Al mijn flankspelers vallen eigenlijk een beetje tegen. Zo hebben ze allen niet meer dan 1x gescoord en heeft Baku bijvoorbeeld maar 2 assists gegeven. Hij is wel een stuk sneller dan bijvoorbeeld een Steffen. Brekalo heeft meer als aanvallende middenvelder gespeeld omdat Philipp zwaar geblesseerd raakte.
Baku is volgens mij in principe trouwens een rechtsback. Misschien kan je hem daar zetten, maar da’s zonde van Mbabu.
Of net Baku op linksback, is dan wel rechtsvoetig maar dat is William tenslotte ook en Baku heeft al 4* zwakke been is dus snel tweebenig. Al heeft William wel een mooie progressie doorgemaakt aan zijn rating te zien.
Baku speelt irl toch veel als vanaf RM omdat Steffen LM speelt. Mbabu heeft inderdaad de voorkeur als RB, wellicht LB voor Baku nog een optie maar misschien met wat gepaste training word hij een betere aangever.
PEC Zwolle CM: S5 (2024-‘25)
Momenteel zit ik in mijn vijfde seizoen als coach van PEC Zwolle en heb ik de ploeg omgebouwd tot dé topclub van Nederland. In de afgelopen twee seizoenen hebben we de landstitel weten te pakken.
In S3 wisten we in de UEFA Europa League de groepsfase te overleven, echter was Chelsea daarna de baas. In S4 wisten we in de UEFA Champions League ook de groepsfase te overleven, in de 1/8-finale was Bayern in de blessuretijd te sterk in Zwolle.
Helaas hebben we nog geen KNVB Beker weten te winnen in de 4 voorgaande jaren…
PEC Zwolle XI:
Met Martens, Perea Correoso, Carvalho Souza en Smith hebben we een groot aandeel aan zelf opgeleide spelers in de A-selectie. Ook bestaat het overgrote deel op de bank en tribune uit talentvolle spelers uit de eigen opleiding. Ook is het goed om te zien dat na 4 seizoenen ook nog spelers als Paal en Nakayama nog steeds deel uitmaken van de selectie, ook zijn Thomas en Sepp van den Berg teruggehaald.
Bank:
DM: D’Haese 79*
CV: Omar Rekik 74
RA: Silva 74*
CM: Andersen 80
CAM: Berry 75*
RVA: Letic 79*
SP: Raducan 76*
*=jeugdspeler
Ook zitten er in de jeugdopleiding momenteel grote talenten. Hier de top 5;
- Melvin Smits (16) - ALG 66 - POT 89-94
- Zarko Tomic (16) - ALG 65 - POT 89-94
- Kees van de Pol (16) - ALG 61 - POT 92-94
- Zachary Miller (16) - ALG 66 - POT 92-94
- Alex Scholten (17) - ALG 60 - POT 88-94
Hiervan zijn inmiddels Miller en Scholten doorgeschoven naar de A-selectie en hebben beide spelers ook al hun debuut mogen maken. Hopelijk volgen beiden het voorbeeld van de spelers uit de opleiding die reeds hun opwachting maken in de basiself, en al helemaal in de mate waarin de captain Donald Smith zich ontwikkeld heeft (89).
Streven in ieder seizoen is om niet meer uit te geven dan dat er binnen komt. Zo is Noa Lang in 2022-‘23 gekocht voor 12,1 miljoen euro en afgelopen zomer voor 26 miljoen euro verkocht. Saymak is voor 19 miljoen euro verkocht aan Ajax, wat ook een boost gaf aan de jeugdopleiding van PEC Zwolle.
Stand Eredivisie:
- PEC 9-23
- Ajax 9-21
- Feyenoord 9-21
(Dit valt niet onder de meest realistische carrière, maar ik zag geen andere topic om dit weg te schrijven)
Wolfsburg S2.
