Norwich heeft geloof ik ook redelijk veel Duitse spelers, Robben spreekt natuurlijk ook prima Duits dus je zou eens in die poule kunnen vissen. Door de Bundesliga scan zijn er veel Real faces. Denk aan Linton Maina, Robin Hack en Marco Richter als wat jongere opties. Wat meer ervaren opties kom je dan uit bij Karim Bellarabi en Leonardo Bittencourt.
Qua Nederlanders/Belgen: Charlie Musonda, Arnaut Danjuma, Dodi Lukebakio
Britten: Adam Armstrong, Ryan Nelson
Bedankt voor de opties, denk dat ik ze allemaal wel ga scouten. Danjuma zal enkel mogelijk zijn wanneer Bournemouth niet weet te promoveren vermoed ik? Want die speelt momenteel bij een concurrent en zij staan 3e.
Duitsers was ik nog vergeten. Reiss Nelson is in de carrière uitgeleend die was reeds toegevoegd aan het lijstje. Zal voor seizoen 2 zijn ten vroegste.
2 man die Armstrong zegt dan ga ik die zeker overwegen, dat hij momenteel slechts bij een middenmotor in de championship speelt maakt het zeker een haalbare en realistische deal.
In mijn manager story (FIFA 21 | Manager Story | FC Barcelona | Xavi Hernández) lijkt de volgende fase in de wederopbouw van Barcelona aangebroken. Na het winnen van La Liga, de Copa del Rey en de Champions League in het afgelopen seizoen werd er voor €120,000,000 geïnvesteerd in nieuwe spelers (André Onana, Joško Gvardiol, Rodrigo Hernández, Bryan Gil en Sergio Agüero), terwijl de verkoop van Samuel Umtiti, Allan Marques Loureira en Philippe Coutinho ongeveer €170,000,000 opleverde. Vanaf volgende zomer is het eindelijk weer mogelijk om te investeren in de selectie zonder spelers te hoeven verkopen, dus dat lijkt me een ideaal moment om Gerard Piqué te vervangen en de balans op het middenveld te herstellen.
Mogelijke vervanger van Gerard Piqué
In principe krijgen de jonge verdedigers in de komende maanden de kans om zich te bewijzen in het shirt van Barcelona. Denk bijvoorbeeld aan Eric García, Ronald Araújo, Óscar Mingueza, Joško Gvardiol en Jean-Clair Todibo. Het lijkt echter niet ondenkbaar dat geen van hen in staat is om binnen twaalf maanden uit te groeien tot een verdediger van absolute wereldklasse. Daarom ben ik op zoek naar een typische Barça-verdediger: technisch sterk en in staat om met een grote ruimte in de rug te verdedigen. Zelf dacht ik al aan Matthijs de Ligt (Juventus), Jules Koundé (Sevilla), Marquinhos (Paris Saint-Germain) of Edmond Tapsoba (Bayer 04 Leverkusen). Hebben jullie nog aanbevelingen?
Kwaliteitsimpuls en balans op het middenveld
Het probleem ligt absoluut niet in een gebrek aan talentvolle middenvelders. Met Riqui Puig, Ilaix Moriba, Pedri, Nico González, Álex Collado, Marc Manuel Asensi (jeugdspeler) is er een overvloed aan creativiteit, maar de balans in de selectie is vooralsnog zoek. Met Sergio Busquets en Rodrigo Hernández lopen er twee ervaren controleurs rond, terwijl Frenkie de Jong de regisseur van het elftal is geworden. Het is geen overbodige luxe om een middenvelder aan te trekken met de ervaring om het tempo van de wedstrijd te bepalen. Thiago Alcântara (Liverpool) lijkt me een ideale kandidaat. Aan de andere kant beleeft Pedro Gonçalves (Sporting CP) zijn absolute doorbraak op dit moment en dat blijft ook een interessante speler. Heeft iemand ervaring met de Portugees? En ben zelf ook nog een beetje zoekende naar een speler die de balans op het middenveld kan herstellen, dus alle aanbevelingen zijn welkom!
