschoppenreeks bepaalde de finalist. Na een zinderde reeks trapte Renan Lodi de beslissende strafschop binnen (6-5), waardoor onze finale plaats een feit was. De tegenstander in de finale op 23 april was rivaal Real Madrid, dat thuis met het kleinste verschil Barcelona versloeg! Een Madrileense derby in de finale van la Copa del Rey!

In LaLiga werden meteen dure punten verspeeld op het veld van Real Betis (0-0), waardoor de kloof met Real 5 punten werd. In de twee daaropvolgende speeldagen werd er vlot gewonnen tegen Cádiz (3-0) & Rayo (0-2) …

Tussendoor vond er de trip naar Müchen plaats, waar de terugwedstrijd van de 1/16de finales gespeeld werd. Bayern begon furieus dankzij vroeg doelpunten van Lewandowski & Gnarby. Félix kon kort na rust milderen vanop 11 meter, zodat het na 90 minuten 2-1 stond. De verlengingen & eventueel strafschoppen moest gaan bepalen wie er doorstootte. Tot strafschoppen kwam het nooit want Suárez, die nu meer als supersub fungeert, scoorde (alweer op strafschop) de gelijkmaker tegen de touwen. Dit gaven we niet meer uit handen, waardoor wij, ten koste van een sterk Bayern, doorstootten naar de kwartfinales van de UCL.

April

Met nog acht speeldagen voor de boeg in LaLiga, bedroeg de kloof nog steeds 5 punten. Wetende dat we Real in mei (speeldag 35) nog thuis over de vloer kregen, zorgde ervoor dat we ons geen enkel puntenverlies konden veroorloven én moesten hopen dat zij wél punten verloren. Niet evident, want Real verloor na 30 wedstrijden nog maar één keer …

Met 13 op 15 deden we deze maand even goed als onze titelconcurrent. Er werd gedacht dat de titelstrijd beklonken was op speeldag 33, want we haalden in extremis nog een punt na een geweldige partij tegen Granada (3-3), maar ook Real speelde, welsiwaar verrassend, gelijk op het veld van Osasuna. Na 34 speeldagen bedroeg de kloof nog steeds 5 punten, de volgende speeldag, begin mei, kwam Real op bezoek in het Wanda Metropolitano …

Op Europees vlak werden we geloot aan Europees Kampioen Chelsea, die in eigen land al 8 punten moest goed maken op leider Manchester City. Chelsea schakelde in de vorige ronde het Duitste Wolfsburg vrij makkelijk uit (3-0 over de twee wedstrijden). De heenwedstrijd werd in Madrid gespeeld.

De Engelsen kwamen na 90 minuten ongelooflijk goed weg, want 0-0 was de eindstand. Ware het niet dat doelman Mendy een wereldpartij keepte, anders was de terugwedstrijd overbodig geweest: Mendy pareerde alle negen schoten op doel, had geluk dat de paal in de weg stond én dat Rüdiger op zijn lijn stond om een bal in allerlei van de lijn te halen in de slotminuten. Alles was nog mogelijk voor de terugwedstrijd een week later, al was Llorente de grote man aan onze kant. Na een halfuur scoorde hij een levensbelangrijk doelpunt, want het bleek het doelpunt van de kwalificatie: 0-1-winst op Stamford Bridge, zodat wij de Europese Kampioen uitschakelden na een verdiende overwinning.

Veel tijd om na te genieten was er niet of de volgende tegenstander was al gekend: PSG! De heilige drievuldigheid MNM was ons laatste hindernis naar de finale. In de andere halve finale stonden Inter & het Man United van CR7 tegenover elkaar.

In derde week van april kwam het ambitieuze PSG (twee punten achter op OM in de Ligue 1) op bezoek naar het Wanda Metropolitano en dat heeft de thuisaanhang geweten: na maar liefst 20 minuten spelen had Leo Messi al twee doelpunten achter zijn naam, waardoor het een vrij onmogelijke opgave was om de terugwedstrijd nog te redden, maar ….