We zijn inmiddels aanbeland in de winterstop van het tweede seizoen. Voorafgaand aan het seizoen wilde ik voornamelijk de flanken versterken. Robin Hack kwam over van Nürnberg maar raakte al na drie minuten zwaar geblesseerd aan zijn kruisbanden. Waardoor ik genoodzaakt was om een extra aanvaller toe te voegen aan de selectie aangezien Philipp ook nog tot eind oktober zou moeten missen. Milot Rashica kwam over van Werder Bremen. Tot slot haalde ik nog Uduokhai van Augsburg om de defensie te versterken.
In de Champions League een zeer zware loting, met als doelstelling de derde plaats.
Het eerste seizoenshelft leunde we op een ijzersterke defensie. Doelman Koen Casteels ontpopte zich tot een haast niet te kloppen schakel met voor hem het jonge duo Lacroix/Uduokhai. Na de zware blessure van Hack volgde er nog veel meer blessure gevallen. Mbabu raakt ook voor 7 maanden geblesseerd, Arnold liep een spier blessure op waardoor Rexbeckhaj en Vranckx veel minuten konden maken. Guilavogui raakte ook geblesseerd.
Baku kwam eindelijk uit zijn schulp als rechtermiddenvelder maar door de blessure van Mbabu zetten ik hem even op rechtsback. Daardoor miste we meteen diepte en gooide ik jeugd talent Vrhovec voor de leeuwen zodat Baku (international) weer op zijn vertrouwde plek kon spelen. (4 goals en 7 assists). In de DFB pokal zijn we inmiddels in de kwartfinale belandt. Daar wacht 1.FC Koln.
De Champions League was een waar gevecht om van te smullen. Op de openingsdag verraste we vriend en vijand door Fc Barcelona te kloppen 1-2. Wout Weghorst zorgde met twee kop goals uit een hoekschop voor de eerste driepunter. Het tweede duels was een zeer stroeve 1-0 overwinning op CSKA Moskou, daarna wachten een tweeluik met PSG. We kwamen ook in die wedstrijd op voorsprong maar daarna nam Mbappe zijn team op sleeptouw door in een half uur tijd te zorgen voor een hattrick. We kwamen terug tot 2-3 maar Mbappe besliste de wedstrijd met zijn vierde doelpunt. In Parijs twee weken later was PSG geen schim van het heenduel en konden we toeslaan via Rashica 1-2. Thuis tegen Barcelona volstond een punt om te overwinnen in de Champions League. Wederom kwamen we op voorsprong maar Messi maakte in vijf minuten tijd de voorsprong ongedaan, 1-2. Nog voor rust werd het zelfs 1-3. Na rust zetten ik het om naar een 3-4-2-1 en wiste we nog knap 3-3 te spelen. In het laatste duel rekende we af met CSKA. In de volgende ronde wacht Athletic Bilbao.
In de competitie begonnen we wat stroef met twee gelijke spelen. Daarna volgde een winstreeks van 15 duels waaronder ook tegen Dortmund, Leipzig en zelfs Bayern. Bayern was echter verder foutloos tot op de laatste speeldag van de eerste seizoenshelft, Dortmund kwam op bezoek en won met 1-2. Door onze geweldige ongeslagen reeks zijn we Herbstmeister.
In de winterstop ga ik Toljan huren van Dortmund. De rechtsback komt totaal niet aan spelen toe en ik zocht een rechtsback aangezien Mbabu tot eind april eruit ligt. Verder huur ik Nmecha van Manchester City. De Duitse aanvaller is multifunctioneel en kan de aanval goed versterken.
@robin-vg sterke carriere aan het uitbouwen met PEC Zwolle, chapeau dat je het zo lang volhoud. Ook heel mooi om te zien dat je dit doet met jeugdspelers en spelers die al even bij Zwolle spelen. Is het moeilijk om hun uit de klauwen van de grote clubs te houden?
@Spoon0612 ook een hele mooi carriere met een mooie subtopper in Duitsland. Heb er ook altijd een zwak voor gehad dat Wolfsburg, je presteert in het tweede seizoen al heel sterk met overwintering in de Champions League en je doet mee voor de titel in Duitsland. Je hebt te maken met veel blessures zo te zien, heb je de sliders aangepast hiervan?
