FIFA 23 - Algemene Discussie

Als je over voetbal hoofdsteden praat heb je over manchester londen madrid

Ik lees dus net dat het stadion van Forest er niet vanaf het begin in zit :sweat_smile: Word later toegevoegd via een update

Wederom een jaar waarbij een promovendus uit de Championship niet gelijk vanaf launch vertegenwoordigd is met hun eigen stadion. Is dit nu al het derde jaar op rij waarbij EA te lui/laks is om gewoon netjes op tijd een stadion toe te voegen aan de game? Meen mij te herinneren dat men in voorgaande edities ook moest wachten op o.a. Leeds & Brentford.

Weer een halfbakken editie in een game die als laatste de naam Fifa gaat dragen en dan ook nog met de gebruikelijke bugs, slordigheden en EA’s luiheid. Wens iedereen veel sterkte & plezier die hem in huis gaat halen. Tot volgend jaar bij de aankondiging van Copy Paste FC 24 of hoe het gedrocht ook mag heten…

Wat worden nu officieel de nieuwe stadions in deze editie?

De Bundesliga stadions komen pas telkens met een jaar vertraging in het spel, het stadion van Bochum is zelfs nog langer vertraagd.

Een developper is uit de school geklapt tegen een paar YouTubers die klaagden dat meerdere bugs al jaren in het spel zitten. Bugs schijnen in categorieën ingedeeld te worden bij EA en door capaciteitsproblemen kunnen alleen de grootste problemen worden aangepakt. En aangezien de nieuwe versie van het spel gewoon een kopie + updates is van de vorige versie, blijven bepaalde bugs in het spel zitten en zullen dus ook niet worden opgelost. Dit tot overigens ook frustraties van de developpers zelf. Ongelooflijk dat EA te krenterig is om genoeg mensen in dienst te nemen.

Waar FIFA grotendeels in Canada wordt ontwikkeld, wordt de career mode gedeelte ontwikkeld door twee developpers in Roemenië. Echter mogen zij maar beperkt dingen wijzigen of toevoegen, omdat ze anders bang zijn voor nieuwe bugs, etc. De huidige gamecode stamt al vanuit 2014, ontwikkeld door developpers die inmiddels niet meer bij EA werken… Helemaal vanaf nul beginnen lijkt de oplossing, maar daar is dus ook de capaciteit niet voor.

En helaas voor de PC gebruikers (waaronder ikzelf), FIFA 23 heeft EAAC (EA Anti Cheat), dus modding zal óf niet mogelijk zijn óf veel lastiger zijn.

Hopelijk wordt volgend jaar EA Sports FC de ondergang als ze grote concurrentie gaan krijgen van FIFA 24 (volgens geruchten gaat een zijtak van KONAMI deze ontwikkelen).

1 like

@Bundesliga, gaat die EA Anti Cheat ook over het blokkeren van handmatige aanpassingen aan het spelersbestand (i.e., handmatig terugdraaien van transfers, statistieken van spelers updaten, etc.)? Of gaat het alleen om het gebruiken van visuele mods?

Er is nog wel hoop bij de modders dat (onderdelen van) visuele mods wellicht nog mogelijk gaan zijn. Persoonlijk ben ik geen fan van deze mods, omdat ze bij elke patchupdate van EA vaak niet meer correct werken.

Het terugdraaien van transfers, etc. lijkt helaas wel verleden tijd. De live editor bv. kan data in je werkgeheugen aanpassen en dat is iets wat geblokkeerd wordt door EAAC om fraude bij FUT te voorkomen.

Football Manager 23 komt dit jaar naar PS5, het lijkt mij een kwestie van tijd voordat er ook een versie komt waarbij je zelf de wedstrijden kunt spelen. EA zal zich dan alleen nog maar richten op FUT/eSports, want anders is het sowieso einde verhaal voor hen.

Nou, met deze informatie in mijn achterhoofd weet ik niet zeker of ik FIFA23 überhaupt nog aan ga schaffen. Op het moment dat ik niet handmatig transfers terug kan draaien of op een andere manier zelf controle krijg over mijn carrière, dan vrees ik dat alle carrières na twee seizoenen al niet meer interessant zijn. Hoop van harte dat er toch manieren zijn om zelf handmatig FIFA te repareren van de fouten die ze zelf hebben geïmplementeerd, anders is voor mij de lol er wel af.