… Simeone had een Félix in bloedvorm (die begon halverwege maart, waarin hij al zes keer scoorde in zijn laatste tien wedstrijden). Kort voor rust scoorde de jonge Portugees de belangrijke aansluitingstreffer én kort na rust meteen de gelijkmaker, na goed opjagend werk van aanvalspartner Griezmann. PSG haalt niet meer het tempo van in de eerste helft en na 90 minuten staat het 2-2 tussen Lionel Messi & João Félix. Dit kon alleen maar interessant zijn voor de terugwedstrijd begin mei …

Op 23 april stond in Estadio Bernabeu de finale van la Copa del Rey plaats. Beter kon de affiche niet zijn: de twee grootste Madrileense teams recht tegenover elkaar! João Félix, de laatste weken dus, in de vorm van zijn (jonge) leven, verzilverde al na 9 minuten zijn eerste kans. Een droomstart voor Los Rojiblancos! Net voor rust lachtte het geluk ons toe: Militão kreeg een (terechte) rode kaart na een aanslag op de enkels van Carrasco! In de tweede helft gingen we door op ons elan, Courtois keepte op hoog niveau, waardoor het bevrijdende tweede doelpunt uitbleef. Uiteindelijk kon Real met die man minder zijn spel niet opleggen, het bleef bij 1-0!

We haalden onze 11de Beker binnen, net zoals in het seizoen 2012/13 toen ook in het hol van de leeuw!

Mei

De laatste maand van het seizoen, de maand van de waarheid. Op zowel competitie- als Europees vlak was alles nog mogelijk.

De eerste opdracht was een resultaat neerzetten zodat we de finale van de UCL haalden. In Parijs begonnen we uit-ste-kend: na 19 minuten brak Félix (alweer hij) de ban met een mooie actie die werd beloond met een even mooi doelpunt. We hielden de 0-1-voorsprong tot aan de rust, 45 minuten scheidden ons van de finale, waar Man Utd zijn plaats al veroverd had.

Maar helaas, 5 minuten na rust ging Savić iets te hevig door op Messi, wat een wel héél strenge rode kaart opleverde. Juist tien minuten konden we nog stand houden, maar kort na het uur lukt Di Maria de gelijkmaker. Toen ging de thuisploeg er nog meer in geloven, Pochettino bracht supersub Icardi in, wat voor de Parijzenaars een voltreffer was: in het kwartier dat de Argentijn gegeven was, scoorde hij maar liefst twee (knappe) doelpunten … Atleti én Simeone KO, gevloerd door twee landgenoten.

Geen derde finale voor El Cholo, wel een finale die een einde van een tijdperk zou kunnen afsluiten, want Messi’s PSG komt tegenover het Man Utd van Ronaldo te staan om (misschien wel) een allerlaatste keer de Beker met de Grote Oren te winnen …

VOORUITBLIK

Deze grote teleurstelling mag niet te lang blijven hangen, want er zijn nog 4 speeldagen in LaLiga, waarvan de eerstvolgende cruciaal wordt in de titelstrijd: leider Real Madrid komt op bezoek naar het Wanda Metropolitano. Mits winst, “Hay Liga”!

De laatste drie speeldagen zien er voor ons als volgt uit: Elche (uit), Sevilla (thuis), Sociedad (uit) op de laatste speeldag. Een vrij zwaar programma, terwijl Real Levante (thuis), Cádiz (uit) & Real Betis (thuis) voor de boeg heeft. In elk geval gaan we in de eerste plaats vol voor winst en dan zien we wel wat er nog mogelijk is …

De volgende & laatste update wordt de conclusie/afronding van het seizoen. Dan worden ook de selectie, mogelijke toekomstplannen & transfers uiteraard aangehaald. (Ik heb al een te uitgebreid een verslag meegegeven … :yum:)

Aúpa Atleti!

2 likes

Jammer van die wedstrid tegen PSG, maar ze hebben uiteraard een topselectie.
Veel succes nog in de competitie.

1 like

Wat een spannend seizoen met de bekroning in de Copa del Rey. Met een zwaar resterend programma lijkt de titel nog ver weg maar wie weet is Atleti juist scherp met zulke tegenstanders. Zuur van de rode kaart in Parijs en vervolgens de illuminatie.