Klopt. 75 om 25, zo krijg je verschillende blessures maar ook diversiteit in langdurigheid. Vaak korter dan een maand soms wat langer. Nu dus de pech dat er twee van zeven maanden zijn en eentje drie. Het gaat aardig voor de wind maar ik speel ook al fifa van 1998.
Erg knappe carrière @Spoon0612 je speelt al fifa sinds mijn geboorte zo te horen 
Ziet er tof uit, maar ik mis nog een opstelling.
Dit is het eerste elftal.
Dit zijn de spelers die in de beker spelen of veel invallen. Hack is pas net wedstrijd fit, vandaar 0 scherpte.
Jeugd :
Vrhovec is een 18 jarige Servier. Uhlmann is een 17 jarige Duitse verdediger en Kramer is pas 16 en ook van Duitse afkomst
Leeds United - Begin Januari S1
Na een turbulent eerste half jaar terug in de Premier League kan Bielsa tevreden terug kijken. Zijn ploeg is terug te vinden op de 11e plaats in de ranglijst. Bielsa weet een groot deel van de teams te verrassen met het druk zetten als collectief en met behulp van flitsende combinaties het doel van de tegenstander te bereiken. Op die manier zijn er al mooie resultaten behaald tegen onder andere City, Liverpool, Leicester en Chelsea.
Ook in de Carabao Cup heeft Bielsa niks te klagen. Door telkens gunstig te loten mogen The Whites zich opmaken voor een halve finale tegen de Spurs. Eerder in het toernooi werd er al afgerekend met Fleetwood, Bristol City, Millwall en Reading. Het FA cup toernooi gaat over een paar dagen van start, daarin moet Leeds als eerst afrekenen met Blackpool.
De meest gespeelde opstelling, Bielsa houdt ervan om een kleine selectie te gebruiken.
De Argentijnse trainer ziet nog wel veel verbeterpunten voor zijn ploeg: “We zijn ontzettend blij dat we weer mee mogen doen op het hoogste niveau. Ik vind dat we een goede eerste seizoenshelft hebben gespeeld. Ik ben trots op de jongens die week in week uit hard werken. Voetballend moeten we alleen constanter worden. De wedstrijden tegen Aston Villa, West Brom en Brighton bijvoorbeeld hoeven wij gewoon niet te verliezen, zeker als je ziet hoe wij het sommige topclubs moeilijk kunnen maken.”
Rodrigo kent een uitstekend eerste half jaar in Engeland, met 12 goals in 24 wedstrijden is hij dé bepalende speler bij Leeds.
Op transfergebied heeft Leeds in de eerste helft van het jaar al een mooie deal gesloten. Harrison’s optie tot koop werd geactiveerd. De linksmid, die een vaste waarde is in de ploeg van Bielsa, werd overgenomen voor ongeveer 14 miljoen euro van Manchester City.
Over andere inkomende transfers wil de club uit Leeds nog weinig zeggen, maar er gaan al wel wat geruchten rond. Zo wil de club het waarschijnlijke vertrek van Raphinha, die wordt gelinkt aan United, opvangen met het transfervrij aantrekken van Lucas Vázquez. Voor de rechtsbackposite wordt de naam van Connor Roberts genoemd, deze back komt momenteel uit voor Swansea en staat bekend om zijn loopvermogen. Ook op het middenveld zou Bielsa graag nog een extra pion willen verwelkomen. Hoewel Kirk (cm, 17 jaar, 65 alg.) uit de jeugdopleiding zich voortreffelijk ontwikkeld wil Bielsa graag wat ervaring erbij hebben. Voor deze linie gaan de namen Roldan, Pulgar, Grimes en Rinomhota in de rondte. De kans is groot dat deze transfers, als ze zullen plaatsvinden, plaatsvinden in de zomer van 2021.
De kans is groot dat Raphinha in zijn tweede Premier League bij een andere club speelt. De talentvolle Braziliaan wordt hevig gelinkt aan Man Utd.