Begrijpelijk, ik twijfel zelf ook nog. Ik ben echter altijd een console speler geweest, ben dus de gebreken wel gewend en heb er een soort van oogkleppen voor…

Bovendien, waar leg je de grens bij het editten? Ik zou waarschijnlijk meer aan het editten zijn dan aan het spelen van het spel haha.

Ik zag gisteren onderstaand filmpje op YouTube. Een Duitse jongen wil Bayern laten degraderen. Hij wordt manager van Bochum, doet een financiële overname van 1 miljard en koopt alle toppers van Bayern. Ze houden nog slechts +/- 20 spelers over, waarvan 0 keepers, Sabitzer is de nieuwe keeper… Op één of andere manier staat Bayern toch nog op plek 16 als de manager van Bochum besluit naar Real Madrid te vertrekken. Aan het eind van het seizoen checkt hij de eindstand van de Bundesliga… Bayern is kampioen en Bochum is laatste geworden, dit spel is héél erg kapot.

1 like

De standen in andere competities worden pas berekend als je ze gaat bekijken, en zijn dus redelijk random. Als hij een week of twee later nog eens checkt kan het helemaal anders zijn, en zonder overeenkomst met de vorige keer.

Los daarvan geef ik je wel gelijk, hoor.

@Bundesliga, zelf gebruik ik alleen zo’n Cheat Engine om overduidelijk onrealistische transfers terug te draaien en spelers te updaten op het moment dat ze een overduidelijke upgrade hebben gekregen. Oh, en als er een nieuw toptalent wordt toegevoegd dan wil ik nog wel eens een face-loze Braziliaanse speler aanpassen om op die manier toch alle talenten in mijn carrière te hebben.

@Raindog, hoe sta jij erin? Weet dat je ook liefhebber bent van het terugdraaien van onrealistische transfers, ga jij toch gewoon FIFA 23 aanschaffen en dan zonder de mods spelen?

Ik schaf me toch dat origin play-ding aan om vroeger te kunnen spelen, dus ik geef het sowieso een kans. Idealiter zijn zowel de gameplay als de AI-transfers sterk verbeterd.

Goed om te horen, dan wacht ik je bevindingen af. Heb er namelijk geen enkele moeite mee om een jaargang over te slaan puur uit principe. Geloof er namelijk niets van dat de AI-transfers dusdanig verbeterd zijn dat ik niet handmatig transfers hoef te corrigeren.

Verbaas me oprecht over een aantal ratings in de komende editie :open_mouth:

Wat vinden jullie er van?

Aangezien die wekelijks geüpdatet (kunnen) worden hecht ik er weinig belang aan. Met welke ratings ben je het niet eens?

Sony heeft nu een kortingsactie dat je EA Play voor 1 maand kan afsluiten voor €0.99

Geeft een interessante korting als je FIFA 23 wilt kopen. Vergeet niet om FIFA 23 te kopen via het menu van FIFA 22 voor een extra korting.

1 like

Al 3 maand geleden gedaan

Bedankt voor de tip! Normaal ga ik voor Play Pro omdat daar geen limiet op de early access staat, maar ik denk niet dat ik van dinsdag op vrijdag aan 10u geraak. Misschien toch maar voor deze versie gaan, dan.

Net als in voorgaande jaargangen heb ik een lijst gemaakt van interessante spelers die waarschijnlijk nog niet vanaf het eerste moment in de database zitten. Op dit moment is het nog onzeker of het potentieel van handmatig aangemaakte spelers überhaupt te corrigeren is (ze krijgen namelijk standaard het maximale potentieel mee), maar dit zijn in ieder geval namen om in je achterhoofd te houden.

Mocht het inderdaad niet mogelijk zijn om handmatig spelers toe te voegen (en vervolgens hun potentieel te corrigeren), dan hou ik het waarschijnlijk bij FIFA 22. Het is in ieder geval interessant om aan het eind van het lopende seizoen terug te blikken op dit lijstje en te kijken hoeveel namen er nou daadwerkelijk zijn doorgebroken!

Zullen ze deze fifa wel doorvoeren dat je 5x mag wisselen? Of zal dat teveel gevraagd zijn?