Ik vond Marquinhos echt in positieve zin opvallen tegen Barça, Bayern en City. Denk dat hij kwalitatief de beste optie centraal achterin is, een keer wat anders na jaren PSG lijkt mij ook niet gek zeker niet als Barcelona één van de topkandidaten voor de CL is. De Ligt en Koundé zijn met het oog op de toekomst dan weer interessanter, die kunnen er nog wel 8 jaar staan. Die zullen denk ik ook het duurste zijn. Tapsoba is dan weer een wat minder voor de hand liggende naam, maar zal met Bosz bij Leverkusen ook wel als voetballende verdediger worden ingezet. Mijn voorkeur zou bij Marquinhos liggen, die je indien nodig ook nog naar het middenveld door kan schuiven.
Kan er trouwens niet helemaal de vinger achter leggen wat nou precies de disbalans op het middenveld is. Doel je dan op de leeftijd/ervaring? Denk dat je spelers als Puig, Moriba en Nico ook wel in kan zetten/trainen naar de rol van spelverdeler/regisseur. Anders zou je ook altijd nog Sergi Roberto naar het middenveld kunnen schuiven in een wat controlerendere rol. Denk dat een extra aankoop op het middenveld snel ten koste gaat van je talenten. Een Collado zou dan ook nog wel op de flanken kunnen spelen, maar daar heb je ook al aardig wat talenten rondlopen.
@db1512, op het middenveld is er een vreemde balans tussen ervaren spelers en aanstormende talenten. De jongere spelers hebben amper honderd wedstrijden in het betaalde voetbal in de benen, terwijl Sergio Busquets bij wijze van spreken bijna op zijn laatste benen loopt. Kijk bijvoorbeeld naar de leeftijdsverdeling; één in de categorie 30+, nul in de categorie 27-29, twee in de categorie 24-26 en de rest allemaal 16-23. Op zichzelf geen schande, maar dit zie je eigenlijk nooit bij een absolute topclub.
Je zit rond juni 2023 toch? Dan is Thiago ook al 32 dus of dat dan je probleem gaat verhelpen weet ik niet. Daarnaast is denk ik de voornaamste vraag hoe snel spelers uit de 16-23 categorie de 24-29 categorie gaan bereiken. Frenkie en Rodri zitten al in die groep en Collado en Puig komen daar ook redelijk snel bij geloof ik. Met Nico, Pedri en Ilaix dan drie talenten van rond de 20. Vind het eigenlijk qua balans nog wel meevallen, zeker omdat een Pedri al vast in de basis kan spelen. Het nadeel van het vergroten van de leeftijdscategorie 24-29 is denk ik vooral dat je die wel echt speeltijd moet geven, je kan Pedro Gonçalves niet halen voor 5-10 potjes per jaar. Probleem met spelers in de categorie 30+ is dan weer dat je in de categorie Vidal, Paulinho en Boateng komt. Zou dat laatste met Thiago wellicht nog mee kunnen vallen.
@db1512, in principe vormen Frenkie de Jong, Sergio Busquets, Rodrigo Hernández, Pedri en Riqui Puig de vaste kern op het middenveld. Carles Aleñá (die na het lopende seizoen waarschijnlijk mag vertrekken) en Ilaix Moriba zijn de vaste wisselspelers. Nico González en Álex Collado hebben nog niet het niveau om van waarde te zijn voor het eerste elftal, net als jeugdspeler Marc Manuel Asensi. Daarom zoek ik eigenlijk naar een speler die Carles Aleñá kan vervangen en eigenlijk meteen klaar is om waarde toe te voegen aan de vaste kern.