Bielsa blikt vooruit: “We hoeven maar één topclub uit te schakelen en dan staan we in de finale van de League cup, we hebben al laten zien dat we het de traditionele top 6 ontzettend moeilijk kunnen maken”. Bielsa vervolgt: “We hopen ook in de FA cup een mooie reeks neer te kunnen zetten, ik ben ervan overtuigd dat we daartoe in staat zijn. Ik ben tevreden als we aan het seizoen alles eruit hebben gehaald wat erin zit. We horen van verschillende kanten dat Leeds een aanwinst is voor de Premier League, we hopen dat in de tweede seizoenshelft ook te kunnen laten zien”.
Hoeveel begon Nmecha bij jou? Ik heb hem nu aan het einde van seizoen 2 op 82 bij Anderlecht. Echt een beest.
Op 74, heb hem pas net gehuurd. Wel optie tot koop, vind hem vooral fijn vanaf de flank
Hložek van Sparta Praag,. Zou dat Realistisch zijn als ik hem na Dortmund haal,?
Tuurlijk, moet kunnen.
Momenteel merk ik vooral dat er eigenlijk altijd getrokken wordt aan Kenneth Paal. Hij is met 27 jaar en 83 alg toch nog relatief jong en hij staat aan de basis van veel doelpunten. Het verbaast mij eigenlijk dat Zirkzee niet de aanbiedingen krijgt, waar hij bij PEC minimaal 30 goals scoort per seizoen en bij het Nederlands elftal ook een groot aandeel heeft als het gaat om de beslissende doelpunten. Ik probeer mij nu meer te focussen op het laten doorstromen van de jeugdopleiding, aangezien de basis nu gewoon meer dan prima is. Nu is het zaak om door te blijven gaan met ontwikkelen op de juiste punten
PEC Zwolle 2024-‘25
Momenteel zit het vijfde seizoen bij PEC Zwolle er op en hebben we wederom een zeer goed seizoen achter de rug. Met veel jeugdige spelers zijn we wederom kampioen van de Eredivisie geworden.
Eredivisie
Lang leek het er op dat PEC ongeslagen kampioen zou gaan worden, echter verloor het op speelronde 28 met 5-3 van laagvlieger Willem II. In speelronde 31 werden we kampioen door Utrecht thuis te verslaan.
KNVB Beker
Na jaren waar vooral de pech de overhand had, moesten we dit seizoen dat toch echt een keer voor de eerste bekerwinst gaan sinds 20 april 2014 (5-1 winst op Ajax).
Respectievelijk werden FC Groningen (H, 3-2), AZ (A, 1-2) en FC Utrecht (A, 1-5) verslagen op weg naar de finale. In de finale troffen we PSV, dat teleurstellend 6e werd, ver achter de plekken die recht geven op het spelen van Europees voetbal.
PSV kwam snel op voorsprong en wist deze ook te verdubbelen vanuit een strafschop na een fout van de jonge Zachary Miller. Smith deed terug wat terug kort voor rust, waarna uiteindelijk Armstrong in de blessuretijd de 3-1 binnenschoot. Kort na rust werd het zelfs 4-1, maar deze werd terecht afgekeurd wegens buitenspel. Een minuut later werd het 3-2. In de laatste 10 minuten wisten we het volledig om te draaien en konden we de eerste bekerwinst veiligstellen; het werd 3-4 voor PEC Zwolle. Hierdoor zal PSV komend seizoen geen Europees voetbal spelen.
UEFA Champions League
In de Champions League werden Molde FK en LASK Linz uitgeschakeld in de voorrondes.
In de groepsfase waren we oppermachtig in de groep met PSG, KRC Genk en FCSB. Tegen PSG werd een 0-2 voorsprong in Parijs weggegeven in de laatste 5 minuten (2-2). De resterende wedstrijden werden allemaal overtuigend gewonnen.
