Voor degenen die geïnteresseerd zijn in FC Nordsjaelland… Kwam dit filmpje net tegen op YouTube:
En wat te denken over Brøndby IF?
Zijn wat je noemt een vervallen topclub die wel wat geld kan gebruiken om te beginnen.
Werden in real life al een keer gelinkt aan de Red Bullgroep maar daar komen de supporters er vooralsnog tegen op.
Als je een goed plan kan uitwerken kan je die misschien wel aan je zijde krijgen.
Er is natuurlijk ook nog altijd een groot verschil tussen een samenwerkingsovereenkomst en je ziel verkopen aan redbull waardoor je clubkleuren, naam en logo helemaal veranderd worden.
@Moreno, Brøndby IF voldoet niet aan een belangrijke eis. Ze spelen namelijk in een 5-3-2 formatie, waardoor de RB, LB, RW en LW posities niet bestaan. Jeugdspelers die op die posities spelen krijgen dan hoogstwaarschijnlijk weinig speeltijd.
Wel interessant trouwens dat zowel de City Group als de Red Bull Group hebben geprobeerd om een Deense club over te nemen. Blijkbaar is dat toch een competitie waarin ze graag talenten verder laten ontwikkelen.
Hallo allen,
in voorgaande jaren heb ik standaard struggles gehad om een voor mij perfecte carrière te kiezen, maar dit jaar spant toch echt de kroon daarin. Ik ben zelf een Liverpool fan, maar ik zie weinig uitdaging daarin momenteel gezien de selectie top is. Daarnaast draag ik als Nijmegenaar NEC een warm hart toe, maar zoals bekend ontbreekt de KKD. Ik keek dus verder en mijn passie ligt in/bij volksclubs in bijvoorbeeld Engeland, waardoor ik Sunderland naar de Premier League heb geloodst. Hier kwam ik echter tot de conclusie dat de top-6 het niet echt leuk maakt, aangezien er zoveel clubs zijn die aanspraak maken op dat laatste EL ticket en Sunderland daar voor mijn gevoel niet tussen past. Een iets kleinere top in een anders land zou me dan denk ik ook beter schikken.
Het liefst zou ik hiervoor naar Italië gaan (Torino; de hoogtijdagen van Il Grande Torino herleven en de stadsgenoot van de troon stoten), maar Juve, Roma, enkel San Siro en het ontbreken van de Serie B maakt dat voor mij toch wel flink minder aantrekkelijk.
Ik ben toen met Celtic begonnen, maar alles met twee vingers in de neus winnen is het niet. Vervolgens keek in naar Duitslands en heb ik HSV laten promoveren, maar Duitsland trekt me niet echt (het blijven Duitsers he….). Spanje trekt me al helemaal niet, dus toen bleef ik zitten met Frankrijk (Saint-Etienne weer naar de top brengen of Marseille voor goed in de top nestelen), maar ook hier zijn er maar drie stadions….
Ik zit daarom met het volgende scenario in mijn hoofd: realistisch Europa League halen (eventueel met een voorronde) in een leuke competitie en doorgroeien naar een landelijke titelkandidaat met wellicht CL succes. Niet direct kampioen moeten worden of CL MOETEN halen, dus ook andere topclub(s). Het liefst ook met een club die ‘iets uitstraalt’. Ik kwam hierbij uit op de volgende clubs (met plus/minpunten):
- Celtic (+ prachtige shirts en historie, - maar saaie competitie)
- Feyenoord/PSV (+ mooie historie en een absolute grootmacht om tegenaan te boxen (Ajax), - geen stadions)
- Marseille (+ mooi shirt, echt stadion, historie, waardige concurrenten, - Farmer’s League en slechts drie stadions)
- Torino (+ mooie club met historie en shirt, - de gehele league dus alle zaken die missen)
- Newcastle (+ historie, mooi shirt, realistisch omdat ze een sleeping giant zijn, - de schaduw bij thuiswedstrijden door de zon)
- Nottingham Forest (+ sleeping giant, prachtige historie, - geen stadion)
Kortom, ik ben vrij gevoelig voor historie, een mooie shirt (voor mij betekend dat geen ‘gekke’ kleuren of patronen) en een stadion, aangezien dat toch de extra dimensie brengt.
