Moet je na een kampioenschap in Nederland nog voorronde spelen voor de CL in fifa?
Volgens FIFA 21 wel, in het echt (even) niet. Maar dat is één van de redenen dat ik zelf de UEFA coëffitiëntielijst bijhoudt, want in 2023 of 2024 wil ik daar een (virtuele) wijziging invoeren. Maar ik ben nog aan het uitvogelen hoe ik dat kan doen binnen deze game.
Ja jammer dat dit nog niet in fifa is verwerkt, ik dacht het in België net andersom wordt vanaf volgend seizoen. Daar moet de kampioen sinds lang terug voorronde spelen.
De loting van de Champions League heeft een moeilijke groep voor Ajax opgeleverd. Zoals twee jaar geleden zijn de Amsterdammers gekoppeld aan verdedigend kampioen Liverpool. Daarnaast mag Ajax zich opmaken voor confrontaties tegen het uiterst aanvallende Bayer 04 Leverkusen en het zeer stugge Shakhtar Donetsk.
Dankzij een hattrick van Sébastien Haller mocht Ajax haar vijfde zege uit evenzoveel Eredivisiewedstrijden noteren. In Sittard hadden de Amsterdammers geen moeite met Fortuna. Heitinga heeft in de eerste speelmaand veel geroteerd, met relatief veel speeltijd voor de nieuwkomers in de selectie. In die vijf competitiewedstrijden en vier Europese confrontaties, kwamen met name Abdou Harroui en Abdallah Sima goed mee. Hoofdtrainer John Heitinga heeft aangegeven een goed beeld te hebben gekregen van al zijn spelers en zegt tevreden te zijn met wat hij vooralsnog heeft gezien.
Na de inkomende transfer van Abdallah Sima op 27 july jl. zijn er geen mutaties meer geweest in de selectie van Ajax I. Wel heeft Ajax enkele spelers die nooit verder zijn gekomen dan Jong Ajax van de hand gedaan, de meest prominente daarvan is de in het vorige seizoen aan Leeds United verhuurde Victor Jensen. Het Deense talent is verkocht aan het Portugese SC Braga.
De Nederlandse clubs kenden een sterke kwalificatiereeks. Helaas sneuvelde FC Utrecht na twee gelijkspellen tegen het Roemeense Cluj (1-1, 1-1), die uiteindelijk de strafschoppen beter namen. Nederland levert dus één club in het hoofdtoernooi van de Champions League en drie in de groepsfase van de Europa League.
Ajax deed uitstekende zaken in de kwalificatiereeks van de Champions League. De Amsterdammers zetten het Zweedse Djurgårdens IF achteloos opzij (5-0, 4-0) en kenden met het Noorse Molde FK net iets meer moeite (1-1, 5-1). Een winstpartij in de kwalificatie is een punt waard, een gelijkspel een half punt. Plaatsing voor de groepsfase levert automatisch 4.00 punten op. Langs dezelfde wijze vergaarde ook FC Porto een flink aantal punten.
Geen makkelijke loting gehad zo te zien, maar toch knap begonnen aan het kampioenenbal. Leuk om te zien dat Roda JC en Go Ahead Eagles gepromoveerd zijn
Wat een leuke carrière maak jij er van. Mijn complimenten hier zeker in.
[spoiler]
Opstellingen:
Ajax: GK - Vandervoordt, RV - Resch, RCV - Timber, LCV - Blind, LV - Bernabei;
CM - Klaassen, CM - Gravenberch, CAM - Kudus;
RA - Antony, S - Haller, LA - Tadic ©.
Feyenoord: GK - Marsman, RV - Geertruida, RCV - Spajic ©, LCV - Webster, LV - Malacia;
CVM - Vrankcx, CM - Diemers, CM - Teixeira;
RA - Berghuis, S - Bozenik, LA - Sinisterra.
Menigeen vreesde voor een vrij gezapige Klassieker, omdat doorgaans clubs vermoeid terugkomen van midweekse Europese wedstrijden. “Maar voor Ajax - Feyenoord is iedereen opgeladen, aan beide kanten”, aldus Ajax-trainer John Heitinga. “Daarbij kwam daar nog, dat we vorig seizoen in de Arena verloren van ze (2-0) op de voorlaatste speeldag, dus er was extra motivatie om nog iets recht te zetten.”
De reden dat Heitinga zich er zo over op kon winden was simpelweg dat hij voor even een thuisoverwinning op Feyenoord zag verdampen en die ontbrak nog op het palmares van de Ajax-trainer. Gelukkig kwam het voor Heitinga en de zijnen nog goed in een zinderende slotfase. Naast Kadioglu, kende ook Morten Frendrup een goede invalbeurt: het middenveld van Ajax was stabiel en had het spel in handen. Ajax drong aan, maar Feyenoord weerde zich kranig. Uiteindelijk zag Ryan Gravenberch in de 89e minuut een gaatje in het centrum van de defensie van Feyenoord. Haller liep het gat in en nam in zijn loop het beslissende schot op doel dat Nick Marsman verschalkte: 3-2.
“Deze ontbrak nog”, lachte Heitinga opgelucht na de wedstrijd. “Ik denk dat, net als in de meeste van onze wedstrijden, dat we in de tweede helft beter voor de dag kwamen dan de eerste. We moeten leren de wedstrijd eerder bij de keel te grijpen en een beslissende voorsprong te nemen. Dat voetbalt ook rustiger, bespaart energie en mij een heleboel stress… Maar ik ben heel blij met hoe het geeindigd is vandaag.” Ajax vervolgt het seizoen komend weekend op het kunstgras van Heracles Almelo, een plek die afgelopen seizoen de Amsterdammers ook de nodige problemen opleverden.
Heerlijke klassieker met een terechte winnaar in de CL ook een zeer goede start gemaakt door met een directe concurrent af te rekenen. Ajax is zeer goed begonnen met Haller als uitblinker.
Zeven goals in de laatste drie wedstrijden.
Sima speelt lekkerder, Haller scoort makkelijker - uiteindelijk draait het om het laatste.
Aan het eind van september 2022 is Ajax dankzij een paar overtuigende zeges, los qua doelsaldo. Maar in de puntentelling houdt PSV de Amsterdammers nog keurig bij. September was een goede maand voor PEC Zwolle, dat negen punten overhield aan drie duels; de enige die dat met Ajax en PSV nadoet. Onderin is het duidelijk dat ADO, VVV en Sparta een moeilijke eerste seizoenshelft tegemoet gaan.
- Ja, punten voor gescoorde goals is een goed idee
- Ja, maar alleen in een kleinere vorm zoals een toernooipoule
- Nee, hou het maar bij het oude
0 stemmers
Wellicht dat ik er totaal over heen heb gekeken, maar hoe krijg je het voor elkaar dat teams kunnen degraderen en promoveren in Nederland?
Het is een verhaal van een alternatieve toekomst; niet alles is écht…
Ook één van de redenen dat ik zelf mijn screens maak en statistieken goed bijhoud en niet direct kopieer vanuit het spel, anders komt het allemaal niet met elkaar overeen. Ben nog steeds aan het kijken of ik iets vernieuwends kan doen: maar doelpunten-competitie is afgeschoten en ik ben er nog niet uit hoe ik technisch een BeNeLiga zou kunnen doen, anno 2024/25. Ik moet die selecties kunnen exporteren naar buiten de Career Mode, maar ik weet niet hoe.
Je speelt op de pc toch? Misschien met RDBM21 proberen? Als het goed is kan je daarmee de spelerslijst exporteren.