Manager Story | Inter

22 mei 2022, 23.48 u. San Sebastián.

De wedstrijd tussen Real Sociedad & Atlético Madrid wordt afgefloten. De bezoekers winnen op de laatste speeldag met 1-2, waardoor Atleti het seizoen 21/22 afsluit op een derde plaats, met een totaal van 71 punten uit 38 wedstrijden. Stadsrivaal Real kroont zich voor de 35ste keer in hun geschiedenis kampioen, het verschil tussen beide Madrileense teams bedraagt maar liefst 15 punten.

Halverwege januari is de droom om voor de 11de maal la Copa del Rey binnen te rijven meteen over in de 1/16de finales na 2-0-verlies bij Real Sociedad. Tussendoor was Athletic Bilbao te sterk in de halve finales van de Supercopa de España.

Op Europees vlak eindigt het parcours in de kwartfinales tegen het sterk voetballende Manchester City. Dat men de kwartfinales haalden was een mirakel, want Atlético overleefde de groepsfase nipt met een magere 7 op 18.

Op het moment van affluiten in San Sebastián heeft Diego Pablo Simeone in zijn gedachten de beslissing al gemaakt. Het is het einde van een cyclus, een tijdperk: in die tien hele, mooie jaren bij Los Rojiblancos heeft hij, op zijn eigenzinnige maar succesvolle manier, de club naar de top van het Spaanse én Europese voetbal gebracht, maar na een pover seizoen én dat na het kampioenenjaar, moet hij eerlijk bekennen: zijn magie is uitgewerkt. Het is tijd voor een nieuw hoofdstuk in zijn carrière als manager.

De rust in de zomer brengt raad én een telefoontje van Javier Zanetti: landgenoot, tevens teamgenoot, maar ook clublegende én vice-president van Inter. De club uit Milaan heeft zijn seizoen beëindigd met gemengde gevoelens: enerzijds werd wel la Coppa Italia gewonnen, maar anderzijds zag men stadsrivaal Milan kampioen worden én was er de snelle Europese uitschakeling in de 16de finales van de UCL.

Zanetti ziet een prima gelegenheid nu zijn landgenoot beschikbaar is. Simeone zelf was altijd heel duidelijk wanneer hem de vraag gesteld werd of hij ooit manager van Inter zou kunnen worden, getuige deze uitspraak op een persconferentie op 23 december 2018:

“Mijn contract bij Atlético loopt nog een jaar door en het gaat hier erg goed. Ik ben hier al tweeduizend keer heel duidelijk over geweest, over mijn mogelijke terugkeer naar Inter. Het is niet nodig om iets anders te zeggen dan dat het op een dag zeker zal gebeuren. Inter heeft me geweldige herinneringen nagelaten, dus ik wens hen het allerbeste.”

El Cholo was er actief als speler van 1997 tot 1999, waar hij dus toen samen speelde met Zanetti maar eveneens met Gianluca Pagliuca, Taribo West, Djorkaeff, Aron Winter, Roberto Baggio én niet te vergeten: de enige echte Ronaldo. In zijn eerste seizoen won Simeone de toenmalige UEFA Cup tegen Lazio Roma.

Simeone laat het hart spreken, hij gaat in op de vraag van voormalig teamgenoot Zanetti. Diego Pablo Simeone tekent op 1 juli een driejarige contract bij Internazionale Milano. Hij begint aan dat nieuwe, uitdagende hoofdstuk van zijn carrière als manager!

#ForzaInter

6 likes

Heel veel succes gewenst, ik ben benieuwd naar het vervolg van je carrière. Houdt ons op de hoogte :slight_smile:

1 like

Bij aanvang voor zijn allereerste training, nam Diego Simeone de tijd om de talrijk aanwezige pers te woord te staan. Een greep uit de vragen die gesteld werden:

Mister Simeone, hoe voelt het om na zoveel jaren terug te zijn op het sportcomplex van Inter?

“Ik moet nog even wennen, want sinds ik de club verliet in ’99 heeft die uiteraard een hele evolutie ondergaan. Toen ik daarnet het complex bezocht, merkte ik op dat het aardig uitgerust is met de nodige faciliteiten die een topclub zoals Inter nodig heeft.”

Op het moment dat bekend werd dat u uw afscheid bij Atlético Madrid aankondigde, stond de voetbalwereld wel even perplex. U spendeerde er maar liefst tien jaar om de club te brengen waar die nu staat: aan de absolute top. Hoe moeilijk was het afscheid?

“Aan alles komt uiteindelijk een eind. Het stond vast dat ik ooit de club zou verlaten, maar niettemin ben ik enorm trots wat ik er die tien jaar gepresteerd heb. Maar in de loop van vorig seizoen voelde ik dat mijn manier van werken uitgewerkt was: ik kon met de spelersgroep niet meer brengen wat ik wou brengen. Dan moet je eerlijk zijn tegenover jezelf maar vooral tegen de mensen van de club.”

Kort na jouw afscheid werd Luis Enrique voorgesteld als jouw opvolger. Vindt u hem een goede keuze voor de club?

“Ik ben niet aangewezen om een mening te hebben over mijn opvolger. Mijn focus ligt vanaf vandaag hier, bij Inter. Ik wens Luis in elk veel succes bij zijn nieuwe club.”

Vice-president Javier Zanetti contacteerde u omdat hij een ongelooflijke opportuniteit zag voor de club om u aan te stellen als de nieuwe manager. Hebt u veel bedenktijd nodig gehad om in te gaan op zijn vraag.