Ik ben benieuwd of een van jullie voor mij het passende plaatje kan schetsen, inclusief transfer- en scoutbeleid. Een van bovenstaande clubs kan, maar ook zeker nieuwe ideeën van jullie, waarbij ik nagenoeg niks op voorhand wegwuif mits het juiste verhaal. Shoot!
Van het rijtje wat je noemt geef je eerder aan dat je Celtic en Torino eigenlijk al geen optie vindt door de competitie. Als veel stadions in de competitie een vereiste is, en je Spanje en Duitsland niks vindt, dan kom je denk ik al snel in Engeland uit. Als ik dan je Engelse opties zie dan vraag ik mij af hoe realistisch het is Newcastle of Nottingham terug te laten keren naar de Engelse top, laat staan CL succes.
Als je het dan hebt over realistisch EL kunnen halen in je eerste jaar en daarna doorgroeien dan zou ik kijken naar teams die het op dit moment goed doen in Engeland. Denk dat dat het beste past bij wat je zoekt. Teams die daaraan voldoen zijn West Ham, Leicester, Aston Villa en Everton. Alle vier ook wel clubs met historie en een verhaal, shirts zijn ook prima en allemaal een stadion. Wie van de vier hangt dan vooral van je eigen voorkeuren af.
Ik heb vorig jaar een erg leuke carrière gehad met Nottingham zeker een aanrader echter zal je op zijn vroegst om een Europese plek kunnen gaan strijden in seizoen 3/4.
FC Nordsjælland en FK Bodø/Glimt lijken op dit moment de meest geschikte kandidaten om als satellietclub te gaan fungeren. Naast een soortgelijke speelwijze/formatie lijken beide clubs in staat om in het komende seizoen al mee te strijden om plaatsing voor Europees voetbal. En misschien nog wel belangrijker… Bij beide clubs is er meer dan genoeg ruimte om talenten met 60-67 ALG in te passen. In het geval van Paços de Ferreira en Gil Vicente is plaatsing voor Europees voetbal lastiger, zij lijken in de komende seizoenen nog voorrang te moeten geven aan clubs als SC Braga en Vítoria Guimarães. Misschien is het een verstandiger idee om de talenten van 60-67 ALG zich verder te laten ontwikkelen tot 73-78 ALG en ze daarna onder te brengen in de Portugese, Franse, Spaanse, Duitse, Italiaanse of Engelse competitie. Dat lijkt me de sleutel tot het succes van de Red Bull Group; eerst regelmatig spelen in de Oostenrijkse competitie en de Europa League, daarna pas speelminuten in een zwaardere competitie.
Had zelf nog een aantal andere interessante opties gevonden: FC Utrecht (speelt 4-3-3, zou in principe mee moeten doen om plaatsing voor de Europa League, werd al eerder genoemd als mogelijke samenwerkingspartner van Barcelona) en SM Caen (speelt 4-3-3, promoveerde naar de Ligue 1 en heeft genoeg plaatsen in de selectie waar talenten meteen een basisplaats kunnen veroveren). Nou heeft SM Caen exact hetzelfde probleem als Paços de Ferreira en Gil Vicente; in de komende seizoenen spelen ze waarschijnlijk geen Europees voetbal, waardoor ik de speeltijd van de talenten niet in de gaten kan houden in de carrière. Ook AS Monaco, Dinamo Zagreb en Stade Rennais zouden opties kunnen zijn, maar vrees dat talenten daar niet genoeg aan spelen toe zullen komen.
Heeft iemand anders nog een optie of heb ik inmiddels alle clubs die aan de eisen voldoen wel gehad?
Edit: Volgens mij heb ik zojuist nog een passende kandidaat gevonden! In mijn carrière speelt KRC Genk in een 4-3-3 en staat natuurlijk bekend als de club die spelers als Courtois, De Bruyne en Milinkovic-Savic voortbracht. De Belgische club heeft zich in mijn carrière al geplaatst voor Europees voetbal en heeft een selectie waarin talenten niet erg lang hoeven te wachten op speelminuten. Natuurlijk zullen ‘mijn’ talenten sneller aan spelen toekomen bij FC Norsjælland of FK Bodø/Glimt, maar bij KRC Genk spelen ze meteen op een hoger niveau en zou ik ze ook wat langer kunnen laten spelen (tot 78-81 ALG). Wat denken jullie ervan?
