22 mei 2022, 23.48 u. San Sebastián.
De wedstrijd tussen Real Sociedad & Atlético Madrid wordt afgefloten. De bezoekers winnen op de laatste speeldag met 1-2, waardoor Atleti het seizoen 21/22 afsluit op een derde plaats, met een totaal van 71 punten uit 38 wedstrijden. Stadsrivaal Real kroont zich voor de 35ste keer in hun geschiedenis kampioen, het verschil tussen beide Madrileense teams bedraagt maar liefst 15 punten.
Halverwege januari is de droom om voor de 11de maal la Copa del Rey binnen te rijven meteen over in de 1/16de finales na 2-0-verlies bij Real Sociedad. Tussendoor was Athletic Bilbao te sterk in de halve finales van de Supercopa de España.
Op Europees vlak eindigt het parcours in de kwartfinales tegen het sterk voetballende Manchester City. Dat men de kwartfinales haalden was een mirakel, want Atlético overleefde de groepsfase nipt met een magere 7 op 18.
Op het moment van affluiten in San Sebastián heeft Diego Pablo Simeone in zijn gedachten de beslissing al gemaakt. Het is het einde van een cyclus, een tijdperk: in die tien hele, mooie jaren bij Los Rojiblancos heeft hij, op zijn eigenzinnige maar succesvolle manier, de club naar de top van het Spaanse én Europese voetbal gebracht, maar na een pover seizoen én dat na het kampioenenjaar, moet hij eerlijk bekennen: zijn magie is uitgewerkt. Het is tijd voor een nieuw hoofdstuk in zijn carrière als manager.
De rust in de zomer brengt raad én een telefoontje van Javier Zanetti: landgenoot, tevens teamgenoot, maar ook clublegende én vice-president van Inter. De club uit Milaan heeft zijn seizoen beëindigd met gemengde gevoelens: enerzijds werd wel la Coppa Italia gewonnen, maar anderzijds zag men stadsrivaal Milan kampioen worden én was er de snelle Europese uitschakeling in de 16de finales van de UCL.
Zanetti ziet een prima gelegenheid nu zijn landgenoot beschikbaar is. Simeone zelf was altijd heel duidelijk wanneer hem de vraag gesteld werd of hij ooit manager van Inter zou kunnen worden, getuige deze uitspraak op een persconferentie op 23 december 2018:
“Mijn contract bij Atlético loopt nog een jaar door en het gaat hier erg goed. Ik ben hier al tweeduizend keer heel duidelijk over geweest, over mijn mogelijke terugkeer naar Inter. Het is niet nodig om iets anders te zeggen dan dat het op een dag zeker zal gebeuren. Inter heeft me geweldige herinneringen nagelaten, dus ik wens hen het allerbeste.”
El Cholo was er actief als speler van 1997 tot 1999, waar hij dus toen samen speelde met Zanetti maar eveneens met Gianluca Pagliuca, Taribo West, Djorkaeff, Aron Winter, Roberto Baggio én niet te vergeten: de enige echte Ronaldo. In zijn eerste seizoen won Simeone de toenmalige UEFA Cup tegen Lazio Roma.
Simeone laat het hart spreken, hij gaat in op de vraag van voormalig teamgenoot Zanetti. Diego Pablo Simeone tekent op 1 juli een driejarige contract bij Internazionale Milano. Hij begint aan dat nieuwe, uitdagende hoofdstuk van zijn carrière als manager!
#ForzaInter