1 like

Atlético Madrid seizoen 2021/22 (Mei 2022 – Juni 2022)

Mei

El Derbi Madrileño is sowieso al een beladen wedstrijd tussen de twee Madrileense grootheden, laat staan dat deze wedstrijd ook een grote invloed kan hebben voor de titel van Spaans landskampioen!

De situatie was als volgt: Real, leider met 83 punten met stadsgenoot Atleti als eerste achtervolger. De kloof bedroeg slechts 5 punten, mits winst voor Los Rojiblancos was de titelstrijd 4 speeldagen voor het einde volledig open, bij een gelijkspel of winst voor La Real was hun 35ste landstitel een feit.

Real was tot voor deze wedstrijd ongelooflijk onaantastbaar: 25x winst, slecht 8x gelijkgespeeld én amper 1x (!) verloren. Atleti was in evengoed in goeden doen met 12 wedstrijden op rij zonder verlies. Zelf de bookmakers wisten amper op wie ze hun geld moesten inzetten …

El Cholo begon met zijn sterkste elftal: Oblak in doel, een viermansverdediging met Lodi, Savić, Giménez en Vrsjalko, op het middenveld Carrasco, Lemar, Koke & Llorente, vooraan mochten Griezmann met Félix in de vorm van zijn leven het verschil gaan maken.

Real met zijn gekende elf: Courtois; Carvajal, Alaba, Nacho, Mendy; Modric, Casemiro, Kroos; Benzema kreeg het gezelschap op de flanken van Vini Jr. & Hazard (die in FIFA wel speelt!)

Een kolkend Wanda Metropolitano zag een nerveus openingskwartier. Benzema was de eerste die Oblak testte na een 20-tal minuten, de Sloveen stond alert tussen de palen. Vervolgens kwamen wij meer druk naar voor zetten én dat lukte wonderlijk wel: Félix, alweer hij, was de meest bedrijvige voorin: hij gaf Griezmann enkele mooie mogelijkheden maar Courtois reageerde tot tweemaal toe met uitstekende reflexen! Een brilscore na 45 minuten.

Na de rust, bleven we door gaan op ons elan: niet afwachten en Real terugdringen. Het worp zijn vruchten af: in de 62ste minuut werd een op maat gegeven doorsteekballetje knap afgemaakt door Antoine Griezmann! De thuisaanhang uitzinnig, wetende dat dit niet meer ging weg gegeven worden! En gelijk hadden ze, in plaats van achteruit te gaan kruipen, bleven we aanvallen, nog twee keer toonde Courtois waarom hij op dit moment dé beste doelman ter wereld is, want anders liep de score uit op een vernedering voor de leider. Het bleef bij dat ene doelpunt, de kloof werd geminimaliseerd tot twee punten.

We deden wat we moesten doen, nu lag het lot niet meer in onze handen. Het doel om alsnog de titel binnen te halen was duidelijk na deze derby: een foutloos drieluik afleggen tegen Elche, Sevilla & Real Sociedad en in tussentijd hopen dat Real punten morste onderweg …

Speeldag 36: op bezoek bij Rode Lantaarn Elche, dat amper 30x kon scoren in 35 wedstrijden. We klaarden de klus, al was die niet eenvoudig: 0-2 dankzij Llorente & Cunha in de 84ste minuut, kort voor het uur had Piatti rood gekregen. Real won nipt tegen Levante met 1-0.

Speeldag 37: Sevilla, derde in de stand, kwam op bezoek. Na 20 minuten kwamen we op achterstand via Rafa Mir, maar João Félix (32ste minuut) & Yannick Carrasco (35ste minuut) brachten ons terug op voorsprong na drie dolle minuten. We hielden de drie punten thuis na een 2-1-overwinning. Real won met dezelfde score op het veld van degradatiekandidaat Cádiz.