“Ik was gecharmeerd door zijn telefoontje. Ik ken Javier al jaren: we waren hier teamgenoten en speelden samen bij de nationale ploeg. Na mijn afscheid nam ik mezelf voor wat op me afkwam rustig te bekijken. Toen Javier me vrij snel contacteerde, speelde hij uiteraard de gevoelige kaart: het feit dat ik hier twee jaar van mijn carrière spendeerde, hielp hem om me sneller te overtuigen. Ik vroeg toch een paar dagen bedenktijd, maar in feite was ik er snel uit: ik zag hier een enorme uitdaging waar ik graag deel van wil gaan uitmaken.”

Wat is het doel dat u voor ogen hebt? Gaat u snel uw eigen accenten leggen qua tactiek?

“Winnen. Als je genoeg wint, volgen de prijzen vanzelf. Ik krijg straks een talentvolle groep voor me op training waar ik graag mijn visie wil mee gaan delen. Maar of ik alles ga afbreken wat Simone (Inzaghi) & Antonio (Conte) de laatste jaren hebben opgebouwd? Nee, anders was men geen landskampioen en bekerwinnaar geworden.”

En wat transfers en preseason betreft? Hebt u daar een stem ingekregen?

“De club had de voorbereiding al vastgelegd in Amerika, waar we een aantal interessante oefenpartners tegenover ons zullen krijgen. En ik heb begrepen dat er al enkele transfers vastliggen: André Onana & Henrikh Mkhitaryan werden transfervrij overgenomen, Robin Gosens zijn aankoopoptie werd geactiveerd en Joaquin Correa komt ons ook vervoegen.”

Het bestuur is naar verluidt ook in onderhandelingen om Romelu Lukaku op huurbasis terug te brengen. Hoe blij maakt u dit?

“Het stemt me alleszins positief dat men de poging onderneemt. Hij heeft een interessant profiel als aanvaller, waar elke manager graag mee wil werken. Ik heb in het verleden ook interesse getoond om hem naar Madrid te brengen, dat is me toen niet gelukt. Het zou leuk zijn om met hem nu wel te kunnen werken.”

Bedankt voor uw tijd. Veel succes toegewenst bij uw nieuwe club, mister Simeone.

#ForzaInter

JULI | Terug op het Angelo Moratti Sports Centre

Simeone ontmoette bij aanvang van zijn eerste training de drie aanvoerders Handanovic, Skriniar & Lautaro Martinez. Het gesprek was een kennismaking en het duidelijk vooropstellen wat de spelersgroep mag gaan verwachten.

De eerste weken van juli waren intens gericht op de fysieke paraatheid, want zoals elk seizoen staat er hen een druk programma te wachten, want Inter is actief op drie fronten: de Serie A, Coppa Italia & voor de vijfde maal op rij in de UCL, waar men graag beter wil doen dan vorig seizoen.

Halverwege de maand werd er naar Amerika gevlogen mét de gehuurde Romelu Lukaku, waar de selectie deelnam aan de American Challenge Cup. Oefenpartijen tegen Newcastle Utd & voor Simeone oude bekenden Real Madrid & Real Betis.

Simeone hanteerde de 3-1-4-2-formatie van zijn voorgangers Conte & Inzaghi, maar deze is niet nieuw voor hem, getuige deze formatie hem het kampioenschap opleverde in het seizoen 2021/22.

De resultaten van de oefenpartijen:

Inter 2 – 1 Newcastle United (33’ Barella, 63, Gosens, 71’ Isak)

Eerste (oefen)wedstrijd onder Simeone, eerste overwinning. De eerste helft was evenwichtig, al kon Barella scoren dankzij een miscommunicatie in de Newcastleverdediging. In de tweede helft namen we meer initiatief, zodat we de score konden verdubbelen. Een ruime twintig minuten voor tijd wist Isak een onoplettenheid van de jonge verdediger Fontanarosa af te straffen.

Real Madrid 2 – 2 Inter (7’ Mkhitaryan, 43’ 67’ Benzema, 86’ Lukaku)

Het duel Simeone – Ancelotti was er sneller terug dan gedacht, alleen was de tegenstander nu geen stadsgenoot. We begonnen sterk, met een snel doelpunt van debutant Mkhitaryan, maar gaandeweg de eerste helft werd het spel vooral gemaakt door de Madrilenen die meerdere malen via Benzema probeerden. De Fransman had kort voor rust & later iets na het uur meer succes met twee knappe doelpunten. Real leek de overwinning binnen te rijven, maar invaller Lukaku bewees meteen waarom hij een toegevoegde waarde is. Een gevleid gelijkspel tegen de Europese kampioen.

Inter 3 – 3 Real Betis (3’ Iglesias, 17’ Rodriguez, 29’ Dimarco, 39’ Lukaku, 74’ Lautaro, 85’ Fekir)

Opnieuw een Spaanse oefenpartner voor Simeone en zijn manschappen. Het werd een dolle, aangename open wedstrijd: Iglesias opende de score, amper een kwartier later stonden we al 0-2 in het krijt. Simeone stuwde op zijn gekende manier zijn elftal vooruit met succes, Dimarco & Lukaku brachten ons weer in evenwicht. Een kwartier voor het einde scoorde invaller Lautaro meteen toen hij het veld op kwam, de overwinning bleek binnen. Maar dat was zonder de bijzonder mooie vrije trap van Fekir gerekend. Opnieuw een gelijkspel, ééntje die een genot was om naar te kijken.

Terug in Milaan werd de laatste rechte lijn naar de competitiestart ingezet: in de maand augustus staan de eerste twee speeldagen op het programma. We openen thuis tegen Torino, om een week later op bezoek te gaan bij Lecce.

#ForzaInter

2 likes