Speeltijd hoeft in principe geen probleem te zijn. Kijk bijvoorbeeld naar het afgelopen seizoen, daarin kwam Ilaix Moriba bijvoorbeeld aan maar liefst 24 wedstrijden in het eerste elftal. Dat komt gedeeltelijk doordat Barcelona in mijn carrière ook soms in een 3-3-1-3 speelt en er daardoor meer ruimte is om talentvolle middenvelders kansen te geven. Het probleem is alleen dat niet iedere middenvelder nu al het niveau heeft om echt volledig mee te draaien. Daarom probeer ik een oplossing te vinden op de transfermarkt of probeer het intern op te lossen. Er is namelijk een simpele oplossing mogelijk: Sergi Roberto gebruiken als middenvelder, ondanks dat hij daarvoor in principe handelingssnelheid tekort komt. Emerson (Real Sociedad) keert dan terug van zijn uitleenbeurt en vervangt hem op de rechtsbackpositie. Ik twijfel alleen aan het niveau van Emerson en zou toch eigenlijk graag een aankoop willen doen nu ik eindelijk weer een beetje kan investeren in de selectie.
Wat vind je van Palhinha van Sporting? Denk dat Pedro Gonçalves wat te veel van hetzelfde is met wat je al in je selectie hebt. Geloof wel dat hij het heel goed kan gaan doen in een soort Bernardo Silva rol, maar dat zou een Pedri of desnoods Collado ook kunnen. Palhinha lijkt defensief wat sterker of hij het voetballend ook aan kan is denk ik een goede vraag. Mocht hij op het middenveld toch niet voldoende handelingsnelheid hebben kan je hem altijd nog een linie naar achteren halen (net als met Mascherano destijds).
@db1512, ben natuurlijk naar Barcelona - Atlético Madrid aan het kijken en plotseling schiet me te binnen wat er mist aan het middenveld in mijn carrière. Sinds het vertrek van Philippe Coutinho is er eigenlijk geen middenvelder meer die met een individuele actie kansen kan creëren. Er is niemand meer die wat ‘magie’ kan brengen om een wedstrijd open te breken zoals Andrés Iniesta dat in het verleden bijvoorbeeld deed. Eigenlijk lopen er alleen controleurs of spelverdelers rond op het middenveld. Ilaix Moriba (box-to-box) en Pedri (spelmaker) zijn eigenlijk de enige uitzonderingen.
En daar ligt meteen de uitdaging en de reden waarom ik geen voorstander ben van de ‘simpele oplossing’ (Sergi Roberto naar het middenveld, Emerson naar rechtsback). Sergi Roberto is geen speler die ‘magie’ brengt op het middenveld. En op het moment dat ik een spelmaker van absolute wereldklasse aantrek loopt zo’n aankoop natuurlijk Pedri in de weg. Dát is het probleem waar ik mee worstel.
João Palhinha (Sporting CP) zou bijvoorbeeld nóg een controleur zijn, terwijl ik daar in principe voldoende voorzien ben met Sergio Busquets, Rodrigo Hernández, Nico González en jeugdspeler Iñaki Garrido. Ik denk dat je de spijker op z’n kop slaat met die ‘Bernardo Silva rol’. Dat is precies waar ik naar op zoek ben. Dan heb je een aantal samenstellingen van het middenveld waarmee ik kan variëren:
Pedri (spelmaker), Rodrigo Hernández (controleur), Frenkie de Jong (spelverdeler)
Het profiel van een ideale versterking voor het middenveld is duidelijk geworden na het meedenken van @db1512, dus heb een aantal richtlijnen opgesteld:
De ideale versterking is complementair aan het bestaande middenveld met Sergio Busquets (85), Rodrigo Hernández (88), Frenkie de Jong (91), Riqui Puig (83) en Pedri (83). Daarnaast is het belangrijk dat zo’n versterking er niet voor zorgt dat de ontwikkeling van Ilaix Moriba stagneert. Kortom, de ideale versterking is een spelmaker of zelfs een klassieke ‘nummer tien’.
De ideale versterking is geen absolute wereldster (ALG ≤ 85), aangezien dat direct ten koste gaat van speelminuten van Riqui Puig (83) of Pedri (83). Dus geen Kevin de Bruyne of Bruno Fernandes.
