Manager Story | Real Sociedad | Xabi Alonso aan het roer

Goed interview! Spannend wat er gaat gebeuren op de transfermarkt. Zoals @Joostvans al schrijft, denk ik dat Sociedad goud in handen heeft met Navarro. Hopelijk kan hij schitteren en weet Alonso hem lang voor de club te behouden.

Goed interview inderdaad. Had zelf nog nooit van Navarro gehoord, maar als ik het zo lees is hij een veelbelovend talent. De genoemde doelstellingen, zijn dat doelstellingen die je vanuit FIFA hebt gekregen of je eigen doelstellingen?

@db1512, voor zover ik weet is Robert Navarro een rasechte Catalaan (i.e. geboren en getogen in Barcelona). Navarro is trouwens een naam die wel vaker voorkomt bij Catalanen, Marc Navarro (CD Leganes) is bijvoorbeeld ook geboren en getogen in Barcelona. Maar dat maakt hem in mijn ogen geen minder interessante speler die centraal kan staan in je carrière. Basken en Catalanen hebben een gemeenschappelijke ‘vijand’: het Spaanse nationalisme vanuit Madrid. Denk dat het publiek wel achter een speler als Robert Navarro gaat staan op het moment dat hij doorbreekt.

Denk dat je trouwens de beschikking hebt over spelers die echt onderschat worden door het grote voetbalpubliek. Iedereen kent Mikel Oyarzabal, maar er loopt zoveel meer talent in die selectie rond. Mikel Merino en Igor Zubeldia zijn in mijn ogen misschien wel de twee meest onderschatte middenvelders in het Europese voetbal. Als je in die 4-2-3-1 wil spelen, dan heb je de twee controlerende middenvelders al in de selectie. Een sierlijke speler die in de linie daarvoor kan spelen zou een leuke toevoeging zijn denk ik. Je kan bijvoorbeeld denken aan Brais Méndez (Celta Vigo) of Óscar Melendo (RCD Espanyol), dat zouden heerlijke spelers zijn die boven zichzelf uit kunnen stijgen onder leiding van Xabi Alonso.

Melendo is echt een aanrader speelt prima als rechtermiddevelder maar speelt fantastisch als cam.

@Ryanajax dit zijn de doelstellingen die vanuit FIFA zijn gegeven. Kan me in de meesten wel vinden, al vind ik 3 talenten van max. 20 aantrekken met een potentie om beter te worden dan wat er nu staat wel een beetje gortig. Ga denk ik vooral voor spelers die nu eigenlijk nog in Real Sociedad B zouden komen te spelen.

@Joostvans Merino en Zubeldia zijn twee goede en veelbelovende spelers, al betwijfel ik of ze samen op het middenveld komen te staan van mijn 4-2-3-1, heb namelijk een zwak voor Illaramendi. Méndez en Melendo ga ik zeker scouten. Met Portu, Oyarzabal en de jonge Barrenetxea hebben we op de flanken redelijk wat optie waardoor ik vooral opzoek ben naar een spelmaker die achter de spits kan spelen.

Verder hebben Xabi Alonso en Txiki Begiristain hun eerste aankoop van dit nieuwe tijdperk binnen.

Samenvatting

Qua realisme van deze transfer kan ik me voorstellen dat jullie hier je twijfels bij hebben, zou dit ook niet persé als een hele realistische transfer zien maar het feit dat Azpilicueta een Bask is en een hechte vriendschap heeft met Nacho Monreal heeft mij doen besluiten hem wel aan te trekken.

Mooie en originele transfer. Ik ben zelf van mening dat transfers realistisch horen te zijn, maar vind deze transfer zeker kunnen. Het verhaal is goed en de bedoelingen zijn duidelijk. Zaak is uiteraard wel om hem van een belangrijke rol te voorzien binnen de selectie.

Inderdaad niet de meest realistische transfer, maar gezien het verhaal erom heen is het toch weer wel realistisch. Erg goede aankoop die achterin toch voor stabiliteit zal gaan zorgen.

Real Sociedad speelt uiteraard ook een aantal oefenwedstrijden voordat het seizoen begint


Xabi Alonso treft zijn goede vriend Mikel Arteta in een vriendschappelijke confrontatie tussen Arsenal en Real Sociedad, terwijl César Azpilicueta zijn officieuze debuut voor La Real kan gaan maken tegen de club die hij achter zich liet. Ook wordt er geoefend tegen FC Porto.

Vind Azpilicueta een zeer mooie aankoop. Denk dat het doormiddel van je story ook wel realistisch is, zeker als je mee wilt gaan doen voor een Champions League plek en hoge ogen wilt gooien in de Europa League. De oefenwedstrijden lijken mij een mooie test om te kijken hoe de ploeg ervoor staat.

Meer transfernieuws:

Adil Taoui

Sofifa Taoui

https://sofifa.com/player/244403/adil-taoui/200033/

Iván Martínez

[details=“Sofifa Martínez”]
https://sofifa.com/player/245787/ivan-martinez-marques/200033/ [/details]

Van het bestuur moest ik drie talentvolle spelers van max. 20 jaar aantrekken, hierbij de eerste twee talenten.

@db1512, denk dat je het verhaal interessant maakt door een aantal originele versterkingen. César Azpilicueta lijkt me een typische speler die een terugkeer naar Baskenland verkiest boven een gigantisch contract in China. Je andere twee transfers moest ik ook even opzoeken, wat het natuurlijk enorm interessant maakt om te volgen hoe ze zich ontwikkelen.