Ik vind die 2 clubs die je aanhaalt zeker goede opties, bij Genk twijfel ik of het een club is die bereid is spelers van een topclub te huren met de bedoeling ze beter te maken. Ik denk dat bij de grotere clubs Gent of in de middenmoot Zulte Waregem (die ook in de juiste opstelling spelen). Met welke safe speel je trouwens want op sofifa speelt Genk met een 3-4-2-1
@Aron1997, het hoeft natuurlijk lang niet altijd te gaan om een huurconstructie. Jeugdspelers die in eerste instantie overbodig zijn door enorme concurrentie op hun positie kunnen definitief de overstap maken naar zo’n club. Het gaat er meer om dat getalenteerde jeugdspelers niet verloren gaan. Had zelf ook al tijdens berichten over een mogelijk samenwerkingsverband met Ajax gezegd dat er ‘ook een financiële incentive moet zijn voor zo’n club om spelers op te leiden’. Geen enkele club met ambitie gaat natuurlijk spelers huren en er vervolgens zelf niet van profiteren als zij zich sterk ontwikkelen. Misschien zou je het meer moeten zien als verkoop met terugkoopoptie.
Maar goed, dat zijn allemaal details. Het gaat er in principe om dat ik spelers in mijn jeugdopleiding ergens onder kan brengen waar ze zich verder kunnen ontwikkelen en ik hun speeltijd in de gaten kan houden. Heb zelf geen goed beeld van de Belgische competitie, dus geef gerust aan als ik volledig mis zit. Maar is KRC Genk niet een club die door middel van een sterk scoutingsapparaat groot is geworden, hun beste spelers aan het buitenland verkoopt en daarna weer een nieuw elftal op moet bouwen? Zou het vanuit dat opzicht niet interessant zijn als ze uit een wat grotere vijver (met wat grotere vissen) konden vissen? Dus dat ze gewoon een aantal van de grote talenten van Barcelona krijgen waarmee ze misschien wat constanter mee kunnen doen om de bovenste plaatsen?
Weet trouwens niet precies met welke safe ik speel, denk dat het ergens tussen 27 oktober - 13 november is.
Goh ja Genk heeft samen met Anderlecht de beste jeugdwerking van België. Ook scouten ze voornamelijk in zuid-amerika en kunnen ze naar Belgische normen grote transfers doen (transfers tussen 3-9 miljoen zijn dan eerder regel dan uitzondering). Genk is een ploeg dat dus vooral met eigen jeugd, jong talent die al voor veel geld gekocht worden maar voor nog veel meer verkocht zou kunnen worden. Genk is eigenlijk een club dat elk jaar mee kan doen voor het kampioenschap en toch elk jaar top 3 hoort te halen in principe.
Om een voorbeeld te geven van spelers die uit de jeugd van Genk komen of buitenlanders die oorspronkelijk van Genk komen.
Jeugd:
Thibaut Courtois
Koen Casteels
Timothy Castagne
Kevin De Bruyne
Yannick Carrasco
Leandeo Trossard
Buitenlanders
Kalidou Koulibaly
Wilfred Ndidi
Sander Berge
Leon Bailey
Ruslan Malinovsky
Milinkovic Savic
Alejandro Pozuelo
Dit zijn ze lang niet allemaal maar toch voornamelijk de opvallendste. Ook opvallend dus er dus 6 spelers uit de eigen jeugd momenteel voor de rode duivels spelen.
Verder ben ik geen grote kenner van Genk maar denk niet dat ze hiervoor te vinden zouden zijn. Zie het dan eerder bij Gent gebeuren, die lang niet zo een succesvolle geschiedenis hebben (in 2015 werden se voor het eerst kampioen) en lang niet zo een goede jeugd hebben. Al spelen ze wel elk seizoen Europees in principe. Wat ook een mogelijkheid is is Kas Eupen. Ploeg speelt wel middenmoot maar is in handen Qtar Airways. Hebben met Benat San José een spaanse trainer die jarenlang jeugdtrainer was van Real Sociedad en hebben met Adriano een ex barca speler in de ploeg. Ook hebben ze met Jordi Amat een catalaan in de rangen die momenteel kapitein is van de club. En jawe ook de opstelling is 4-3-3.