De ideale versterking speelt op dit moment niet voor Manchester City of Paris Saint-Germain. In mijn carrière heb ik namelijk al spelers van die clubs aangetrokken (Eric García, Rodrigo Hernández, Kylian Mbappé) en probeer niet teveel spelers van dezelfde clubs weg te halen.
De ideale versterking heeft niet de Franse of Argentijnse nationaliteit. Probeer maximaal drie spelers van één nationaliteit (buiten de Spaanse) te handhaven en heb inmiddels al drie spelers met die nationaliteiten in de selectie of in de jeugdopleiding.
De ideale versterking is direct van waarde voor de ploeg. Er loopt al genoeg talent rond in de selectie en in de jeugdopleiding, dus nóg een talentvolle middenvelder is niet noodzakelijk.
Zelf heb ik zes namen gevonden die aan dat eisenpakket voldoen: Sergej Milinkovic-Savic (SS Lazio, al weet ik niet helemaal of hij aan het profiel ‘spelmaker’ voldoet), Pedro Gonçalves (Sporting CP), Giovani Lo Celso (Tottenham Hotspur, ook hij voldoet niet helemaal aan het profiel ‘spelmaker’ volgens mij), Fabián Ruiz (SSC Napoli), Thiago Alcântara (Liverpool) en Christian Eriksen (Internazionale). Ben erg benieuwd naar jullie suggesties!
Je hebt helemaal gelijk, Sergej Milinkovic-Savic is in mijn carrière inmiddels 87 ALG en daardoor geen optie meer. Foutje van mij!
Luis Alberto zal ik trouwens eens uitnodigen voor het nationale elftal om hem daar eens op het middenveld te proberen. Had hem al eerder opgeroepen, maar toen maakte hij geen onuitwisbare indruk. Nikola Vlasic zal ik eerst eens moeten scouten, interessante suggestie!
@Joostvans denk dat van je rijtje Thiago en Fabian Ruiz meer spelverdeler dan spelmaker zijn, denk dat zij eerder bezig zijn met het vormgeven van het positiespel dan met een dribbel of steekpass iemand vrij voor het doel zetten. Milinkovic-Savic voegt wel power toe aan je middenveld, maar is denk ik meer een B2B middenvelder. Eriksen en Gonçalves lijken we prima opties voor de rol die je voor ogen hebt. Belangrijkste verschil tussen beide is denk ik hoeveel ze lopen om hun taak uit te voeren. Gonçalves doet dat meer a la Bernardo Silva door heel veel te lopen, Eriksen wat meer door zich slim te positioneren. Sergio Canales is denk ik nog wel een interessante naam om aan je lijstje toe te voegen, lijkt mij ook iemand die met een dribbel vanaf het middenveld de boel open kan breken.
@db1512, daar kan ik me helemaal in vinden. Thiago Alcântara blijft natuurlijk een speler met het vermogen om met een individuele actie of een dribbel het verschil te maken, maar de realiteit is dat hij zich in de loop van zijn carrière steeds meer is gedragen als een spelverdeler. Waarschijnlijk kunnen de volgers van het Belgische en Italiaanse voetbal zich een betere voorstelling maken van Sergej Milinkovic-Savic, vond hem zelf eigenlijk vooral interessant omdat hij in de buurt van Barcelona is geboren.
Pedro Gonçalves en Rodrigo de Paul (al voldoet hij niet aan alle eisen door zijn Argentijnse nationaliteit) zijn in mijn ogen interessante opties. Sergio Canales heeft natuurlijk een verleden bij Real Madrid, maar is absoluut het type speler waar ik naar op zoek ben. Zou zelf ook nog Dani Olmo aan de lijst met namen toevoegen, hij zou namelijk in zo’n relatief vrije rol op het middenveld kunnen spelen. Heb hem al eerder in mijn carrière naar de club gehaald, maar hij speelt op eigen initiatief weer voor zijn ‘oude club’ RB Leipzig de komende twee seizoenen. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik meer een multifunctionele rol in de voorhoede voor hem in gedachten heb.