Begrijp je ‘zwak’ voor Asier Illarramendi, hij blijft namelijk een speler die van een uitzonderlijk niveau is als hij goed in zijn vel zit. Hopelijk kan je een geschikte partner voor hem vinden! Zou zelf kiezen voor Mikel Merino, maar dat moet je zelf even lekker bekijken. Denk trouwens dat zowel Brais Méndez (Celta Vigo) als Oscar Melendo (RCD Espanyol) ook als spelmaker kunnen fungeren. Maar als je op zoek bent naar een speler die van nature meer op die positie kan spelen, dan kan je bijvoorbeeld ook kijken naar Pablo Fornals (West Ham United, een grote aankoop zonder Baskisch bloed) of Edu Expósito (SD Eibar, een speler met Catalaans bloed die al jaren in het Noorden speelt). Alex Berenguer (Torino) zou een multifunctionele versterking zijn met Baskisch bloed.

Taoui schijnt een weergaloos talent te zijn. Hem wordt een grote toekomst toegedicht. Martínez ken ik niet, maar ik denk dat je met hem een prima selectiespeler voor de toekomst hebt. Wat wel opvalt is zijn geringe lengte voor een doelman.

@Joostvans bijna alle namen die je noemt heb ik ook op mijn lijstje staan, Melendo is helaas al naar Leicester vertrokken. Berenguer staat door zijn Baskische achtergrond ook hoog op de lijst. Verder dacht ik nog aan twee jongens van Real Madrid: Marco Asensio en Brahim Diaz. Asensio zou natuurlijk een absolute marquee signing zijn. Asensio heeft overigens een Baskische vader.

Het eerste oefenduel van Real Sociedad is gespeeld, waarbij Alonso vooral in gaat op de wijze waarop zijn team speelde.

@UNIQ22 Taoui stuitte ik per toeval op in mijn carrière, toen ik hem wilde scouten stond er ‘has potential to be special’. Nou keek ik op Sofifa en heeft hij maar 75 potentieel, die gaat hij in mijn carrière dus ruim overstijgen als het goed is. Martínez is inderdaad niet heel erg lang, maar dat zijn keepers in Spanje wel vaker niet. Uiteraard is het afwachten of hij het niveau (op termijn) aan zal kunnen.

1 like

Tegenstanders als Chelsea zijn natuurlijk ideaal om de selectie flink te testen. Misschien is het daarom wel goed dat je twee belangrijke spelers mist, want daardoor kan je goed bekijken op welke spelers je echt kan bouwen. Denk dat je ook logische keuzes maakt op het middenveld. Als je het verhaal enigszins realistisch wil houden zou ik eerder kiezen voor een speler als Brahim Diaz, Brais Méndez of Edu Exposito gaan. Marco Asensio lijkt me zelfs met een bekende naam als Xabi Alonso onhaalbaar voor Real Sociedad.

De twee aankopen lijken mij mooie versterkingen voor de toekomst. Een nederlaag tegen Chelsea in de voorbereiding is geen ramp natuurlijk. Zoals ik lees had je in grote delen de wedstrijd wel onder controle, dus als het lukt om de selectie op de juiste plekken te versterken, is dat een mooie basis.

Mischien kan je die spaanse jonge CV van City halen? Garcia geloof ik?

@Joostvans Dacht ook vooral aan Asensio omdat @Raindog in zijn carrière met Real hem niet eens een plek op de bank kan garanderen. Brahim Diaz, Brais Mendez en Lucas Paqueta heb ik verder nog op m’n lijstje staan. Edu Exposito lijkt me overigens ook een hele mooie speler, betwijfel alleen of hij goed op 10 kan spelen in een 4-2-3-1.

Ook de andere twee oefenwedstrijden zijn gespeeld

oefenwedstrijden

FC Porto - Real Sociedad 4-1
Bij Porto scoorde de van Jiangsu Suning FC overgekomen Alex Texeira 3 keer, hij bezorgde als linksbuiten Elustondo een hele zware middag. Ook Moussa Marega scoorde een keer, namens ons deed Mikel Merino wat terug.

Real Sociedad - Arsenal 1-1
Eigenlijk zijn we de hele wedstrijd de betere ploeg geweest. Na een half uur kwamen we wel op achterstand door een individuele actie van Aubameyang, de Gabonees draaide soepel weg van Diego Llorente en schoot vanaf twintig meter raak achter Álex Remiro. Op slag van rust kwamen we dankzij een mooie goal van Jon Bautista na een goede combinatie door het midden.

Ook op het gebied van transfers lijkt er nog het nodige te gebeuren.

@DQtikitaka centraal achterin zit ik momenteel goed, Azpilicueta is gehaald als centrale verdediger en verder heb ik nog Diego Llorente en Robin le Normand die strijden om een basisplaats. Daarachter nog Modibo Sagnan als 4e man, in de jeugd ook een talentvolle Spaanse stopper die ik bijna over kan hevelen.

De posities waar ik nog een speler voor zoek zijn:

  • Aanvallend ingestelde rechtsback
  • Aanvallende middenvelder/spelmaker

Juan Mata van de bank verlossen

1 like

Jammer van die dikke nederlaag tegen Porto, maar het gelijkspel tegen Arsenal is dan weer wel een heel mooi resultaat. Zoals DQtikitaka zegt zou Mata een optie kunnen op het middenveld zijn. Om een beetje de Baskische roots te behouden kan je ook kijken naar Berenguer. Op rechtsachter zijn er volgensmij niet zo heel veel Baskische rechtsback, maar Vosier of Tejero zou een optie kunnen zijn.