Heitinga weet het: 'Dit seizoen moet het gebeuren’
John Heitinga is sinds 1 july 2021 hoofdtrainer van Ajax. In het bijna anderhalve jaar onder zijn leiding, ging van Ajax ‘rijke club zonder prijzen’ naar weer de dominante factor in het Nederlandse voetbal. De groei die afgelopen seizoen al resulteerde in de landstitel is doorgezet naar deze jaargang. En nu rammelt Ajax wel heel prominent aan de poorten van Champions League-succes.
Eind november leidt Ajax soeverein in de Eredivisie en heeft het ook nog geen fout gemaakt in de Champions League, terwijl toch nationaal PSV, Feyenoord en AZ en Europees Leverkusen en Liverpool de revue hebben gepasseerd. “Er zit een honger in deze groep en die is nog niet gestild”, observeert Heitinga.
Dat merkte de trainer al in de zomer: “De manier waarop we het seizoen openden, met name de 5-0 uit bij Djurgården, dat was een teken aan de wand. Het gemak en de spelvreugde die de jongens laten zien op de mat is -zelfs voor mij- indrukwekkend.”
De grote meevaller was natuurlijk dat afgelopen zomer geen bepalende spelers vertrokken. Heitinga: "Even speelde Manchester City en Antony. Maar Marc Overmars heeft voortvarend gehandeld en dat was ook het einde van die interesse. Er kwamen wat middenmotors uit Engeland en Spanje zich melden voor een aantal meer ervaren spelers, maar inmiddels is de status van Ajax ook veranderd: je speelt hier steevast om prijzen en de laatste jaren met goede kans om ver te komen in Europa. Dus de wat meer ervaren spelers als Blind, Tadic, Haller, Zeegelaar en Klaassen zeggen in dat geval: "Bedankt, maar nee, bedankt…
Toch brengt een vrijwel intacte spelersgroep ook druk met zich mee: "Het is een luxeprobleem. Je beschikt over praktisch dezelfde groep voor nog een jaar langer. Dat komt bij Ajax zelden voor: vooral voor jongere talenten zijn wij een doorgeefluik richting de Europese (sub)top. Nu hou je ze binnenboord en dan weet je, dat je nu MOET presteren. Dit seizoen moet het gebeuren.
Heitinga is zelf ook hongerig naar meer: “Afgelopen seizoen piekten we te vroeg. Op het einde nét niet de beker, nét niet die Europese finale…, op hangen en wurgen nog nét wél die landstitel. Dit seizoen zijn we duidelijk nóg sterker, maar dan zou de teleurstelling van het mislopen van prijzen nóg groter zijn. Daarom staat er meer druk op het behalen van prijzen, dit seizoen.”
Vanwege die piek die te vroeg kwam, verzocht Heitinga het bestuur om de selectie te verbreden: “Directe versterkingen waren niet echt nodig, er was immers bijna niemand vertrokken. Maar ik wilde beschikken over een handvol extra spelers zodat we goed konden rouleren en zie de resultaten. Zo gaan we het ook doen komende maand, als er midweeks nog een Champions Leagueduel en een week later een bekerwedstrijd wachten. We willen fris 2023 in.”
Het contract van de trainer loopt over acht maanden af. Valencia CF zou interesse hebben in de diensten van Heitinga. “Ik heb nog een optie om te verlengen bij Ajax met één jaar. Zoals ik er nu in sta, ben ik daar wél voor in. Dus Valencia mag een ander zoeken. Maar in de voetbalwereld moet je uitkijken met dat soort uitspraken. Voorlopig geniet ik bij Ajax en focus ik me op het goed afsluiten van 2022.”