Uitslagen:
PEC - Genk 3-2
PSG - PEC 2-2
PEC - FCSB 5-0
FCSB - PEC 1-5
Genk - PEC 0-4
PEC - PSG 5-1
In de 1/8-finale werden we verslagen door Real Madrid. In Santiago Bernabue werd het 3-2 voor de Madrilenen en in Zwolle werd het 2-2.
Opstelling PEC Zwolle eind S5
Gedurende het seizoen heeft 17-jarig Amerikaans toptalent Miller de plek van Yuta Nakayama ingenomen en doet het uitstekend.
Individuele prestaties:
Komend seizoen zal voornamelijk in het teken staan van het doorselecteren van de A-selectie en het focussen op de ontwikkeling van de aankomende jeugdspelers. Ook moeten we met deze selectie proberen om een knock-outfase te overleven in een Europees eindtoernooi… Genoeg om te verbeteren is er in ieder geval voor komend seizoen!

Zie dat ik geen update had gemaakt voor seizoen vier. Hierbij een korte variant. Doelstelling was na tweemaal een zevende plek, richting plek vijf/zes gaan. Dat is gelukt, na S3 stond Aston Villa op de zesde plek. In de FA Cup werd de halve finale gehaald en in de overige bekers was de rol marginaal. In seizoen drie was er doorgeselecteerd, waarmee jongens als Traore en Wesley de club verlieten voor Madueke en een Toney. In seizoen vier hebben er maar een paar transfers plaatsgevonden.
Verkopen
- Davis naar Ajax voor 5 miljoen euro. Wat grotere spits, redelijke techniek, maar miste echte kwaliteit.
- Cannon verhuurd aan FC Porto i.v.m. inkomende transfer.
- Nakamba voor 7,5 miljoen euro naar Olympique Lyon. Paar jaar goed gedaan als back-up. Mooi bod, naar passende club en ruimte voor verbetering voor het team.
- Aantal jeugdspelers zijn verkocht of verhuurd.
Aankopen
- Max Aarons (24/80) als rechtsback van Norwich City. Getalenteerde, Engelse rechtsback, maar speelde nog steeds in de Championship. Heb hem gehaald met het oog op een vertrek van Cash, waar steeds meer clubs in geïnteresseerd werden. Cannon werd daarom verhuurd aan FC Porto, zodat Aarons een periode kon aanpassen.
- Tyler Adams (24/81) als CVM. Amerikaanse back-up voor Douglas Luiz (vervanger van Nakamba) en op termijn zijn opvolger ook. Wendbare middenvelder. Vond hem prettiger spelen dan de wat loggere Kalvin Phillips.
Opstelling
In de basis is er weinig veranderd. White is inmiddels zo gegroeid dat hij het centrale duo vormt met Konsa. Dit betekent dat Tyrone Mings back-up is geworden. Is inmiddels dertig jaar en natuurlijke doorvloeiing is zo goed gelukt.
Inmiddels zit ik in de winterstop en is m’n verwachting wat betreft Matty Cash uitgekomen. Chelsea meldde zich met een bod van dertig miljoen euro. Daarbij is het een Engelse topclub én krijgt hij direct een basisplek, gezien hij de vervanger van de oude Azpilicueta is (James is verkocht). De deal is rond gekomen en Max Aarons is daarom na een halfjaartje wachten basisspeler geworden. Nick Cannon is terug van zijn lening gehaald en fungeert weer als back-up.
Martinez
Momenteel zit ik op de laatste transferdag van de winterstop en meldt Bayern München zich voor Martinez. Hij is 1 ALG lager dan Manuel Neuer, maar die is bijna 38. Martinez is 31 en zou nog een paar mooie jaren voor de absolute top kunnen keepen. Zit te denken aan een ruildeal + vergoeding met Jamal Musiala (CAM/20/76). Had hem al een tijd op de radar, omdat hij de Engelse nationaliteit heeft. Komt uit de jeugd van Chelsea. Blijkt dat hij op 25 maart 2021 z’n eerste interland voor Duitsland heeft gespeeld (en nu naar het EK gaat) en dat hij ook deze nationaliteit had. Hij zou dan nu bij een rustige club in de Engelse subtop kunnen spelen.