Dus werd de titelstrijd beslist op de allerlaatste speeldag. Real kon thuis de titel binnenhalen tegen Real Betis (die niets te winnen of verliezen had), terwijl wij die eventueel op het veld van Real Sociedad (idem situatie Betis) konden veroveren. Dezelfde elf als tegen Real werden ingezet om te winnen, maar op het halfuur kregen we een tik te verwerken: Oyarzabal kopte op hoekschop de bal staalhard voorbij Oblak. Meteen de ruststand, terwijl het in Madrid halverwege 1-1 stond. Alles was dus nog mogelijk …

Kort na rust werd het 1-1: Carrasco werd goed diep gestuurd, met zijn 13de assist schonk hij Félix de gelijkmaker aan, Simeone wakkerde zijn team aan om verder te gaan. Slecht 5 minuten had Isak nodig om Sociedad terug op voorsprong te brengen, hij reageerde sneller op de bal waardoor Giménez de bal voorbij Oblak zag rollen. Tussendoor werd gemeld dat Betis op voorsprong was gekomen dankzij Fekir, dat gaf ons terug hoop om de gelijkmaker te zoeken, die er kwam via Griezmann, opnieuw op aangeven van Carrasco: 2-2 met nog een halfuur te spelen!

Sociedad hield dit tempo niet meer vol, waardoor wij nog geloofden in onze kansen. Al werden die meteen weer opgeborgen toen een kwartier voor tijd het nieuws binnen kwam dat Benzema Real terug op voorsprong had gebracht (3-2). De wedstrijd in het Estadio de Anoeta eindigde op een 2-2-gelijkspel, terwijl Real uiteindelijk nog met 4-2 won.

De titel ging naar het witte gedeelte van Madrid, wat uiteindelijk een verdiende kampioen was: Real haalde maar liefst 92 punten uit 38 wedstrijden. Ze waren, over het gehele seizoen gezien, het meest constante team in LaLiga, dat amper verloor. Een terechte winnaar.

De top 8: Real Spaans kampioen, Atleti is samen met Sevilla & Barcelona* (dat maar liefst 11x verloor, maar zich wel herpakte) gekwalificeerd voor de UCL. Ook Athletic & Villarreal gaan Europa in.

Osasuna (28 punten), Cádiz (27 punten) & Elche (26 punten) dalen naar LaLiga Smartbank, terwijl Eibar (als kampioen), Valladolid & Almeria hun opwachting (terug) maken op het hoogste niveau.

Topschutter werd Karim Benzema, hij scoorde 26 maal in 36 wedstrijden. De meeste assists werden afgeleverd door Yannick Carrasco (14 op 32 wedstrijden), terwijl Jan Oblak opnieuw de beste doelman was met 18 clean sheets uit 38 wedstrijden.

De landskampioenen in de Europese topcompetities zijn: PSG (Frankrijk), Man City (Engeland), Napoli (Italië), Mönchengladbach (Duitsland).

Op het Europees toneel werden drie finales afgewerkt: Roma won de eerste versie van de Conference League (1-2-winst tegen Spurs), Barcelona won met het kleinste verschil (1-0) van Milan, waardoor het de Europa League won. (*wat misschien betekent dat Athletic ook UCL speelt?) En het superambitieuze PSG won eindelijk de Champions League nadat het Manchester United versloeg dankzij het doelpunt van Kylian Mbappé.

SELECTIE

Bij het bekijken van de statistieken van alle spelers, kan er gezegd worden dat effectief iedereen (zowel die van de A-kern als de jongeren van Atleti B) speelminuten gekregen heeft.

In competitieverband en Europees werd (uiteraard) de voorkeur gegeven naar spelers van de A-kern: de spelers die het meest in actie kwamen over alle competities heen waren: Oblak (55), Koke (50), Griezmann (46), Carrasco (44) & Lemar/Félix (43). Vanaf januari werd er voornamelijk in een 4-4-2 gespeeld, waarbij er (door de opéénvolging van wedstrijden) vaak geroteerd werd. Op Europees vlak kwam 3-1-4-2-formatie soms nog van pas afhankelijk van de tegenstander.

Terwijl in la Copa del Rey vooral in de eerste vier bekerwedstrijden ingezet werd op de jongeren van Atleti B (ondermeer doelman Christian, verdedigers Gonzalez, Camus, middenvelders Mini, Moreno en aanvallers Martin & Simeone krijgen vaak hun kansen).