Dat lijkt me dan duidelijk, in zo’n situatie lijkt me een samenwerkingsverband met Barcelona niet ideaal voor een club als Genk. Interessant om trouwens eens meer te lezen over een Belgische club, zeker over een club die de aandacht duidelijk verdient. Kijk alleen al naar dat rijtje namen, dat is echt uitzonderlijk! Niets anders dan respect voor clubs die zich op zo’n manier ontwikkelen. Dat moet je ook niet willen ‘verpesten’ met een samenwerkingsverband.
Heb trouwens net even gekeken naar KAA Gent en KAS Eupen in mijn carrière. KAA Gent heeft zich geplaatst voor de Europa League, maar speelt in een 4-4-2 en lijkt me daarom geen kandidaat. KAS Eupen zou qua verhaal goed passen, maar speelt in een 4-3-3 met twee controleurs. Toch interessant dat een speler als Adriano uiteindelijk in de Belgische competitie is beland. Dat was in zijn periode bij Sevilla en Barcelona echt een onderschatte speler.
Bedankt voor je hulp en informatie, dat helpt in het maken van een keuze. Neig nu naar een samenwerkingsverband met FC Nordsjælland.
FC Utreg lijkt me eigenlijk wel de meest realistische optie aangezien ze ook in het echt een partnerschap hebben en het is de mooiste stad van de wereld
Je zou ook kunnen kijken naar partnersteden van Barcelona. Ik meen me te herinneren dat Istanbul en Köln beide dat zijn en er zijn er vast nog een stuk meer.
Ik denk dat dat zeker geen slechte keuze zou zijn.
@Imparator, op zich een interessante gedachte. Barcelona als stad heeft stedenbanden met andere Europese ‘voetbalsteden’ als Amsterdam, Antwerpen, Athene, Dublin, Istanboel, Keulen, Montpellier en Sint Petersburg. Heb Utrecht niet in de officiële lijsten zien staan, maar weet dat er gesproken werd over een mogelijk verband.
FC Utrecht is op zich geen verkeerde optie, maar vraag me wel af of mijn jeugdspelers daar op korte termijn al veel aan spelen toe zouden komen. De huidige basiself van de Domstedelingen is ongeveer 69-75 ALG, terwijl mijn jeugdspelers doorgaans 64-68 ALG zijn als ze uitgeleend worden.
Ben wel benieuwd wie het zal worden? Ben je er van plan ook stukjes over te maken?
Dank voor de input! Ik bedoelde alleen meer in termijn (2/3/4 jaar) een stabiele EL club te worden, met later uitzicht op deelname CL en het nieuwe ‘top-6’ lid te worden. De genoemde clubs, Leicester, Spurs en Everton zijn daar al min of meer, terwijl ik nog net voor dat traject wil zitten bij aanvang van de carriere. The new Spurs/Everton zeg maar. Hiervoor lijkt mij Newcastle geschikt, aangezien ze een prachtige historie (met kampioenschap) hebben, een eigen (groot) stadion hebben en wel degelijk een sleeping giant zijn. Met verstandig scouten, veel eigen jeugd en na enkele jaren (als nieuwe topclub zijnde) een enkele megatransfers zoals Donnarumma en/of De Ligt hoop ik dan een mooie hoofdprijs te pakken. Ashley out, nieuwe, verstandige eigenaar in is hierbij mij idee.
Hebben jullie eventueel nog andere clubs in gedachte waarbij ik dit kan uitvoeren, met de genoemde spelers als mogelijke versterkingen? Nu houd ik alle opties open, waarbij ik alleen een eigen stadion wel een pre vind.
Als je van plan bent Donnarumma en De Ligt te halen zou ik geen carrière met Newcastle beginnen. Denk dat die twee alleen naar de absolute top vertrekken (Real, Barca, Bayern, PSG, City, Juve), ze spelen nu al op topniveau en waarom zouden ze dan naar een topclub in wording vertrekken?
Ik zou ze enkel aantrekken wanneer ik tot die top behoor. Stel na 6 jaar, wanneer bijvoorbeeld De Ligt alles al gewonnen heeft met Juve, hij een uitdaging elders zoekt, dat ik dan een reële optie ben omdat ik tot de PL top behoor dan.
Qua status, salarishuishouding en mogelijkheden op de transfermarkt lijkt het mij vrij snel om na 6 jaar al zulke spelers te halen. Het duurt gewoon vrij lang voordat je een bewezen topclub bent en ook de mogelijkheden van een topclub hebt op de transfermarkt, wellicht niet op FIFA maar daar moet je zelf het realisme bewaken.