Eén speler liet zich bijzonder opmerken tijdens die bekerwedstrijden: de 19-jarige centrale middenvelder Javi Serrano. De jongen, geboren op 16 januari 2003, speelt sinds zijn 7de voor Atlético Madrid Juvenil, waar hij héél snel opviel door zijn spelinzicht, uitstekende passing & gedrevenheid. Men maakte toen snel de vergelijking met clubicoon Gabi.

In maart 2021 maakte hij zijn debuut bij Atleti B, waar hij enorm veel progressie maakte, zodat hij door Simeone zijn kans kreeg in de voorbereiding in China. Begin januari kreeg hij zijn echte kans/basisplaats in de eerste Copa del Reywedstrijden tegen Burgos & Eibar en bleef titularis tot aan de finale, met een korte invalbeurt als ultieme bekroning voor een prima bekercampagne. Er wordt volgend seizoen wel degelijk op hem gerekend, al zal hij ten gepaste tijde zijn kansen krijgen, nu ook in LaLiga & UCL …

Heel wat spelers (ondermeer Saúl, Morata, Grbic, Arias, Vitolo, Mollejo, Camello, …) komen terug na hun uitleenbeurt.

Saúl blijft gewoon in de selectie, na een tegenvallend seizoen bij Chelsea (Hij deed bij beide wedstrijden in de UCL tegen ons niet mee?).

Morata & rechtsachter Arias mogen vertrekken bij een goed bod.

Grbic krijgt sowieso weer de status van 2de doelman, als hij zich daar mee kan bij neerleggen, kan hij blijven, anders houden we hem niet tegen om andere oorden op te zoeken. Zo kan Christian (21) eventueel die rol overnemen.

Jongeren zoals Mollejo, Camello, Sanchez, Garcés, krijgen in de voorbereiding om te tonen dat ze “gegroeid” zijn, Nehuén Pérez wordt mogelijk bij de selectie gehouden. Aanwinst Marcos Paulo, die meteen werd uitgeleend aan het Portugese Famaliacoa, krijgt tijdens de zomerstage ook zijn kans.

TRANSFERS

Uitgaand

De 30+ spelers met een aflopend contract zoals Felipe (33), Herrera (32), Vitolo (32), Suárez (35) mogen beschikken. Ze zijn transfervrij, we wensen hen veel succes in hun nieuwe etappe in hun carrière.

Inkomend

Antoine Griezmann: de Fransman gaf begin mei zelf aan dat hij zich goed voelt bij Atlético. Van onze kant zijn we eveneens tevreden, want hij kent het huis en werd onze clubtopschutter dit seizoen. We lichtten de optie tot aankoop (40 miljoen €), zodat Grizi terug een volwaardige Atlético-speler is.

Daniel Wass: de Deen komt nu definitief over van Valencia en zal voornamelijk uitgespeeld worden op de rechtsachterpositie. Daar gaat hij de concurrentie aan met Vrsaljko.

Samuel Lino: de 22-jarige Braziliaanse spits werd al in februari vastgelegd met het oog op de toekomst. Hij komt over van het Portugese Gil Vicente, waar hij topschutter werd van de Portugese competitie met 17 doelpunten.

In de komende transferperiode zal er gekeken worden welke spelers gegeerd zijn, zodanig dat we dan daarop kunnen anticiperen.

VOORUITBLIK

De komende zomermaanden staat het Wereldkampioenschap op het programma: deze spelers mogen hun land vertegenwoordigen op het WK 2022.

Spanje: Koke, Llorente & Morata

Uruguay: Giménez

Brazilië: Renan Lodi

Kroatië: Vrsaljko

Argentinië: De Paul & Correa

Frankrijk: Lemar & Griezmann

België: Carrasco

Portugal: Félix

De niet-geselecteerde spelers krijgen de komende weken de nodige rust voorgeschreven en melden zich weer aan op 1 juli 2022, waar de start van het seizoen 2022/23 wordt afgetrapt!

Coraje y corazón!

Aúpa Atleti!

4 likes

Het was zelfs spannend tijdens het lezen. Jammer dat er niet meer in zat dit seizoen. Volgend jaar weer zeker net zo strijdbaar!

1 like